Postad 17 February 2005 - 22:15
Jag vill dock redan nu säga att jag ännu inte jämfört den med någon annan spelare, utan den här tråden speglar just nu endast hur det låter i min nuvarande anläggning. Denna består nu av:
Cayin CDT-17A
Korsun V8i
Dynaudio 1.3SE
Harmonic Tech Precision Link
Rosevoix Flagship Speaker Cable
Xindak PC-02 (till förstärkaren)
Xindak FP1 (till Cd-spelaren)
CD-spelaren var packad på bästa möjliga sätt, detta verkar vara väldigt genomgående för kinaköp. Det första som slog mig var tyngden när jag lyfte spelaren ur kartongen. Siffror ljuger inte, 16kg är en hel del för en CD-spelare.
Kan tilläggas att den väger mer än min Nad C370, som absolut inte är någon liten förstärkare! Byggkvaliteten är i mina ögon sett helt i högsta klass. Även fjärren är helt underbar. Kroppen är i metall, med knappar av något plastmaterial. Väldigt bra känsla i dessa.
Displayen är enligt mig ett skönt avbräck mot "normala" Cd-spelare.
När man sätter igång spelaren så hälsar den en välkommen med texten "Welcome to Spark CDT-17"! Väldans hövligt.
Cd-släden verkar otroligt stabil, men något långsam. Men den som väntar på något gott... För alla er som undrar så går det att stänga av det blå skenet runt displayen, som ärligt talat är lite too much. Det går även att dimma displayen i ett steg.
Dock vill jag påpeka att jag inte har hittat något tecken på att spelaren stödjer HDCD. Ingenting i manualen, ingen indikation i displayen. Detta gör mig dock inte så mycket, har max 5 skivor med HDCD. Det står inget om att den skulle göra det på Cayins hemsida, men på Cableguy.se så står det "stöd för HDCD".
Hur låter då spelaren? För det första så har den i skrivande stund gått kanske max 10 timmar. Men redan nu kan jag nog påstå att jag är väldigt nöjd!
I kombination med Korsunen och mina Dynaudio så har jag nog kommit riktigt nära mitt ljudideal. Högtalarna och förstärkaren(såvitt jag har förstått) har båda ganska ofärgad karaktär. Vill nog påstå att det i varje fall inte är en tillstymmelse till varken kyla eller värme i ljudet. Det låter väldigt rent och neutralt helt enkelt, vilket var det jag eftersträvade.
Jag har väldigt skiftande musiksmak och tycker att den här kombinationen passar de flesta musikstilar. Akustisk musik låter helt underbart, men även metal och musik typ Massive Attack(med massor av tight bas som kan flytta möbler).
Röster, stränginstrument, trummor allt låter som jag vill ha det.
Korsunen verkar dessutom ha total kontroll över varenda lilla konrörelse i högtalaren. Med Naden kunde konerna stå och fladdra när man drog på. Nu står de i princip helt stilla.
Mer lyssningsintryck kommer så fort alla delarna är ordentligt inspelade.
Ps, om någon i Malmö-Lund området har en kompetent Cd-spelare som de är intresserade av att jämföra min Cayin med så är jag inte sen att bjuda på en kopp kaffe!
Mvh, Ola
Redigerat av UnBeliever, 18 February 2005 - 06:22.
Postad 20 February 2005 - 13:39
Är jag i krokarna i Mamlö så skickar jag ett PM eller om jag ska hälsa på min kompis som är musiker:=)
Jag vill defenitivt lyssna på din anläggning!Väldigt nyfiken. Tar med en paket Ballerina.
Hur mycke fick du betala förresten för dina Xindak PC-02 el kablar ?
Har själv precis fått hem min nya cd spelare Classic.No.01B och jag instämmer verkligen på att kinserna är riktigt duktiga på att bygga kvalite saker inom hifi/high end. Du får göra en recension sedan om din cd spelare på ljud uppspelning, väldigt nyfiken.
