Anslutning till tv funkar. Disk ej ansluten säger den, men beror väl på att disken ej är formatterad än?
Vad tror ni?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TVIX M-4000/5000 *
Startad av
Squeezemaster
, Nov 09 2005 11:20
1769 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 07 December 2006 - 20:14
Jag har fått en Tvix M-4000P från Inwarehouse idag och har satt i en ny Seagate 320 GB IDE-ATA disk. Har anslutit till datorn via USB, men den dyker ej upp i datorn (XP Pro) överhuvudtaget. Har jag missat något?
Anslutning till tv funkar. Disk ej ansluten säger den, men beror väl på att disken ej är formatterad än? Vad tror ni? Postad 07 December 2006 - 20:25
Kan komma på några saker som man kanske skulle kunna missa.
1. Du använder fel usb-uttag, bara 1 fungerar till datorn 2. Du har inte kopplat in strömmen till den, den behövs även kopplad till datorns usb. 3. Något är trasigt. Postad 07 December 2006 - 20:29
Då har man fått hem aparaten..
Koplade in strömmen och composite kabel till TVn... Stoppade in HDn som jag innan hadde i M-3000U. Får tyvär ingen bild. inga menyer ingenting. Nån som har tipps ?? Postad 07 December 2006 - 20:32
Kolla så att hårddisken är ställd som "single master", det står på hårddiskens ovansida hur du ska sätta jumpern för att få till detta. Eftersom hårddisken är ny så är den oformaterad, det enklaste vore om du kopplade in den till datorn och formaterade den som NTFS, sen satte i den i Tvix'en igen. Kolla även så att strömkabeln till hårddisken i tvixen sitter ordentligt ditsatt, när jag satte dit min fick jag trycka till ordentligt för att den skulle komma i ordentligt. //Matte Postad 07 December 2006 - 20:33
Testa att trycka på tv-out knappen på Tvixens fjärrkontroll flera gånger (upp till 7 gånger) och se om du får bild. //Matte Postad 07 December 2006 - 20:43
Är det inte likadant med denna som med 3100:an; att man (även) kan sätta hårddisken till Cable Select, och sedan koppla den till både TV:n och PC:n...?
Postad 07 December 2006 - 20:44
Matte
Nu funkar det =) Trodde den valde composit som defoult:P Annars verkar maskinen OK vid första intrycket.. Betydligt större än M-3000U och lite plastigare. Ljudnivån från HDn känns högre (mer resonans). Nu blir det att ta hem nån rulle med bättre upplösning och testa på projen =) Återkommer med åsikterna Postad 07 December 2006 - 20:45
Ingen aning faktiskt, har inte testat det. Men i manualen till 4000 så står det att hårddisken ska vara satt som single master. Postad 07 December 2006 - 21:41
Lite iriterande att man inte kan ha USB koplad från PCn samtidigt som man ser film.
Går att kopla in USB under tiden men då försvinner bilden och den går i USB läge, drar man sedan ut USB så måste man stänga av TviX och sätta på den igen för att komma åt menyer och uppspelningen Postad 07 December 2006 - 21:44
Varför vill man ha Usbn inkopplad alls? Är det för att filöverföringen är snabbare än över ethernet?
Postad 07 December 2006 - 21:51
Om man vill köra film från en extern hårddisk? Då behövs ju usb inkopplad helatiden..men den funktionen kanske redan funkar, ni kanske inte haft nå problem med det?
Nalliz: det vore kul om du kunde skriva lite efter du testat till projektor, vilken du använder, vilken koppling och vad du tyckte om bilden. Jag kommer köra på komponent till min epson200 Postad 07 December 2006 - 21:56 Som jag fattar det vill han ha Tvix -> datorkopplingen igång. Tvix -> Usb-disk är nog inga problem med Jag kör med en Sanyo Plv-Z3 .. och jag har sjukt bra bild måste jag säga. Iaf på HD-källor, det är en plåga för ögonen att titta på dvd efteråt På dvd-iso är bilden lika bra som min Pioneer 696, varken bättre eller sämre. Redigerat av Martin.M, 07 December 2006 - 21:57. Postad 07 December 2006 - 22:22
Varför så långsam bildvisning?
