Men det finns ju ett problem med HDMI-ingången, att projektorn låser sig.
Det finns tydligen ny firmware som fixar detta. Har läst om detta både på AVS och AV forum.
Frågan är dock, tror ni att man får en Z3 som har denna nya firmware i sig?
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 *
Startad av
Unregisteredba735679
, aug 04 2004 20:49
1876 svar till detta ämne
18 relaterade trådar
Postad 09 december 2004 - 21:30 Men det finns ju ett problem med HDMI-ingången, att projektorn låser sig. Det finns tydligen ny firmware som fixar detta. Har läst om detta både på AVS och AV forum. Frågan är dock, tror ni att man får en Z3 som har denna nya firmware i sig? Postad 09 december 2004 - 21:57 ![]() Satt o kollade på film när helt plötsligt bilden blev lila/grön plus att varken fjärren eller enhetsknapparna funkade...."inga varningslampor eller dylikt lös" andra dagen i rad jag får problem med min Z3a ![]() står ju inte ett jota i manualen om detta problem.... Redigerat av Unregistered217b1113, 09 december 2004 - 22:11. Postad 09 december 2004 - 22:16 Det ska ju vara problem med att projen hänger sig när man kör 720p via HDMI enligt flera källor. Testa en annan upplösning och se vad som händer, 1080i ska fungera efter vad jag läst. Postad 09 december 2004 - 22:21 Jo det är ju den "1080" upplösningen jag kör. dvd 868an interlacead-----z3a L1 progressiv. när jag fick min z3a så hadde jag problem med en supra hdmi kabel jag köpte... den bytte jag ut till en Molex som funkade hur bra som helst... Lampan har gått 256tim på 2 månader och under dom timmarna så har jag inte haft ett enda problem...det är nu dom senaste 2 dagarna bara... fattar inte varför bara.. för jag har inte rört inställningar eller liknande... enda är jag har ändrat lampan ifrån eco till A2 ![]() Postad 09 december 2004 - 22:49 Som sagt.... att projektorn hänger sig efter ett tag är ett välkänt fel. Firmware ska fixa det. Huruvida man måste skicka in projektorn eller inte vet jag inte. Stället ni köpt projjen på lär veta. Postad 10 december 2004 - 11:38 Varför skulle det bli det felet efter 250 tim? om projjen hadde haft det problemet att den hänger sig hela tiden så skulle de ha hänt fler gånger ... Postad 10 december 2004 - 11:45 ![]() Förut hade jag en Sony HS2 och vilken otrolig skillnad det var med Z3! Mörka bilder var mörka och inte grådaskiga. Och jag såg ingen screendoor alls på 4 m. HS2 hade både screendoor och var pixlig med sin låga upplösning. Då jag har TVn snett under duken så kunde jag på en dryg timme ställa in bilden på projen så den var nästan lika bra som på TVn, Philips 32" WS ![]() Jag kör progressiv PAL via komponent mot en 2m bred 1.0 gain duk. Halvmörkt tak, ljusa väggar. Bilden blir, precis som förut, märkbart sämre vid lite ströljus ![]() Summering: Z3 är ett väldigt stort lyft på alla sätt mot en två år gammal LCD. Nu ska jag sluta läsa om nya projar på Prisjakt och börja se film igen! Postad 10 december 2004 - 11:51 Låter lurigt det där, att problemet uppkommer efter 250 tim ![]() Har själv en Z3, och problemet med en del Z3 har ju varit att den låst sig och bilden blivit grön/lila, och man måste döda den med hjälp av knappen där bak ![]() Tycker du skall ringa affären du köpte den. MvH Henrik Postad 10 december 2004 - 12:09 ![]() ![]() Postad 10 december 2004 - 12:34 Jo jag är helt säker på att jag har kört 1080i HDMI i ca 230tim, (ca20tim svideo" ![]() Ha snackat med Gustav "cavena" och Z3an ska in på en koll. han tyckte oxå det va skummt då problemen dom har haft har varit just 720p och inte 1080i. Då får dom köra in ny firmware oxå på samma gång...men jag tror knappast att det har och göra med det problemet... Postad 10 december 2004 - 12:47 HejJo jag är helt säker på att jag har kört 1080i HDMI i ca 230tim, (ca20tim svideo" #¤% vad tråkigt när sådan grejer händer. Blev bilden grön/lila?? Man kan ju alltid hoppas att det skulle fixa sig med ny firmware, fast det kan ju lika gärna vara fel på hårdvaran som mjukvaran ![]() Men bäst vore om det är mjukvaran som det är vajsing med. Då borde det gå att fixa med en firmware. MvH Henrik Postad 10 december 2004 - 13:08 HEHE ![]() jag har också beställt en Z3 och dumpat HS50, har demat båda men i olika affärer och jag märkte inte en jätte skillnad visst sonyn var bättre men inte jätte mycket bättre. vad tycker du gyllis rent allmänt om skillnaderna i bild mellan Z3 och hs50 du nämner att hs50 har bättre svärta och så men förutom svärtan gör den höga kontrsten på sonyn att bilden har mer djup och tryck eller. svårt att avgöra det själv när dom finns i olika affärer. Postad 10 december 2004 - 13:14 Tjo...Hej iförrigår dog bara bilden, igår så blev bilden grön/lila/gul .men ja såg att bilden rörde sig iallafall. mycket skummt. Han cavena sa de att om det är nått lätt fel så får jag projjen tebax inom ett par dar,och är det nått jobbigare fel så skickar dom en ny Z3a istället. så oavsett så lär jag inte bli utan min fina projj så länge iallafall. men jag får väl hoppas på att en firmware kommer lösa problematiken på nått sätt.. (tog ner min projje ifrån taket och såg att det fanns en Reset knapp) ber om ursäkt att jag hävdade så starkt att det inte fanns en... ![]() Redigerat av Unregistered217b1113, 11 december 2004 - 14:04. Postad 10 december 2004 - 14:31
Det är ju HS50's djupa svärta som gör att den har så hög kontrast. HS50 är bättre men det var ingen WOW-skillnad ![]() Postad 10 december 2004 - 15:05 ![]() ![]() ![]() står att den skickades idag men inte något uppsakttat leverans datum, inte ens på deras tracking sida. finns det nått sånt. samt så nämnde _Bagarn_ tror jag att man inte får mail från ups första gången dom leverar till en och att dom bara dyker upp stämmer detta. i alla fall så är projjen på väg nu + panna dvd s97. hmmm, skall nog beställa LOTR ROTK extended samt FIFTH ELEMENT "SUPERBIT" ![]() ![]() ![]() ![]() Redigerat av ZoomAir, 11 december 2004 - 18:15. Postad 10 december 2004 - 18:07 Postad 11 december 2004 - 21:30 Postad 11 december 2004 - 23:42 Lenshiften ger ganska stora möjligheter att flytta bilden, jag har min proj cirka 20cm ifrån taket och kan få bildens nederkant att börja vid golvet (takhöjden är 240cm). Postad 11 december 2004 - 23:54 ahh, ok tackar octavia rs så vid "noll" lens shift så är linsen i mitten av duken kanon nu kan jag börja montera upp hyllan ![]() har du fått din kabel föresten skall bli intressant att höra skillnaden då jag också skall köra via hdmi finns det någon online manual till Z3:an har inte hittat nån ![]() Redigerat av ZoomAir, 11 december 2004 - 23:55. Postad 12 december 2004 - 09:52
Jo jag har fått kabeln, men bara testat lite. Bilden blir bättre än med komponent men inga dramatiska skillnader. Men det bästa är att nu fungerar alla upplösningar perfekt vilket det inte gjorde innan när jag körde HDMI till DVI på min förra Z2:a. Postad 12 december 2004 - 11:57
