Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 28 September 2012 - 23:10

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Hej!,

Tycker att vi behöver en tråd där vi kan diskutera olika Subwoofers lite mer fritt.

*Fördelar/nackdelar med olika konstruktioner/märken.

*Subwoofers slutsteg, och dess inverkan.

*Små/stora/slutna/basreflex/passiva radiatorer, vilket är bäst? och varför? olika användnings områden?

*Olika element, olika tum("), långslagiga, lättdrivna.

Osv osv...

Fritt fram för Subbwoofer-diskussion!

Jag kan fylla på med mer punkter eller information här i första inlägget om så önskas.

MvH
Micke

Redigerat av EtageMedia, 30 September 2012 - 17:22.

Postad 28 September 2012 - 23:12

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag röstar på att Rumble 8'or spöar allt annat ni kan tänkas nämna!

Postad 28 September 2012 - 23:21

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

:)

Vad är det som gör att en mindre subb inte kan spela lika bra som en större? och vart går gränsen för liten respektive stor?

Postad 29 September 2012 - 01:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

+1

Har man riktigt fett med deg så slår man till på två.
Dom är dessutom portade, så dom går inte att jämföra med t.ex Sunfires tolva som är en slavbaskonstruktion.
Det är ju liksom två tolvor. Den ena är inte inkopplad, men alla vet ju att två tolvor är bättre än en.

Postad 29 September 2012 - 07:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nu hamnar vi ju inte ot! :D

varför används inte fler superlättdrivna element till woofers? Är det billigare med kraftfulla D-klassteg? Andra fördelar med element med låg känslighet?
Behringer levererar ju iofs massa för liten peng, men ju mindre dom levererar, desto billigare är dom.

Ang små lådor som kompromissar med ljudet, det finns väl ett par små lådor som levererar bra bas också (till skillnad från sunfire). DD och procellas dyra fanskap är väl relativt distfria högt upp i volym trots att dd iaf är en sluten konstruktion? Procellas platta lådor vet jag inte om dom är slutna eller inte, men dom är små och ska leverera massor.

... och sluta mobba proson rumble 8! Jag såg en film där man hade satt den i olika situationer och den ägde. man satte den i mitten i uppsala domkyrka och den krossade alla rutor samtidigt! När frankrike matade den med nig effekt på moruroatollen så var man tvungen att maskera det som ett sk "kärnvapenprov"!

Redigerat av Zartok, 29 September 2012 - 07:16.

Postad 29 September 2012 - 07:17

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Procellas subbar är av sluten konstruktion

Postad 29 September 2012 - 07:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Vem är den här "diskussion" som har en tråd? Det står så på rubriken... :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 September 2012 - 08:08.

Postad 29 September 2012 - 11:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Det är ju samma sak med Procella. Även att dom "spelar bra för sin storlek" så är det ju helt horribelt att folk betalar 55 lök för två 15-tummare i en sluten hundraliterslåda...
För 55 lök kan man ju få ett rejält bassystem utan såna kraftiga kompromisser.
Just den baslådan har dessutom ett väldigt litet steg. Jag kan för mitt liv inte förstå varför någon skulle köpa en sån..

Postad 29 September 2012 - 12:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag hade för mig att tolvorna kostade 55', men jag mindes nog fel. blev presenterade för dom, men 55.000, då tänkte jag att man nog får betala för att lådan är så speciell, inte för att dom är lina råa som ex DD18 som jag tror kostar lika mycket. vad är djupet på procella... En liten bit under 2 dec har jag för mig. jikes! :D

Postad 29 September 2012 - 12:53

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Vem är den här "diskussion" som har en tråd? Det står så på rubriken... :)

Va?

Det är ju samma sak med Procella. Även att dom "spelar bra för sin storlek" så är det ju helt horribelt att folk betalar 55 lök för två 15-tummare i en sluten hundraliterslåda...
För 55 lök kan man ju få ett rejält bassystem utan såna kraftiga kompromisser.
Just den baslådan har dessutom ett väldigt litet steg. Jag kan för mitt liv inte förstå varför någon skulle köpa en sån..

