Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dustin AB/Dustin home AB, vad kan vi göra bättre?

1017 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 februari 2008 - 11:45

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej igen.
Nu blir det mycket gnäll...
Jag ringde Dustins försäljningsnummer och frågade hur många Samsung LE-40M86 dom hade i lager, Kortfattat hur konversationen gick.

Jag: "Hej jag undrar hur lagersaldot ser ut för er Samsung LE-40M86?".
Person 1: "Det är ganska många i lager, det är ingen risk att dom tar slut".
Jag: "Bra, jag har reklamerat min TV som är likadan och Person2har lovat mig att skicka en splitterny TV, när kan ni skicka den?".
Person 1 "Jaha, jag får koppla dig till reklamationen då, som har hand om ärendet".
Jag: "OK".

Person 3: "Vi har tyvärr inga Samsung inne på lager..."
Jag: "Men jag pratade ju just med försäljningen, dom sa att ni hade massor av sånna på lagret, vad är problemet?"
Person 3 "Vänta lite..." (1minut).
Person 3 "Alltså vi har inga utbytesenheter inne".
Jag: "Utbytesenheter, får jag en begagnad TV då alltså?"
Person 3: "Det kan jag inte svara på".
Jag: "Borde inte jag få rabatt om jag får en begagnad TV som någon annan har har haft innan mig, jag har ju betalt för en ny fungerande TV?".
Person 3: "Det kan jag inte svara på".
Jag: "Vem kan svara på det då?".
Person 3: "Alltså du får din TV såå fort vi får in en..." (Mycket uppgiven och vill inget hellre än att lägga på...).
Jag: "Jag tycker ändå att om jag köper en ny TV, men får en begagnad, så ska jag ha rabatt".
Person 3: "Du får prata med han som har hand om ärendet".
Jag: "Jaha, kan du koppla mig till Person 2 då?".
Person 3: "Han svarar bara på mail...".
Jag: "Jaha då får jag väl MAILA honom då!".
Person 3: "Gör det..."
Jag "Jag får väl göra det då, hej då".

Gissa vad jag tycker om DustinHome just precis nu...!?

/Henrik

Redigerat av Unregisterede17a1a50, 05 februari 2008 - 12:13.

Postad 05 februari 2008 - 12:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Killar och tjejer, jag är lika frustrerad som er andra, men strunta i detta med att hänga ut namn på enskilda personer, ta det i pm eller via mail till dom som bestämmer istället :P

editerade ett par inlägg här ovan.

Postad 05 februari 2008 - 12:33

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
@Diggdagg

Du är för snäll i telefon, dom utnyttjar detta eftersom dom vill inte ta ansvar.

Redigerat av Packetloss, 05 februari 2008 - 12:34.

Postad 05 februari 2008 - 12:46

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

@Diggdagg

Du är för snäll i telefon, dom utnyttjar detta eftersom dom vill inte ta ansvar.

Ja, man är väl det... Skickade ett mail med lite frågor till person 2, han har ett dygn på sig att göra något, sen ringer jag till ARN och kollar hur jag ska gå vidare.

Tacka vet jag Webhallen där är det aldrig nåt snack, dom förstår att kunderna har ett värde, därför handlar jag nästan alltid där. Kunden har ju alltid rätt (nästan iallfal). Kan ju bara tala för mig själv men det är min erfarenhet av Webhallen.

Postad 05 februari 2008 - 13:10

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Bra att veta detta. Med den behandlingen av sina kunder så tänker åtminstone jag inte beställa några stora/dyra saker av Dustin.

Blir det fel på varan så är man ju rätt körd verkar det som. Utbytesenheter? Var fan det dummaste jag hört. Klart man ska ha en ny tv när man betalt för det.

Mvh D

Postad 05 februari 2008 - 13:14

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Jo precis, det är ju när nånting går fel efter man köpt produkten som det visar sig om handlaren är skit eller inte.

Jag köpte en 50" plasma från Tyskland för 2 år sen på Ebay.de och den kommer i tusen bitar, som tur var tog säljaren därnere ansvar och skickade omgående en ny plasma.

Faktiskt har jag mycket positivare intryck av Tyska handlare än Svenska när det gäller att ta ansvar EFTER köp.

Redigerat av Packetloss, 05 februari 2008 - 13:16.

Postad 05 februari 2008 - 19:44

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Fortsätter Dustinhome sådär så kommer försäljningen att rasa!
Jag som storkund kommer inte att köpa ngt mer förrän jag sett i forum att det skett en förändring.

Postad 05 februari 2008 - 19:47

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Hej!

Tyvärr ligger home efter en hel del i mailsvaren, personalen är ganska stressad och det är ett stort problem att få in folk, det finns inte så mycket lediga människor idag... Jag har pratat med kundservicechefen ang detta så vet ni att vi har tagit åt oss och att vi har fokus på det. För vår del skall kunden vara i fokus eftersom det rent krasst är kunderna som betalar oss. Vi kanske inte alltid kan lösa allt, givetvis beror det på orsaken till problemen men man ska alltid bli professionellt bemött oavsett.

När jag svarar på inlägg kring enskilda fall kan jag inte göra mycket annat tyvärr än att svara den som gjort inlägget direkt eller be dem kontakta mig. Vi kan inte lägga ut information i enskilda case om inte den enskilda kunden godkänner det, det finns ju en del lagstiftning kring det där. Därför blir det inte alltid något utförligt svar från oss "på andra sidan" i trådarna :)

Mvh
Mikael Carinci
Dustin AB

Det borde inte vara svårt att få tag i personal, problemet är bara att elektronikfirmorna inte vill betala det de duktiga och kunniga personerna vill ha i lön (i förlängningen kunden är inte alltid villig att betala ett högre pris för bättre service).

Postad 05 februari 2008 - 20:56

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Webhallen och Discshop har jag haft mycket bra erfarenhet av. Har handlat av Dustin Home en gång och de gick smärtfritt.

Postad 06 februari 2008 - 08:39

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Har handlat av dustin många gånger och alltid upplevt dem som seriösa. Dock ska jag tillägga att jag aldrig haft ngt problem med mina varor. Alltid snabb leverans osv. Men nu sitter man och tvekar inför nästa köp ( som egentligen skulle ha skett redan), får se hur det utvecklar sig. Innan har jag kunnat betala lite mer för att handla just av dem, men nu tvekar jag. Lika bra att ta den billigaste eftersom alla verkar vara samma skro.

//Pechas

Postad 06 februari 2008 - 08:43

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Så länge man slipper kontakt med kundtjänst och vissa personer där så är ju allt frid och fröjd...... Nä jag tror ju personligen att Dustin skulle tjäna på att "sålla" lite i leden....!!

Postad 06 februari 2008 - 08:49

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Jag måste få flika in att jag har haft enbart positiva erfarenheter av Dustinhome, trevlig kundtjänst osv. Har returnerat felköp utan problem.
Upplevde Dustinhome som en av dom absolut bästa nätbutikerna. Det var dock 1 år sedan jag köpte något senast.

Postad 06 februari 2008 - 10:00

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej igen Dustin.
Jag har äntligen fått det till, att jag får tillbaka MIN TV, så här svarar ni på Dustin (mail-konversation):

Jag: Jag har några frågor till dig (Person2 på Dustin:
1 - När vi talades vid fredag 1/2 så sa du att jag skulle få en splitterny TV leverarad till mig, och du skulle "Ta tag idet under dagen". Jag tolkade det som att ni skulle skicka en splitterny TV till mig samma dag?
2 - Får jag tillbaka samma TV som jag skickade in eller en annan?
3 - Om det inte är en ny TV, får jag då en begagnad TV?
4 - Om det är en begagnad TV så vill inte jag betala fullpris som för en Splitterny TV, hur ser ni på den saken?
5 - Vad är det för skillnad på en "Utbytes TV" och en ny TV från ert lager?
6 - Varför kan ni inte skicka en TV trots att ni har massor av likadana på lagret?
7 - När tror du att jag kommer att få min TV?
8 - Går det att häva köpet och jag får tillbaka mina pengar?
Dustin: Beklagar om det har blivit något missförstånd men det är inte en ny TV som du kommer att få, du kommer att få en utbytesenhet på denna som är fullt funktionsduglig. Det är ungefär samma sak som att du skulle få tillbaka TV:n som du skickade in från början bara att detta förhoppningsvis går lite snabbare. I dagsläget så har vi inget datum på när dessa kommer till vårat lager.
Jag: Får ni verkligen leverara en begagnad men "Fullt funktionsduglig" TV, och sälja den som ny? Som jag ser på saken så vill jag gärna ha tillbaka min TV lagad eller ha en helt ny TV, efterssom jag betalt fullt pris för en NY TV.
Känns om att köpa ett demoexemplar för fullt pris...
Dustin: Vi har raderat ersättningsorden och jag har skrivit in detta i ärendet så den TV du skickade till oss kommer bli sänd till er efter reparationen är avklarad.
Jag: Bra, då får jag tillbaka min egen TV.
Då är min sista fråga när reparationen beräknas bli klar. Om ni inte vet så får ni ta reda på det, ring reparationsfirman som gör reparationen. Konsumentverket anser att jag har rätt till att få en helt ny TV, köpet hävt eller min egen TV reparerad inom skälig tid.
Dustin:Vi har kontaktat serviceverkstaden och hört hur det går med denna.
Jag:Jaa, om ni vet hur det går med reparationen så får ni ju gärna meddela mig, det var ju liksom det som var frågan.Dröjer det dagar, veckor eller månader? Er serviceverkstad hittade ju felet i slutet av förra veckan, så dom borde ju kunna ge något besked.
Dustin: Vi återkommer till er så fort vi får svar.

Jag blir helt matt...

MikaelC får fortfarande kontakta mig.

Redigerat av Unregisterede17a1a50, 06 februari 2008 - 10:01.

Postad 11 februari 2008 - 13:13

Doxie
  • Doxie
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hej Dustin,

Jag har aldrig fått chansen att tacka er för den service ni visade upp i samband med att jag köpte min TV -06.
En eftermiddag satt jag på jobbet och hade som vanligt surfat som en galning för att hitta rätt produkt,
jag tror det va vid tre tiden, jag la en order på en LG Plasma TV från er.
Kl 06:30 dagen efter så ringer posten och säger att dom har min TV för uthämtning.

Drygt 15 timmar från det att jag har beställt tills det att jag kan hämta den, grymt imponerad, och den
TV hänger fortfarande i vardagsrummet.

Tack för god service, och på återseende.

Postad 11 februari 2008 - 13:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Hej Dustin,

Jag har aldrig fått chansen att tacka er för den service ni visade upp i samband med att jag köpte min TV -06.
En eftermiddag satt jag på jobbet och hade som vanligt surfat som en galning för att hitta rätt produkt,
Kl 06:30 dagen efter så ringer posten och säger att dom har min TV för uthämtning.

Drygt 15 timmar från det att jag har beställt tills det att jag kan hämta den, grymt imponerad, och den

Att dustin är supersnabba på att skicka saker vet vi, helt outstandning håller nog alla med om!
Det är åt andra hållet det är problem, själv har jag nu krånglat fram och tillbaka över en månad...

Postad 11 februari 2008 - 14:29

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej Dustin,

Att dustin är supersnabba på att skicka saker vet vi, helt outstandning håller nog alla med om!
Det är åt andra hållet det är problem, själv har jag nu krånglat fram och tillbaka över en månad...

Precis, jag fick min "defekta" 40"LCD-TV på 48 timmar. När jag skickade tillbaka TVn för att det var fel på den så tog det 624 timmar (24dagar) att få tillbaka den, och då var den inte ens lagad... Tack för det Dustin!

Postad 11 februari 2008 - 14:40

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Stämmer bra det... och särskilt när man blir bemött av idioter (inga namn nämnda men jag tror de flesta vet vem/vilka det gäller) på kundtjänst... snorkiga och otrevliga svar är ju inte direkt det man behöver när man får en vara som är defekt...!!!

Postad 11 februari 2008 - 15:08

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej,

Diggdagg: Kan du maila mig ditt ordernummer så kan jag kolla vad som gått snett med utbytet. Du når mig på [email protected]. Den modellen av TV byts ut under hela garnatitiden om jag nu inte är helt fel ute, men den byts inte mot en fabriksny. Mig veterligt är det ingen som har den servicen utan det man får är en swapenhet (tidigare servad och rekonditionerad). Om den var trasig vid leverans borde det gå att lösa på annat sätt.

Mvh
Mikael Carinci

Postad 11 februari 2008 - 20:40

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Hej,

Diggdagg: Kan du maila mig ditt ordernummer så kan jag kolla vad som gått snett med utbytet. Du når mig på [email protected]. Den modellen av TV byts ut under hela garnatitiden om jag nu inte är helt fel ute, men den byts inte mot en fabriksny. Mig veterligt är det ingen som har den servicen utan det man får är en swapenhet (tidigare servad och rekonditionerad). Om den var trasig vid leverans borde det gå att lösa på annat sätt.

Mvh
Mikael Carinci

Jahaja.
Skulle du acceptera att bilhandlaren lämnade tillbaka en annan bil med orden "den är servad och rekonditionerad"?
Saker och ting kan vara svårt misshandlade utan att det syns, och ändå fungera. Detta gäller för bilar och det gäller i allra högsta grad för elektronik. Hur vet du tex att en transient från ett nära åsknedslag inte knäckt teven så att den bara väntar på att gå sönder? Man kan inte testa fram sådana skador!

Jag har handlat väldigt mycket av Dustin genom åren, både privat och i jobbet, och har aldrig haft problem med de reklamationer jag tvingats göra, men vissa reklamationer har helt varit ert fel. Som exempel har jag fått instickskort till PC som uppenbart varit monterade tidigare. Här kan allt från ESD-skador till överspänning hos defekta moderkort etc skadat korten, men ni säljer dem som nya?

Tex komplett säljer sådana varor som demovaror till nedsatt pris, men ni har inget sånt vilket fått mig att tvivla på er, och det här gör inte saken bättre.

Postad 12 februari 2008 - 08:20

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej,

QAM: Vi servar eller rekonditionerar ingenting själva men köper du en LG-skärm eller egentligen vilket fabrikat som helst med 'på platsen' garanti så är det en servad och rekonditionerad skärm du får i utbyte om den går sönder. det gäller oavsett om du köper den hos oss, Komplett eller Datorbutiken. Det är tillverkaren som sätter den rutinen.

Exemplet du nämner med kort som varit brutna, svaret är nej, vi säljer dem inte som nya men det har hänt att retur missat att det varit brutet vid återköp. Du bör ha fått det kortet utbytt mot ett nytt om du kontaktade oss när det inträffade.

Vi har valt att inte sälja kort eller komponenter som demo utan kasserar dem i stället, det enda vi säljer som demo är när vi får dyrare varor i retur, exempelvis datorer, TV-apparater etc. Därför ser du inga grafikkort eller liknande som demoprodukter hos oss.

Mvh
Mikael Carinci

Redigerat av mikaelc, 12 februari 2008 - 08:21.

Postad 12 februari 2008 - 21:17

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Hej,

QAM: Vi servar eller rekonditionerar ingenting själva men köper du en LG-skärm eller egentligen vilket fabrikat som helst med 'på platsen' garanti så är det en servad och rekonditionerad skärm du får i utbyte om den går sönder. det gäller oavsett om du köper den hos oss, Komplett eller Datorbutiken. Det är tillverkaren som sätter den rutinen.

Exemplet du nämner med kort som varit brutna, svaret är nej, vi säljer dem inte som nya men det har hänt att retur missat att det varit brutet vid återköp. Du bör ha fått det kortet utbytt mot ett nytt om du kontaktade oss när det inträffade.

Vi har valt att inte sälja kort eller komponenter som demo utan kasserar dem i stället, det enda vi säljer som demo är när vi får dyrare varor i retur, exempelvis datorer, TV-apparater etc. Därför ser du inga grafikkort eller liknande som demoprodukter hos oss.

Mvh
Mikael Carinci

Är det på platsen garanti så förstår jag att man kan få en utbytesskärm, jag missade att det var så det låg till och får be om ursäkt för det då obefogade påhoppet.

Får jag något begagnat så beställer jag nytt på stubinen från ett annat håll, dokumenterar och returnerar det begagnade för kreditering.

Postad 13 februari 2008 - 09:45

Babyface
  • Babyface
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej,

Mvh
Mikael Carinci

Betyder detta att ni inte åtar er att sälja nya fungerande produkter? Jag menar beställer jag en ny tv / skärm eller dylikt från er och den är Defekt on Arrival dvs fel redan vid ankomsten torde jag vara berättigad en ny fungerande enhet, inte en rekonditionerad fungerande enhet då det i praktiken skulle betyda att jag köpt en "begagnad tv / skärm" till fullpris?

Ovan är vad som hände mig, eftersom det var ett hemdatorpaket orkade jag inte bråka med er om att jag inte fick en ny skärm då jag endast "hyrde" den under 3år och var glad att ni efter mycket bråk levererat en fungerande skärm. Detta är något jag nu i efterhand kommit att ångra då jag bytt jobb och "köpt ut" paketet från mitt företag.

Men det är alltså så att man inte kan förvänta sig en ny fungerande enhet när man beställer av er?

Postad 13 februari 2008 - 10:00

Unregistered764a9dd3
  • Unregistered764a9dd3
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Hej,

Mvh
Mikael Carinci

TV var ju sönder vid leverans, då kan man tycka att han borde få en helt ny. Inte en servad och rekonditionerad skärm. Man betalar ju för en ny TV när man köper den. och ska då ha en ny. Sen om den ny går sönder om ett sådär halvår då kan jag förstå att man får en som är servad och rekonditionerad.

Postad 13 februari 2008 - 10:00

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej,

Babyface: Det är möjligt att jag var otydlig, vi förutsätter att sakerna vi säljer fungerar. tyvärr finns det dock ingen möjliget att testa allt innan det skickas till kund. det jag skrev gäller utbyten under garantitiden. Nya varor byts oftast ut om det är en DOA (antingen av oss eller av tillverkarens serviceombud) men även där har tillverkarna olika regler.

Alla produkter har en viss felfrekvens, oavsett vad man köper och mig veterligen finns det ingen handlare (åtm inte i Sverige) som kan garantera att det aldrig kommer att levereras en defekt vara. Den servicen skulle säkert finnas om det var så att det fanns kunder som var villiga att betala för den, grovt räknat skulle det betyda ungefär 500 plus moms i pålägg per produkt för tiden det skulle ta att packa upp, testa och packa ner igen på ett snyggt sätt.

Mvh
Mikael Carinci

Postad 13 februari 2008 - 11:36

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Slingrande svar du ger.

Om en kund beställer en ny TV av Er och den är DOD, dead on arrival, så ska ni ju se till att kunden får en ny TV skickad och den döda i retur.

Men i detta fall så kan kunden hos Er förvänta sig få en utbytesskärm eller begagnad i retur istället.

Aldrig jag köper genom Dustin en TV om ni har den policyn.

Postad 13 februari 2008 - 11:45

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Det är ju inte Dustin som har denna policyn utan tillverkaren.

Postad 13 februari 2008 - 11:47

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej,

Packetloss: Jag kan nog inte vara tydligare. DOA tillämpas olika beroende på tillverkarens policy vid fel som täcks av garantin. Nu kan jag inte alla tillverkares policies tyvärr så jag kan inte exakt redogöra för dem. Tittar man på det ur en konsumenträttslig synvinkel har man som konsument vid ett fel som fanns på varan vid leverans rätt att få varan utbytt mot ny om det inte medför orimliga kostnader för säljaren. Vad som är en orimlig kostnad specificeras inte och jag tror inte det finns något utslag än på det från ARN heller tyvärr, det vore bra att ha som vägledning.

Mvh
Mikael Carinci

Postad 13 februari 2008 - 17:47

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Kort sagt handa alltså inte hos Dustin eftersom om din nya vara vid leverans skulle vara trasig kan du få en begagnad i utbyte!

Tänk även på denna paragraf i lagen:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Postad 13 februari 2008 - 17:58

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Allt verkar finnas på nätet idag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dustin

Postad 13 februari 2008 - 19:53

Tompaz
  • Tompaz
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hej,

Packetloss: Jag kan nog inte vara tydligare. DOA tillämpas olika beroende på tillverkarens policy vid fel som täcks av garantin. Nu kan jag inte alla tillverkares policies tyvärr så jag kan inte exakt redogöra för dem. Tittar man på det ur en konsumenträttslig synvinkel har man som konsument vid ett fel som fanns på varan vid leverans rätt att få varan utbytt mot ny om det inte medför orimliga kostnader för säljaren. Vad som är en orimlig kostnad specificeras inte och jag tror inte det finns något utslag än på det från ARN heller tyvärr, det vore bra att ha som vägledning.

Mvh
Mikael Carinci

Det där svaret är ju bara att göra det lätt för sig, som återförsäljare kan man ställa krav på leverantörerna/tillverkarna i såna här fall, jag skulle aldrig acceptera att någon av mina kunder skulle få en begagnad vara i utbyte, spec. inte vid DOA, då byter man ut den tvärt i butiken och sen tar man själva den ev. dusten med leverantören/tillverkaren, är leverantörerna stenhårda på sin sak så funkar det oftast att man säger att då får man väl börja göra sina inköp via andra leverantörer så tänker de oftast om ganska fort, leverantörerna vet att de inte har ensamrätt på sina produkter med så, iofs så är det väl ganska enkelt att sitta på internet och skylla på tillverkarnas policy samtidigt som man slipper stå i fysisk butik och möta den förbannade kunden öga mot öga. har man bara det enkla mottot att man ger sina kunder den service och kvalite man själv förväntar sig så löser man oftast det mesta så att alla blir nöjda. Men att tyst och stillassittande stirra sig blind på tillverkarnas policy gör man bara om man vill göra det lätt för sig.

Postad 13 februari 2008 - 20:12

Alex_25
  • Alex_25
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Råkade titta in i den här tråden och det är rätt skrämmande det man läser. Det är självklart att man får en ny maskin om den är DOA om felet skulle uppstå efter 30 dagar eller mer så kan den ju självklart skickas in på service men aldrig en ny. Det fungerar ju alldeles utmärkt att få en sprillans ny om man klagar i fysisk butik (vilket jag gjort på giganten), inget tjafs dom plockade ut en ny tv när den jag köpt inte fungerade felfritt. Kan även tillägga att jag tidigare handlat på dustin och varit supernöjd men då har ju grejorna fungerat, om det är så här det går till när man får en defekt vara kommer jag inte handla där mer!

Postad 13 februari 2008 - 20:23

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Hej,

Mvh
Mikael Carinci

Nej nu är nog isen lite tunn...

Ur en konsumenträttslig synvinkel har man som konsument vid ett fel som fanns på varan vid leverans rätt att få varan utbytt mot ny om det inte medför orimliga kostnader för säljaren, så långt är det rätt, istället har säljaren rätt att reparera varan. Om reparation inte är möjlig och ingen värdeminskning pga av brukande föreligger, så kan du glömma att få ersätta varan med en begagnad utan att samtidigt ge skälig ekonomisk kompensation. Och för att beräkna nivån på den skäliga kompensationen så måste säljaren kunna redovisa hur pass begagnad ersättningsvaran är, och det har ni nog ingen susning om.

Det finns utslag från ARN, men orimlig kostnad för säljaren har varit tex att en bil som krånglat oavbrutet under en längre tid, men ändå brukats, inte ersätts med en ny eller återlöses till nypris, utan ersätts med en begagnad i likvärdigt skick, eller återlöses till reducerat värde. Inte heller river man ett nybyggt hus och bygger nytt.

Men en TV som aldrig fungerat och därför inte använts ska inte ersättas med en begagnad, ARN lär fälla er men ska de verkligen behöva det? Om ARN är den måttstock som ni använder för nivån på kundvård så kommer det bli slutet för er. Att skylla på er leverantör duger inte heller, kunder ställer krav på er, ni ställer krav på era leverantörer. Katten på råttan, råttan på repet om det känns igen?

Postad 13 februari 2008 - 20:32

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
En plan B för er som är oroliga för att få en sämre vara när den ni beställt visar sig felaktig redan vid leverans är att i stället för att reklamera felet helt enkelt utnyttja ångerrätten och returnera varan. Man får då stå för returfrakten själv men det får ju var och en avgöra om man tycker det är värt. Var dock noga med att dokumentera och informera om felet så att man inte hamnar i en tvist om det kanske uppstod vid leveransen tillbaka till säljaren.

Postad 13 februari 2008 - 22:47

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Kan inte sluta att förvånas av alla dårar som skriver i denna tråden, all heder till micke c som orkar med det själv skulle jag ha fått spel för länge sedan...

Postad 13 februari 2008 - 23:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
:)

Det var ju ett fint inlägg

Postad 13 februari 2008 - 23:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Kan inte sluta att förvånas av alla dårar som skriver i denna tråden, all heder till micke c som orkar med det själv skulle jag ha fått spel för länge sedan...

Varför är man en dåre? För att man vill ha en ny fungerande vara och inte en begagnad? Eller att man vill ha tillbaka sina pengar när man fått en defekt vara?
Själv tycker jag det är fullt normala krav som jag vill ha tillgodosedda när jag handlar.

Men mikaelc ska såklart ha all heder att han är här och svarar på frågor. Många företag svarar ju med tystnad istället.

Redigerat av Martin, 14 februari 2008 - 07:11.

Postad 14 februari 2008 - 05:36

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej!

Det är möjligt att jag uttrycker mig otydligt eller fel, vill poängtera att vi inte skyller på tillverkarna för att det inte alltid fungerar som det ska. Det var mer tänkt som en förklaring som bakgrund till det som hänti olika case, inte som en ursäkt för om vi har tabbat oss. Vi får in runt 200 returnerade produkter per dag och det händer tyvärr ibland att något strular. Jag pratade med kundservice i går om det och de byter ut produkter som går sönder inom 14 dagar men som sagt, det händer att saker går fel.

Vi arbetar för att kunden skall vara nöjd och att utbytena ska fungera och till största delen gör de det men visst inträffar misstag. En av poängerna med denna tråd var att få reda på såna misstag så att vi kan få till en förbättring, därför är alla inlägg välkomna.

QAM, Junkan: När det gäller KkL har ni helt rätt, jag var lite snabb att skriva utan att uppdatera mig själv först.

Vad gäller ångerrätten så står vi för returfrakten till oss och har alltid gjort det oavsett orsak. Man kontaktar oss så får man en returfraktsedel. Tanken är att det ska vara enkelt även att returnera saker även om det inte blir riktigt samma sak som att lämna tillbaks det över disk och få pengarna eller utbytet i handen.

Martin: Skulle du kunna maila mig ditt order- eller returnummer? Du når mig på [email protected].

Mvh
Mikael Carinci

Postad 14 februari 2008 - 05:53

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

Kan inte sluta att förvånas av alla dårar som skriver i denna tråden...

Vet inte vilka du klassar som dårar men Dustin skapade tråden just för att kunder som har något på hjärtat ska skriva i den.

Postad 14 februari 2008 - 06:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Jag har aldrig handlat av Dustin Privat .. men det har blivit en hel del företagsköp sedan många år tillbaka.

- Kan inte klaga ..

Så istället för att klaga, vill jag bara ge er största respekt, för att ni startat denna tråden
och är aktiva för alla som har något de vill ta upp med er.

Att ni jobbar under ert företagsnamn och helt öppet ..

Bifogad fil  image004.gif   21,97K   0 Antal nerladdningar

MavericBifogad fil  thumbsup.gif   1,38K   0 Antal nerladdningar

Postad 14 februari 2008 - 09:09

Babyface
  • Babyface
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

...du är nu en av dem, ett synnerligen iq-befriat inlägg.

Måste lägga till att självklart tycker jag mikaelc verkar vara en väldigt serviceminded och kompetent person och han skall ha all heder för att han tar sig tid att svara på frågor här samt åtar sig att personligen hjälpa till i vissa fall. Men det berättigar inte hur hans företag valt att behandla de kunder som utryckt sitt missnöje här.

Redigerat av Babyface, 14 februari 2008 - 13:16.

Postad 14 februari 2008 - 11:16

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Hej Niklas på Hifiklubben i Gävle!

Har ni den attityden att Era kunder är dårar också?

Postad 14 februari 2008 - 12:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Det ser ut att ljusna nu även för mig, tack ska du ha för att du tog dig tiden att kolla på mitt fall mikaelc.

Sitt med killarna och tjejerna i supporten några timmar och visa hur kundbemötande verkligen ska gå till! :)

Postad 14 februari 2008 - 17:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
mikaelc förtjänar verkligen ett stort tack för att han ställer upp och svarar på frågor å hjälper till..
Sånt skulle man vilja se mer av :)

Postad 14 februari 2008 - 18:08

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Sånt skulle man vilja se mer av :)

Verkligen, det tog en halv dag, sen var mitt köp hävt. Tack igen mikaelc.

Postad 14 februari 2008 - 23:00

Unregistered1115
  • Unregistered1115
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Det jag menar med tidigare inlägg är att det verkar viktigare att debattera konsumenträtt och citera lagen och bluddra en massa om det för vissa än att skriva vad man vill ha hjälp med, vad som dustin kan förbättra.

Förövrigt så jobbar jag inte på hifiklubben...

Postad 15 februari 2008 - 02:04

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

Packetloss kände nog inte till att du slutat.

Postad 15 februari 2008 - 15:53

Muppi
  • Muppi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har haft lite problem med Dustin. Köpte en ny telefon till flickvännen där, fick den på posten några dagar senare allting verkade okej. Slog in paketet direkt och när hon fyllde år och vi öppnade paketet så glappade såklart telefonen. Dum som jag var hade jag inte kollat att den var hel då den kom. ^^

Nåja. DOA'n gällde inte trotts att jag hade papper på att det var mindre än 7 dagar från att jag hämtat ut den. Tydligen gällde det 7 dagar från den dag jag betalade och i och med att jag köpte telefonen på en fredag så försvann 3 dagar direkt utan att telefonen ens var på väg. Det var i alla fall det dom påstod på kundtjänsten. Vilket jag tyckte var skumt med jag köpte det.

Dom skulle istället skicka fraktsedlar för att skicka den på reparation och det tog onormalt lång tid. Över 1v innan sedlarna kom. Reparationen är inte så mycket o säga något om. Världens skitföretag Anovo Nordic som stod för den så det är ett under att telefonen ens blev lagad.

Några veckor senare så sprack en tangent på telefonen och jag pratade med Dustin igen om reparation. Tiden rann iväg efter att vi skickat in telefonen. Ringde till kundtjänst killen skulle kolla och maila mig samma dag, inget mail dök upp. Ringde igen då fick jag svaret att dom trodde att telefonen skulle skickas tillbaka till mig innan nästa vecka. Nu sitter jag här och har fortfarande inte telefonen i handen efter över 1 månad. Kvalité? Njaa.

Man blir lite avskräckt sådär första gången man handlar och saker sköts på dedär sättet. Nu är jag ute o jagar LCD-tv med siktet inställt på LE-40M8* och trotts att jag läst på lite olika ställen att Dustin skulle använda sig av "svenska" återförsäljare så långt som det bara var möjligt så är det gråimport dom reklamför på deras hemsida. Ärligt talat så efter hur telefonen hanterades så lägger jag nog hellre till 3 000 och köper samma tv på en butik i stan eller någon annan nätbutik än att chansa på Dustin igen.

Postad 17 februari 2008 - 11:16

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Muppi: Var det en Sony Ericsson telefon? Dom vet jag att deras policy är att dom inte levererar några DOA-telefoner. Allting ska lagas. Sen kan butiker göra undantag. Det sa en kompis som jobbade på en mobiltelefonibutik till mig. Sen att Anovo är långsama är också jävligt trist. Läste att dom tog in 3000 mobiler per dag (källa behövs, och kan dementeras). Dom kanske har tagit sig vatten över huvudet då dom förhandlade om reparationskontrakt.

Edit: Du kan söka på telefonens IMEI nummer på http://www.anovo.se/sosok.php

Redigerat av thurner, 17 februari 2008 - 11:18.

Postad 17 februari 2008 - 12:38

Muppi
  • Muppi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Thurner: Jo det är en Sony-Ericsson. Självklart är DOA inget man ska ta förgivet men enligt Dustin's kundtjänst var det 7 dagar på Sony-Ericsson. Det som jag tycker är tråkigt är att det är 7 dagar från det datum man betalar telefonen vilket medför att beroende på när under en vecka jag betalar, som i mitt fall en fredag, så försvinner x antal dagar direkt bara för att få fram telefonen.

Sen är det inte direkt Dustin's fel att telefonen levereras trasig. Det är sättet dom hanterat ärendet på som gör mig tveksam till att handla där igen. Just då dom ska kolla upp saker och svara via mail men det slutar med att man själv får ringa upp igen och höra vad som egentligen händer. Vill man sen skicka in en sak på reparation ska det inte behöva ta en vecka för fraktsedlar att hitta fram.

Postad 18 februari 2008 - 12:58

Babyface
  • Babyface
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det jag menar med tidigare inlägg är att det verkar viktigare att debattera konsumenträtt och citera lagen och bluddra en massa om det för vissa än att skriva vad man vill ha hjälp med, vad som dustin kan förbättra.

..inte illa, rätt på andra försöket!! Nu kom du med konstruktiv kritik med en kort förklaring till ditt argument utan att gå till personangrepp.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.