Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio Pro sub+

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audio Pro Sub+ (Subwoofers) 1 7.710526 (37) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 17 January 2005 - 15:02

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Jag har köpt ett par Audio pro focus SA-5 vilka jag är väldigt nöjd med, inte minst basen i dem. Otrolig bas från så små element.

Jag går ändå i tankarna i att komplettera med en sub för filmtittandets skull, men eftersom jag till 95% lyssnar på musik. så vill jag även att suben ska fungera till det.

Valet ligger mellan AP-subbarna: sub+, sub evidende och sub focus.

Eftersom jag bor i lägenhet och fortfarande vill vara vän med grannarna så kanske subben inte behöver spela sådär extremt högt (tycker SA-5 spelar tillräckligt högt) och därför går tankarna till sub+. Någon som har en som kan ge sin synpunkt på hur den är till musik?

Om den är kass till musik kanske man ska gå direkt på focusen? men jag bor i lägenhet så man får kanske kompromissa (evidence)?

HJÄLP!

Postad 17 January 2005 - 15:08

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Nog bättre du satsar på Audio Pro Ace bass 2, ska vara klart bättre till musik än något den firman släppt tidigare. Kostar väl ca 5.000.

Postad 17 January 2005 - 15:11

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Ace Bass 2 är ju en bra bit dyrare än de andra subbarna som bo_man räknat upp...säkerligen mycket bättre, men ändå dyrare... :)

Postad 17 January 2005 - 15:30

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Man får väl spara... :)

Postad 17 January 2005 - 15:38

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Av dina alternativ så röstar jag på Focusen. Jag har inte jämfört den med de andra men den skall vara bäst av de, samt att jag tycker den spelar bra - även till musik.

Annars har Ace Bass 2 fått bra kritik och den slår nog alla dina alternativ till musik.

Postad 17 January 2005 - 16:32

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
AceBass går bort (tyvärr) dels för att jag tycker den är för dyr för den lilla komplettering av bas som jag vill ha, och dels för att jag inte gillar utseendet.

Focusen är jag tveksam till dels för att den lite stor samt att jag inte kan utnyttja den i min lägenhet. Det som väger till dess fördel är priset vs prestanda.

Men jag tror att båda spelar mycket bra och AB2 bör lämpa sig fint till musik med sina små element.

Har bara hört sub+ till film (onoff) och tyckte den spelade massor med bas, men vet inte hur den låter till musik. Sen vet jag inte inställningarna de hade på den. Det kanske var maxat och då mäktar den inte med om man någongång vill dra på lite.

Hur är evidence vs focus?

Postad 17 January 2005 - 16:33

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Upptäckte just att det finns ett ställe som behandlar bara subbar så denna tråd får gärna flyttas dit. Tack.

Postad 17 January 2005 - 17:49

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Hur är evidence vs focus?

Focusen är bäst på alla punkter.

Postad 17 January 2005 - 18:02

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Jag har själv en Sub Focus och en kompis till mig har en Sub+ (tror den finns i 2 versioner han har den med mest watt har jag för mig)
Då jag har hört båda skulle jag faktiskt rekommendera Sub+ till dina ändamål då den ger en sanslöst ren bas är billigare och riktigt liten och lättplacerad.
Första gången jag hörde Sub+ var till filmen "The Ring" och jag kan bara säga att jag satt som ett frågetecken, kunde bara inte fatta hur en så liten bas kan ge ett så rent och mägktigt ljud. (tillägas bör att den var optimalt placerad och jag satt i sweetspot men det är sällan jag njutit så pass mycket av en i övrigt ganska medioker film:)

Redigerat av AquaStealth, 17 January 2005 - 18:03.

Postad 17 January 2005 - 18:04

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Bo_man: Fick du mitt pm/mail?

Edit: Aah, ok. Såg att du inte gillade utseendet på Acebass 2, synd!

Redigerat av tsartiis, 17 January 2005 - 18:06.

Postad 17 January 2005 - 18:16

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Kort och gott: Focus, den är riktigt bra och dessutom billig 3000kr!

Postad 18 January 2005 - 09:23

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Jag har haft en Sub+ och jag var väldigt nöjd med den. Den ger både en rapp och rätt mastig bas (helt sanslöst mycket bas med tanke på storlek på både låda och element) men ändå kontrollerad. Jag tycker att den fungerar alldeles förträffligt för både film och musik. Givetvis finns det bättre subbar men har man en begränsad budget så kan jag definitivt rekommendera den. Enda anledningen till att jag sålde den var att jag köpte ett Kef-paket med sub (KHT-2005.2). Så här i efterhand önskar jag att jag behållt den gamla subben eftersom jag inte är helt nöjd med Kef-subben. Jag kanske kommer att köpa en ny AP-sub (antingen en AceBass2 eller Sub+ beroende på hur plånboken mår när det är dags för inköp) som komplement till min nuvarande sub.

Postad 18 January 2005 - 21:15

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Kan säga att Acebass inte går så djupt, inga 18hz som de uppger. Utan ner till ca: 26-27hz går den, något att tänka på kanske?

Postad 19 January 2005 - 08:01

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Tsartsiis: Tack men nej tack. Tycker inte den är speciellt snygg + att sub är något jag helst köper nytt.

Tror ni att sub+ spelar bra ihop med mina SA-5:or?

Postad 19 January 2005 - 16:59

Henriq
  • Henriq
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har en sub+ och den kompletterar mina AP Focus SA-4 alldeles utmärkt. Den gräver sjukt djupt i basregistret för sin storlek. I min lilla lägenhet räcker den fanimig mer än väl. Har ställt ner den på mycket låg nivå. Fick den för 1495 inkl frakt på Hallbäcks.

Postad 20 January 2005 - 14:12

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Det lutar åt en sub+ nu.
-Billig. (hittar nog ingen som är bättre för det priset)
-Fungerar riktigt bra till film men går att använda till musik.
-Bor i lägenhet så jag behöver inte världens tryck i basen.
-Matchar mina frontar.

Postad 20 January 2005 - 17:53

LSound - Thomas
  • LSound - Thomas
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Kan säga att Acebass inte går så djupt, inga 18hz som de uppger. Utan ner till ca: 26-27hz går den, något att tänka på kanske?

26hz er ved -10db og det kan ikke brukes til så veldig mye. Alt under 30hz vil ace bassen stort sett ignorere

Postad 23 January 2005 - 20:31

christianG
  • christianG
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag säger JM lab chorus sw-700 s, jag har den och den SKA vara bättre än Ace bass 2...

Postad 24 January 2005 - 20:58

Mike Rock
  • Mike Rock
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Om det är musik du prioriterar är nog sub+ bäst i prisklassen.

Hifi & Musik testade den i nr 4 2002:

”Bastyngden och auktoriteten som kommer ur den här näpna lilla lådan kan få vem som helst att sätta i halsen. Att den alls kan konkurrera med mångdubbelt större enheter är en prestation bara det, men att dessutom låta djupt och snärtigt är en smärre sensation.”

”Värmen, tyngden och den fina rumskopplingen är det man minns av den här brådmogna lilla krabaten.”

"Summa summarum är testens billigaste bas ett rykande budgetkap!"

Postad 25 January 2005 - 02:10

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

26hz er ved -10db og det kan ikke brukes til så veldig mye. Alt under 30hz vil ace bassen stort sett ignorere

T.o.m ännu sämre... Jag har iaf sålt min Acebass nu och beställt en SVS-subba som det tydligen ska va rätt schysst tryck i!

Postad 25 January 2005 - 11:05

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Undrar om någon vet om sub+ kommer att komplettera mina frontar (SA-5) bra eller om den är till för att användas med sateliter?

Postad 25 January 2005 - 22:07

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Tror ni Sub+ spöar Proson Blackbird subben eller?

Och är det stor skillnad på Sub+ och Sub+ MkII?

Postad 28 January 2005 - 12:38

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Vad finns det för in/utgångar på sub+?
Kan man koppla sub+ med högnivå?
Finns Auto på/av? eller är den antingen på eller av?
Fas?

Postad 31 January 2005 - 09:15

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Jag har haft en Sub+ inkopplad via högnivåingångar. Det går alltså att koppla in den via antingen hög- eller lågnivåingångar. Den har automatisk on/off och fas-justering finns också. Steglös volym (givetvis) och dito delningsfrekvens har den också.

Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 31 January 2005 - 09:16.

Postad 31 January 2005 - 15:37

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
ocl. Tack för svaret. Vill bara säkerställa att det är en sub+ du har och inte en sub+ MkII.

Hur nöjd är du med din sub på en skala 1-10 där 1=missnöjd och 10 mycket nöjd.
Något du saknar i funktions- och/eller musik/filmväg?

Postad 01 February 2005 - 07:40

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

ocl. Tack för svaret. Vill bara säkerställa att det är en sub+ du har och inte en sub+ MkII.

Hur nöjd är du med din sub på en skala 1-10 där 1=missnöjd och 10 mycket nöjd.
Något du saknar i funktions- och/eller musik/filmväg?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har faktiskt ingen aning. När jag köpte den så visste jag inte att det fanns något som hette MkII vilket skulle kunna tyda på att det INTE var en MkII. Jag hade den i ca ett år. Därefter sålde jag den eftersom jag skulle köpa mig ett Kef-system (KHT-2005.2). Som med alla subbar är det svårt att hitta en lagom ljudnivå som passar både för musik och till film. Till musik vill man ju ha en hifi-liknande bas medan man kanske vill ha lite mer muller till film. Detta är inget specifik för just denna sub. Jag var jättenöjd med den, framförallt till det priset. Enda anledningen till att jag gjorde mig av med den var att Kef-systemet hade en sub som var betydligt kraftigare. Tyvärr har jag i efterhand kunnat konstatera att Sub+ i flera avseenden låter bättre än Kef-subben (åtminstone enligt mitt minne) eftersom Sub+ klarar av att både ge lågbas och samtidigt ha tillräckligt med punch för att fungera bra till tex film. Kef-subben kan bara ge antingen det ena eller det andra. Hade jag vetat det innan så hade jag behållt Kef-subben som komplement.

