Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten tar inte ansvar för sålda Denon

103 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2010 - 14:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då tidigare diskussioner är låsta i annan tråd startar jag denna tråden då vi fått fakta på bordet
Läs i denna tråden https://www.minhembi...p;#entry2796597

Nu har ElGiganten kontakt mig, och.. dom kommer alltså ej att uppdatera den. Deras rekommendation är att jag lämnar tillbaka den, och få tebax pengarna. (Nyttjar 30-dagars returrätten.) Får alltså lämna in den i lokala butiken vilket är smidigt.

En del med mig försökte föra en diskussion om nackdelen med att ett företag som EG gör som de gjort
med ett märke som Denon. Den kan vi släppa, för där kommer vi inte att nå fram till de som bara köper
en Denon i sitt liv. Men hur EG gör med sina kunder, kan vi dock inte släppa och nu vet vi hur lite
de bryr sig om både märket Denon och kunderna som trodde att det gick lika bra att köpa sin Denon
hos EG som någon annan stans.

EG har genom detta klart visat, att de varken kommer att serva eller uppdatera sålda Denon
Jag tycker synd om er som köpt er Denon hos EG och skulle råda er att utnyttja rätten att lämna tillbaka den.
För annars står ni där, om någon händer i framtiden ...

Jag kommer direkt anmäla alla inlägg som påstår att jag jobbar för HK eller är de trogna, då sådana inlägg
klart visar på att man inte har på detta forum att göra.

För mig handlar detta om konsumentens rättigheter och butikernas skyldigheter
Det är en skam att ett så stort företag som EG går ut på marknanden och köper på sig ett par pallar
av ett märke och sedan struntar i att ta ansvar för service och support, vilket är deras skyldihet.

Man kan diskutera deras syfte till leda, men för mig är det solklart ..

Vilket som, så är det bra att man kan varna andra medlemmar på ett forum från att göra dåliga affärer
och även om det på prislappen står ett pris, så är det vad det kostar i slutändan som räknas.

Det måste väl vara tråkigit att behöva lämna tillbaka en apparat man köpt och sedan behöva gå
någon annan stans för att köpa den igen .. Eller blir det ett annat märke ..
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 20 February 2010 - 15:27.

Postad 20 February 2010 - 18:27

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Vilket som, så är det bra att man kan varna andra medlemmar på ett forum från att göra dåliga affärer
och även om det på prislappen står ett pris, så är det vad det kostar i slutändan som räknas.

En viktig punkt som inte framkommer i ditt inlägg är att priset på appraterna hade varit ca 1500 kr - 5000 kr (för modellerna AVR1610-33110) dyrare om inte EG hade gett sig in i det priskriget. En del kanske ser det som en sämre affär att t.ex. betala 5 000 kr mer för en 3310:a. :(
Bifogad fil  3310.jpg   14.1K   0 Antal nerladdningar
https://www.prisjakt...t.php?pu=456278

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 February 2010 - 18:39.

Postad 20 February 2010 - 18:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Väldigt dåligt att dom inte kan erbjuda sina kunder uppgradering av recivern.

Postad 20 February 2010 - 18:51

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Jag gillar affärer som fokuserar på priset och inte servicen. Så länge man får garanti och de följer de lagar som finns och inte tar orimligt lång tid på sig vid garantiärenden är det okej. Givetvis är det bra om det finns butiker där man kan få extra service vilket oftast kommer till ett högre pris.

Men köper man en produkt på Hifiklubben som de har "monopol" på kan man utgå ifrån att endast en liten del av priset är till extra service och det mesta är till orimligt hög vinstmarginal då de saknar konkurrens.

Redigerat av altair4, 20 February 2010 - 18:51.

Postad 20 February 2010 - 18:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo men om man nu köpt en 1610 och måste uppdatera den, och EG inte gör det utan erbjuder pengar eller utbyte.
Då blir det att lämna in den till HK och kosta på sig uppdateringen,det blir en onödig kostnad.
Mycket smidigare att köpa den på H/K för samma pris + att du får uppdateringen gratis. :)

Postad 20 February 2010 - 18:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
EG kör ingen service på Denonprodukterna alltså. Ja det var inte speciellt bra, inte för jag tänkte köpa något Denon i de närmsta men helt klart bra att veta i framtiden :) .

Postad 20 February 2010 - 19:00

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Hur uppdaterar man maskinerna då? via internet eller skiva? tycker ju att någon i kedjan borde kunna bistå med uppdateringen.

