Berätta mer om Naim för mig
52 svar till detta ämne
Postad 01 maj 2009 - 17:56
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Tycker det ibland dyker upp tips om märket Naim. Som jag förstått det hela är deras filisofi så kallad spelglädje och att komponenterna de använder skall matcha varandra.
Fick tipset om deras (som jag förstår det) nya förstärkare Naim Nait XS. Som jag har förstått skall de tydligen vara uppgraderingsbar med olika saker som dac och dylikt då ändras namnet till något mer exusivt.
Det första som jag uppmärksammar att de verkar sakna kraft i sidna grejer. Naim Nait XS ex har 2x60 @8ohm och 2x90 @ 4ohm inte direkt imponerande den har tydligen oxå bara en 380va tranfo. Specar säger inte allt med ändå. Någon som vill berätta lite mer om märket då det verkar saknas trådar om detta..?
// Sat
Postad 01 maj 2009 - 22:26
O-P
-
O-P
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Naim är ett lite udda märke som har prioriterat något som de kallar PRaT (pace, rythm and timing). Det sägs att det ska vara väldigt musikliska produkter med bra timing. Man kan även uppgradera de flesta av deras produkter med extern strömförsörjning. En uppgradering som oftast gör rätt stor skillnad. Naim är ett märke som oftas diskuteras, kritikerna menar att det är oskäligt dyrt och ger lite effekt per krona.
Själv kör jag bara med Naim och jag är väldigt nöjd. Min lilla Nait lämnar 2x 50w men den har mer ork än man kan tro. Kan verkligen elektronik vara musikalisk? Hur vet man om det är bra timing? De frågor lämnar jag gärna till andra.
Jag tycker bara att det låter bra och realistiskt, samt att kvalitéskänslan är på topp.
Redigerat av O-P, 02 maj 2009 - 15:09.
Postad 02 maj 2009 - 14:12
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
Håller med om ovanstående. Använder inte Naim rakt av, men har CD-spelaren CD5x och den är fantastisk! Kommer att köpa en separat nätdel till den, vilket också är en del av Naim-tänket: Köp och uppgradera efter hand. Konstruktionen är som ett kassaskåp och spelglädjen/engagemanget i musiken är minst sagt medryckande. Det finns prylar som mer och i vissa fall bättre fokuserar på enskilda detaljer men som helhet är Naim mycket svårslagna. Det dyra priset som en del har invändningar mot kan väl i viss mån förklaras av att all tillverkning och montering sker i England, då man vill ha total kontroll, från "ritbordet" till slutlig kvalitetskontroll. Ingen kina-tillverkning här inte... Antalet watt ska man heller inte stirra sig alltför blind på, så länge man inte har extremt trögdrivna högtalare och/eller vill spela med stadion-volym.
Postad 02 maj 2009 - 16:46
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har själv 122x/150x så jag får väl anses som partisk. Väljer man att köra naim så rekommenderas det att göra det rakt över, med deras egna högtalarkablar osv. Det finns även en hel "hokuspokus" om hur man får produkterna att fungera optimalt men det får andra stå för. Är man enbart ute efter det mest detaljerade ljudet så är naim antagligen inte det man letar efter utan här står musiken som helhet i fokus. Det finns ett stort urval av produkter som gör att det finns många uppgraderingsalternativ och vägar att gå.
Som alltid handlar det om tycke och smak så det är väl bara att åka och lyssna och bilda dig en egen uppfattning!
MVH
Postad 02 maj 2009 - 20:59
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
De beskrivningar låter ungefär som uppfattningen jag fått av dem. En provlyssning skulle helt klart vara intressant dock har våran lokala hifihandlare inte Naim så det handlar om en resa 12mil enkelväg bara för en nyfiken provlyssning + att det blir ett nytt ljudrum som man sedan tidigare inte är bekant med + högtalare som man inte troligvis inte hört förrut och kan karaktären på så en ärlig uppfattning om dem är ändå svårt.
// Sat
Postad 03 maj 2009 - 13:43
lejontim
-
lejontim
-
Användare
-
-
169 inlägg
Av alla elektronikprodukter jag hört vidhåller jag att naim är det ledande märket i fråga om musikalitet, frågan är då, är det inte detta man vill åt, musikalitet?