Tack vare Z3:ans overscanjustering som fixar alla bildformat finfint!! ![]() Postad 12 december 2004 - 15:32 Jag hade inte problem tidigare med overscan och det har jag inte nu heller för den kan stå på 0 i menyn i projen. Postad 12 december 2004 - 19:20 Lite frågor (kanske redan besvarade, men jag hinner inte klicka runt som en galning): Hur ser hålbilden ut för takmontering? Vilken dimension på skruv? Finns det ngn manual utlagd på nätet? Hur lång är lamptiden i Low-läget? Redigerat av dho, 12 december 2004 - 19:20. Postad 13 december 2004 - 10:47 HDMI Problemet på 720p er historia NU. Har lagt in sista firmware och har testat hela helgen utan det enaste problem. Har ni samma problem som jag skrev i tidigare i tråden send PJ in till SanyoNordic "Sanel" Nytorpsväegen 14 S-18325 Täby Tel: ++46 8 54471700 Faxs: ++46 8 54471707 Eller Tomi Elektronik AB Svandammsplan 2 12637 Hägertsen Tel.: +46-8186170 Fax: +46-8186175 Mvh KaNoBi Postad 13 december 2004 - 11:14 men om man köper sin Z3 idag har den den nya firmwiren då eller ![]() Postad 13 december 2004 - 13:29 ![]() Redigerat av ZoomAir, 13 december 2004 - 13:30. Postad 13 december 2004 - 13:31 Bra fråga. Hur blir det då? Har lixom precis beställt en Z3 vilket ställer en lite frågande om man skall behöva skiljas från den direkt när man fått den ![]() Postad 13 december 2004 - 14:03 precis skulle vara väldigt intressant att veta någon som vetBra fråga. Hur blir det då? Har lixom precis beställt en Z3 vilket ställer en lite frågande om man skall behöva skiljas från den direkt när man fått den ![]() sedan för er som är intresserade har jag precis beställt LOTR ROTK EE samt spiderman 2 SUPERBIT (båda region 1 ) fär att testa den efterlängtade tunade Z3:an som blir min första projj. ![]() ![]() Postad 13 december 2004 - 21:38 Jag kör med jordade uttag och skärmad kabel till UPS:en och skärmad kabel ifrån den upp till projen. HDMI:n och komponentkabeln ligger i samma kabelkanal så man vill ju vara på den säkra sidan och inte få några störningar. Jag har en sådan här UPS (700VA) Postad 14 december 2004 - 10:07 http://www.bigscreen...anyo_PLV-Z3.htm Gillar bilderna i slutet ![]() Redigerat av Haribo, 14 december 2004 - 10:13. Postad 14 december 2004 - 10:18 håller helt med vilka bilder, men det kan väl inte vara så stor skillnad i svärta mellan dessa två som den övre bilden visar eller? har inte demat 700:an. min Z3 och dvd s97 är i alla fall på plats hos UPS och jag väntar på leverans, vid vilken tid brukar dom komma står på deras tracking sida att den är OUT FOR DELIVERY betyder det att dom kommer nu på förmiddagen eller, det är väl inte så vanligt. Redigerat av ZoomAir, 14 december 2004 - 10:19. Postad 14 december 2004 - 10:26 Intressant! Det jag sett gör nog att jag håller med. Postad 14 december 2004 - 12:01
Jag håller inte med, med min 868:a så blir bilden bättre med HDMI än komponent, skillnaderna är inte stora men de finns. Postad 14 december 2004 - 12:23 Jag får en bättre bild Via 868an --- HDMI----Z3an än via komponent. Bla upplever jag skärpan och djupet bättre Postad 14 december 2004 - 12:29 VILL HA NUUUUUUUUU ![]() Postad 14 december 2004 - 13:29
Håller med dig!! Tycker bilden blir bättre med HDMI, lugnare och mer tryck i färgerna!! Kör också 868:an och har både Supra HDMI och Supra komponent kopplad. Växlar man mellan HDMI och C1 när man kollar ser man skillnaden!! Postad 14 december 2004 - 15:01 Men... det är ju en offline UPS.. Mao, den filtrerar inte strömmen. Trodde det skulle vara minst lika viktigt. Postad 14 december 2004 - 15:05 vilken ups skall man ha för att skydda mot blixnedslag samt spikar.Men... det är ju en offline UPS.. Mao, den filtrerar inte strömmen. Trodde det skulle vara minst lika viktigt. ![]() Postad 14 december 2004 - 15:52 En liten