Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 August 2007 - 10:43

Hemul
  • Hemul
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Försäkra dig om att datorn skickar DVI-D (digital bild) skickar den DVI-A så är det analogt vilket HDMI inte tycker om.

Den inställningen bör du kunna göra i drivrutinerna till grafikkortet eller bildinställningarna eller nå't.

<{POST_SNAPBACK}>

fick till de .Tack så mycket

Redigerat av Hemul, 29 August 2007 - 13:25.

Postad 29 August 2007 - 14:41

sulan70
  • sulan70
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Mors, här kommer mitt första inlägg.

Jag har en Sony KDL 32V2500 samt en Sony RDR HX750 160GB. På LCD:n kan jag välja flera olika format som t. ex. 14:9, 4:3, Zoom etc vid normalt TV-tittande. När jag tittar på "inspelningskanalen" för DVD:n så finns inte 14:9 och 4:3 kvar och även när jag kollar på en rulle. Enligt Sony så beror det på att DVD:n inte har detta format men när jag hade min gamla tjock-tv så var det inga problem att ändra formatet till 14:9 eller 16:9. Har checkat inställningarna men hittar inget som kan hjälpa mig. Kör i dagsläget HDMI mellan DVD - LCD. Skulle detta problem lösas med att köra en scart istället för HDMI?

Vad är det bästa kopplingsschemat för ComHem-box med endast scart och DVD med HDMI och LCD med HDMI ? Har kollat i forumet och det går runt i pallet på mig.

Postad 29 August 2007 - 18:35

matte_85
  • matte_85
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ja, då var det min tur att skriva här.
Sitter och letar efter min S/PDIF ingång men hittar ingen, på laptopen står det S/PDIF surrounded men hittar bara de vanliga 3.5 mm utgången men där finns 2 andra ingångar som ser likadan ut, men av de ser ut ha tecknet för mikrofon och de andra kan jag inte riktigt beskriva. Vad är det för sladd jag ska använda för att koppla detta till min hemmabioreceiver? och vilken ingång?
Laptopen är en Asus A6JA-Q028P.
Anslutningarna jag pratar om http://www.nordichar...21/DSCN0961.jpg

Redigerat av matte_85, 29 August 2007 - 18:40.

Postad 30 August 2007 - 07:27

sulan70
  • sulan70
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Mors, här kommer mitt första inlägg.

Jag har en Sony KDL 32V2500 samt en Sony RDR HX750 160GB. På LCD:n kan jag välja flera olika format som t. ex. 14:9, 4:3, Zoom etc vid normalt TV-tittande. När jag tittar på "inspelningskanalen" för DVD:n så finns inte 14:9 och 4:3 kvar och även när jag kollar på en rulle. Enligt Sony så beror det på att DVD:n inte har detta format men när jag hade min gamla tjock-tv så var det inga problem att ändra formatet till 14:9 eller 16:9. Har checkat inställningarna men hittar inget som kan hjälpa mig. Kör i dagsläget HDMI mellan DVD - LCD. Skulle detta problem lösas med att köra en scart istället för HDMI?

Vad är det bästa kopplingsschemat för ComHem-box med endast scart och DVD med HDMI och LCD med HDMI ? Har kollat i forumet och det går runt i pallet på mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Löste det själv. Kör man med HDMI mellan DVD och LCD så finns inte alla val med men med en scart däremot...

Postad 30 August 2007 - 09:35

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
matte_85: enl Manualen s. 16-17skall hörlursutgången även vara S/PDIF, sedan om den är elektrisk eller optisk vet jag inte men det kan du kontrollera.
Sätt på S/PDIF och se om det blinkar i hörlursuttaget, då har du en optisk 3,5mm utgång. Annars har du en elektrisk 3,5mm S/PDIF utgång.

Då får du antingen skaffa en 3,5mm -> TOSLINK kabel (eller adapter) om det är optiskt, eller en 3,5mm -> RCA kabel/adapter om det är elektriskt.

Redigerat av mikeett, 30 August 2007 - 09:37.