Postad 20 February 2010 - 19:03

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
Jag är inte förvånad över deras "agerande",då de bryr sig inte om märke "Denon".Vi har ju diskuterat tidigare om det,och det känns som att vissa bryr sig bara om låga priser,inte support & service.(folk handlar fortfarande på "Sekvencia" och "Pixmania" tex, helt obegripligt)
Ibland blir det här med "rättigheter" och "lägre priser" helt enkelt en pseudodebatt,folk tror att nån bara provocerar de och jobbar för andra butiker.Vi några ville bara diskutera om det var rätt eller fel satsning EG gjorde,om de ville konkurerra med HK eller nåt annat ligger bakom,det var allt.
PS: Varför det lägre priset? Jo, HK kan inte leverera dammsugare och brödrostar ännu som EG,men de matchar priser för tillfället och jag vet inte om det blir lönsamt för dem?

http://www.idg.se/2....anten-doms-igen

Postad 20 February 2010 - 19:28

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Surprise, surprise. Nån i gamla tråden nämnde "Elgigantens high-end satsning". Tjena. Tror inte det.
Förvånad att Hifi-klubben dumpade priserna så hysteriskt i stället för att låta det bero.
Tyvärr skadar det märket på lång sikt med missnöjda kunder.
Förmodligen är inte Giganten beredda att sats på den utrustning som krävs för uppdatering. Nån nämnda Skiva. Det finns inte någon CD fack på denna receiver. Sorry. Hade det funnits en RS232 port hade det varit enkelt.

Postad 20 February 2010 - 19:38

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
Tycker att folk borde pressa mer EG ang. uppdatering,de kan inte bara strunta i alla människor som handlade där.
Ordet "pinsamt" räcker inte för att beskriva deras agerande mot sina kunder.

Postad 20 February 2010 - 19:41

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0

Det finns inte någon CD fack på denna receiver. Sorry. Hade det funnits en RS232 port hade det varit enkelt.

På yamaha tex kör du skivan via en dvd spelare och plockar uppdateringen via digital utgången så recivern behöver inte ha cd läsare det finns det väl ingen som har heller.

Postad 20 February 2010 - 19:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

En viktig punkt som inte framkommer i ditt inlägg är att priset på appraterna hade varit ca 1500 kr - 5000 kr (för modellerna AVR1610-33110) dyrare om inte EG hade gett sig in i det priskriget. En del kanske ser det som en sämre affär att t.ex. betala 5 000 kr mer för en 3310:a. :rolleyes:

En ännu viktigare punk är att man måste tänka längre än näsan räcker och förstå att det kommer
en dag i morgon också. Dvs den dagen inte EG kan köpa upp konkursbon och HK står där ensamma
med Denon igen ..

Den dagen HK kommer att sälja Denon för samma pris som man gör och har gjort hela tiden ute i europa.

Vad är det som är så svårt att förstå :)

Ibland undrar jag ( nu för tiden ganska ofta ) hur man tänker och om man gör det alls ...

Maveric

Postad 20 February 2010 - 19:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Men köper man en produkt på Hifiklubben som de har "monopol" på kan man utgå ifrån att endast en liten del av priset är till extra service och det mesta är till orimligt hög vinstmarginal då de saknar konkurrens.

De har konkurrens i hela europa och det har varit samma priser där som här i princip alla år

Kommer att svara samma sak hela tiden då jag är så förbannat trött på att man inte fattar
att HKs så kallade monopol inte bara har varit till ondo.

Vi som varit med ett tag inom denna Hobby ( ja vi är den del som har detta som hobby )
vi vet vad HIFI klubben har gjort för HIFI'n i Sverige och hur man har givit oss bra priser
genom åren, då man inte haft några mellanled, mer än sig själv.

Denon, Dali, B&W med flera hade inte varit det de är i Sverige, om det inte varit för HK

Man måste se helheten om man skall förstå det som i alla fall jag talar om

Maveric

Postad 20 February 2010 - 19:54

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Tror inte EG kommer bli långvariga med Denon, tror knappast att Denon själva blir så glada när dom får reda på att EG inte kan hålla den servicenivå som är bruklig för deras produkter...

Postad 20 February 2010 - 19:57

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

På yamaha tex kör du skivan via en dvd spelare och plockar uppdateringen via digital utgången så recivern behöver inte ha cd läsare det finns det väl ingen som har heller.

Fan va smart. Trodde in te nån tänkt så långt när det gäller uppdateringar. Sorry.

Postad 20 February 2010 - 20:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Hur uppdaterar man maskinerna då? via internet eller skiva? tycker ju att någon i kedjan borde kunna bistå med uppdateringen.

Du måste lämna in den till HK,för dom har den enda uppgraderings modulen i Sverige.

Postad 20 February 2010 - 20:14

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Maveric: Jag håller i det stora hela med dig och förstår vad du vill få sagt.
Dock kan inte alla bortse från priset...
Och prissänkningarna som Mittiprick visade ovan är smått fantastiska, på så kort tid.

Du säger att EG köper pallar med Denon och därför kan lägga sig lägre i pris. Det ligger nog en hel del i det, dock tror jag inte, å andra sidan, att Hifi-Klubben beställer styckvis från Denon...

Konkurrens är alltid bra men som någon skrev ovan, jag har svårt att se om nu Denon är ett seriöst företag att dem skulle acceptera så här dålig service från en ÅF.
Vi får väl se om Denon prioriterar kunder eller sålda enheter, det lär visa sig väldigt snart i så fall.

Sen tycker jag att förkortningen HK eller som någon skrev H/K är en dålig förkortning på Hifi-Klubben. Jag trodde ett tag det pratades om HarmanKardon...kanske är det bara jag som tycker så?

Du måste lämna in den till HK,för dom har den enda uppgraderings modulen i Sverige.

Ok, hur ska EG då kunna utföra sin service om inte Denon har gett EG verktyg att utföra den?

Nu blev det förvirrat...det där kan inte stämma, för då faller hela tråden och skitsnacket om EG.

Redigerat av Falcy, 20 February 2010 - 20:27.

Postad 20 February 2010 - 20:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

En ännu viktigare punk är att man måste tänka längre än näsan räcker och förstå att det kommer
en dag i morgon också. Dvs den dagen inte EG kan köpa upp konkursbon och HK står där ensamma
med Denon igen ..

Den dagen HK kommer att sälja Denon för samma pris som man gör och har gjort hela tiden ute i europa.

Skulle jag köpa en 3310a idag så betalar jag drygt 5000 kr mindre än innan priskriget. Varför skall jag oroa mig för "den dag som kommer".

Ibland undrar jag ( nu för tiden ganska ofta ) hur man tänker och om man gör det alls ...

Är inte alltid lätt att sätta sig in i andras funderingar och värderingar.

Postad 20 February 2010 - 20:35

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Hifiklubben sverige ägs väl egentligen av danska moderbolaget vilket gör att de kan föra vinster dit och visa dåligt resultat i sverige varför överpriser inte visas i Sverige!

I Danmark redovisas väldigt hög vinst, fundera på vad det beror på!
http://www.business....dobler-overskud

Postad 20 February 2010 - 20:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Du säger att EG köper pallar med Denon och därför kan lägga sig lägre i pris. Det ligger nog en hel del i det, dock tror jag inte, å andra sidan, att Hifi-Klubben beställer styckvis från Denon...

Men snälla du .. du har ju totalt missförstått vad jag skrivit om du tolkar det som att jag påstår
att EG kan sälja billigt för de köpt fler enheter än vad HK har gjort och gör ..

Med pallar från konkursbon menar jag så klart .. pallar från konkursbon ...
Behöver jag förklarar mer ? :)

Maveric

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 22 February 2010 - 10:04.

Postad 20 February 2010 - 20:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
DETTA OCH INGET ANNAT ÄR VAD TRÅDEN HANDLAR OM

Elgiganten tar inte ansvar för sålda Denon

Postad 20 February 2010 - 20:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Ok, hur ska EG då kunna utföra sin service om inte Denon har gett EG verktyg att utföra den?

Nu blev det förvirrat...det där kan inte stämma, för då faller hela tråden och skitsnacket om EG.

Det är just det dom inte kan göra, för att få 1610,1910 uppgraderade så är lösningen att lämna in till HK.
Fast då får den som köpt på EG betala för tjänsten.

Postad 20 February 2010 - 20:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Men då undrar jag:

Kan EG köpa den här modulen av Denon eller Hifi-Klubben om dem skulle vilja? Eller har jag rätt om Hifi-Klubben väldigt gärna vill sitta kvar ensam på den?

EDIT: Jonas har svarat ovan, tack Jonas.

Samtidigt ser jag inte problemet, gå in till Hifi-Klubben och uppdatera den då? Om det sen kostar 500:- eller 1000:- så har man ju alldeles oavsett sparat flera tusenlappar på att köpa av EG. Personligen skulle jag inte ha några som helst problem att få en sådan uppdaterad av Hifi-Klubben här, helt gratis.

Varför ge 15000 när man kan ge 8000 för identisk produkt? I min värld är det dumt att betala för mycket :)

Edit: Självklart ska då EG informera kunden om detta, vilket dem inte har gjort. Och det är såklart uselt.

Redigerat av Dreadlock, 22 February 2010 - 10:05.

Postad 20 February 2010 - 21:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men med din attityd kanske tråden borde klistras och låsas, med endast dina synpunkter i?
För det blir ju svårt att föra en diskussion om man inte kan gå lite, lite utanför given rubrik...

Precis. Om man nu diskuterar EGs eventuella brist på ansvar för sålda apparater så tycker åtminstone jag att priset man betalat för en produkt är en viktig punkt för att värdera den eventuell bristen.
Maverick: Begriper inte varför det skall vara så svårt att diksutera vettigt utan att tarvliga och otrevliga kommentarer. Mycket tråkigt och omoget...

Varför ge 15000 när man kan ge 8000 för identisk produkt?

Tror dessutom inte att 3310:an har uppdateringsproblemet. Är väl endast 1610 ...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 February 2010 - 21:15.

Postad 20 February 2010 - 21:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
För 1610 och 1910 så finns inte ens möjligheten att uppdatera i sverige tom HK skickar de 2 förstärkarna till danmark enligt deras hemsida, så om EG ens kan få tag i de moduler som krävs för den uppdateringen lär kosta mer än det smakar för EG. 2310 och uppåt är tydligen enklare att uppdatera och kan ske på samtliga denon-verkstäder.

Eftersom att den bugg som finns i en del maskiner är av ganska avgörande betydelse så är det definitivt något att ta med i beräkningen om man ska köpa en denon.

Postad 20 February 2010 - 22:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

I Danmark redovisas väldigt hög vinst, fundera på vad det beror på!

Junkan
Det beror på att HK ligger i danmark och att man plockar vinster från olika marknader till danmark
både som HK butik och HK "agent" enkelt uttryckt. Man har också hela den tekniska biten och service liggande
i danmark.

Kan EG köpa den här modulen av Denon eller Hifi-Klubben om dem skulle vilja?

Om EG köper sina Denon på en svart eller grå marknad och inte från Denon så får de absolut
inte något auktorisation för service på och från Denon. Säger väl sig själv :)

För mig är det solklart att EG inte har någon kontakt med Denon, då man inte har ett direkt svar
på frågan och att man väljer att återta produkterna. Man tar helt enkelt smällen och ytterligare en
förlust, för att man inte skall tappa ansiktet ännu mer i denna affären.

En annan sak som pekar på att EG har chansat med att försöka sälja sina "upphittade" denon apparater
är att man inte kan ha fått någon som helst support eller medgivande från Denon att sälja Denon
i Norden, då HK äger rättigheterna för detta. Det skulle kosta Denon en hel del i kontraktsbrott
om så skulle ske.

Att inte detta är uppenbart för alla, kan jag förstå då alla inte vet hela historien om Denon och HK
men efter att några av oss FÖRSÖKT förklara i femtioelva inlägg, så borde det snart gå upp ett
liljeholmens hos de som fortfarande inte förstått .. vad det hela handlar om ..

Åter till ansvar ..
EG måste nu fullfölja sina förpliktelser enligt konsumentköplagen och kan man inte uppdatera
dessa felaktiga förstärkare, så finns det bara en väg att gå .. Återköp med full ersättning
till den drabbade ...

De som inte bryr sig .. bry er inte .. och vi bryr oss inte om er.
Men de som bryr sig .. vi bryr oss om er och hoppas på att ni når till en bra lösning.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 22 February 2010 - 10:05.

Postad 20 February 2010 - 23:37

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Skulle jag köpa en 3310a idag så betalar jag drygt 5000 kr mindre än innan priskriget. Varför skall jag oroa mig för "den dag som kommer".

Är inte alltid lätt att sätta sig in i andras funderingar och värderingar.

Och så tänkte de som köpte:1610,1910,2310 på EG,och var står vi idag?Jo,"EG tar inte ansvar för sålda Denon"!!!

Redigerat av Noah06, 20 February 2010 - 23:38.

Postad 21 February 2010 - 00:02

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Och så tänkte de som köpte:1610,1910,2310 på EG,och var står vi idag?Jo,"EG tar inte ansvar för sålda Denon"!!!

Så EG säljer nya elektronik apparater utan garantier också?
Jag har oerhört svårt att se att t.ex en 3310(eller 1610, 1910) med brända slutsteg(eller whatever) inte skulle omfattas av en produktgaranti från EG? Det låter oerhört märkligt. Om så är fallet, så kan jag absolut förstå er "som bryr sig om oss andra".

Redigerat av Falcy, 21 February 2010 - 00:03.

Postad 21 February 2010 - 00:16

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Så EG säljer nya elektronik apparater utan garantier också?
Jag har oerhört svårt att se att t.ex en 3310(eller 1610, 1910) med brända slutsteg(eller whatever) inte skulle omfattas av en produktgaranti från EG? Det låter oerhört märkligt. Om så är fallet, så kan jag absolut förstå er "som bryr sig om oss andra".

:)
Jag har skrivit bara om det som tråden handlar om(försöker för det mesta iaf)
"EG vill inte ta ansvar för service ang programvarufel i vissa Denon modeller" .Fattar inte vad du pratar om brända slutsteg?

Redigerat av Noah06, 21 February 2010 - 00:18.

Postad 21 February 2010 - 00:18

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Asså det här är ju helt sjukt, jag tänker ringa EG imorgon. Jag tänker inte ge mig så lätt det tycker jag inte alla andra ska göra heller. Det är ju helt sjukt.

Det måste ju på något sätt vara deras ansvar! Fyfan för dem... blir riktigt piss nu. (Har alltså detta problem)

Tycker att EG blir bara sämre och sämre, börjar förstå vad folk menar, bryr sig inte alls om varken märket eller oss...

Trejk..

Redigerat av trejk, 21 February 2010 - 00:19.

Postad 21 February 2010 - 00:27

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

:)
Jag har skrivit bara om det som tråden handlar om(försöker för det mesta iaf)
"EG vill inte ta ansvar för service ang programvarufel i vissa Denon modeller" .Fattar inte vad du pratar om brända slutsteg?

Det var en fråga jag ställde, med ett exempel för att klargöra.(men det räckte tydligen inte)
Såg du inte mitt frågetecken eller var något oklart i frågan?
Jag frågade alltså om EG också struntar i trasiga maskiner som kunder kommer in med!?
Man kan nämligen väldigt lätt tro det, med den här trådrubriken...

Instämmer med Maveric, jag fattar inte hur jag hamnade i den här tråden, jag skiter högaktningsfullt i både EG och Denon, så jag ber om ursäkt återigen och lämnar.