Man ska inte stirra sig blind på watten, man ska lyssna!
Postad 03 maj 2009 - 16:18
TKvC-SainT
-
TKvC-SainT
-
Beroende
-
-
1 011 inlägg
Har bara lyssnat på en Naim förstärkare hittills en Supernait och det var tillsammans med CD5x, så kanske inte riktigt de billigaste prylarna, högtalarna som spelade var om jag inte minns fel GamuT Phi 7, så inte heller vad jag skulle kalla billiga grejer
Tyckte iaf att det lät riktigt bra, snärtigt och snabbt, med härligt anslag i basen. Skulle bara haft lyssnat på den lite mer lämpligt prissatta XS så man kan bilda sig en uppfattning om de som ligger lite mer i ens prisklass.
Postad 04 maj 2009 - 11:47
ljudpuff
-
ljudpuff
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Tycker helt klart du ska åka och ha dig en provlyssning och se om det är något som passar dig! Ta med dig dina egna högtalar också vetja.  Tycker min Naim nait 5i är en fantastisk förstärkare !
Känns verkligen roligt att lyssna på sin musik nu! Riktigt bra kvalitetskänslan på prylarna också, sen ska dom fortfarande ha kvar reservdelar till sina äldsta produkter, inge slit och släng här inte. som sagt bry dig inte om watten utan åk och lyssna istället.
Postad 05 maj 2009 - 14:04
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Jag förstår inte riktigt hur en förstärkare kan vara musikalisk??
Har Naim någon slags inbyggd loudness som gör att basen är tydligare eller vad menas??
personligen har jag aldrig hört en musikalisk förstärkare så nu blev jag lite nyfiken
Postad 05 maj 2009 - 16:13
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Som sagt alla har olika tycke och du har kanske aldrig hört en musikalisk förstärkare. Jag har iaf hört det som låter roligt och det som inte gör det, men det kanske bara är jag. Det är iaf jäkligt mycket stampa takten med naim som jag gillar, dock inte sagt att alla gillar det.
MVH
Postad 05 maj 2009 - 16:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Naim är för mig Sjukt snygga stereo delar med riktigt bra kvalitet i både de tekniska och i chassi m.m.
Men... dem har stora problem med att lämna vettiga Effekter och att få till bra kuber båda gällande att hantera impedans förändringar och fas vridningar.
Så därför så går dom bort för mig....
Edit: en till sak som jag stör mig på är deras DIN kontakter.....
Postad 06 maj 2009 - 07:11
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
Nej det är helt rätt fritz88, jag har aldrig hört en musikalisk förstärkare.
Naim har jag hört många gånger däremot.
Mvh
Postad 06 maj 2009 - 08:10
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Jag förstår inte riktigt hur en förstärkare kan vara musikalisk??
Har Naim någon slags inbyggd loudness som gör att basen är tydligare eller vad menas??
personligen har jag aldrig hört en musikalisk förstärkare så nu blev jag lite nyfiken 
Jag tycker ordet "musikalisk" (eller kanske "rytmisk") beskriver naims ljudfilosofi väl. Naim är mer medryckande än några andra märken jag hört! Jag är mycket imponerad även om det inte riktigt passade mig och mitt ljudideal (som går mer åt transperens och neutralitet). Även om det inte (alls) är rätt skulle man kanske kunna likna det något med en "inbyggd loudness" eftersom känslan är lite lika. Den förstärker liksom "punschen/tillslaget" i musiken men inte alls genom att bara förstärka (och grumla till) bas och diskant. Märk dock väl att det inte har något med att "förvränga" ljudet och ljudbilden. Naim är otvetydigt otroligt intressanta och tycker man om ljudkarakträren tror jag inte någon annan tillverkare kommer att komma i närheten. Det är dock inget för alla som sagt (själv ratade jag Naim efter noggran lyssning - naim var jättespännande men egentligen aldrig intressant för mig).
Postad 06 maj 2009 - 08:29
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
Det blir alltid dessa diskussioner så fort någon nämner ordet "musikalisk" i dessa sammanhang. Då handlar det alltid om "färgning", "icke transparent", "loudness", ´"icke troget ursprunget" o.s.v. Tråkigt. Om något är engagerande, rytmiskt och roligt att lyssna på, är det väl bra? Är det inte dessa parametrar man eftersträvar? Det behöver ju inte per definition betyda att det distar, lägger till eller drar ifrån frekvenser eller dylikt. Och det behöver inte heller betyda att allt låter lika ("som att ha gula solglasögon på sig hela tiden") eller att musiken spelas med konstant hängmatteinställning på eq:n.
Postad 06 maj 2009 - 09:41
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1 026 inlägg
bensnake: Det var inte min mening att skapa en diskussion. Jag förstår bara inte hur en förstärkare kan vara musikalisk. Lika lite som en cdspelare kan vara det. Högtalare däremot är en liten annan femma. Där är jag med på ett annat sätt.
Jag har faktiskt aldrig hört en cdspelare eller förstärkare vara musikalisk. Däremot har jag konstaterat att apparater kan ha olika frekvenskurva. Kanske det kan vara svaret på min fråga?? Det kan ju vara så att ex Naim har en frekvenskurva som är åt bashållet eller mörkare ljud om du gillar det så beskrivet bättre. Eller att mellanregistret är sas hissat för att skapa någon form av tryck. Jag vet faktiskt inte själv...
När jag hört Naim och fingrat på prylarna så har jag inte tyckt att det ljudmässigt varit något märkvärdigt men byggkvaliteten är superb och det är mycket kul med en design som sticker ut :-)
Postad 06 maj 2009 - 09:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
bensnake: Det var inte min mening att skapa en diskussion. Jag förstår bara inte hur en förstärkare kan vara musikalisk. Lika lite som en cdspelare kan vara det. Högtalare däremot är en liten annan femma. Där är jag med på ett annat sätt.
Jag har faktiskt aldrig hört en cdspelare eller förstärkare vara musikalisk. Däremot har jag konstaterat att apparater kan ha olika frekvenskurva. Kanske det kan vara svaret på min fråga?? Det kan ju vara så att ex Naim har en frekvenskurva som är åt bashållet eller mörkare ljud om du gillar det så beskrivet bättre. Eller att mellanregistret är sas hissat för att skapa någon form av tryck. Jag vet faktiskt inte själv...
När jag hört Naim och fingrat på prylarna så har jag inte tyckt att det ljudmässigt varit något märkvärdigt men byggkvaliteten är superb och det är mycket kul med en design som sticker ut :-)
Och det var inte min mening att låta arg.  Jag kör inte med Naims förstärkare men har lyssnat en del och gillar det jag hört. Jag vet faktiskt inte heller vad det är som gör att de upplevs såsom det beskrivits ovan. Men det är nog något tekniskt...
Postad 06 maj 2009 - 09:54
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
Har egentligen bara en erfarenhet av Naim. Jag och en kompis var och lyssnade på Naim och Hegel på Ljudmakarna i Stockholm. Högtalarna var några dyra (c:a 40k som jag minns det) golvare av märket Amphion.
Vi började med Hegel-kombon, körde en hel del låtar, lät bra. Bytte till Naim, körde samma låtar, lät också bra. Faktum är att de lät såpass lika att det var omöjligt att säga om det fanns någon skillnad överhuvudtaget!
Faktum är att jag tror att alla märken i de prisklasserna, av samma typ, låter såpass lika att det nästan enbart blir en fråga om vilket märke som är snyggast/känns bäst.
Postad 06 maj 2009 - 10:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Jag anser också att skillnaderna är så pass små att dem nästan gå att bortse från om man har andra större problem (villket man alltid har..), om inte stärkaren är dirrekt felkonstruerad eller en rör-stärkare förstoss...  (tar nu skydd under bordet!  )
Redigerat av DVD-ai, 06 maj 2009 - 10:32.
Postad 06 maj 2009 - 10:32
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
Jag anser också att skillnaderna är så pass små att dem nästan gå att bortse från om man har andra större problem (villket man alltid har..), om inte stärkaren är dirrekt felkonstruerad förståss eller en rör-stärkare... (tar nu skydd under bordet! )
Passa dig...
Postad 06 maj 2009 - 10:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Passa dig... 
