Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 *

690 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 januari 2006 - 21:55

Unregisteredb1800611
  • Unregisteredb1800611
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag maila till hbb igår kväll och fick svar idag, starkt gjort tycker jag att man får svar på en helg :o

Allafall så fick jag som svar att det skulle funka utmärkt till Z4 och dom trodde t o m att bilden skulle bli lite bättre med VGA kabel (bara boxen skickar RGB scart vilket den ska göra om jag fattat rätt), så nu blir det till att beställa en supra scart-VGA !

Postad 15 januari 2006 - 22:54

Unregisteredba114c1e
  • Unregisteredba114c1e
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag har nyss hängt upp min z4 i taket och den väsnas som fan. Dessutom har den börjat ge ifrån sig ett "tjutande" ljud som hörs tydligast när man just har slagit på den. Låter inte som att det kommer från fläkten...

Hittade en död pixel igår ca 15 cm in från högra kanten i mitten. Den är blå och två stycken runt den är verkar också vara lite blåaktiga. Vet ni om detta går på garantin. När jag frågade fyndborsen så fick jag ett svar att jag skulle kontakta Cavena.

En till fråga. Första projektorn i min ägo och jag är lite av en nybörjare. När jag väljer 1280*720 i windows och kör med HDMI-DVI kabel på 3m så blir bilden större än själva bilden som projektorn projicerar. Dvs att jag ser inte hela "skrivbordet" på bilden som projiceras. Om jag däremot ställer in upplösningen ett snäpp mindre typ (1154*nånting) så stämmer det?

tacksam för svar

<{POST_SNAPBACK}>

Jag misstänker att du vill klona din datorskärm och projjen.
Samma sak hände mig.

Man måste klona åt "rätt håll" s.a.s. Prova att klona projjen till monitor.
Då blir det projjens upplösning som "bestämmer"
Men o andra sidan kommer din monitor att se konstig ut.

Det går ändå hjälpligt att sätta igång en film eller så.

/kackerlacka

Postad 16 januari 2006 - 11:23

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
didrik: Kör du fortfarande med Autoiris Off?

Postad 16 januari 2006 - 12:26

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
svar: Nej.

jag kör den numera på "auto" (lr heter det bara on/off? siter i skolan å är lite förvirrad).

Postad 16 januari 2006 - 13:20

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
:o Jag vet inte vad det heter. Av eller på var det jag var ute efter .

Detta skrev du tidigare: "själv har jag inte stört mig på autoirisen när jag har haft den på. men nu kör jag den ändå stängd efter att ha kalibrerat min utifrån pacmans inställningar.
"

Redigerat av Palle, 16 januari 2006 - 13:52.

Postad 16 januari 2006 - 16:51

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
mm, men sen har jag efter det kört den lite på on. sen har den bara blivit så att den har stannat kvar där. antagligen för att jag tycker att den är bäst så. men, smaken är ju som baken. sen är jag lite veilig och byter fram och tillbaka. kan liksom inte bestämma mig för vad som ser bäst ut helt enkelt... beror nog lite på från film till film tror jag...

Postad 17 januari 2006 - 13:39

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Mailade Cavena i torsdags och fortfarande inte fått något svar ang ny firmware. Börjar tendera till dålig stil faktiskt.

Postad 18 januari 2006 - 13:40

denson
  • denson
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
hur många timmar har era z4or klämt fram?
min är uppe i 76 timmar på 2 månader.

Postad 18 januari 2006 - 15:42

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Mailade Cavena i torsdags och fortfarande inte fått något svar ang ny firmware. Börjar tendera till dålig stil faktiskt.

Det enklaste är väl att ringa? Då får du ju svar på en gång. Mail tenderar ibland att ta lite längre tid.

Postad 18 januari 2006 - 19:29

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
har kört min i 311h på 2månader :lol:

Postad 18 januari 2006 - 23:33

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
83 timmar and ticking... oops, nu blev det 84 :lol:

Postad 19 januari 2006 - 09:41

Unregistered469c857f
  • Unregistered469c857f
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!

Första inlägget här på minhembio.

Har plöjt igenom massa trådar och diverse recensioner och står som många andra mellan en 900:a och en Z4:a.

Nu till min fråga till er med Z4:or. Hur funkar vanlig analog TV. Typ comhem. Har läst att det är riktigt kasst. Lite bilder på hur det ser ut vore trevligt! =)

Tack!

//Roger

Redigerat av Unregistered469c857f, 19 januari 2006 - 09:46.

Postad 19 januari 2006 - 10:37

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
välkommen till forumet :lol:
kan inte hjälpa dig nu men ska snart skaffa tv-kort till datorn så då får vi se. så bedrövligt blir det nog inte. om du någonsin har kollat på något divx-klipp på datorn så kan du nog stå ut med att kolla på tv med projjen också ;)

men jag återkommer i slutet av januari om inte nån annan har svarat tidigare :blink: ....

EDIT: ville bara berätta att jag nu (haft projjen i två månader men har inte orkat göra det "riktigt" förrän nu. mycket pga utav att jag inte haft en riktig skiva med kalibreringsshit. men har kringått den problematiken nu :D ) har kalibrerat om min projektor ordenligt. fnnnnyfnnnaaaan (ja, det ska stavas så :D ) vilka fina färger å vilken biiiild.

det är som farbror barbro säger: det finns ingen genväg till det perfekta ljudet... fast i vårat fall bild :D

Redigerat av didrik, 19 januari 2006 - 23:00.

Postad 20 januari 2006 - 07:37

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Hej!

Har plöjt igenom massa trådar och diverse recensioner och står som många andra mellan en 900:a och en Z4:a.

Nu till min fråga till er med Z4:or. Hur funkar vanlig analog TV. Typ comhem. Har läst att det är riktigt kasst. Lite bilder på hur det ser ut vore trevligt! =)

Tack!

//Roger

Hallå och välkommen hit :P.

Kan bara rekommendera dig att köra sattelit-tv. Du får en bra, faktiskt väldigt bra tv-bild med sattelit. Klart jämförbart med en halvkass DVD-utgåva. TV är svårt. Signalerna är inte flaggade som på en DVD-film, vilket får till följd att projektorn inte vet vilka bilder som skall sättas i hop - detta gör att linjedubbleringen aldrig kan bli 100 %-ig. Dessutom så är bandbredden mkt sämre på kabel-tv. Kan tyvärr inte ge dig bilder på det, men på sattelit om du är intresserad.

Ni som kört er projektor (Z4) ett par hundra timmar, någon försämring på lampan, blivit mörkare?
Kommer ju ihåg min Z2 som i princip var otittbar efter 800 timmar. Lampan hel, men bilden var jättemörk.

Postad 20 januari 2006 - 08:41

Unregistered469c857f
  • Unregistered469c857f
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej!

Tack!

//Roger

Hallå och välkommen hit :P.

Kan bara rekommendera dig att köra sattelit-tv. Du får en bra, faktiskt väldigt bra tv-bild med sattelit. Klart jämförbart med en halvkass DVD-utgåva. TV är svårt. Signalerna är inte flaggade som på en DVD-film, vilket får till följd att projektorn inte vet vilka bilder som skall sättas i hop - detta gör att linjedubbleringen aldrig kan bli 100 %-ig. Dessutom så är bandbredden mkt sämre på kabel-tv. Kan tyvärr inte ge dig bilder på det, men på sattelit om du är intresserad.

Ni som kört er projektor (Z4) ett par hundra timmar, någon försämring på lampan, blivit mörkare?
Kommer ju ihåg min Z2 som i princip var otittbar efter 800 timmar. Lampan hel, men bilden var jättemörk.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! =)

Med sattelit menar du digital parabol-TV antar jag?
Hmmm, jag har idag ingen digital-TV. Men funtar på att skaffa det via comhem, borde kanske förbättra bilden. Skicka gärna några screenshots på hur det ser ut för dig!

//Roger

Postad 20 januari 2006 - 11:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle vilja förtydliga "tv och proj" biten lite... :angry:

Anledning till att tv ser sämre ut än dvd är främst följande:

- Analog-tv = analog komposit, dvs sämsta sortens signal, svårt att få riktigt bra, oavsett bildbehandling.

- Digital tv = digital komponent, samma som dvd, och i grunden har det samma förutsättningar vad det gäller bildkvalla.

- Tyvärr har digital-tv ofta lägre bitrate/datamängd än dvd vilket gör att bildkvalitén minskar, i vissa fall rejält. Sattelit-tv har i ofta högre bitrate än marksänd- och kabeltv.

- Filmaterial vs Videomaterial. Filmmaterial (i regel filmat med filmkamera) kan deinterlaceas (omvandling 576i => 576p) till "äkta" 576p, detta oavsett om filmen ligger på dvd eller ramlar in genom antennutaget. Videomaterial (i regel filmat med tv-kamera) kan vid rörelse aldrig uppnå "äkta" 576p. Det gör att sport och dylikt ALDRIG kan uppnå samma kvalité som vi vant oss vid från filmer (från dvd eller boxen).

- Pga ovanstående kommer tv sällan bli optimalt men om man håller sig till digital-tv och en kanal med hyffsad bitrate så ska tv komma hyffsat nära dvd, förutsatt att tv-signalerna deinterlaceas lika bra som dvd-signalerna.

- Vad det gäller flaggor så finns de inbakade i mpeg-strömmen och deinterlaceing baserade på dessa kan alltså bara ske i en spelare eller digital-dekoder. En proj matad med interlace kan alltså inte använda dessa flaggor. Nu spelar det mindre roll eftersom en BRA deinterlacer inte förlitar sig på flaggor eftersom det filmaterial vi har i regel är felflaggat(ingen vet varför). Istället gör man en analys av innehållet för att ta reda på vilka halvbilder (576i) som ska slås ihop för att få ut "äkta" 576p. Detta kan göras lika bra i proj som i spelare/dekoder. Problemet för Z4 är alltså inte avsaknaden av flaggor utan att den är rätt dålig på att göra denna analys vilket får till följd att den ofta inte kan plocka fram "äkta" 576p ur 576i filmmaterial.

Klart som korvspad för många men kanske nån lärde sig nått, vad vet jag. :)

Postad 20 januari 2006 - 13:00

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Skulle vilja förtydliga "tv och proj" biten lite... 

Anledning till att tv ser sämre ut än dvd är främst följande:

- Analog-tv = analog komposit, dvs sämsta sortens signal, svårt att få riktigt bra, oavsett bildbehandling.

- Digital tv = digital komponent, samma som dvd, och i grunden har det samma förutsättningar vad det gäller bildkvalla.

- Tyvärr har digital-tv ofta lägre bitrate/datamängd än dvd vilket gör att bildkvalitén minskar, i vissa fall rejält. Sattelit-tv har i ofta högre bitrate än marksänd- och kabeltv.

- Filmaterial vs Videomaterial. Filmmaterial (i regel filmat med filmkamera) kan deinterlaceas (omvandling 576i => 576p) till "äkta" 576p, detta oavsett om filmen ligger på dvd eller ramlar in genom antennutaget. Videomaterial (i regel filmat med tv-kamera) kan vid rörelse aldrig uppnå "äkta" 576p. Det gör att sport och dylikt ALDRIG kan uppnå samma kvalité som vi vant oss vid från filmer (från dvd eller boxen).

- Pga ovanstående kommer tv sällan bli optimalt men om man håller sig till digital-tv och en kanal med hyffsad bitrate så ska tv komma hyffsat nära dvd, förutsatt att tv-signalerna deinterlaceas lika bra som dvd-signalerna.

- Vad det gäller flaggor så finns de inbakade i mpeg-strömmen och deinterlaceing baserade på dessa kan alltså bara ske i en spelare eller digital-dekoder. En proj matad med interlace kan alltså inte använda dessa flaggor. Nu spelar det mindre roll eftersom en BRA deinterlacer inte förlitar sig på flaggor eftersom det filmaterial vi har i regel är felflaggat(ingen vet varför). Istället gör man en analys av innehållet för att ta reda på vilka halvbilder (576i) som ska slås ihop för att få ut "äkta" 576p. Detta kan göras lika bra i proj som i spelare/dekoder. Problemet för Z4 är alltså inte avsaknaden av flaggor utan att den är rätt dålig på att göra denna analys vilket får till följd att den ofta inte kan plocka fram "äkta" 576p ur 576i filmmaterial.

Klart som korvspad för många men kanske nån lärde sig nått, vad vet jag. 

Fel av mig då Pacman :lol:

Jag lärde mig nåt :)

Men för att gå ifrån allt tekniksnack två sekunder. Jag får en bra bild via satellit. Inte optimal, definitivt inte sportsändingar, men helt klart godkänd. Jag har varit inne på en extern linjedubbblare eller lägga massa pengar på en förtsärkare med bra scaler och linjedubblare men kommit fram till att den lilla eventuella vinsten i form av bättre tv-bild aldrig kan motivera de pengarna. Då är det bättre att vänta in HDTV. Vilket är möjligt redan till fotbolls-vm i sommar. 1080-satelliten KOMMER att sända fotbolls-vm. De förhandlar med SVT om att köpa deras kommentatorer (enligt info jag hört, inte säker på detta). Så ett köp av e ny disk vänd till Astra och en HDTV-box så är biffen klar.

Lite OT, men tänk er fotbolls-vm HD på vår Z4 :angry:

Postad 20 januari 2006 - 13:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Lite OT, men tänk er fotbolls-vm HD på vår Z4  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr.... läs länken nedan... :angry:

SVT gör en 180

mvh

/Pär

Postad 21 januari 2006 - 14:09

robarth
  • robarth
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
hallo! nu när sony HS50 och z4 är nere i nästan samma prisklass undrar jag om det är någon har testat dem. är z4 bättre då den är nyare?
tobbe

Postad 22 januari 2006 - 21:56

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Tyvärr.... läs länken nedan... dry.gif

Sista ordet är inte sagt än, SVT ska besluta inom ett par veckor om de ska köra VM på HDTV via satellit. Däremot der det kört ut för Boxer-kunder. Spännande!

Postad 25 januari 2006 - 14:54

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
hur blev det nu. finns det en firmware uppgradering till våra kära z4:or? :)

Postad 27 januari 2006 - 03:36

SeverRain
  • SeverRain
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

tänkte fråga hur ni har löst placeringen av era z4. Plöjde igenom manualen och där står det att det ska vara minst 50cm fri rum bakåt... :wacko:

Med min nuvarande hylla som jag hadde min z1 på, så finns det inte en chans att jag klarar det iaf

Postad 27 januari 2006 - 10:36

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
det står mycket strunt i manualer. på min receiver stog det att det vara tvunget att vara minst 20 cm luft på varje sida, men inte har den mått dåligt av att stå i min stereobänk för det.

det är mest rekommendationer från tillverkaren, det gör inget om det inte är exakt 50. men lite luft borde det vara. den tar ju in fräsh luft från baksidan....

Postad 28 januari 2006 - 01:15

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Står inför mitt första projval. I prisklassen under 20.000 har jag fastnat för Z4:an.
(Hör jag ett visst jubel?)

Men... mitt andra val skulle vara Sony HS60.

Ärligt nu alltså kära Z4:a-ägare som sett Sony'n: Är Sony'n 7-8.000 kr bättre?

Jag har inte haft möjlighet att se dom "mot varandra".

Please give me help! :lol:

Postad 28 januari 2006 - 15:51

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Jag har precis (2 timmar sedan) tittat på bl.a Z4 och HS60. Personligen tycker jag inte att det är värt skillnaden även om HS60 är finfin. Jag blev imponerad av Z4. (Har en Panasonic AE100 sedan tidigare och Panasonic AE900 blev jag grymt besviken på)
Dock är det DINA ögon som skall göra en bedömning. :lol:

Redigerat av Palle, 28 januari 2006 - 16:15.

Postad 28 januari 2006 - 21:12

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0

Jag har precis (2 timmar sedan) tittat på bl.a Z4 och HS60. Personligen tycker jag inte att det är värt skillnaden även om HS60 är finfin. Jag blev imponerad av Z4. (Har en Panasonic AE100 sedan tidigare och Panasonic AE900 blev jag grymt besviken på)
Dock är det DINA ögon som skall göra en bedömning.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var just sådana tankar jag var ute efter. Tack för svaret!

:blink:

Postad 29 januari 2006 - 11:49

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
det hela beror ju på vad för sorts person man är. klarar man sig inte utan det allra allra bästa i klassen, oavsett pris så ska man nog ta en hs60. vill man dock spara de där tusenlapparna är z4 ett utmärkt alternativt.

och helt ärligt. om du nu inte redan visste att du vill ha en z4 så hade du ju suttit med en hs60 nu :)

Postad 29 januari 2006 - 12:21

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Tack!
Väldigt kloka tankar.
:)

Postad 30 januari 2006 - 15:47

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
ville bara berätta att jag i lördags(lr var det på söndagen?) kollade på bandy-vm på min projektor mitt på dagen i fullt dagsljus (jag har projjen i vardagsrummet som har en vägg som är helt täck av fönster och vita väggar å tak) utan mörkläggning och hade faktiskt en mer än okej bild, om man ser till färgerna nudå. analog-tv på projjektor var ju ett skämt om man jämför med dvd. maken till blödningar å suddig å oskarp bild får man leta efter=)

nu är det ju inte så mycket mörkafärger i bandy etersom det är snö å is typ. men ändå. blev positivt överraskad faktiskt :)

jaja, ville bara berätta det här eftersom många är oroliga över att deras mörkläggning inte ska räcka till å så. hmm, kanske skulle postat det här i huvuddelen av projektorforumet ;) ?

Postad 30 januari 2006 - 19:00

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
vet någon vart man kan hitta en längre strömsladd till z4:an? den ska äntligen upp i taket( äntligen kanske modifieras om den låter som ett tröskverk) och behöver typ en 4-6m lång lr liknande....

tack på förhand!

Postad 30 januari 2006 - 19:08

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Det är samma kabel som ett flertal laptops använder

http://www.dustin.se...odID=5010073329

eller

http://www.dustin.se...odID=5010073330

-Thomas

Postad 30 januari 2006 - 19:20

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
tack så mycket! :)

Postad 30 januari 2006 - 21:48

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Fast letar du kan du hitta billigare än Dustin.

Kjell och Company har tex 5 meters för 39 kr. Så har du sparat in en filmhyra eller två :)

Postad 30 januari 2006 - 22:05

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Har man köpt en proj för närmare 20.000 så är det ju viktigt att spara några tior :-) Det lär ju komma en Z5:a oxå :-)

-Thomas

Postad 31 januari 2006 - 10:00

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Är fortfarande i valet av projektor. Ni som har haft era Z4 ett tag... funkar Iris-funktionen bra eller är den för långsam för att man skall kunna njuta av film.? Har hört info om "dimmer-effekt"..

Postad 31 januari 2006 - 10:11

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Du kan ju alltid läsa genomgången vi gjorde på Component.se :)

http://www.component...el-sanyo_z4.php

Rätt hanterad är det ingen fara ;)

mvh

/Pär

Postad 31 januari 2006 - 10:28

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Tackar för tipset...väntar bara på Pacmans uppdatering av testet. :)

Postad 31 januari 2006 - 20:27

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Har man köpt en proj för närmare 20.000 så är det ju viktigt att spara några tior :-) Det lär ju komma en Z5:a oxå :-)

-Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Vi är ju ändå inne på minhembio/prisjakt eller hur!? Sist jag tipsade om den billigare sladden blev tipsmottagaren tokglad och lovade dricka en extra öl till min ära ;)

Postad 01 februari 2006 - 15:19

Dust_Puppy
  • Dust_Puppy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej
jag tittar som många andra på en D5 projektor, just nu verkar Z4 vara det primära valet pga det stora lens-shift omfånget och zomen. jag har dock 2 frågor till er som har denna.

lens-shiften: om man maxar ut lensshifen i vertiklt läge får man stora bildförsämringar eller fungerar det bra ?

kopla in TV: vad jag har läst så hanterar Z4 interlaced signaler väldigt dåligt, har någon erfarenhet av detta och finns det nått bra sätt att "deinterlaca" en tv signal innan projektorn ?

tanken är att jag ska använda den med en AX2AV osh skicka in HDMI för det mesta.

Tack!
/Dust

Postad 01 februari 2006 - 16:25

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
En inställningsfråga igen :)

Hur kör ni era inställningar/kombinatioer för ..nu vet jag inte om namnen är korrekt ..

LinsIris: (0-63)
Lampläge: (A1, A2, Hi, Low)
LampIris: Auto, Open, Close
Bildval: Vivid, natural etc..

Postad 01 februari 2006 - 16:54

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

En inställningsfråga igen 

Hur kör ni era inställningar/kombinatioer för ..nu vet jag inte om namnen är korrekt ..

Kolla Pacmans inställningar tidigare i tråden. Jag utgick från dem, och kalibrerade sedan med DVE själv. Bl a fick jag lite annorlunda resultat på color management. Men ett tips är att utgå från Cinema-läget och de inställningar som Pacman så förnämligt redovisat tidigare i tråden.

En annan sak, inget som har ork att kolla ny firmware? He he, annars får jag ringa Cavena, för mail svarar de inte på i alla fall. Måste lösa oljudet med fläkten, det är horribelt högt. Antingen ny firmware, eller en rättvänd projektor på någon sorts takupphängning, eller en annan projje. När fokus ligger så mkt på fläkten när jag tittar på film så är det inte bra. Att det krävs rätt hög musik eller bomber för att den inte ska höras så är det ngt som är fel. Vid vanlig dialog låter det mer eller mindre som en dammsugare...

Någon som har någon smart lösning på takupphängd hylla kanske? Eller hur har ni andra Z4-ägare löst det hela?

Postad 01 februari 2006 - 17:11

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Jag brydde mig aldrig om att hänga den upp och ner då jag redan läst om problemen med fläktljudet. Jag köpte 4 st runda silvergrå bordsben (30 cm långa) på Bauhaus och skruvade upp i taket. Dessa ben har plastfötter med M10 gäng i botten. Jag fixerade dessa med en skruv ifrån sidan i varje ben, annars kan de ramla ur. Jag skruvade sedan fast en träskiva (just nu ett gammalt hyllplan, skall bytas mot något snyggare) med 4 st M10 bultar i dessa ben.

Postad 02 februari 2006 - 14:19

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
:)

En inställningsfråga igen 

Kolla Pacmans inställningar tidigare i tråden. Jag utgick från dem, och kalibrerade sedan med DVE själv. Bl a fick jag lite annorlunda resultat på color management. Men ett tips är att utgå från Cinema-läget och de inställningar som Pacman så förnämligt redovisat tidigare i tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar ..
Jodå. jag har tittat lite på dem och väntar även på Pacmans uppdaterade test på Component.se .
Jag var lite intresserad hur ni kombinerar de olika inställningarna enligt ovan.

Redigerat av Palle, 02 februari 2006 - 14:19.

Postad 03 februari 2006 - 10:19

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Tackar ..
Jodå. jag har tittat lite på dem och väntar även på Pacmans uppdaterade test på Component.se .
Jag var lite intresserad hur ni kombinerar de olika inställningarna enligt ovan.

Jag kör pure cinema och iris på -34 och auto. Sedan har jag identiskt inställt som pacman, med några små skillnader. Mitt råd: alllt som handlar om färganpassning t ex höjd röd och så vidare använder du Pacmans inställningar (med andra ord; det som är omöjligt för oss lekmän att komma fram till då vi t ex inte har colorfacts och liknande). retsen kan du med stor fördel använda DVE för. Så grundkalibrering enligt Pacmans inställningar, retsen med DVE.

För övrigt så skall jag ledsamt nog byta min Z4. Jag står inte ut med fläktljudet på den. Har idag pratat med två killar på Cavena varav den ena på ett service, det kommer INTE att komma en fimware-uppdatering som åtgärdar flätnivån i upp och ner-läge.

Postad 03 februari 2006 - 10:50

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Ska prova ditt tips.

Trist att du inte får ordning på fläktljudet för det är en bra bild den levererar.. Skall du byta till en ny Z4 eller en annan modell?.

Edit: Såg i HS60-tråden att du sneglar åt denna projje. :blink: Ja, den är ju trevlig. Funderar forffarande på en sån men är lite tveksam eftersom jag inte kan mörklägga så bra och vad jag hört så presterar den bäst i "svarta rum".

Redigerat av Palle, 03 februari 2006 - 10:56.

Postad 03 februari 2006 - 11:33

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
om fläkten inte går att leva med i takläge så måste iaf jag börja planera lite moddningar på mitt takfäste. men det ska inte vara så svårt. måste bara hitta närmsta plåtslagare....

Postad 03 februari 2006 - 23:43

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt projektor :)

Den största anledningen, eller den enda egentligen, var för fläktens skull. DLP var uteslutet då jag ser regnbågar så jag tittade lite på andra LCD och sett bra rewieves på Sony HS60. Så jag åkte och kollade, och slog till. Väl hemma så satte jag upp den, snabbkalibrerade med DVE (och inga inställningar behövdes ändras, helt otroligt) och körde igång. Som en parantes måste jag säga att jag är osäker på nivåerna på färgerna, måste få tag i nån som har gjort en ordentlig klibrering med colorfacts elelr liknande. Men oj oj oj säger jag. Sambon ville kolla det senaste DVD-köpet, 27 sekundmeter snö. Jaha, tänkte jag, en svenska halvkass TV-produktion som första film :D
Men herregud vilken bild. En del svåra vita partier med mycket snö som Sonyn hanterade med bravur. Ite mrrigt eller VB någonstans. Resten av filmen utspelas i en mörk stuga med mycket kontraster som sätter svärta och kontrast på prov. Knivskarp bild! Helt otroligt. Jag är en begistrad människa :D men detta var mer än jag kunde tro. Denna rockade röven av Z4, det är bara att erkänna. Och då skani tänka på att jag INTE var missnöjd med Z4:ans bild, tvärtom.

Så till anledningen till bytet, fläktljudet. Trots att filmen i princip bara består av lågmäld dialog och istor sett är befriad från musik så hördes inte fläkten under hela filmen, vilken glädje!

Så mitt ärliga tips är att: OM du är känslig för idiothögt fläktljud och OBSERVERA om du ska ha projektorn upp och ner i taket så överväg en Sony HS60, den är fantastisk. Om du däremot kan ha Z4 rättvänd och inte riktigt vill lägga närmare 25000 kr så är Z4 min givna rekommendation!

My 2 cents...

Ps. Ett stort tack till Cavena-Multimedia som utan tjafs tog tillbaka Z4 trots att jag haft den i en och en halv månad, respekt!

Postad 04 februari 2006 - 19:16

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
att dom tog tillbaka din z4 utan tjaffs är nog bara för att dem också är generalagent åt sonys nya proj(av vad jag har förstått). så nu tjänade dom ju några tusenlappar till på dig :D

tråkigt att du inte kunde stå ut med fläktljudet. till veckan kommer en snickare (ja, jag har ingen slagborr å bor í hyreslägenhet, hyresvärden ska få fixa det åt mig) å ska borra upp min i taket. fan om den låter som ett tröskverk. jag har in teråd att byta ut den heller :)

Postad 07 februari 2006 - 21:52

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
okej, behöver hjälp....

ska fixa upp min projektor i taket imorgon, bovärden ska komma med slagborr å allt å hjälpa mig. så jag tänkte att jag packar up takfästet å skruvar ihop det så att jag är klar till imorgon. då upptäcker jag att skruvarna som är med är för smala för hålen i z4:an. okej, tänkte jag.vad nu. sen upptäcker jag att det finns två olika skruvar med för att fästa i projektorn, en smal å en tjockare. tyvärr så var den tjockare precis för smal, typ 0,00001 mm lr så. så den går inte att använda. det finns ytterligare en sort skruv med, för att fästa på ett annat ställe. denna passar i projektorns hål men inte i "armarna" som ska fästas i projektorn med hjälp av skruvarna. det skulle nog gå att fixa om man tar å borrar upp armarna lite, men då måste jag ju ändå fixa nya skruvar till det andra stället.

vete fan hur man ska göra. ska jag försöka lämna tillbaka takfästet(är ju öppnat nu så det kan bli lite surt), borra å modda det så det passar lr något annat?

ps. det är ett vogel epc-4010, som ni hittar här

Postad 07 februari 2006 - 23:02

Unregistered0dabe3b2
  • Unregistered0dabe3b2
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Taskigt läge didrik... :)
Fick hämm min nya dator "HTPC" Förra veckan. Tankade hämm lite (Gratis) HD klipp ifrån win.
Igår satt jag och kollade på några hd-klipp och det var sanslöst bra bild. Skulle efter det kolla på en film "Benknäckargänget" gggrrrrr vilken kass bild det var med en vanlig dvd film. Har man inget att gämföra med så kan man vara nöjd, Men har man sätt lite hd-matrial före så :)
effter ca 30min in i filmen så tyckte man at dvd bilden var kanon..
Ps provkör ingen Koenigsegg om man inte kan få en :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.