fråga, det finns möjligen ingen här som använder en Yamakawa 365, eller 375 och DVI till sin Z3 Redigerat av zippiz, 14 december 2004 - 20:35. Postad 14 december 2004 - 16:18 Online UPSer är de ända (vad jag vet) som skyddar mot det hela (inom rimliga mått). Online (eller inline?) innebär att du aldrig kör strömmen från väggen direkt till apparaten.vilken ups skall man ha för att skydda mot blixnedslag samt spikar. Detta gör att UPSen sväljer svackor, toppar, etc. Postad 14 december 2004 - 17:54 Jag har redan ett störningsfilter som tar spikar och annant trams som finns på nätet och det är kopplat till hela anläggningen så jag behöver inte en online ups.Online UPSer är de ända (vad jag vet) som skyddar mot det hela (inom rimliga mått). Online (eller inline?) innebär att du aldrig kör strömmen från väggen direkt till apparaten. Jag har mest ups:en för att skydda lampan om strömen skulle gå, och då räcker det ju med en offline ups. Postad 14 december 2004 - 18:55 vad skall man säga WOOOOWWW grym bild och framförallt grym bio känsla någonting som en storbilds tv eller plasma aldrig kan mäta sig med. här följer ett litet mini test, detta är min första projje så jag har inte haft några andra hemma så det enda jag kan jämföra med är de jag har demat. duk ca 90" Aview från komplett köpt för 890 kr (demo) och jag tycker den funkar fint som första duk. rum ljusa väggar vitt tak och projjen är ca 2.6 m från duken och sittplasterna är ca 3 m från duken bilden är för tillfället ca 82-85" DVD panasonic dvd-s97 via den medföljande HDMI kabeln som är ca 1.5 m använder 720p och alla inställningar är "out of the box" ännu på dvd:n. är väldigt nöjd med dvd den är utrsålar en väldigt god byggkvalitet och bilden är helt fantastisk med 720p givetvis gör MR FAROUDJA jobbet (FLI2310) fast den medföljande manualen är en katastrof aldrig sätt maken på sämre manual. projj SANYO Z3 tunad av pipro dock så har jag inte fått någon medföljande info om själva tuningen får man det? screendoor tycker detta inte alls är synligt och då har jag ca 85" på 3 meters avstånd och jag stör mig inte det minsta av det. om jag jämför med dom projjar jag har demat så är den i samma klass som HS50 vad gäller screendoor och lite bättre än MT200. kontrast fullt tillräcklig kontrast inte alls speciellt långt ifrån HS50 och MT200:an i alla fall inte märkbart för mig men då är jag givetvis oerfaren på projjar. det är ett grymt tryck i bilden under ljusa scener och även bra dynamik under det mörka scenerna jag tycker inte att jag märker av någon "hinna" och bilden är absolut inte det minsta urtvättad. svärta bra svärta, dock så har jag väldigt ljusa väggar och tak i mitt rum och det är först nu jag märker vad det gör för bilden hela rummet blir ju ganska så upplyst av projjen och nu märker jag vilken fördel det är med ett helt mörkt rum. men svärtan är ändå väldigt bra dock inte i klass med HS50 och MT200 men inte alls speciellt långt ifrån och jag behöver nog se dessa side by side för att kunna se skillnaden. VB vilken VB ljudnivå i high mode så låter den en hel del såpass mycket att man kan störa sig när man tittar på film men i LOW mode så är den överaskande tyst man hör den inte ens om man försöker och då har jag projjen ca 1.5 meter övanför huvudet. jag tror ingen kan påsta att den i low mode någonsin skulle störa under en film. ljusstyrka inte så ljusstark och med en stark lampa som jag har i rummet som dessutom är precis brevid slärmen så går det inte att titta på filmen med lampan tänd (fast vem gör det) men annars fullt tillräcklig ljusstyrka och då får ni tänka på att den tunade Z3:an är lite ljussvagre samt att irisen på min är ställd till -63 (max). jag har en fråga det är nämligen så att min bild är inte helt kvadratisk hur fixar man detta eller är det vanligt att bilden aldrig blir helt kvadratisk om jag lägger bilden precis på maskningen så när det vänstra hörnet inte riktigt ner utan det blir ett litet mellanrum. till sist vill jag även varmt rekommendera pipro som gör ett kanon jobb, jag har säkert ställt över 50 frågor till patrik och han har svarat varje gång både snabbt och med bra svar. jag beställde min Z3 förra torsdagen och den är här idag väldigt snabbt tycker jag. så sitt inte och vänta på den prefekta projjen för den finns inte och vilken projje man än köper idag så är den "dålig" om något år så mitt tips är man väljer en projje som passar en och som man blir nöjd med för annars sitter man där och kollar på sin 32" tv och väntar på den perfekta projjen. en projj i hemmet är värt mer än tusen i butikerna ![]() så det var mina intryck av min första projje fast det är en sak som inte alls är bra MAN VÄNJER SIG OCH HUR SKALL MAN SE FILM PÅ VANLIG TV NU ![]() Redigerat av ZoomAir, 14 december 2004 - 18:57. Postad 14 december 2004 - 19:06 Hur lång tid tog det från orderbekräftelse till att du fick meddelande från UPS att transporten hade påbörjats? Och hur lång tid tog det efter det innan den levererades? Ursäkta jobbiga frågor, men man är ju lite sugen på att hinna få hem den ngn dag innan jul så jag hinner byta ut den gamla projektorn innan julefriden lägrar sig och allt tekniskt arbete förbjuds här hemma. Postad 14 december 2004 - 19:30 HEHE ingen fara, jag gjorde beställningen i torsdags och fick medelande från ups nästa dag (fredag) projjen levererades idag tisdag så det tog 3 arbetsdagar fredag, måndag och tisdag (projjen kom ca kl 17:00) Redigerat av ZoomAir, 14 december 2004 - 19:30. Postad 14 december 2004 - 19:32 Postad 14 december 2004 - 19:55 Om jag minns rätt så sitter filtret mellan fokus och zoomlinsen på Z3:an. Måste dock erkänna att jag faktistk aldrig tittat efter så noga och då jag själv inte gör tuningen (kan inte heller för den delen) så är jag inte helt säker. Mvh Patrik Johansson PIPRO Postad 14 december 2004 - 20:35 ![]() Tänkte fråga dig igen, vet du vilken firmware du har? Jag tror man kan få fram den genom att trycka menu och input (eller select). Enligt Prosen var det så på Z2 iaf. Vore kul o veta då jag själv funderar på en Z3 från Pipro. Hur käns det spontant, var det värt extra att få den tunad? Postad 14 december 2004 - 20:37 ![]() Postad 14 december 2004 - 22:10 Min hängde sig två ggr första kvällen, men jag kör komponent in. Första ggn blev bilden helt svart när jag tryckte på screen-knappen, och var tvungen att bryta strömmen baktill. Andra ggn så satte jag på DVD:n efter några timmars tv-spel. När jag tryckte in C1 på projjen så var det bara flimmer i rött och vitt. Tänkte att DVD:n ställt om sig och inte skickade progressiv signal, och tryckte då på My Pic för att undersöka via TV:n. Då inte det heller funkade (samma flimmer) så tryckte jag en gång till, och vips så hade projjen hängt sig, fast med vit bild denna gång. Är lite smågrinig nu på fanskapet. Nån som har nån aning??? Är det mjukvaran som spökar tro?? Köpte den i lördags. Butiken fick in den på fredagen från Cavena. Tycker ju att senaste uppgraderingen borde vara inmatad..... Blir väl till och lämna tillbaka den, och kräva en ny. Är annars väldigt nöjd med den.... 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |