Varningar, låsningar och diskussions censur
132 svar till detta ämne
Postad 10 January 2012 - 15:58
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Min fråga till MHB folket är, vad är poängen med forumet? Är poängen endast att driva vinst för prisjakt? Eller finns det någon djupare anledning att MHB finns? Till exempel att information, kunskap, och åsikter skall få diskuteras öppet? Min fråga kan te sig retorisk men jag finner det rätt intressant att ett fåtal, med bland annat jag, "rör upp" så mycket. Att 95% av alla trådar och 95% av alla personer i dessa har "en" åsikt blir ifrågasatta av ett fåtal, så är det vårat "fel" att det blir diskussion där vissa inte kan hålla en god ton? Så det är majoriteten som styr vad som ska få framföras, och om några ifrågasätter detta så är det okej med nervärderande kommentarer och påhopp? Jag själv säger inte att jag själv är helt oskyldig men man bör vara tämligen blind om man inte ser att vissa "sanningar" har större vikt här på forumet. Där minoritetens åsikter är de som får "straffet" oavsett vilka som börjar med förklenande kommentarer. Till exempel, av vilket anledning fick jag en varning här: https://www.minhembi...dpost&p=3480033När vissa personer inte kan skriva ett enda inlägg utan provokativ och hånande kommentarer får om och om igen fortsätta med sin stil? Så mina frågor är: -Är det okej att framföra en åsikt som går emot majoritetens generella åsikt? -Är det tjat om man besvarar flera personers frågor i en tråd? -Är det alltid de med minoritetsens åsikter som är felet? Sen, kan moderators låta tråden vara öppen efter svar så fler kan skriva, eftersom vi kan se av tidigare erfarenhet att det inte räcker med ett kort svar och en trådlåsning.
Postad 10 January 2012 - 16:05
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Är det inte enklare att ni som inte klarar av varandra bara skiter i att svara om ni ser att eran ''nemesis'' skrivit något ni inte håller med om. Jag menar att ni vet ju själva med er att det ni skriver kommer vara som att hälla bensin på öppen låga?
Och om ni känner att ni prompt måste svara, räcker det inte med att svara att ni inte håller med? Det finns väl knappast något att vinna på att älta saker tills tråden spårar och blir låst?
Postad 10 January 2012 - 16:20
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, man måste inte svara men jag ogillar tanken att jag inte ska svara på grund av det jag tog upp. Att en minoritets åsikter inte ska gömmas undan för att bara "en" åsikt är den rådande.
Postad 10 January 2012 - 16:29
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Men huvudproblemet är ju att det finns en grupp med medlemmar som återkommande börjar älta saker som sedan mynnar ut i personangrepp, hot, mm vilket förstör tråd efter tråd. Det saboteras för resten av forumets medlemmar. Hur tycker du att vi ska få bukt med det? Har du ett bra svar på det så ska jag gladeligen ta åt mig av det.
Postad 10 January 2012 - 16:37
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
Tonen har överlag blivit lite tråkigare tycker jag de senaste åren. Det är några få besserwissers som alltid vet allting bäst.
Sen vet jag inte om jag håller med angående att "minoritetens röst" straffas, men jag tror jag förstår vad du menar.
Det moderatorerna tittar efter(antar jag) är påhopp och offtopic.
Den senaste tråden som blev låst av Britt, handlade från början om Bi-amp, bi-wire etc men slutade med att det är en klar hörbar skillnad mellan olika kablar, eller inte.
Postad 10 January 2012 - 16:44
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Den senaste tråden som blev låst av Britt, handlade från början om Bi-amp, bi-wire etc men slutade med att det är en klar hörbar skillnad mellan olika kablar, eller inte.
Och det är just det som händer med väldigt många trådar.
Postad 10 January 2012 - 17:37
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Ja jag förstår egentligen inte vad problemet är. Respektive läger har ju rätt att finnas eller hur? Vart respektive lägers ståndpunkter står är ju ingen hemlighet, lämna det så. Skyttegravskrig är helt meningslöst. Att försöka göra sig till "martyr" oavsett läger, genom vad som nämns ovan - ältande vilken leder till "svartmålande" av varandra, gynnar ingen utan förstör bara stämningen på forumet och dess trådar. Vänligen sluta uppför er barnsligt, ni behöver inte ligga med varandra men respektera att olika människor upplever och tycker olika - korståg har vi nog med genom historien.