Postad 21 February 2010 - 00:31

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Asså det här är ju helt sjukt, jag tänker ringa EG imorgon. Jag tänker inte ge mig så lätt det tycker jag inte alla andra ska göra heller. Det är ju helt sjukt.

Det måste ju på något sätt vara deras ansvar! Fyfan för dem... blir riktigt piss nu. (Har alltså detta problem)

Tycker att EG blir bara sämre och sämre, börjar förstå vad folk menar, bryr sig inte alls om varken märket eller oss...

Trejk..

Jag förstår dig och andra som är drabbade,jag skulle också vara förbannad.Om de vill satsa på HIFI och "stora" märke så borde de agera och ge service som de stora.

Postad 21 February 2010 - 00:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Absolut enklaste lösningen för EG borde vara att de antingen tar in apparaterna och kryper till korset och ber HK uppdatera dem betalar vad det kostar och glömmer saken. Eller ber kunderna lämna in den direkt till HK och sen skickar in kvittot till EG och får tillbaka pengarna de lagt ut.
Dock osäker på om eg är så smarta.

Postad 21 February 2010 - 00:36

trejk
  • trejk
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
hahahah EG är ett riktigt ###### skämt! Kommer ihåg när dem fick in Denon, så kom dom ut med "Nu har Elgiganten riktig hembio" något i den stilen.

Största skämtet ever...

Trejk

Absolut enklaste lösningen för EG borde vara att de antingen tar in apparaterna och kryper till korset och ber HK uppdatera dem betalar vad det kostar och glömmer saken. Eller ber kunderna lämna in den direkt till HK och sen skickar in kvittot till EG och får tillbaka pengarna de lagt ut.
Dock osäker på om eg är så smarta.

Känns som att det inte är så stor chans till det, känns som att dem inte bryr sig alls.

Trejk

Postad 21 February 2010 - 00:43

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Det var en fråga jag ställde, med ett exempel för att klargöra.(men det räckte tydligen inte)
Såg du inte mitt frågetecken eller var något oklart i frågan?
Jag frågade alltså om EG också struntar i trasiga maskiner som kunder kommer in med!?
Man kan nämligen väldigt lätt tro det, med den här trådrubriken...

Instämmer med Maveric, jag fattar inte hur jag hamnade i den här tråden, jag skiter högaktningsfullt i både EG och Denon, så jag ber om ursäkt återigen och lämnar.

De struntar inte i trasiga "maskiner" i vanliga fall,varför skulle de göra det?
PS: Varför lämnar du tråden?Vi diskuterar bara,inga otrevliga ord från min eller din sida,bara lite missförstånd.

Postad 21 February 2010 - 00:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja ring och jaga dom,så får du skriva här vad dom svarar,
Ska bli intressant att läsa deras svar.

Postad 21 February 2010 - 02:46

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Eftersom Noah06 så artigt efterfrågade min närvaro :) så tänkte jag försöka vinkla rubriken lite...

" Denon tar inte ansvar för sina produkter. "
Hur smakar den?

Som producent bör du ta ansvar för dina produkter, oavsett var kunden har köpt den! Och se till kundens bästa, givet att det finns ett kvitto.
Denon bör alltså som producent, omedelbart, kontakta Klubben och informera dem om att produkter med dessa serie# omfattas av garantin och åtgärder ska vara kostnadsfria. Även om det står Elgiganten på kvittot!
Vad jag vet så säljer inte EG stöldgods, utan apparater med full produkt garanti.

Ett exempel för att göra det hela glasklart! (True story dessutom)
Min Samsung TV råkade ut för ett garantiärende. Jag kunde då antingen välja att gå till ÅF, i det här fallet OnOff. Eller direkt till en auktoriserad verkstad. Jag valde det senare och Samsung tog hela notan. Samsung hade tagit notan oavsett vem jag hade gått till.

I det här fallet kan inte ÅF, EG, ta ansvar, orsaken till det kan vara flera. Och det är dåligt, men det är där vi är nu. Det närmsta vi kommer en auktoriserad verkstad då blir Klubben(eftersom dem har "specialverktygen")
Denon tar ansvar, men enligt Klubben måste du ha köpt den hos dem för att det ska vara kostnadsfritt, varför då? Är det Denon's högsta önskan?

Det är egentligen Klubben själva som sätter käppar i hjulen för slutkunden. Vad hindrar Klubben från att ta in maskiner med berörda serie# och åtgärda dessa? Dem får ju betalt oavsett av Denon, för en utförd garantiåtgärd!

Om det mot förmodan inte skulle fungera så i fallet Denon/Klubben, välj för guds skull ett annat märke där saker och ting fungerar smidigt för dig som kund.

Jag har också läst Klubbens servicemeddelande och det förstärker min teori ovan.
Att ett så allvarligt fel ens passerar en Q/A hos Denon är ju anmärkningsvärt i sig. 1610/1910 måste t.om skickas iväg till Danmark, där räcker inte Svenska Klubbens "verktyg".

Jag avslutar med att "tycka" att Klubben borde svälja sin stolthet och ta in dem serie# som Denon har sagt har problem, var produkten sen är köpt, är irrelevant så länge det finns ett giltigt kvitto.