Jag hade den för övrigt inkopplad via högnivåingångarna eftersom jag då bara hade en gammal tvåkanalsförstärkare. Jag hade då ett par bokhyllehögtalare som jag kompletterade med subben. Jag gillade Sub+ eftersom den var liten och smidig, lätt att placera, hade en rimlig prislapp samt att jag läst att den hade häpnadsväckande ljudkvaliteter för sin storlek (ag kan bara hålla med).

Svårt att säga hur nöjd jag är på en skala men för mina behov så räckte den gott och väl så säg typ 8 eller nåt. Eftersom det kan vara svårt att hitta en ljudnivå som fungerar bra för både musik och film så kanske en fjärrkontroll vore trevligt. Då är det också mindre bökigt att vara snäll mot grannarna om man tittar på film efter 22. Visserligen kan man väl göra samma inställning i recievern men det är lite stökigare än om man har en fjärrkontroll som går direkt till subben. En sådan fjärr står i alla fall på min önskelista när jag skall byta ut Kef-subben (satelliterna är jag nöjd med).

Postad 11 February 2005 - 08:59

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan att ha recievern (pioneer) inställd på sub on eller sub pls (lågnivåkopplat)?
Och vad är i så fall skillnaden på högnivåkoppling och sub pls (lågnivåkopplat)?

Kan man koppla sub+ via både högnivå och lågnivå samtidigt och vad skulle man tjäna på det?

Postad 11 February 2005 - 09:22

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Jag har aldrig provat men det känns högst osannolikt att du skulle kunna köra både låg- och högnivå samtidigt. En nackdel med högnivåingången är att det då fungerar som en gammal booster till en bilstereo. Den förstärkta signalen som kommer in är ofta färgad av förstärkarens kretsar och kan dessutom ha vissa missljud om förstärkaren inte är av högsta kvalitet. Dessa "fel" förstärks i subben eftersom signalen förstärks ännu mer i subbens slutsteg. Lågnivåsignal är alltså att föredra eftersom det sannolikt ger ett renare ljud. I mitt fall hade jag inget val eftersom jag inte hade någon lågnivåutgång på förstärkaren.

Postad 11 February 2005 - 11:10

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan att ha recievern (pioneer) inställd på sub on eller sub pls (lågnivåkopplat)?
Och vad är i så fall skillnaden på högnivåkoppling och sub pls (lågnivåkopplat)?

Kan man koppla sub+ via både högnivå och lågnivå samtidigt och vad skulle man tjäna på det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja man kan koppla in via hög- och lågnivå samtidigt. Det kan man på alla AP:s subbar.

Postad 13 February 2005 - 11:00

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Vad skulle jag tjäna på att koppla både hög- och lågnivå?

Måste ställa frågan igen:
Tror ni sub+ är för lite för att kombineras med mina sa-5? Finns det risk att sub+ "tröttnar" för sa-5 när man vrider på lite volym?
Eller är den ett lagom tillskott bas eftersom jag bor i lägenhet? till film och musik?

Postad 17 February 2005 - 14:28

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Kan man spela högt med sub+?

Varför jag undrar är för ligger i valet och kvalet mellan sub+ och sub focus. Är focusen för stor för en normalstor lägenhet dvs kan man utnyttja de fullt ut?

Eller är +:en för liten för en normalstor lägenhet?

Postad 24 February 2005 - 12:56

Henriq
  • Henriq
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har en sub+ som komplement till mina AP Focus SA-4. Jag bor i en etta på 45 kvadrat. Kan säga att den räcker och blir över. En Sub Focus vore nog litet overkill.

Postad 24 February 2005 - 13:10

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Finns det risk för att sub+ "storknar" innan mina sa-5:or när man drar på lite?
Kan du spela högt med din sub+. Om du jämför med dina sa-4 och drar på. Vilken sätter begränsningen för hur högt du kan spela. Sa-4 eller sub+

Postad 24 February 2005 - 17:29

Henriq
  • Henriq
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Då sub+ har ett 6,5 tums baselement, som jag tror är ngt kraftigare än det som sitter i SA-5, skulle jag tro att de är rätt likvärdiga. Du storknar nog själv innan de gör det :(
Jag har dock inte vågat testa mitt system på extremt höga nivåer med tanke på grannarna, men det går att spela relativt högt utan tecken på störande distortion med min denon 2105. Baselementet i sub+ rör sig inte mycket alls trots rejäla volympådrag.
Jag kunde även pressa SA-4:orna hårt med min gamla NAD-receiver 705 utan att de storknade. De små rackarna tål mycket. se t.ex detta. http://www.hififorum...Terms=audio,pro

Postad 25 February 2005 - 08:45

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Dilemmat är:
Sub+: snygg, liten billig men går bara till 30 Hz. Mina sa-5 går till 25Hz.
Sub focus: Stor, skrymmande, men går till 23Hz.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.