Själv har jag hört av butikspersonal och av skriverier på forum att Procellas subbar faktiskt ÄR bra, tex klarar 127db utan hörbar dist (frågan är ju i vilka hz?)
Samma folk hävdar ju att dessa högtalare och subbar faktiskt verkligen levererar, och varför skulle dom bygga en sådan kraftigt dyr subb som inte levererar? lådan för liten?, den kanske är optimal för elementen? konstigt annars.

Både högtalarna och subbarna används ju i riktigt stora rum och i biografer, så kan inte tänka mig att Procella inte levererar?

ville_vonka äger ju en, så du kan väl berätta för oss hur den presterar, är den äckligt bra eller bara bra? :)

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 13:06.

Postad 29 September 2012 - 13:08

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Vilken "konsument subb" levererar enligt dig Bakerman? seriöst alltså.

Finns det en subb på marknaden som VERKLIGEN levererar enligt dig?, och kom nu inte å säg PB13U, för den är verkligen inte ngt speciellt jämfört med andra "kvalitets subbar". (Dock så är den givetvis bra)

Postad 29 September 2012 - 13:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Finns det en subb på marknaden som VERKLIGEN levererar enligt dig?, och kom nu inte å säg PB13U, för den är verkligen inte ngt speciellt jämfört med andra "kvalitets subbar". (Dock så är den givetvis bra)

Tror jag frågat dig tidigare i en annan tråd, men vilka subbar tycker du är något speciellt då? Om nu inte ens PB13U är något speciellt, trots att den mäter bättre än de flesta andra subbar jag sett =)

Postad 29 September 2012 - 13:44

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Tror jag frågat dig tidigare i en annan tråd, men vilka subbar tycker du är något speciellt då? Om nu inte ens PB13U är något speciellt, trots att den mäter bättre än de flesta andra subbar jag sett =)

PB13U är helt klart en av dom bättre subbarna på marknaden...

MEN det folk inte verkar förstå att det är ytterst små nivåer av förbättring gentemot andra subbar, det jag menar är att skillnaderna är så ytterst små, tex ngn hz djupare, 1db högre osv.

Men folk på forum tror att den fullständigt krossar allt motstånd vilket verkligen inte är fallet, PB13U:s enda fördelar är dess stora låda, och iom den så får du ett par snäpp bättre prestanda än "dom andra".

Men så fort du går in på att använda dig utav minst två subbar så är det inget snack längre, finns en massa andra subbar som kommer upp i exakt lika bra kvalitet, och givetvis kan man ha två st PB13U oxå, men den är för stor, för ful för dom flesta.

Ett exempel då, om två st Kreisel tolvor slår en ensam PB13U på fingrarna, så väljer jag två st sådana istället ALLA dagar i veckan.

Vill man komma billigare undan och tycker att en PB13U på egen hand passar in estetiskt i ens rum och inredning så visst då har man fin prestanda för en billig peng, helt klart.

Postad 29 September 2012 - 14:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det som gör svs bra är inte prestandan, utan priset man betalar för den prestandan. en pb13u spelar lika kalas som en dd18 mer eller mindre (mätt i 20hz, dist och spl). Däremot kostar den 30.000 kr mindre

Postad 29 September 2012 - 14:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Det som gör svs bra är inte prestandan, utan priset man betalar för den prestandan. en pb13u spelar lika kalas som en dd18 mer eller mindre (mätt i 20hz, dist och spl). Däremot kostar den 30.000 kr mindre

+1

hur många pb-13u får man för 1st dd18?
jisses vilket headroom..... :D

Redigerat av robert293, 29 September 2012 - 14:22.

Postad 29 September 2012 - 14:42

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ja jag säger ju att den är billig i förhållande till prestanda, men det är inte det vi pratar om, och det är inte direkt ngn nyhet, och heller ingenting som behöver dras upp varenda jefla gång man pratar om PB13U.
Många vill inte ha en såpass ful subwoofer i sitt hem, utan skulle hellre betala lite mer pengar för en annan subb som är lika bra eller bättre, eller köpa två st andra som motsvarar prestandan i en PB13U.

