![]() |
![]() |
![]() |
296:- |
![]() |
12 år sedan |
Postad 13 juni 2010 - 23:16

Postad 14 juni 2010 - 07:48
Dels beror det ju på om din TV alls har mottagare (DVB-C [C=Cable/Kabel]) för Comhems kabel-tv?Ny tv och är lite småsugen på ta ett abb på 8 favoriter hd på comhem, vet ni om det kommer funka att få in dom via tvns ca-modul?
Sen beror det på om din TV klarar Pairing, dvs att para ihop Kortet med din mottagare = Tv.
Men det klarar din TV säkert inte, så alltså måste du ha en separat box för just deras HD-kanaler.
Hade du klarat dig med bara de vanliga digitala kanalerna, och din Tv har DVB-C mottagare, hade det räckt med
en CA-Modul för Conax och Comhems programkort om du vill ha fler än de sju fria digitala kanalerna, men de
sju Fria kanalerna kan man alltså ta emot utan både CA-Modul och programkort.
Redigerat av anderswillhelmsson, 14 juni 2010 - 07:52.
Postad 14 juni 2010 - 10:32
Du måste ändå ha comhems HD box.
Postad 14 juni 2010 - 11:23
Varför då = vad är då vitsen med att en TV har CI+ ?Det hjälper inte om TV har stöd för CI+ och MPEG4.
Du måste ändå ha comhems HD box.
Postad 14 juni 2010 - 12:14
förtydligande: pairing är inte något en TV utför, och därför kan den inte "klara" det på det sättet - pairing är något som bestäms från distributören, tämligen godtyckligt.Sen beror det på om din TV klarar Pairing, dvs att para ihop Kortet med din mottagare = Tv.
då comhems sändningar är stenhårt pairade med deras egna box gör den garanterat inte det, nej.Men det klarar din TV säkert inte, så alltså måste du ha en separat box för just deras HD-kanaler.
vitsen är att det skulle funka om comhem godkände någon ci+-camodul, men då de vägrar göra det fungerar det förstås inte.Varför då = vad är då vitsen med att en TV har CI+ ?
Postad 14 juni 2010 - 12:58
Sen så finns ju tekniken redan, då en kompis som testade att köra i CA-modulen under 1a veckans frivisning, han fick in alla HD kanaler då, (hade ej beställt något HD paket så han kunde ju inte svara mig på om det kommer att funka för mig)
Skrev ett långt mail till comhem idag och hoppas på ett bra svar. Beställde ändå 8 favoriter HD MED box.
Postad 14 juni 2010 - 13:41
Postad 14 juni 2010 - 16:04
Sen så finns ju tekniken redan, då en kompis som testade att köra i CA-modulen under 1a veckans frivisning, han fick in alla HD kanaler då, (hade ej beställt något HD paket så han kunde ju inte svara mig på om det kommer att funka för mig)
Jo, man ser alla HD-kanaler under en vecka med nytt kort och när Comhem frivisar nya HD-kanaler. Sen är det tyvärr kört, man ser bara SVT HD fast man har HD-abonnemang.
Redigerat av Seafront, 14 juni 2010 - 16:24.
Postad 15 juni 2010 - 07:44
Hur vet man om ens tv har CI+ ?? Köpte en billig LG plasma 42" härom dagen för 4300kr. Det jag kan se är : DVB-T (MPEG2/4), DVB-C (MPEG2/4). Står på kartongen, comhem,boxer,canal digital osv. Men ser inget om CI+. Någon som vet ?Varför då = vad är då vitsen med att en TV har CI+ ?
Postad 15 juni 2010 - 22:53
SVAR 2010-06-15 11:35
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Tyvärr har vi fortfarande ingen tid då detta beräknas fungera. Och precis som ni skriver så finns tekniken så det är inte där orsaken är. Programbolagen som sänder i HD har som krav att varje programkort ska kunna kopplas ihop med en box (så kallad pairing). I dagsläget finns inget fungerande sätt att paira kort och CAmoduler och det är det man nu arbetar på en lösning på. Detta har pågått ett bra tag nu, men som sagt finns ännu inget datum då det ska vara klart. SVT HD har inte detta krav med pairing och därför kan den kanalen ses utan HDbox och med en CAmodul som alla andra digitala kanaler.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Henrik Bengtsson
Postad 15 juni 2010 - 23:02
Används i Norge av bla RiksTV och CD är på G med det och finns redan CA moduler för det.
http://www.hansa-ele....asp#pairing-CD
Postad 19 juni 2010 - 06:25
Alltså inget nytt abbonemang med frivisning utan samma gamla programkort. Bara ny tv.
Postad 19 juni 2010 - 06:29
SVT HD däremot är inte pairad.
Redigerat av Leatherface, 19 juni 2010 - 06:30.
Postad 19 juni 2010 - 16:38
Fast det är lögn för det finns visst lösning som gör det möjligt.
Används i Norge av bla RiksTV och CD är på G med det och finns redan CA moduler för det.
http://www.hansa-ele....asp#pairing-CD
Lögn och lögn, bara för att tekniken finns så betyder det ju inte att Comhem kan använda den. De har idag ett troligen svindyrt system för att hantera pairing och den leverantören måste ju ha stöd för dessa moduler för att Comhem ska kunna erbjuda det till sina kunder.
Postad 19 juni 2010 - 16:59
Conax CAS7 chip pairing är det.
CD har redan bytt ut alla kort och gått över till Conax CAS7 men har inte slagit på pairing än.
Redigerat av Leatherface, 19 juni 2010 - 17:00.
Postad 30 juni 2010 - 12:30

Pairingen som Comhem använder är samma som den CD pairing modul använder och som RiksTV använder.
Conax CAS7 chip pairing är det.
CD har redan bytt ut alla kort och gått över till Conax CAS7 men har inte slagit på pairing än.
Postad 26 augusti 2010 - 13:19
"Vi har fått klartecken från de programbolag vars tjänster vi levererar och vår teknikeravdelning jobbar för fullt för att få CA-modulerna att fungera. Dock är det ett antal buggar som måste redas upp innan.
Innan årsskiftet ska vi därför kunna leverera CA-moudler som är kompatibla med HD-program. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär."
Så en lösning innan nyår då...

Redigerat av _jonte, 26 augusti 2010 - 13:20.
Postad 26 augusti 2010 - 13:23
Vilka krav kommer denna modul ställa på TV'n, CI+ osv?Fick detta svaret från Comhem idag, så en lösning innan nyår då...
Postad 26 augusti 2010 - 17:03
Redigerat av Leatherface, 26 augusti 2010 - 17:03.
Postad 27 augusti 2010 - 23:00
Ja TV måste ha CI+ och stöd för DVB-C och MPEG4.
Hur kollar man detta med CI+? Är det standard för nyare TV?
Postad 28 augusti 2010 - 07:05
Du får gissa EN gång ...Hur kollar man detta med CI+?

Svar: Läs de Tekniska Specifikationerna för TVn ifråga, t ex på tillverkarens hemsida.
Postad 28 augusti 2010 - 16:11
Du får gissa EN gång ...
![]()
Svar: Läs de Tekniska Specifikationerna för TVn ifråga, t ex på tillverkarens hemsida.
Även på fairshopping har comhem uttalat sig om ca-moduler och hd-kanalerna. Både modul och tv måste klara CI+ då comhem väl lanserar detta. Surt för de med äldre tvapparater men vad kan man göra. Min samsung från 2008 har ju ljusår sämre bild än dagens samsungs har jag märkt. Sedan är det ju 3dtv i allt nytt också...
Postad 29 augusti 2010 - 23:06
Du får gissa EN gång ...
![]()
Där har jag tittat, både på min och nyare modeller, utan att ha hittat nån info. Därav min fråga...
Står endast "CI" på alla. Är det då väldigt ovanligt att en TV har CI+? Kommande standard?
Postad 30 augusti 2010 - 05:37
Då HAR du ju hittat infon! CI, och INTE det du frågade efter, CI+, klart slut.Där har jag tittat, både på min och nyare modeller, utan att ha hittat nån info. Därav min fråga...
Står endast "CI" på alla. Är det då väldigt ovanligt att en TV har CI+?

Redigerat av anderswillhelmsson, 30 augusti 2010 - 05:37.
Postad 05 september 2010 - 14:58
Gör du en sökning på prisjakt så visar den 121 modeller med CI+
Om det nu stämmer. gjorde en sökning på LCD
https://www.prisjakt...cols=#prodlista
Redigerat av Taggis, 05 september 2010 - 15:00.
Postad 06 september 2010 - 12:43
CI+ är en ny standard för CA-moduler. Standarden innebär bland annat möjlighet till att paira programkort och modul, detta möjliggör HDTV-kanaler i tv-apparater med inbyggd box. Detta kräver dock att tv-apparaten har stöd för CI+. Eftersom att detta är en ny standard är det än så länge en minoritet av tv-apparaterna på marknaden som stöder CI+. Många nya apparater gör det men inte alla.
Com Hem genomför tekniska tester och användartester för att säkerställa att vi håller höga kvalitets- och säkerhetskrav vad gäller våra satsningar på tv-moduler för HD.
Vi kan idag inte säga något datum är produkten lanseras men arbetar på att ge användarna en produkt som lever upp till alla krav som finns. I samband med lansering av en tv-modul kommer på comhem.se även visa vilka tv-apparater med stöd för CI+ som vi har godkänt.
Med vänlig hälsning
Kundservice
Siméla Lidén
Postad 06 september 2010 - 16:43
Där var du lite vårdslös med sanningen. Pairing och CI+ är inte det som möjliggör mottagande av HDTV, det är en eftergift ni gjort mot programbolagen när det gäller distributionen av dessa kanaler.CI+ är en ny standard för CA-moduler. Standarden innebär bland annat möjlighet till att paira programkort och modul, detta möjliggör HDTV-kanaler i tv-apparater med inbyggd box.
Postad 28 september 2010 - 11:00
Sitter med en Samsung UE46C6735 och konstaterade nu glatt att den har stöd för CI+, och från måndag har jag Comhem i uttaget.
När det väl släpps - kommer man behöva en speciell CA-modul från Comhem? Jag sitter på en Dilog Conax 5.0, och lyckas tyvärr inte hitta om den har stöd för CI+ någonstans... :-/
Postad 28 september 2010 - 19:55
Inte nog med det den måste vara kompatibel med TVn också då det visat sig vara ett problem.
Postad 28 september 2010 - 20:54
Det vore ju synd om saker vore enkla... *suck*
Postad 26 november 2010 - 09:55
Det kommer att komma en CA-modul som klarar av HD inom några månader. Den kommer inte fungera med alla tv-apparater.
Vi har ej någon lista på vilka tv-apparater som kommer fungera men det kommer att komma.
Håll utkik på våran inför säljstart.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Postad 06 december 2010 - 10:02
Idag lanserar vi vår Tv-modul för HD. Läs mer på Com Hem-bloggen; http://www.comhemblo...v-modul-for-hd/
Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem.
Postad 06 december 2010 - 11:30
SVT HD är väl gratis om jag förstått det rätt?
Redigerat av Unregistereddc471864, 06 december 2010 - 11:30.
Postad 06 december 2010 - 11:35
Både SVT1 HD och SVT2 HD kräver minst digital-tv small. Däremot så kan du ta emot dem gratis via marknätet om du har möjlighet till det.Jag är en total nybörjare med det här med HDTV så jag undrar vad jag behöver för att kunna se SVT HD på min TV.
SVT HD är väl gratis om jag förstått det rätt?
Redigerat av jan_bananberg, 06 december 2010 - 11:36.
Postad 06 december 2010 - 11:39
Postad 06 december 2010 - 12:10
Ta emot HD-kanaler i marknätet kan man ENDAST om man har en DVB-T2 mottagare!Både SVT1 HD och SVT2 HD kräver minst digital-tv small. Däremot så kan du ta emot dem gratis via marknätet om du har möjlighet till det.
Dvs det räcker inte med MPEG4 och en DVB-T mottagare, som du vet, så skriv inte så där slarvigt.
Postad 06 december 2010 - 12:19

Postad 06 december 2010 - 15:28
Det verkar inte som den modellen stödjer CI+. Jag har iallafall inte lyckats att hitta den informationen och då är det tyvärr kört.Det fungerar alltså inte på B-modellerna? Jag har en UE46B6050.
Postad 06 december 2010 - 17:55
Det var lite dumt av mig att tro att Comhem skulle komma med en positiv nyhet. Min TV:s inbyggda box klarar HD, men inte om Comhem får bestämma...Det verkar inte som den modellen stödjer CI+. Jag har iallafall inte lyckats att hitta den informationen och då är det tyvärr kört.
Postad 06 december 2010 - 20:27
Postad 06 december 2010 - 22:51
Har bara TV´n CI+ så behöver du inte vänta. Bara att köpa modulen. Behöver inte vänta på CH´s godkännande. Det kommer antagligen att fungera utmärkt. Det värsta är ju att inte många apparater av "andra" fabrikat har CI+. Själv har jag en Panasonic V10 som inte är mycket mer än året gammal och den stödjer inte CI+. Känns inte bra.Dessutom så får ju vi som har Phlips, LG, Sharp, Panasonic vänta tills nästa år eller vad det nu blir innan dom godkänt våra modeller som har CI+ för ComHem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar