Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svart duk!?! Black Diamond från SI screens

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2008 - 23:57

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Är det någon som har tjuvkikat på den nya Black Diamond duken från SI? Den säges vara gjord av svart material och totalt krossa Firehawken vad gäller kontrast i ljusa miljöer, iaf enligt några nick från AVS-forum.

Jag mejlade SI angående leveranser av duken och den ska tydigen komma till Europa i slutet av April.

Någon insatt som har hört något mer eller har hört skvaller från branschen?

länkar:

http://www.siscreens.com/gallery.html

http://www.siscreens.com/specs.html

http://www.avsforum....ad.php?t=932169

Redigerat av Drexler, 09 April 2008 - 23:58.

Postad 10 April 2008 - 08:02

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Den ser ju galet bra ut. Kolla in videojämförelsen, otrolig skillnad.

Undrar vad den landar på prismässigt, säkert svindyr.....

Någon som har någon fingervisning vad den kan landa på?

Postad 10 April 2008 - 08:30

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Behöver man inte en extremt ljusstark projektor för att det ska fungera?

Postad 10 April 2008 - 09:16

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Prismässigt låg en 90 tums ramspänd på runt 1 600 USD (åtminstone såg jag det priset i en webbutik, men kan inte hitta den nu...). Skulle dock tippa på att priset blir lite högre här. Kanske 14 -16 000 kr?

Eftersom duken har en gain på 1,4 borde inte ljussvaga projektorer innebära något problem.

Redigerat av Drexler, 10 April 2008 - 09:28.

Postad 10 April 2008 - 09:17

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Från AVSforum-tråden verkar det ju som att de kör med normala projektorer utan överdrivet mycket ljus... Fattar inte, kan detta verkligen fungera?? OM det gör det ska jag beställa så fort det går!!

Postad 10 April 2008 - 15:00

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0

Behöver man inte en extremt ljusstark projektor för att det ska fungera?

Står ju att det är Gain1.0 och finns upp till 2.0 gain.

Så de skall ju inte vara några problem...svärtan känns ju rent spontant som om att de skulle kunna bli bra.

Postad 10 April 2008 - 15:03

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Har läst på som s_atan nu och det verkar ju faktiskt vara ungefär så bra som det verkar (är något det? :D ), vissa rapporterar att man inte skulle behöva maskning på duken ens med denna duk. Ställer mig försiktigt tveksam fortfarande men det skulle vara GRYMT kul att se den live.

Börjar fundera på om jag ska skjuta på 50"-TV-köpet och köra på den här duken istället... Tål att tänkas på.

Redigerat av Unregisteredec19889e, 10 April 2008 - 15:04.

Postad 10 April 2008 - 17:09

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Ja verkar onekligen riktigt ballt.

Postad 10 April 2008 - 17:12

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Oh Oh, vilken skillnad (på bilderna).. detta måste jag se live!!!!

Postad 10 April 2008 - 17:21

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Nu ska jag dumförklara mig..hehe. Undrar hur det kan funka överhuvudtaget. En vit duk som får grönt från projjen blir grön en svart som får grönt på sig blir...and so on. Har nån verkligen sett den live nånstans i Tellus. Och hur blir det med grå skalan?

Redigerat av passan1, 10 April 2008 - 17:28.

Postad 10 April 2008 - 17:42

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Sony hade ju en svart duk på gång för ett tag sedan. Främsta problemet med den verkade vara titt-vinkeln.

Postad 12 April 2008 - 17:48

Unregisteredbfabe95c
  • Unregisteredbfabe95c
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Gain 1.0 -2.0 stämmer inte. Den kommer i 0.8 resp 1.4 och half gain angle ligger på 45grader, samma som euroscreen reacten vinkelmässigt. Blev rekommenderad o.8 varianten av Shannon på tech support, till min sharp 21000 som har 1000ansi o 12000:1.

Prismässig info så har jag bara sett 2599dollar för 100" 16:9, så den ligger i fas med firehawk g3:an, men lär vara
strået vassare. Frakt tull o moms i vanlig ordning ca 24000:- klar i sverige, streetprice.
Kanske man ligger runt 20 då för 100tummaren hos billigaste ÅF.

Ska ju komma till europa nu i april oxå, men vågar ej spekulera om europa-priset.

Redigerat av Unregisteredbfabe95c, 12 April 2008 - 17:59.

Postad 12 April 2008 - 22:32

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Vi får ordna gruppresa till Austin, Texas.

Land of the black sreens.

Redigerat av Unregisteredec19889e, 12 April 2008 - 22:32.

Postad 25 April 2008 - 20:10

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Nu har vissa fått sina Black Diamonds och det börjar dyka uppl lite bilder i tråden på AVSforum. Duken verkar faktiskt leva upp till förväntningarna. Mycket roligt!

Postad 26 April 2008 - 09:14

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0
Hmm, funderar ju på att skaffa en Firehawk så man måste nog kolla in den här först....(om det går??)
Ingen som vet nån svensk åf som planerar att ta in den?

Postad 27 April 2008 - 11:16

knutte
  • knutte
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Här är en reklamsnutt från youtube
http://www.youtube.c...h?v=N1C4S2W4TRM
Knutte

Postad 29 April 2008 - 13:30

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Dollarpriserna brukar ju hamna runt *10 när grejerna hittar hit.
26.000:- för en duk, är det rimligt?

På bilderna och filmerna ser den ju väldigt bra ut och jag hade gärna testat om den lever upp till vad den lovar. Men även om den gör det så skall den innehålla någonslags ädelmetall för att befoga priset.

Postad 29 April 2008 - 15:10

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 1
Håller just nu på att maila med SIScreens för att få en quote med shipping costs osv, om det är värt det är väl högst personligt, är det värt det för mig? Ja, jag tror det. :) Jag har svårt att mörklägga helt, sommaren är på väg, fotbolls EM kommer...

Redigerat av Unregisteredec19889e, 29 April 2008 - 15:11.

Postad 29 April 2008 - 15:18

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Håller just nu på att maila med SIScreens för att få en quote med shipping costs osv, om det är värt det är väl högst personligt, är det värt det för mig? Ja, jag tror det. :) Jag har svårt att mörklägga helt, sommaren är på väg, fotbolls EM kommer...

Du bor inte i närheten av Malmö? :) Hade varit sjukt kul att se duken in action ifall du köper den. :D

Postad 29 April 2008 - 16:04

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jorå, hyffsat nära - Stockholm. :)

Postad 30 April 2008 - 08:54

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Du får gärna skriva vad som händer med duken. Framförallt om den lever upp till förväntningarna när du väl får den.

Men alla måste väl hålla med om att en duk i samma prisklass som en bra 50 tums plasma är lite väl dyrt?
TV:n innehåller massa dyra komponenter, som har fraktats runt i världen och monterats både av maskiner och för hand av massa människor. Det finns mycket mer som kan gå fel med en TV och garantin är därför mer kostsam än med en duk.

Hur kan man möjligen motivera ett sånt dukpris då?
Det är ju lite metall för ramen och lite plast för duken. Givetvis överförenklat, jag är säker på att det ligger en del utvecklingstimmar bakom framtagandet av duken.

Postad 30 April 2008 - 09:35

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Fått nån prisuppgift än anarkizt? Grymt så sugen jag blir på en sån här duk (om den är så bra som den verkar). Fast 135" blir nog inte så billigt :/

Postad 30 April 2008 - 09:40

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Inte hört något från Shannon än, får nog skicka ett mail till...

Postad 30 April 2008 - 10:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
det tycker jag B)

Postad 30 April 2008 - 10:20

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
anarkizt,

Rats, det var lite drygt långt för ett demo.. B)

Men alla måste väl hålla med om att en duk i samma prisklass som en bra 50 tums plasma är lite väl dyrt?
TV:n innehåller massa dyra komponenter, som har fraktats runt i världen och monterats både av maskiner och för hand av massa människor. Det finns mycket mer som kan gå fel med en TV och garantin är därför mer kostsam än med en duk.

Hur kan man möjligen motivera ett sånt dukpris då?
Det är ju lite metall för ramen och lite plast för duken. Givetvis överförenklat, jag är säker på att det ligger en del utvecklingstimmar bakom framtagandet av duken.

Jag håller inte med om det. Med duken får du möjlighet att kolla på en 100 tums bild i ett ljust vardagsrum, precis som med en stor plasma. Vad kostar en 100 tums plasma?..

Det är väl slutresultatet i bildkvalité som är det viktiga, inte hur man uppnår det. Om man får bättre bild av att lägga 25 på duken och 30 på projen än att lägga 50 på projen och 5 på duken, ska man väl gå på det förstnämda, eller? Dessutom överlever en duk många projektorer och höjer bildkvalién på samtliga.

Skulle inte heller tro att det enbart rör sig om lite plast i duken...

Postad 30 April 2008 - 10:30

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Så oavsett material, transport, kontrsuktionskostnader skall varor kosta få kosta hur mycket som helst?

Jo så är det väl, varor kommer ju aldrig kosta mindre än vad kunderna är villiga att betala.
Nu vet jag inte om dom har patent på sin duk, om inte så lär det ju dyka upp flera tillverkare med samma typ av duk i framtiden. Och så fort det finns valmöjligheter för kund så justeras priserna.

Postad 30 April 2008 - 10:48

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Så oavsett material, transport, kontrsuktionskostnader skall varor kosta få kosta hur mycket som helst?

Jo så är det väl, varor kommer ju aldrig kosta mindre än vad kunderna är villiga att betala.
Nu vet jag inte om dom har patent på sin duk, om inte så lär det ju dyka upp flera tillverkare med samma typ av duk i framtiden. Och så fort det finns valmöjligheter för kund så justeras priserna.

Man ska ha tillbaka forskningskostnader och investeringar i nya dyra maskiner som kan göra dukarna. Iom att det är ett mindre företag med små volymer blir priset också högre. Med fabriker som tillverkar miljontals plasma-skärmar blir givetvis kostnaden per skärm betydligt mindre och man kan därför pressa ned priset rejält. Nischade produkter är alltid dyrare och marknaden för hembiodukar är inte särskilt stor i jämförelse med annan hemelektronik som t ex tv-apparater.

Postad 30 April 2008 - 14:07

janank
  • janank
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Även jag har spanat in denna duk.Hoppas att någon Svensk återförsäljare tar in den.Sen så skulle ju en shootout mellan denna och tex Firehawk göras för att se på ev negativa/positiva skillnader B)

Postad 10 May 2008 - 07:55

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Efter flera försök att få "shipping quotes" från Austin, Texas till Stockholm utan svar har jag nu gett upp i det avseendet.

Om man följer AVS-tråden kan man också se att den här duken nog inte var den mirakel-duk som många hade hoppats på, den är nog kanske den bästa "grey" duken på marknaden dock och verkar under rätt förhållanden riktigt riktigt bra.

Måste se ett demo på den innan jag kan bestämma mig så det kan nog ta ett tag (om någonsin?) innan man köper en sådan...

Postad 14 October 2008 - 20:22

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Även jag har spanat in denna duk.Hoppas att någon Svensk återförsäljare tar in den.Sen så skulle ju en shootout mellan denna och tex Firehawk göras för att se på ev negativa/positiva skillnader :)

Jag hittade en portugisiskt återförsäljare (ser ut att vara den enda i europa), som jag nu har mail-växlat lite med.

Det går tydligen att beställa dessa dukar för direkt-leverans ifrån USA. Jag fick en prislista där priserna inkluderar frakten till europa, men tyvärr så omfattar prislistan enbart 2.35:1 dukar.

Något som kanske vissa gillar, medan andra lite "enklare" personer som jag tycker är lite synd. Jag har kontaktat killen igen för att se om det finns en motsvarande prislista för 16:9-dukar också, så jag återkommer med svar så fort jag får veta något.

Prislistan

Jag utgår ifrån att priserna är angivna i USD vilket borde betyda att dessa dykar är prismässigt högintressanta, åtminstone så länge dollarkursen ser ut som den gör.

Några budget-alternativ var dom dock inte...

EDIT:
Det visade sej att priserna INTE var i dollar. De var i pund, vilket innebär att de ligger på betydligt högre nivå än jag hade förväntat mej...

En investering i en duk för över 20.000:- lär dröja för min del, men låt inte det hindra er andra som är intresserade.
Jag är mycket nyfiken på era intryck, även jag själv inte har råd att för tillfället skaffa mej en sådan duk...

Redigerat av Unregistered959, 18 October 2008 - 20:11.

Postad 16 November 2009 - 20:43

Tommy123
  • Tommy123
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte kolla läget med dessa dukar idag?
Svenska återförsäljare, lägre priser etc..

Mvh Tommy W

Postad 18 November 2009 - 22:47

Knocke
  • Knocke
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!

Tänkte kolla läget med dessa dukar idag?
Svenska återförsäljare, lägre priser etc..

Mvh Tommy W

shoot!!
jag ska oxå kolla runt lite!
/s.

Postad 19 November 2009 - 21:14

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0
Ska vi fundera på att samla ihop oss för ett ev gruppköp?

Jag vet en ÅF och en Dist som tittar på att ta in dem...kanske kan påverka så det går lite fortare?

Har även varit i kontakt med SI i USA.

/Micke

Postad 21 November 2009 - 18:33

Knocke
  • Knocke
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
jag har beställt en firehawk idag, hoppar över denna duk då den inte verkar finnas för demo nånstans..
men hoppas att ni som vill ha den får tag på den!!

mvh knocke

Postad 21 November 2009 - 20:56

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Borde ju inte vara någon konst att importera den om man verkligen vill ha den...nackdelen är ju att det inte finns någon demomöjlighet.

Postad 02 June 2010 - 12:12

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Black Diamond finns nu i sverige. kika på www.filmdukar.se

Det är en helt otrolig duk! Jag har fått den demad hos runtljud. en riktigt WOW upplevelse.

KarlXII har lagt upp massa test bilder som han tagit hemma hos sig då han fått låna provbitar på både 1.4 och 0.8 materialet.

bilder finns här bd_dawn och här db_dusk

Finns även andra trådar här på forumet om dessa dukar. Annars finns också en bra tråd på component forumet här

Så häftigta är dom! ;) Jag är så kär i dessa Black Diamond II dukarna.

// Luli

Postad 29 September 2010 - 20:54

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
För att ni som läser denna tråd och ska få infon om den nya Black Diamond Motoriserade rullduken så länkar jag till mitt inlägg i den andra Black Diamond tråden här på forumet.

Läs här - https://www.minhembi...s...t&p=3031261

Grymt! :)

// Luli

Postad 30 September 2010 - 10:39

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Screen Innovations Black Diamond Motorized CEDIA 2010.mov

För att se video, klicka på länken!

http://www.youtube.c...h?v=SvdCr1FCXoo

Grymt grymt grymt grymt! My god vad häftigt!

8)

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 30 September 2010 - 10:40.

Postad 30 September 2010 - 15:13

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Screen Innovations Black Diamond Motorized CEDIA 2010.mov

För att se video, klicka på länken!

http://www.youtube.c...h?v=SvdCr1FCXoo

Grymt grymt grymt grymt! My god vad häftigt!

8)

//Luli

haha! Det känns som du precis (just idag) har insett hur bra duken är! :D

Postad 30 September 2010 - 17:44

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
hehe, nej, jag är mycket imponerad utav denna duk sedan tidigare.

men! ... nu finns det ju samma duk som elektrisk rullduks alternativ som gör att det går att trolla bort duken på ett helt annat sätt samt även placera duken precis vart man vill på samma gång som man får den grymma bild man får med Black Diamond II materialet.

Har ju tidigare läst om att de vart på gång med en rull duk, men från min sida har det varit lite skepsis om de skulle lyckas eller ej pga att materialet inte varit så flexibelt förens nu. Så Screen Innovations påvisar igen att de är grymma genom att de nu har kommit ut med det elektriska rullduks alternativet vilket gör att denna duk verkligen utklassar allt i sin väg nu när den finns både som ramspänd och rullduk vilket gör att den utan tvekan blir ett förstahands val oavsett om du ska ha bio ute på altanen, eventet, mässan, vardagsrummet, sovrummet, konferensrummet samt även i dedikerat bio rum så blir bilden i en helt annan dimension utöver det vanliga. Och det bästa är att det har ingen betydelse om det är tänt i rummet eller kolsvart. Dock blir det såklart ännu bättre när det riktigt mörk. Färgerna och kontrasten är helt oslagbart... Inte konstigt att duken redan på några dagar vunnit två väldigt fina priser, och det lär med all säkerhet bara ramla in priser allt eftersom duken blir testad.

Jag tycker det är hur grymt som helst och deras nya video som jag länkade får mig att tappa hakan rakt ner i backen. Ser ruskigt bra ut!

Något liknande resultat skulle aldrig gå att få med en vit eller grå duk.

Jag är frälst helt enkelt :)

Porr på hög nivå för mig. haha :D

Trevlig kväll!

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 30 September 2010 - 17:55.

Postad 30 September 2010 - 17:55

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

hehe, nej, jag är mycket imponerad utav denna duk sedan tidigare.

men! ... nu finns det ju samma duk som elektrisk rullduks alternativ som gör att det går att trolla bort duken på ett helt annat sätt samt även placera duken precis vart man vill på samma gång som man får den grymma bild man får med Black Diamond II materialet.

Har ju tidigare läst om att de vart på gång med en rull duk, men från min sida har det varit lite skepsis om de skulle lyckas eller ej pga att materialet inte varit så flexibelt förens nu. Så Screen Innovations påvisar igen att de är grymma genom att de nu har kommit ut med det elektriska rullduks alternativet vilket gör att denna duk verkligen utklassar allt i sin väg nu när det finns både som ramspänd och rullduk!

Jag tycker det är hur grymt som helst och deras nya video som jag länkade får mig att tappa hakan rakt ner i backen. Ser ruskigt bra ut!

Något liknande resultat skulle aldrig gå att få med en vit eller grå duk.

Jag är frälst helt enkelt :)

Porr på hög nivå för mig. haha :D

Trevlig kväll!

//Luli

jaoo, men ReAct och framförallt Firehawken har ju funnits ett tag nu, med liknande fördelar.

Varför jag mest är inställd på en BDII, är för de egenskaper den har av att skära av ljus i vertkalt led!

Postad 30 September 2010 - 20:10

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Okej,

dock så har ju inte react eller firehawk så mycket att komma med tycker jag.

har fått jämnföra black diamond med de både ovannämnda och visst är firehawken bra men inte alls lika vass som black diamond och react tycker jag inte alls levererade något vettigt i direkt jämnförelse.

Så om man tidigare gillar react, kommer black diamond duken "blow your mind away"!

Nästan surrealistiskt bra. Bilden ser photoshoppad ut :D

Har du fått duken demad ännu, hybe?

//Luli

Postad 30 September 2010 - 21:19

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Okej,

dock så har ju inte react eller firehawk så mycket att komma med tycker jag.

har fått jämnföra black diamond med de både ovannämnda och visst är firehawken bra men inte alls lika vass som black diamond och react tycker jag inte alls levererade något vettigt i direkt jämnförelse.

Så om man tidigare gillar react, kommer black diamond duken "blow your mind away"!

Nästan surrealistiskt bra. Bilden ser photoshoppad ut :D

Har du fått duken demad ännu, hybe?

//Luli

Jag har inte kunnat se en jämförelse mellan dukarna själv så jag kan inte uttala mig hur mycket bättre Black Diamond är. Det jag kan säga att det jag betalade för min React(ca 20000:-) var smärtgränsen för mig. Att betala ca 60000:- för en Black Diamond är inget allternativ för mig och inte för många andra heller antar jag.

Postad 01 October 2010 - 07:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

...samt även i dedikerat bio rum så blir bilden i en helt annan dimension utöver det vanliga

Jag har väldigt svårt att tro att den slår en bra vanlig duk i en batcave där ljuskontaminering inte är ett problem. Det vore förstås bra om det är så, men jag tvivlar... :D

Postad 01 October 2010 - 10:03

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag har väldigt svårt att tro att den slår en bra vanlig duk i en batcave där ljuskontaminering inte är ett problem. Det vore förstås bra om det är så, men jag tvivlar... :)

Det finns en ägare utav Black Diamond II 0.8 här i sverige som har duken just i en batcave som jag har sett och det är absolut det bästa jag har sett i en dedikerad hemmabio, bildmässigt.

Eftersom 0.8 är ännu mörkare i materialet än 1.4 så blir svärtan ännu bättre och gråtonerna likaså, tycker jag.

Sedan så är ju duken grym på att hantera ljusspridningen som blir störande i rummet genom att väggar och tak lyser upp. Visas tydligt i denna video på youtube - http://www.youtube.c...h?v=8D1Vcvxy68I 0:40 in i klippet. Väldigt informativt videoklipp för övrigt.

Personligen föredrar jag 0.8 materialet då det ger lite extra push i kontrasten och gråskalan. Likaså färgerna tycker jag blir bättre men det krävs såklart en rätt så seriös kalibrering för att det ska bli top notch i det allra högsta skiktet.

Blir mycket spännande när det kommer prisuppgifter samt mer info om rulldukarna. :D

Känns tråkigt att man sitter på jobbet och inte kan ta sig till hembiobutikens demo idag där det kommer visa massa experiment med duken. Nån som ska dit?

//Luli

Postad 01 October 2010 - 11:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Sedan så är ju duken grym på att hantera ljusspridningen som blir störande i rummet genom att väggar och tak lyser upp. Visas tydligt i denna video på youtube - http://www.youtube.c...h?v=8D1Vcvxy68I 0:40 in i klippet. Väldigt informativt videoklipp för övrigt.

Intressant men det där var ju ingen batcave. I en batcave har man kolsvart matt tak och väggar så ljusspridningen blir inget problem (eller i alla fall minimalt).
Jag kan tänka mig att svärtan blir en aning bättre även i en äkta batcave men den borde käka lite mer ljus än en vit duk, eller?

Postad 03 October 2010 - 12:08

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hej,

Nej, jag vet att rummet som är i det videoklippet inte är en ´riktig´ batcave. Men, den illustrerar tydligt hur bra effektivt den är på just att minimera ljusspridningen bort från duken och istället rikta tillbaks allt ljus mot tittaren.

Ang om duken äter lite mer ljus än vad en vit duk skulle göra, vågar jag inte svara på eftersom jag inte vet. Dock så verkar Wolf Cinema köra med black diamond 0.8 på deras projektorer som ligger på ca 1500 lumen och deras LED 1000 lumen projektor kalibrerat med strålande resultat.

Se videoklipp här : http://www.screeninn...en-innovations/

Tycker det är skoj annars att de lägger ut så mycket info nu om dukarna. Det uppskattar jag som är helt såld på dem. ;)

http://www.screeninn...d-screen-video/ ..hahah.. -"the hip hop"... jäkligt roligt. ;)

Ha en slapp söndag!

// Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 03 October 2010 - 12:10.

Postad 03 October 2010 - 22:05

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Man blir mer och mer imponerad av deras demo.
Synd att dom är så "attans" dyra, men snart har jag gått över den mentala tröskeln och köper en 92".

Just nu räcker mitt samvete bara till att köpa den lilla modellen, 28"

28-black-diamond-screen-demo

kanske borde titta på andra alternativ ...

Redigerat av Unregisteredc2ba912d, 03 October 2010 - 22:06.

Postad 04 October 2010 - 07:16

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Ja, imponerad är det minsta jag blir ivarje fall. Riktigt häftigt!

hehe, jo visst vore det coolt med en 28".. riktigthemmabio känsla :lol:. tror dock det där bara är demokompliment.

Andra alternativ? det finns ju inget liknande som black diamond II duken?

/ /Luli

Postad 04 October 2010 - 19:40

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Andra alternativ? det finns ju inget liknande som black diamond II duken?

/ /Luli

jo, Firehawk och ReAct som sagt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.