Postad 04 September 2007 - 21:11

Unregistered09b4362c
  • Unregistered09b4362c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
jag är verkligen ny på förstärkare och högtalare, hur dom ska kopplas, vilka kablar som ger bäst ljud osv.

jag tänkte köpa en XTZ Class A-100 D II och driva Dynavoice F-6

vill gärna ha hjälp med vilka kablar jag ska köpa, vad "banan" är osv.. en snabb grundkurs vore snällt.

Postad 05 September 2007 - 08:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Som högtalarkablage rekommmenderar jag dig till att börja med Snabbguide till EKK Billigt och riktigt bra.

Signalkablage (kopplas mellan cd-spelare m.m. och receiver), börja med RG62 kräver lite enkla lödkunskaper, eller känna någon som kan hantera en lödkolv. Ruggigt bra för den prislappen, och för din anläggning kan man inte gärna rekommendera kablage för tusentals kronor.

Kontakter finns 4 olika att väla på.
1) ingen kontakt, skruva fast kabeln direkt på förstärkaren och högtalaren.
Fördelar: Direkt kontakt utan legeringar och andra material. kontaktytan oxiderar inte men väl allt annat.
Nackdelar, om du någon gång kopplar om så har den avskalade kabeldelen oxiderat. Kan ge nötningsskador på högtalar/receiver terminalen.

2) Bananer
Fördelar: enkelt att koppla om, ger bra kontakt om den sitter 'tight'
Nackdelar: Oxiderar förutom på kontaktytor om den inte är guldplätterad.

3)Gaffel
Fördelar: Får bra kontakt.
Nackdelar: oxiderar där den inte har kontakt om den inte är guldplätterad, något krångligare att koppla om än bananer.

Detta var bara exempel på kontakttyperna, dessa kommer i många olika utföranden och kvaltéer.
Bananer är de mest populära. Elfas Suprafix typ 215 är populär då den 'skär' in lite i kabeln.

Redigerat av mikeett, 05 September 2007 - 08:37.

Postad 05 September 2007 - 15:44

Unregistered09b4362c
  • Unregistered09b4362c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
jag har tittat lite bak på stärkaren.

hur låter denna koppling

Optisk från PS3an - Stärkare

dessa till högtalarna
http://www.fyndborse...w.aspx?Key=4636

sen ifrån min Xbox 360 har jag ingen aning,, (något förslag)

en fråga till.. vad är coaxial ingångar?

Redigerat av Unregistered09b4362c, 05 September 2007 - 16:17.

Postad 06 September 2007 - 08:26

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jag hade dock kört på EKK som högtalarkabel, ungefär samma pris men garanterat bättre, men ditt alternativ fungerar. Tänk bara på att köpa 2st i så fall för de säljs tydligen styckvis.

360:n har också optiskt ut så antingen får du skaffa en Opto till Coax omvandlare, eller enOptisk switch.

Koax (coax, koaxialkabel) är egentligen en kabeltyp med en ledare i mitten och en ledare som metallhölje/skärm.
RCA är en kontakttyp, men kallas ofta slarvigt för koax.

Redigerat av mikeett, 06 September 2007 - 08:42.

Postad 06 September 2007 - 16:56

Unregistered09b4362c
  • Unregistered09b4362c
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
tack så mycket för svaren.. jag återkommer om jag har fler funderingar.

Postad 13 September 2007 - 20:22

Hemul
  • Hemul
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte om den här tråden här in här, men men.

Jag ska nu koppla ihop min projektor till mitt xbox som ska få ljudet ifrån förstärkaren.

Jag ska ha en komponentkabel till att koppla in de, nu är min fråga.

Jag köper en xbox komponentkabel, drar den från xboxet.Men den sladden kommer inte räcka till projektorn som sitter ca 4 meter ifrån xboxet och förstärkaren.Jag undrar nu om man kan köpa komponent hona-hona..Eller om ni kan föreslå något annat sätt att koppla in de på.

Jag kan förstå om inte inte förstår vad jag har skrivit, isåfall skriv till mig och fråga.

Tack på förhand.

Postad 14 September 2007 - 11:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
enklast är nog att hitta 3 st RCA hona - RCA hona adapters
finns på t.ex.
Kabelgiganten eller
Digitaltvexperten.se och köpa till en komponentkabel med rätt längd.

Alt2) Om din receiver har komponent in- och utgångar kan du koppla via den istället...

Redigerat av mikeett, 14 September 2007 - 19:54.

Postad 14 September 2007 - 21:47

Hemul
  • Hemul
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

enklast är nog att hitta 3 st RCA hona - RCA hona adapters
finns på t.ex.
Kabelgiganten eller
Digitaltvexperten.se och köpa till en komponentkabel med rätt längd.

Alt2) Om din receiver har komponent in- och utgångar kan du koppla via den istället...

<{POST_SNAPBACK}>

Tack så mycket för svaret , men vilken kabel ska jag då koppla med..Du får gärna förklara mer om hur man ska koppla den igenom recievern.

Är de en sådan här sladd man behöver ?

http://www.kabelgiga...1534&menyid=381

Postad 15 September 2007 - 13:32

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Precis, och röd, grön, blå kabel är troligtvis komponentkablarna, dessa kopplas till receivens component in. och sedan komponentkabel mellarn receiverns component out till projektorn. Om nu din. komponent in- och utgångar kan även kallas Y Pb Pr, (eller Y Cb Cr som egentligen är digital färgkodning men märks felaktigt som komponent ibland).

Dock måste du ställa in receivern på vilken utrustning som använder komponentkopplingen, t.ex. component 1 -> DVD...

Postad 15 September 2007 - 14:03

Hemul
  • Hemul
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag vet att jag har de där yPbpr inkoppling på projjen..Så då ska allt kopplas till recievern om jag har fått rätt.Alltså en sladd från projjen och en sladd från xboxen som är ihopkopplad med komponent sladden?

Då behöver jag alltså de här :

http://www.kabelgiga...id=1534&menyid=

http://www.kabelgiga...d=1753&menyid=1

http://www.kabelgiga...1620&menyid=378

Tack så mycket.

Postad 16 September 2007 - 09:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Japp, skall fungera.

Postad 16 September 2007 - 16:59

Hemul
  • Hemul
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack så mycket för dina svar!

Hade bra

MVH Robin

Postad 18 September 2007 - 10:18

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har ett riktigt styggt problem som jag behöver hjälp med. Är ganska desperat vid det här laget...

Har en SONY KDF-50E2010 som jag tidigare matade med VGA-kabel till PC-ingången. Det fungerade fint. Sedan kraschade min gamla dator rejält o jag bestämde att det var dags at köpa ny. Köpte en dator med DVI samt HDMI ut på grafikkortet så att jag kunde gå till TV:n direkt med HDMI->HDMI. Tyvärr verkar det inte fungera alls. Får inte alls någon kontakt med TV:n från datorn. Om jag går in i "NVIDIA Control Panel" kan jag alltså bara se min monitor och kan inte välja att använda flera skärmar.

Någon som har förslag på lösning eller vari problemetr kan ligga så blir jag jätteglad!!

System:

Grafik: NX8500GT-MTD256EH/D2
Moderkort: GIGABYTE P35 DS3 S775 P35 ATX SND+GLN+U2 FSB1333 S
Minne :2GB Corsair DDR2 800MHz
Proc: Intel core2 E6550 2.33 GHz
Operativ: MS VISTA home premium

Tavkar!

/Jensa

Postad 18 September 2007 - 16:57

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Har du kopplat in HDMI och sedan slagit på TV:n och därefter slagit på datorn?

Postad 19 September 2007 - 08:46

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tackar Mikeett för svar... :wub:

Japp det har jag testat redan tyvärr. Testade en gång till nu att slå av datorn och TV:n, slå på TV:n och rätt ingång och sedan slå på datorn. Ingen skillnad, kan fortfarande inte hitta TV:n... :)

Andra förslag mottages tacksamt!

Har läst på lite och har en annan fundering...

Kan det vara så att SONYN inte stöder EDID (Extended Display Identification Data) via HDMI-ingången. Då spelar det ju ingen roll hur mycket jag mekar. Windows kommer ju i alla fall inte kunna hitta den som en skärm. Eller?

Är det någon här som har kopplat från ett grafikkort in i HDMI-ingången och lyckats? Anteingen via HDMI->HDMI eller DVI->adapter->HDMI ????

För systeminfo kolla inlägget ovan...

Mycket tacksam för svar!

/ Jensa

Postad 19 September 2007 - 10:58

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
...och efter ytterligare lite testande så kan jag meddela att S-Video->S-Video var bara att plugga in och sedan starta datorn så var den hittad. Mycket irriterande att inte HDMI->HDMI kan fungera!!!

Hjäääälp....

Postad 19 September 2007 - 12:58

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Hat du senaste Nvidiadrivrutinerna?
Har du ändrat i Nvidias kontrollpanel?

Bildskärm->Flera Bildskärmar->Ändra Skärmkonfiguration->...

Jag har inte min TV inkopplad just nu så jag ser inte några alternativ där

Postad 22 September 2007 - 11:44

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vänder mig till er med mitt enda stora problem just nu. Köpt ny reciver Marantz 7001 och Pioneer dv 400 och har försöker få ut surroundljud i mina kef 3005, vilket inte går särskilt bra :rolleyes: Som det ser ut just nu så spelas ljudet upp direkt i tvn, ar det med scarten att göra? Har iaf kopplat på följande sätt:Tv--->DVD=Supra FS Scart, DVD--->Reciver= Supra trico RCA. Har ställt in/om så dvd skickar digitalt ljud ut men som sagt, inget ljud förutom från tvn :blink: Skall det göras ytterligare någon inställning ,eller är jag helt rudis och kopplat helt galet? Hur skall jag göra/koppla för att höra ljudet från äggen? Hoppas på er hjälp då jag vill utnyttja mina system till fullo :)

Mvh/ Zobar

Redigerat av zobar, 22 September 2007 - 21:25.

Postad 22 September 2007 - 17:31

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Okej, tackar för hjälpen ni som svarat på mitt problem.

Efter c:a 20 timars felsökning har jag nu svaret på vari problemet siter..

Helt enkelt en glapp j-a kontakt på grafikortet (HDMI-utg). Vet ej om det är standard på det kort jag köpte eller om ja fick ett måndagsex...

Kan vara värt at se upp med. Kortet är i alla fall ett MSI NVIDIA 750GT SILENt HDMI+DVI-out.

Som sagt, tack för hjälpen. På måndag byter jag kort til ett med dubbla DVI-out och kör DVI-HDMI-kabel istälet, käns lite stabilare.

/ Jensa

Postad 22 September 2007 - 21:24

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vänder mig till er med mitt enda stora problem just nu. Köpt ny reciver Marantz 7001 och Pioneer dv 400 och har försöker få ut surroundljud i mina kef 3005, vilket inte går särskilt bra :unsure: Som det ser ut just nu så spelas ljudet upp direkt i tvn, ar det med scarten att göra? Har iaf kopplat på följande sätt:Tv--->DVD=Supra FS Scart, DVD--->Reciver= Supra trico RCA. Har ställt in/om så dvd skickar digitalt ljud ut men som sagt, inget ljud förutom från tvn ;) Skall det göras ytterligare någon inställning ,eller är jag helt rudis och kopplat helt galet? Hur skall jag göra/koppla för att höra ljudet från äggen? Hoppas på er hjälp då jag vill utnyttja mina system till fullo B)

Mvh/ Zobar

-EDIT-

Testade att byta till olika "källor" och när jag kom till CD-R så kom plötsligt ljudet från högtalarna, dock inte från subben? Vad är det som inte stämmer, blir snart tokig :)

Redigerat av zobar, 22 September 2007 - 22:15.

Postad 23 September 2007 - 08:46

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Du får ställa in i receiverns meny att ta in digitalingång 1 (eller 2,3,4 beroende på vilken ingång du kopplat in kabeln i) och sätta den till t.ex. DVD. Då väljer du bara DVD-knappen på receivern så skall det fungera.

Ang. Sub. Du får även ställa in receiverns meny sub ON, LFE on eller liknande.

Redigerat av mikeett, 23 September 2007 - 08:47.

Postad 23 September 2007 - 11:23

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Du får ställa in i receiverns meny att ta in digitalingång 1 (eller 2,3,4 beroende på vilken ingång du kopplat in kabeln i) och sätta den till t.ex. DVD. Då väljer du bara DVD-knappen på receivern så skall det fungera.

Ang. Sub. Du får även ställa in receiverns meny sub ON, LFE on eller liknande.

<{POST_SNAPBACK}>

Recivern var inställd på ingång två och jag hade hade kopplat in den på 4an :) Ibland är det tur att huvet sitter fast iaf :unsure: Tack för informationen iaf, den hjälpte på sätt och vis ;) ang. subben så var den tydligen avstängd bara B) Tur att man lär sig av sina misstag!

Peace!

Postad 03 October 2007 - 13:58

hild
  • hild
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej och hallå!

Ser att mikeett varit till stor hjälp för många förundrandes hembioägare och jag hoppas innerligt på hjälp för att lugna nerverna i kabeldjungeln.

Jag har bestämt mig för att införskaffa:

samt :

och sedan tidigare äger jag:

Frågan är nu hur skall jag koppla allting?

Jag önskar att kunna koppla in min Dator till denna anläggning, jag har ett gammalt Radeon X800 med DVI och vanlig "blå" kontakt utgång, jag har funderat på om det går att köra DVI->Hdmi till recievern eller om det egentligen inte spelar någon roll då mitt grafikkort inte stödjer hdmi?
Ett annat alternativ jag lekt med nu har varit Nero media edition där jag kunnat sätta upp en media server med den film jag önskat se och sedan streamat filmen från datorn genom PS3:an.

Nackdelen med att bara köra denna lösning är att jag inte kan spela upp musik från winamp och eller surfa på tv:n.

Så som jag tänkt nu vill jag koppla:

PS3 -HDMI-> Reciever <-HDMI/DVI-Dator

Reciever -HDMI-> TV

Hur ska jag då koppla ljudet? Kan jag ta ljudet via HDMI genom PS3->Reciever->TV? Och ljudet från dator till Reciever via RCA?

Jag tar gärna emot tips på billiga men kvalitetsvänliga kablar för att dra till mina Dynavoice högtalare, jag förmodar att man ska köpa banankontakter till dessa?

Ursäkta om inlägget blev väldigt ostrukturerat och innehåller många frågor, men kablage och valet av ingångar och typer är inte riktigt min grej, jag har oskilda gånger försökt läsa mig till kunskap men osäkerheten hindrar mig från att göra egna val!

Tack för ett kalasbra forum!!

MVH Micke :angry:

Postad 03 October 2007 - 14:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Du får till det genom dina kopplingsalternativ ovan.
Jag har själv kopplat 5m DVI-DVI mellan min dator o TV, att koppla till receivern är ett likvärdigt alternativ. kör en DVI-DVI kabel med DVI-HDMI-adapter eller HDMI-kabel med HDMI-DVI adapter, detta ger ett större urval av kablar.
Vilka märken är svårt att rekommendera, jag kör själv 'endast' 720p på Hama-kablar, förutom min 12m långa Eagle-kabel till projektorn...
Supra skall vara bra, samt Gefens optiska svindyra HDMI-kabel (som inte finns i Sverige).
Titta på de klistrade trådarna under Bildkablar för digital överföring för fler tips och råd.

Ljudet från PS3 tar du som sagt genom HDMI.
Ljud från datorn antingen digital koax eller digital optisk. Själv skulle jag föredra (och kör med själv) optisk då några har fått ingången i receivern sönderbränd av för hög effekt via digital coax... men det kanske har blivit bättre på senare tid.

Ang. högtalarkabel så börja med EKK 4g2,5 eller 4g1,5 för lite kortare avstånd, bananer finns billigt lite varstanns... Elfa, Biltema, Clasohlson...

Redigerat av mikeett, 03 October 2007 - 14:24.

Postad 04 October 2007 - 19:00

Unregisteredbcb8e9bb
  • Unregisteredbcb8e9bb
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag har ett jätteproblem just nu. Skaffade precis en till pryl i tvhyllan som kräver optisk signal för surroundljud, problemet är att de två ingångar jag har till detta på min sketna gamla stärkare redan är upptagna.

Lätt som en plätt tänkte jag, det är väll bara att knalla ner till ClaesOhlssons och hugga mig en sån där fördubblare/förgrenare eller vad det nu må kallas.

Tji fick jag!!! Jag har jagat runt hela stan, googlat, kollat forum osv. Kan detta behov aldrig ha närt en törstig själ innan mig?! Jag har svårt att tänka mig det. Så snälla söta rara, med en skeppslast med socker ovanpå, vart kan jag vända mig till för att få tag på denna simpla, men ack så nödvändiga atteralj?

Det är ju inga avancerade grejjer det rör sig om, borde i princip inte vara värre än en liten dosa med en spegel i som antingen delar signalen, eller som man kan vrida på.

Postad 05 October 2007 - 06:42

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Optisk Switch
1 in, 3 ut eller tvärtom beroende på hur du kopplar :)

Postad 05 October 2007 - 09:19

Unregisteredbcb8e9bb
  • Unregisteredbcb8e9bb
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tack så Hjärtligt!!! :)

Postad 08 October 2007 - 00:27

bosse kaka
  • bosse kaka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
HJÄLP !!! SNÄLLA
Jag har i veckan försökt o hjälpt min bror som inhandlat Dynavoice M-65 Paketet och som har sedan tidigare en Yamaha 757, bor tillfälligt hos föräldrarna, så jag försökte och koppla in högtalarna för att kolla att allt fungerade. Vi kopplade in båda frontarna, men dom vägrar att fungera båda samtidigt, så vi har byt kablar, och testat men ej, det vill bara fungera en i taget, och skiftar man fungerande kablar till den andra högtalaren fungerar den, men inte den andra osv, vi har testat allt vi kan komma på. Vi har till och med återställt recivern till det ursprungliga läget(som den kom från fabrik)

var kan felet ligga ??? recivern ??? nåt kabel eller kontakt eller lödning i recivern ???
Snälla nån hjälp och kom med förslag!!!!!

Postad 08 October 2007 - 08:12

Wiborg86
  • Wiborg86
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har ett litet problem med att koppla in datorn i mitt hembiopaket. Mitt ljudkort är något "Creative Audigy" och jag har kopplat in en 3,5mm toslink-optisk i dess digitalutgång och sen kopplat in den i den optiska ingången på hembiopaketet. Jag har ingen aning om vad jag ska göra för inställningar på datorn för att det ska fungera. Har hört att det ska lysa ur utgången när jag gjort rätt, men det är inte mycket till nytta. Jag var även inne i ljudkortets wizard och såg där att man skulle koppla med andra kablar, men spelar det så stor roll när utgångarna och ingångarna finns?

Postad 08 October 2007 - 08:14

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Bosse>>
Då ska vi se om jag förstod dig rätt.
När ni har allt inkopplat fungerar bara 1 av frontarna, när ni växlar högtalarkablage mellan h å v front så fungerar bara den andra fronthögtalaren.

Då tycker jag det låter som ett fel i högtalarkabeln. Koppla in lampsladd eller andra högtalarkablar och se om du får fart på grejjerna.

Wiborg>>
Kopplar du in kabeln i datorns optiska utgång så skall andra kabeländan blink när du spelar ljudfiler/filmer med ljud...

Om den inte blinkar så får du leta i ljudinställningarna efter S/PDIF och sätta på denna...

Redigerat av mikeett, 08 October 2007 - 08:20.

Postad 08 October 2007 - 08:49

bosse kaka
  • bosse kaka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
vi har testat med o byta ut högtalar kablarna till båda frontarna o testat alla ingångar till frontarna på recivern... får bara ena fungera

Postad 08 October 2007 - 11:09

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Ok, så det är inte kablarna då, och båda frontarna har gett ljud ifrån sig vid något tillfälle men ej samtidigt?

Receivern fungerade med 2 frontar innan de nya högtalarna kopplades in?

Provat att koppla in enbart 2 surroundhögtalare till Front L /R istället?

Postad 08 October 2007 - 11:23

bosse kaka
  • bosse kaka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
oki ska prova det senare i veckan ... återkommer när jag testat

Postad 08 October 2007 - 11:48

Wiborg86
  • Wiborg86
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Kopplar du in kabeln i datorns optiska utgång så skall andra kabeländan blink när du spelar ljudfiler/filmer med ljud...

Om den inte blinkar så får du leta i ljudinställningarna efter S/PDIF och sätta på denna...

Hmmm... Är så att kabeln jag har är en sån här: http://www.netonnet....rge/l103845.jpg alltså inte optisk på båda sidor.

Postad 08 October 2007 - 14:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jodå, men om det är svårt att se om datorns optiska utgång blinkar, så kan du koppla in sladden och se om andra änden blinkar :)

Postad 09 October 2007 - 05:32

bosse kaka
  • bosse kaka
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
fått igång båda nu,räckte med o skala av lite mer av kabeln så funkade det med båda tsammans.
vad kännsligt det ska vara.

tack för hjälpen o tipsen

Postad 09 October 2007 - 12:02

ManUtd
  • ManUtd
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan, hoppas på lite hjälp från alla kunniga på detta forum.

Vill få ut ljud och bild från datorn till flera olika enheter.

När det gäller bilden vill jag skicka den till en 42-tums Plasma och en 32-tums LCD. Bägge har hdmi-ingång och datorn har dvi.

Ljudet vill jag skicka till en förstärkare, LCD-tvn och datorhögtalarna. Antar att det blir RCA som gäller här.

Har kollat på massa olika switchar men alla jag hittar har flera ingångar men bara 1 utgång. Jag borde ju rimligtvis behöva nåt som har 1 ingång och flera utgångar? Eller fungerar det på samma sätt ändå?

Tacksam för svar

Postad 09 October 2007 - 13:10

hild
  • hild
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej och hallå!

Köpte igår en Sharp LC-42XD1EA samt en Yamaha 461 reciever, allting fungerar klockrent, kanonbild! Dock, när jag först körde PS3 -hdmi-> reciever -hdmi->tv så "vidarebefodras" bara ljudet från ps3:an till tv:n, läste om detta senare i manualen att ljud via hdmi tas inte upp av förstärkaren ut på högtalarna utan man får ljudet direkt till tv:n, man var tvungen då att köra rca utgångarna till stärkaren, vilket jag gjorde. Ändrade inställningen på PS3:an att jag tar bilden via hdmi och ljudet via rca, men ändå verkar den inte skicka ut något ljud?
Jag har rätt kanal vald på min stärkare men ingen ljud musik kommer :)

Som det är nu har jag ingen annan ljudkälla att prova med, så jag har inte fått höra mina nya högtalare brumma, jag tänkte svänga förbi och köpa en optisk ljudkabel till PS3:an för att ha mellan PS3 och reciever, men tyckte att detta borde ha fungerat också?

Postad 09 October 2007 - 14:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
hild>> Har du kontrollerat så att förstärkaren inte är inställd p åatt ta emot digitasignal på den ingång du kopplat 2xRCA.

Om du t.ex. kopplat 2xRCA till DVD på förstärkaren, samtidigt som dig1 är inställd på DVD så får du inget ljud. Ändra i menyn eller prova en annan RCA-ingång.

Vill du ha mulitkanalsljud så skall du ha HDMI eller optisk.

ManUtd >>
Ljud, koppla digitalt till förstärkaren (om det går, hels optiskt så slipper du riskera att bränna digitalingången på förstärkaren), L/R 1RCA-2RCA förgrening och RCA kablage till TV resp. datorhögtalare.

Bild.
Prova Förgreningsbox DVI - 2xDVI samt DVi-HDMI adaptrar och HDMIkablage, bör fungera sålänge du inte kör HDCP-material, annars får du skaffa en DVI/HDMI switch.
Billig switch/splitter
Halvdyr splitter

Postad 09 October 2007 - 18:34

Gullman
  • Gullman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har problem att koppla min dator via vga (har ingen dvi ut på datorn kör ATI Radeon x1600) till min Sony W2000, får bara fram själva bakgrundsbilden och inga ikoner när skrivbordet kommer fram. Det står även på viss upplösningar "Signal utan stöd, Justera din PC-utmatning" men jag har testat alla ###### upplösningar som går att testa känns det som och fortfarande ser jag bara bakgrundsbilden. Använder ATI Catalyst Control Center.

/Richard

Postad 10 October 2007 - 08:34

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Ser du bakgrundsbilden bra, utan störningar eller skev bild (utdragen) så har du fått en upplösning som fungerar. Då ligger problemet någon annanstans.
Ibland kan man välja sekundär skärm som
'extended desktop' - då ser du bara bakgrundsbilden, för denna del har bara utökat din dekstop.
'clone' - du visar samma bild på båda skärmarna

Postad 10 October 2007 - 15:21

Gullman
  • Gullman
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ser du bakgrundsbilden bra, utan störningar eller skev bild (utdragen) så har du fått en upplösning som fungerar. Då ligger problemet någon annanstans.
Ibland kan man välja sekundär skärm som
'extended desktop' - då ser du bara bakgrundsbilden, för denna del har bara utökat din dekstop.
'clone' - du visar samma bild på båda skärmarna

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret, jag ser bakgrundsbilden utan problem och har efter lite mer testandes hittat rätt upplösning, men dock så kan jag inte klona bilden via Catalyst för då låser sig hela datorn (det funkar att klona om man kör via s-video) och i bildskärmsegenskaper finns inte klona som alternativ utan enbart utöka windowsskrivbordet.

Vill gärna lösa problemet med att datorn låser sig för det känns som att kloning är lösningen på mitt ursprungliga problem.

/Richard

Postad 11 October 2007 - 07:50

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jag är tyvärr ganska oerfaren med datorer, eller rättare sagt problem med att använda dator med TV... men försök med HTPC- ellerdatoravdelningen här i forumet.

Redigerat av mikeett, 11 October 2007 - 07:50.

Postad 11 October 2007 - 12:44

Unregistered786e8527
  • Unregistered786e8527
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hallå gott folk, jag köpte en sån här igår:
http://catalog.belki...oduct_Id=281816

..men jag fick ingen som helst bild från mina 3 apparater (decoder, ps3, htpc) över till projjen (Epson tw1000 hdmi 1.3). Från decodern fick jag ett digitalt brus, och från ps3an och datorn absolut ingenting, fast datorn ville inte ens känna igen utgången som en skärm så det sket sig väl redan där. PS3an är inställd på 1080p output vilket projjen såklart stödjer, och denna splitter säger sig stödja.
Sen testade jag den på jobbet med en 1080i-signal på en LCD-tv, och fick då igenom en bild, dock gav en av portarna en missfärgad blå bild, men det hör egentligen inte hit.

Någon som har nån känsla av vad som går snett här? Trasig pryl?

Postad 11 October 2007 - 13:35

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Får du bild när du kopplar direkt till projjen med samma kabel/kablar?
1080p är en ganska häftig överföringskapacitet, hyffsat nära maxkapacitet för HDMI idag med risk för mycket fel om inte alla inblandade sladdar o apparater är av yttersta kvalitet (eller mycket tur :) )

Kontrollera att alla kontakter sitter rätt och sitter bra!

Prova annars att skala ner till 1080i/720p och se om du får bild. Får du inte bild ens vid 480/576p så är det garanterat något fel någonstans.

Belkin brukar släppa hyffsade produkter, men självklart kan även det alltid ramla igenom defekta produkter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.