Det är ett producent problem och inget Klubben borde lägga någon vikt i.

Så, fritt fram för halshuggningen :rolleyes:

Postad 21 February 2010 - 04:48

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
Ingen halshuggning här ,nej.. :)
Bara öppen, konstruktiv och sansad dialog utan vanföreställningar.
Jag tror att du har lite fel i det du skriver,men mer om det imorgon.Mvh

Redigerat av Noah06, 21 February 2010 - 04:50.

Postad 21 February 2010 - 08:46

Unregistered1487
  • Unregistered1487
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Eftersom Noah06 så artigt efterfrågade min närvaro :) så tänkte jag försöka vinkla rubriken lite...

Hur smakar den?

Som producent bör du ta ansvar för dina produkter, oavsett var kunden har köpt den! Och se till kundens bästa, givet att det finns ett kvitto.
Denon bör alltså som producent, omedelbart, kontakta Klubben och informera dem om att produkter med dessa serie# omfattas av garantin och åtgärder ska vara kostnadsfria. Även om det står Elgiganten på kvittot!
Vad jag vet så säljer inte EG stöldgods, utan apparater med full produkt garanti.

Min Samsung TV råkade ut för ett garantiärende. Jag kunde då antingen välja att gå till ÅF, i det här fallet OnOff. Eller direkt till en auktoriserad verkstad. Jag valde det senare och Samsung tog hela notan. Samsung hade tagit notan oavsett vem jag hade gått till.

I det här fallet kan inte ÅF, EG, ta ansvar, orsaken till det kan vara flera. Och det är dåligt, men det är där vi är nu. Det närmsta vi kommer en auktoriserad verkstad då blir Klubben(eftersom dem har "specialverktygen")
Denon tar ansvar, men enligt Klubben måste du ha köpt den hos dem för att det ska vara kostnadsfritt, varför då? Är det Denon's högsta önskan?

Det är egentligen Klubben själva som sätter käppar i hjulen för slutkunden. Vad hindrar Klubben från att ta in maskiner med berörda serie# och åtgärda dessa? Dem får ju betalt oavsett av Denon, för en utförd garantiåtgärd!

Om det mot förmodan inte skulle fungera så i fallet Denon/Klubben, välj för guds skull ett annat märke där saker och ting fungerar smidigt för dig som kund.

Jag har också läst Klubbens servicemeddelande och det förstärker min teori ovan.
Att ett så allvarligt fel ens passerar en Q/A hos Denon är ju anmärkningsvärt i sig. 1610/1910 måste t.om skickas iväg till Danmark, där räcker inte Svenska Klubbens "verktyg".

Jag avslutar med att "tycka" att Klubben borde svälja sin stolthet och ta in dem serie# som Denon har sagt har problem, var produkten sen är köpt, är irrelevant så länge det finns ett giltigt kvitto.

+1

Postad 21 February 2010 - 10:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det enda som hittils framkommit är väl att Elgiganten inte kan uppdatera ett par av maskinerna då de enda som sitter på den möjligheten i dagsläget är Hifiklubben. EG har väl enligt flera inlägg faktiskt tagit sitt ansvar då de betalar tillbaka pengarna om man inte kan lösa det på annat sätt.

Förstår fortfarande inte vad det är som är så illa för de som köpt en Denon på EG, speciellt med tanke på att de fått den tusentals kronor billigare än om EG inte hade börjat sälja den. Om jag köper 3310:an på EG, nu mer än 5 000 kr billigare än när HK var ensamma, vad är det specifikt jag skall oroa mig för? Har frågat förr men ännu har inte detta framgått. Kan du peka på vad som skulle göra detta till ett dåligt köp? Jag ligger redan 5000 kr plus i jämförelse...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 February 2010 - 10:05.

Postad 21 February 2010 - 11:27

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Hur smakar den?

Denon Europa (Tyskland) bör ta ansvar helt klart och har Giganten en relation till dem lär det inte vara något problem. Nu är väl risken att Giganten kommit över produkterna på ett sätt som Denon inte supportar.
Varför Hifiklubben skulle blandas in inte begriper jag inte. De informerar och supportar sina kunder. Det är väl i och för sig som förväntat. Titta/lyssna hos Klubben. Köpa från Gigantens web-shop och sen tillbaks till Klubben för support när problem uppstår. Nä, Giganten får kontakta Denon, det är väl det normala.

Postad 21 February 2010 - 11:43

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Denon Europa (Tyskland) bör ta ansvar helt klart och har Giganten en relation till dem lär det inte vara något problem. Nu är väl risken att Giganten kommit över produkterna på ett sätt som Denon inte supportar.
Varför Hifiklubben skulle blandas in inte begriper jag inte. De informerar och supportar sina kunder. Det är väl i och för sig som förväntat. Titta/lyssna hos Klubben. Köpa från Gigantens web-shop och sen tillbaks till Klubben för support när problem uppstår. Nä, Giganten får kontakta Denon, det är väl det normala.

