http://www.analysis-...1Web_small1.gif
Jag gillar att man ska klämma fast den då detta innebär att kontaktytan blir så stor som möjligt mellan kontakt och kardeler.....och det kan inte bli glappkontakt!
Redigerat av Tomas_D700, 06 July 2005 - 00:42.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 02 August 2004 - 14:22
Jag söker någon webbutik (eller handlare i Sthlm) som säljer den typ av banankontakt som länken pekar till dvs. fjädrande rör med crimpfäste....någon?
http://www.analysis-...1Web_small1.gif Jag gillar att man ska klämma fast den då detta innebär att kontaktytan blir så stor som möjligt mellan kontakt och kardeler.....och det kan inte bli glappkontakt! Redigerat av Tomas_D700, 06 July 2005 - 00:42. Postad 02 August 2004 - 14:52
Hejsan
Den kontakt som visas i din länk ser misstänkt blank ut vilket kan tyda på att den inte är direktpläterade utan att det ligger ett tredje material (troligen nickel) under guldet. Nåväl,det finns säkert flera varianter att få tag på men jag kan varmt rekommendera de från Audioquest som alla är direktpläterade. Gäller det bananer så heter de BFA-S (direktpläterade med silver) och BFA-G (direktpläterade med guld). Det finns även ett antal spadar av olika modell. Kolla på AQ's hemsida för modellnummer (Klicka på [SPEAKER CABLES] följt av [CONNECTORS]). Bananerna och spadarna ser ut så här i råformat (utan krympslang)... ![]() Mina köpte jag hos Ljudtema som även utförde termineringen (kontaktpressning). Kontakterna kostade 160kr/4st, alltså 40kr/st. Ljudtema är förresten svensk generalagent för Audioquest så de borde även kunna berätta om andra butiker där du kan få tag i dessa kontakter. Kom ihåg att när det gäller kontaktpressning så är slutresultatet och därmed prestandan helt beroende på de specialverktyg som används så se till att termineringen utförs av någon med de rätta förutsättningarna. Redigerat av Tomas_D700, 05 July 2005 - 23:41. Postad 02 August 2004 - 14:56
Vill du ha dom kontakterna som du länkar till så besök HiEnd of Sweden på Kungsholmen. Dom säljer det mesta från Analysis Plus sortimentet.
http://www.hiend.se Postad 02 August 2004 - 15:14
Jag köpte ett gäng sådana här:
![]() på Svalander Audio AB För futtiga 16:- styck, passar perfekt för 4 kvadrat.s kabel, som jag stuckit in i bakändan och sedan lött ihop hela kontakten, drog sedan över svart respektive röd krympslang och klädde kabeln med svart nylonstrumpa .. Resultatet blev grymt proffsigt och enligt mig överträffar en lödd kontakt en pressad. Postad 02 August 2004 - 20:24
Jag köpte 40st Oehlbach bananer till det överkomliga priset 320kr, de är till utseendet väldigt lika Svalanders.
Oehlbach Så här ser det ut bakom min AX10:a.
Redigerat av Unregistered07ea6e16, 02 August 2004 - 20:25. Postad 02 August 2004 - 21:28
Tack killar för snabba svar och inspirerande bilder!
Jag ska skrida till verket så fort jag får hem kontakterna. "-Få se nu....två till höger fram, två till vänster fram, två till centern.......hmm...just det ja, det ska ju vara i bägge ändar av kabeln.....hmmm...det blir ju 28 kontakter! " Redigerat av David S., 02 August 2004 - 21:29. Postad 02 August 2004 - 23:13 320kr för 40 kontakter, eller per styck? Var köpte du dem, för Oehlbach säljer väl inte direkt? Postad 03 August 2004 - 12:40
Jag gav 320kr för alla 40 kontakterna alltså 8kr styck. Jag köpte mina hos Sandby Ljud men de bör ju finnas hos de affärer som säljer Oehlbach eller så kan de ju säkert ta hem dem. Postad 04 August 2004 - 23:31 http://www.sandbyljud.se ? Jag hittade inget på webplatsen så jag mailade och frågade om de hade sådana kontakter, men har inte fått något svar. Redigerat av tommypeters, 04 August 2004 - 23:39. Postad 10 August 2004 - 19:08 Vad är det för kabelstrumpa? ELFA? Kostar? Postad 23 August 2004 - 07:42 Det liknet veldig på den bananpluggen Proson bruker på sin Super Speaker Cable faktisk. Gode plugger, samme stift-prinsipp som bl.a. Nordost. Postad 30 August 2004 - 15:21
Det jag tycker är drygt med mina proson-kablar är att bananerna inte går inte riktigt i min HK. Vet inte om hålen är för smala eller om dom inte är tillräckligt djupa men tillfredställande är det inte.
Postad 31 August 2004 - 18:33
Du har inte någon sådan där plastplugg med hål i, som finns i en del kontakter? Med vissa går det inte att få in kontakterna alls, med andra får man "nästan" in dem. Pluggen går isåfall att ta bort.