HAha !! Vadå... har jag gjort nu då?!... //
Postad 06 maj 2009 - 10:39
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
Postad 06 maj 2009 - 10:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Du vet väl att röranhängare beter sig som fundamentalistiska islamister när det gäller att förfölja meningsmotståndare. Betänk Salman Rushdie... 
chitt... blir till att fly landet och skaffa hemlig identitet nu då.. ?! Jag får väll söka skydd i mitt läger... transistorerna vs trioderna i en evig kamp om världsherravälde... Hur ska det sluta, och kommer det någonsin att sluta... endast tiden vet och den som lever får se.
Redigerat av DVD-ai, 06 maj 2009 - 10:51.
Postad 06 maj 2009 - 11:03
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
chitt... blir till att fly landet och skaffa hemlig identitet nu då.. ?!
Jag får väll söka skydd i mitt läger... transistorerna vs trioderna i en evig kamp om världsherravälde...
Hur ska det sluta, och kommer det någonsin att sluta... endast tiden vet och den som lever får se.
Spännande kamp... Tycker nästan att det hörs på namnet vilka vinnarna blir; trioderna låter lite kralligare än transistorerna...  Glöm inte heller bort att ett 300B-rör är den enda elektroniska komponent som "överlever" en nukleär attack.
Postad 06 maj 2009 - 11:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10 338 inlägg
Spännande kamp... Tycker nästan att det hörs på namnet vilka vinnarna blir; trioderna låter lite kralligare än transistorerna... Glöm inte heller bort att ett 300B-rör är den enda elektroniska komponent som "överlever" en nukleär attack. 
300B rören spricker ju och går sönder... Men nu va ju detta inte precis On Toppick så att säga... Men vist e det så att "trioderna" låter coolare, men man ska inte låta sig luras av dem små transistorerna, dem jobbar bra i grupp och kan ha otrolig effekter dem rackarna
Postad 06 maj 2009 - 11:37
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Ang DIN kontakter som varit uppe tidigare så har naim alltid envisats med det. På deras nya förstärkare så finns det dock RCA även om det inte är ett överflöd av dom, vilket av dom som är tekniskt bäst låter jag vara osagt.
Personligen tycker jag att det blir ganska "rent" med bara en sladd.
Postad 06 maj 2009 - 14:13
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Visst är det skillnad på ljudkaraktär mellan naim och t.ex. primare, arcam, hegel, mfl. Jag vidhåller att - om någon av dessa stärkare skiljer ut sig i karaktären är det jus Naim som är tydligt mer "energisk", "rytmisk" eller vad du nu vill kalla det.
Jag ska inte påstå att det jag framför är någon absolut sanning med det är mitt bestämda (subjektiva) personliga intryck. På samma sätt som Naim är rytmisk tycker jag t.ex. att Primaren skiljer ut sig som särskilt "transparant". Det är inte jättestor skillnad - nej - men tillräckligt för att du ska kunna ha en preferens för någon av de olika stärkarna. Den nämnda Hegeln tycker jag låter mer som Arcam som jag definierar som ett mellanting (en bra kompromiss?!) vilket också blev mitt ljudideal när jag köpte ny 2-kanalsstärk (efter många vedermödor, lyssningar och beslutsångest).
Ingen av skillnaderna i karaktär kan liknas vid någon form av EQ-modifiering eller medför någon mer distrotion eller liknande men vill Ni höra skillnad så jämför gärna just Naim och Primare. Du stampar tackten med Naim och imponeras av bredden i ljudbilden hos Primare. Kanske väljer man därför Naim för rock, HipHop, Disco, mm. och primare för Jazz, Klasiskt, Akustiskt.
Är det många som har en annan uppfattning kanske det är jag som är konstig men det innebär inte att jag kan ändra min uppfattning som ju baseras på egen erfarenhet.
Postad 06 maj 2009 - 22:55
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Här kan du läsa dig till vad Naim ägare tycker om sina svarta lådor. Men gå och lyssna och låt dina öron avgöra. http://forums.naim-audio.com/eve
Postad 06 maj 2009 - 23:01
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
På min lista står Naim Supernait och en CD5x
om det kan ge någon hjälp dvs.
håller även med Don Corleone
Postad 07 maj 2009 - 06:09
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
Ingen av skillnaderna i karaktär kan liknas vid någon form av EQ-modifiering eller medför någon mer distrotion eller liknande men vill Ni höra skillnad så jämför gärna just Naim och Primare.
Så det är ingen skillnad i frekvensgången, och det är inte heller någon distorsion? Då förstår inte jag vad som kan ge dessa skillnader... Jaja, det är iallafall min bestämda uppfattning att mellan Naim och Hegel så var eventuella skillnader så små att de inte var direkt identifierbara, trots att vi satt i samma rum, med samma musik och samma högtalare.
Postad 07 maj 2009 - 08:08
Tode
-
Tode
-
Amatör
-
-
80 inlägg
skit i frekvensgången...lyssna och bilda dig en uppfattning om vad du gillar eller ej.
Fråga dig själv vad du lyssnar efter....music is the best...
Postad 07 maj 2009 - 08:29
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1 475 inlägg
skit i frekvensgången...lyssna och bilda dig en uppfattning om vad du gillar eller ej. Fråga dig själv vad du lyssnar efter....music is the best...
Det är ju det jag har gjort
Postad 07 maj 2009 - 09:10
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Det kommer ett test av Naims stärkare i nästa nummer av Hifi Musik. Kommer jag ihåg rätt är det Nait5:an, XS och insteget i för-/slutstegskombinationen.
Vill också passa på att säga att det är en del skillnad mellan Nait5 och XS, till den senares fördel. Man får lite mer av allt Naim:igt och det är därför ett bra steg mot SuperNaiten.
Postad 07 maj 2009 - 09:19
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Så det är ingen skillnad i frekvensgången, och det är inte heller någon distorsion? Då förstår inte jag vad som kan ge dessa skillnader...
Jaja, det är iallafall min bestämda uppfattning att mellan Naim och Hegel så var eventuella skillnader så små att de inte var direkt identifierbara, trots att vi satt i samma rum, med samma musik och samma högtalare.
Vad jag menar är egentligen helt enkelt att det är fantastiskt ljud i alla de nämnda stärkarna och att ingen av dem bör kunna anses "tekniskt" sämre än någon annan. Jag tvivlar på att det går att mäta upp att det skulle vara någon skillnad i styrkan i bas eller andra frekvenser (dvs. att det är förstärkningen av vissa frekvenser som gör skillnaden) men vad vet jag?! Det handlar nog inte egentligen om detta men det finns det folk här på forumet som kan betydligt bättre än jag. När det gäller jämförelsen mellan Naim och Hegel så är skillandena på inte sätt monumentala. Tvärt om är de ganska små. Likväl tycker jag att det är en skillnad. Nu lyssnade jag ganska ingående med många olika spår som jag kände till ganska väl. Möjligen kan det förklara våra olika intryck eftersom det ju inte är någon betydande skillnad mellan maskinerna (men prova gärna samma jämförelse mot primare och se om du kommer uppfatta det jag påstår mig höra).
Postad 27 maj 2009 - 15:05
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Sådärja, då har även jag halkat in i Naim-klubben. Av en slump. Jag hade nämligen en H/K HD 990 CD-spelare och hade bestämt mig för en H/K HK 990 förstärkare till mina nyinköpta Audiovector Mi3 Signature SE. Johan på Lefflers insisterade dock på att jag lånade hem en Naim XS innan jag ev. lånade hem H/K:n. Sagt och gjort; Efter fem minuters lyssning var jag SÅLD på XS, och beställde dessutom en Naim CD5i. H/K-CD:n bytte jag in igen... så livlöst ljud det var i den...
Jag är så sjukt nöjd nu, har letat efter detta sound i hela mitt liv men har aldrig fått till det. Kolla i mitt galleri så ser ni hur ofta jag bytt grejor! Trodde att man bara fann sådan spelglädje och sådant driv i extremt dyra anläggningar.
Kan dock inte f åin i skallen hur en så liten och oansenlig och klent specad förstärkare kan låta så stort!!! Hur har Naim gjort???
Postad 27 maj 2009 - 16:28
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har som tidigare nämnts 122x/150x till AV S3 Super men i dagarna fick jag hem min cd5x, måste säga att jag ä'r jäkligt nöjd som det är nu, dock känner jag på mig att snart vill man ha en FlatCap2x och sedan en HiLine...
Det är väl ganska "nackdelen" med naim, att man aldrig blir riktigt nöjd om man har lyssnat på deras dyrare saker. man får verkligen vad man betalar för!
Ang Supernait så tycker jag nog att den har det minst "naimiga" ljudet. dock inte sagt att den låter dåligt men 202/200 är helt klart bättre.
MVH
Postad 02 juni 2009 - 10:04
ljudpuff
-
ljudpuff
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Grattis Mr Linde och välkommen till Naims underbara värld !
snart anländer också min beställda cd5i
Postad 02 juni 2009 - 12:52
Unregistered7b682857
-
Unregistered7b682857
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Sådärja, då har även jag halkat in i Naim-klubben. Av en slump. Jag hade nämligen en H/K HD 990 CD-spelare och hade bestämt mig för en H/K HK 990 förstärkare till mina nyinköpta Audiovector Mi3 Signature SE. Johan på Lefflers insisterade dock på att jag lånade hem en Naim XS innan jag ev. lånade hem H/K:n. Sagt och gjort; Efter fem minuters lyssning var jag SÅLD på XS, och beställde dessutom en Naim CD5i. H/K-CD:n bytte jag in igen... så livlöst ljud det var i den... 
Jag är så sjukt nöjd nu, har letat efter detta sound i hela mitt liv men har aldrig fått till det. Kolla i mitt galleri så ser ni hur ofta jag bytt grejor! Trodde att man bara fann sådan spelglädje och sådant driv i extremt dyra anläggningar.
Kan dock inte f åin i skallen hur en så liten och oansenlig och klent specad förstärkare kan låta så stort!!! Hur har Naim gjort??? 
Det skulle ju ha varit kul om du hade lånat hem HK990 först. Själv hade jag en sådan hemma för några veckor sedan och var mycket nöjd....
Postad 02 juni 2009 - 23:24
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Grattis Mr Linde och välkommen till Naims underbara värld ! snart anländer också min beställda cd5i 
Tack! Kul! Återkom gärna med info om CD-spelaren. Vad har du för CD idag? Det skulle ju ha varit kul om du hade lånat hem HK990 först. Själv hade jag en sådan hemma för några veckor sedan och var mycket nöjd....
Jo det är sant, men säljaren beskrev skillnaden för mig på ett mycket målande sätt så att jag inte var lika intresserad av H/K:n efter det... Det han berättade om Naim är precis vad jag letat efter i alla år; Ett ljud med MUSIKALITET, TIMING, KONTURERAD BAS, DETALJER och SPELGLÄDJE... Dessutom säger alla att just Naim/Audiovector är en oslagbar kombination. H/K är nog ett bättre val till tungdrivna Dynaudio, Elac mm däremot...
Redigerat av Audiovector, 05 juni 2009 - 09:31.
Postad 05 juni 2009 - 08:49
---Don-Corleone---
-
---Don-Corleone---
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Vill bara upplysa om att flera Naim-stärkare provas i nya numret av H&M. Med risk för att förstöra spänningen blir Naim XS i princip ny referens i klassen (upp till 20 tkr) och lite kort jämför man den också mot deras referens Bladelius Tyr.
Som jag sagt tidigare i denna tråd råder det inga tvivel om att det är ett fantastiskt märke. Så engagerande som Naim-ljudet är hittar du knappast någonannanstans. Jag köpte som sagt inte Naim trots att det var en het kandidat för mig på den grunden att mina preferenser är lite annorlunda (men vid tillfällen av svaghet kan jag verkligen ångra mig även om det snart går över - så bra och speciellt är Naim).
Sedan kan jag inte förstå att alla verkar tycka att de är snygga?! Det tycker jag verkligen inte själv! Ser plastigt ut och som något som fastnat i 90-talet (oj, vad jag kommer få på näsan för detta, hehe).
Postad 10 juni 2009 - 13:03
Unregisteredb02127d3
-
Unregisteredb02127d3
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har för några månader sen köpt en Naim CD5i och är mycket nöjd.
Ungefär så här gick det till;
Utgångsläget är en Arcam CD72 cd-spelare och en Cambridge 640a förstärkare. Tillsammans ger de ett detaljrikt, luftigt och klart ljud. Jag saknade dock något när jag spelade viss musik. Det som saknades var ett driv och engagemang.
Redan när jag köpte Cambridge 640a var det egentligen storebror 840a som jag ville ha. Ett uppåtsving i ekonomin (eller var det bara en dålig ursäkt....) tillät mig äntligen köpa 840a.
Ljudet blev klart bättre och ännu mer välljudande, gott om mikrodetaljer man aldrig hört tidigare. MEN trots den klart högre effekten och det ännu bättre ljudet var jag inte helt nöjd, något saknades fortfarande. Jag tenderade att mest spela välinspelad "njutarmusik", klassiskt, jazz och annat. Hårdrock, rock och pop spelades mindre och mindre.
Nåväl, jag begav mig till Malmsjö Hifi i Helsingborg och berättade om mitt problem. Efter att ha pratat, lyssnat fram och tillbaka fick jag låna hem en Naim CD5i samt en Naim 5i förstärkare.
Jag provade alla möljiga olika kombinationer den helgen.
Det hela slutade med att jag istället bytte ut min Cd-spelare till Naim och lämnade tillbaka Cambridgeförstärkaren 840a till Hifi-klubben. Så ett förstärkarbyte resulterade i slutändan i att jag istället, helt otippat, bytte CD-spelare.
Nu spelar jag all möjlig musik och njuter som en kung varje gång!
Vad är skillnaden nu mot innan? Jag ska försöka förklara:
Arcam CD72+Cambridge 840a:
Tänk dig att du är på en stor fest, allt verkar vara perfekt. Rätt människor, som har vackra fina kläder, väldigt god mat, vacker lokal, en helrätt dj spelar musik efter maten. På ytan ser det mycket bra ut. Men gästerna och värdarna har ansträngt sig så oerhört för att alla detaljer ska vara "rätt" att de glömmer att ha kul, de släpper inte loss glädjen som finns inombords.
Naim CD5i+Cambridge 640a:
Denna festen påminner mycket om den ovan, kanske inte alla har de där senaste allra snyggaste kläderna, maten var väldigt god men når kanske inte riktigt upp till den förra festens topp-placering. Lokalen är väldigt vackert dekorerad, men visst på den förra festen var det ännu flådigare.
MEN på denna festen glömmer gästerna inte att ha RIKTIGT kul. Man dansar på borden och det är inte hela världen om man spiller lite öl på den dyra skjortan. Man ser till att den vackra ytan inte är viktigare än att ha kul inombords.
/Peo
Postad 10 juni 2009 - 15:02
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Hej Epicure, och varmt välkommen till forumet!
Tack för ett mycket läsvärt första inlägg.
Jag tror att Cambridge 840A lider av "digitalsjukan", om man lyssnar med hjärnan så är allting perfekt, men om man låter hjärtat vara med så är det något som saknas. Digitala förstärkare kan låta aningen hårda i klangen. Då är 640A betydligt mjukare och mer "analog", och den har tillräckligt med kraft för de flesta högtalare. Vad har du för högtalare förresten?
Kul att du trivs med din Naim CD5i, en av världens roligaste CD-spelare alla kategorier!!!
Postad 10 juni 2009 - 15:30
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
PS) Det blir sällan som man tänkt sig när man lånar hem en Naim-produkt. Jag lånade hem XS:en bara för att förvissa mig om att jag redan hade världens bästa förstärkare (en Yamaha RX-V3800 för 17000 kr). Oj så fel jag hade! 
DS
Postad 10 juni 2009 - 21:42
Unregisteredb02127d3
-
Unregisteredb02127d3
-
Rookie
-
2 inlägg
Jo, och det kände nog försäljaren till :-)
Jag kör med ett par vid detta laget väl använda Audio Pro Black Diamond kompletterat med En sub från samma företag, har för mig det är en evidence. Högtalarna har varit ena riktiga trotjänare och jag är ännu efter bra många år ännu inte i något desperat behov av byte (säger ivarje fall klok-sidan av hjärnan...)
På tal om högtalare så kan jag också passa på att jag också bytade från Chord Carnival SilverScreen till Naims egna samtidigt som jag bytade CD-spelare. Detta var nog den mest prisvärda uppgraderingen av dessa två.
Det stämmer nog som du säger om man jämför 640 och 840. 640 både är och låter mer analogt.
På tal om analogt så är detta också en av Naims CD5is förtjänster (gäller kanske fler naim-produkter, vad vet jag). Musiken känns mindre plastig och mer organisk. Lite som en rörförstärkare och till viss del vinyl. Men ändå väldigt exakt, sammanhållet och träffsäkert.
Postad 25 juni 2009 - 07:55
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4 884 inlägg
Det skulle ju ha varit kul om du hade lånat hem HK990 först. Själv hade jag en sådan hemma för några veckor sedan och var mycket nöjd....
Köpte du 990:an eller? Vad har du testat för grejor tidigare? Har du testat Naim någon gång?
Postad 30 juni 2009 - 14:05
Don Micke
-
Don Micke
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Är det nån som har jämfört XS och Supernait, är det stor skillnad på dom?
Har Supernait Bypass för en hembioreciever, jag vet att XS:en har det.
Postad 30 juni 2009 - 14:50
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag har lyssnat på både SN och XS och visst är SN bättre men kanske också den stärkare som låter minst "naim" enligt mig. Känns som att XS är mer VFM om man inte har nytta av DAC mm som sitter i SN. Värt att kolla upp är naims nya XS serie med ny cd, försteg, slutsteg, nätdel och radiodel. Dom kommer även ha reference seriens borstade alufront. MVH Fredrik Edit: http://www.naim-audi...s/intro_XS.htmlSlänger in en länk för att göra det lättare. Även den Nait XS kommer få den nya fronten och även bli lite dyrare.
Redigerat av fritz88, 30 juni 2009 - 14:52.
Postad 30 juni 2009 - 15:03
Don Micke
-
Don Micke
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Jag har lyssnat på både SN och XS och visst är SN bättre men kanske också den stärkare som låter minst "naim" enligt mig. Känns som att XS är mer VFM om man inte har nytta av DAC mm som sitter i SN.
Värt att kolla upp är naims nya XS serie med ny cd, försteg, slutsteg, nätdel och radiodel. Dom kommer även ha reference seriens borstade alufront.
MVH Fredrik
Edit: http://www.naim-audi...s/intro_XS.html
Slänger in en länk för att göra det lättare. Även den Nait XS kommer få den nya fronten och även bli lite dyrare.
Nya XS serien verkar vara mycket intressant, då är ju frågan, förförstärkare + slutsteg eller integrerad?
Postad 30 juni 2009 - 15:06
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Du öppnar ju verkligen upp för naims värld om du väljer separata delar. Det finns massor av uppgraderingar! Själv har jag cd5x/122x/150x och det svänger verkligen. Lyssna och jämför så hittar du vad du tycker låter bäst. Men tillslut handlar det nog bara om hur mycket dollar,pesetas, euro eller kronor man vill lägga för varje steg upp i kedjan är en uppgradering.
MVH Fredrik
Postad 30 juni 2009 - 15:15
Don Micke
-
Don Micke
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Du öppnar ju verkligen upp för naims värld om du väljer separata delar. Det finns massor av uppgraderingar! Själv har jag cd5x/122x/150x och det svänger verkligen. Lyssna och jämför så hittar du vad du tycker låter bäst. Men tillslut handlar det nog bara om hur mycket dollar,pesetas, euro eller kronor man vill lägga för varje steg upp i kedjan är en uppgradering.
MVH Fredrik
Vad har du för högtalare, vet du vad som passar till Naim? Har Focal just nu men ska uppgradera till ngt annat, förmodligen Focal, Monitor Audio eller Dynaudio. Mvh Micke
Postad 30 juni 2009 - 15:19
fritz88
-
fritz88
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Jag kör med Audiovector S3 super som jag är nöjd med. Är det inte allt för trögdrivna högtalare så är det ju bara att testa sig fram och se vad man gillar. Naim gör ju även egna högtalare men jag har aldrig hört några...
MVH Fredrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|