Samma sak gäller även när någon rekommenderar en produkt. Bara för att en produkt rekommenderas och den kostar mer än det billigaste möjliga alternativet så behöver det inte huggas på det. Att man sen kan rekommendera billigare alternativ tycker jag bara är bra, men det gör inte det dyrare till en dåligt (vilket jag kan tycka mig utläsa i flertalet trådar). Rekommendationer i olika prisspann i samma tråd tycker jag är en styrka, då kan man välja efter budget. Om något sedan är dyrt och uppenbart dåligt (iförhållande till något billgare) så kan man gott säga det - det är en helt annan femma.
Redigerat av Unregistered95265801, 10 January 2012 - 17:43.
Postad 10 January 2012 - 17:39
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Ja jag förstår egentligen inte vad problemet är. Respektive läger har ju rätt att finnas eller hur? Vart respektive lägers ståndpunkter står är ju ingen hemlighet, lämna det så. Skyttegravskrig är helt meningslöst. Att försöka göra sig till "martyr" oavsett läger, genom vad som nämns ovan - ältande vilken leder till "svartmålande" av varandra, gynnar ingen utan förstör bara stämningen på forumet och dess trådar. Vänligen sluta uppför er barnsligt, ni behöver inte ligga med varandra men respektera att olika människor upplever och tycker olika - korståg har vi nog med genom historien.
Väl talat!
Postad 10 January 2012 - 18:12
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Om du inte ser poängen med forumet så är du välkommen att lämna när du vill, det är frivilligt. Det är dock inte frivilligt att följa våra regler, det är obligatoriskt. Vi tolkar oftast reglerna väldigt snällt och modererar även snällt, tycker jag.
Men förr eller senare tröttnar man på att fjanta runt med tillsägelser. Speciellt när det är samma personer som om och om igen gör samma saker.
Du ensam har självklart inte all skuld i detta och t ex har X varit avstängd ett antal gånger.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen; 90% av allt tjafs är i Ljud-delen och det är max 4-5 personer som "orsakar" det.
Tänk om ni skulle kunna göra som Palle skriver "skit i varandra" men det kan ni av någon anledning inte göra. Då blir det så här.
EDIT: Dolde inlägg då det var OT. Försök nu att hålla er till topic och inte snöa in på blindtester m m även i denna tråd. Tack.
Redigerat av BrittBastard, 12 January 2012 - 17:04.
Postad 10 January 2012 - 18:26
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Alla kan väl ha/får ha olika åsikter, ser inget problem med det. Man kan dock framföra en åsikt på flera sätt och jag tror att vissa personer här skulle behöva visa en gnutta mer ödmjukhet.
Postad 10 January 2012 - 18:48
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Märkligt, jag har hängt här, DVDForum, Hififorum, kollat lite på Faktiskt.se i närmare 10 års tid nu, och det är alltid samma personer som bråkar mest, skriker mest om övermoderering, vägrar följa regler, och startar denna typ av trådar när de får en tillsägelse för regelbrott ( i detta fall är ju regeln om 'synpunkter på moderering tas i PM' rätt tydlig, att då bli förvånad över en varning när man skriver att man struntar i det är ju faktiskt ganska korkat).
SAmma personer blir avstängda gång på gång, men återvänder, alternativt gör någon gigantisk drama queen exit för att sen dyka upp igen.
Vad är problemet, ingen lyssnade på er som små?
Kan vi inte skapa ett eget subforum där dessa personer hänger ('rabiata rättshaverister'  ?), så vi andra kan ha en vettig diskussion om film och hemmabio?
Postad 10 January 2012 - 19:21
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
En högst befogad fråga är väl varför man skapar en tråd som denna när man VET varför man blivit varnad och detta i solklar klartext?
Skulle jag suttit i samma båt hade jag istället försökt ta till mig kritiken och gått vidare. Karlsson, du om någon borde ju verkligen veta vad du gör för att trigga dessa saker år efter år, det är ju inte direkt första gången eller hur?
Sen säger jag inte att du alltid har fel, långt ifrån men du borde veta vid detta laget vad det är i det du skriver som rör upp dessa känslor och reaktioner såpass att du kanske borde ha fattat det vid detta laget.
Om man nu vet om vad det är i sina inlägg som skapar detta och fått det berättat gång efter annan både av andra medlemmar och mods. Borde man då inte göra ett försök att inse att man kanske borde ändra på något istället för att köra på och skapa en tråd som denna och beklaga sig?
Sen har jag föga till övers för vissa andra som du går i polimik med, vars namn redan har nämnts i denna tråd. Dessa tycker jag beter sig långt värre än dig, tro mig.
Tror inget illa om dig alls, men kom igen.
Redigerat av masse70, 10 January 2012 - 19:23.
Postad 10 January 2012 - 21:13
Säkerhet-På-Nätet
-
Säkerhet-På-Nätet
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Alla kan väl ha/får ha olika åsikter, ser inget problem med det. Man kan dock framföra en åsikt på flera sätt och jag tror att vissa personer här skulle behöva visa en gnutta mer ödmjukhet.
Hej. Du gjorde ett bra inlägg. Med ödmjukhet kommer man långt, jag har skummat igenom forumet, medlemmar, moderatorer och administratörer borde ta åt sig det ordet för att få en trevlig atmosfär.
Redigerat av Säkerhet-På-Nätet, 10 January 2012 - 21:23.
Postad 12 January 2012 - 13:00
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men huvudproblemet är ju att det finns en grupp med medlemmar som återkommande börjar älta saker som sedan mynnar ut i personangrepp, hot, mm vilket förstör tråd efter tråd. Det saboteras för resten av forumets medlemmar. Hur tycker du att vi ska få bukt med det? Har du ett bra svar på det så ska jag gladeligen ta åt mig av det.
Mitt svar på detta är inget nytt utan något som varit uppe flera gånger innana. Att man stoppar problem i början. Vi har tidigare haft flera trådar om att det inte händer något när folk anmäler inlägg. Om diverse förklenande kommentarer rensas direkt så är risken mycket mindre att folk "ger igen". Det kan vara en sak man kan göra. Om du inte ser poängen med forumet så är du välkommen att lämna när du vill, det är frivilligt. Det är dock inte frivilligt att följa våra regler, det är obligatoriskt. Vi tolkar oftast reglerna väldigt snällt och modererar även snällt, tycker jag. Men förr eller senare tröttnar man på att fjanta runt med tillsägelser. Speciellt när det är samma personer som om och om igen gör samma saker.
Vilken regel följde du när du gav mig en varning i denna tråden: https://www.minhembi...dpost&p=3480033Enligt varningsstatusen så var det p g a "Fortsätter med samma tjat trots upprepade tillsägelser". Vad tjat är måste man säga är extremt subjektivt. Men vart finns tjatet i den tråden som är värd en varning? Med den tillämpningen så bör stort sett alla på forumet ha varningar titt som tätt. ( i detta fall är ju regeln om 'synpunkter på moderering tas i PM' rätt tydlig, att då bli förvånad över en varning när man skriver att man struntar i det är ju faktiskt ganska korkat).
I detta fallet så gav jag ingen synpunkt om moderering utan svara bara att jag inte vill föra diskussionen dolt, utan öppet.
Postad 12 January 2012 - 13:16
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Vilken regel följde du när du gav mig en varning i denna tråden: https://www.minhembi...dpost&p=3480033 Enligt varningsstatusen så var det p g a "Fortsätter med samma tjat trots upprepade tillsägelser". Vad tjat är måste man säga är extremt subjektivt. Men vart finns tjatet i den tråden som är värd en varning? Med den tillämpningen så bör stort sett alla på forumet ha varningar titt som tätt.
Varningen fick du när du med flera fått samma/liknande tillsägelse i annan tråd och trots det fortsätter i samma stil. Det handlar ju inte om hur man beter sig i en tråd utan om hur man beter sig. Punkt. Men ingen är perfekt och du får tycka att jag gjort fel. Anmäl då det så får andra moderatorer och admins också tycka till om det. Härligt, nu fick du in ordet "subjektivt" även i denna tråd. Det är ändå upp till oss moderatorer och admins att avgöra när vi anser att någon bryter mot reglerna samt ta ställning till om en anmälan är relevant eller inte. Om du tror att det är ett lätt "jobb" att vara moderator så tycker jag du ska prova nån gång (om du inte redan gjort det). Tack och lov så är nog dom flesta nöjda med oss inbillar jag mig. Jag personligen tycker dessutom att 95% av våra medlemmar sköter sig exemplariskt. Det är ju dock omöjligt att vara alla till lags och att vara nån som upprepande gånger bryter mot reglerna till lags är inte något jag har lust med heller. Önskar bara ibland att du m fl kan se till vad man själv gör för fel istället för att bara hitta fel hos andra. SAMT, att ta till sig tillsägelser men det verkar vara en önskedröm.