Postad 31 August 2004 - 19:01
Det här låter väldigt intressant och ser snyggt ut! DIY Proson-kabel.
JohanK och octavius rs, ni får gärna skriva vad det kostade med kabelstrupa och allt. Postad 01 September 2004 - 07:41 Bananerna kostar 16:- st och det går ju 4 per kabel, strumpan kostade omkring 20:- metern och kablarna är 3m långa. Krympslangen kostade totalt 30:- för två 1m-längder. Så kostnaden blir utan själva kabeln är omkring 150.- för en 3m.s längd. Helt okej. Postad 02 December 2004 - 13:30
Jag har köpt ett par (12st) av svalanders bananer och kommit på att jag inte har någon användning för dem - om någon är intresserad av att köpa dom av mig så maila! (kändes fånigt att lägga upp en annons för detta)
Redigerat av djungel-Jim, 02 December 2004 - 13:30. Postad 02 December 2004 - 13:38 Analysis Plus använder kontakter från Cardas så vitt jag vet. En bättre högtalarplugg är dock Furutech's top-of-the-line serie som har en skruv som expanderar bananpluggen som du helt enkelt skruvar åt efter att du stoppat in bananen i högtalarterminalen. Finns på bl.a. Ljudmakarn. MvH /nox Postad 28 July 2005 - 19:01
Vilken sorts spadar skulle kunna passa mina Canton Ergo F? Banankontakter går inte då de bygger ut en del på baksidan och dessa högtalare sitter upphängda på väggen. Supras spadar är för stora så de får inte plats i det lilla utrymmet för att ansluta dem på högtalarna. Kontakterna ska monteras på befintlig supra 4.0 classic.
Kanske någon som har några liggande som passar och vill sälja? Postad 15 August 2005 - 20:53
Om man ska bygga sin egen kabel med kabelstrumpa och bananstift hur fäster man kabelstrumpan mot kabeln för att förhindra att strumpan ska linda upp sig.
Räcker det med krympslangen för att den ska sitta kvar ? Tacksam för svar //Marcus Postad 18 August 2005 - 22:25
Hej
Det räcker alldeles utmärkt med en krympslang, ja, det är nämligen så man gör. Ta bara en kabel som är lagom innan den krympt, så den smiter åt ordentligt efter du eldat på den... Mvh Passerati Postad 20 August 2005 - 08:37
Okej !
Tack för svar. Vart hittar man billigast kabelstrumpa då ? Elfa eller ? // Marcus Postad 02 September 2005 - 12:00
Jag har letat som en galning efter gafflar som har mer än 8,5mm mellan gaffeländarna. Mina polskruvar är tyvärr just 8,5mm i diameter så jag får inte på dom "vanliga". Vet någon vart jag kan hitta sådana?
Postad 19 September 2005 - 16:24
Exakt hur går du tillväga för att löda dessa svalander-bananer? på deras sida står nåt om öra, men ja fatta inte riktigt hur man gör...
Postad 29 September 2005 - 22:06
jag klippte av örat och lödda fast kablarna direkt i kontakthuset bara.
// Marcus Postad 04 October 2005 - 12:44
Vad för typ av 4kvadrat kabel använde du till dessa? Snygga! Postad 12 January 2006 - 20:10
Nybörjarfråga: Vad är banankontakt, och hur kopplar man en sådan? "Vanliga" stereokablar (en smal kabel som har två smala koppartrådar som man kan tvinna runt andra högtalarkablar osv.), har de något med saken att göra?
Jag skall nämligen köpa en riktig reciever i vår (skall byta ut min nuv. allt-i-ett-maskin), men informationen runt alla alternativ är väldigt knapphändig. Kan någon delge massor med matnyttig info, eller kanske hänvisa till någon bra hemsida? Tack på förhand. Postad 07 February 2006 - 21:33
Nån som har tips på bra bananer som klarar lite tjockare kablar ca 6-7 kadratskabel tänkte testa att Bi wire mina högtalare.
Postad 14 February 2006 - 13:05
hej
jag har också tänkt mig testa på biwiring och har köpt lite biltema bananer. Jag kör ju mina frontar genom ett classic steg med "wbt" kontakter, har för mig de kallas så? Är det bara att sticka in bananen eller ska man skruva bort "hylsan" som används för att klämma fast kabeln som man använder om man inte har bananer?!? Testade både med och utan hylsa och naturligtvis kom ju banankontakten längre in när "hylsan" var borta, men är det rätt sätt att göra? Ha de gött! Michael Postad 20 March 2006 - 14:48
nån som har någon åsikt om Clas Ohlsson´s banankontakter? 35kr för 10 st borde vara svårslaget?
Postad 29 September 2006 - 14:24
Min Yamaha RX-V1500-receiver saknar banankontakts "hål" på högtalaranslutningsskruvarna. Går det att på nåt sätt byta ut de existerande skruvarna mot variant med bananpluggshål?