Och kan ngn länka till ett test eller liknande där jag får se att en PB13U spelar lika bra som en DD18+, tack.

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 15:06.

Postad 29 September 2012 - 16:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej. Det är bara SVS som levererar det dom ska. Alla andra baslådor har för kraftiga kompromisser för att det ska bli riktigt bra.
Det ÄR ingen hemlighet att det behövs en viss kavitet för att ett element ska spela optimalt.

För att ta ett exempel så kan mina LMS 5400 U spela i så litet som 85 liter. Det är extremt litet för ett 18"-element.
Men optimal volym för elementet är runt 200 liter.

Många tillverkare gör så. Dom väljer en lådvolym som "funkar". Sen försöker dom lösa det med diverse fusk som mängder av effekt och LT.
Man kan givetvis ta till mängder av effekt och LT till en optimal lådvolym också, men då har man en bra utgångspunkt med en låda som redan spelar bra.

Problemet med det är ju att dom tvingar elementet att spela frekvenser som det egentligen inte vill.
Givetvis blir det påföljder av att tvinga elementet. Dist framför allt.
Dom hade sluppit ifrån mängder av problem, klarat sej med betydligt mindre effekt, och det hade låtit bättre om dom hade valt en optimal volym på lådan till elementet, men då hade inte såna designmänniskor som du köpt dom som du skriver själv.
Vilken människa som helst som är något sånär insatt förstår att 50 liter inte är tillräckligt för en 15-tummare t.ex.
Fysiken har lagar. Dom GÅR helt enkelt inte att bryta. Man kan böja dom lite, men då kommer det att kosta på det ena eller andra sättet.

En Procella 15 kostar 55 lök.
För samma pengar får man fyra LMS 5400 U och fyra EP4000 och kan köra ett bryggat till varje element.
http://www.parts-exp...tnumber=293-666

Vilket tror du kommer spela bäst för pengen ?

Sen förstår jag att inte alla vill bygga själva, och att väldigt få vill ha 800 liter låda.
Men man ska förstå att man inte KAN få pluttsubbar att prestera lika bra som stora lådor.
Sen låter det kanske "helt okej", men samma element i en större låda hade förmodligen i jämförelse låtit fantastiskt.

Postad 29 September 2012 - 16:55

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
runt 7k för lms 5400...man blev ju riktigt sugen nu....trodde de var betydligt dyrare....vilket de förvisso var innan.
finns det inga köpe basar som har dessa element?

Postad 29 September 2012 - 17:00

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Bakerman:

Så du menar på att det bara är SVS som bygger subbar med stora lådor? och att dom iom detta är bäst och bättre än alla andra subbar på marknaden?

Sen så kan man ju oxå som jag tidigare skrivit använda sig utav två st subbar med "kompromiss kvalitet" (som du säger) och då komma upp i PB13:s kapacitet, då får man det både snyggt och ett ljud som är 100% jämnbra eller bättre än PB13.

Då kanske du tänker att "ska du köpa fyra st då för att komma upp i kvalitet som dubbla PB13U?", ja precis! och efter det så behöver man istort sett inte ha mer bas.

En Kreisel 12012 i varje hörn tex hade varit relativt grymt :)

runt 7k för lms 5400...man blev ju riktigt sugen nu....trodde de var betydligt dyrare....vilket de förvisso var innan.

Detta är bara denna sidas "riktpris", du kan köpa dessa element billigare än så.

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 16:59.

Postad 29 September 2012 - 17:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej. Finns inga färdiga.
Dom kostar dryga 10 lök med frakt, tull och moms.

Bakerman:

Så du menar på att det bara är SVS som bygger subbar med stora lådor? och att dom iom detta är bäst och bättre än alla andra subbar på marknaden?

Detta är bara denna sidas "riktpris", du kan köpa dessa element billigare än så.

Jag har inte hört ALLA baslådor på marknaden. Men av dom jag har hört är det bara SVS som levererar bra bas.

Vilka element är riktpris ?

Postad 29 September 2012 - 17:06

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Bakerman:

Sen så kan man ju oxå som jag tidigare skrivit använda sig utav två st subbar med "kompromiss kvalitet" (som du säger) och då komma upp i PB13:s kapacitet, då får man det både snyggt och ett ljud som är 100% jämnbra eller bättre än PB13.

Då kanske du tänker att "ska du köpa fyra st då för att komma upp i kvalitet som dubbla PB13U?", ja precis! och efter det så behöver man istort sett inte ha mer bas.

En Kreisel 12012 i varje hörn tex hade varit relativt grymt :)

sluta nu....damen här hemma kommer att gå i taket när jag tar hem 2st o bygger 200l lådor :ph34r:
å andra sidan är ju mina frontar smått jätte stora...hon kanske inte märker något :)

Redigerat av robert293, 29 September 2012 - 17:35.

Postad 29 September 2012 - 17:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Såg att du ändrade ditt inlägg EtageMedia.
Länka gärna till en annan sida som säljer LMS billigare.

Postad 29 September 2012 - 17:13

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Såg att du ändrade ditt inlägg EtageMedia.
Länka gärna till en annan sida som säljer LMS billigare.

Va? :huh: vet inte vad du menar, förklara så svarar jag direkt!

Sen om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att "detta är dennas sidas "riktpris", elementen går att köpa billigare än så"

Edit: man kan inte länka till kontakter och få billigare pris pga flerköp... om du nu är insatt i element och återförsäljare så borde du om ngn veta hur bra priser det går att fixa (jag vet detta)

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 17:15.

Postad 29 September 2012 - 17:15

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Va? :huh: vet inte vad du menar, förklara så svarar jag direkt!

Sen om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att "detta är dennas sidas "riktpris", elementen går att köpa billigare än så"

Då undrar jag hur elementen går att köpa billigare än så ?

Postad 29 September 2012 - 17:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Man säger att man vill ha mer än ett element och frågar om dom ger någon rabatt då kanske?
Fråga kostar ju inget menar jag...

Postad 29 September 2012 - 17:17

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Då undrar jag hur elementen går att köpa billigare än så ?

Hur? :) ja du går enkelt till din kontakt, ber han beställa fyra st tex, och betalar.

Edit: det gäller ju att man har bra kontakter då oxå givetvis.

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 17:20.

Postad 29 September 2012 - 17:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hur? :) ja du går enkelt till din kontakt, ber han beställa fyra st tex, och betalar.

Vilken kontakt ? Kan du skriva så alla förstår ?
Om någon skulle vilja köpa elementen billigare än 925 dollar styck som dom kostar på PE:s hemsida, hur skulle den göra då, rent konkret ?

Postad 29 September 2012 - 17:22

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Vilken kontakt ? Kan du skriva så alla förstår ?
Om någon skulle vilja köpa elementen billigare än 925 dollar styck som dom kostar på PE:s hemsida, hur skulle den göra då, rent konkret ?

Men alltså nu får la du skärpa dig!, läser du inte vad jag skriver eller?

Postad 29 September 2012 - 17:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Edit: det gäller ju att man har bra kontakter då oxå givetvis.

Postad bild

En sådan alltså? :)

Redigerat av Evil Homer, 29 September 2012 - 17:24.

Postad 29 September 2012 - 17:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Tex min personliga kontakt/återförsäljare av allt inom element, PA osv, är ju inte en person jag går ut med här, det hoppas jag du förstår? (Jag köper för rena inköpspriser, utan ngt pålägg)

Ska vi börja bråka om vem som kan köpa TC-element billigast nu :) :lol:

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 17:27.

Postad 29 September 2012 - 17:31

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Nu är det ju så att jag själv har beställt fyra element. Jag har också gått ihop med ett annat gäng och försökt fixa gruppköp för att få ner priset. Det rörde sej om ganska många element.
Parts Express ger inga rabatter vid gruppköp. Eller jo. Men det är så larvigt att det inte lönar sej att alla element kommer till en köpare i exempelvis Stockholm, och sen därifrån skicka alla element runt hela Sverige.
Det handlade om ett par, tre dollar per element i rabatt.

Nu har ju jag också kontakter inom ljud, och kan köpa mycket till VÄLDIGT förmånliga priser, men Parts Express är den enda återförsäljaren av LMS 5400, och dom ger inga rabatter oavsett till vem, eller hur många man köper.

Jag kan slå vad om att du inte kan köpa dom elementen billigare.
Gäller att veta vad man pratar om innan man skriver något...

DESSUTOM skrev du "Detta är bara denna sidas "riktpris", du kan köpa dessa element billigare än så".
Alltså kan man inte köpa dessa element billigare än så om man inte har lika häftiga hemliga kontakter som du har?
Varför i så fall skriva det på ett öppet forum där någon undrar vad dom kostar ?
Om den hade haft dina häftiga ultrahemliga kontakter hade den väl inte frågat vad den kostar ?

Din logik är så konstig att man häpnas även att man råkat ut för många konstiga människor på forum...

Postad 29 September 2012 - 17:51

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag upplever Procellan som kanonbra (då den inte tar upp halva rummet och kompromissar således med lådvolym). En procella sub i ett bra rum levererar ordentligt. Jag kan enkom jämföra dem med den Velodyne 1000i och 1200u vilka jag hade innan och det blir en riktigt orättvis jämförelse....inte till velodynes fördel. Ja steget i procella ligger inte på flera kW men räcker gott till för det det skall göra.vad den sen kostar skiter jag, man kan säkert få flera 100kg smågodis för den summan om nu istället vill ha det, jag ville dock ha den efter att ha lyssnat på den.

Redigerat av Unregistered95265801, 29 September 2012 - 17:53.

Postad 29 September 2012 - 17:52

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Nu är det ju så att jag själv har beställt fyra element. Jag har också gått ihop med ett annat gäng och försökt fixa gruppköp för att få ner priset. Det rörde sej om ganska många element.
Parts Express ger inga rabatter vid gruppköp. Eller jo. Men det är så larvigt att det inte lönar sej att alla element kommer till en köpare i exempelvis Stockholm, och sen därifrån skicka alla element runt hela Sverige.
Det handlade om ett par, tre dollar per element i rabatt.

Nu har ju jag också kontakter inom ljud, och kan köpa mycket till VÄLDIGT förmånliga priser, men Parts Express är den enda återförsäljaren av LMS 5400, och dom ger inga rabatter oavsett till vem, eller hur många man köper.

Jag kan slå vad om att du inte kan köpa dom elementen billigare.
Gäller att veta vad man pratar om innan man skriver något...

DESSUTOM skrev du "Detta är bara denna sidas "riktpris", du kan köpa dessa element billigare än så".
Alltså kan man inte köpa dessa element billigare än så om man inte har lika häftiga hemliga kontakter som du har?
Varför i så fall skriva det på ett öppet forum där någon undrar vad dom kostar ?
Om den hade haft dina häftiga ultrahemliga kontakter hade den väl inte frågat vad den kostar ?

Din logik är så konstig att man häpnas även att man råkat ut för många konstiga människor på forum...

Jag har en väldigt bra kontakt som sysslat med billjud, PA, Baslådor i hela livet, kör egen firma och är känd i sverige och en del utomlands.

Denna persons egna kontakter är ofantliga och även på vänskaplig nivå med många stora aktörer.

Om "han" inte skulle kunna få fram TC-element så heter jag Anders-Sara!, plus att jag då kan köpa mina produkter av honom till rena inköpspriser, så visst fasiken hade det blivit billigare!

Postad 29 September 2012 - 17:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om "han" inte skulle kunna få fram TC-element så heter jag Anders-Sara!, plus att jag då kan köpa mina produkter av honom till rena inköpspriser, så visst fasiken hade det blivit billigare!

Hördudu Anders-Sara. Då kan väl inte robert293 få tag på det elementet billigare ?
Om han inte har din kontakt som är bästis med Tomas Ledin ?

Postad 29 September 2012 - 18:01

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag upplever Procellan som kanonbra (då den inte tar upp halva rummet och kompromissar således med lådvolym). En procella sub i ett bra rum levererar ordentligt. Jag kan enkom jämföra dem med den Velodyne 1000i och 1200u vilka jag hade innan och det blir en riktigt orättvis jämförelse....inte till velodynes fördel. Ja steget i procella ligger inte på flera kW men räcker gott till för det det skall göra.vad den sen kostar skiter jag, man kan säkert få flera 100kg smågodis för den summan om nu istället vill ha det, jag ville dock ha den efter att ha lyssnat på den.

Låter bra, ska försöka få lyssna på dessa subbar ngn gång, satt och läste ett test på ett helt Procella system tidigare idag, och blev imponerad.

Hördudu Anders-Sara. Då kan väl inte robert293 få tag på det elementet billigare ?
Om han inte har din kontakt som är bästis med Tomas Ledin ?

Förstår du inte att få tag i TC-element är inte ngt svårt, vad har du fått det ifrån egentligen?

Känner du rätt folk så är det bara att beställa, detta kan ju även andra människor göra, sålänge man har en kontakt eller återförsäljare som löser det.

Postad 29 September 2012 - 18:31

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
men hur är dessa 18" rent musikaliskt...grupplöptid mm.
att de manglar 20hz med ryggknackar tryck finns inga tvivel om.

de flesta subbar har gått bort hos mig pga just detta....inkl dubbla svs.

Postad 29 September 2012 - 18:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

men hur är dessa 18" rent musikaliskt...grupplöptid mm.
att de manglar 20hz med ryggknackar tryck finns inga tvivel om.

de flesta subbar har gått bort hos mig pga just detta....inkl dubbla svs.

Iom att dom ska gå slutet så vet du ju vad det innebär. ;)
Grupplöptiden och transientsvaret är helt fantastiskt. Dom spelar minst lika artikulerat som dom bästa baslådorna jag har hört.
Du är välkommen hit om du vill. :)
Det är inte alla som är, om du förstår vad jag menar... ;)

Postad 29 September 2012 - 18:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag har också blivit bjuden till baker, och om jag någonsin har vägen neråt så kommer jag använda mig av det erbjudandet. Efter det slänger jag nog min svs pc13u i sjön och lånar bakers ritningar ;)

Postad 29 September 2012 - 18:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Dom flesta är välkomna hit. Men inte alla. ;)

Postad 29 September 2012 - 18:51

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Grupplöptiden och transientsvaret är helt fantastiskt. Dom spelar minst lika artikulerat som dom bästa baslådorna jag har hört.

Haha du har bjudit hem mig oxå, två gånger faktiskt (bara så du vet det)

Postad 29 September 2012 - 18:53

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

tackar som bockar :) ....ja din rigg är ju ett måste om jag har vägarna förbi norrut....en av få anläggningar jag verkligen vill lyssna på.

ja slutet är väl det som gäller för min del (tänker då på mina forna 4xlts b1 moduler) svs som jag hade innan dessa var ju efterblivna i jämnförelse :wacko: (det var dock inte 13 ultra jag hade utan 2st pb-10)
numera använder jag 2x8" i slutet utförande tillsammans med mina 8st 6,5" och det låter helt ok ner till sisådär 25hz....men lite värre grejer skall som sagt in inom en snar framtid....var nyligen jäkligt nära att slå till på 2st tempest 15" i slutet utförande men det var för långt att åka lat som man är....för bara några år sedan åkte jag ifrån gbg till stockholm på en snöig nyårsafton bara för att hämta en marantz dv-12a....man blir latare med åren.... :D

Redigerat av robert293, 29 September 2012 - 18:57.

Postad 29 September 2012 - 18:56

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Slutet, basreflex eller slav, vad är att föredra?

Och vad skiljer främst mellan dom tre olika?

Postad 29 September 2012 - 18:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Slutet, basreflex eller slav, vad är att föredra?

Och vad skiljer främst mellan dom tre olika?

jag har faktiskt haft en slav bestyckad bas jag varit grovt imponerad av....canton karat as300.
lät otroligt bra på hyffsat sansade volymer...den hade det där lilla x-tra.

tycker det är konstigt att inte cantons subbar är med o tävlar med popularitets märkerna...tex 850 är en ruggigt fin sub....trots kompromissen (storleken)

Redigerat av robert293, 29 September 2012 - 19:04.

Postad 29 September 2012 - 18:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag vill säga reflex. mindre dist och mer linjär kurva vill jag TRO att det ger. nackdel är väl att den behöver ha en annan volym än en sluten låda, då den slutna kan vara mindre med bra tryck. nackdelarna är väl den öppnas fördelar ^^

Postad 29 September 2012 - 19:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

jag har faktiskt haft en slav bestyckad bas jag varit grovt imponerad av....canton karat as300.

Jag byggde mej en Peerless XLS med tillhötande slav. Den blev fin, men låter sämre än skit tyvärr. :P

Jag vill säga reflex. mindre dist och mer linjär kurva vill jag TRO att det ger. nackdel är väl att den behöver ha en annan volym än en sluten låda, då den slutna kan vara mindre med bra tryck. nackdelarna är väl den öppnas fördelar ^^

Jag kommer aldrig någonsin köra annat än slutet i resten av mitt liv.
Visst, det kräver lite fler/större element än en BR, men om man har råd och plats för det så är slutet överlägset.
Man får alla tänkbara fördelar, men inga nackdelar.
Problemet är ju som sagt att systemet blir ganska platskrävande och dyrt.

Vill man ha mycket bang för pengen är givetvis BR den enda vägen att gå. :)

Postad 29 September 2012 - 19:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vänta, platskrävande? har ni inte pratat om att systemen kan vara mindre slutna? Procella är ju det. om jag inte minns fel så är väl dd också sluten?

Postad 29 September 2012 - 19:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vänta, platskrävande? har ni inte pratat om att systemen kan vara mindre slutna? Procella är ju det. om jag inte minns fel så är väl dd också sluten?

För att få samma output över hela frekvensspannet så behövs ungefär tre gånger fler slutna gentemot BR.
Men slutna vinner givetvis stort mot BR under BR:s avstämningsfrekvens.

Du kan inte jämföra med Procella, Velodynes små och liknande.
När jag skriver om bas så menar jag alltid optimal lådvolym.
Legosubbarna kan designbögarna behålla.

Postad 29 September 2012 - 19:35

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

tycker det är konstigt att inte cantons subbar är med o tävlar med popularitets märkerna...tex 850 är en ruggigt fin sub....trots kompromissen (storleken)

Ok, ja den gamla Karat subben var fin på sin tid, det fanns en 500 modell oxå om jag inte minns fel, den var ännu bättre, och dyrare.

Den sista subben jag ägde var en Vento 850R, den är riktigt jäkla bra, men sålde den pga det estetiska i nya systemet plus att jag fick väldigt bra pengar för den.... :)

Redigerat av EtageMedia, 29 September 2012 - 19:35.

Postad 29 September 2012 - 19:40

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

För att få samma output över hela frekvensspannet så behövs ungefär tre gånger fler slutna gentemot BR.
Men slutna vinner givetvis stort mot BR under BR:s avstämningsfrekvens.

Du kan inte jämföra med Procella, Velodynes små och liknande.
När jag skriver om bas så menar jag alltid optimal lådvolym.
Legosubbarna kan designbögarna behålla.

Det enda jag håller med dig om är att slutna lådor is the shit!

Dock skulle jag vilja höra ifrån dig seriöst förklarat vad som skiljer dom tre olika sorterna åt? slavbas-subbens för och nackdelar mot helt sluten tex?

Jo du har bjudit hem mig två gånger för att lyssna på ditt system.. men nog om det.

Velodyne 18+ by the way, är väl bland det bästa som finns, eller JL:s gotham?

Postad 29 September 2012 - 19:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Erage: kolla in thors hammer, en passiv sub av wilson. denna borde rimligen slå gotham (g213?) och dd18. Lite svårt att finna bra mätningar på den bara :D

Erage: kolla in thors hammer, en passiv sub av wilson. denna borde rimligen slå gotham (g213?) och dd18. Lite svårt att finna bra mätningar på den bara :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.