Men har du da lest tester av TT 930T eller lest på forumsider. På www.tomtom.no har de et eget forum dedikert til TomTom, og jeg må si at det jeg leser der er ikke mye bedre enn det jeg leser om N8110.
Det er vel slik at presset på å få det nyeste ut på markedet er så stort at produsentene slipper enheter som kunne hatt godt av noen måneder til med test og feilretting. Men samtidig må produsentene finne det break-point der det ikke er lønnsomt å teste selv lenger, og heller la sluttbrukerne ta over testingen. Jeg jobber selv i IT-bransjen med leveranser av store ERP-system, og vet at vi kan teste designede prosesser til vi blir blå i ansiktet. Selv om vi har fjernet alle feil vi eller våre "test-kaniner" fra sluttbrukermiljøet har funnet, så er det først når man slipper systemene på de virkelig store brukermassene at man får en oversikt over alle feil.
Så det er nok noe av det man påtar seg som "early adopter", å være test-kanin for produsentene en periode til de store bugs er fjernet. Og i tillegg skal man betale mer for varene enn de som kommer etter at alt er fikset. Men hvis man er gadget freak og vil ha det siste, så....
Jeg er selv i posisjonen at jeg lurer på om det skal bli Navigons 8110 eller TomToms 930, og det er ikke noe lett valg. Å lese igjennom diverse forum-poster i skandivavia, UK og USA har hjulpet meg til å forstå mye mer av hvilken utrolig god hjelp en GPS kan være, ikke bare til å finne veien på ferie eller til pojkens skole-kompiser, men også i hverdagen med TMC-features, muligheten til å ringe direkte til et POI via enheten, se hvor nærmeste Shell-stasjon befinner seg, unngå å bli tatt av speed-kamera om man skulle være litt uheldig med trykket på høyrefoten.
I min sammenlikning av 8110 og 930 har jeg kommet til følgende oppsummering så langt.
*
Visual Display - Navigon vinner på større skjerm og penere skin med sitt vakre display av maps (selv om TT har bedre menyer og innstillingsmuligheter
*
Voice Guidance - TomTom vinner på større muligheter for egne stemmer og settinger
*
Satelittmottak - Virker som dette er ganske likt, men det jeg har lest antyder at Navigon kan være et strå vassere på å finne igjen satelitter hvis man mister kontakt.
*
Handsfree og overføring til bilens høyttalere - Begge virker som om de er like dårlige på dette, og jeg tror kabel fra GPS jack ut og inn til aux-inngang på bil er eneste løsningen om det skal fungere skikkelig. Ellers er det kvaliteter ved bilen som styrer dette mer enn GPS'en.
*
PC-oppkopling - Her virker det som om TomTom tar seieren med et system utviklet over mange år, brukerne er stort sett fornøyd med hvordan oppkopling og support via PC fungerer.
*
Bilholder - Navigon vinner stort på at de har en aktiv holder som ser pen ut. Den setter også GPS'en nærmere sjåføren.
*
POI - Her er det ingen som slår TomTom med et utbredt brukernettverk der mange custom POI-filer er tilgjengelige. (Selvfølgelig også med faren for å innføre POI pollution i enheten)
Generelt utseende og feel blir litt vanskelig å kommentere ettersom jeg aldri har holdt enhetene i hånden, men på bilder virker Navigons som den snyggaste av de to spør du meg.
OK, håper jeg norsken min ikke skaper problemer for dere. Jeg kunne forsøkt meg på svorsk, men det blir ofte så dårlig. (Og gratulerer med seieren over Hellas i EM i går!! Zlatan viste hvordan det skal gjøres)