* Officiell Tråd - Canton GLE *
700 svar till detta ämne
52 relaterade trådar
Omtag i biorummet (0 inlägg)
|
6 år sedan
|
Nya Canton GLE, 490, 470, 455, 430, 420, 410 (219 inlägg)
|
8 år sedan
|
Canton GLE 490, första intryck samt fundering... ? (9 inlägg)
|
9 år sedan
|
Canton GLE 490 eller 496? (1 inlägg)
|
9 år sedan
|
Klipsch RP-280F eller Canton GLE 496 (8 inlägg)
|
9 år sedan
|
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg)
|
10 år sedan
|
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg)
|
10 år sedan
|
Klen bas med Canton GLE 490 och Onkyo TX-NR626 (8 inlägg)
|
10 år sedan
|
Uppgradering från Canton GLE 409, Klipsch RF82? (4 inlägg)
|
11 år sedan
|
Beslutsångest! Högtalarpaket för ca 10000:- (10 inlägg)
|
11 år sedan
|
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg)
|
12 år sedan
|
Vilka högtalare ska jag välja? (8 inlägg)
|
12 år sedan
|
Är det lönt att byta mina Dynavoice Magic F-6 EX mot Canon GLE 496? (48 inlägg)
|
12 år sedan
|
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg)
|
12 år sedan
|
Hjälp mig med min högtalar-Ågren! (42 inlägg)
|
13 år sedan
|
Canton 490 till Nad C315 BEE - lönlöst eller värt ett försök? (4 inlägg)
|
13 år sedan
|
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg)
|
14 år sedan
|
dali zensor7, XTZ 99.36 eller Canton GLE 490? (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Chrono 509.2 - 507.2 olik karaktär? (10 inlägg)
|
14 år sedan
|
Qln Signature mkII (9 inlägg)
|
14 år sedan
|
Hjälp! Får ingen ordning på ljudet (11 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dynavoice vs Canton vs KEF (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Hjälp att hitta vit sub till hembio (13 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg)
|
15 år sedan
|
bokhyllehögtalare (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg)
|
16 år sedan
|
Canton vs XTZ (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Högtalare till Yamaha V-461 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg)
|
17 år sedan
|
Min Ljudresa (121 inlägg)
|
17 år sedan
|
Uppgradering av högtalare (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Skillnad på Canton GLE 409 och 490? (14 inlägg)
|
17 år sedan
|
Canton GLE 401 & 405 med B&W 685 (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
Köphjälp till nya högtalare (15 inlägg)
|
17 år sedan
|
Onkyo-receiver med Canton-paket (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Canton eller Jamo? (13 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dali Concept 6 vs. Canton GLE 407/409 (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
NAD 325BEE, vad kan den driva? (8 inlägg)
|
18 år sedan
|
ännu fler högtalar tips (11 inlägg)
|
18 år sedan
|
Canton GLE 409 eller QLN 604 MKII (11 inlägg)
|
18 år sedan
|
hjälp med val av högtalare och förstärkare (7 inlägg)
|
18 år sedan
|
Canton gle 409 (10 inlägg)
|
18 år sedan
|
Canton AS-105 SC och Canton AS-85 SC (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Prisvärda stativare (16 inlägg)
|
18 år sedan
|
Val av förstärkare till Canton GLE 407 (5 inlägg)
|
18 år sedan
|
Canton GLE 403 (24 inlägg)
|
18 år sedan
|
Högtalare till stereon/hemmabio (19 inlägg)
|
18 år sedan
|
Golvhögtalare med snabb, snärtig och distinkt bas? (36 inlägg)
|
18 år sedan
|
Canton GLE402 vs 403 (5 inlägg)
|
18 år sedan
|
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg)
|
18 år sedan
|
Högtalare till Onkyo (7 inlägg)
|
19 år sedan
|
Postad 02 December 2012 - 18:56
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Lite snabbt om hur jag hamnade här;
Ett tag nu ville jag ha en bra hifi lösning till både film och musik. Vist så kan man inte lägga alldeles förmycket pengar på en bra lösning. Runt 10 till 13 000 kr. Och högtalare skall vara vita men förstärkare/recievier kan vara svart (frun vill absolut inte ha svarta högtalare men är ok med svart förstärkare, tack och lov för sista biten annars ingen lösning).
