Varför alkohol ?
269 svar till detta ämne
Postad 29 March 2011 - 10:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag själv har kommit fram till, efter ganska mycket tankeverksamhet och funderingar senaste halvåret, att jag faktiskt föredrar att INTE vara ens det minsta lilla påverkad av alkohol... Jag tycker det bara försämrar samtliga av mina egenskaper som person och det är framförallt två viktiga egenskaper som väldigt snabbt tar stryk. Och det är min förmåga att tolka saker (folks uttryck och "under förstådda saker i det dom säger/gör) och jag tappar dessutom förmågan att formulera mig vettigt ganska snabbt. Så jag upplever mig mer eller mindre som "avskärmad" så fort jag fått i mig mer än typ 3 stora ÖL på en kväll! Inte så att jag "känner mig full" på något annat sätt än att just dessa egenskaper då börjar att fail'a ! DET är inte direkt någon fördel när man ska vara i en social situation, min sociala kompetens i stort sätt upphör fullständigt och jag blir dessutom mycket nerstämd av att känna på det viset och när jag märker hur det påverkar min situation negativt. Det är inte heller sällan det slutar med att jag skiter i allt ihopp och åkt hem då jag kännt att jag inte kan samverka på det sätt jag vill eller i värsta fall slutar det med att jag dricka än mer på grund av att jag blir nerstämd, vilket ju naturligtvis ä helt vansinnigt, men så sluter det inte allt för sällan Jag har tidigare haft Ganska stora problem med drickandet, alltså lite för mycket lite för ofta om man säger så och jag har dessutom gjort ganska mycket saker jag djupt ångrar (som en direkt följd av den nerstämdhet som infinner sig och påverkar alla negativt)... Alkoholen har alltid varit iblandad i dom stora misstagen och dumheter jag gjort i mitt liv. Utan alkoholen så VET jag att jag skulle Varit/vara en lyckligare människa, men varför är det då så svårt att sluta?! Alltså, det är ju helt uppenbart att jag ska GE FAN! i alkohol, men ändå så är man där, senaste tiden en gång i veckan, med en Öl i handen och man känner sedan hur detta kommer krypandes, den där känslan av "isolering" med bitterhet som följd i dom flesta fall... Jag kan inte undvika att tänka på hur trevlig denna tillställning skulle vara om alla bara kunde vara nycktra i stället och vi kunde äta något gott, dricka något gott och snacka skit och vettigt. På precis samma sätt, fast utan alkohol ! Tänk va trevligt det skulle kunna va, om alla bara slutade dricka alkohol För som det blir nu så är det inte kul, jag har att välja på att sitter där själv och alla blir bara mer och mer "dräggiga" och då ledsnar man av bara den orsaken eller så blir jag själv bitter av att jag dricker. Saken är ju den att alla andra verkar ha så roligt när dom dricker, jag har det inte, jag upplever exakt omvända ! Jag känner mig mer isolerad i mig själv, får sämre självkännsla och självförtroende och dessutom så blir mitt humör sämre. Så jag ska alltså inte dricka, men det betyder ju att jag oavsett hur jag gör, inte kan tycka det är kul att umgås med folk... antingen är dom fulla "drägg" i mina ögon eller så är jag "bitter och innåtvänd". Tänk vad världen skulle vara lättare för mig om alla bara va nycktra, om alkohol inte fans, om det liksom var helt självklart att man inte drack alkohol... För på grund av världen som den ser ut idag så tvingas jag ju nästan att bli en associal person, jag "kan" ju inte ha kul på sammanställningar av denna typ som involverar alkohol då alla ska envisas med att dricka, och gärna lite för mycket också. (Har ju med umgängeskretsen att göra också... men min ser ut lite som sådan... jag har dock märkt att detta är ett MYCKET vanligt fenomen! och folk dricker betydligt mycket mer än dom tror!!!) Och jag tycker det är extremt få sammanställnignar som INTE involverar Alkohol, eller har jag fel ?!Jag föredrar att umgås helt utan inverkan av alkohol, och jag tänker nu ge det en chans, jag känner att jag måste göra det för mig själv, för min egen skull ! Vad föredrar ni ? Några tipps och ideer, hur gör ni i sociala situationer som involverar alkohol och där folk blir fulla, men ni ska hålla er nycktra ?!Det känns som att jag inte har så mycket val, jag måste sluta dricka och det i stort sätt fullständigt, oavsett vad folk i min imgivning tycker om den saken ! Jag har tidigare haf tdetta som ide, men sedan har jag tänk att "Neee men, ehh, klart jag ska dricka lite öl, alla andra gör ju det" och sedan e det kört... Vad tycker ni om Alkoholens plats i vårat samhälle ? Är den sund och vettig eller borde det förändras ?!
Alla åsikter är välkommna med argument och ideer  mvh//David
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 29 March 2011 - 11:03.
Postad 29 March 2011 - 11:23
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
I Sverige är det oerhört viktigt för folk att vara fullast, eftersom det är lika med häftigast. Jag har en mor som är amerikansk (med "italienska" rötter) och hon säger att hon tappade hakan första gången hon var på fest i Sverige. Det är inte så att hon inte dricker alkohol (rödvin rinner ju i det italienska blodet  ), men hon dricker sig inte redlöst berusad som många svenska kvinnor i hennes ålder.
Jag märker ju stor skillnad mot hur mina amerikanska släktingars dryckesvanor är, men så är det här i Sverige i många fall. Inte för alla, men för många.
Man kan inte bara ta en öl på fest, utan det ska vara "ööööhh, fan vad full jag är!". Jag är inte nykterist, men "svennesuper" (om ni fattar?) inte heller mer än kanske någon gång varannat år eller så. Nu tränar jag en hel del så alkohol hör inte direkt hemma i mitt liv ändå, men när jag dricker så tar jag bara lagom. Det är ju många polare som inte fattar det  Gliringar över detta har aldrig rört mig i ryggen.
Har aldrig behövt supa mig full för att våga prata med tjejer eller så, så för mig fyller inte alkoholen någon direkt funktion på det sättet. Jag håller med dig om att det vore bättre om den inte fanns. Det finns ju exempelvis brownies som funkar mycket bättre som verklighetsflykt om det är det man är ute efter. Effekten är betydligt skönare också. Har jag hört.
Jag tror inte det kommer förändras under vår livstid, det anses (av många) som sjukt häftigt att vara dyngrak långt upp i åldrarna. Kanske måste spriten avdramatiseras lite? Frågan är bara hur.
Redigerat av Kamui, 29 March 2011 - 11:24.
Postad 29 March 2011 - 11:27
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
De flesta fullvuxna svenskar tycker inte att det är häftigt att vara rejält fulla. Snarare är det så att man gör bort sig och får skämmas om man blir för full. Så är det åtminstone i mitt umgänge men det kanske är annorlunda i andra kretsar...
Postad 29 March 2011 - 11:33
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
De flesta fullvuxna svenskar tycker inte att det är häftigt att vara rejält fulla. Snarare är det så att man gör bort sig och får skämmas om man blir för full. Så är det åtminstone i mitt umgänge men det kanske är annorlunda i andra kretsar...
Antingen har du haft tur, eller så har jag haft otur! Jag upplever det så iaf, jag tycker det är grymt vanligt iaf. Jag är mellan 25 och 30 och umgås med folk mellan 20 och 40 typ. Det är oerhört ofta man hör "fasen vad full jag var i lördags, hö hö hö"! Och då är det utbildat folk, de flesta med högre utbildning. Dock förekommer det inte alls i gymkretsar av förklarliga skäl.
Postad 29 March 2011 - 11:39
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Har supit en hel del i typ 20 år och nu i höstas så fick det vara nog. Har inte druckit en droppe sedan dess och aldrig mått så bra som jag gör nu. Det är kul att vara full men kostnaden är hög både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt.
Tyvärr så tycker folk att man är konstig bara för man inte super längre. Svenskar kan helt enkelt inte umgås utan alkohol.
Postad 29 March 2011 - 11:41
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
+1
Postad 29 March 2011 - 11:44
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Om det t.ex är smaken av öl så finns det faktiskt några märken med de som kallas "Non-Alcohol" själv anser jag Carlsberg smaken är bra. Jag är inte ute efter fylla utan just smak
Bara att testa sig fram, Dock så blir det nog ruskigt svårt hitta Whiskey & Vodka som har "LÅG" alkoholhalt..
Postad 29 March 2011 - 11:49
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tycker inte det finns ngn dryck som innehåller alkohol som är god. Det är ruset jag är ute efter.
Dricker helst vatten eller läsk om jag vill dricka ngt gott
Postad 29 March 2011 - 11:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
I Sverige är det oerhört viktigt för folk att vara fullast, eftersom det är lika med häftigast. Jag har en mor som är amerikansk (med "italienska" rötter) och hon säger att hon tappade hakan första gången hon var på fest i Sverige. Det är inte så att hon inte dricker alkohol (rödvin rinner ju i det italienska blodet ), men hon dricker sig inte redlöst berusad som många svenska kvinnor i hennes ålder. Jag märker ju stor skillnad mot hur mina amerikanska släktingars dryckesvanor är, men så är det här i Sverige i många fall. Inte för alla, men för många. Man kan inte bara ta en öl på fest, utan det ska vara "ööööhh, fan vad full jag är!". Jag är inte nykterist, men "svennesuper" (om ni fattar?) inte heller mer än kanske någon gång varannat år eller så. Nu tränar jag en hel del så alkohol hör inte direkt hemma i mitt liv ändå, men när jag dricker så tar jag bara lagom. Det är ju många polare som inte fattar det Gliringar över detta har aldrig rört mig i ryggen. Har aldrig behövt supa mig full för att våga prata med tjejer eller så, så för mig fyller inte alkoholen någon direkt funktion på det sättet. Jag håller med dig om att det vore bättre om den inte fanns. Det finns ju exempelvis brownies som funkar mycket bättre som verklighetsflykt om det är det man är ute efter. Effekten är betydligt skönare också. Har jag hört. 
Jag tror inte det kommer förändras under vår livstid, det anses (av många) som sjukt häftigt att vara dyngrak långt upp i åldrarna. Kanske måste spriten avdramatiseras lite? Frågan är bara hur.
Ja, det e lite så... för många är det kanske någon slags tävling.. ?! För mig är det snarare så att jag gärna "dricker några till" när jag väl fått i mig några... Problemet är huvudsakligen just att folk omkringen ska dricka alkohol, jag har alkoholproblem, det är konstaterat av mig själv och en del andra. Saken är dena tt jag har inga problem att vara helt utan alkohol, kan gå flera månader utan helt och jag saknar den inte det minsta... men så fort jag hamnar i en situation som involverar alkohol så liksom händer något... Precis som jag förklarade så är problemet ju att jag väldigt snabbt blir påverkad på ett mycket negativt sätt av alkoholen... Jag vet av erfarenhet att jag kan få i mig mycket stora mängder alkohol utan att "kracha", men jag har en väääldigt låg första trappsteg och det första trappsteget är just detta med min sociala förmåga. Något av det sista som man vill ska bli påverkat, det är vad som blir fel direkt ! Jag känner av 1glas vin ! Sedan kan jag dra i mig några flaskor på det utan problem, men jag blir gradvis (mycket snabbt!) negativt påverkad när jag överskrider en 4glas. Till 4 glas går bra men sedan så kommer det liksom "smygande" om jag inte koncentrear mig på att uppmärksamma just detta, då märker jag tydligt hur allting liksom blir mer "svårtolkat". Men jag känner mig inte alls full, ingen anser att jag verkar full, inte ens nycktra personer... jag blir liksom bara väldigt märkligt påverkad på ett mycket tråkigt sätt... De flesta fullvuxna svenskar tycker inte att det är häftigt att vara rejält fulla. Snarare är det så att man gör bort sig och får skämmas om man blir för full. Så är det åtminstone i mitt umgänge men det kanske är annorlunda i andra kretsar...
Det är väldigt olika, har själv ganska mycket erfarenhet av personer i åldrarna 35-50 som absolut inte har några problem att supa tills dom stupar... men dom flesta jag känner gör det inte, men det är många som faktiskt gör det också...
Postad 29 March 2011 - 11:55
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Tyvärr så tycker folk att man är konstig bara för man inte super längre. Svenskar kan helt enkelt inte umgås utan alkohol.
Samma här. Jag la av med drickandet i samband med att jag blev tillsammans med tjejen för 5år sedan. Har inte gått på krogen sedan jag fyllde 20 men inget jag känner att jag saknar i mitt liv. Inte heller det "obligatoriska" vara full på studenten. Fanns några i min bekantskapskrets som man inte behövde fråga vad de skulle göra på helgen då det alltid gav samma svar: Supa.
Postad 29 March 2011 - 11:58
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Till TS, jag tror tyvärr du måste fundera på ditt umgänge. I mina kretsar är det ingen som förväntar sig att jag ska kröka mig kräkfärdig varje helg. Jag dricker som jag vill och uppskattar en öl till maten eller nåt glas rött, eller kanske en skvätt whisky, men har inte blivit nämnvärt berusad på mycket länge. Den dagen en bekant gör sig lustig över detta har jag en bekant mindre. Svårare än så är det inte.
Postad 29 March 2011 - 12:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har supit en hel del i typ 20 år och nu i höstas så fick det vara nog. Har inte druckit en droppe sedan dess och aldrig mått så bra som jag gör nu. Det är kul att vara full men kostnaden är hög både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Tyvärr så tycker folk att man är konstig bara för man inte super längre. Svenskar kan helt enkelt inte umgås utan alkohol.
Ja, det e märkligt... Jäkla nordbor, vi har inget bättre för oss här uppe i den kalla och otrevliga norden... ! Ne men jag tycker verkligen det är synd... det vore helt fantastiskt om alkohol inte hade den plats den har idag i norden. Om det t.ex är smaken av öl så finns det faktiskt några märken med de som kallas "Non-Alcohol" själv anser jag Carlsberg smaken är bra. Jag är inte ute efter fylla utan just smak
Bara att testa sig fram, Dock så blir det nog ruskigt svårt hitta Whiskey & Vodka som har "LÅG" alkoholhalt..
Hmmm, njaaa jag föredrar lite andra sorter, alltså det går ju "jätte bra" för mig att dricka typ <3st öl, men problemet är att jag måste lära mig att INTE DRICKA FLER !!! För det e då som det börjar spåra och så vet jag hur det slutar, det är nästan bättre om jag skiter i det hela kanske.. ?! Men DET om något blir svårt som s*tan ! Men vi ska se hur jag gör, Hur som så måste något göras för jag e trött på hur det är, det ska inte få fortsätta nu. Tycker inte det finns ngn dryck som innehåller alkohol som är god. Det är ruset jag är ute efter. Dricker helst vatten eller läsk om jag vill dricka ngt gott 
Jooo, riktigt god ÖL! iNTE "STANDARD SKIT2 utan riktigt fin, med fina kryddor o grejer.. Hmmm fins lagrade på olika fat. MUmma ! Stout är också jätte fint Whiskey kan cokså vara riktigt smarrigt, men det är inget problem för det är något som jag oavsett (med några få kända undantag...  ) inte krökar på...
Postad 29 March 2011 - 12:02
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
det som är svårast när man dricer är väl att sluta i tid. när man har fått i sig några öl då vill man gärna ha mer och då tänker man inte heller att nu är det bra.
dock har jag nästan slutat helt med starksprit då jag ALLTID blir för full av det och får minnesluckor.
dricker bara öl nu för tiden. kan j uva kul att komma ihåg kvällen också
Postad 29 March 2011 - 12:04
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
Jag dricker oftast öl, vin och whisky för att det är gott. Då och då dricker jag till ordentligt när jag festar och det resulterar då oftast i en väldigt rolig kväll, en tom plånbok och en förstörd söndag. Dvs det är inget jag vill göra jämnt men då och då är det kul. I mitt umgänge ligger ingen cred i fyllan ska jag tillägga..
Postad 29 March 2011 - 12:07
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag hör till den skaran som älskar alkohol i många olika former.
I sällskap med god mat så är vin, öl och gärna en wiskey näst intill ett måste om jag inte har jobb att tänka på.
Men, jag kan inte dricka mig för onykter. Kommer jag till en viss gräns så somnar jag. Eller blir bara riktigt dålig.
Så jag kan verkligen förstå om detta med alkohol skapar vissa klyftor i vänskapskretsar.
Vet själv hur det är att umgås med några som är onykter om man själv har t.ex. beredskap.
Nu festar jag kanske inte mer än 3-4 gånger på ett år, men det händer väl att man tar ett par öl eller några små glas wiskey i veckan.
Postad 29 March 2011 - 12:07
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Till TS, jag tror tyvärr du måste fundera på ditt umgänge. I mina kretsar är det ingen som förväntar sig att jag ska kröka mig kräkfärdig varje helg. Jag dricker som jag vill och uppskattar en öl till maten eller nåt glas rött, eller kanske en skvätt whisky, men har inte blivit nämnvärt berusad på mycket länge. Den dagen en bekant gör sig lustig över detta har jag en bekant mindre. Svårare än så är det inte.
Nej så är det inte, hoppas jag inte.... Har inte framfört min ide än... men jag vet två av dom som kommer tycka det är tråkigt om inte annat Håna mig skulle dom alldrig få för sig att göra, men dock tycka det är tråkigt... det kan inte hjälpas för jag tycker inte det är kul, så jag slutar !
Postad 29 March 2011 - 12:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag hör till den skaran som älskar alkohol i många olika former. I sällskap med god mat så är vin, öl och gärna en wiskey näst intill ett måste om jag inte har jobb att tänka på.
Men, jag kan inte dricka mig för onykter. Kommer jag till en viss gräns så somnar jag. Eller blir bara riktigt dålig.
Så jag kan verkligen förstå om detta med alkohol skapar vissa klyftor i vänskapskretsar. Vet själv hur det är att umgås med några som är onykter om man själv har t.ex. beredskap.
Nu festar jag kanske inte mer än 3-4 gånger på ett år, men det händer väl att man tar ett par öl eller några små glas wiskey i veckan.
detta e ju problemet, att så fort man ska göra något tillsammans med människor så ska man "festa" och då måste det vara alkohol... Jag vill inte "festa" med alkohol utan jag vill göra annat... sådant som är roligt och trevligt ! man kan väll ha en "fest"måltid och massor med glada miner och ha jätte trevligt utan att alla ska dricka sig fulla, lite kan man ju dricka, men med måtta i sådant fall. Mer sådant skulle jag vilja ha !
Postad 29 March 2011 - 12:11
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Ja, det e märkligt... Jäkla nordbor, vi har inget bättre för oss här uppe i den kalla och otrevliga norden... !
Ne men jag tycker verkligen det är synd... det vore helt fantastiskt om alkohol inte hade den plats den har idag i norden.
Hmmm, njaaa jag föredrar lite andra sorter, alltså det går ju "jätte bra" för mig att dricka typ <3st öl, men problemet är att jag måste lära mig att INTE DRICKA FLER !!! För det e då som det börjar spåra och så vet jag hur det slutar, det är nästan bättre om jag skiter i det hela kanske.. ?! Men DET om något blir svårt som s*tan !
Men vi ska se hur jag gör, Hur som så måste något göras för jag e trött på hur det är, det ska inte få fortsätta nu.
Jooo, riktigt god ÖL! iNTE "STANDARD SKIT2 utan riktigt fin, med fina kryddor o grejer.. Hmmm fins lagrade på olika fat. MUmma !
Stout är också jätte fint
Whiskey kan cokså vara riktigt smarrigt, men det är inget problem för det är något som jag oavsett (med några få kända undantag... ) inte krökar på...
Jag tycker inte öl eller sprit är gott. Det kvittar vad det är. Vatten är godare.
Postad 29 March 2011 - 12:17
Unregistered1322
-
Unregistered1322
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag tycker inte öl eller sprit är gott. Det kvittar vad det är. Vatten är godare.
Grattis.
Postad 29 March 2011 - 13:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
helt okey Jag älskar vatten med, speciellt när man e riktigt törstig...
Postad 29 March 2011 - 13:08
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Lever själv som nykter alkoholist sen 5 år tillbaka och trivs med livet som fan. Jag tål inte alkohol alls och tycker inte om smaken heller, men trilla dit efter skilsmässan med exet mitt som jag har barn med. Mådde skit och fick ingen hjälp och tog till flaskan. Det resultera i att man vart arbetslös söp bort jobbet som jag hade då och sen gick det ett år och jag söp bort bostaden en bostadsrätt på 78 kvm. Och senare en hyresbostad som jag sumpa med. Skit kul liv att leva hos kompisar och på andra mindre roliga ställen. Men den 17 mars för fem år sedan fick jag nog då man vart in och ut på psyk med Delirium och annat skit så jag sökte lite hjälp och fick flytta in på ett korttidsboende här i Västerås, jag hade vart nykter i 4 mån när jag fick plats där och skötte mig så jag fick lägenhet efter 6 mån och på den vägen är det. Trivs som fisken i vattnet har jobbat och slitit dom senaste 3 åren men nu sjukskriven och arbetslös. Men det kommer nya jobb och välmående är på väg upp efter en svacka. Själv kan jag gå på krogen nykter med mina vänner utan problem har inget sug alls efter alkohol och har inte haft det heller sen jag sluta med skiten. Och folk skulle behöva se sig själv när dom är fulla kan lova att många skulle få sig en tankeställare. Och jag skäms inte för att tala om hur det ligger till alla kan trilla snett i livet vid någe tillfälle det är rätt lätt hänt.
MVH Reijo.
Postad 29 March 2011 - 13:22
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Lever själv som nykter alkoholist sen 5 år tillbaka och trivs med livet som fan. Jag tål inte alkohol alls och tycker inte om smaken heller, men trilla dit efter skilsmässan med exet mitt som jag har barn med. Mådde skit och fick ingen hjälp och tog till flaskan. Det resultera i att man vart arbetslös söp bort jobbet som jag hade då och sen gick det ett år och jag söp bort bostaden en bostadsrätt på 78 kvm. Och senare en hyresbostad som jag sumpa med. Skit kul liv att leva hos kompisar och på andra mindre roliga ställen. Men den 17 mars för fem år sedan fick jag nog då man vart in och ut på psyk med Delirium och annat skit så jag sökte lite hjälp och fick flytta in på ett korttidsboende här i Västerås, jag hade vart nykter i 4 mån när jag fick plats där och skötte mig så jag fick lägenhet efter 6 mån och på den vägen är det. Trivs som fisken i vattnet har jobbat och slitit dom senaste 3 åren men nu sjukskriven och arbetslös. Men det kommer nya jobb och välmående är på väg upp efter en svacka. Själv kan jag gå på krogen nykter med mina vänner utan problem har inget sug alls efter alkohol och har inte haft det heller sen jag sluta med skiten. Och folk skulle behöva se sig själv när dom är fulla kan lova att många skulle få sig en tankeställare. Och jag skäms inte för att tala om hur det ligger till alla kan trilla snett i livet vid någe tillfälle det är rätt lätt hänt. MVH Reijo.
Så illa har det aldrig gått för mig men jag har alltid haft problem med att dricka måttligt. Det är ett koncept jag inte förstår. Det bästa jag vet är att vara full. Finns nog inget bättre. Jag har supit bort en lovande forbollskarriär när jag var ung, jag söp bort gymnasiet, jag söp bort stora delar av högskoletiden och har aldrig haft ett seriöst förhållande pga alkoholen. Det har alltid varit viktigast att bli full. Jag kunde göra av med 1500-2000 spänn på sprit på krogen på en kväll utan problem. Speciellt gott har jag aldrig tyckt det är dock. Nu har jag itne druckit en droppe sen i november. Saknar det ibland men det är skönt att slippa vara bakis flera gånger i veckan. Passat på att sluta röka i samtidigt. Det starkaste jag får i mig numera är kaffe
Redigerat av Unregistereddc471864, 29 March 2011 - 13:26.
Postad 29 March 2011 - 13:28
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
David, Ska påminna dig om detta nästa vecka
Postad 29 March 2011 - 13:28
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
jag har varit nykterist i hela mitt snart 30 åriga liv!
Varför dårå?
Jag är inte religiös, inga fyllon i släkten osv.
Jag har helt enkelt valt att låta bli för att man kan ha så mycke roligare för pengarna.. Det är sån jag är, take it or leave it!
Har bara fått positiv respons för det genom åren
Postad 29 March 2011 - 13:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Lever själv som nykter alkoholist sen 5 år tillbaka och trivs med livet som fan. Jag tål inte alkohol alls och tycker inte om smaken heller, men trilla dit efter skilsmässan med exet mitt som jag har barn med. Mådde skit och fick ingen hjälp och tog till flaskan. Det resultera i att man vart arbetslös söp bort jobbet som jag hade då och sen gick det ett år och jag söp bort bostaden en bostadsrätt på 78 kvm. Och senare en hyresbostad som jag sumpa med. Skit kul liv att leva hos kompisar och på andra mindre roliga ställen. Men den 17 mars för fem år sedan fick jag nog då man vart in och ut på psyk med Delirium och annat skit så jag sökte lite hjälp och fick flytta in på ett korttidsboende här i Västerås, jag hade vart nykter i 4 mån när jag fick plats där och skötte mig så jag fick lägenhet efter 6 mån och på den vägen är det. Trivs som fisken i vattnet har jobbat och slitit dom senaste 3 åren men nu sjukskriven och arbetslös. Men det kommer nya jobb och välmående är på väg upp efter en svacka. Själv kan jag gå på krogen nykter med mina vänner utan problem har inget sug alls efter alkohol och har inte haft det heller sen jag sluta med skiten. Och folk skulle behöva se sig själv när dom är fulla kan lova att många skulle få sig en tankeställare. Och jag skäms inte för att tala om hur det ligger till alla kan trilla snett i livet vid någe tillfälle det är rätt lätt hänt. MVH Reijo.
Starkt jobbat! Jo alla kan trilla dit oc hamna i triska banor, huvudsaken är att man lyckas ta sigupp och kanske med lite ytterligare kunskap  Så illa har det aldrig gått för mig men jag har alltid haft problem med att dricka måttligt. Det är ett koncept jag inte förstår. Det bästa jag vet är att vara full. Finns nog inget bättre. Jag har supit bort en lovande forbollskarriär när jag var ung, jag söp bort gymnasiet, jag söp bort stora delar av högskoletiden och har aldrig haft ett seriöst förhållande pga alkoholen. Det har alltid varit viktigast att bli full. Jag kunde göra av med 1500-2000 spänn på sprit på krogen på en kväll utan problem. Speciellt gott har jag aldrig tyckt det är dock. Nu har jag itne druckit en droppe sen i november. Saknar det ibland men det är skönt att slippa vara bakis flera gånger i veckan. Passat på att sluta röka i samtidigt. Det starkaste jag får i mig numera är kaffe 
Låter som mig för 3år sedan... mem så är det inte längre sån tur e, men jag har nu börjat inse att även små mängder är mycket fel för mig...
Postad 29 March 2011 - 13:31
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Varför dårå?
Jag är inte religiös, inga fyllon i släkten osv. Jag har helt enkelt valt att låta bli för att man kan ha så mycke roligare för pengarna.. Det är sån jag är, take it or leave it!
Bra val. Det finns ingen destruktivare drog än alkohol. Räknade ut att jag lagt minst en halv miljon på sprit under åren. De kunde jag haft betydligt större nytta av.
Postad 29 March 2011 - 13:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
David, Ska påminna dig om detta nästa vecka 
Gärna  Jag tänker se till att inte dricka mer än kanske "någon öl" nu mera, och om det skulle bli så att jag märker att det inte fungerar, ja då slutar jag helt och hållet
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 29 March 2011 - 14:25.
Postad 29 March 2011 - 14:03
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Jag dricker oftast öl, vin och whisky för att det är gott. Då och då dricker jag till ordentligt när jag festar och det resulterar då oftast i en väldigt rolig kväll, en tom plånbok och en förstörd söndag. Dvs det är inget jag vill göra jämnt men då och då är det kul. I mitt umgänge ligger ingen cred i fyllan ska jag tillägga..
Bra där Benny! Instämmer. Det blir kanske för mycket ibland men det är för att det är så gott. Inte för att man vill bli så full som möjligt. Förutom, precis som du skriver, de gånger man vill festa till. Händer ju dock mer och mer sällan. Jag är dock tillräckligt gammal att ha full förståelse för dom som inte dricker. Oavsett anledning. EDIT: Att det skulle skapa klyftor i vänskapskretsen stämmer inte alls i mitt fall. Dom som inte vill dricka behöver inte ( utan att folk undrar varför/tjatar ), dom som vill dricka med måtta gör det och dom som blir fulla får bli det.
Redigerat av BrittBastard, 29 March 2011 - 14:04.
Postad 29 March 2011 - 14:05
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Radiozo
Jag sluta röka och snusa med samtidigt tog allt på en gång och saknar inte det heller.
Postad 29 March 2011 - 14:07
Ljungby
-
Ljungby
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Jag är dock tillräckligt gammal att ha full förståelse för dom som inte dricker. Oavsett anledning.
+1
Postad 29 March 2011 - 14:37
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Bra där Benny! Instämmer. Det blir kanske för mycket ibland men det är för att det är så gott. Inte för att man vill bli så full som möjligt. Förutom, precis som du skriver, de gånger man vill festa till. Händer ju dock mer och mer sällan.
Jag är dock tillräckligt gammal att ha full förståelse för dom som inte dricker. Oavsett anledning.
EDIT: Att det skulle skapa klyftor i vänskapskretsen stämmer inte alls i mitt fall. Dom som inte vill dricka behöver inte ( utan att folk undrar varför/tjatar ), dom som vill dricka med måtta gör det och dom som blir fulla får bli det.
Självklart så skall man inte tjata eller mobba en stackare bara för att den personen inte dricker. Det jag mest syftade på var att det kanske inte är lika roligt att hänga med ett överförfriskat gäng när man själv är spiknykter. Sen finns det ju tillfällen då det kan vara kul att se andra göra bort sig... så mycket beror nog på hur man själv är som person och vilket humör man är på. Personligen tillhör jag de som ofta känner sig lite utanför när jag sitter nykter i ett glatt krökande gäng. Är man inte i samma sinnesstämning så är det svårt att skratta åt samma dåliga skämt.
Postad 29 March 2011 - 14:37
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Varför dårå?
Jag är inte religiös, inga fyllon i släkten osv. Jag har helt enkelt valt att låta bli för att man kan ha så mycke roligare för pengarna.. Det är sån jag är, take it or leave it!
Du lär leva längre också, jag dricker inte heller.
Postad 29 March 2011 - 14:47
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Alla som blir riktigt gamla brukar ju ta en hutt på kvällen  Det tror jag stenhårt på. Själv dricker jag nästan bara finöl numera, ett par stycken typ på sin höjd. Tips: Gonzo släpps på bolaget på fredag!
Postad 29 March 2011 - 14:49
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Nuförtiden är största anledningen till att jag dricker alkohol är för att alkoholfri öl smakar skit. Procenten behövs för smaken. Blir någon gång i månaden kanske som man träffar andra par och då brukar det bli någon flaska rött. Riktiga helikopterfyllor blir det inte längre för min del, kanske någon gång om året. Var lite annorlunda förr då man gick ut och dönade på stan nästan varje fredag och lördag. Haft suparsemestrar med polare och så vidare. Tror inte att jag är ensam om detta. Dricker mycket under ungdomen men det trappas stegvis av. Ibland blir det någon after work men nuförtiden så har jag redan somnat hemma innan kl 12.
Postad 29 March 2011 - 14:50
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag festar numera oerhört sällan. Knappt alls.
Mitt alkoholintag består lixom Squeezemasters av ölprovning. Oftast blir det bara en öl den kvällen jag tar en öl. Jag dricker den alltså inte för berusningens skull utan för smakens. Alkoholen är i det läget en biprodukt.
Jag vill inte påstå att jag sparar pengar på detta viset för jag lägger rätt mkt pengar på öl varje månad. Men jag vill påstå att jag får offantligt mkt mer för mina pengar och att jag mår mkt bättre av att inte dricka mig redlös. Jag hoppas och tror att det dessutom inte påverkar hälsan/träning på samma vis.
Jag tror tvärtom att alkohol i måttliga mängder är av godo.
Postad 29 March 2011 - 14:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nuförtiden är största anledningen till att jag dricker alkohol är för att alkoholfri öl smakar skit. Procenten behövs för smaken. Blir någon gång i månaden kanske som man träffar andra par och då brukar det bli någon flaska rött. Riktiga helikopterfyllor blir det inte längre för min del, kanske någon gång om året. Var lite annorlunda förr då man gick ut och dönade på stan nästan varje fredag och lördag. Haft suparsemestrar med polare och så vidare. Tror inte att jag är ensam om detta. Dricker mycket under ungdomen men det trappas stegvis av. Ibland blir det någon after work men nuförtiden så har jag redan somnat hemma innan kl 12.
Jag brukar somna klockan 8 bara det finns någonstans att ligga, blir otäckt trött. Jag är fantastiskt rolig att ha med när det är kick-off på jobbet eller om det är kryssningsdags
Postad 29 March 2011 - 15:04
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
Om ni tycker alkoholkulturen är skev nu så skall ni bara veta hur det såg ut för bara en sådär 50 år sedan. Supandet var på en HELT annan skala då, till och med på arbetstid så söps det hejvilt, i tunga industrier, på byggen 10 meter upp i luften, ja ibland undrar man om hälften man hört vore sant så hade det varit helt sjukt.
Så svenskarnas alkoholvanor är idag otroligt sundare än vad man kan tro. Ett tag så höll vi helt på att supa oss i fördärvet, man tog jaktsup, fiskesup, körsup, gångsup, nattsup, bäddsup, slaktsup, kyrksup, skåpsup, julsup, flyttsup, trösksup och tröstsup.
Det var väl motboken som satte stopp för superiet på 20talet så att inte hela samhället skulle gå åt ****.
Postad 29 March 2011 - 15:07
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Sups dock en hel del fortfarande. Drygt 9 liter ren alkohol om året per invånare 
Man kan nog utgå uifrån att halva befolkningen knappt dricker ngt alls (gamla och barn samt nykterister) så då blir det typ 40 liter 40% alkohol för resten dvs nästan en flaska i veckan
Redigerat av Unregistereddc471864, 29 March 2011 - 15:11.
Postad 29 March 2011 - 15:20
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
"Vid 1800-talets mitt konsumerades cirka 50 l brännvin per person och år." Fast det var 5 gånger värre förr
EDIT: eller, ja... dubbelt så jävligt då dina siffror visar ren alkohol.
Redigerat av Unregistered8147b14e, 29 March 2011 - 15:22.
Postad 29 March 2011 - 15:22
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
Mer än en flaska i veckan då. Hmm.. jag tror vi får granska källan lite mer ingående..
Postad 29 March 2011 - 15:30
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag vill ogärna vara nykter bland fullla personer. Så jag går aldrig ut på krogen nykter, ser inte anledningen till det. Då sitter jag hellre hemma och tar en filmkväll.
Postad 29 March 2011 - 16:34
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Varför dårå?
Jag undrar bara hur du har kommit fram till det jag har markerat i citeringen om du aldrig har druckit dig full? Jag tvivlar inte på att du kan ha roligare utan alkohol, dock undrar jag hur du kommit fram till det om du under hela ditt liv har varit nykterist?
Postad 29 March 2011 - 16:35
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag vill ogärna vara nykter bland fullla personer. Så jag går aldrig ut på krogen nykter, ser inte anledningen till det. Då sitter jag hellre hemma och tar en filmkväll.
Så är det för mig också. Tyvärr så innebär det att jag mycket sällan umgås med folk. Finns inget värre än fulla personer när man själv är nykter.
Postad 29 March 2011 - 18:32
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Kamiu: +1
Instämmer fullständigt på att mentaliteten verkar vara "du ska vara så full som möjligt" hos många. Jag är en av de yngre förmågorna här på forumet men har bekantat mig många gånger med alkohol. Kompisarna påpekar när man kommer med några cider "Fan det där blir du inte full på", pinsamt att dricka för att bli full som ett j*vla svin och spy enligt mig, men det är något som är standard hos ungdomar idag. Visst det är kul någon gång att spåra totalt men inte mer än det. Man äter inte för att bli tjock, samma sak med alkohol man dricker inte för att vara redlös och bara förjävlig. (inte jag i alla fall)
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 29 March 2011 - 18:33.
Postad 29 March 2011 - 19:36
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Nyss fyllda 30, med en umgängeskrets (ja, i alla fall tidigare) på mellan 20-40 år.
Fick också barn nyligen (november) och fram tills sambon blev gravid var det ju fest för jämnan - minst en dag i veckan om inte två...festivaler på sommaren var standard, och det innebar ju 4-dagarsfylla varje gång om man bortser från Metaltown där jag vart nykter och kört (bästa festivalupplevelserna för övrigt, man kommer ju ihåg allt  )
Nu, med barn och ett underbart familjeliv (om man bortser från insomnian  ) så blir det kanske ett par öl i månaden och jag trivs alldeles perfekt med detta.
Tyvärr så har ju också detta inneburit att alla de gamla "vännerna" i umgängeskretsen i det närmaste slutat höra av sig så fort det vankas fest. Jag kan till viss del förstå det, för de tror ju säkert att vi skulle tacka nej till en "vi super oss redlösa hemma hos mig och glor på Youtube hela kvällen"-fest. Dock så vill man ju ändå få frågan, eller hur?
En vacker dag kanske en av oss vill ut och dansa loss "på lokal" medans den andra är hemma med lillan. Men får man inte frågan om man vill följa med ut så....ja, ni fattar.
Men i alla fall, summa sumarum - visst festade jag en hel del mellan åren 20-30, främst mellan 26-30 men nu är det slut på det
Men visst kan man ha skoj även utan alkohol, det gäller bara att ha rätt inställning - det blir vad man gör av det!
Postad 29 March 2011 - 19:41
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Själv jar jag druckit från de jag jag var 16 år.
Slutade när jag var ca 30 år och tjejen väntade barn.
Alltid varit en av de som druckit mest/blivit fullast,vaknat upp hos farbror blå utan att ha en aning om hur jag hamnat där.
Gått vilse i min egen stad å hållt på frysa ihjäl och massor,massor till.
Jag mådde alltid bra fast jag druckit nästan en hela whiskey och några öl under en kväll
Skuttade upp ur sängen 830 morgonen efter knappt sliten.
Däremot hade jag alltid en typ av ångest söndag natt och svettades några nätter..
Överhuvudtaget var inte mitt humör de bästa mån.tis.on..Men då började det att vända och när det var fre var man laddad igen..
Men jag upplevde aldrig att jag hade problem att vara utan alkohol..
Men när jag tänler efter var jag nog aldrig utan mer än en vecka...eller väldigt sällan.
Största problemet jag hade var precis som radiozo säger att jag också älskade att vara full och vi var ca 4 polare som alltid drack tillsammans och sov ihop under helgerna och hade de väldigt roligt.
Kan dricka 3 drinkar eller 4 flaskor öl ungefär i hemmets lugna vrå..
Men än i denna dag så känner jag suget att bara fortsätta dricka och de har väl hänt nån gång.
Känner direkt hur mitt humör går ner dagen efter och blir nästan deprimerad så jag undviker alkohol mer och mer.
Sen angående fester och tillställningar där de finns alkohol så har de löst sig själv med att jag har småbarn.
Men jag undviker att tex fira jobbarkompisar ute där de finns alkohol.
Blir bara less på att det som är normalt i de flestas ögon är att dricka.
Dricker du inte är det nå fel eller så är du en tråkig person.
Man ska nästan ha en ursäkt att inte dricka å ändå vet de flesta hur jag druckit tidigare
Ungefär de tankarna hade jag om nykterister tidigare
Nu när jag istort sett varit nykter 6 år så är det det livet med mina vänner jag saknar mest
Helt klart finns det vissa dagar/veckor då jag längtar tillbaka till det livet.
När jag ser mina kompisar fortfarande lever det livet så kan jag ibland känna avundsjuka.
edit
Som idag när min pojke har 39.9 graders feber och spyr å skiter å dottern är vild å kompisen ska sitta hemma själv i sitt hus å dricka oboy groggar
Shit...Nu har jag skrivit så mycket att jag nog nästan glömt topic
Redigerat av moparman, 29 March 2011 - 19:53.
Postad 29 March 2011 - 20:24
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Instämmer fullständigt på att mentaliteten verkar vara "du ska vara så full som möjligt" hos många. Jag är en av de yngre förmågorna här på forumet men har bekantat mig många gånger med alkohol.
Att du som är ung bekantat dig med alkohol "många gånger" kan faktiskt bli ett problem på längre sikt. Du grundlägger därmed ganska dåliga vanor. Kanske något att tänka på innan det blir ett stort problem. (Sagt i all välmening.) Svenskarna har av någon anledning ett komplicerat förhållande till alkohol. I vinodlande länder kan man ta ett glas vin till maten, i Sverige måste man dricka upp hela flaskan. Någon som sett svenskar i livsmedelsbutiker som säljer vin/sprit? Lite som att se barn på julafton. Vi åker många mil för att köpa ut "ransonen". En gång var det några flaskor, idag är det en pall. Men an någon anledning "måste" allt köpas ut, det som växt är släpet på bilen. När jag läser en del inlägg så inser jag att jag haft tur med kompisar. Går jag ut en kväll och dricker vatten kan jag möjligen få välmenande en fråga om jag mår bra. Jag har aldrig hört något "tjat" om att jag skall dricka vin. Jag dricker gärna vin men har jag ingen lust vid något tillfälle så är det ingen som tjatar.
Postad 29 March 2011 - 20:36
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Men visst kan man ha skoj även utan alkohol, det gäller bara att ha rätt inställning - det blir vad man gör av det!
+10000000000000 Så j*vla sant, sambon dricker inte en droppe, men hon har alltid lika roligt när vi är på fest tillsammans.  Dricker extremt sällan så mycket att jag "tappar kontrollen" över mig själv, sen är det klart att det händer att det spårar ibland (läs midsommar  ) någon gång om året... Drack (söp) minst 2ggr i veckan när jag var 18-20, stilade dock till mig rejält när jag träffade sambon, sen så blir jag numera helt utslagen dagen efter om det har varit en riktigt blöt kväll. Numera så har både jag och min umgängeskrets ett lite mer sansat drickande  Känner man att man inte klarar av att dricka utan att förlora kontrollen över sin konsumtion så är det bäst att låta bli helt.
Postad 29 March 2011 - 21:17
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
+10000000000000
Så j*vla sant, sambon dricker inte en droppe, men hon har alltid lika roligt när vi är på fest tillsammans. 
Dricker extremt sällan så mycket att jag "tappar kontrollen" över mig själv, sen är det klart att det händer att det spårar ibland (läs midsommar ) någon gång om året...
Drack (söp) minst 2ggr i veckan när jag var 18-20, stilade dock till mig rejält när jag träffade sambon, sen så blir jag numera helt utslagen dagen efter om det har varit en riktigt blöt kväll. Numera så har både jag och min umgängeskrets ett lite mer sansat drickande 
Känner man att man inte klarar av att dricka utan att förlora kontrollen över sin konsumtion så är det bäst att låta bli helt.
Det är nog en rätt stor skillnad om man aldrig druckit speciellt mycket. Jag känner mig totalt uttråkad och malplacerad om jag går ut nykter. Vet inte hur jag ska bete mig bland folk ute när jag är nykter numera. Rätt illa egentligen men när man aldrig varit i den situationen så känns det såklart märkligt. Har aldrig lärt mig umgås med folk utan alkohol.
Postad 29 March 2011 - 21:21
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Det är nog en rätt stor skillnad om man aldrig druckit speciellt mycket.
Det har inte alltid varit så, hon har inte druckit på drygt 5 år.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|