HDTV cia CA-modul hos comhem möjligt enligt Expert
77 svar till detta ämne
Postad 02 juli 2009 - 17:22
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Var på Expert idag och frågade om ComHem ha släppt någon CA-modul för HDTV än.
Då svarar han att det är inga problem att få HDTV via en CA-modul från comhem, det finns idag.
Det man enligt honom behövde var en TV som är comhem-godkänd samt är HD-Cable ready, sen köpte man bara vanliga CA-modulen som ComHem använder.
Min fråga nu är om detta verkligen stämmer?
Postad 02 juli 2009 - 22:38
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Du måste ha en TV apparat som stöder CI+...
Är väl bara vissa av nyaste TV apparaterna än sålänge som har det...
Har du bara CI som dom flesta TV apparater har så kommer det inte funka...
Postad 02 juli 2009 - 22:42
xms67
-
xms67
-
Användare
-
-
225 inlägg
Njaa, så vitt jag vet stämmer det inte!
Postad 02 juli 2009 - 22:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Har du en ny TV som klarar CI+ moduler så är det möjligt att paira till den...
Men om comhem har godkänt modulen där än vet jag inget om...
Men har man inte CI+ plats så kommer det aldrig nånsin bli möjligt att se på HD kanalerna...
Comhem och andra kommer aldrig godkänna CA moduler som inte skickar data krypterat mellan modul och box/tv nåt som inte vanliga CI stöder...
Redigerat av Leatherface, 02 juli 2009 - 22:47.
Postad 02 juli 2009 - 22:47
rillo_4
-
rillo_4
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Det finns inte nåon "ful lösning" alltså modul med hdmi sladd? för oss med mpeg4 mottagare i tvn?
Postad 02 juli 2009 - 22:50
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Om det fanns skulle ju hela grejen med pairing försvinna...
Då skulle du kunna köra med vilken box du ville iaf sen förstår jag inte varför man skulle använda en sån lösning...
Redigerat av Leatherface, 02 juli 2009 - 22:52.
Postad 02 juli 2009 - 22:57
rillo_4
-
rillo_4
-
Amatör
-
-
56 inlägg
för att slippa en extern box
Postad 02 juli 2009 - 23:13
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja men varför ska man skicka genom HDMI kabel från en CA modul till TVn då CA modulen redan sitter i TVn som redan stöder HD sändningar...
Problemet är ju att dom vill paira kanalerna till boxar dom själv godkänt...
För att dom ska godkänna måste den hindra att man kan spela in HD sändningar och lägga ut det på nätet och förhindra kortdelning...
Har du en TV/Box som inte stöder CI+ så glöm att kunna se på HD sändningar tyvärr...
Redigerat av Leatherface, 02 juli 2009 - 23:16.
Postad 03 juli 2009 - 06:10
najs
-
najs
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Vilka tv apparater stödjer CI+?
Postad 03 juli 2009 - 06:45
SwiftingSpeed
-
SwiftingSpeed
-
Beroende
-
-
1 062 inlägg
Philips TV från i år har stöd för CI+, årets modeller är de som slutar på 4 (42PFL5604H exempelvis). Dock skriver dom inte ut det i informationen eftersom ComHem vad jag vet inte har gått ut med att dom kommer börja använda CI+.
CI+-stödet gäller heller inte alla av dom minsta Philips modellerna så som 19- och 22-tummare.
Postad 03 juli 2009 - 09:14
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ni får väl kontakta Comhem och få nå svar om det där...
Redigerat av Leatherface, 03 juli 2009 - 09:17.
Postad 03 juli 2009 - 10:35
Unregisterede215a8dd
-
Unregisterede215a8dd
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
SVT HD är den enda HD kanalen man kan se.
Jag har varit i kontakt med ComHem förra veckan för att få HD kanalerna att fungera på min Panasonic G10, men dom säger att dom inte har en teknisk lösning för att kunna para ihop TV med kort och dom måste para för att vissa bolag kräver det.
Postad 03 juli 2009 - 10:37
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Det är det som CI+ är till för att du ska kunna paira till CA modul och att informationen skickas krypterat för att förhindra CS och att du kan spela in och lägga ut inspelningar på nätet t.ex...
Med CI som nästan alla boxar och tv apparater har förutom en del nya som kommit nyligt så är bara SVT HD möjligt som sagt och kommer aldrig vara möjligt att se nåt mer...
Själv anser jag att pairing till en box är ett brott mot konkurenslagen och borde tas till EU domstol för att tvinga operatörerna att öpppna upp kanalerna eller lösa det på annat sätt så det funkar i valfri box man själv vill använda...
Dom stänger ute andra konkurerande märken från marknaden och det är inte tillåtet i EU...
Redigerat av Leatherface, 03 juli 2009 - 10:50.
Postad 03 juli 2009 - 14:42
lbl
-
lbl
-
Forumräv
-
-
828 inlägg
Själv anser jag att pairing till en box är ett brott mot konkurenslagen och borde tas till EU domstol för att tvinga operatörerna att öpppna upp kanalerna eller lösa det på annat sätt så det funkar i valfri box man själv vill använda... Dom stänger ute andra konkurerande märken från marknaden och det är inte tillåtet i EU...
Skitbra, anser jag oxå, så släng in en anmälan, så ansluter jag - och några hundratusen till - oss till den! Finns svensk EU-hemsida där man får reda på hur man gör! /LbL!
Postad 06 juli 2009 - 00:07
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Ställer mig något tveksam till vad han på Expert sa till mig eftersom det var Samsungs maskiner som skulle fixa detta men när jag tittar på Samsungs hemsida om någon av de modellerna så står det just "ComHem MPEG4 mottagare: Nej".
På Boxer står det dock ja, vilket stämmer överrens med vad jag har fått för mig sen innan, att det måste till en CA-modul som stödjer mpeg4 plus att TVn måste ha stöd för det.
Som jag förstått det hela iaf.
Postad 06 juli 2009 - 12:27
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja du har förstått rätt...
Mottagare för MPEG4 har säkert dom nyaste modellerna men det hjälper ju inte då comhem pairar hd kanalerna...
Och för att dom ska godkänna en sån där CA modul så måste den vara för CI+ och det är vad som ställer till det då i princip alla TV apparater som säljs idag bara har CI...
CA modulen måste klara av Conax CAS7 chipparing och det klarar inte dom vanliga CA modulerna...
Så i dagsläget är jag tveksam att det går då det säkert tar tid innan dom godkänner en sån CA modul...
Redigerat av Leatherface, 06 juli 2009 - 12:29.
Postad 17 augusti 2009 - 21:55
daz11487
-
daz11487
-
Rookie
-
1 inlägg
Har precis pratat med en av ComHems telefonsäljare, de ringer då och då - ni vet....
Han var rätt säker att detta med pairing inte gäller längre och det räcker nu med bara en tv med inbygd HD digitalbox och vanlig CI modul för att kolla på alla HD kanaler. I mitt nuvarande abonemang finns ingen HD kanal (förutom den okodade SVT HD), men det funkade ganska bra med Canal+ Sport HD nu under promo-helgen. Så man börjar tänka....
Jag brukar sällan tro på telefonsäljare, så jag sa till honom direkt - jag tror inte på dig, ska kolla först.
Nu läser denna tråd och det verkar att man inte ska inte tro på säljare trotts allt - Experts, ComHems, you-name-it.
Inte forvånad iaf.
Postad 18 augusti 2009 - 14:21
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Ställde liknde fråga m a a av att det är otydlig information på comhems hemsida om man måste ha deras box, beroende på vilket abonnemang man har (Medium 8 Favoriter HD eller Large). Svar:
"För att kunna se HD sändningar så krävs det vår HD box och en HD ready TV och ett antenuttag med 3 hål i väggen".
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 18 augusti 2009 - 14:29.
Postad 18 augusti 2009 - 15:30
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Har precis pratat med en av ComHems telefonsäljare, de ringer då och då - ni vet....
Han var rätt säker att detta med pairing inte gäller längre och det räcker nu med bara en tv med inbygd HD digitalbox och vanlig CI modul för att kolla på alla HD kanaler. I mitt nuvarande abonemang finns ingen HD kanal (förutom den okodade SVT HD), men det funkade ganska bra med Canal+ Sport HD nu under promo-helgen. Så man börjar tänka....
Jag brukar sällan tro på telefonsäljare, så jag sa till honom direkt - jag tror inte på dig, ska kolla först.
Nu läser denna tråd och det verkar att man inte ska inte tro på säljare trotts allt - Experts, ComHems, you-name-it.
Inte forvånad iaf.
Vilka AS! De säger vad som helst bara för att få kränga iväg max antal möjliga ab. Och sen när du ringer ock klagar för att det inte funkar, så har dom i alla fall lyckats rycka dig på ett antal hundringar innan man, om man har tur, lyckas krångla sig ur bindningstider och sån skit de kör med. HATAR COMHEM!!! Inkompetenta idioter hela bunten...
Postad 18 augusti 2009 - 15:42
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag har ComHem Large (och kan se SVT HD på min dator så klart)
Numera ingår History HD och TV4 HD i large, så jag ringde till kundtjänst och frågade varför jag inte kunde se detta, jag menar jag betalar ju för det!
Då sa tjejen jag talade med att jag troligen hade "tur" som kunde se SVT HD denna dag.. ... sedan 5 minuters dravel om det
Sedan visade det sig att jag var tvungen att köpa en HD box... (big surprise...not) för att se dessa "special HD kanaler" som inte är som SVT HD i kodning (jag tror jag censurerar mig själv här)
Hur som helt så betalade jag inte för dessa kanaler som ingår i Large utan jag "fick" dom på köpet lixsom.. så jag skulle inte vara arg för det inte...
Så nu är jag glad och positiv och älskar ComHem..tänk så enkelt allt kan bli..
MVh
/3DBlaster
Redigerat av 3DBlaster, 18 augusti 2009 - 15:43.
Postad 18 augusti 2009 - 15:49
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7 289 inlägg
Kul att dom har EN nöjd kund
Postad 18 augusti 2009 - 16:24
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Har precis köpt en Samsung LE46B755 och vad jag vet har denna CI+. Skulle inte vara fel om comhem släppte på detta med pairingen eftersom jag har Large och Canal+ total, men det är tydligen något comhem inte kommer göra. Googlade lite i ämnet och hamnade på fairshopping och enligt comhem så är det produktionsbolagen som vill att comhem skall paira ihop kort+box. Insändaren har dock kontaktat bla TV4 (HD) och dom har inget krav på pairing. Skandal om det nu är så att comhem ljuger. Sedan kan man läsa att tex Canal Digital inte pairar ihop kort+box vilket gör det hela ännu mer skumt. Länken till fairshopping hittar ni här
Postad 18 augusti 2009 - 18:40
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Precis skickat följande till ComHems tekniska support så får vi se vad de svarar
Jag funderar på att köpa en ny TV men innan jag slår till och köper en ny TV så undrar jag lite över era framtidsplaner för HD-kanaler och CA-moduler.
Jag tittar på modeller som har CI+, som t.ex. Sony KDL40W5500, då jag har förstått det som att om det någonsin kommer CA-moduler som har pairing för era HD-kanaler så krävs det CI+ på TVn.
Kortfattat är min fråga om jag är framtidssäkrad för att ta emot HD-TV direkt till TV:ns inbyggda dekoder via CA-modul som stödjer era HD-kanaler om jag köper en TV som har CI+?
För övrigt undrar jag också om ni har någon CA-modul för HD-TV på gång snart? Då jag och i princip alla jag känner vill slippa att ha en extra boxer vid TVn när ändå tekniken för att ha allt samlat i TVn redan finns.
Postad 18 augusti 2009 - 20:27
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Precis skickat följande till ComHems tekniska support så får vi se vad de svarar 
Jag funderar på att köpa en ny TV men innan jag slår till och köper en ny TV så undrar jag lite över era framtidsplaner för HD-kanaler och CA-moduler. Jag tittar på modeller som har CI+, som t.ex. Sony KDL40W5500, då jag har förstått det som att om det någonsin kommer CA-moduler som har pairing för era HD-kanaler så krävs det CI+ på TVn. Kortfattat är min fråga om jag är framtidssäkrad för att ta emot HD-TV direkt till TV:ns inbyggda dekoder via CA-modul som stödjer era HD-kanaler om jag köper en TV som har CI+?
För övrigt undrar jag också om ni har någon CA-modul för HD-TV på gång snart? Då jag och i princip alla jag känner vill slippa att ha en extra boxer vid TVn när ändå tekniken för att ha allt samlat i TVn redan finns.
Rädd för att svaret kommer bli: "Har du provat att dra ut strömsladden i 30sek?" Men jag hoppas jag har fel
Postad 19 augusti 2009 - 10:59
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
I varje ComHem abonnemang borde det ingå några piller som dom skickar ut en gång i månaden... så man håller sig glad och lugn som kund och att man klarar att kontakta deras kundtjänst.
Jag har provat att dra ut sladden till mig själv i 30 sec ..helt utan resulat, jag bootar om och är fortfarande lika besviken på ComHem.
/3DBlaster
Må alla få en fiber hem så vi kan få fri TV utan monopol.
Postad 19 augusti 2009 - 16:15
bajen12
-
bajen12
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har Loewes Connect och har aldrig haft några problem med mina Hd-kanaler. Kör också med ca-kort i teven, dock
bor vi ett MKB hus och kör med deras nät. Har dock hört att folk har problem med Hd-kanalerna, nu har jag dock en
annan polare som också har en Loewe teve och där funkar det också utan problem. Så Loewes teve verkar funka!
Postad 19 augusti 2009 - 21:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja men då har du inte Comhem heller...
om kanalerna inte är pairade funkar det med vilken TV som helst som har MPEG4 och DVB-C tuner...
Redigerat av Leatherface, 19 augusti 2009 - 21:28.
Postad 20 augusti 2009 - 16:40
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Fick svar från ComHem idag...
"Vi håller på att arbeta med en lösning på problemet med Pairing och CA-moduler men däremot kan jag inte lova att det kommer fungera på er TV för att ni har CI+. Om vi väljer ett annat tillvägagångssätt än att använda CI+ tekniken så kanske just din TV ej kommer att fungera att paira.
Därför ber jag er att avvakta tills vi får klara besked om hur vi kommer att lösa detta problem."
Är inte CI+ en standard satt av branschen för det här? Har ComHem tänkt att de ska utveckla en egen standard som alla andra får följa?
Postad 20 augusti 2009 - 17:56
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Fick svar från ComHem idag...
"Vi håller på att arbeta med en lösning på problemet med Pairing och CA-moduler men däremot kan jag inte lova att det kommer fungera på er TV för att ni har CI+. Om vi väljer ett annat tillvägagångssätt än att använda CI+ tekniken så kanske just din TV ej kommer att fungera att paira.
Därför ber jag er att avvakta tills vi får klara besked om hur vi kommer att lösa detta problem."
Är inte CI+ en standard satt av branschen för det här? Har ComHem tänkt att de ska utveckla en egen standard som alla andra får följa?
Äh, killen snackar i nattmössan! Att comhem skulle utveckla egen standard och således tvinga tv tillverkarna att stödja det är ju befängt. Sony och Samsung skiter fullständigt vad lilla Comhem hittar på. Comhem har bara att rätta in sig i ledet och använda den standard som finns. Canal Digitals pairade CA-modul kan förbokas nu i alla fall och Comhem lär snart följa efter.
Postad 21 augusti 2009 - 08:51
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Äh, killen snackar i nattmössan! Att comhem skulle utveckla egen standard och således tvinga tv tillverkarna att stödja det är ju befängt.
Skulle inte förvåna mig alls. Comhem tar fram "egna" cd-moduler som kortet skall paras ihop med. Sedan går det en sladd från modulen in i en box (man måste givetvis enbart använda den medföljande sladden) som man måste ha ett extra kort i, även detta kort skall paras ihop. Man får inte två kort utan man måste ha två abonnemang. Sedan kommer ca-modulen endast funka med "Large mega plus extra judit-paketet" som kostar 1500:-/mån (kom ihåg att man måste ha två abb så det blir 3000:-/mån) och då ingår inte ens HD-kanaler... Bitter och pessimist? Inte alls
Postad 21 augusti 2009 - 14:46
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
FIck nytt svar från dem efter att jag frågade lite mer.
"Denna information finns även på comhem.se:
"Com Hem använder sig av så kallad pairing för att förhindra illegal spridning samt för att vissa programbolag/upphovsrättsägare kräver ökad säkerhet.
För att tillgodose programbolagen har Com Hem infört krav på pairing för de mottagare som ska kunna ta emot HD-sändningar. De tv-apparater och andra avkodare som kan ta emot en HD-signal men inte är förberedda för pairing med Com Hem kommer inte att kunna ta emot HDTV från oss i dagsläget. Branschen arbetar hårt för att standardisera ny säker utrustning som möjliggör HDTV-sändningar till fler typer av mottagare i framtiden""
Rätta mig om jag har fel men är det inte just DET som CI+ är? En standard för att CA-moduler ihop med TVn ska kunna ta emot HD-signal med pairing?
Postad 21 augusti 2009 - 14:48
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Skulle inte förvåna mig alls. Comhem tar fram "egna" cd-moduler som kortet skall paras ihop med. Sedan går det en sladd från modulen in i en box (man måste givetvis enbart använda den medföljande sladden) som man måste ha ett extra kort i, även detta kort skall paras ihop. Man får inte två kort utan man måste ha två abonnemang. Sedan kommer ca-modulen endast funka med "Large mega plus extra judit-paketet" som kostar 1500:-/mån (kom ihåg att man måste ha två abb så det blir 3000:-/mån) och då ingår inte ens HD-kanaler...
Bitter och pessimist? Inte alls 
Hehe...  Canal Digital är redan klara med sin pairade CA-modul, men eftersom alla vet att på Comhem jobbar enbart dumskallar så därför tar det extra lång tid att få fram deras modul...  Sen tar det nog emot att tvingas frångå guldgruvan att tvinga på kunder den externa boxen också så det finns säkert inget ekonomiskt incitament heller. Comhem=URK!
Redigerat av majstang, 21 augusti 2009 - 15:02.
Postad 21 augusti 2009 - 14:53
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
FIck nytt svar från dem efter att jag frågade lite mer.
"Denna information finns även på comhem.se:
"Com Hem använder sig av så kallad pairing för att förhindra illegal spridning samt för att vissa programbolag/upphovsrättsägare kräver ökad säkerhet.
För att tillgodose programbolagen har Com Hem infört krav på pairing för de mottagare som ska kunna ta emot HD-sändningar. De tv-apparater och andra avkodare som kan ta emot en HD-signal men inte är förberedda för pairing med Com Hem kommer inte att kunna ta emot HDTV från oss i dagsläget. Branschen arbetar hårt för att standardisera ny säker utrustning som möjliggör HDTV-sändningar till fler typer av mottagare i framtiden""
Rätta mig om jag har fel men är det inte just DET som CI+ är? En standard för att CA-moduler ihop med TVn ska kunna ta emot HD-signal med pairing?
Jepp, det stämmer! Du kan läsa mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/CI%2B
Postad 21 augusti 2009 - 21:02
DennisA
-
DennisA
-
Forumräv
-
-
789 inlägg
Hehe... 
Canal Digital är redan klara med sin pairade CA-modul, men eftersom alla vet att på Comhem jobbar enbart dumskallar så därför tar det extra lång tid att få fram deras modul... Sen tar det nog emot att tvingas frångå guldgruvan att tvinga på kunder den externa boxen också så det finns säkert inget ekonomiskt incitament heller. Comhem=URK!
Har du någon länk eller dyl som styrker att CD tagit fram en ca-modul som dom parar ihop sina kort med? Är så sjukt trött på comhem och deras attityd mot sina kunder. Måhända att dom var först med en HD-Box men vi vet alla hur bra den funkade....känns som dom brände allt krut där.
Postad 21 augusti 2009 - 21:21
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Har du någon länk eller dyl som styrker att CD tagit fram en ca-modul som dom parar ihop sina kort med? Är så sjukt trött på comhem och deras attityd mot sina kunder. Måhända att dom var först med en HD-Box men vi vet alla hur bra den funkade....känns som dom brände allt krut där. http://www.antennlaget.se/Se webshop, tillbehör och CAM CONAX PAIRING CANALDIGITAL Vet ej mer än så...kan ändå inte få CanalDigital hem till mig varken på kabel eller parabol.
Postad 22 augusti 2009 - 23:22
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag svarade på det som jag fick från ComHem som jag skrivit en bit upp i tråden: "Branschen arbetar hårt för att standardisera ny säker utrustning som möjliggör HDTV-sändningar till fler typer av mottagare i framtiden" Branschen har redan jobbat fram en lösning. Den heter CI+ http://en.wikipedia.org/wiki/CI%2B Det är nu den lösning alla TV-tillverkare tillverkar sina modeller efter. Canal Digital har redan börjat använda den... Så min fråga kvarstår. Vad är det för intressant lösning ComHem jobbar på eftersom ni inte kan svara på frågan om en TV-modell med CI+ standarden kommer fungera med er framtida lösning som då uppenbarligen skiljer sig från den standard som är satt av branschen och som resten av marknaden nu följer? Lösningen finns! Det är bara frågan om att ComHem ska börja använda den...
Fick svar från dem på det: Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi har inte den typen av standard utan vi måste paira ihop digital kort med våra HD boxar.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice
Postad 23 augusti 2009 - 10:11
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Ha ha....
Stackarna på kundservice har det inte lätt. De har service känsla, men det blir så fel när de försöker svara kunder på saker de uppenbarligen inte vet något om. Viljan att alltid ge bra kundservice ger då en motsatt effekt, att de framstår som kompletta idioter. Kan nog vara bäst att helt enkelt hålla käft om man inte vet tillräckligt om något. Fast felet är ju Comhem chefernas som inte ger de anställda tillräcklig information.
Men den senaste kommentaren från comhem var rena rysaren....hehe!
Redigerat av majstang, 23 augusti 2009 - 12:07.
Postad 25 augusti 2009 - 14:54
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det här kommer bli ett väldigt stort inlägg men jag bara måste delge den senaste veckans mailande med ComHem om detta. Notera innebörden av mitt första mail till dem och innebörden av mitt sista mail till dem! FRÅGA 2009-08-18 19:38 Hej! Jag funderar på att köpa en ny TV men innan jag slår till och köper en ny TV så undrar jag lite över era framtidsplaner för HD-kanaler och CA-moduler. Jag tittar på modeller som har CI+, som t.ex. Sony KDL40W5500, då jag har förstått det som att om det någonsin kommer CA-moduler som har pairing för era HD-kanaler så krävs det CI+ på TVn. Kortfattat är min fråga om jag är framtidssäkrad för att ta emot HD-TV direkt till TV:ns inbyggda dekoder via CA-modul som stödjer era HD-kanaler om jag köper en TV som har CI+?
För övrigt undrar jag också om ni har någon CA-modul för HD-TV på gång snart? Då jag och i princip alla jag känner vill slippa att ha en extra boxer vid TVn när ändå tekniken för att ha allt samlat i TVn redan finns. Mvh X
SVAR 2009-08-20 13:42 Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi håller på att arbeta med en lösning på problemet med Pairing och CA-moduler men däremot kan jag inte lova att det kommer fungera på er TV för att ni har CI+. Om vi väljer ett annat tillvägagångssätt än att använda CI+ tekniken så kanske just din TV ej kommer att fungera att paira.
Därför ber jag er att avvakta tills vi får klara besked om hur vi kommer att lösa detta problem.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice Herr Nollkompetens Ett
FRÅGA 2009-08-20 16:27 Jag undrar bara lite hur ni resonerar? DVB-C/T/S är standarder som hela TV-branschens tillverkare satt för digitala sändningar. CI+ är standarden inom DVB-C för pairade HD-sändningar direkt till TV:n som hela branschen nu följer och bygger sina modeller efter. Vad jag vet finns det ingen annan standard för det inom DVB-C. Är ComHem på väg att införa en egen standard som sedan TV-branschen får rätta sig efter om de vill kunna erbjuda sina kunder HD-lösningar i ert nät? Borde väl ligga i ert intresse att kunna erbjuda ERA kunder enkla smidiga lösningar för att kunna se HD-TV på det sätt som kunden vill och med den TV-lösning som kunden trivs med? Varför har ni ens pairing? Jag har läst att det enligt er beror på att produktionsbolagen kräver det. Men om man pratar med t.ex. TV4 direkt så har de inget krav på pairing för sin HD-kanal. Och Canal Digital kör inte med pairing i sitt egna nät så förstår inte varför de skulle kräva det av er? Återstår Discovery och Viasat men jag ska gladeligen ta kontakt med dem och höra mig för om vad deras åsikt är. Detta kanske verkar som ett ganska irriterat mail och ja till viss del är det så men jag hoppas ni snart inser att bara för att alla kunder inte hör av sig så har ni ändå väldigt många frustrerade kunder ute i landet pga. sånt här. Gör en googling på comhem och ta en titt i de forum som dyker upp bland träffarna. Hoppas på en snabb och bra lösning på sakerna. Mvh X
SVAR 2009-08-21 14:45 Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Denna information finns även på comhem.se:
För att tillgodose programbolagen har Com Hem infört krav på pairing för de mottagare som ska kunna ta emot HD-sändningar. De tv-apparater och andra avkodare som kan ta emot en HD-signal men inte är förberedda för pairing med Com Hem kommer inte att kunna ta emot HDTV från oss i dagsläget. Branschen arbetar hårt för att standardisera ny säker utrustning som möjliggör HDTV-sändningar till fler typer av mottagare i framtiden"
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice Fröken Nollkompetens Två
FRÅGA 2009-08-21 16:12 "Branschen arbetar hårt för att standardisera ny säker utrustning som möjliggör HDTV-sändningar till fler typer av mottagare i framtiden" Branschen har redan jobbat fram en lösning. Den heter CI+ http://en.wikipedia.org/wiki/CI%2B Det är nu den lösning alla TV-tillverkare tillverkar sina modeller efter. Canal Digital har redan börjat använda den... Så min fråga kvarstår. Vad är det för intressant lösning ComHem jobbar på eftersom ni inte kan svara på frågan om en TV-modell med CI+ standarden kommer fungera med er framtida lösning som då uppenbarligen skiljer sig från den standard som är satt av branschen och som resten av marknaden nu följer? Lösningen finns! Det är bara frågan om att ComHem ska börja använda den... Hälsningar X
SVAR 2009-08-22 16:24 Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi har inte den typen av standard utan vi måste paira ihop digital kort med våra HD boxar.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice Fröken Nollkompetens Tre
FRÅGA 2009-08-24 19:03 Hej Efter någon dags funderande kring det sista svaret jag fick så har jag bestämt mig för att be om ett nytt svar från någon som har kunskap att svara på sakerna jag undrar över. Mvh X
SVAR 2009-08-25 12:24 Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Problemet för oss är att vi i dagsläget inte kan paira kortet mot de inbyggda boxarna. Dock så är det något som vi jobbar på för att lösa, det vi hoppas är att vi kommer kunna jobba fram en mjukvara som kommer kunna ordna detta. Därimot så har vi inte fått något klardatum för detta i dagsläget.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice Stefan Högman (KOMPETENS! )
FRÅGA 2009-08-25 15:20 Hej igen och tack för ett bra svar från Stefan Högman! Ni jobbar alltså på en mjukvarulösning för de inbyggda digitalboxar som finns idag? Rätta mig om jag har fel men då borde man vara tämligen framtidssäker som kund om man köper en ny TV som har de senaste varianterna på inbyggd boxer av typen DVB-C/T med CI+ och MPEG4? Mvh X
SVAR 2009-08-25 Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det bör du vara.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB Kundservice Martin Larsson (KOMPETENS IGEN! )
Slutsats: Jag har fått svar på det jag undrade och tro det eller ej men det finns faktiskt kompetens hos ComHem men man får tjata och leta för att finna den...
Redigerat av Stevo82, 25 augusti 2009 - 14:55.
Postad 25 augusti 2009 - 15:38
3DBlaster
-
3DBlaster
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag måste sova.... hajar inte :-(
Jobbar dom på att para ALLT på alla boxar och alla kanaler?
Med hjälp av ny programa (firmware) till befintliga boxar / programkort...hur glad blir man för det?
(Somnar om)
/3DBlaster
Postad 26 augusti 2009 - 18:37
conrom
-
conrom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
ursäkta min okunnighet!! men tex jag har en samsung le46a796xxe som ska kunna ta imot hd via comhem (ca-modul).
använder inte det idag men kompisar gör det. funkar inte det idag men comhems sändingar.
Postad 26 augusti 2009 - 20:55
Unregisteredf89c404c
-
Unregisteredf89c404c
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
ursäkta min okunnighet!! men tex jag har en samsung le46a796xxe som ska kunna ta imot hd via comhem (ca-modul). använder inte det idag men kompisar gör det. funkar inte det idag men comhems sändingar.
Nej precis, det fungerar inte att se Comhems HD-sändningar via någon TV's inbyddga box idag, även om boxen rent teoretiskt skulle kunna klara av det. Det Stevo82 nu har fått "lovat" från Comhem är att om man har en TV med CI+ så kommer det att fungera så småningom. /D
Postad 26 augusti 2009 - 21:24
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Detta har ju diskuterats flera gånger, och jag har själv provat vid ett par tillfällen. SVT-HD funkar, inget annat i HD.
Jag tycker det är för j-vligt att man tvingas på extra hårdvara. Befängt med tanke på hur liten del av digitalmarknaden som kör pirat. Och tänk tillverkning och energiförbrukning av alla boxar, som är helt onödigt egentligen. Comhem är ju inget miljövänligt företag iaf.
Postad 26 augusti 2009 - 22:54
conrom
-
conrom
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
blir väldigt trött på säljarnas okunniga HD hysteri, de vill bara sälja.
Postad 27 augusti 2009 - 13:56
Bobby T
-
Bobby T
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag är inte så värst bevandrad i den digitala världen och begick misstaget att köpa en Tv med en Comhem-logga på, samt en CA-modul och tänkte "Oj oj. Nu blir det Viasat Sport HD!"
Får väl skylla mig själv som inte kollade upp all information först, men oj vad surt det känns.
Ska höra med Comhem vad de ska ha för en HD-box - är det ett rimligt pris får jag bege mig till Mediamarkt och försöka få pengarna tillbaka för CA-modulen. Men det känns föga troligt.
Postad 27 augusti 2009 - 18:16
mrblax
-
mrblax
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej , jag undrar om Samsung B655 har CL+ ?
Postad 27 augusti 2009 - 20:29
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej , jag undrar om Samsung B655 har CL+ ?
Vilken av deras B655? De har flera modeller som heter B655 i slutet.
Postad 27 augusti 2009 - 21:46
mrblax
-
mrblax
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Postad 27 augusti 2009 - 21:55
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tror tyvärr inte den har det.
Postad 27 augusti 2009 - 22:47
Unregisterede4cfaba3
-
Unregisterede4cfaba3
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Du måste ha en TV apparat som stöder CI+... Är väl bara vissa av nyaste TV apparaterna än sålänge som har det... Har du bara CI som dom flesta TV apparater har så kommer det inte funka...
Vilka TV apparater stödjer CI+? T.ex. Sony KDL W4000?
Redigerat av Unregisterede4cfaba3, 27 augusti 2009 - 22:54.
Postad 27 augusti 2009 - 23:04
Stevo82
-
Stevo82
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
http://www.sony.se/p...=TechnicalSpecsDen t.ex. Sony skriver ut i sina specifikationer att TVn har CI+ Samsung är inte riktigt lika exakta på sin hemsida men verkar kalla det för HD-Cable Ready vilket de skriver ut på sina apparater om du kikar på dem i butikerna. Så åk till närmaste Expert eller liknande och ta en titt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|