Började med att göra lite undersökningar med först å främst recievers, sedan jag har hemma en sony kdl 55ex723 och ps3 så skall det gå enkelt med en fjärrkontroll för starta hela kalaset. Sony förstärkare (hemabio då) kom på tanke med sedan den 1030 (med wifi) var bara 8ohm så blev det inget av det (dålig bana att börja på så att säga). Tänkte om började med att kolla högtalare först å komplettera med förstärkare.
Började med yamaha golvare (10 000 något på mediamarkt) och bose 5.1 system (15 000 på bose center). Fick bra ljud av bose (dvs. "ok" för en hyresrätt och bättre än lg hemmabio ) Yamaha fick jag inget bra intryck (dem hade bi-wire option men säljarna där hade inte bi-ampat dem ). Recievern dem hade använt var dålig kändes som . Smaken är som baken antar jag men helt ärligt dålig service .
Gick vidare till HIFI Klubben, Dali zenzor 5 eller 7 var kanske räddningen. Var där redan i oktober och tittade på zenzor 7an (ingen biwire men lättdrivna var dem)
Nu med tanke på att du får för 7500 kr något 5.0 system (i svart utförande) Dali zenzor 5 or och zenzor 1 or som bak å en center. I vit hamnar man på runt 8500 kr.  Bra tryck i stereo och tillräckligt högt. Gäller fram till 23e dec.
Killarna i Malmö på HIFI klubben på Caroli är att rekommendera , trevliga och kunniga, synd att dem hade inte canton tänkte jag. Så jag kollade av ren nyfikenhet (frun sa i lördags, kolla på elgiganten å andra först) elgigantens hemsida å där var canton, vita å 5.0 för 7000 kr. Beställde direkt! Ville ha dem i början men för dyrt kändes det, med tanke på att man skulle bara få golvare å inte en 5.0. Och jbl studio 190 var också i tanken men jämför man dem 2 åt så på pappret ser gle 496 bättre.
Så skall få paketet hemkörd 10 december. (Fyller år 9e dec) 
Nu är det dags att kolla förstärkare, onkyo tänker man men går den att styra med sync menu på sony. Och hur är andra, jag tänker lite att man kanske skall driva allt på 6ohm. Vad tycker ni?
Det jag behöver hjälp med är rätt förstärkare (upp till 5000 kr, event. ett par st eftersom man vill göra ett klipp till jul, chansen är att en av dem då blir nedsänkt i pris).
Vad är viktigt är att den skall: - kunna driva canton paketet 5.0 med lätthet och styrka att väcka grannen över gatan - om det funkar med sync på sony - airplay om det går? - kan konfg med mic (har en öppen planlösning med kök i vardagsrum på ca 25 kvm) - 4k gärna, 3d måste, ljudretur el. vad det var nu igen och skall gå antagligen från 4-8 ohm
Tips på kablar som passar vore bra (inte kjells men behöver man bättre kablar?)
Förlåt för långt inlägg. Men jag återkommer med svar ifall någon undrar mer? GO CAN TON
Jag använder en Onkyo NR616 med Canton 496, 456 & 416-paketet. Jag fick dock högtalarna först igår och har inte hunnit testa så mycket hittils, men jag är väldigt nöjd än så länge. Onkyon gav jag 4000kr har jag för mig, och högtalarna 7000kr, totalt 11 000kr, vilket känns som kanonpris sett till vad jag fått  Det finns "Audyssey"-kalibrering, alltså med mikrofon i Onkyo NR616, vad jag läst ska dock NR818 vara "mycket bättre", men jag kan inte detaljerna. Och det ska som jag läst vara antingen 616 eller 818 man ska satsa på, 717 ska inte vara värt priset så att säga. Ang. dina frågor; -Än så länge låter det okej med 616, men jag får återkomma när högtalarna är inspelade, dessutom har jag ingen kraftfullare förstärkare att jämföra med tyvärr så är lite svårt att säga bu eller bä just nu. -Jag har en Sony-tv men inte testat sync, kan göra det vid ork och tid. -AirPlay finns inte inbyggt, Spotify och någon till finns, finns även en iPhone/iPod-ingång men kanske inte är till någon nytta. -Mikrofon, "Audyssey" finns. -4k finns, men inget jag sysslat med. Kanske ska förtydliga att mina svar gäller Onkyo NR616 som jag själv har, trodde jag var i Onkyo-tråden
Redigerat av Guarana, 02 December 2012 - 18:57.
Postad 02 December 2012 - 19:46
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag använder en Onkyo NR616 med Canton 496, 456 & 416-paketet. Jag fick dock högtalarna först igår och har inte hunnit testa så mycket hittils, men jag är väldigt nöjd än så länge. Onkyon gav jag 4000kr har jag för mig, och högtalarna 7000kr, totalt 11 000kr, vilket känns som kanonpris sett till vad jag fått 
Det finns "Audyssey"-kalibrering, alltså med mikrofon i Onkyo NR616, vad jag läst ska dock NR818 vara "mycket bättre", men jag kan inte detaljerna. Och det ska som jag läst vara antingen 616 eller 818 man ska satsa på, 717 ska inte vara värt priset så att säga.
Ang. dina frågor;
-Än så länge låter det okej med 616, men jag får återkomma när högtalarna är inspelade, dessutom har jag ingen kraftfullare förstärkare att jämföra med tyvärr så är lite svårt att säga bu eller bä just nu. -Jag har en Sony-tv men inte testat sync, kan göra det vid ork och tid. -AirPlay finns inte inbyggt, Spotify och någon till finns, finns även en iPhone/iPod-ingång men kanske inte är till någon nytta. -Mikrofon, "Audyssey" finns. -4k finns, men inget jag sysslat med.
Kanske ska förtydliga att mina svar gäller Onkyo NR616 som jag själv har, trodde jag var i Onkyo-tråden 
Tack, jag inväntar ditt svar när du har lite mer tid  jag har som sagt tid till min födelsedagsgåva kommer fram å sen får man vänta på jul. Men vi får se, med tanke på erbjudandet på elgiganten tror jag många kommer nappa på det å sen hoppas jag alla beskriver deras val av förstärkare samt hur det låter med respektive val  Men man börjar undra varför elgiganten satte ner priset, högtalarna är knappast någon "gammal" modell... När det gäller hifi går det efter modell inte år... Men oavsett orsak, tackar...
Postad 02 December 2012 - 20:59
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Köpte mig en Yamaha RX-V673 i veckan och funderar på att byta ut mina crappy högtalare. Har en aktiv baslåda canton AS 25 SC. Kan ni rekommendera denna serie som Elgiganten rear ut? Erbjudandet tar slut idag så jag måste beställa nu isf. Kommer stärkaren funka bra med dessa?
Jag beställde precis en yamaha 673 och Canton erbjudandet från elgiganten! Jag tror det kommer bli kanon, får återkomma när jag fått grejerna som borde vara nångång under nästa vecka.
Redigerat av Krille_holm, 02 December 2012 - 21:00.
Postad 02 December 2012 - 21:07
tartkennet
-
tartkennet
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har oxå beställt Canton från Elgiganten och får hem dessa på fredag så jag kan inte yttra mig än.
Har även jag en Onkyo nr616 som jag köpte hos Kompett för ett tag sedan när det var rea där.
Får återkomma i slutet av veckan med reflektioner.
Postad 02 December 2012 - 22:15
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Sitter med Yamahas ns paketet. Någon som tror eller vet att det kommer att bli en uppgradering med EG erbjudande på Canton?
Postad 03 December 2012 - 00:01
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Fick bli ett vit inköp av erbjudandet:)
Postad 05 December 2012 - 09:16
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nån som vet hur baksidan ser ut på ett par Canton GLE 416? Tänkte hänga dom på väggen bakom soffan lite högre upp och riktade nedåt.
Det finns ju ingen vettig information på hemsidan vad jag kan hitta http://www.canton.de...dukt/gle416.htm
Men jag har funderat på ett par sådana här: http://www.fyndborse...aste-spe15a-vit
Tror ni att det kommer gå?
Postad 05 December 2012 - 16:26
Unregistered2b92ee77
-
Unregistered2b92ee77
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Nån som vet hur baksidan ser ut på ett par Canton GLE 416? Tänkte hänga dom på väggen bakom soffan lite högre upp och riktade nedåt.
Det finns ju ingen vettig information på hemsidan vad jag kan hitta http://www.canton.de...dukt/gle416.htm
Men jag har funderat på ett par sådana här: http://www.fyndborse...aste-spe15a-vit
Tror ni att det kommer gå?
Inte helt 100 men tyckte jag såg/läste nånstans att det är fäste enl "nyckelhålsmodellen"
Postad 05 December 2012 - 22:21
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Inte helt 100 men tyckte jag såg/läste nånstans att det är fäste enl "nyckelhålsmodellen"
Det är "nyckelhål" ja, fästena från fyndbörsen bör funka. Ser ut som att du ska kunna använda en skruv med mutter för att fästa högtalaren. Tog en bild på min GLE416 - http://image.bayimg....690b67b2da5.jpg
Postad 06 December 2012 - 00:10
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Det är "nyckelhål" ja, fästena från fyndbörsen bör funka. Ser ut som att du ska kunna använda en skruv med mutter för att fästa högtalaren. Tog en bild på min GLE416 - http://image.bayimg....690b67b2da5.jpg
Kunde inte se bilden. Oavsett detta, var jag idag på mediamarkt i svågertorp i malmö, kollade på gle 496 där, bad killen där dagen innan att koppla upp dem till onkyos 616 reciever eftersom jag har hört bra saker om den här rackaren  Gjorde inte detta pga mycket jobb sa han (visade sig att han glömde det), det förstår jag, inga problem  men jag skall ge dem en till chans att göra detta (han var ärlig med mig så det betyder mer än något för mig). Får se när jag har mer tid  över å går där igen å ser om dem är uppkopplade om ej ber jag om det igen  får jag inte dem uppkopplade  finns alltid andra ställen. Hur låter dem  ?? Man vill inte köpa grisen i säcken undrar man... Återkommer efter att jag har hört dom på åtminstone yamaha i samma prisklass, sen tar jag en till reciever, undrar om jag kan få tag på nad och denon. Men berätta gärna om ni har provlyssnat på dem i flera hemmabio recievers  som t.ex. i nad, denon mm. och med onkyo då. Trevlig kväll
Postad 06 December 2012 - 15:02
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Var idag och gjorde sista kollen. Kollade på alla och ärligt talat skulle det varit onkyo 616 men efter all läsning (om alla svårigheter och återlämnade enheter) blev det denon. Onkyo 616 är bra inom 5000 kr prisklassen, risken är att man råkar ut för olika störmoment som t.ex. hdmi klyd mm.
Mitt andrahand val var denon avr-2113 som jag köpte på hifi klubben. Fick förklarat att med tanke på känsligheten 90.5 db så borde det inte vara några problem att driva högtalarna. Denon känner också själv av högtalarnas styrka mm. Med tanke på GLE 496 subar är större än dali zenzors 7ors så tror jag det blir bra.
Jag har kvar att köpa kablar. Högtalare kommer på måndag, kablar köper jag under veckan och resultat får ni på evnt. tisdag/onsdag kväll (beror på när jag kommer hem från jobbet och tid mm.). Om ni vill så kan jag ta ett foto på slutresultat.
Kul att japansk teknologi driver tysk teknologi bäst  Blir roligt med spotify.
Tillbaks till jobbet
Postad 06 December 2012 - 17:47
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Postad 06 December 2012 - 20:00
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hmm konstigt den funkade igår kväll, jag kan inte heller se den nu konstigt nog. Kan lägga upp den på nytt om du önskar?
får bara: 403 - Forbidden när jag klickar på den  kommer det fram
Postad 07 December 2012 - 18:25
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
får bara:
403 - Forbidden
när jag klickar på den kommer det fram
Nej jag la aldrig upp den på nytt, däremot funkade den samma kväll som jag drog upp den på bayimg. Men har nu även lagt den på tinypic - http://oi48.tinypic.com/2iw7zww.jpg
Postad 07 December 2012 - 18:37
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Fick hem mina 496;or idag, riktigt trevligt och mjukt ljud. Lär väl bli ännu bättre när de spelats in
Postad 07 December 2012 - 23:48
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Fick hem mina 496;or idag, riktigt trevligt och mjukt ljud. Lär väl bli ännu bättre när de spelats in 
Trevligt, vilken förstärkare? Tycker nog mina 496:or blivit lite bättre på bara en vecka - vet inte om det är placebo eller ej men
Postad 08 December 2012 - 05:45
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Trevligt, vilken förstärkare? Tycker nog mina 496:or blivit lite bättre på bara en vecka - vet inte om det är placebo eller ej men 
Det är säkert så, högtalare behöver 'spelas in' ca 100 tim (effektiv tid).
Postad 08 December 2012 - 07:51
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Jag har Pioneer. Tyckte den var lite för vass med Yamaha högtalarna men inte till Canton. Hade tänkt byta till en Yamaha stärkare, men nu vet jag inte... Betydligt mjukare och fint klang i mellan/diskant  Riktigt snygga högtalare (vit)  Vad kör du för stärkare?
Postad 08 December 2012 - 16:40
Unregistered2b92ee77
-
Unregistered2b92ee77
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Fick hem Cantonpaketet redan idag  Bra jobbat Elgiganten! Skulle fått på tisdag men kom lördagen före.
Första intrycket, riktigt rent och fint ljud! Dock något klen bas men den släpper nog efter x antal timmars lyssnande.
Matar musik med min Yamaha RX-V673 och dom synkar fint  La in ett par bilder på spektaklet om ni är nyfikna. Dock en hel del kvar med kablar, ny bänk osv.....men det tar vi sen
Postad 08 December 2012 - 22:10
tartkennet
-
tartkennet
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Då är högtalarna hemma och kablage är monterat och jag har börjat spela lite. Första intrycket är att det inte var mycket till världen. Lite besviken om jag ska vara ärlig, ljudet låter lite burkigt och basen är nästan obefintlig tycker jag.
Nu vet jag ju att högtalarna ska spelas in en tid så det blir nog bättre med det.
Ska även köpa nya högtalarkablar tänkte jag. De jag har nu är kopparfärgade med ett genomskinligt hölje och det är sjukt svårt att se vilken av trådarna som är svart eller röd... Kan t.o.m. vara så att jag satt i svart på rött på någon/några oxå.
Sedan kom sambon hem igår och sa att det ser fördjävligt ut...Hmm var väl inte det man vill höra riktigt. Har iofs inte fått in centern på något bra ställe än då den inte går in in min tv-bänk och den kommer inte heller in under tv-bänken. Får se hur det löses.
Kör högtalarna tillsammans med en Onkyo 616.
Postad 09 December 2012 - 00:35
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Någon som har hittat lämpliga väggfästen för GLE416? Jag skulle behöva få ut mina från väggen så jag kan vinkla högtalarna, främst är det att jag behöver vinkla ena högtalaren nästan 45 grader. Dessa verkar ju faktiskt ha en konstruktion som funkar med GLE416 - http://www.clasohlso...ste/Pr384246000 - en skruv med mutter som går att dra åt vad det ser ut som åtminstone. Det är säkert så, högtalare behöver 'spelas in' ca 100 tim (effektiv tid).
Ja absolut, men tyckte det blivit rätt stor skillnad på den förhållandevis korta tiden jag spelat, haft högtalarna i en vecka visserligen men inte spelat så där överdrivet många timmar per dag, men jag gillar högtalarna mer för var dag som går  Jag har Pioneer. Tyckte den var lite för vass med Yamaha högtalarna men inte till Canton. Hade tänkt byta till en Yamaha stärkare, men nu vet jag inte... Betydligt mjukare och fint klang i mellan/diskant Riktigt snygga högtalare (vit) Vad kör du för stärkare?
Använder en Onkyo NR616 - funkar bra tycker jag, ska nog inte behöva mer kräm hoppas jag.
Postad 09 December 2012 - 10:01
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Då är högtalarna hemma och kablage är monterat och jag har börjat spela lite. Första intrycket är att det inte var mycket till världen. Lite besviken om jag ska vara ärlig, ljudet låter lite burkigt och basen är nästan obefintlig tycker jag.
Ska även köpa nya högtalarkablar tänkte jag. De jag har nu är kopparfärgade med ett genomskinligt hölje och det är sjukt svårt att se vilken av trådarna som är svart eller röd... Kan t.o.m. vara så att jag satt i svart på rött på någon/några oxå.
Köp BRA högtalarkablar, för det gör verkligen SKILLNAD. 1.25mm2 räcker för upp till 10m, över 10m behövs 2.5mm2. En mycket bra kabel är QED 42 (1.25mm2) och QED 79 (2.5mm2). Även bra signalkablar gör skillnad, även där är QED ett premiummärke. Själv köper jag till ett bra pris, med snabba leveranser från den Engelska Leverantören.
Redigerat av Unregistered1605, 09 December 2012 - 10:02.
Postad 11 December 2012 - 09:55
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
FIck högtalarna hem igår, blev sjuk på min födelsedag, kan man tänka sig det  ligger i sängs men sjukt jobbig huvudvärk och feber men jag lyckades ta ut högtalarna ur paketet (mestadels för att se att all var ok efter transport). Frugan tyckte paketet var snygg.
Bad henne åka till hifiklubben å köpa 26 meter kabel, 6 meter kvalité och 20 meter för suround.
Frågan är om alla deras kablar är värda pengarna.. Verkligen, behöver man Van Den Hul kabel 6 mm för 178 kr/m?
Vad hade ni gått på? Frugan går å handlar event. under lunch eller efter 16:00?  ska villa nu.
Postad 11 December 2012 - 10:24
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Bad henne åka till hifiklubben å köpa 26 meter kabel, 6 meter kvalité och 20 meter för suround. Frågan är om alla deras kablar är värda pengarna. Verkligen, behöver man Van Den Hul kabel 6 mm för 178 kr/m?
Halva priset på kvalitetskablar från England. Van Den Hul kabel 6 mm för 178 kr/m? är att 'skjuta över målet'.
Postad 11 December 2012 - 11:08
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
altså vilka kablar och var? Och varför är ovanstående kablar för mycket  tänkte ha 6 m av den kabeln för golv å center, sedan resten blir någon billig alt. Men blir det inte bättre ljud?
Har kollat på hifi klubben å dem har också någon kabel på 90 kr/m borde vara lika bra? Ah hon få köpa detta  hahaha
Redigerat av Unregistered308adfcc, 11 December 2012 - 11:14.
Postad 11 December 2012 - 13:27
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
altså vilka kablar och var? Och varför är ovanstående kablar för mycket tänkte ha 6 m av den kabeln för golv å center, sedan resten blir någon billig alt. Men blir det inte bättre ljud?
Har kollat på hifi klubben å dem har också någon kabel på 90 kr/m borde vara lika bra? Ah hon få köpa detta hahaha
Skall du använda 20 m kabel till 2 surrar behöver du minst 2.5 mm2 kabel dit.
Postad 11 December 2012 - 17:44
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Blir mer och mer nöjd med 496:orna. Börjar bli inspelade nu, snurrat en hel del timmar. En riktigt bra köp
Postad 11 December 2012 - 18:55
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nu vet jag ju att högtalarna ska spelas in en tid så det blir nog bättre med det.
Sedan kom sambon hem igår och sa att det ser fördjävligt ut...Hmm var väl inte det man vill höra riktigt. Har iofs inte fått in centern på något bra ställe än då den inte går in in min tv-bänk och den kommer inte heller in under tv-bänken. Får se hur det löses.
Kör högtalarna tillsammans med en Onkyo 616.
Jag fick mina högtalare idag och har iofs bara lyssnat ca 1h men vart är basen? Den är närmast obefintlig. Får spela in dem och se om det blir bättre annars får jag överväga att köpa till en subbas eller lämna tillbaka dessa 496or.
Postad 11 December 2012 - 19:29
Unregistered2b92ee77
-
Unregistered2b92ee77
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Blir mer och mer nöjd med 496:orna. Börjar bli inspelade nu, snurrat en hel del timmar. En riktigt bra köp 
Håller med, nu börjar basen komma igång, riktigt sweet ljud! Jag fick mina högtalare idag och har iofs bara lyssnat ca 1h men vart är basen? Den är närmast obefintlig. Får spela in dem och se om det blir bättre annars får jag överväga att köpa till en subbas eller lämna tillbaka dessa 496or.
Hade exakt samma reaktion som du. Men ge dom ett par timmars speltid, man blir glatt överraskad
Postad 11 December 2012 - 19:37
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Jag fick mina högtalare idag och har iofs bara lyssnat ca 1h men vart är basen? Den är närmast obefintlig. Får spela in dem och se om det blir bättre annars får jag överväga att köpa till en subbas eller lämna tillbaka dessa 496or.
Jag kan bara hålla med var lite besviken i början, men inte nu. Dock så har jag beställt 2 subbar.Känns lite onödigt just nu, men blir väl bra till film  vad har du för stärkare?
Postad 11 December 2012 - 19:45
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag kan bara hålla med var lite besviken i början, men inte nu. Dock så har jag beställt 2 subbar.Känns lite onödigt just nu, men blir väl bra till film vad har du för stärkare?
jag köpte en yamaha rx-v673 som borde räcka för att driva dessa, men man kan ju beställa en bas lite senare, har inte ekonomin till det just nu. *edit* Vad köpte du för basar?
Redigerat av Krille_holm, 11 December 2012 - 19:47.
Postad 11 December 2012 - 19:53
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
jag köpte en yamaha rx-v673 som borde räcka för att driva dessa, men man kan ju beställa en bas lite senare, har inte ekonomin till det just nu.
*edit*
Vad köpte du för basar?
Det är en bra stärkare har jag hört, så det kommer att bli bra till slut  Jag köpte XTZ 99 W10.16 ...
Postad 12 December 2012 - 00:02
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Håller med, nu börjar basen komma igång, riktigt sweet ljud!
Hade exakt samma reaktion som du. Men ge dom ett par timmars speltid, man blir glatt överraskad 
Äntligen har jag lagt upp högtalarna, allt är huller om buller så att säga  men dem låter fint, det står tom i manualen att få optimal ljudkvalite så skall högtalarna spelas in 15-20 timmar. Och nu sitter jag hemma, klockan är 24:00 och jag lyssnar på på alla 5 högtalare (inte 2 stereo, dvs. golvare bara, för att spela in dem) och ljudet är så skönt, så mjukt så fint att frugan kan sova och jag har det på 1/3 av styrkan och bara njuter som den. Bas den är ok, blir bättre om 2 dagar. Jag körde föresten på dts-hd spår på flera bluray (senaste var snow white) och du det var helt ok och detta var utan sub (ganska liten vardagsrum, 27 kvm). Allting handlar om akustik. Men å andra sidan har jag lagt ner 1600 kr på kablar. Ljudet är underbart, återkommer om 15 timmar (inspelade) därefter 20 timmar och sen slutligen om en månad (100 timmar+) sen ger jag min kommentar. Men nu så är jag nöjd, bra ljud och klart 8,5 av 10 eftersom jag har inte lyssnat på högre ljud (skall man inte göra första 20 timmar).
Postad 12 December 2012 - 07:31
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Kul att du är nöjd Nick84, Jag skall hem och sätta upp surrarna och se lite film o se hur det låter, har bara lyssnat på musik än så länge.
Postad 12 December 2012 - 10:41
Unregistered2b92ee77
-
Unregistered2b92ee77
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Det är en bra stärkare har jag hört, så det kommer att bli bra till slut Jag köpte XTZ 99 W10.16 ...
Funderat på dessa jag med. Återkom gärna hur dom passar 496orna. Fyndbörsen har ju bra paketpris för 2 såna subbor.
Postad 13 December 2012 - 22:52
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Har 2 surrounder och 1 center från 496-paketet att sälja om nån är sugen på att utöka till 7.1/8.1. PMa mig vid intresse.
Postad 14 December 2012 - 20:45
Unregistered2b92ee77
-
Unregistered2b92ee77
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Update:
Efter nästan en vecka med mitt set, säger bära herregud vad dessa högtalare levererar! Basen gräver riktigt djupt och snärtbasen smeker mellangärdet fint  Grym dynamik och rymd.
Ingen direkt musiklyssnare men nu ligger man fastklistrad i soffan, riktig lyssnarglädje. Hoppas bara grannarna gillar musiken med
Postad 15 December 2012 - 02:42
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tyvärr har varit sjuk mestadels av veckan, frugan insjuknade rejält idag så ingen mer musik och filmtittande för mig, tar nog en vecka till att spela in dem (då 20 timmar). Bad min polare (driver företag tillsammans) som är byggnadsingenjör att hjälpa mig sätta upp tvn på väggen. Borde bli snyggt men jag behöver en ny mediamöbel. Runt 120 cm (tvn bred), tänkte på bestå hos ikea, men undrar om den passar ihop med denon mått (skall ha tydligen mycket space runt om sig  ) ahh får se. Återkommer resultat efter det lugnar ner sig hemma.
Postad 15 December 2012 - 05:35
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Tyvärr har varit sjuk mestadels av veckan, frugan insjuknade rejält idag så ingen mer musik och filmtittande för mig, tar nog en vecka till att spela in dem (då 20 timmar).
Tar ca 100 timmar (kontinuerligt) att spela in högtalare.
Postad 15 December 2012 - 15:18
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tar ca 100 timmar (kontinuerligt) att spela in högtalare.
Du menar inte nu att jag skall köra dem i 100 timmar i sträck  hey kommer använda dig som orsak i skilsmässa  nej men dvs 3.4 timmar om dagen räcker el.? I deras manual står det 15-20 timmar.
Postad 15 December 2012 - 15:45
Unregistered8e48d42d
-
Unregistered8e48d42d
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Bara jag som tycker basen är lite väl klen ur GLE 409 ?!
Har en onkyo 616, kan jag köra bi-wire och dra till samma terminaler på frontarna för att få yttligare effekt ut ?!
Postad 15 December 2012 - 16:22
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Ni som använder Onkyo 616 vad kör ni för inställning på saker och ting med era 495, 456 och 416?  Jag körde med audyssey och mikrofonen direkt när högtalarna var nya men kanske skulle köra om nu när jag spelat en 30-40 timmar?
Postad 15 December 2012 - 16:31
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Du menar inte nu att jag skall köra dem i 100 timmar i sträck hey kommer använda dig som orsak i skilsmässa nej men dvs 3.4 timmar om dagen räcker el.?
I deras manual står det 15-20 timmar.
Självklart inte 100 tim i sträck. Det betyder totalt 100 tim spelande. (Räcker alltså inte att förstärkaren står på utan spelande). Du kan spela en timme om dagen i 100 dagar om du vill.
Postad 15 December 2012 - 16:35
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Självklart inte 100 tim i sträck. Det betyder totalt 100 tim spelande. (Räcker alltså inte att förstärkaren står på utan spelande). Du kan spela en timme om dagen i 100 dagar om du vill. 
100 timmar i sträck låter roligare, kör på det istället
Postad 15 December 2012 - 16:35
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Bara jag som tycker basen är lite väl klen ur GLE 409 ?!
Har en onkyo 616, kan jag köra bi-wire och dra till samma terminaler på frontarna för att få yttligare effekt ut ?!
Tror inte det (går inte att köra bi på 409:or). Har du spelat in högtalarna?
Postad 15 December 2012 - 19:02
Unregistered8e48d42d
-
Unregistered8e48d42d
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Tror inte det (går inte att köra bi på 409:or). Har du spelat in högtalarna?
Okej.. Nä ingen bi terminal men tänkte att man kunde skicka dubbel effekt in i terminalen. Jodå, de har en bra bit över 100tim lyssnings tid. Kanske mina betong/gips väggar + fönster bakom soffan som medverkar till detta ? Hur mycket hjälper sånna där ljuddämpningsmattor igentligen ? Hur många behövs till ett 20 kvadrat stort kalt rum ?
Postad 15 December 2012 - 19:44
Unregistered1605
-
Unregistered1605
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Okej.. Nä ingen bi terminal men tänkte att man kunde skicka dubbel effekt in i terminalen.
Jodå, de har en bra bit över 100tim lyssnings tid.
Kanske mina betong/gips väggar + fönster bakom soffan som medverkar till detta ?
Hur mycket hjälper sånna där ljuddämpningsmattor igentligen ? Hur många behövs till ett 20 kvadrat stort kalt rum ?
Du har inte funderat på en sub?
Postad 15 December 2012 - 22:49
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
100 timmar i sträck låter roligare, kör på det istället 
Vi får se vad frun tycker om detta, får jag igenom det  Ni som använder Onkyo 616 vad kör ni för inställning på saker och ting med era 495, 456 och 416? Jag körde med audyssey och mikrofonen direkt när högtalarna var nya men kanske skulle köra om nu när jag spelat en 30-40 timmar?
Ligger lite i det tror jag, hade nog kört multii ch stereo el. dylikt undertiden för få loss bas i bakre å främre mer :I tror jag
Postad 15 December 2012 - 22:53
Unregistered308adfcc
-
Unregistered308adfcc
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är på jobbet nu så tid har man å fundera på det, kör du med sub. Jag tror 5.0 klarar sig galant utan sub med tanke på att det är 4x4m (område) där det spelas film, andra sidan är köket med öppen plan lösning. Alltså hemma hos mig.
Redigerat av Unregistered308adfcc, 15 December 2012 - 22:54.
Postad 16 December 2012 - 16:13
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Är på jobbet nu så tid har man å fundera på det, kör du med sub. Jag tror 5.0 klarar sig galant utan sub med tanke på att det är 4x4m (område) där det spelas film, andra sidan är köket med öppen plan lösning. Alltså hemma hos mig.
Bor du i lägenhet behövs det nog inte subba, om du inte bor i en hörnlägenhet i botten eller så och kan vräka på för kung och fosterland  Höll på med inställningarna på min stärkare i veckan och fönstrena började skaka i en film när det var drag på basen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|