Redigerat av BrittBastard, 12 January 2012 - 13:18.
Postad 12 January 2012 - 13:31
Säkerhet-På-Nätet
-
Säkerhet-På-Nätet
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tänk vad allt skulle bli lättare/Trevligare om man använde sig av sunt förnuft? https://www.minhembi...dpost&p=3480231
Postad 12 January 2012 - 16:32
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Mitt svar på detta är inget nytt utan något som varit uppe flera gånger innana. Att man stoppar problem i början. Vi har tidigare haft flera trådar om att det inte händer något när folk anmäler inlägg. Om diverse förklenande kommentarer rensas direkt så är risken mycket mindre att folk "ger igen". Det kan vara en sak man kan göra.
Du har rätt i det du säger och det hade säkerligen fungerat ifall vi moderatorer hade "jobbat" med det här på heltid. Nu är det dock inte så utan de flesta utav oss moderatorer/admins har vanliga jobb att sköta om dagarna som de flesta här på forumet skulle jag tro. Det gör att det kan dröja innan anmälningar kollas upp. Sedan vet vi också att när det väl börjar gå utför i en tråd så kan det gå väldigt snabbt. 20-30 inlägg som är off topic kan lätt hinna skrivas på ett par timmar utan att någon av oss har möjlighet att kolla upp det, då är ju skadan redan skedd. Angående att det inte händer något när folk anmäler inlägg tycker jag har blivit mycket bättre sedan uppgraderingen av forumet. Innan dess hade vi uppenbarligen något problem med att vissa anmälningar inte hittade fram till oss moderatorer. Idag fungerar det på ett annat sätt och vi har inte särskilt många anmälningar som inte är granskade som ligger i "report center". Jag tror precis som andra har skrivit här i tråden att en gnutta sunt förnuft kommer att lösa det mesta. Detta är något som vi ALLA måste tänka på. Kommer inlägget som jag har skrivit tillföra tråden/diskussionen något eller är det lika bra att jag skippar att posta det? Kunde alla bara tänka en gång extra innan de bestämmer sig för att posta ett inlägg så skulle vi nog slippa mycket utav problemen vi har idag. Skulle det vara så att någon har skrivit något som man är obekväm med och tycker att det bryter mot reglerna så ANMÄL och skriv vad det är som gör att du tycker just det inlägget bryter mot reglerna så ska vi titta på det.
Postad 12 January 2012 - 16:34
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vi tolkar oftast reglerna väldigt snällt och modererar även snällt, tycker jag. Men förr eller senare tröttnar man på att fjanta runt med tillsägelser. Speciellt när det är samma personer som om och om igen gör samma saker.
Du ensam har självklart inte all skuld i detta och t ex har X varit avstängd ett antal gånger.
Du skriver att ni till slut tröttnar på tillsägelser men sedan att ni låter medlemmar behålla sitt konto trots upprepade avstängningar. Det sistnämnda är något som jag "klagat" på tidigare. Efter att antal avstängningar (innan det har ju tillsägningar och varningar haglat får man anta) så måste väl alla inse att man har förbrukat sin möjlighet att uttrycka sig i forumet? Kommer det till en sådan nivå så måste ni vara hårdare anser jag. Dock tycker jag inte att man skall, som du gjorde ovan, "hänga ut" att en medlem har haft ett stort antal avstängningar. Det kan man nämna "anonymt" om man vill använda det i debatten sas...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 January 2012 - 17:04.
Postad 12 January 2012 - 17:03
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Du skriver att ni till slut tröttnar på tillsägelser men sedan att ni låter medlemmar behålla sitt konto trots upprepade avstängningar. Det sistnämnda är något som jag "klagat" på tidigare. Efter att antal avstängningar (innan det har ju tillsägningar och varningar haglat får man anta) så måste väl alla inse att man har förbrukat sin möjlighet att uttrycka sig i forumet? Kommer det till en sådan nivå så måste ni vara hårdare anser jag.
Dock tycker jag inte att man skall, som du gjorde ovan, "hänga ut" att en medlem har haft ett stort antal avstängningar. Det kan man nämna "anonymt" om man vill använda det i debatten sas...
Angående anonymt, det har du alldeles rätt i. Fixat det. Att stänga av medlemmar på "livstid" gör vi. Problemet är ju att vill man komma tillbaka så går det ju så vi kan inte hindra det till 100%.
Postad 12 January 2012 - 17:33
Säkerhet-På-Nätet
-
Säkerhet-På-Nätet
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Du har rätt i det du säger och det hade säkerligen fungerat ifall vi moderatorer hade "jobbat" med det här på heltid. Nu är det dock inte så utan de flesta utav oss moderatorer/admins har vanliga jobb att sköta om dagarna som de flesta här på forumet skulle jag tro. Det gör att det kan dröja innan anmälningar kollas upp. Sedan vet vi också att när det väl börjar gå utför i en tråd så kan det gå väldigt snabbt. 20-30 inlägg som är off topic kan lätt hinna skrivas på ett par timmar utan att någon av oss har möjlighet att kolla upp det, då är ju skadan redan skedd.
Angående att det inte händer något när folk anmäler inlägg tycker jag har blivit mycket bättre sedan uppgraderingen av forumet. Innan dess hade vi uppenbarligen något problem med att vissa anmälningar inte hittade fram till oss moderatorer. Idag fungerar det på ett annat sätt och vi har inte särskilt många anmälningar som inte är granskade som ligger i "report center".
Jag tror precis som andra har skrivit här i tråden att en gnutta sunt förnuft kommer att lösa det mesta. Detta är något som vi ALLA måste tänka på. Kommer inlägget som jag har skrivit tillföra tråden/diskussionen något eller är det lika bra att jag skippar att posta det? Kunde alla bara tänka en gång extra innan de bestämmer sig för att posta ett inlägg så skulle vi nog slippa mycket utav problemen vi har idag. Skulle det vara så att någon har skrivit något som man är obekväm med och tycker att det bryter mot reglerna så ANMäL och skriv vad det är som gör att du tycker just det inlägget bryter mot reglerna så ska vi titta på det.
Bra skrivit Alexander, du verkar vara tillbaka i gammal god form igen, med ditt modererande.
Postad 12 January 2012 - 17:37
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Att stänga av medlemmar på "livstid" gör vi. Problemet är ju att vill man komma tillbaka så går det ju så vi kan inte hindra det till 100%.
Nej det har vi sett några gånger men samtidigt så är det, åtminstone om man har varit medlem ett tag och gjort kanske tusentals inlägg, kanske inte så roligt att tappa sitt "inarbetade" konto / nick. Kan avskräcka en del om banning riskeras menar jag alltså...
Postad 20 January 2012 - 00:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ett mycket talande exempel: https://www.minhembi...ic=234748&st=50I denna tråden så går super-mod BrittBastard in och skriver: "@MKarlsson; självklart ska man ifrågasätta saker. Det gör jag med många fler också, inget fel i det. Men detta jävla tjatande i 10-20 trådar. Fi fan vad trött jag är på det. Du är ju mer intresserad av diskussionen/tjafset som sådan(t) än själva ämnet, lägg ner nu." Läser man tråden så ser man att t ex medlem Ljudfabriken har 17 inlägg om skillnader mellan strömkablar och jag har 9 inlägg. Men ändå så är det mig som BrittBastard anmärker på, för ljudfabrikens "tjat" nämner han inget om. Helt klart ett fall av moderering som inte är objektiv.
Postad 20 January 2012 - 05:03
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Objektivt eller inte är svårt att värdera / bedöma och ibland säkert svårt att förhålla sig till. Det ligger naturligtvis ofta en del "gammalt" som kan påverka en objektivitet. Kan dock hålla med om att det klagas i princip aldrig på om någon kommer med flera helt osannolika påståenden i flera olika trådar men om någon ifrågasätter dessa så kommer det ofta synpunkter Lite märkligt...
Men varför denna hetsiga och publika moderering BrittBastard?
Ang. anmälningar så gjorde jag en sådan (gällde misstänkt användande av flera nicks för att hypa en produkt) för något dygn sedan utan att ännu ha få något gensvar. Man undrar ju om systemet har blivit något bättre när man inte ens får ett svar som t.ex. "vi skall kika på detta". Hur vet man om anmälningen nått fram och om saken behandlas?
Postad 20 January 2012 - 06:39
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Ang. anmälningar så gjorde jag en sådan (gällde misstänkt användande av flera nicks för att hypa en produkt) för något dygn sedan utan att ännu ha få något gensvar. Man undrar ju om systemet har blivit något bättre när man inte ens får ett svar som t.ex. "vi skall kika på detta". Hur vet man om anmälningen nått fram och om saken behandlas?
Anmälningarna gick fram och vi håller tråden under uppsikt.
Postad 20 January 2012 - 09:54
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
@MKarlsson: Du vet att jag lika många gånger skrivit att du självklart inte ensam är "skyldig".
Dock så är det så att säger man till många av dom andra så tar dom åt sig och slutar med sitt beteende men det verkar inte du göra. Jag är ju dessutom inte den enda som sagt till dig, många medlemmar har också gjort det.
@mittiprick: För att, precis som jag skrev, har tröttnat totalt? Men visst, du har rätt. Jag hade kunnat skickat ett PM istället men inte heller det verkar hjälpa. Jag är väl helt enkelt frustrerad.
Postad 20 January 2012 - 14:51
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Tyvärr fick jag inget svar på min fråga, eftersom jag fick en öppen tillsägnelse och personen med dubbelt så många inägg inte fick något för tjat. Svårt att se detta som något annat än att vissa åsikter eller vissa personer har större chans att få varningar/tillsägningar än andra. Vad det beror på kan man spekulera i.
Sen kan man fråga sig om en moderator gör ett bra jobb om han erkänner att han är frustrerad? Vad händer med modereringen då?
Redigerat av MKarlsson74, 20 January 2012 - 14:53.
Postad 20 January 2012 - 15:06
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
En relaterad fråga, hur blir man av med en varning?
Postad 20 January 2012 - 17:08
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Anser man sig ha skött sig bra under en tid så kan man alltid dra iväg ett PM till någon av oss moderatorer så kan vi avgöra om de ska tas bort eller inte.
Postad 20 January 2012 - 17:55
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Anmälningarna gick fram och vi håller tråden under uppsikt. 
Är väl visserligen OT men kanske går att ta här ändå... Trodde man kunde jämföra ip-adresser för inläggen (även om det går att manipulera)? Finns imo inte en chans att så många med så få inlägg och nya nicks enbart är intresserade av att skriva (på ett mycket likartat sätt) om en enda produkt och dessutom i ett närmast barnsligt hyllande tonläge.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 January 2012 - 17:56.
Postad 20 January 2012 - 17:58
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Det finns ingenting just nu som gör att jag kan bevisa att samma användare ligger bakom kontona i tråden. Men som sagt, jag håller det under uppsikt.
Postad 20 January 2012 - 18:14
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Sen kan man fråga sig om en moderator gör ett bra jobb om han erkänner att han är frustrerad? Vad händer med modereringen då?
Ja, du. För att göra en liknelse med t ex fotbollen. Dommaren (moderatorerna) är aldrig bättre än vad spelarna (medlemmarna) är. I en perfekt MHB-värld skulle det inte behövas moderatorer.
Postad 20 January 2012 - 18:54
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
För att ge lite perspektiv på det hela så är inte hifi-forum något unikt i fråga om bråk och tjafs. Cykelforum ska visst vara tusen resor värre.... Jag har dock ofta funderat över ett forum i vårt grannland Norge, Hifisentralen.no.På nåt vis har man lagt upp forumet så att 100% subjektiva erfarenheter kan framföras samtidigt som det finns andra trådar finns där man fritt kan diskuttera testmetoder, placebo, humbug u name it! Och i dom trådarna går det f'nemig vilt till. Ergo: vill man diskuttera sådana frågor finns det utrymme för det utan att varningar och avstängningar sker. Samtidigt kan vi "troende" diskuttera våra kablar mm i fred.
Redigerat av Bongo_Mongo, 20 January 2012 - 18:55.
Postad 20 January 2012 - 22:14
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det finns ingenting just nu som gör att jag kan bevisa att samma användare ligger bakom kontona i tråden. Men som sagt, jag håller det under uppsikt. 
Ok tack!  Bongo: Kan man t.ex. i en tråd, om låt oss säga hdmi- eller usbkablar, inte t.ex. ifrågasätta värdet av en dyr dylik kabel så är det inte någon diskussion. I ett diskussionsforum skall imo alla synpunkter få komma fram. Däremot kan man ha en avdelning eller ett forum som mer handlar om att vara en stängd "klubb" där "liksinnade" kan hålla till utan att t.ex. ifrågasättas även om de kommer med påståenden som t.ex. kan ses som helt osannolika.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 20 January 2012 - 22:38.
Postad 20 January 2012 - 22:46
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Är helt med dig, mittiprick. Men på nåt sätt så funkar Hifisentralen.no så att vill man ge
sig in i den debatten så gör man det. Vissa trådar är för redan "troende". Där biter inte
ifrågasättande. Dom, bara ignorerar dig.
På nåt '''' sätt verkar det hålla ihop utan dödshot, varningar och avstängningar
Postad 24 February 2012 - 10:51
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ännu en gång så har moderators visa att deras "sk opartiska" bedömningar kan starkt ifrågasättas. I denna tråden https://www.minhembi...dpost&p=3519529 så uttrycker en moderator ganska kraftiga åsikter om ett ämne, vilket i mina ögon gör han helt olämpliga att moderera trådar som det ev ämnet kommer upp i, eftersom man kan tänka sig det påverkar hur han modererar ämnet.
Postad 24 February 2012 - 11:28
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Ännu en gång så har moderators visa att deras "sk opartiska" bedömningar kan starkt ifrågasättas. I denna tråden https://www.minhembi...dpost&p=3519529 så uttrycker en moderator ganska kraftiga åsikter om ett ämne, vilket i mina ögon gör han helt olämpliga att moderera trådar som det ev ämnet kommer upp i, eftersom man kan tänka sig det påverkar hur han modererar ämnet.
Äh, sluta och gnäll, alla är jävligt less på din och dallans kukmätartävling. Jag är ledsen att behöva säga det men jag vinner
Postad 24 February 2012 - 11:57
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Håller med Karlsson. Mycket märkligt att en moderator tar ställning på det viset, speciellt just i den tråden...
Postad 24 February 2012 - 12:03
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Äh, sluta och gnäll, alla är jävligt less på din och dallans kukmätartävling. Jag är ledsen att behöva säga det men jag vinner 
Visst är man less på detta tjafs, men till Karlssons försvar måste man ju åtminstone säga att han gör det utan att bli dryg, otrevlig och gå till personangrepp och tom ta till hot. Tjafs kan vara tröttsamt men går att leva med, men denna nya lägstanivå som senaste dagarna framkommit är helt oacceptabelt enligt mig och ska heller inte tolereras från något håll. Tänker inte nämna några namn men ni vet nog vem/vilka som avses.
Postad 24 February 2012 - 12:12
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Skall bli kul och se vad som händer med det inlägget. Jag tyckte det var lika bra att anmäla det.
Postad 24 February 2012 - 12:17
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Visst är man less på detta tjafs, men till Karlssons försvar måste man ju åtminstone säga att han gör det utan att bli dryg, otrevlig och gå till personangrepp och tom ta till hot.
Tjafs kan vara tröttsamt men går att leva med, men denna nya lägstanivå som senaste dagarna framkommit är helt oacceptabelt enligt mig och ska heller inte tolereras från något håll.
Tänker inte nämna några namn men ni vet nog vem/vilka som avses.
Sant så sant, Karlsson tycker jag behåller hållningen (???) och jag håller med honom i 99% av det han säger. Men att fortsätta med onödigt tjafs är lite för barnsligt för att det ska vara en bra dialog och diskussion.
Postad 24 February 2012 - 12:20
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Håller med helt och fullt.
Visste folk bara när det var dags att sluta/ge sig skulle det troligtvis inte se ut som det gör.
Postad 24 February 2012 - 12:45
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
BrittBastard är detta forumets räddning, HAIL BRITTAN!!
Bara för att man är mod behöver man inte vara stel och skitnödig, tycker bilden ihop med inlägget han gjorde var klockrent.
Postad 24 February 2012 - 14:07
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
BrittBastard är detta forumets räddning, HAIL BRITTAN!! Bara för att man är mod behöver man inte vara stel och skitnödig, tycker bilden ihop med inlägget han gjorde var klockrent.
Jag såg mest humor i det hela. Snacka om att göra en höna av en fjäder.  Några råd: Läs inte alltid in det värsta i inlägg som andra gör. Det är lite som när fan läser bibeln. Ta inte Er själva och hobbyn på för stort allvar. Tillåt Er själva att släppa garden ibland. Istället för att reflexmässigt svara på ett inlägg. Ta och andas lite och tänk efter. Hur många gånger har man inte skrivit oförskämda mail till idioter på jobbet. Men gått ut och tagit en cigg innan man trycker på Sänd. Då hinner man lugna ner sig. Och framför allt. Jag är less på hur lättkränkta vi är idag. Ha lite skinn på näsan och tål lite skit.
Redigerat av Bongo_Mongo, 24 February 2012 - 14:17.
Postad 24 February 2012 - 14:26
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag såg mest humor i det hela. Snacka om att göra en höna av en fjäder. 
Humor? Detta är från en av de "domare" vi har på forumet! Anser du det vore lika stor humor om en hockeydomare skulle länka en spybild som kommentar för DIF för att sen vara objektiv när han ska döma matcherna?
Postad 24 February 2012 - 14:33
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Moderatorerna är ju förutom att vara moderator även medlemmar som vem som helst annan på forumet. Dom har ju faktiskt rätt att få ha en åsikt dom med, tycker du inte?
Hänger endel i TV-spels delen av forumet och om jag skulle starta en tråd om ett spel jag gillar och sen kommer Tex Zoiler in och postar en liknande bild som Brittan gjorde så skulle jag bara skratta och klämma ur mig nån skämtsam kommentar. Men i vissa andra forumdelar verkar allt som skrivs handla om liv och död och man ger sig fan inte utan strid...
Postad 24 February 2012 - 14:38
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Moderatorerna är ju förutom att vara moderator även medlemmar som vem som helst annan på forumet. Dom har ju faktiskt rätt att få ha en åsikt dom med, tycker du inte?
Nej, inte om man tror det kommer påverka hans moderering! Han kan inte välja sida om det skall vara någon objektiv moderering.
Postad 24 February 2012 - 14:42
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Hänger endel i TV-spels delen av forumet och om jag skulle starta en tråd om ett spel jag gillar och sen kommer Tex Zoiler in och postar en liknande bild som Brittan gjorde så skulle jag bara skratta och klämma ur mig nån skämtsam kommentar. Men i vissa andra forumdelar verkar allt som skrivs handla om liv och död och man ger sig fan inte utan strid...
+ 1. Karlsson som svar på din fråga: Ja, i och med att jag inte bryr mig om hockey, så skulle det vara bizarrt roligt!  Jag bryr mig kanske för lite om hajfaj för att lägga mig i....
Redigerat av Bongo_Mongo, 24 February 2012 - 14:43.
Postad 24 February 2012 - 14:45
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Valt sida? Hur menar du då? Vilka sidor är det vi pratar om?
Enda sättet att få helt objektiv moderering vore ju om det sköttes av en dator och inte av någon fysisk person, men det alternativet vore inte heller speciellt roligt...
Postad 24 February 2012 - 14:45
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Karlsson som svar på din fråga: Ja, i och med att jag inte bryr mig om hockey, så skulle det vara bizarrt roligt! Jag bryr mig kanske för lite om hajfaj för att lägga mig i....
Nej, precis för du slipper modereras och kanske varnas på grund av en partisk moderator! Ett tips vore att fundera på om hur det vore om det var tvärtom, för dig.
Postad 24 February 2012 - 14:48
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Humor? Detta är från en av de "domare" vi har på forumet! Anser du det vore lika stor humor om en hockeydomare skulle länka en spybild som kommentar för DIF för att sen vara objektiv när han ska döma matcherna?
Om han hade gjort det efter att ha sagt till ca 2308483204 gånger så hade jag garvat
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Minhembio & Prisjakt
-
→
Kommentera & Felrapportera
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|