Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2008 - 14:12

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!!

Så var det dags igen, en ny maskin baserad på Syabas NMT mjukvara, dvs samma som Popcorn Hour A-100, Istar, Topfeeling osv osv kör i sina maskiner.

Det speciella med eGreat är att de kör USB-slave och har SATA-disk...

Finns redan ute en del intressanta artiklar om den!

MPCclub.com recension av eGreat NMT-spelare
Sweclockers Mediabox MB-801S från Curanta Nordic finns i denna test (samma maskin)
MPCclub.com forum om NMT-spelare, finns 2-3 trådar om eGreat!

Behöver du igångstartshjälp? Kolla in Popcorn Hour tråden, samma mjukvara!!

:)

Redigerat av Kanelbulle, 02 August 2008 - 22:51.

Postad 09 April 2008 - 20:25

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Hej igen!

För eventuellt intresserade har MPCclub.com "Buy-in" på denna... 229 Euro inkl. frakt!

Kolla in här!!

Många loggor har den... :D

Postad 09 April 2008 - 22:09

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Mmm, mycket loggor är det. Kan de bara ta bort dem och fixa locket svart kan den bli riktig snygg.

Läste något att USB-slave kanske inte funkar med NMT-apps installerade. Jag har skickat tillbaka den jag testat men får se om man får veta mer om vi får testa den när den kommer till affärerna.

Är man van vid PH är denna annars väldigt lika. SATA-stöd och optisk digital ljud ut (istället för koax) men annars så är det inte så stor skillnad. Med nyare firmware funkade den faktiskt riktigt bra. Och det ser ut som allt som kan köras på PH går att köra på denna box.

Kan bli ett intressant alternativ till PH.

/B

Postad 02 June 2008 - 18:39

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Någon som kör denna? Blir antingen en sådan eller en HTPC. Vore skoj att höra vad folk säger innan bara.

/R

Postad 02 June 2008 - 19:58

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
robber:

Läs i Popcorn Hour tråden, denna spelare bygger på samma mjukvara o i princip samma hårdvara. Skillnaderna har jag beskrivit högre upp i den här tråden!

Verkar vara en riktig höjdare, priserna som Inwarehous o Komplett är ju sjukt bra!!

Postad 09 June 2008 - 17:24

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0
Någon som vet om de finns något mer ställe än Komplett och Inwarehouse som aldrig har denna inne?

/R

Postad 09 June 2008 - 21:03

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Den kommer under nästa vecka och då kommer säkert flera aktörer att lägga upp denna.

Postad 10 June 2008 - 06:51

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

Den kommer under nästa vecka och då kommer säkert flera aktörer att lägga upp denna.

Tack!

Blir handla då

/R

Postad 10 June 2008 - 09:06

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Jasså? Varken Komplett eller Inwarehouse visste när de skulle få in den, så sent som för nån dag sen... vad sitter du på för info? =)

Postad 10 June 2008 - 14:43

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jasså? Varken Komplett eller Inwarehouse visste när de skulle få in den, så sent som för nån dag sen... vad sitter du på för info? =)
//

Jobbar på Curanta, så kunde inte låta bli att svara

Redigerat av Webtrader, 10 June 2008 - 15:25.

Postad 10 June 2008 - 15:23

robber
  • robber
  • Forumräv

• 521 inlägg
  • 0

//

Jobbar på Curanta, så kunde inte låta bli att svara.

Du kanske du kan svara på vilka som kommer att sälja den i Stockholmstrakten? :)

/R

Postad 10 June 2008 - 15:31

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Du kanske du kan svara på vilka som kommer att sälja den i Stockholmstrakten? :)

/R

Så fort boxarna anländer kan vi presentera en komplett lista på aktiva återförsäljare. Det finns återförsäljare i hela landet leveransen kommer inte räcka till alla. Känns fel att pusha sälj här på forumet, men kort kan jag säga att man kanske ska vara snabb då tillgången snabbt kan sjunka. Komplett och inWarehouse har hämtlager så där kan du hämta direkt när de kommer. Även Misco kommer ha tillgång.

Redigerat av Webtrader, 10 June 2008 - 19:23.

Postad 12 June 2008 - 01:18

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
denna verkar ju riktigt soft framförallt med usb slave och sata. hoppas man hinner få tag i en vid släppet.

Postad 12 June 2008 - 12:44

kreator
  • kreator
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
intressant spelare
då borde man i denna kunna stoppa in en 2.5" sata disk
så får man lite mindre värme och lägre ljudnivå..

Postad 13 June 2008 - 09:04

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

intressant spelare
då borde man i denna kunna stoppa in en 2.5" sata disk
så får man lite mindre värme och lägre ljudnivå..

Den är anpassad för 3.5" SATA. Nu minns jag inte exakt om 2.5" har samma kontakter som 3.5" då är det inte ett anslutningsproblem iaf, men fästet i boxen är för 3.5". Men allt går ju att lösa om man är lite händig...

Postad 13 June 2008 - 20:05

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
är Curanta och eGreat samma maskin?!

Postad 15 June 2008 - 19:11

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Ivil:

Ja, eGreat o Curantas box är samma. Curanta köper från eGreat o kommer ha ett eget varumärke, hitills har arbetsnamnet varit Mediabox. Vi får väl se vad det blir, det ska visst förändras.

Men den känns definitvt rätt på många sätt... (läs SATA o USB-slave).

:P

Postad 15 June 2008 - 19:20

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
vad tror ni som kanske är lite mer insatta i hur framtiden ser ut med uppgraderingar osv nu när popcorn släpper nyare versioner? Är det risk att man sitter med skägget i brevlådan och köper en produkt som kommer att behöva specialskrina firmwares som endast entusiaster kommer att knåpa ihop, och då endast till popcorn. Eller är samtliga maskiner så lika att man inte riskerat nått?

Hoppas ni fattar vad jag menar :P

Postad 15 June 2008 - 20:22

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Ivil:

Du glömmer ett par saker... NMT som finns både i Popcorn Hour o eGreat är gjort av Syabas, de är en av de större spelarna när det gäller mjukvara till Mediaspelare. Så några "specialskrina firmwares som endast entusiaster kommer att knåpa ihop" kan du glömma. Eventuellt kommer det att vara en viss fördröjning (gissningsvis ett par veckor max) på mjukvaran till eGreat. Men den känns ganska vattentät!

När det gäller Popcorns nya modeller, så lär dessa komma först någonstans mot senhösten, inget är bekräftat än vad jag sett/läst. eGreat har redan de saker som Popcorns nya kommer att få, förutom HDMI 1.3 och det är en tveksam skillnad.

Postad 16 June 2008 - 05:58

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
tackar, det är precis vad jag vill höra :P

Postad 16 June 2008 - 15:06

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Någon som har hört något mer om denna, när den kommer till affär? Jag funderar på att köpa den istället för Popcorn

Postad 17 June 2008 - 12:17

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Någon som har hört något mer om denna, när den kommer till affär? Jag funderar på att köpa den istället för Popcorn

Det har varit storm i Kina vilket försvårat upphämtningen av varorna, men detta bör nu gå att genomföra så de bör anlända nästa vecka. :P

Postad 17 June 2008 - 16:14

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Det låter kanon det. (Inte stormen i Kina) men att den är på gång hit. Största anledningen för mig att välja denna box jämfört med Popcorn är just Sata stödet och optiskt ut.

Webtrader. Hur ser det ut på firmware sidan. Kommer denna uppdateras lika frekvent som Popcorn. Det är det enda som gör att jag fortfarande velar.

Postad 17 June 2008 - 20:16

Sammet10
  • Sammet10
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en sån här men är inte men är inte så insatt och har inte riktikt försått allt än så har lite frågor om nån kan vara go och hjälpa mig.

Har tänkt använda den till kolla på mestadels 720 eller 1080 filmer vilket jag iaf förstått att den skall klara av
Men behöver ju föra över dessa filer från datorn , Det finns ethernet 10/100 läser jag så funkar att föra över filer från datorn via en nätverkskabel alltså , men 1) Funkar det med en trådlös nätverkskort i usb porten på boxen ? Kommer ha alldeles för lång och krånglig kabeldragning från nätverket till tven så inte aktuellt att använda 10/100 porten.

2) kan jag ha en usb hårdisk som ja flyttar mellan min dator och och usb porten på mediaboxen ?
3) Jag kan sätta i en sata hårdisk har jag försått och usb slave gör så att jag kan flytta hela boxen till datorn och ansluta med en usb kabel flytta över filerna från datorn , har jag fattat det rätt då ? och vilken kabel skall ma ha då en usb i båda ändar ?

Tacksam för svar

// Sammet

Postad 17 June 2008 - 20:59

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Sammet10:

1. Ja, om du väljer ett USB-kort Wireless-N baserat på rätt kretsar (Atheros)
2. Inga problem, bara att köra
3. Det bör vara en vanlig "USB-skrivarkabel", sen är det bara att köra

:blink:

Postad 21 June 2008 - 13:26

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nu i veckan anländer leveransen till Curantas Nordiska lager i Sverige. Sen ska de ut till berörda partners och återförsäljare. Ny hemsida för Mediabox är också på väg där senaste firmware bland annat finns och andra nyheter. Efterfrågan är betydligt större än man kunnat ana och det är naturligtvis glädjande, men mindre roligt om de inte räcker till. Nästa produktion blir minst tre gånger så stor säkert ännu större bara råvaror finns tillgängliga.

Redigerat av Webtrader, 21 June 2008 - 13:27.

Postad 22 June 2008 - 00:41

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Nu i veckan anländer leveransen till Curantas Nordiska lager i Sverige. Sen ska de ut till berörda partners och återförsäljare. Ny hemsida för Mediabox är också på väg där senaste firmware bland annat finns och andra nyheter. Efterfrågan är betydligt större än man kunnat ana och det är naturligtvis glädjande, men mindre roligt om de inte räcker till. Nästa produktion blir minst tre gånger så stor säkert ännu större bara råvaror finns tillgängliga.

Det låter underbart. Ser verkligen fram emot att testa denna enhet. Just nu finns det två återförsäljare upplagda. Om jag beställer via dem nu hamnar jag på kö på de enheter som kommer i veckan eller måste jag vänta på att de uppdaterar deras sidor först?

Postad 22 June 2008 - 01:10

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det låter underbart. Ser verkligen fram emot att testa denna enhet. Just nu finns det två återförsäljare upplagda. Om jag beställer via dem nu hamnar jag på kö på de enheter som kommer i veckan eller måste jag vänta på att de uppdaterar deras sidor först?

Bäst att prata med dem om det, så får du bäst svar.

Postad 22 June 2008 - 09:10

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Bäst att prata med dem om det, så får du bäst svar.

Tack för ditt svar. Ringer dem fort som ögat imorgon.

Postad 23 June 2008 - 14:25

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Har precis pratat med InWarehouse och killen jag pratade med var inte direkt intresserad. Enligt han så hade de inga datum när enheten skulle komma in och han visste inte ens om de skulle ta hem den.
- "Ja, kanske om det är tillräckligt många som vill ha den så kanske vi tar hem den."

Jaja, det är väl bara vänta och se om det kommer några enheter. :blink:

Postad 23 June 2008 - 15:14

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Har precis pratat med InWarehouse och killen jag pratade med var inte direkt intresserad. Enligt han så hade de inga datum när enheten skulle komma in och han visste inte ens om de skulle ta hem den.
- "Ja, kanske om det är tillräckligt många som vill ha den så kanske vi tar hem den."

Jaja, det är väl bara vänta och se om det kommer några enheter. :blink:

De kommer slutet av den här veckan. I vilket fall så kommer Komplett ha dem. En del andra kommer också få dem.

Postad 23 June 2008 - 15:16

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Webtrader.

Tack för ditt snabba svar. Ser med spänning fram emot att få hem en enhet. Kommer beställa en så fort den dyker upp i lager hos någon. :blink:

Redigerat av Yggdrasill, 23 June 2008 - 16:20.

Postad 27 June 2008 - 09:59

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ny firmware släppt 20080626.

Postad 27 June 2008 - 13:25

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Ny firmware släppt 20080626.

Nån ny info om när de kommer till butik?

Postad 27 June 2008 - 13:34

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Nån ny info om när de kommer till butik?

De kommer in till vårt norden lager senare idag och under nästa vecka hoppas vi att de nya förpackningar är klara. Då de skickas ut till återförsäljare och distributörer.

När är skickade så lägger jag ut info om det.

Postad 29 June 2008 - 23:28

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

De kommer in till vårt norden lager senare idag och under nästa vecka hoppas vi att de nya förpackningar är klara. Då de skickas ut till återförsäljare och distributörer.

Det verkar som de ska komma först den 2 augusti?! Beräknat levdatum för både komplett och inwarehouse...
/b

Postad 29 June 2008 - 23:54

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
bjogul:

En spaning... antingen så har dom inte fått något bekräftat datum, då kan det vara så att systemet automatiskt ger en tid 1 månad bort...

Webtrader jobbar som bekant på Curanta, så han bör ju ha koll på läget!! Skulle tro att inom veckan som kommer så har detta datum förändrats!!

Postad 01 July 2008 - 17:20

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Dizzie71:

Skapa inte nya trådar för sånt här. Ställ istället frågorna i Curanta eller Popcorn tråden!

1. Det finns flera projekt för detta, bla Llink. Läs mer i PCH-tråden eller på NMT-forumet!
2. Nix, PCH/Mediabox har inget gemensamt med Windowz, den visar i starten idag icke konvolut.
3. Absolut...
4. Ext2/3 är Linux filsystem. Skillnaden mellan dessa är att det ena är journalförande. PCH/Mediabox stödjer Ext2/3 read/write. Väljer du Fat eller NTFS är det bara Read som gäller. Ska du köra med NMT-applikationerna (torrent, NAS-server mm) så måste du köra Ext.
5. Borde väl vara NTFS fortfarande
6. Ja, det går med rätt programvara att komma åt en Ext2/3 disk från en PC. Kolla in PCH:ns första inlägg i tråden. Där finns en länk till detta!!
7. 1 Tb tror jag inte ska vara problem. Men kolla gärna på NMT-forumet för mer info!

För djupare frågor är NMT-forumet mycket bra. Du hitta länkar till alla dessa ställen, samt mycket mer i första inlägget i Popcorn-Hour tråden!!

:)

Postad 01 July 2008 - 18:23

Dizzie71
  • Dizzie71
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
WOW, tack för snabba svar! Och det var tanklöst av mig att inte skriva i rätt tråd, får väl skylla det på nybörjarOtur... :)

Postad 01 July 2008 - 22:51

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det verkar som de ska komma först den 2 augusti?! Beräknat levdatum för både komplett och inwarehouse...
/b

Nu finns Mediabox äntligen tillgänglig och är på väg till sina återförsäljare. Bland annat Tricom kommer att ha dem tillgängliga. Komplett likaså. Prata även med din lokala återförsäljare, så inte de missar något.

Postad 02 July 2008 - 07:12

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Nu finns Mediabox äntligen tillgänglig och är på väg till sina återförsäljare. Bland annat Tricom kommer att ha dem tillgängliga. Komplett likaså. Prata även med din lokala återförsäljare, så inte de missar något.

Finns det nå nya bilder på produkten? Vad levereras den med, sladdar etc?

Postad 02 July 2008 - 14:54

Bazz3
  • Bazz3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Var inne på Tricom i Gävle idag, och dom har i lager, och dom har även en uppställd för demo, den ser väldigt trevlig ut och har grymma möjligheter, testade bla MKV med subtitles utan problem (x264)

Postad 02 July 2008 - 19:56

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Var inne på Tricom i Gävle idag, och dom har i lager, och dom har även en uppställd för demo, den ser väldigt trevlig ut och har grymma möjligheter, testade bla MKV med subtitles utan problem (x264)

Vad tog dem för den?

Postad 03 July 2008 - 09:10

Bazz3
  • Bazz3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Vad tog dem för den?

Priset ligger på 1995:-.

Postad 03 July 2008 - 23:32

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Finns det nå nya bilder på produkten? Vad levereras den med, sladdar etc?

Det finns med det mesta :)

HDMI kabel
Komponent
S-Video, Komposit
Optiskt kabel
USB kabel
(strömkabel)

Postad 05 July 2008 - 12:44

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Är Kontrollen likadan som Popcorn?

Postad 06 July 2008 - 22:39

Unregistered3593016d
  • Unregistered3593016d
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
ja den ska vara i princip likadan. se på sweclockers sida om den: http://www.sweclocke...p...6051&page=9

Finns till och med bild på fjärren där :D

Detta verkar vara en väldigt intressant produkt :(

Postad 06 July 2008 - 22:40

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Hej allihop!

Tänkte bara nämna att Curanta/eGreat hamnade i topp på HiJacks (MPCclub.com) månatliga topp-3 lista över Mediaspelare!! Lite kul!

1. eGreat EG-M31A (exakt samma som Curanta)
2. Tvix M-6500/7000
3. iTab 36HD

Kolla in o läs själva här!!

Postad 06 July 2008 - 23:55

Webtrader
  • Webtrader
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hej allihop!

Tänkte bara nämna att Curanta/eGreat hamnade i topp på HiJacks (MPCclub.com) månatliga topp-3 lista över Mediaspelare!! Lite kul!

1. eGreat EG-M31A (exakt samma som Curanta)
2. Tvix M-6500/7000
3. iTab 36HD

Kolla in o läs själva här!!

Nämen va roligt det gillar vi alla :D. Strålande länk Kanelbulle:n

Redigerat av Webtrader, 07 July 2008 - 15:07.

Postad 08 July 2008 - 06:02

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Denna produkt verkar ju vara exakt vad man söker framförallt för att den tar sata diskar och usb slave. Men någon som vet varför Tricom tydligen har fått in den men komplett och imwarehouse får in sina den 2 augusti?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.