Giganten har kommit över produkter som Denon inte supportar, vad jag kan se så skulle det bara vara stöldgods som inte en Producent skulle supporta, finns kvitto så finns det.
Anledningen till att man måste blanda in Klubben är väl inte så svårt att förstå, med dess monopol liknande former över Denon.
Denon har varit Klubbens skötebarn i många, många år och som det har sagts här, dem är auktoriserade av Denon att utföra sådana här grejer. Och vad jag förstår så är det bara Klubben som har "specialverktygen".

Om nu inte EG kan eller vill ta ansvar, så är väl producenten(Denon) skyldig att göra det. Och då borde det vara smidigast för kunden att gå till den enda som är auktoriserad, och det är endast Klubben som är det.

Skulle Denon inte supporta sina produkter? Ok, låter inte alls bra...

Man ser tydligt problematiken med den monopol liknande ställningen som Klubben har fått med Denon.
Du kan bara gå till Klubben och få garantiåtgärder utförda t.ex.
Nästan oavsett vilket annat märke som helst(som saknar monopol liknande former) kan du välja valfri auktoriserad verkstad och dessa utför garantiåtgärder oavsett vilken ÅF som står på kvittot, kostnadsfritt för kunden, på producentens räkning.

Det enda hindret som jag ser är om EG far med oseriösa produkter, exempelvis rent stöldgods. Annars borde producenten stå som ytterst ansvarig, och kunden ska aldrig drabbas.

Postad 21 February 2010 - 11:51

eRensson
  • eRensson
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Kanske lite OT?

Varför känner folk att de fortfarande vill handla från EG? För att produkterna är 8 kr dyrare hos Klubben?

Eller är det för att leveranstiderna i dagsläget ligger på ca 6 veckor? Har Klubben dåliga villkor på sina produkter?

Ringde till Klubben i torsdags och det var bara att beställa, priset vid beställningen är ju självklart det som gäller, även om det skulle höjas under leveranstiden.

Postad 21 February 2010 - 14:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Kanske lite OT?Varför känner folk att de fortfarande vill handla från EG? För att produkterna är 8 kr dyrare hos Klubben?

Idag finns ju nästan ingen anledning alls att handla samma produkt av EG om den finns hos Klubben eller vice versa... Men oavsett var den handlas, så bör producenten ta det yttersta ansvaret, om en ÅF fallerar. Särskilt när det gäller en sådan här miss i mjukvaran...

Och sen skiljer det 8:- nu ja, men för några veckor sedan var prisskillnaden runt 5000:-.

Postad 21 February 2010 - 15:44

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Det första jag kommer och tänka på: Vad var det jag sa? (i det här fallet, vad jag och några till skrev i den omdebatterade tråden)

Men jag funderar också på, är inte semestern slut snart för EG's duktiga och ansvarstagande hifi inköpare? Enligt EG själva så var det ju bara han, och just bara han som visste vad som gäller i ämnet Denon.... (?) Vi kanske kan få en närmare förklaring nu hur den verkliga "seriösa" hifisatsningen ser ut? :(

Surt sa räven....

Postad 21 February 2010 - 16:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Man ser tydligt problematiken med den monopol liknande ställningen som Klubben har fått med Denon.
Du kan bara gå till Klubben och få garantiåtgärder utförda t.ex.
Nästan oavsett vilket annat märke som helst(som saknar monopol liknande former) kan du välja valfri auktoriserad verkstad och dessa utför garantiåtgärder oavsett vilken ÅF som står på kvittot, kostnadsfritt för kunden, på producentens räkning.

Förhoppningsvis så kanske det nu kommer en förändring ur den här historien (även om EGs Denonkapitel bara är tillfälligt). Det är ingen bra situation om man ser fri konkurrens som något positivt.

Postad 21 February 2010 - 20:02

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
"Falcy"-Du kan inte jämföra din köp hos OnOff som köper samtliga Samsung Tv från "Samsung Norden" och "gråimporterade" produkter som EG har gjort på Denon maskiner.Varför Hifiklubben skulle blandas in,förstår inte jag heller.Det är butikens ansvar där du köpte produkten att förse dig med service och annat.
Här är en sida där förklaras lite bättre:
https://www.minhembi...howtopic=200824

Redigerat av Noah06, 21 February 2010 - 20:07.

Postad 21 February 2010 - 20:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Förstår fortfarande inte vad det är som är så illa för de som köpt en Denon på EG, speciellt med tanke på att de fått den tusentals kronor billigare än om EG inte hade börjat sälja den. Om jag köper 3310:an på EG, nu mer än 5 000 kr billigare än när HK var ensamma, vad är det specifikt jag skall oroa mig för? Har frågat förr men ännu har inte detta framgått. Kan du peka på vad som skulle göra detta till ett dåligt köp? Jag ligger redan 5000 kr plus i jämförelse...

Noah06: Du skrev tidigare "Och så tänkte de som köpte:1610,1910,2310 på EG,och var står vi idag?Jo,"EG tar inte ansvar för sålda Denon"!!!" - varpå jag ställde frågan ovan. Hur ser du på detta?

Postad 21 February 2010 - 21:37

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0

Noah06: Du skrev tidigare "Och så tänkte de som köpte:1610,1910,2310 på EG,och var står vi idag?Jo,"EG tar inte ansvar för sålda Denon"!!!" - varpå jag ställde frågan ovan. Hur ser du på detta?

Jag tror att du förstår inte eller vill inte förstå,så är det.
Det är ju jätte bra, naturligtvis, om du och alla andra är nöjda med sitt köp(detta gäller oavsett om ni köpte på EG eller på HK)
Men nu finns det personer som sitter med sina receivrar som har programvarufel och är nästan "oanvändbara" och Eg vill inte ta sitt ansvar och ge service.Du menar att det är OK att de betalar tillbaka pengarana?Bra,men jag tycker inte det.Är det den "satsning"(HiFi) EG gjorde du ville ha?Låga priser,men om det inte funkar,pengar tillbaka.Nämn en HiFi butik i Sverige som har den policy?
Om du nu tänker lite tillbaka på vad det var vi diskuterade i den låsta tråden,då kommer du att se precis den scenario vi var rädda för.Jag vet inte hur jag ska tydligare förklara för dig vad jag och några till diskuterar om.Om du menar att jag är emot låga priser och "frisk konkurrens" ,då är du på fel spår.Mest tänker jag på personer som har köpt sin första hemmabioreceivern och hur lurade de känner sig.Jag blir förbannad.Du?

Redigerat av Noah06, 21 February 2010 - 21:38.

Postad 21 February 2010 - 23:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men nu finns det personer som sitter med sina receivrar som har programvarufel och är nästan "oanvändbara" och Eg vill inte ta sitt ansvar och ge service.Du menar att det är OK att de betalar tillbaka pengarana?

Oanvändbara är kanske att ta i lite... Känner inte till exakta omfattningen men så här stod det nyss i en annan tråd: "Det är tydligen på sin plats att återigen påpeka att HiFi-Klubbens servicemeddelande är felaktigt. Det drabbar inte vissa exemplar under ett visst nummer. Det drabbar en viss firmware MEN BARA I KOMBINATION med vissa blu-ray spelare från framförallt LG och Samsung. Med t.ex. en PS3 slim är det inga problem och en gammal PS3 kan inte orsaka problemet."

Att man sedan betalar tillbaka pengarna till de som får problem är faktiskt att ta sitt ansvar. Hifiklubben har också sålt apparater med programvarufelet, skillnaden är att de ensamma sitter på modulen som fixar problemet (något som förhoppningsvis blir ändrat i framtiden då det kan hindra fri konkurrens).

Bra,men jag tycker inte det.Är det den "satsning"(HiFi) EG gjorde du ville ha?Låga priser,men om det inte funkar,pengar tillbaka.Nämn en HiFi butik i Sverige som har den policy?

Pengarna tillbaka är det sista butikerna vill erbjuda så det skall man inte förakta imo. Många som suttit i långbänkar med apparater in och ut från service innan det ev. ordnat sig. Regeln är väl att de har tre försök på sig att fixa felet innan de behöver betala tillbaka eller ersätta med ny.

Om du nu tänker lite tillbaka på vad det var vi diskuterade i den låsta tråden,då kommer du att se precis den scenario vi var rädda för.

Rätta mig om jag har fel. Det som hänt är att en del modeller av 1610 har ett programvarufel som visar sig vid anslutning av viss utrustning. Detta både vid köp från EG och HK. HK sitter på den enda uppdateringsmodulen varför EG väljer att betala tillbaka pengarna för de maskiner det gäller (HK uppdaterar). Som potentiell kund kan jag inte tycka att detta är något att vara rädd för... Jag kan nu köpa 1610 för ca 1500 kr mindre och 3310 (där det inte finns några problem (?)) för hela 5 000 kr billigare än när HK var ensamma på plan. Jag får två 1610 och en 3310 samt en tusenlapp över för samma pris som HK tidigare tog för endast 3310:an. Det är tom en riktigt bra affär om jag så måste lämna tillbaka de båda 1610:orna eller själv betala uppdateringen hos HK :(

Jag vet inte hur jag ska tydligare förklara för dig vad jag och några till diskuterar om.Om du menar att jag är emot låga priser och "frisk konkurrens" ,då är du på fel spår.Mest tänker jag på personer som har köpt sin första hemmabioreceivern och hur lurade de känner sig.Jag blir förbannad.Du?

Det är naturligtvis inte lyckat att Denon skickar ut apparater som måste uppdateras för att kunna fungera fullt ut, och då speciellt i kombination med att det inte är en oberoende serviceverkstad som sitter på modulen. Hade det inte varit så så hade man kunnat handla var som helst och uppdatera / reparera utan krångel. Varken EG eller HK kände uppenbarligen till det här problemet då båda sålt apparater som kan behöva uppdateras. Är det verkligen EG som man skall känna sig lurade av? Hade det varit bättre om det endast fanns en försäljningsaktör och man fick betala +1500 kr för AVR1610 och hela +5 000 kr för AVR3310? Tja - det är upp till var och en att bedöma.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 February 2010 - 23:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.