Postad 02 October 2006 - 21:26
Är du verkligen säker på detta? Låter otroligt. Du har väl bara glömt ta bort pluggarna? Postad 04 October 2006 - 14:15
Jag kör med sådana här bananisar:
![]() Knivbananer Kanonbra då pluggen är fjädrande så att den får ett ordentligt kontakttryck mot högtalarterminalen o på kabelsidan så skär kontakten fast mot kabeln med en fjädrande kniv. Säljs på ELFA för 27.20 kr st (ex. moms) eller så kan man köpa sådana hos Ino Audio för 25 kr st (inkl. moms). Det är dock en skillnad på Elfas och de som Ino Audio säljer. Elfas har inte lika stark fjädring som Ino´s, alltså de skär inte fast riktigt lika bra mot högtalarkabeln och detsamma mot högtalarkontakterna. Kontakten är jättesmidig att montera på kabeln, bara att trycka ihop kontakten och stopp dit en skalad kabelände och sedan släppa upp kontakten så sitter den stenhårt (går knappt att dra av kontakten från kabeln). Det eliminerar kontaktövergångsdistorsion till noll och ingenting eftersom det inte kan uppstå någon oxidation då kniven skär in i kabelmaterialet och sluter lufttätt vid kontaktytan. Sedan så sitter fjädringen hårt i högtalarterminalerna och ger väldigt god kontakt. Helt klart de absolut bästa banankontakter jag någonsin använt Inte direkt snygga och sexiga, men funktionen är helt oklanderlig. (har ett helt gäng svindyra IXOS bananer hemma också... De glappar o har sig med tiden och kabeln oxiderar... Fattar inte hur jag kunde betala 200 spänn per styck för dem en gång i tiden...) Redigerat av Unregisteredff90150f, 04 October 2006 - 14:16. Postad 14 October 2006 - 15:44
jag har idag bytt ut biltemas bananer (, de guldpläterade) mot Ixos-bananer.
Anledning: Biltemas var inte gjutna i ett stycke, det fanns ett glapp. Dvs, det lät som diskanten satt lös på riktigt hög volym ibland, när gitarriff eller liknande drog igång. Extremt störande att behöva ha nått gummiband eller något runt dem bara för att spänna upp allt. Nu sitter biltema-banerna på satelliter och center som aldrig låter så högt istället! Postad 20 December 2006 - 17:21
biltemas banankontakter
"Guldpläterad. Genom vridning av hylsan låses kabeln fast. Lödfri anslutning. Max. kabelarea: 21 mm². 2 st." Nån som har provat dom? går det löda fat kabeln? Mvh Johan Postad 26 December 2006 - 18:24
Dom där på cals ohlsons 35 kr för 10 st?! du har inget artickelnummer på dom? hittar dom inte!
Postad 26 December 2006 - 18:27
en fråga till.... ska man ha något sepciellt lödtenn när man löder fast kabeln i banankontakten?
Postad 21 January 2007 - 11:18
Måste vara dessa (även om jag svarar sent på frågan http://www.clasohlso...aspx?id=1647161 Redigerat av pumpe3, 21 January 2007 - 18:10. Postad 12 February 2007 - 02:43
Skall inte alla högtalarutgångar på förstärkarna vara pluggade så att man inte kan använda bananer för anslutning till förstärkarna då det ansågs för farligt med banankontakter för de "passade" så bra i vanliga vägguttag? Jag vet löjligt men är inte detta en standard i Sverige, kanske inte efterlevs med all import eller så? jaja... bara undrade
Postad 12 February 2007 - 14:06 Jo, det stämmer bra. Så är det. Jag tror t.o.m. det är en EU-regel. Konstigt nog verkar det inte vara så i det stor landet i väster. Jänkarna brukar annars vara snabba med stämningar om något skulle vara fel… Thomas Postad 15 February 2007 - 21:14
Jag använde själv proson banankontakter ett tag. riktigt kassa är dom. glappar och är gjorde i 5 - 6 delar som går isär hela tiden. Inga jag vill rekomendera.
Köpte dessa från svalander: http://www.svalander...bananer_400.jpg Kommer att använda dom till mina hemmagjorda kablar som jag flätat av EK. Postad 01 March 2007 - 21:27
Blir det verkligen bra ? att använda enkelledare.. väldigt stelt om inte annat. Tycker jag iaf. Postad 01 March 2007 - 21:47
Har någon testat banankontakterna från Biltema som klarar 21mm2?
Tänkte biampa 2st 6mm2 med hjälp av dom. Fungerar dom bra? Postad 03 April 2007 - 01:19
Snarlika finns på Kjell & Co annars, för 7:-/st. 2.90:-/st om man köper 10 eller fler. Edit: Länk! http://www.kjell.com...tem=37872&path= Edit igen: Eller är det 39:- för ett 10-pack på classe? Kryptiskt värre. Redigerat av Pylorus, 03 April 2007 - 01:21. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |