Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utvecklingstråd Tele2 HD-box, STC-Zi321C.

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 February 2012 - 14:33

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
I den här tråden tänkte jag att vi som har fått Tele2s HD-box kan skriva om våra erfarenheter, önskemål om förändringar och idéer till förbättringar så att företaget Zenterio kan använda sig av det till kommande mjukvaru-uppdateringar.

I den här tråden https://www.minhembi...=121659&st=2000 har boxen redan diskuterats lite men jag tycker att en dedikerad tråd är på sin plats. Det verkar, i skrivande stund, inte vara så många som fått den här boxen men vi blir väl fler och fler så förhoppningsvis kommer kunskapsbanken öka med tiden.

Som framgått i den andra tråden så är Zenterio aktiva när det gäller utveckling av boxens mjukvara och enligt medlemmen "addee" (som tydligen jobbar på Zenterio) vill de gärna ha feedback från oss användare, så här kommer jag skriva lite. Jag vill poängtera att detta är bara vad jag upplever och jag påstår inte på något sätt att mina åsikter är de rätta. En del saker jag skriver här kan också vara funktioner som finns men eftersom manualen lämnar en hel del att önska så kan jag ha missat dem.
Jag ämnar fylla på detta första inlägg vartefter jag hittar fler grejer.

(Förövrigt tycker jag att det vore bra ifall Zenterio kunde informera oss användare om vad respektive uppdateringar innehåller för förändringar. Som det är nu är det lätt att missa funktioner som implementerats eftersom man inte vet vad man ska titta efter.)

Nedan är mina erfarenheter och idéer:

1. Förändra EPGn så att fler kanaler får plats. Personligen föredrar jag att kanalerna ligger horisontellt istället för vertikalt och att fler kanaler får plats på varje sida. Man bör också kunna bläddra sida för sida istället för att bara kunna stega kanal för kanal. Har man många kanaler blir det ett väldigt tryckande om man snabbt vill kolla vad som erbjuds. För mig är det ganska oviktigt att se TV-bilden i fullstorlek när jag är inne i EPGn. När jag kollar guiden tittar jag inte på TVn samtidigt...sån split vision har jag inte! ;) En lite PiP-bild i ena hörnet räcker gott!

2. Lägg till funktionen "Spela in en hel serie". Denna funktion har Sagem i sina boxar och är otroligt smidig! Man behöver bara programmera sin favoritserie i ett moment och sen kan man vara säker på att aldrig missa ett avsnitt!

3. Jag är van vid att mittenknappen (ofta "OK" eller "Enter") används mycket mer. T ex när man vill lägga till en inspelning i EPGn. Man stegar (med navigationsknapparna) till den programslot man vill programmera och trycker sedan på "OK" så markeras programmet direkt för inspelning. Det är mycket enklare än att försöka hitta "rec"-knappen i mörkret.

4. Generellt tycker jag det är det lite för många olika knapptryckningar för olika funktioner samt att navigera mellan olika funktioner. Om jag t ex är inne i "Library" och spanar lite men bestämmer mig för att se på TV istället så måste jag först gå ut ur biblioteket och sedan trycka på "Guide". Det vore bättre ifall de olika kommandona kunde "over ride":a varandra.

5. "Option"-knappen borde i många fall kunna ersättas av de fyra färgade knapparna, t ex när man ska hantera inspelningar. Här är jag kanske skadad av Humaxboxens hantering men jag tycker att det fungerar bra, speciellt när man använder sig av en multifjärr typ Harmony. Lägg upp knapparnas kommando i OSDn så att man har "Options" en knapptryckning bort. Det kan vara för att programmera en inspelning i EPGn eller hantera befintlig i "Library". Även detta för att minska mängden knapptryckningar och förenkla fjärrkontrollens hanterande.

6. Sortera inspelningar i mappar. Detta är en underbar funktion som finns i vissa boxar! Man skapar mappar typ "Filmer", "Sport", "Serier" osv och kan sedan flytta respektive inspelning dit man vill. Varje medlem i hushållet kan också ha sin egen mapp med undermappar för sina egna inspelningar. Denna funktion finns i Sagen och Panasonic-boxar (säkert fler) och gör att inspelningsbiblioteket blir väldigt lätt av överskåda. Som det är nu, med en oändligt lång lista med inspelningar, så är det väldigt jobbigt att navigera.

7. Visa hårddiskutnyttjande. Jag kan ha missat detta men jag har inte hittat någonstans där man kan se hur mycket plats det finns kvar på hårddisken! EDIT: OK, detta hittade jag nu! Det hade införts med den senaste uppdateringen. Guldstjärna!

8. Boxen hackar ganska ofta vid uppspelning. Det är oftast ljudet men även både ljud och bil tillsammans. Kan möjligen vara lokalt hos oss men Humaxboxen gör det aldrig.

9. Möjliggör migrering av data till extern hårddisk. Det finns ju en USB-kontakt som inte används men jag gissar att den bara är mjukvaruspärrad. Jag gissar också att anledningen till detta är att leverantören (Tele2) inte vill att man ska kunna migrera men det är ju väldigt märkligt eftersom det ju handlar om lagringsutrymme, inte upphovsrättsliga saker. Varför är det OK att lagra 500 G internt men inte 1 TB externt? Sagemboxen har inte denna spärr men materialet går endast att spela upp om det migrerats tillbaka till boxen vilket gör att det är oanvändbart på annat sätt.

10. Utöka max "Marginal för att avsluta inspelning" till 10 minuter under "Inspelningsinställningar". 5 minuter som max är i mitt tycke lite för lite.

11. Möjliggör undertextval för varje enskild kanal istället för globalt som det är nu. Man bör kunna välja "on the fly" när man tittar på en kanal. Jag använder nästan aldrig undertexter på engelskspråkiga program men ibland är ljudinspelningen så dålig, eller så är det inslag med andra språk i programmet, och då vill jag kunna välja textning just där och då...inte behöva gå in i inställningar och ändra för alla kanaler.

12. Skipfunktionen kan förbättras. Humaxboxen har två typer av skip, en som alltid hoppar en hel minut och en som kan man välja olika längd på hoppen fram resp. bak. Detta gör att det är mycket enkelt att navigera sig förbi t ex reklam. Jag har ställt in att den hoppar 30 sek framåt och 15 sek bakåt med hjälp av navigationsknapparna höger/vänster. Detta gör att jag snabbt hoppar framåt med minuthoppen tills jag ser att jag är över det jag inte vill se och sedan hoppar jag fram och tillbaka med 30/15-skippen för att hamna precis rätt. På Humax hoppar man 1 minut med navigatorknapparna och 30/15-hoppen görs med grön respektive gul knapp.

Mer kommer framöver!

Mvh
Flintstone

Redigerat av Flintstone, 12 February 2012 - 23:42.

Postad 23 February 2012 - 17:11

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Bra initiativ. Bara hoppas ngn från företaget läser detta också :-)

*Saknar att klocckan inte syns på displayen under tv-tittandet.

* Saknar som sagt en valmöjlighet att välja intervallerna mellan framåt/bakåt

* Går inte att backa hursomhelst utan jag måste pausa först innan jag kan börja hoppa tillbaka i timeshiften

* Finns ingen auto-widefunktion utan antingen får jag stå ut med 4:3-bild på vissa program (vanligtvis 3:an och 6:an) om jag har 16:9.
Har jag 4:3 blir det logiskt nog svarta ränder i över och underkant på de övriga kanalerna.
Alternativet är att gå in och ändra varje gång beroende på vilket program jag ska se...

*Time-shiftar jag ett program avslutas det när nästa program börjar.

Postad 23 February 2012 - 17:33

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hej tonyjern! Kul att någon skrev i denna tråd till slut...kände mig lite ensam om detta... :blush:

*Saknar att klocckan inte syns på displayen under tv-tittandet.

* Saknar som sagt en valmöjlighet att välja intervallerna mellan framåt/bakåt

Håller med! När det gäller displayen så tror jag det är en hårdvarubegränsning. Jag har försökt lysa med en ficklampa för att se vad det är för display och vad jag har kunnat se så är det bara "8888" vilket gör att man måste välja mellan klock eller kanalvisning. Ett tillägg till detta är att jag saknar indikation för om inspelning pågår. Även här är det nog hårdvarubegränsat, det finns antagligen inga lampor som kan indikera. Kanske skulle den nya standbylampan kunna blinka...fast det är kanske störande när man tittar... :huh:

* Går inte att backa hursomhelst utan jag måste pausa först innan jag kan börja hoppa tillbaka i timeshiften

Du menar om du tittar i realtid och sedan vill backa? Ja, det är lite störande. Som jag skrivit ovan tycker jag att man ska sträva efter så få knapptryckningar som möjligt.

* Finns ingen auto-widefunktion utan antingen får jag stå ut med 4:3-bild på vissa program (vanligtvis 3:an och 6:an) om jag har 16:9.
Har jag 4:3 blir det logiskt nog svarta ränder i över och underkant på de övriga kanalerna.
Alternativet är att gå in och ändra varje gång beroende på vilket program jag ska se...

Detta har inte jag upplevt. Kan det ligga i TVn eller ev. reciever?

*Time-shiftar jag ett program avslutas det när nästa program börjar.

För mig är detta en bugg vilken givetvis måste åtgärdas i nästa uppdatering! Jag har inte använt HD-boxen så mycket ännu att jag upplevt det men detta har ju varit känt sen boxen kom. Humaxboxen fortsätter spela in tills hårddisken är full om man pausar. Så länge man inte byter kanal kan man hoppa fram och tillbaka som man vill inom time shift-perioden. Man kan till och med starta inspelning från vilken punkt i time shiften man vill och sedan byta till en annan kanal!

Mvh
Fred

Postad 23 February 2012 - 18:07

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Kan vara så att det funkar med timeshiften mellan programmen nu. Blev inget nu när jag testade iaf :)

Min förra Humax pvr9000 visade helskärm oavsett kanal. Nu senast var bl.a Top model 4:3 och det är ju relativt nytt. När reklamen kommer blir det helskärm igen. Konstigt...

Postad 23 February 2012 - 18:13

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Kikar på "Cops" på 6:an nu och där har jag fullskärm. Jag har inte märkt ditt problem men jag har inte detaljstuderat detta då jag endast kör de fria kanalerna i HD-boxen och de kodade i Humaxen ännu så länge.

Jag ska testa time shift-problemet i slutet på "Cops" och se vad som händer.

Postad 23 February 2012 - 18:22

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Helskärm på Cops här oxå. Som sagt, bara vissa program som Vänner och gamla Simpson bl.a. konstigt dock att Top Model var det förut...

Postad 23 February 2012 - 18:36

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Att Simpsons är 4:3 är inget konstigt om det är de gamla avsnitt. De kan inte förstoras upp då är 4:3 ursprungligen. Visst, vissa bildhanterare kan strecha ut dem men då blir alla i bild väldigt tjocka, samma gäller gamla "Vänner", "Seinfeld" och liknande. Dock bör ju, som du skriver, "Top Model" vara i 16:9...men det kan ju varit ett tillfälligt fel i utsändningen, sånt händer. Ska hålla lite koll på hur det är hos mig...men jag har som sagt bara de fria kanalerna att labba med.

Nu lät jag "Cops" stå på paus när eftertexterna drog igång och startade igen 18:34. Fungerade fint så det verkar vara fixat! Jag kunde också hoppa fram till "Simpsons" så det blir tumme upp! ("Simpsons" visas i 4:3.)

Mvh
Fred

Postad 23 February 2012 - 19:04

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Var alltid helskärm förut, även gamla Simpsons :)

Postad 23 February 2012 - 19:10

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Även om det var utsträckt med min gamla box, men hellre det.
Samma inställningar då på tv:n som jag har nu vill jag bara klargöra :)

Postad 23 February 2012 - 19:13

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Då är det nog något med din att TV (eller annan bildhanterare) inte fungerar på samma sätt med HD-boxen som med Humaxen. Jag har aldrig haft gamla "Simpsons" i helskärm, inte ens med Humaxboxen, vilket jag föredrar. Tycker det ser helfel ut med utdragen bild men smaken är ju som baken.

Redigerat av Flintstone, 23 February 2012 - 19:15.

Postad 23 February 2012 - 20:04

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Tittar nu på "Simpsons" via Humax...4:3 även på den. Testade att skifta mellan boxarna och bilden är identisk så det verkar skilja något annat mellan ditt och mitt system.

Postad 08 March 2012 - 09:43

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Intressant tråd...

Jag har den senaste HD-boxen från Tele2. I början var det lite meck med att få Harmony ONE att funka. Men nu går det riktigt bra. Den är inte lika känslig på att man måste rikta den rakt mot mottagaren som originalfjärren.
Går även att få till skip-funktion. Med ett tryck framåt så hoppar inspelningen ca 2minuter.

Ibland hackar inspelade program, men det har blivit mer sällan efter sista mjukvaruppdateringen.

Visst saknas det en hel del funktioner, som det skrivits om tidigare i tråden, men överlag tycker jag att den börjar kännas ganska bra nu.

/Tony

Postad 10 March 2012 - 08:03

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ett lätt åtgärdat fel jag märkt är att när man kollar info tenderar texten att försvinna, men det räcker att byta kanal och tillbaka så fixar det sig...dock störande.

Edit: Nu märkte jag att om man trycker info och återgår med info händer inget.
Däremot om man återgår med exit försvinner textremsan. Halvkomiskt...

Redigerat av Unregistereda8bf56c7, 10 March 2012 - 08:10.

Postad 10 March 2012 - 12:22

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag har märkt flera såna konstigheter, knapptryckningarna följer ingen standard så att säga. Ibland tar man sig ur genom att trycka på samma knapp som man kom in med och ibland måste man använda någon helt annan knapp.

Med en fjärr som har så många knappar som har identiska mått blir det väldigt svårt att hitta rätt knapp eftersom man inte får in något muskelminne då det är så stor spridning på funktionerna. Vid TV-tittande har man ju oftast ganska svag belysning så det krävs intuitiva funktioner och knappar på fjärren med olika mått/textur för att man ska slippa tända ljuset.

Postad 10 March 2012 - 22:49

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nu vet jag iofs inte om det beror på boxen men troligtvis är det så. Under Melodifestivalen fanns inget ljud i centerhögtalaren. Allt funkar efter att kollat med filmer och testsignal så det är uppenbart att ljudet in i recievern är konstigt. Kommer upp 3/2/1 insignal men ändå inget ljud i centern. Var likadant förra helgen.
Ngn som har liknande problem?

Postad 10 March 2012 - 23:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Det är som det ska vara eftersom det är så det sänds ut av SVT så det har inget med boxen att göra.
Har diskuterats en del i SVT HD tråden här på forumet.

Redigerat av Leatherface, 10 March 2012 - 23:01.

Postad 10 March 2012 - 23:16

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nu kan jag inte påstå att jag var så uppmärksam på Melodifestivalen men om centerkanalen saknats hade jag nog reagerat...är ganska känslig för ljudet. Vi tittade genom Humaxboxen dock och det var inte SVT-HD så gäller det bara HD-kanalen så kan jag inte svara, men SVT-SD är jag nästan helt säker på sände ut centern.

Postad 11 March 2012 - 00:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Antaligen var det Dolby Pro Logic från stereo ljudet då.
Enligt SVT så producerades den bara i 4.1 i år så center kanalen låg i L/R istället.

Postad 11 March 2012 - 01:12

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Det hördes klart och tydligt att centern saknades (svt hd) och att den inte gick ut i frontarna ist, fast signalen bekräftades av recievern. Alla övriga 5 kanaler fungerade...

Det lät så pass illa att jag fick köra 2-kanals istället.

Postad 19 March 2012 - 20:08

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tappar textningen ibland. Blir finsk, norsk, dansk text ibland också. Inte ofta dock...

Postad 20 March 2012 - 07:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Det hördes klart och tydligt att centern saknades (svt hd) och att den inte gick ut i frontarna ist, fast signalen bekräftades av recievern. Alla övriga 5 kanaler fungerade...

Det lät så pass illa att jag fick köra 2-kanals istället.

Som sagt det där problemet fanns hos alla operatörer och har inget med boxen att göra och SVT själva har bekräftat att dom valt att göra på det sättet i år.

Redigerat av Leatherface, 20 March 2012 - 07:04.

Postad 22 March 2012 - 21:05

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Går inte att spela in ett pågående program när man väljer "Spela in program".
Jag måste välja "Börja spela in" istället och sedan stoppa manuellt.

Postad 24 April 2012 - 09:45

Zenterio
  • Zenterio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,

Det här är det officiella Zenterio-kontot, vars kommentarer representeras av företagets produktledning. Vi uppskattar verkligen att det tagits initiativ till att diskutera vår produkt på detta sätt och vill mycket gärna vara delaktiga för att kunna förklara och lyssna.

Det är dock mycket viktigt att vara tydliga med en sak: Vi kan inte under några omständigheter diskutera eller lova kommande uppdateringar för Tele2-boxen i detta forum. Det är Tele2 och endast Tele2 som beslutar vilka uppdateringar som rullas ut och när. Däremot är vi på Zenterio naturligtvis väldigt nyfikna och tacksamma över all typ av input vi kan få från er användare. Och självklart finns det möjligheter att era åsikter kan komma att återspeglas i en uppdatering från Tele2.

Med vänliga hälsningar,
Zenterio AB

Postad 24 April 2012 - 10:20

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Inte för att vara negativ...men om alla beslut ligger hos Tele2 så kan vi nog inte hoppas på speciellt mycket, de har visat gång på gång att de inte bryr sig om sina kunder för fem öre.

Tack till Zenterio dock för att ni skriver här! Det kan inte vara lätt att göra sitt jobb när man är bakbunden...

Postad 03 May 2012 - 13:25

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Kul med engagemanget Zenterio. Tänkte bara kolla ang senaste mjukvaru-uppdateringen, vad den gjorde? Nya loggor från Tv1000 till ViasatFilm-kanalerna har jag sett iaf.

Postad 03 May 2012 - 14:32

Zenterio
  • Zenterio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Kul med engagemanget Zenterio. Tänkte bara kolla ang senaste mjukvaru-uppdateringen, vad den gjorde? Nya loggor från Tv1000 till ViasatFilm-kanalerna har jag sett iaf.

Hej tonyjern,

Den senaste uppdateringen för Tele2-boxen listas nedan. När det gäller kanal-logotyperna, är detta något som Tele2 styr helt själva. I detta fall har Viasat bistått med nya loggor.
  • Enabled local services support for IPTV
  • Enabled select region view in FTI (IPTV)
  • Enabled select region view in maintenance menu (IPTV)
  • Added select region dialog at startup for upgraded STBs (IPTV)
  • Frontpanel button now has same behaviour as STANDBY button on remote
  • Hard factory reset enabled by pressing frontpanel button >= 10 secs and then releasing
Med vänliga hälsningar,
Zenterio

Postad 20 May 2012 - 23:21

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Angående diskussion tidigare med 4:3 respektive 16:9 bild på nya boxen mot Humaxen.
Detta har egentligen inget med boxen att göra utan är snarare en skillnad på SCART kontra HDMI.
Både HUmaxen och nya skickar ut 4:3 bild när det är 4:3 sändning. På HDMI görs detta genom svarta sidokanter (det finns inget 4:3 format i HDMI standarden). Via SCART blir det lite annorlunda och där har TVn möjlighet att strecha bilden. Det är allså TVn som drar isär gamla 4:3 sändningar och inte boxen. Oftast stöds detta endast via SCART.

Postad 20 May 2012 - 23:28

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Kul att Zenterio finns i tråden.

Efter endast 2 dagars användning så är det två saker jag stör mig på.
1. Listan över kommande inspelningar är inte sorterad i någon vettig tidsordning. Istället verkar det som att det styrs av om man valt veckovis inspelning eller inte. Listan borde verkligen sorteras i ordning.
2. Möjlighet att gå ur Guide, Info, Meny, Library genom att trycka på samma knapp igen. Det fungerar på Guide och Info, men inte Library.

Sedan lite smågrejer som just jag hade gillat:
1. Kanallogga eller preview bild/filmsnutt i Library. Nuvarande ikon som visar om det är en pågående eller avslutad inspelning är rätt tråkig
2. Varför kan man inte trycka vänsterpil för att backa 30 sek i pågående program. Det går ju att använda REW spolning så varför inte hoppfunktionen också? Om man först spolar eller pausar så fungerar pilknapparna, men inte innan. Finns ingen anledning att låsa det.

Men överlag ett jättelyft mot gamla boxen.

Redigerat av e3henri, 20 May 2012 - 23:29.

Postad 23 May 2012 - 14:05

pj87
  • pj87
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har suttit och följt den här tråden ett tag och tycker det är riktigt bra att Zenterio sitter här och kollar.
Fick min box igår så har inte hunnit hittat så mkt, tycker många saker är bättre än Humaxen men 2 småsaker jag märkt är iaf:
Klockan syns inte på displayen under tv-tittandet som en skrev men skulle man inte kunna skippa kanal nr och bara ha klocka ifall det inte går att ha båda? Eller är det bara jag som är i behov att ha klockan synlig?
Att man ska kunna radera inspelade program med den "röda" knappen istället för 2-3 knapptryck som det är nu (kanske är en vana men ja har alltid tryckt på röd först :P)

Postad 23 May 2012 - 14:32

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Som jag skrivit i min lista ovan så tycker jag också att de fyra färgade knapparna borde användas mer, se t ex punkt 5. Många aktörer i hårdvarubranschen har ju äntligen fattat att de inte kan hålla på med sina specialutformningar av fjärrkontrollernas knappar utan vi närmar oss mer och mer en standard som fungerar bra.

När det gäller att radera inspelningar så vore det ju hur enkelt som helst att förenkla:

Markera aktuell inspelning i listan varpå OSDn samtidigt visar de tre alternativen "Ta bort inspelning", "Byt namn på inspelning" och "Lås inspelning" kopplade till var sin färgknapp.
Ett tryck på röd knapp och frågan om man är säker kommer upp. Ett tryck på OK och inspelningen är borta.

Man skulle också kunna lägga till funktionen "Välj" (som Humaxen har för grön knapp) så att flera inspelningar kan markeras samtidigt för att kunna raderas eller låsas i grupp.

Färgknapparna kan ersätta väldigt många andra knappar om man bara anstränger sig lite i utvecklingsarbetet.

Postad 23 May 2012 - 17:22

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag tycker inte alls att den nya boxen är så dålig som ni andra som skriver. Den är annorlunda för vissa funktioner, men inte nödvändigtvis sämre enligt mig. Snarare ovant

Visst kanske någon enstaka funktion är mer intuitiv på huiraxen, men absolut inget som får mig att välja humaxen före den nya.
Bättre bild, snyggare gui, hd mottagare, större hårddisk, knäpptyst m.m. gör det till ett självklart val att ställa in humaxen i garderoben. Att klockan inte syns under tv tittande känns bara fånigt, det är en digitalmottagare, inte en klocka.

Men det betyder ju inte att den inte kan bli bättre.
Det finns massa potential.

Angående retur av humaxen så är det väl bara att följa vad som kommit överens om med tele2, avtalsfrågor kan inte vi användare svara på.
Själv har jag ett skriftligt avtal med tele2 om att behålla humaxen så jag har slängt retursedeln.

Postad 23 May 2012 - 17:56

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Men det betyder ju inte att den inte kan bli bättre.
Det finns massa potential.

Det är här vi har nyckeln, det finns massor av potential om bara viljan finns!

Jag håller med om att HD-boxen känns mycket modernare och den är snyggare, både fysiskt och mjukvarumässigt, men det är vissa grejer som jag tycker är för omständliga i användandet. Detta gör att Humaxboxen fortfarande är nr 1 (där programkortet sitter) och HD-boxen används som extrabox för de fria kanalerna. Framförallt är det inspelningarnas sortering (eller snarare brist på sortering), EPGns utforming, "Skip"-funktionen samt "options"-knappen som stör mig mest. Ändras dessa till det bättre så kommer HD-boxen uppgraderas till "no uno" omgående!

Frågan är bara ifall viljan finns hos Tele2 att beställa förbättringarna...

Postad 23 May 2012 - 18:07

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Håller med att sorteringen är usel.
Skip finns ju på höger / vänster. Även om der är hårdkodat till 30 sek så tycker jag den är såpass rapp att det går lika smidigt att ta sig förbi reklamen som på humaxen. Har inget att invända på den funktionen

Postad 23 May 2012 - 18:33

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jodå, visst finns "skip" men 30 sek är för grovt tycker jag. Detta är dock en detalj och jag tror inte att Tele2 kommer ändra på den eftersom de givetvis vill att vi ska tvingas titta på reklam och inte kunna "pin pointa" bort den.

Postad 23 May 2012 - 19:09

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jodå, visst finns "skip" men 30 sek är för grovt tycker jag. Detta är dock en detalj och jag tror inte att Tele2 kommer ändra på den eftersom de givetvis vill att vi ska tvingas titta på reklam och inte kunna "pin pointa" bort den.

Jo smaken är ju olika. Själv körde jag Humaxen på 60sek framåt och 15 sek bakåt. Sedan är det bara att köra tills programmet är igång och eventuellt backa ett par snäpp.
VI får nog vara glada att Philips inte fick igenom sitt Digitalboxpatent som fick ut på att boxen spärrar kanalbyte under pågående reklam

Redigerat av e3henri, 23 May 2012 - 19:10.

Postad 23 May 2012 - 20:06

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Uuuuhhhh...ryser vid tanken! :wacko:

Postad 23 May 2012 - 20:16

Gripper
  • Gripper
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Är det nån mer som har TV4 i 4:3 format fast boxen står i 16:9, det roliga är att när jag ändrar boxen till 4:3 så blir TV4 16:9.
Övriga kanaler stämmer bra för övrigt?

Postad 23 May 2012 - 20:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Är det nån mer som har TV4 i 4:3 format fast boxen står i 16:9, det roliga är att när jag ändrar boxen till 4:3 så blir TV4 16:9.
Övriga kanaler stämmer bra för övrigt?

Det beror nog bara på att TV4 just då sände ett 4:3 program.
När du byter inställning får du fel proportioner

Om du har en widesceen TV så blir effekten så här.

4:3 sändning
inställning 16:9 - svarta kanter på sidorna. Bilden har rätt proportioner
Inställning 4:3 - bilden dras ut. Bilden får fel proportioner (ser man det på en 4:3 TV blir det rätt)

16:9 sändning
Inställning 16:9 - fyller ut hela bilden. Rätt proportioner
Inställning 4:3 - lägger på svarta kanter upptill/nedtil. Du får fel proportioner och tappar upplösning

Med gammal SCART så kan man (beroende på hur TVn är inställd på att hantera skalning) få den att dra isär en 4:3 sändning och ha rätt proportioner på en 16:9 sändning. Bilden fyller alltid ut hela skärmen oavsett bredd.

Jag regerade också på det här i början, men jag föredrar svarta kanter med rätt proportioner framför strechad bild.
Vissa TV apparater klarar av att strecha även en HDMI sändning, men det är sällsynt.

Postad 23 May 2012 - 20:34

Gripper
  • Gripper
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Mja tom reklamen är 4:3 på 4:an, den lägger på svarta kanter på sidorna, men känns ihoptryckt. Den är fylld uppe och nere, som en klassik 4:3
Som sagt alla andra kanal är OK, både på 16:9 och 4:3, så nåt lurt e de!

Postad 23 May 2012 - 21:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Mja tom reklamen är 4:3 på 4:an, den lägger på svarta kanter på sidorna, men känns ihoptryckt. Den är fylld uppe och nere, som en klassik 4:3
Som sagt alla andra kanal är OK, både på 16:9 och 4:3, så nåt lurt e de!

Ja ta mig tusan du har rätt. TV4 verkar ha hänt något med. Sådär såg den inte ut igår.
Humaxen spelar TV4 korrekt.
Blir en felanmälan imorgon, gör en du också.

Postad 23 May 2012 - 22:03

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag har full bild på 4:an.

Detta med bildformatet har kanske inte så mycket med boxens utveckling att göra...det kanske borde skapas en egen tråd om detta så kan vi koncentrera oss på att utveckla boxens funktioner i den här...?

Postad 23 May 2012 - 22:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Kan ju vara problem med WSS signalen som gör att kanalen skickas som 4:3 och det har inget med boxen att göra.
Inte säkert det är fel överallt heller då TV4 tas ner lokalt tillsammans med SVT kanalerna.

Postad 24 May 2012 - 01:10

pj87
  • pj87
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Själv har jag ett skriftligt avtal med tele2 om att behålla humaxen så jag har slängt retursedeln.

Hur har du lyckats få det?

Postad 24 May 2012 - 10:37

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hur har du lyckats få det?

Nåja, "avtal" var väl kanske att ta i. Jag har en mailväxling med kundtjänst där står att jag inte behöver returnera boxen.

Från början hade jag en hyrbox som ingick i hyra.
När jag köpte Humaxen så ville de ha tillbaka hyrboxen och jag gjorde som de sa. Egentligen så tror jag inte att de hade rätt att kräva att man skickar tillbaka hyrboxen bara för att jag köper en box till.

När det gäller bytet från Humax till HD-PVR så borde det hänga ihop med hur du har kommit överens med Tele2.
Har du köpt HD-PVR boxen så har de ingen som helst rätt att kräva tillbaka Humaxen.
Har du däremot fått HD-PVR som utbyte/reklamering av Humaxen så kan de nog begära tillbaka Humaxen om du inte har avtalat annat. Dock tror jag inte att de är speciellt intresserade av att få tillbaka Humaxen så om du frågar Tele2 (eller struntar i att lämna tillbaka den) så går det säkert bra.

Postad 24 May 2012 - 12:57

pj87
  • pj87
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nåja, "avtal" var väl kanske att ta i. Jag har en mailväxling med kundtjänst där står att jag inte behöver returnera boxen.

Från början hade jag en hyrbox som ingick i hyra.
När jag köpte Humaxen så ville de ha tillbaka hyrboxen och jag gjorde som de sa. Egentligen så tror jag inte att de hade rätt att kräva att man skickar tillbaka hyrboxen bara för att jag köper en box till.

När det gäller bytet från Humax till HD-PVR så borde det hänga ihop med hur du har kommit överens med Tele2.
Har du köpt HD-PVR boxen så har de ingen som helst rätt att kräva tillbaka Humaxen.
Har du däremot fått HD-PVR som utbyte/reklamering av Humaxen så kan de nog begära tillbaka Humaxen om du inte har avtalat annat. Dock tror jag inte att de är speciellt intresserade av att få tillbaka Humaxen så om du frågar Tele2 (eller struntar i att lämna tillbaka den) så går det säkert bra.

Aha, ja d klart va ett helt annat fall.
Då förstår jag att du har rätten på din sida.
Har ju fått HD-PVR för att Humaxen strular sig men gillar den skarpt när den funkar.
Kör som sagt med båda nu då frugan har svårt å lära sig den nya(??) men tycker samtidigt det skulle va skönt att äga 2 då det behövs spelas in fler än 2 program ibland så ska försöka att få behålla humaxen på nått vis. (Men har inte råd att köpa den)

Postad 24 May 2012 - 15:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Om kanalerna ligger på samma frekvens som redan används så borde du kunna spela in fler än 2 kanaler samtidigt.
T.ex för TV3 och Kanal 5 så används bara 1 tuner då dom ligger på samma frekvens.
Om inte det funkar så är det isf en begränsning i mjukvaran i boxen.

Postad 24 May 2012 - 20:23

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Snälla, kan vi inte försöka hålla den här tråden On Topic? Om den ska ha någon slags effekt hos utvecklarna så tror jag inte att en massa inlägg om hur Tele2 hanterat reklamationer är speciellt bra.

Så snälla, låt oss prata utveckling av HD-boxen i den här tråden!

Postad 26 May 2012 - 01:52

pj87
  • pj87
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur var det med klockan nu då?
Äre bara jag som vill ha den synlig under tittande eller har alla tillgång till klock när ni tittar?

Postad 26 May 2012 - 05:47

Unregistereda8bf56c7
  • Unregistereda8bf56c7
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hur var det med klockan nu då?
Äre bara jag som vill ha den synlig under tittande eller har alla tillgång till klock nÄr ni tittar?

Du står inte ensam i kampen om klockan :P Känns som att det vore ett lättlöst "problem"?

Gjorde f.ö. ny kanalsökning i veckan för att få Svt2 HD vilket resulterade i att favoritlistan försvann. Ngt störande, mest för att jag behöver ha kanalerna sorterade på bestämda platser till multifjärren...

Redigerat av Unregistereda8bf56c7, 26 May 2012 - 05:48.

Postad 26 May 2012 - 09:33

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag måste nog säga att jag hellre ser kanalen än klockan i displayen. Det är ju väldigt enkelt att ha någon annan klocka i närheten av TVn medan det bara är i boxens display vald kanal kan visas.

Man skulle ju kunna lägga in ett användarval bland funktionerna, visa klocka eller kanal i displayen...eller tilldela en knapp på fjärren som, när den trycks in, växlar mellan klocka och kanal. Det finns ju två lediga "F"-knappar...

En sak som relaterar till detta är att jag tycker att det är lite synd att det inte finns någon "en knapps"-inspelning. Vi kör ju två boxar parallellt med Humaxboxen som huvudbox. Ibland vill man snabbt starta en inspelning på HD-boxen utan att behöva koppla om visningen i TVn (det kan också vara att man inte för tillfället inte har TVn igång) och då ser man ju inte OSDn. Det gäller då att man kommer ihåg att trycka på "OK" efter man tryckt på "Rec". Lite onödigt tycker jag. Eftersom boxen inte heller har någon "hård" visning av att inspelningen är i gång så är det lätt att missa inspelningar.

Förövrigt, vet någon vad skillnaden är på "Spela in program" och "Börja spela in"?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.