Fick min Tvix igår och är mycket nöjd med det mesta. Men varför är den så långsam på att plocka upp bilder från hårddisken när den klarar av att spela upp film i bra kvalitet med 50 frames/sek? Bilder på 6 Mpixel tar ca 6 sek (med bildfördröjningen inställd på 0), så det blir rätt tröttsamt när man stegar sig fram för att hitta de rätta bilderna. Gör jag något fel eller är det så illa? Postad 07 December 2006 - 22:24
För att det är mycket smidigare i mitt fall.
Har ingen möjlighet att komma åt ethernet på jobbet Postad 07 December 2006 - 22:47
Har satt på en jumper på första paret så den blir master, men det gör ingen skillnad. Det sitter en jumper på andra paret, som har med kabeltyp att göra. Ingen skillnad om den är av eller på. Strömkabeln sitter i ordentligt, man hör att disken drar igång. Displayen på tvixen säger "usb on" när den är kopplad till datorn, annars "usb off", så det måste ha med disken att göra. Har ingenstans att formatera den här hemma. Får se om jag kan fixa det på jobbet. Postad 07 December 2006 - 22:55 Det står ingenting om Cable Select i 3100:ans manual hellerIngen aning faktiskt, har inte testat det. Men i manualen till 4000 så står det att hårddisken ska vara satt som single master. Vet inte hur det är med hastigheten, men har man redan USB-kabel så blir det billigare att flytta en liten plastbit än att köpa ännu mer sladd (Alltså bara för att föra över film till spelarens hårddisk - inget annat.) Redigerat av Thuyner, 07 December 2006 - 22:58. Postad 07 December 2006 - 23:26
Jag läste någonstans om ljudet hos någon tvix men hittar inte var nu. Det var en fråga om stöd för DTS tycks jag minnas? Eftersom jag gärna kör på detta så ställer jag mig frågan om det behövs? Så länge filen Tvixen spelar upp inehåller ett spår för DTS så fixar väll min reciever resten?
Alltså den måste ju ha stöd för 5.1 ljud vilket den har via optisk..men att kanske ljudkortdet bara har stöd för dolby digital och inte DTS eller nått sånt avancerat som jag inte kan=) Redigerat av Unregistered857dc85f, 07 December 2006 - 23:38. Postad 07 December 2006 - 23:46 Kort svar: JA Vet inte hur ett ljudkort kom in i det hela Men kör optisk eller koaxial digital så är du home safe! Postad 07 December 2006 - 23:55
Haha, okej kanske inte ljudkortet då men svar får man iaf=) Asså jag längtar så mycket efter denna lilla "burk". Kanske kommer efter jul då alla andra julklappar är inhandlade;)
Postad 08 December 2006 - 00:04
Fick lämna tillbaka min idag för att byta ut den mot en ny!
Men nu funkar allt som det ska Nu gäller det bara att få igång nätverket! Jag är inte ensam om att störa mig på att man inte kan ha usb sladden i samtidigt som man använder tvixen , har dragit iväg ett mejl till supporten om dom kan lösa det! Eftersom funktioen finns i 3100 borde dom kunna läsa det rätt smidigt tyckr man. Postad 08 December 2006 - 00:37
Tjenare!
Är helt ny i detta forum, men har suttit senaste 3h och läst det mesta om Tvix M-5000U och M-4000U, mkt och bra info hittar man... Sitter nu i valet och kvalet och skall köpa en av dem, men behöver lite hjälp. Läser på Tvix hemsida att M-4000U har inbyggd FTP-server så att man kan dela alla filerna i Tvix:en på nätverket, men jag hittar inget om FTP-servern på M-5000U infosida. Är det så att M-5000U inte stödjer "FTP-serveriet"? Samtidigt så säger man överrallt att det är samma FW i båda burkarna Någon som vet? Postad 08 December 2006 - 01:28
Jag kör FTP mot min M-5000A ("A" har ersatt "U"?). Vill minnas att det kom med en uppgradering av FW strax efter jag köpte den, typ nån gång i höstas (september?). Redigerat av peert, 08 December 2006 - 01:29. Postad 08 December 2006 - 02:41
Vad är det för username man skall använda om man vill logga in på boxen via FTP ?
I manualen står det "tvixuser" men det fungerar inte. Hittar häller ingen meny på boxen där man kan ställa in username/password Om jag lägger in flera nätverksdiskar hur gör jag för att hoppa över till nästa ? Testat att välja den andra lilla gröna rutan till höger om dator bilden längst upp men då låses hela maskinen och jag måste rebota den :/ Redigerat av NalliZ, 08 December 2006 - 02:52. Postad 08 December 2006 - 08:08
Jag har en M5000U (köpte den direkt när den kom ut) och den har numera en FTP-server (med en nyare firmware). Jag har provat att jag kan logga in, men kör utan HDD så jag har aldrig använt den, får jag väl tillägga. Jag har inte sett något annat än att alla (4000/5000u/a) kan köra FTP utan problem. Postad 08 December 2006 - 08:53
Sen igår är jag också en lycklig ägare av en sån här maskin. Hann inte leka så jättemycket med den igår men måste säga att den fungerar ju extremt smidigt och bra.
Såg att det var lite folk som hade problem med att hitta hårddisken, jag hade också detta men efter att ha formaterat hårddisken funkar det bra. Saknar en "getting started guide" i manualen, tror att de flesta här slänger manualen åt sidan och tar upp den först när det strular... Se här för hur man formaterar hårddisken Länk Såg att senaste betan 2.0.3 ev hade support för Flac, nån som verifierat detta? Kan man få till albumart på musikalbum? Döper man bildfilen till samma som katalogen där man har sina mp3 filer isf? Tycker att det är lite för högt fläktljud och gränsnittet är väl kanske inte det snyggaste men så här efter en snabbkoll är jag mer än nöjd, funkar extremt smidigt att kolla på film och spola mm. Postad 08 December 2006 - 10:10
Ja därför finns HDCP. "Rent teoretiskt" - jo men praktiskt då. Varför ska jag behöva betala dyra pengar för en sunkig Humax-digital-box med PVR-funktion när jag har en hårddiskbaserad superlösning (TviX) redan? Jag behöver inte ens kunna spela in med HD-kvalitet, det räcker med samma kvalitet som det jag får från digital-boxen. Är det bara jag som skulle vilja köra TV via TviX för att kunna spela in, timeshifta, osv? Postad 08 December 2006 - 11:16
Användarnamnet till ftp'n är tvixftp och det går tyvärr inte att ändra för närvarande. Jag tror inte passworded går att ändra heller, men det är jag inte 100 på. Postad 08 December 2006 - 11:52
Undrar om det går att streama från TV-kortet i datorn också eller om det bara är filmer från datorn?
Postad 08 December 2006 - 12:05
Du kan ställa ner fläktljudet, men det vet du säkert redan Gränssnittet är lite upphottad från 3100U modellen, så du kan tänka dig hur det såg ut Postad 08 December 2006 - 12:10
Jo det har jag koll på men tyckte inte den var knäpptyst på lägsta heller, menar du tyst när man sitter en bit ifrån med TVn på eller knäpptyst med örat på Tvixen...? Vågade inte ställa den på lägsta utan kör på näst lägsta. Jag har stoppat i en hårdisk i min också och har iof inte undersökt noggrannare om det är den som låter. Jo vad jag har förstått så var de första Tvixen ingen höjdare direkt... Postad 08 December 2006 - 12:10
Vapz
Japps nu funkar det att lägga upp filer via ftp. Men överföringen är under all kritik, 3.5mb/sek. Undrar om det räcker för att streama hdtv. Postad 08 December 2006 - 12:38
Jag har streamat 1080P .ts rullar och provat. Inga som helst problem.
Bitraten ligger på ungefär 25-30 Mbit/s Postad 08 December 2006 - 12:39
NalliZ
Jag kom bara upp i 2.5MB/s med ftp'n. Du har rätt det är extremt dåligt, så jag använder den inte längre Postad 08 December 2006 - 12:48
Mod:
Borde man nästan inte slå ihop den här tråden med 5000 tråden? Är ju samma hård och mjukvara och känns som att det skrivs mycket dubbelt och lättare att missa nåt nu. /M Postad 08 December 2006 - 12:54
Bra idé. Men vi tar det demokratiskt
Rösta här, om ett dygn försvinner omröstningen och jag går på resultatet https://www.minhembi...howtopic=141327 Postad 08 December 2006 - 12:56
Det kom upp i tråden för Tvix 4000 att vi slår ihop trådarna och samlar infon då maskinerna använder samma firmware och på det stora hela är likadana.
Rösta hur ni tycker här: https://www.minhembi...howtopic=141327 Om 24 timmar tar jag bort omröstningen och går på resultatet. Postad 08 December 2006 - 12:57 Ja, FLAC funkar fint i 2.0.3... Postad 08 December 2006 - 14:02
Menar att den är tyst i den mening att när man är en meter ifrån hörs inget. Vet inte när man har knäpptyst i rummet och inget ljud från tvn Annars köper du bara en ny fläkt och stoppar i, enklare blir det inte! Då kan välja db och allt själv. Postad 08 December 2006 - 14:06
Tänkte be er om hjälp. Har funderat på att köpa en Mac Mini ett tag men denna produkt verkar ju hyperintressant. Tänkte koppla ihop den med min iMac genom ett nätverk och undrar vad för saker jag behöver för detta. Jag har idag dragit en kabel från internet uttaget i väggen till min iMac och skulle nu vilja ha nån slags kabelsplit-variant som även gör attTvixén som placerar i vardagsrummet kan komma åt filer på min iMac. Ge mig gärna ett exempel på produkt som jag behöver för detta.
Postad 08 December 2006 - 21:12
Tyvärr ger fläkten (eller fläktanordningen) ett riktigt irriterande buzzigt ljud ifrån sig.
Jag är medveten om att det går att ordna egen kylning om man öppnar lådan och meckar men det är inget för mig. Lämnas tillbaka till Webhallen på måndag. Postad 08 December 2006 - 21:30
På vilket läge, är det på alla lägen? Ska du byta eller lämmna tillbaka den för alltid? Redigerat av Damp, 08 December 2006 - 21:32. Postad 09 December 2006 - 01:36 Helt rätt. Jag hakade upp mig på att tvixen inte hittades under "Den här datorn" men jag har nu gått in i diskhanteraren som hittade disken och nu håller jag på att formatera den. Så nu ska det nog gå bra. Tack för tipset! Postad 09 December 2006 - 08:51
Brydde mig inte om att koppla den till TVn för att byta läge. Så högt lät det. Stoppade fläkten och ljudet avtog lite men buzzet försvann inte. Misstänker att alla modeller är så men att folk inte lägger ner stor vikt på sånt. Brushless fan my ass. Åker tibaks redan idag. Förmodligem kullagret som låter. Verkar va hur krångligt som helst att öppna lådans inre för att byta fläkt. Tänker inte ens ge mig in på det. Förlorar dessutom garantin. Redigerat av Skipe, 09 December 2006 - 10:59. Postad 10 December 2006 - 12:19
Måste kolla en sak bara med er som äger boxen. Jag är inte så hemma på trådlösa nätverk, men är det så att alla ni som streamar mellan dator och Tvixen använder en nätverkskabel hela vägen mellan dem? Finns det någon annan lösning för att streama filer?
En annan sak som blir aktuell för den här modellen (4000), om man har ett tvkort i datorn och exempelvis Win Media center och streamar så borde väl den lösningen bli ganska likt att ha en 5000 med tv-tuner? (bortsett från att datorn måste vara på) Postad 10 December 2006 - 12:43
Är det någon här i landet som vågat sig på lösningen som de pratar om på MPCClub?
Postad 10 December 2006 - 21:44 Fronten är fastpressad med plastflikar (alltså inte fastskruvad), så man får vara väldigt försiktig om man ger sig på att öppna spelaren... Tänker själv inte försöka öppna min 3100 förrän jag vet exakt hur man ska göra Postad 10 December 2006 - 22:28 När(Om) du gör det, dokumentera allt ! Om du är först ut lovar jag att vara god två Postad 10 December 2006 - 22:34
Min 5000 låter inte alls lika mycket som min 4000. 5000 är i stort sett helt tyst.
Min 4000 däremot låter som nån sa tidigar, buzzigt. Den låter lika illa även när jag stoppar fläkten med fingret så det är inte kabinettfläkten som låter illa. Jag har skrivit till DViCO och frågat om en förklaring/fix. Men antagligen är det felaktigt val av hårdvara så jag kommer nog byta min 4000 mot en till 5000 eftersom den inte låter nått med fläkten på lägsta. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |