Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alla i Com Hem-hus får tillgång till digital-tv

129 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2009 - 22:26

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Hittade denna nyhet på http://www.comhem.se...20/-/index.html

DET FINNS HOPP OM COMHEM I ALLA FALL! :)

------------------------------------------------------------------------------------------
Alla i Com Hem-hus får tillgång till digital-tv

Sju fria digitala kanaler.

De som bor i ett Com Hem-hus får första kvartalet nästa år tillgång till sju fria digitala kanaler. Det enda som behövs är en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox godkänd av Com Hem.

Kunder som hittills enbart tagit emot analoga tv-signaler får då alltså även tillgång till digital-tv, utan några extra abonnemangskostnader. De sju kanalerna som ingår är
SVT 1
SVT 2
Barn och Kunskapskanalen
SVT24
TV4
TV6
AXESS TV

För de kunder som vill få tillgång till Com Hems stora utbud med cirka 140 Tillvalskanaler, HDTV och Premiumpaket som CANAL+ krävs fortfarande ett digital-tv-abonnemang.

Lanseringen av sju fria digitala kanaler till 1,8 miljoner Com Hem-hushåll är en mycket efterlängtad och efterfrågad nyhet och ytterligare ett steg i Com Hems resa mot digitalisering.
------------------------------------------------------------------------------------------

Postad 12 November 2009 - 23:13

mege
  • mege
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Det var oväntat...

Postad 13 November 2009 - 00:14

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Det där är ju samma kanaler som man redan har via small. Inget direkt lyft alltså.

Postad 13 November 2009 - 06:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Skillnaden är att du inte behöver nåt kort längre precis som det borde ha varit från början redan.

Postad 13 November 2009 - 12:34

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Jag är inte nöjd förrän man får TV3 och Kanal 5 i det digitala basutbudet, precis som man fick i det analoga. Känns trist att waste:a två kanaler i medium 8 favoriter på de två.

Postad 13 November 2009 - 12:44

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Om man kör på det där i sovrummet så måste man väl dra två kablar till tv'n för att få tv3 analogt etc?

Postad 13 November 2009 - 12:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Om du kör med TV så räcker det med 1 kabel annars drar du bara en till mellan box och tv för dom analoga.
Men eftersom det här steget är taget så kommer nog analoga kanalerna försvinna inom snar framtid med.
Dom har redan släckt ner dom på vissa ställen och har enbart SVT och TV4 anallogt + nån lokal kanal.

Postad 13 November 2009 - 13:12

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Tänkte mest om man kör tvn's inbyggda box.

Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 13 November 2009 - 13:12.

Postad 13 November 2009 - 14:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nej du, det är bara att dra en kabel. I kabelnät samsas alla kanaler i samma kabel, inget extra behövs... om nu inte din TV har två separata ingångar för digitala och analoga signaler det vill säga, då måste du lösa det på något vis.

Men så borde det inte vara.

Postad 13 November 2009 - 16:49

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Jag är inte nöjd förrän man får TV3 och Kanal 5 i det digitala basutbudet, precis som man fick i det analoga. Känns trist att waste:a två kanaler i medium 8 favoriter på de två.

Jag har påpekat detta för Comhem tidigare. Vore nog bra om fler gjorde det direkt till dem och inte bara skriva sina önskemål i detta forum. Alla analoga kanaler borde ju speglas digitalt okrypterat, men detta är i alla fall ett stort och högst oväntat steg i rätt riktning. Nu verkar de i alla fall ha insett att det finns ett stort behov av okrypterade digitala kanaler och förhoppningsvis inser de så småningom att det utbudet också borde utökas. Jag tror också att de tjänar på det eftersom fler och fler upptäcker kvalitetsskillnaden mellan analog och digital tv, vilket säkert skapar ett sug efter deras betalkanaler.

Postad 13 November 2009 - 17:39

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Com Hem har inte de bästa av sina dagar just nu.

Postad 13 November 2009 - 17:40

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Jag har påpekat detta för Comhem tidigare. Vore nog bra om fler gjorde det direkt till dem och inte bara skriva sina önskemål i detta forum. Alla analoga kanaler borde ju speglas digitalt okrypterat, men detta är i alla fall ett stort och högst oväntat steg i rätt riktning. Nu verkar de i alla fall ha insett att det finns ett stort behov av okrypterade digitala kanaler och förhoppningsvis inser de så småningom att det utbudet också borde utökas. Jag tror också att de tjänar på det eftersom fler och fler upptäcker kvalitetsskillnaden mellan analog och digital tv, vilket säkert skapar ett sug efter deras betalkanaler.

Japps, det har jag gjort också. Fick något goddag yxskaft svar så jag nog har slängt, kanske dags att ta en ny vända med sveriges vassaste kundservice :(

(OT har jag aldrig haft problem de få gånger jag har behövt kontakta kundservice, vid felanmälan och faktura-/abonnemangsfrågor)

Postad 13 November 2009 - 22:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Bästa vore att ha mindre intressepaket som Tele2 och sen att hyresvärdar osv tecknar avtal med dom fria kanalerna + 1 valfritt intressepaket i hyran som många med Tele2 har.
Här betalar vi 45:-/mån för det inkl box och kort och har man kvar paketet som man får som standard så ger det ca 17-18 digitala kanaler.

Postad 17 December 2009 - 00:58

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Skillnaden är att du inte behöver nåt kort längre precis som det borde ha varit från början redan.

Jo men det har jag inte någon glädje av eftersom jag redan har ett kort och det måste jag FORTSÄTTA betala för om jag vill kunna köpa till extra kanaler som tex. ESPN.... Så för den som vill kunna köpa ala carte kanaler ibland så innebär inte det nya systemet någon förbättring alls. Tvärtom har de ju höjt kortavgiften för ett år sedan. ;)

Postad 17 December 2009 - 01:21

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0

Vissa blir aldrig nöjda
Varför skulle du ha TV3 och Kanal 5 ?

Detta är samma kanaler som finns fria i marknätet och därför är inte detta en dag försent

Postad 17 December 2009 - 08:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kanske att Small kommer innehålla såna baskanaler som man kan få för 39:- och att det antingen bakas in i hyra eller att hyran sänks då analoga kanalerna släcks ner.
Det har dom gjort i Luleå bla iaf och där har dom 39:- rabatt på övriga paket också.
Inte bästa avtalet kanske men ändå billigare då dom inte behöver betala för en massa analoga kanaler.

Redigerat av Leatherface, 17 December 2009 - 08:24.

Postad 17 December 2009 - 17:47

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Vissa blir aldrig nöjda

Detta är samma kanaler som finns fria i marknätet och därför är inte detta en dag försent

Det handlar inte om att gaffakungen eller vi andra Comhemkunder ska vara nöjda eller inte. Vi som har ett analogt grundutbud idag - som betalas av fastighetsägaren och i slutändan av oss hyresgäster/brf-medlemmar - vill ju inte betala en gång till för att se samma kanaler digitalt. Detta har inget med vilka kanaler som är fria i marknätet att göra utan handlar om vad vi redan betalar för. Digital distribution är också betydligt billigare än analog så Comhems egna kostnader kan inte ha någon betydelse i sammanhanget.

Postad 17 December 2009 - 20:48

pear
  • pear
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0

Vissa blir aldrig nöjda

mig veterligen är varken TV 3 eller Kanal 5 fri i marknätet. Däremot ingår de i det analoga kabelutbudet, men det är en annan sak.

Postad 18 December 2009 - 17:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Återstår ju och se om Axxess verkligen blir fritt nu då kanalen kommer kodas i marknätet och gå över till MPEG4.

http://www.boxer.se/...ta-emot-mpeg-4/

Redigerat av Leatherface, 18 December 2009 - 17:34.

Postad 21 December 2009 - 21:51

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Någon som vet exakt datum för detta? Blir det 1 januari eller kommer de att släppa det innan eller senare under januari februari? I mitt hus har det inte släppt det ännu. Kodad signal.....

Postad 22 December 2009 - 21:40

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Var och fråga Com Hem idag i stan. Säljaren visste inget om detta. Så hon ringde support. För vi hittade inte nyheten på deras sida. Borttagen?

20 januari var datumet som hon fick från hennes support.

Postad 23 December 2009 - 10:08

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Var och fråga Com Hem idag i stan. Säljaren visste inget om detta. Så hon ringde support. För vi hittade inte nyheten på deras sida. Borttagen?

20 januari var datumet som hon fick från hennes support.

Nyheten ligger kvar så jag förstår inte varför den inte gick att hitta. Den lades in 2009-11-11 och finns fortfarande på denna sida: http://www.comhem.se...02/-/index.html
Det var ju intressant att det finns ett datum!

Postad 07 January 2010 - 06:58

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Återstår ju och se om Axxess verkligen blir fritt nu då kanalen kommer kodas i marknätet och gå över till MPEG4.

http://www.boxer.se/...ta-emot-mpeg-4/

Vad är syftet med det? Dom tjänar väl ändå inget på det?

Postad 07 January 2010 - 07:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Samma syfte som TV3, Kanal 5 och andra kanaler är kodade.
Och anledningen till övergången till MPEG4 är för att sändsningstillstånder kräver det + att dom får sända 24h då.
Men alla kanalerna kommer ju gå över till MPEG4 eftersom.

Redigerat av Leatherface, 07 January 2010 - 07:19.

Postad 07 January 2010 - 23:04

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Samma syfte som TV3, Kanal 5 och andra kanaler är kodade.
Och anledningen till övergången till MPEG4 är för att sändsningstillstånder kräver det + att dom får sända 24h då.
Men alla kanalerna kommer ju gå över till MPEG4 eftersom.

Jag tror knappast man kommer riskera behöva tvinga folk att först skaffa MPEG4-mottagare om säg 1-2 år och sedan DVB-T2-mottagare om säg 3-4 år. Man (Boxer och eventuella framtida konkurrenter i marknätet) kan inte riskera att för många byter till satellit/IP-TV av ren ilska. Folk tyckte det var tillräckligt krångligt/onödigt/dåligt att gå från analogt till digitalt.

Däremot kanske befintlig MPEG2/DVB-T ersätts helt av MPEG4/DVB-T2 om typ 5 år.

Edit: upptäckte i efterhand att jag var väldigt off topic, men det skyller jag på de tidigare inläggen. :D

Redigerat av Unregistered1124, 07 January 2010 - 23:15.

Postad 07 January 2010 - 23:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
MPEG4 är nödvändigt om folk just inte ska gå över till satellit eller IPTV.
Och det är redan bestömt att kanalerna ska byta till MPEG4 under perioden fram till 2014.
Däremot är inget bestämt att dom ska köra DVB-T2 för SD kanalerna utan bara för HD kanalerna.
Men att inte köra DVB-T2 vore dumt tycker jag.
Jo det vart rätt out of topic så nog om det här nu.

Redigerat av Leatherface, 07 January 2010 - 23:33.

Postad 08 January 2010 - 11:35

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Måste man även i fortsättningen ha ett grundabonnemang (small, medium eller large) för att kunna ha tilläggspaketen (Canal+, TV1000, Viasat Sport etc) eller kan man när grundutbudet blir okodat ha bara tilläggspaketet?

Jag har mailat CH men någon här kanske redan vet?!

Postad 08 January 2010 - 16:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Du måste minst ha Small.

Postad 08 January 2010 - 16:42

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Du måste minst ha Small.

Som man kunde misstänka. Det är lite för progressivt av CH att man skulle kunna betala för bara de kanaler/kanalpaket man vill ha. Trist men inte oväntat.

Tack för hjälpen!

Postad 08 January 2010 - 18:21

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Du måste minst ha Small.

Är det något du vet eller antar? Man kan ju misstänka att CH gör om Small-paketet när de släpper kanalerna okrypterade.

Postad 09 January 2010 - 13:18

niklas86
  • niklas86
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Det här låter bra, bättre än inget!

Är det fortfarande 20 jan som gäller eller har någon hört ngt annat?

Vad blir det för krav på digitalboxen? är det princip bara att köpa den billigaste som stödjer DVT C?

Redigerat av niklas86, 09 January 2010 - 14:01.

Postad 09 January 2010 - 13:25

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Ställde denna fråga till CH och fick detta svar, se nedanför.

Hej ComHem

Tack för att ni har äntligen har släpp lite digital Tv-kanaler fria.

Vad händer med erat small paket på digitaltv-kanaler nu. När ni har släppt 7 stycken digitaltv-kanaler fria. Kommer ni lägga in andra kanaler i detta paket tex TV3, Kanal5, TV8, Kanal9 & Tv4HD. Eller försvinner detta och ni har inget abonnnemang under 100kr att erbjuda till er kunder.

MVH
Fredrik J

SVAR från CH

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

SVT, TV4 och Tv6 kommer nu kunna ses utan programkort. Smallabonnemanget kommer fortfarande finnas kvar för de kunder som vill ha ett abonnemang och eventuella tillägstjänster, så inga nya kanaler är planerade att ingå i S.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Henrik Bengtsson

Postad 09 January 2010 - 16:18

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Vad blir det för krav på digitalboxen? är det princip bara att köpa den billigaste som stödjer DVT C?

Jag hittade följande fotnot i en Comhembroschyr jag plockade på El-giganten för en stund sedan, angående de fria kanalerna: "*Gäller inte Macab och Sagemboxar", vilket väl tyder på att alla andra ska fungera. (standarden heter DVB-C).

Postad 09 January 2010 - 18:47

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Ställde denna fråga till CH och fick detta svar, se nedanför.

Hej ComHem

Tack för att ni har äntligen har släpp lite digital Tv-kanaler fria.

Vad händer med erat small paket på digitaltv-kanaler nu. När ni har släppt 7 stycken digitaltv-kanaler fria. Kommer ni lägga in andra kanaler i detta paket tex TV3, Kanal5, TV8, Kanal9 & Tv4HD. Eller försvinner detta och ni har inget abonnnemang under 100kr att erbjuda till er kunder.

MVH
Fredrik J

SVAR från CH

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

SVT, TV4 och Tv6 kommer nu kunna ses utan programkort. Smallabonnemanget kommer fortfarande finnas kvar för de kunder som vill ha ett abonnemang och eventuella tillägstjänster, så inga nya kanaler är planerade att ingå i S.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Henrik Bengtsson

Så resultatet blir att om man bor i hyreshus kommer du fortfarande att få betala dubbelt?

Först en gång på hyran och sen en gång till för samma kanaler om du vill ha några av deras paket?

Man fick betala både för analogt och digitalt innan. Nu får vi betala för digitalt två gånger?

Postad 11 January 2010 - 00:01

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Så resultatet blir att om man bor i hyreshus kommer du fortfarande att få betala dubbelt?

Först en gång på hyran och sen en gång till för samma kanaler om du vill ha några av deras paket?

Man fick betala både för analogt och digitalt innan. Nu får vi betala för digitalt två gånger?

Nu spekulerar jag: Det analoga utbudet försvinner helt, möjligen med undantag för SVT och kanske TV4. Därefter anses det du idag betalar genom hyran täcka kostnaden för de digitala frikanalerna. Dvs samma kostnad som idag, men det analoga grundutbudet med många kanaler har ersatts av det digitala grundutbudet med färre kanaler.

Postad 11 January 2010 - 01:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Nu var det inte det han menade utan han menar att man får betala för Small paketet ännu en gång fast det sänds fritt.
Om Small hade haft andra kanaler så hade det varit en annan sak.
Fast när jag tänker efter så kanske det inte blir nån kortavgift om man har Small + Canal+ t.ex ?
Small är ju egentligen en kortavgift men de blir 9:- extra av nån anledning.

Redigerat av Leatherface, 11 January 2010 - 01:46.

Postad 14 January 2010 - 08:42

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Nu ser jag dessa kanaler utan programkort i Göteborg:

6 TV6
20 Comhem
42 Axess
125 SVT24
153 SVTB/Kunskapskanalen

Edit: hade glömt ett gammalt kort (flera kanaler okrypterade med det fortfarande)

Redigerat av hakanh65, 14 January 2010 - 10:57.

Postad 14 January 2010 - 13:57

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Nu ser jag dessa kanaler utan programkort i Göteborg:
6 TV6
20 Comhem
42 Axess
125 SVT24
153 SVTB/Kunskapskanalen

Här e're även Svt1, Svt2 (samt Talande Text på båda, vilket är två helt separata kanaler där det som sägs på textremsan läses upp. Det är en service för hörselskadade som Svt har) & Tv4 fritt digitalt nu hos Comhem...

Men Svt1 har inge' ljud, men det har den via Boxer... så det är fel via Comhem.

Och Talande Text funkar på Svt1, men alltså inget vanligt ljud, utan bara Kommentatorsrösten, blir rätt kul ibland!

Postad 14 January 2010 - 14:51

SamuelGarlov
  • SamuelGarlov
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Någon som vet exakt datum för detta? Blir det 1 januari eller kommer de att släppa det innan eller senare under januari februari? I mitt hus har det inte släppt det ännu. Kodad signal.....

Hej,

Vi håller på att lägga om i hela landet successivt och det beräknas vara klart den 20 januari.

Mvh

Samuel Garlöv
Redaktör Sociala Medier
Com Hem

Postad 14 January 2010 - 21:51

Unregistered1556
  • Unregistered1556
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Någon som vet (säkert) hur det är med avgiften på 500kr vid "montering av filter" om man säger upp sitt abonnemang. Har Small idag plus ett par tilläggskanaler, som jag egentligen kan vara utan, så att säga upp det Small-abonnemanget skulle vara smart men att då betala 500kr för att bli av med det känns inte direkt lockande.

Postad 14 January 2010 - 22:18

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Någon som vet (säkert) hur det är med avgiften på 500kr vid "montering av filter" om man säger upp sitt abonnemang. Har Small idag plus ett par tilläggskanaler, som jag egentligen kan vara utan, så att säga upp det Small-abonnemanget skulle vara smart men att då betala 500kr för att bli av med det känns inte direkt lockande.

Varför skulle de montera ett filter om du säger upp digitalabonnemanget? Filter har väl bara med analogt utbud att göra, vad jag vet.

Postad 14 January 2010 - 23:45

Unregisterede961f687
  • Unregisterede961f687
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Här e're även Svt1, Svt2 (samt Talande Text på båda, vilket är två helt separata kanaler där det som sägs på textremsan läses upp. Det är en service för hörselskadade som Svt har) & Tv4 fritt digitalt nu hos Comhem...

Men Svt1 har inge' ljud, men det har den via Boxer... så det är fel via Comhem.

Och Talande Text funkar på Svt1, men alltså inget vanligt ljud, utan bara Kommentatorsrösten, blir rätt kul ibland!

Samma här (Stockholm) upptäckte jag ikväll. Men med något sämre bildkvalitet än vad jag får via den Telia digitalbox jag vanligen använder (SD skalad till 720p).

Redigerat av Unregisterede961f687, 14 January 2010 - 23:46.

Postad 15 January 2010 - 01:06

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
rodjon: du har en g10:a va? Menar du att du får sämre bild med g10:ans inbyggda box än med den externa boxen? Vad är det för box?

Postad 15 January 2010 - 10:55

Unregistered1556
  • Unregistered1556
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
hakanh65: ingen aning men avtalsvillkoren är inte direkt kristallklara. Men det är ju comhem vi pratar om så... Såg en artikel i en tidning där ett äldre par hade varit tvungna att betala avgiften, därför undrar jag om någon annan har varit med om detta.

Postad 15 January 2010 - 11:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Ja i bästa fall så är man tvungen betala för ett filter om man inte vill ha kabeltv.
I många fall ingår det i hyran och går inte att säga bort.

Postad 15 January 2010 - 11:40

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

hakanh65: ingen aning men avtalsvillkoren är inte direkt kristallklara. Men det är ju comhem vi pratar om så... Såg en artikel i en tidning där ett äldre par hade varit tvungna att betala avgiften, därför undrar jag om någon annan har varit med om detta.

Hur gick det till när du skaffade digitalabonnemanget? Togs det bort något filter då? Betalar du separat för analoga kanaler eller ingår de i hyran? Abonnemang på digital-tv kräver att du också har det som kallas grund- eller basutbud. Gratiskanalerna kräver antagligen också det.

Postad 15 January 2010 - 11:58

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Abonnemang på digital-tv kräver att du också har det som kallas grund- eller basutbud. Gratiskanalerna kräver antagligen också det.

De nya FRIA Digitala kanalerna (Svt1, Svt2, Barn/Kunskaps, Svt24, Tv4, Tv6, Axess) i Comhem-hus, kräver INGET slags abonnemang eller programkort av något slag.
Det enda som krävs är att man har en Digitalmottagare för DVB-C.

Numera är kravet på analogt grund/bas-utbud i botten för att få Digital-Tv, borttaget i de flesta (alla?) Comhem-hus.

Detta för att de öht inte sänder nåt analogt grund/bas-utbud längre i de flesta fastigheter, utan bara har Svt1, Svt2 & Tv4 analogt.

Så nu kan man abonnera på bara digitala kanaler enl. nedan:

Digital-tv Medium199:-/mån
Digital-tv Medium 8 Favoriter159:-/mån
Digital-tv Medium 8 Favoriter HD 199:-/mån
Digital-tv Large 299:-/mån

http://www.comhem.se...24/-/index.html

Redigerat av anderswillhelmsson, 15 January 2010 - 11:59.

Postad 15 January 2010 - 12:38

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

De nya FRIA Digitala kanalerna (Svt1, Svt2, Barn/Kunskaps, Svt24, Tv4, Tv6, Axess) i Comhem-hus, kräver INGET slags abonnemang eller programkort av något slag.
Det enda som krävs är att man har en Digitalmottagare för DVB-C.

Numera är kravet på analogt grund/bas-utbud i botten för att få Digital-Tv, borttaget i de flesta (alla?) Comhem-hus.

Detta för att de öht inte sänder nåt analogt grund/bas-utbud längre i de flesta fastigheter, utan bara har Svt1, Svt2 & Tv4 analogt.

Så nu kan man abonnera på bara digitala kanaler enl. nedan:

http://www.comhem.se...24/-/index.html

Det är ju lite roligt att du länkar till en sida där det står:

"För Digital-tv krävs att du bor på en ort med digitalt nät och har ett analogt grundutbud. "

Tack, då slapp jag ju leta själv... :)

Eftersom GunnarGren tog upp frågan om filter så förklarade jag bara att han också måste ha tillgång till de analoga kanalerna (ej bara SVT). Tidigare fanns det hushåll där man inte ville betala för kabeltv och där Comhem installerade filter så att de bara kunde ta emot "must-carry"-kanaler. För att kunna ta in digitaltv så kan ju inte ett sådant filter sitta kvar och därmed måste hushållet också betala för det analoga utbudet (som för de flesta istället är inbakat i hyran). Man kan alltså inte säga upp ett ev avtal om analogt utbud och därmed råka ut för att bekosta en filterinstallation som hindrar digital-tv om man vill ha just digital-tv.

När du skriver att de bara sänder SVT och TV4 analogt (=basutbud) så tror jag du syftar på fd UPC i Stockholm. Vad jag vet så sänder de ca 12-15 analoga kanaler (=grundutbud) i övriga landet, möjligen med undantag för nyinstallerade fastigheter. FAQ: http://www.comhem.se...48/-/index.html

Redigerat av hakanh65, 15 January 2010 - 13:35.

Postad 15 January 2010 - 15:20

Unregistered1556
  • Unregistered1556
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Det finns ett analogt grundutbud som ingår i hyran, 13 kanaler. Jag köpte/tecknade ett abonnemang (Large, prova på) på Expert och fick box och kort. Det var bara att koppla in boxen på vanliga antennuttaget och köra direkt. Ingen har varit inne i lägenheten och fipplat med uttaget. Som jag förstår det, av inläggen här, så kan det alltså inte ha funnits något filter här (under den tiden jag har bott här) och kommer inte att behövas heller. Eller?

Nu har jag som sagt Digital-tv Small (39kr/mån) och de analoga kanalerna (gratis, ingår i hyran) och funderar på att säga upp Small-abonnemanget. Jag missar visserligen möjligheten att välja tilläggskanaler men kan kolla gratis på de fria digitala kanalerna.

Postad 15 January 2010 - 16:00

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Det finns ett analogt grundutbud som ingår i hyran, 13 kanaler. Jag köpte/tecknade ett abonnemang (Large, prova på) på Expert och fick box och kort. Det var bara att koppla in boxen på vanliga antennuttaget och köra direkt. Ingen har varit inne i lägenheten och fipplat med uttaget. Som jag förstår det, av inläggen här, så kan det alltså inte ha funnits något filter här (under den tiden jag har bott här) och kommer inte att behövas heller. Eller?

Det stämmer, du har samma analoga grundutbud som alla Comhemkunder utanför Stockholm.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.