Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma på gipsvägg

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 October 2004 - 15:54

matte999
  • matte999
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar om man kan hänga en 40-50 kg plasmaskärm på en gipsvägg, pratade med en försäljare som inte rekommenderade det, någon som har några råd?

Postad 18 October 2004 - 16:05

Unregistered33879943
  • Unregistered33879943
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej

Det är inga problem med att hänga upp en plasma på en gipsvägg
använd mollyplugg.Det finns att köpa i olika storlekar.

Postad 18 October 2004 - 16:09

DrStein
  • DrStein
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Det beror på tjockleken på gipsen, enkelgips på 9mm håller garanterat inte.

Postad 18 October 2004 - 16:15

matte999
  • matte999
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ok tack för svaren, ska kolla tjockleken.

Får väl försöka hitta träreglarna och sätta den på de istället.

Postad 18 October 2004 - 16:46

Unregistered33879943
  • Unregistered33879943
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej

På denna länken kan du kolla
http://klubb.gyproc....ILE/SE_Rawl.pdf.
Den heter rawl interset skivexpander du kan hänga minst 20kg i varje plugg.
Jag har själv provat dom och dom är jättebra men du behöver en speciell tång för
att montera dom.

Postad 19 October 2004 - 11:14

smaland
  • smaland
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag ska precis betsälla plasma och har också funderat på upphängning eftersom vi har enkelgips och cc90. Brukar använda expanderskruv av typen rawl interset (vilken förövrigt går bra att sätta dit med en vanlig stjärnmejsel). Jag har dock varit lite tveksam till att hänga så mycket som 40 kg i sådana, men med några stycken går det kanske. Ett annat alternativ är att sätta en horisontell regel på utsidan av gipsen mellan befintliga vertikala reglar (insidan kräver lite för mycket jobb). Antingen en 14mm planhyvlad träregel, men TV:n kommer ju då 14mm ut från väggen vilket man kanske inte vill(?), eller en "metall-list" mellan reglarna istället och sedan fästa expanderskriv genom denna + gipset, vilket bör bära upp lite bättre.

Skulle gärna vilja veta om du Sanna har satt upp din plasma endast med rawl interset, utan att fästa i någon regel? Vad har du för typ av väggfäste och hur många skruv använder du i så fall?

/S

Redigerat av smaland, 19 October 2004 - 11:15.

Postad 19 October 2004 - 11:59

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej!

Jag skulle inte rekomendera att hänga upp en plasma med mollyplugg.
Försök att hitta reglarna och fästa i. Normalt sitter de med ett avstånd
på 60cc. Har haft högtalare upphängda och de har lossnat med tiden.
Kanske är det vibrationerna som har gjort att de lossnat? Men jag skulle inte
chansa.

Mad

Postad 19 October 2004 - 13:21

Unregistered33879943
  • Unregistered33879943
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nej jag har inte satt upp min plasma med rawl interset.
Men jag har moterat flera hyllor med dom det har inte varit några problem.
Har trävägg att skruva upp min plasma på.

Postad 19 October 2004 - 15:53

smaland
  • smaland
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Sanna:

Okej - du kanske inte har typ 40 kg på dina hyllor, tror nog på en regel eller nåt i alla fall.

/S

Postad 20 October 2004 - 12:28

matte999
  • matte999
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har nu köpt min plasma och monterat den på väggen.

Var på en välkänd byggbutik och frågade om att sätta upp den på gipsväggar.
Om du har dubbla gipsväggar som jag har (26mm) så var det inga som helst problem sade han, satte 4 st expandrar som var och en håller för 18kg, tot 72 kg.

Han var tvärsäker på detta och den sitter iallafall uppe än :angry:

Postad 09 November 2005 - 11:28

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Lyfter upp den här igen.

Nån som har några uppdaterade synpunkter på det här?

Har nog bara enkelgips och reglarna verkar sitta precis så att jag inte kan använda dom och är därför lite nervös inför monteringen...

Funderar på att slita bort hela gipsskivan och antingen:
*montera väggfästet i väggen bakom- som jag tror(!) är i betong och skära ut en öppning i gipsskivan. Dels tycker jag det blir snyggare ju mindre skärmen sticker ut från väggen, dels sitter skärmen på en vägg där man passerar nära när man går förbi (vill inte riskera att stöta till den och så blir det extra viktigt ur estetisk synvinkel att den inte sticker ut för mycket)

*sätta upp nån extra horisontell regel mellan befintliga reglar. Innebär alltså också att gipsskivan måste ner

*sätta upp nån annan form av förstärkning mellan reglarna (typ plywoodskiva) på utsidan av gipset. Detta innebär att skärmen kommer komma ut ganska (för?) långt ut från väggen

Jag ska måla om i rummet i vilket fall. När jag ändå sliter ner gipsskivan kan jag passa på att dra alla kablar genom och bakom gipset vilket borde kunna bli riktigt snyggt.

Egentligen har jag inte tid med den här typen av projekt just nu och damen är på väg att bli tokig pga div andra projekt som inte genomförts. Är jag på väg att ta mig vatten över huvudet??

Postad 09 November 2005 - 11:31

Max Tinnitus
  • Max Tinnitus
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Finns utrustning att hyra för att hitta reglarna. Att bara fästa i gipsväggen är snudd på idiotiskt.

Postad 09 November 2005 - 13:36

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har montera på både enkel och dubbelgips vägg och det sitter berget, trycket är ju neråt inte utåt eller?

Postad 09 November 2005 - 14:28

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Jag tycker det är lite överdrivet att riva och förstärka väggar innan man provat den typen av skruv som sanna rekomenderar.
Här på jobbet skruvades en kaffe automat på ca 50-60 kg, som sticker ut ca 30 cm från väggen med 6 st metallexpanders av denna typ. Jag var skeptisk till en början då väggen består av enkelgips, men efter ha provhängt mina 90 kg i övre fästskenan som fäst med två skruvar blev jag övertygad.
Maskinen hänger kvar idag 2 år senare.
Jag vet att det låter oroväckande men prova, det funkar! Om det inte känns bra får Ni väll bygga om väggen men det är värt ett försök.

Redigerat av B BUS, 09 November 2005 - 14:31.

Postad 09 November 2005 - 19:54

bodahl
  • bodahl
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0
Har du ordnat otursförsäkring.

B.D :)

Postad 09 November 2005 - 20:08

Unregistered356d76bd
  • Unregistered356d76bd
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Lyfter upp den här igen.

Nån som har några uppdaterade synpunkter på det här?

Har nog bara enkelgips och reglarna verkar sitta precis så att jag inte kan använda dom och är därför lite nervös inför monteringen...

Funderar på att slita bort hela gipsskivan och antingen:
*montera väggfästet i väggen bakom- som jag tror(!) är i betong och skära ut en öppning i gipsskivan. Dels tycker jag det blir snyggare ju mindre skärmen sticker ut från väggen, dels sitter skärmen på en vägg där man passerar nära när man går förbi (vill inte riskera att stöta till den och så blir det extra viktigt ur estetisk synvinkel att den inte sticker ut för mycket)

*sätta upp nån extra horisontell regel mellan befintliga reglar. Innebär alltså också att gipsskivan måste ner

*sätta upp nån annan form av förstärkning mellan reglarna (typ plywoodskiva) på utsidan av gipset. Detta innebär att skärmen kommer komma ut ganska (för?) långt ut från väggen

Inga problem med att hänga tvn i fyra molly i enkel gips.Man hänger köksskåp i molli när det inte är kottlat i väggen och det väger ju lite mer än en tv.Känn på en trave tallrikar så förstår du at det väger lite.Om du int vill använda molly så åker du till brädgården och får en bit 12mm plyfa som du fäster i reglarna.Reglarna sitter vanligtvis 60cc men är det ett nyare hus som har 90 gips så sitter reglarna med 45cc.Lycka till.
Jag ska måla om i rummet i vilket fall. När jag ändå sliter ner gipsskivan kan jag passa på att dra alla kablar genom och bakom gipset vilket borde kunna bli riktigt snyggt.

Egentligen har jag inte tid med den här typen av projekt just nu och damen är på väg att bli tokig pga div andra projekt som inte genomförts. Är jag på väg att ta mig vatten över huvudet??

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 09 November 2005 - 20:10

Unregistered356d76bd
  • Unregistered356d76bd
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Det där blev mysko med inlägget.
Här kommer det.
Inga problem med att hänga tvn i fyra molly i enkel gips.Man hänger köksskåp i molli när det inte är kottlat i väggen och det väger ju lite mer än en tv.Känn på en trave tallrikar så förstår du att det väger lite.Om du inte vill använda molly så åker du till brädgården och får en bit 12mm plyfa (Typ 60*40cm)som du fäster i reglarna.Reglarna sitter vanligtvis 60cc men är det ett nyare hus som har 90 gips så sitter reglarna med 45cc.Lycka till.

Postad 09 November 2005 - 21:02

Unregisteredb677f88b
  • Unregisteredb677f88b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag har en Pioneer 506 och den väger endast ca 32kg... jag har monterat den i enkel gipsvägg och det funkar...

Postad 09 November 2005 - 22:44

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Jag skulle göra så här: Köp någon form av byggskiva som är ung samma tjocklek som en gipsskiva och i storlek är något mindre än plasman. Måla den i väggens kulör. Skurva fast den i väggen (du borde åtminstone kunna borra/skruva i en regel om det är 60 cc). De skruvar (valfritt antal) som inte går in i regeln måste du använda antingen någon form av gipsexpander eller toggle-plugg för. Tänk på att vissa pluggar står emot dragkraft bättre än kraften rakt ner. Kolla vad som gäller. Då borde du ha en rätt schysst grund att fästa plasman i. Glöm bara inte bort att använda rätt plugg till plasman också. Eftersom "väggen" nu är dubbelt så tjock borde pluggar för dubbelgips funka bra.

En regelsökare kan du köpa för ett par hundra i byggaffären. Black & Decker har en rätt bra som även detekterar el-ledningar. Oumbärlig :)

Postad 10 November 2005 - 12:31

Unregistered416bff02
  • Unregistered416bff02
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag skulle göra så här: Köp någon form av byggskiva som är ung samma tjocklek som en gipsskiva och i storlek är något mindre än plasman. Måla den i väggens kulör. Skurva fast den i väggen (du borde åtminstone kunna borra/skruva i en regel om det är 60 cc). De skruvar (valfritt antal) som inte går in i regeln måste du använda antingen någon form av gipsexpander eller toggle-plugg för. Tänk på att vissa pluggar står emot dragkraft bättre än kraften rakt ner. Kolla vad som gäller. Då borde du ha en rätt schysst grund att fästa plasman i. Glöm bara inte bort att använda rätt plugg till plasman också. Eftersom "väggen" nu är dubbelt så tjock borde pluggar för dubbelgips funka bra.

En regelsökare kan du köpa för ett par hundra i byggaffären. Black & Decker har en rätt bra som även detekterar el-ledningar. Oumbärlig  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har själv bara enkelgips väggar och har varit lite orolig för hur jag skall sätta upp min LG-PX5R. Skall testa detta i början på nästa vecka då jag får mitt väggfäste. Tack för tipset!

Postad 02 January 2006 - 21:46

Badnezz
  • Badnezz
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Här är en artikel där tidningen Gör Så Här har testat olika gipspluggar i både enkla- och dubbla gipsskivor.
Summarum om vi pratar om fästen med fyra punkter, så klarar gipspluggarna tillsammans vikter på mellan 56 till 136 kg med en 13mm gipsskiva och säkerhetsfaktor 3. Troligen klarar dom ännu mer då testet är utfört som endast draglast, typ kristallkrona i taket. Hänger man saker på väggen klarar pluggarna ännu mer eftersom då fördelas lasten i sidled också.

Hang on! :P

PS. Jag tar inget ansvar om något trillar ned på grund av uppgifter i den här artikeln (troligtvis gör inte Gör Så Här det heller..)
PS2. Köp en Gör Så Här tidning nästa gång ni är och handlar. Tycker det kan vara värt 50 pix för att nu veta vilken plugg som ni skall använda till er + 10 000 pix tv..

Bifogad fil(er)

Postad 02 January 2006 - 22:40

trickyhed
  • trickyhed
  • Forumräv

• 940 inlägg
  • 0
Hur man fäster i gips!

Postad 03 January 2006 - 00:09

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Vill också säga "GO" till de som funderar på att montera tunga prylar i enkelgips mha Mollyplugg. Jag har själv tre stycken IKEA Bertby vitrinskåp (trä och glas) med vardera ca 200 st CD-skivor i. Varje skåp står på en skena som är monterad med två stycken Mollyplugg. I överkant sitter ytterligare en Mollyplugg samt en sk "Driva" (större metallskruv som man först fäster i väggen och sedan sätter ännu en skruv i). No problem - sitter som berget.

Postad 15 January 2008 - 00:01

FrökenM
  • FrökenM
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför vissa säger i princip att man e en idiot om man slänger upp en plasma på enkelgipsvägg med bara mollyplugg, medan andra säger att det sitter som berget. . . Vem fasiken ska man lita på egentligen? *SUCK*

Postad 15 January 2008 - 07:22

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför vissa säger i princip att man e en idiot om man slänger upp en plasma på enkelgipsvägg med bara mollyplugg, medan andra säger att det sitter som berget. . . Vem fasiken ska man lita på egentligen? *SUCK*

Min 50" sitter med 6 molly i enkelgips

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.