Ha de gott
Postad 20 February 2005 - 13:50
Är hyfsat nöjd för tillfället. Läkarna har dock konstaterat att jag lider av svår uppgraditis, som endast kan botas med ett nätfilter och småtweaks i jämna doser nu under våren
PC-02:an gick på under femhundringen vill jag minnas. Värt pengarna bara för den estetiska biten.
Ser fram emot en test av din Classic. Velade mellan den och Original A8s/t i det billigare segmentet och Original 2008, Shanling T200c och min Cayin i det lite dyrare. Är väldigt nöjd med spelaren iaf.
Hör av dig om du ska till Malmö.
Mvh, Ola
Redigerat av UnBeliever, 20 February 2005 - 14:49.
Postad 23 February 2005 - 14:09
Hur har du köpt dessa Kina-grejer? Gruppköp eller privatimport? Jag har varit sugen på det länge, men inte kommit till skott.. Är lite osäker över vilka kostnader som tillkommer och så har jag läst här på forumet om ganska varierande kvalitet (ngt om kina-original är dåliga, kina-original exporterade till usa = bättre), vilket har avskräckt mig lite.
Trevligt med ett väldokumenterat galleri!
Shoo!
/Anders
Postad 23 February 2005 - 16:57
Högtalar- och signalkablarna köpte jag själv från Coem. Stärkaren, cd-en och strömkablarna köpte jag via gruppköpet nu i Januari-Februari.
Jag har änsålänge inte upplevt något tecken på dålig byggkvalitet, bägge prylarna är byggda som stridsvagnar. Jag kan inte rekommendera något annat än att prova!
Mvh, Ola
Edit: Jo, högtalarna är f-n inte dumma!
Redigerat av UnBeliever, 23 February 2005 - 16:59.
Postad 25 February 2005 - 03:55
Är sugen på att införskaffa xindak högtalarkablarna men har inte fått tummen ur. Och ska man väl skaffa dem kan man ju likväl slänga på några strömkablar o lite olika tweaks av alla dess sorter.. o sen vaknar man och inser att man har slängt iväg alla pengar på nåt annat än kablar och tweaks :/
Postad 07 March 2005 - 23:48
Mycket fin anläggning du har!!! Gedigen skivamling ser jag. Allätare eller nån speciell genre? Dags att åka till Ikea o inhandla Ringummattor snart
Postad 11 March 2005 - 17:14
Nu har ännu ett par bitar fallit på plats. RoseVoix FS-kabeln var utan tvekan väldigt prisvärd, men passade inte riktigt i min anläggning. Efter att ha gjort lite efterforskning på diverse sajter hittade jag mina nyförvärv. Kabeln skulle ju både låta bra och passa in i min budget
De kablar jag tittade på var Kimber Monocle XL, Kimber Select KS-3033, Homegrown X32, samt mina nya kablar Acoustic Zen Satori.
Kimber-kablarna föll tyvärr bort pga brist på tillgång på beg. marknaden(kablar är verkligen ett område man kan göra klipp på!). De var tyvärr även lite för dyra. De billigaste KS-3033 jag hittade kostade ca $900 på Audiogon.
Homegrown-kablarna verkade väldigt intressanta, jag är rätt nyfiken på silverkablar. Men även de föll bort pga priset (ca 7000 inkl. frakt, tull och moms).
Med andra ord landade jag på de sistnämda Satori-kablarna.
Det ska även tilläggas att killen jag köpte mina Dynaudio av använde dessa med väldigt bra resultat, så det är möjligt att det påverkade mitt beslut en aning.
Men även rescensioner på t.ex. Audioreview fick mig att prova dessa.
Det första jag lade märke till vid bytet var att jag upplevde att basen fattades, eller åtminstone var mindre närvarande med RVX-kablarna.
Efter att ha lyssnat igenom ett antal av mina favorit "byta-del-i-anläggningen"-skivor. Så kunde jag lätt konstatera att så absolut inte var fallet. Det som hade hänt var att basen hade blivit otroligt mycket mer kontrollerad. Den är kruttorr och tight som basen från ett par 1.3SE ska vara. Känns även som det är lättare att urskilja basgångar och tonhöjder på bastoner än tidigare.
Röster känns mer närvarande(Steve Earle, Loreena McKennit, Johhny Cash, Tool, Pearl Jam etc etc). Även toppen är mer utsträckt och luftigare än tidgare.
Detta är alltså hur det ser ut just nu. I nästa vecka (i bästa fall) anländer ett par Kimber Select KS-1011 från en väldigt trevlig herre i Grekland
Mvh, UnBeliever
Postad 23 April 2005 - 19:11
Jahopp då ska man flytta. Jag och min sambo har bestämt att gå skiljda vägar och då blev det jag som fick ta och leta upp ny lägenhet. Detta gick dock ganska snabbt och jag flyttar in redan den 2:e maj. I den nya lyan så kommer vardagsrummet att vara ett lyssningsrum, punkt slut. I alla fall en bra tid framöver. Kina-prylarna går änsålänge utan problem. Tvärtom låter de bara bättre och bättre. Ska bli intressant att se vad som händer när de hamnar i ett Rack of Silence, samt matas med "renad" ström via mitt från Coem anländande Longyu-filter.
Vill helst inte prata högt om mina åsikter om Coem just nu. Kan bara säga att jag inte är helt nöjd med deras hantering av min senaste order.........
Även högtalarna kommer att få en placering som gör dem mer rättvisa. Ca 1.5 meter från bakvägg(som tyvärr består av fönster) och ungefär 1 meter från sidoväggarna. Detta ger ett lyssningsavstånd på ca 3 meter. Det kommer att bli en hel del experimenterande med avstånden, kan jag tro...
Postad 25 April 2005 - 20:34
Ska även till Mio imorgon och beställa en ny soffa. En Today Three tresits. Denna får samsas med en Poäng fåtölj från Ikea. Har möblerat den nya lägenheten in absurdum, både i huvudet och Sketchup, men nu tror jag att de flesta bitarna har fallit på plats. Bilder kommer om en dryg vecka.
Mvh, UnBeliever
Postad 22 May 2005 - 19:50
Bilder kommer om en dryg vecka.
...var är bilderna?
Närbilder, bion mm. Stärkaren är stooor.
Postad 22 May 2005 - 20:48
Nästan i alla fall. Har fortfarande inte fått bredband än, så just nu sitter jag med modemuppkoppling. Mina lugnande tabletter är snart slut. Hur stod man ut med detta tidigare? Får dock 24Mbit nu i veckan.
Lite nya bilder har kommit upp. Soffan saknas ännu och ljudet är fortfarande skit.
Kommer troligtivs att byta vägg för anläggningen. Eventuellt kommer en projje också att anlända inom en snar framtid.
Välkommen att kommentera bilderna!
Mvh, UnBeliever
Postad 24 May 2005 - 20:53
Väldigt bra pris/prestandaförhållande dessutom, särskilt eftersom jag beställde den från Pixmania. De tar under 10' för den i dagsläget. Ny DVD, kablar och en GDS Euroline duk på 86" är också beställda.
Skrotar idén med Logitechhemmabion. Får se om det blir en riktig Dynaudio-dito i framtiden, men det handlar ju om helt andra pengar tyvärr.
Tar gärna emot tips på hur man bygger en bra ram till duken. Tummen mitt i handen tyvärr
Mvh, Ola
Postad 25 May 2005 - 18:39
Vet inte hur mycket längre jag hade pallat med 56k...
Nu sitter jag med 24mbit adsl från Bredbandsbolaget istället, därav mängden nya bilder. Hade 10mbit fast lina i förra lägenheten, men det här slår allt jag sett tidigare.
Projjen är nu snart färdigpackad på Pixmania och bör anlända innan veckan är slut. Förhoppningsvis gör även duken från hbb det, men det tror jag inte. Om det blir så får jag nog köra en sväng till Bauhaus i helgen och fixa nån form av virke till en ram.
Mvh, Ola
Postad 26 May 2005 - 20:43
Men jag KAN INTE TA KORT:)
Dessutom har jag en dålig kamera och så fort jag har uppgraderat den så kommer det bilder.
Vad kostar ditt stereorack?
Postad 26 May 2005 - 22:03
Det har dock stått på önskelistan i snart 4 år nu...
Huruvida det gör några skillnader är ytterst svårt att bedöma i nuläget. Den estetiska biten tycker jag dock är värd en slant.
Ny lägenhet, Longyu-filtret, racket, allt har påverkat ljudet. Dessutom är rummet väldigt kalt och bristande i dämpning för tillfället. Min nya soffa kommer nästa vecka, först då vet jag hur jag ska göra med tavlor etc. Duken till projektorn ska också upp, samt gardiner, mörkläggningsgardiner och lite gröna tingestar på fönsterbänken... Först efter det kan jag göra en riktig bedömning av ljudet i anläggningen. Det lär troligtvis inte bli sämre än i dagsläget iaf och just nu är jag hyfsat nöjd.
Mvh, Ola
Postad 07 June 2005 - 19:29
Jag kom i första hand för att lyssna på Cayin-spelaren som inte gjorde mig besviken vill jag lova. Men jag blev lika imponerad av både Korsun-stärkaren (denna BJÄSSE) och kanske framförallt högtalarna. Om man hade lysnnat i mörker skulle man aldrig i livet tro att det är stativare. Detta trots ett ganska sparsmakat inrett rum.
Lycka till med hembiobygget också - en bra början med den projjen tror jag.
Också får du komma över en dag om en månad, när nästa importelektronik är inspelad.
Postad 07 June 2005 - 19:43
Vill påstå att det låter ännu bättre sen soffan kom på plats! Och den är ju inte ens inspelad! Ser fram emot en provlyssning på dina monoblock, måhända i kombination med ett par kinesiska högtalare?
Hur som helst, tack för visiten och inte minst glassen!
Mvh, Ola
Postad 10 September 2005 - 23:44
Tjena UnBelieverNu sitter jag med 24mbit adsl från Bredbandsbolaget istället, därav mängden nya bilder.
Snygg bild, är det nya lyan ?
Nog för att det inte är 25 maj nu, men bilderna ? Var är dom ? Skulle vart intressant med en titt.
Mvh
Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 10 September 2005 - 23:46.
Postad 06 November 2005 - 11:48
Postad 19 December 2005 - 00:07
mvh!
Postad 12 November 2006 - 22:49
Kul att du har valt Avantgarde.
Jag hade angenämheten att lyssna på ett par DUO hos en vän som delar samma intressen.
Vi provade både med Mcintosh rör förstärkare och Krell Klass A.
Det var helt klart en av de bästa högtalarna jag har hört men personligen fanns det lite önskemål kvar men ack så små.
Hoppas du är nöjd med dina (inte så många som har avantgarde)
Postad 07 March 2007 - 22:04
Mvh:Albin
Redigerat av albinladin, 07 March 2007 - 22:06.
Postad 08 March 2007 - 22:31
Fortfarande impad av hornen och det faktum att sambon tillåter dem?!?!?!
MVH /Micke
Postad 09 August 2008 - 12:33
Ja det stämmer. Ska göras om i rummet men det kommer så klart inte blir helt optimalt men hade tänkt förbereda med elektronik inför flytten till lägenheten nästa år. Det går att få bra ljud med stora högtalare i ett litet rum, kolla bara på Chris Lymme
Gillar dina nuvarande stativhögtalare, vilken banddiskant! Och det är så urläckert med vit pianolack..
Redigerat av Unregistereda73534df, 09 August 2008 - 12:38.
Postad 09 August 2008 - 14:16
Men kör hårt! Jag har själv varit 18 med en Paradigm PS1200 i ett rum på 12kvm
Tack för kommentaren om mina nya burkar
Det är dock ingen banddiskant, utan en AMT (Air Motion Transformer).
Finishen är ännu läckrare i verkligheten.
Mvh, Ola
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
83 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?