Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel och konsolförsäljning världen runt

4660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2007 - 16:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Nu är ju alltså faktum att de säljs helt tokigt mycket spel till xbox360 och att exempelvis EA tjänar mer pengar på xbox360 än PS3 + Wii + PS2 tillsammans.

Lite intressant att det säljs mer av multiplat-titlarna på PS3 än X360 i EU, trots en litet mindre användarbas.

Gör det?

Postad 21 December 2007 - 17:06

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
precis, gör det?

Postad 21 December 2007 - 17:21

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Enligt den oändligt ackurata källan VGChartz finns det ett gäng titlar som sålt bättre eller nästan samma.

Need for Speed: ProStreet
360 - 279,858
PS3 - 412,542

FIFA 08
360 - 571,657
PS3 - 692,379

Kane & Lynch: Dead Men
360 - 177,303
PS3 - 188,402

Pro Evolution Soccer 2008
360 - 578,373
PS3 - 666,809

Call of Duty 4: Modern Warfare
360 - 772,139
PS3 - 564,513

Assassins Creed
360 - 665,413
PS3 - 640,146

Postad 21 December 2007 - 17:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Lite intressant att det säljs mer av multiplat-titlarna på PS3 än X360 i EU

Konstig kommentar. Du håller ju med om att VG chartz är en osäker källa (vilket den också är, har slutat kollat på den sen jag insåg hur efter NPD de är varenda gång), och generaliseringen du dessutom gör om man utgår från att du utgår från att VG chartz skulle ha rätt är väldigt underlig för att vara dig. Kan inte tänka mig att du suttit och räknat alla titlarna där för att backa upp påståendet :)

Postad 21 December 2007 - 17:40

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Lite intressant att det säljs mer av multiplat-titlarna på PS3 än X360 i EU

Konstig kommentar. Du håller ju med om att VG chartz är en osäker källa (vilket den också är, har slutat kollat på den sen jag insåg hur efter NPD de är varenda gång), och generaliseringen du dessutom gör om man utgår från att du utgår från att VG chartz skulle ha rätt är väldigt underlig för att vara dig. Kan inte tänka mig att du suttit och räknat alla titlarna där för att backa upp påståendet :)

Jag gick in på VGchartz och blev förvånad när jag såg veckosäljet och summeringen (vilket siffrorna kommer från) . Sen vet jag som sagt att de inte är en helt pålitlig källa, men det är ett riktmärke, och det enda riktmä'rke vi har för EU.

http://www.vgchartz.com/eweekly.php

Postad 21 December 2007 - 18:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Heh, men det gällde bara ett fåtal titlar över några veckor. Lite fel att säga att "multiplattformtitlar" säljer bättre då.

Om man nu litade på VG Chartz dvs (de räknar inte bara med EU där heller du vet). Annars kommer det ju mer pålitliga placeringar från diverse länder i slutet av varje vecka, men inga siffror.

http://www.neogaf.co...ad.php?t=218055

Men det är klart det är jämnare i EU. Vilka som gått bäst vet vi dock inte.

Enligt Chartz Track (i länken där) så är 360 bäst på nästan alla listor. Spanien och Frankrike är mer PS3. Kolla Finland :)

Edit: Denna veckan alltså.

Redigerat av Zoiler, 21 December 2007 - 18:00.

Postad 22 December 2007 - 15:46

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Det var knappast positivt för Microsoft, de går ju med förlust på konsollerna och köper inte folk spelen så får dom ju inte igen de pengarna.

Nu är ju alltså faktum att de säljs helt tokigt mycket spel till xbox360 och att exempelvis EA tjänar mer pengar på xbox360 än PS3 + Wii + PS2 tillsammans.

Jag tror du missförstod mig. Jag menade att det inte är positivt för microsoft att ha en lättmoddad konsoll som påstods i tråden eftersom de då säljer färre spel till den moddade konsollen och eftersom de säljer konsollen under tillverkningspris så är ju själva försäljningen av konsollen inte i sig intressant om det inte genererar spelförsäljningen till den senare. Även om det går bra för Microsoft nu så tror jag inte de jublar direkt när nån knäcker konsollen.

Och den gamla xboxen var ju en enorm förlustaffär för Microsoft totalt sett...

Allt är relativt. Microsoft har hela tiden under xboxs livstid genererat enorm vinst kvartal efter kvartal så den förlust man gjort på xbox1 var i jämförelse med den totala vinsten helt försumbar.

Ja, men jag syftade enbart på xbox 1 och inte hela företaget som sådant eftersom jag ville påvisa att en lättmoddad konsoll inte direkt betyder att det är bra för konsollen som sådan. Sen att Microsoft gör enorma vinster på Office varje år är rätt ointressant i sammanhanget.

Redigerat av SirIdot, 22 December 2007 - 15:47.

Postad 22 December 2007 - 16:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Även om det går bra för Microsoft nu så tror jag inte de jublar direkt när nån knäcker konsollen.

Hmm? Den har ju varit knäckt nästan sen lansering. Och har ändå klart högst tieratio av alla tre.

Postad 22 December 2007 - 16:44

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Även om det går bra för Microsoft nu så tror jag inte de jublar direkt när nån knäcker konsollen.

Hmm? Den har ju varit knäckt nästan sen lansering. Och har ändå klart högst tieratio av alla tre.

jo visst, men min poäng är att det är inget som gynnar dem, varför annars skulle de lägga tid och pengar på att försvåra chippning, som t.ex. att dränka vissa chip i smältlim som de gjort i 360:n?

Postad 22 December 2007 - 17:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det har så stor betydelse egentligen. PS2 var knäckt och sålde ändå multum.

http://goliath.ecnex...0199-559333_ITM

Svårt att spekulera i.

Postad 22 December 2007 - 19:29

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Några helt ogrundade teorier som delvis kan förklara fenomenet:

A. Dom som kör piratkopior smittar av sig på andra som också köper samma konsol men inte nödvändigtvis kör piratkopior. Resultatet blir då ett större kundunderlag ur vilket en given procent trots allt betalar för sig.Typ att det är bättre med 100 betalande kunder och 100 pirater än 50 betalande kunder och inga pirater.

B. Olika konsoler attraherar olika stereotyper. Wii kanske t ex hamnat hos stor andel människor som normalt inte gillar teve-spel och därför mest blir en kul sak i början när det känns nytt och anorlunda men inte direkt lockar till köp av fler spel. Jag köpte mitt wii av en sådan person.
360 skulle mycket väl kunna ha köpts till stor del av personer som primärt är intresserade av ett tevespel och därför lägger mycket pengar på enbart spel medans många av dom som köpt PS3 kanske lägger mer tid och pengar på film och därmed köper färre spel totalt.

C. Tomten har en röd luva.

Postad 23 December 2007 - 10:37

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

jo visst, men min poäng är att det är inget som gynnar dem, varför annars skulle de lägga tid och pengar på att försvåra chippning, som t.ex. att dränka vissa chip i smältlim som de gjort i 360:n?

Exposy (eller hur det nu stavas) är ju knappast något dyrt eller något som skyddar då det är barnsligt enkelt att ta bort, plus att det har inget med flashning att göra.

Sanningen är trots allt att MS inte lagt ner något på att förbättra säkerheten förutom vad de gjorde med de 2 sista modellerna av Hitachi läsarna, v.78 o v.79. Att de dessutom går över till BenQ som är lika enkel som Samsung visar bara att deras största intresse är inte att investera i att lösa problemet. Istället jagar de helt rätt genom Live även om jakten går si sådär.

För övrigt går no inte MS med förlust per konsol längre, tanken var att varje konsol skulle vara break even kring Q3-Q4 2007 och sen med vinst 2008 vilket jag tror de ligger bra till med med övergången till 65nm. Sen kostar iof RROD en hel del.

Postad 23 December 2007 - 15:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Jo, men RROD förlusten ingick ju i förra kvartalsreporten så det kommer inte påverka nästa gång iallafall.

Postad 04 January 2008 - 16:55

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Microsoft presenterar sina säljsiffror.

Latest Xbox 360, Halo 3 Sales Figures Are Astounding

Microsoft announced today that it has sold more than 17.7 million Xbox 360 consoles worldwide to date. Furthermore, the software giant announced that it has sold more than 8.1 million copies of Halo 3 since its launch September 25, 2007 while Mass Effect reached 1.6 million units sold, in just six weeks since it went on sale November 20, 2007!

http://news.teamxbox...Are-Astounding/

Postad 07 January 2008 - 01:12

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
http://www.sunherald...ory/280815.html

Quote:
FOSTER CITY, Calif., Jan. 6 --
Sony Computer Entertainment America (SCEA) today announced PlayStation® hardware retail sales reached more than 3.9 million units in North America during the critical holiday sales window (Friday, November 23, 2007 to December 31, 2007). This accounts for SCEA's three systems currently in the market PLAYSTATION®3 (PS3™), PSP® (PlayStation®Portable) and PlayStation®2 (PS2). PS3 retail sales reached 1.2 million hardware units during this holiday timeframe.
"The PlayStation brand ended the year in a very strong position and clearly indicates more positive momentum going into 2008. We are particularly pleased to have sold through 1.2 million units of PS3 during the holiday selling season," said Jack Tretton, president and CEO, SCEA. "The strong PS3 sales also further establish Blu-ray's dominant position as the high-definition medium of choice for games and movies. Consumers are clearly responding to the expanding multimedia capabilities and a great line-up of over 200 games."

Sales of PSP reached 1.4 million units during this same timeframe. The success of the recently introduced Daxter™ PSP® Entertainment Pack and Star Wars Battlefront® PSP Entertainment Pack have continued to swell the PSP install base. Upcoming platform defining software such as God of War®: Chains of Olympus and Final Fantasy: Crisis Core will further increase PSP momentum in 2008.

PS2 sales exceeded 1.3 million units during its eighth holiday season. The industry's most successful platform is poised for another great year in 2008 with the continued success of the critically-acclaimed Buzz™ and SingStar® franchises.

Postad 07 January 2008 - 16:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Total försäljning under 2007 i Japan:

JAPAN 2007: ENTERBRAIN’S FIGURES IN FULL:
Total market value 2007: 687.66bn Yen (£3.2bn) - Up 9.9 per cent compared to 2006
Total hardware sales: 327.41bn Yen (£1.5bn) - Up 25 per cent compared to 2006
Total software sales: 360.25 bn Yen (£1.7bn) - Down one per cent compared to 2006

2007 HARDWARE SALES IN UNITS:
Nintendo DS: 7,143,702 (Lifetime sales: 21,105,472)
PSP: 3,022,659 (Lifetime sales: 7,535,313)
Wii: 3,629,361 (Lifetime sales: 4,618,479)
PlayStation 3: 1,206,347 (Lifetime sales: 1,673,063)
Xbox 360: 257,841 (Lifetime sales: 548,308)

SOFTWARE SALES TOP FIVE IN UNIT SALES:
1. Wii Sports (Nintendo): 1,911,520
2. Monster Hunter Portable 2 (Capcom): 1,489,898
3. Wii Play (Nintendo): 1,487,484
4. Pokemon Mystery Dungeon (Nintendo): 1,256,516
5. Mario Party DS (Nintendo): 1,232,644

DS krossar allt och Wii ser ut att hänga på :D . Wii Fit ligger väl i topp 10 iallafall. Hade 818k senast jag såg (varit ute i 3-4 veckor då och ligger en vecka efter dessa topp 5 siffror).

Postad 07 January 2008 - 16:22

rayko
  • rayko
  • Mästare

• 3653 inlägg
  • 0
när kommer wii fit till sverige?

Postad 07 January 2008 - 16:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Du, det här tipset kommer underlätta enormt för dig i framtida frågor så lyssna noga. Skriv in "www.google.se" (utan apostroftecken) i din webbläsare. Sedan skriver du in vad du vill söka på t ex "Wii Fit + EU" (det här kan vara det kluriga med google, det gäller att söka på rätt ord men du kommer lära dig ju mer du använder det). Tro det eller ej, men du kommer få upp en massa resultat om sidor som skrivit om dessa två ord i samma sammanhang. Jag provade och det allra första som kom upp var svaret på din fråga!! Obs, du måste klicka på länken för att komma in på sidan som ger svaret också (fast ibland står det i rubriken eller undertexten och då behöver du inte).

Spoiler

Postad 07 January 2008 - 17:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Finns tyvärr inga officiella datum för Wii Fit utanför Japan. Inte ens säkert det kommer släppas utanför Japan. Vi får väl se vad det lider.

Postad 07 January 2008 - 17:58

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

17 Wii per sekund.
De mest populära produkterna var dvd av storfilmen ”Harry Potter och Fenixorden” samt Nintendos storsäljande konsol Wii. Under tiden Wii fortfarande fanns att köpa sålde man enligt uppgift som mest 17 exemplar av konsolen varje sekund.

E24

Redigerat av JockeJ, 07 January 2008 - 17:58.

Postad 07 January 2008 - 20:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Finns tyvärr inga officiella datum för Wii Fit utanför Japan. Inte ens säkert det kommer släppas utanför Japan. Vi får väl se vad det lider.

Det har du ta mig f-n i rätt i. Jag läste bara rubriken när jag googlade och det lät "Nintendo Q1 2008 Europa (Wii Fit, Brawl och andra titlar...)".... sedan när jag går in på själva länken står det "som inte är där". Fyndigt :)

Med tanke på att Brawl dock kommer till EU så blir det nog bara försenat som vanligt. Klart de kommer släppa Wii Fit i EU.

Postad 11 January 2008 - 17:53

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 11 January 2008 - 18:15

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Angående försäljningen av konsoler och hårdvara i Japan så fick jag med mig några intryck från landet i öst efter ett par veckors vistelse.

Försäljnignsställen och exponering:
Förvånansvärt nog så var XBOX360 ganska väl representerad i hyllor både hos elektronikjättarna, datorspelsbutikerna, 7ELEVEN och i alla andra butiker som säljer spel i Japan.
I 7ELEVEN kunde man t ex för en billig peng köpa några olika 360-bundles och även 360-spel direkt i disk.
PS3 hade enligt mig störst exponering på de flesta ställen vilket förvånar en del med tanke på att Wii säljer så mycket bättre. Dualshock var inte svår att få tag på men var slut på några ställen strax efter nyår. Även vita PS3 var slut på vissa ställen.
Jag gjorde några besök och tillgången på Wii var god både runt jul och efter nyår. I Japan får ungarna pengar på nyårsdagen som de av tradition blåser samma eller nästa dag.
Exponeringen av XBOX360 är på en helt annan nivå än för den första XBOXen, som var både svår att köpa och hitta spel till.

Reklam:
Reklam på tv dominerades av WiiFit, DS, PSP och PS3 i nämnd ordning. Nintendo verkar ha investerat massiva summor i TV-reklam och just WiiFit var nog den produkt, alla kategorier, som det gjordes mest TV-reklam för.
Även när det gäller produktplacering så verkar Nintendo vara mest aggressiva. Det var inte ovanligt att vackra kvinnor spelade DS i tv-serier. :)

Märkliga tillbehör:
Många företag verkar ha gett sig in på att tillverka tillbehör till Wii. Naturligtvis så finns det olika sätt att utsmycka sin Wii-mote på, olika halkskydd från en mängd olika tillverkare, möjlighet att styla konsolen osv. Just Wii-avdelningen hos elektronikjättarna var full av alla tänkbara "förbättringar" från en mängd olika tillverkare.
Det kändes lite som att Wii behandlas lite som mobiltelefoner i Japan där dylika upptåg också hör till vanligheten.

Uppslutning:
Vid spionage av var japanerna höll till och var de kollade efter spel så var det klart mest trängsel i Wii- och DS-avdelningarna.

Postad 11 January 2008 - 18:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Reklam:
Reklam på tv dominerades av WiiFit, DS, PSP och PS3 i nämnd ordning. Nintendo verkar ha investerat massiva summor i TV-reklam och just WiiFit var nog den produkt, alla kategorier, som det gjordes mest TV-reklam för.

Ja, det har ju sålt över 1 miljon nu sen det släpptes. Inte dåligt om man betänker priset. Det intressanta är att det säljer jämnt... säljer alltså inte allt första dagen och sedan stagnerar det, utan håller en jämn och hög nivå. Nästan som om det vore hårdvara som såldes (och det är det ju iofs på ett sätt). En grej som kommer vara kvar helt enkelt och vars nyhetsvärde inte verkar lägga sig på ett tag.

Postad 11 January 2008 - 19:06

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Antagligen så beror den jämna försäljningen på två saker.
Alla Wii Fit som tillverkas säljs på studs. Jämn tillverkning = jämn försäljning.
Målgruppen är inte hardcore gamers som köper allt på releasedagen och egentligen gör det det hela bara ännu mer imponerande. Man vågar knappt spekulera i hur många Wii Fit som kan säljas i Japan och världen över. :)

Sedan så är frågan om manicken i sig är så imponerande. En liten kul filmsnutt på youtube som säger allt, http://youtube.com/watch?v=_iYBmAVuBns

Postad 11 January 2008 - 19:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Antagligen så beror den jämna försäljningen på två saker.
Alla Wii Fit som tillverkas säljs på studs. Jämn tillverkning = jämn försäljning.

Tror du den begränsas av tillverkningen? Eller vet du?

Sedan så är frågan om manicken i sig är så imponerande. En liten kul filmsnutt på youtube som säger allt

Wii Fitness (hos oss) är ju spelet, och Wii Balance Board är manicken. Manicken kommer användas till andra saker som skateboard, surfing, snowboard.. den typen av saker (säkert hittar de på massa andra användningsområden). Så det finns potential.

Spelet Wii Fit är väl mer tänkt att göra träningen (i hemmet) lite mer underhållande. Anyway, jag tror detta definitivt är en sån sak som måste upplevas själv- det SER ju inte roligt ut. Men det gjorde inte Brain Training heller imo. Själva resultatet och förbättringar man åstadkommer är nog också "roligare" än själva utförandet.

Postad 11 January 2008 - 19:43

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0

Tror du den begränsas av tillverkningen? Eller vet du?

Jagt var inte i Tokyo denna gång tyvärr så jag kan inte säga säkert men i alla de butiker jag besökte så var den jätteslut. Amazon.co.jp har inte heller haft några i lager sedan release så vitt jag har förstått. Wii däremot har t ex Amazon.co.jp i konstant lager, även nu efter helgerna.

Wii Fitness (hos oss) är ju spelet, och Wii Balance Board är manicken. Manicken kommer användas till andra saker som skateboard, surfing, snowboard.. den typen av saker (säkert hittar de på massa andra användningsområden). Så det finns potential.

Spelet Wii Fit är väl mer tänkt att göra träningen (i hemmet) lite mer underhållande. Anyway, jag tror detta definitivt är en sån sak som måste upplevas själv- det SER ju inte roligt ut. Men det gjorde inte Brain Training heller imo. Själva resultatet och förbättringar man åstadkommer är nog också "roligare" än själva utförandet.

Håller med i allt du säger egentligen. Vill så gärna testa eländet. :)

Postad 11 January 2008 - 19:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jagt var inte i Tokyo denna gång tyvärr så jag kan inte säga säkert men i alla de butiker jag besökte så var den jätteslut. Amazon.co.jp har inte heller haft några i lager sedan release så vitt jag har förstått. Wii däremot har t ex Amazon.co.jp i konstant lager, även nu efter helgerna.

Ok, det kan nog vara så då. Priset ligger på 80 dollar ungefär så det var inte riktigt så mycket som jag trodde. Man kanske t o m har råd med det sen när det kommer till oss 2010 :)

Postad 11 January 2008 - 21:14

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0
PSP försäljningen går konstant uppåt, känns lite granna som PSP kommit in i sin andra andning eller så är det kanske priset som blivit rätt. Att Wii försäljningen håller i sig imponerar men Wii-fit!!?? Vad är nästa grej, the wii chair sitt ner och ställ dig upp... jaja, 2008 kommer bjuda på ett spännande år som jag tror kommer tas över mer och mer av den svarta skönheten, vi ses om ett år! :)

Postad 11 January 2008 - 21:19

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Man kanske t o m har råd med det sen när det kommer till oss 2010 :)

2010...?? Ja du är optimist du...!! :P :)

Postad 18 January 2008 - 09:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
December NPD

HW Sales
System December 2007 Annual 2007
PlayStation 2 1.1 million 3.97 million
PlayStation 3 797.6 K 2.56 million
PlayStation Portable 1.06 million 3.82 million
Xbox 360 1.26 million 4.62 million
Wii 1.35 million 6.29 million
Nintendo DS 2.47 million 8.50 million

Top 10 SW Sales
360 CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE ACTIVISION (CORP) NOV 2007 MATURE (M) *1 1.47 million
WII SUPER MARIO GALAXY NINTENDO OF AMERICA NOV 2007 EVERYONE (E) 2 1.40 million
PS2 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK ACTIVISION (CORP) OCT 2007 TEEN (T) *3 1.25 million
WII PLAY W/ REMOTE NINTENDO OF AMERICA FEB 2007 EVERYONE (E) 4 1.08 million
360 ASSASSIN'S CREED UBISOFT NOV 2007 MATURE (M) *5 893.7 K
360 HALO 3 MICROSOFT (CORP) SEP 2007 MATURE (M) *6 742.7 K
NDS BRAIN AGE 2: MORE TRAINING IN MINUTES A NINTENDO OF AMERICA AUG 2007 EVERYONE (E) 7 659.5 K
PS2 MADDEN NFL 08 ELECTRONIC ARTS AUG 2007 EVERYONE (E) 8 655.2 K
360 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK ACTIVISION (CORP) OCT 2007 TEEN (T) 9 624.6 K
WII MARIO AND SONIC: OLYMPIC GAMES SEGA OF AMERICA NOV 2007 EVERYONE (E) 10 613.0 K

Top 10 SW Annaul
360 HALO 3 MICROSOFT (CORP) SEP 2007 MATURE (M) *1 4.82 million
WII PLAY W/ REMOTE NINTENDO OF AMERICA FEB 2007 EVERYONE (E) 2 4.12 million
360 CALL OF DUTY 4: MODERN WARFARE ACTIVISION (CORP) NOV 2007 MATURE (M) *3 3.04 million
PS2 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK ACTIVISION (CORP) OCT 2007 TEEN (T) *4 2.72 million
WII SUPER MARIO GALAXY NINTENDO OF AMERICA NOV 2007 EVERYONE (E) 5 2.52 million
NDS POKEMON DIAMOND VERSION NINTENDO OF AMERICA APR 2007 EVERYONE (E) 6 2.48 million
PS2 MADDEN NFL 08 ELECTRONIC ARTS AUG 2007 EVERYONE (E) 7 1.90 million
PS2 GUITAR HERO 2 ACTIVISION (CORP) NOV 2006 TEEN (T) *8 1.89 million
360 ASSASSIN'S CREED UBISOFT NOV 2007 MATURE (M) *9 1.87 million
WII MARIO PARTY 8 NINTENDO OF AMERICA MAY 2007 EVERYONE (E) 10 1.82 million

*Includes Collector's, Limited, Legendary, Bundles (Guitars) Editions

Sjuka siffror på NDS. 2.47 mille :) . Wii kunde inte sälja mer än de skeppade, ett år efter launch.

MS svar

http://www.neogaf.co...ad.php?t=229324

Och två intressanta fakta:

o Xbox 360 continues to lead in number of games sold per console, setting another record with an attach rate of 7.0 games per console.

o To date, 33 third party games on Xbox 360 hit the top 10 list across all consoles compared to five third party games on PS3, and four on Wii. These results confirm that third party partners create better games and reap more sales on Xbox 360 than any other platform.

Redigerat av Zoiler, 18 January 2008 - 12:09.

Postad 18 January 2008 - 12:48

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

December NPD

Interesting stuff.

Såg att alla; Nintendo, Sony och Microsoft har släppt kommentarer på 2007 siffrorna från NPD. Hittade inte länkar till dem. Överlag har det varit ett grymmt år för tvspel. Nintendo som kränger mer hårdvara än både Sony och MS tillsammans. MS med sin sjuka attachrate (vissa av oss har säkerligen det tiodubbla *host* inga namn nämnde). Och Sony som, ja, sålde bättre än året dessförinnan, och har en grym maskin i sin PS2:a och som vanligt ser att snart och den stundande framtiden är PS3:ans tid.

Länka gärna till de andra bolagens memo:n om du hittar dem.

-lk

Redigerat av LillKille, 18 January 2008 - 12:49.

Postad 18 January 2008 - 14:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det vara bara MS som det skapades en ny tråd för på GAF =/. Jag spekulerar i att Sony och MS kommenterade positivt :)

Edit: Med lite tur kom jag över Sonys iallafall. Nintendos är inte så intressant, de har väl bara slängt upp en Itprintsmoney.gif och thats that.

* PlayStation total hardware revenue was $714 million in December; surpassing the total hardware revenue of Microsoft and Nintendo.

http://kotaku.com/34...s-seems-pleased

Redigerat av Zoiler, 18 January 2008 - 14:16.

Postad 18 January 2008 - 14:17

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0

Det vara bara MS som det skapades en ny tråd för på GAF =/. Jag spekulerar i att Sony och MS kommenterade positivt :)

Läste här om att alla bolag släppt kommentarer. Naturligtvis spinner de nyheten på olika sätt. Men har inte hittat VART de släppt sina kommentarer än. Har iofs inte letat så mycket. Börjar bli en del pengar i tvspelsbranschen iaf; roligt.

-lk

Postad 18 January 2008 - 14:20

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Läste här om att alla bolag släppt kommentarer. Naturligtvis spinner de nyheten på olika sätt. Men har inte hittat VART de släppt sina kommentarer än. Har iofs inte letat så mycket. Börjar bli en del pengar i tvspelsbranschen iaf; roligt.

-lk

Hehe det var en understatement med tanke på att tex Halo 3 drog in mer pengar än storfilmer som Spiderman 3 på launch dagen.

Xbox 360 Exclusive "Halo 3" Registers Biggest Day in US Entertainment History with $170 Million in Sales

Postad 18 January 2008 - 18:16

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Independent Data Reveals Nintendo Sales For 2007

Nintendo DS and Wii Finish as the No. 1 and No. 2 Best-Selling U.S. Systems

REDMOND, Wash., Jan. 17 /PRNewswire/ -- Nintendo DS™ and Wii™ finished strong in 2007, commanding sales in the holiday shopping period and finishing the year as the two best-selling video game systems in the United States, according to new data just released by the independent NPD Group. Nintendo DS was the top-selling U.S. system of 2007, with nearly 8.5 million sold, including more than 4 million in November and December alone. Wii placed second, with nearly 6.3 million sold through the year, more than 2.3 million of which sold in the final two months.

"By the end of 2007 we were sold out of virtually all hardware, and much of our stock of software and accessories was sold out as well, thanks to the broad appeal of Wii and Nintendo DS to core gamers, women, families, grandparents - and seemingly everyone in between," said Cammie Dunaway, Nintendo of America's executive vice president of sales & marketing. "And that momentum continues here in the early weeks of 2008."

Some additional facts about Nintendo's 2007 performance in the United States (note: All figures are from NPD):

Nintendo accounted for 52 percent of all video game hardware systems sold in 2007 -- more than all other manufacturers combined.

Since their respective launches, Nintendo has sold more than 17.6 million Nintendo DS systems and nearly 7.4 million Wii systems in the United States alone.

Wii Play™, a collection of nine fun mini-games, finished 2007 with 4.1 million units sold.
Super Mario Galaxy™ sold through more than 2.5 million copies since it launched on Nov. 12.

The two games in the Brain Age® series each sold about 1 million copies in 2007.
Half of the top 30 best-selling games of 2007 were made for Nintendo systems, including Pokemon® Pearl, Pokemon® Diamond, Mario Party® DS, Guitar Hero III™: Legends of Rock and Mario & Sonic at the Olympic Games™.

Nintendo continues to dominate the hand-held market: Of the top 30 best-selling portable games sold in 2007, 25 were made for Nintendo DS and another two were made for Game Boy® Advance.

Sales of Nintendo DS systems grew 60 percent over those from 2006.

In 2007, the video game industry grew by 43 percent over 2006. Nintendo is responsible for 60 percent of that growth.

Nintendos.

Postad 18 January 2008 - 19:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Super Mario Galaxy™ sold through more than 2.5 million copies since it launched on Nov. 12

Är inte det rätt "dåligt" med tanke på hur många Wii som sålts ?

Postad 18 January 2008 - 21:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Super Mario Galaxy™ sold through more than 2.5 million copies since it launched on Nov. 12

Attachraten generellt på ps3 och wii är dåligt jämfört med 360..
Men eftersom det uppenbarligen är den dräpare det är "betygmässigt" så tycker man att det borde sålt runt 10 miljoner.

Postad 18 January 2008 - 21:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det är "bra". 1/3 av USAs Wii-ägare har med andra ord Galaxy. Att 2/3 är mainstreamers som inte uppskattar Mario suger ju men så är det ;)

Och ska man jämföra med andra Wii-spel så säljer det kanon.

Postad 19 January 2008 - 00:52

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
:blush:

Ooops..Jag trode att det var den totala försäljningen av SMG :)

Postad 19 January 2008 - 02:03

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Har Wii varit svårt att få tag på här i sverge kring jul? Jag har haft dålig koll på detta eftersom jag gjorde klart mina julklappsbestyr ganska gott i förväg...
Men en lite rolig historia som pekar på att det lär ha varit lite kruxigt att få tag på är att det under december kom in flera kunder till oss (jobbar på Elon vilket som bekant för de flesta bara säljer vitvaror) och frågade om vi hade Wii... Det lär ju säga en del om efterfrågan på de vanliga elektronikkedjorna om folk måste vidare och kollar in på en "okänd" butik... :)

Postad 19 January 2008 - 17:38

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

Har Wii varit svårt att få tag på här i sverge kring jul? Jag har haft dålig koll på detta eftersom jag gjorde klart mina julklappsbestyr ganska gott i förväg...
Men en lite rolig historia som pekar på att det lär ha varit lite kruxigt att få tag på är att det under december kom in flera kunder till oss (jobbar på Elon vilket som bekant för de flesta bara säljer vitvaror) och frågade om vi hade Wii... Det lär ju säga en del om efterfrågan på de vanliga elektronikkedjorna om folk måste vidare och kollar in på en "okänd" butik... :)

Eller så är det bara för att den är vit och då tänker man kylskåp? :blush:

Postad 24 January 2008 - 20:20

Unregistered50fe2819
  • Unregistered50fe2819
  • Veteran

• 1833 inlägg
  • 0
Sony verkar se positivt på utveckligen i PAL-områden enligt videogamer.com

PS3 installed base in PAL territories will eclipse Microsoft's Xbox 360 by the end of the summer, Sony has claimed.

Speaking to trade magazine MCV David Reeves, President and CEO, Sony Computer Entertainment Europe, has commented on when the team believes the PlayStation 3 will overtake the Xbox 360 in Europe and other PAL territories.

"In terms of installed base in some of our major markets, such as France, Spain, Germany, Italy, plus some distributor territories in smaller markets like Switzerland, our current cumulative installed base is now higher than that of the Xbox 360, " said Reeves. But what of PAL territories as a whole?

According to Reeves Sony expects "to overtake installed base of Xbox 360 across PAL territories in late summer." To add some weight to Sony's belief, Reeves added that "last week we outsold Xbox 360 in PAL territories by a ratio of 3:1."

I Amerika verkar det dock inte gå fullt lika bra

In North America things look very different, with Microsoft's console outselling the PS3 month on month.

Källa: http://www.videogame...-2008-7337.html

Vi får väl se hur det går.

Redigerat av Unregistered50fe2819, 24 January 2008 - 20:21.

Postad 24 January 2008 - 21:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Apropå det så gav Nintendo ut lite data för ett par dagar sedan. Nintendo DS hade sålt 65 milj totalt, vilket kan jämföras med GBA som ligger på 80-85. Börjar ta över den.

Wii låg på över 20 milj totalt. Ca 1 miljon kvar till Gamecube. Redan.

Postad 24 January 2008 - 22:51

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

December Tie Ratio's (how many games purchased in December compared to how many consoles sold in the month):

Wii- 8.11
360- 7.76
PS3- 5.04

Overall Tie Ratio:

360- 7
Wii- 4.64
PS3- 4.26

4.26 är ju inte dåligt för PS3 med tanke på att " det knappt finns några spel" och att jättemånga köper den "enbart för blu-ray".
:)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 24 January 2008 - 22:52.

Postad 24 January 2008 - 23:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

December Tie Ratio's (how many games purchased in December compared to how many consoles sold in the month):

Wii- 8.11
360- 7.76
PS3- 5.04

Overall Tie Ratio:

360- 7
Wii- 4.64
PS3- 4.26

4.26 är ju inte dåligt för PS3 med tanke på att " det knappt finns några spel" och att jättemånga köper den "enbart för blu-ray".
:)

För att vara den enda konsolen av de 3 där man verkligen måste köpa spelen kan man undra om det är bra. Detta utgår från min privata ståndpunkt att piratkopiering sett till det stora påverkar negativt. Jag vet att det finns folk som piratkopierar och köper spel men det finns säkert minst lika många som köper en konsol och knappt rör ett originalspel efter att man köpt det.

Postad 24 January 2008 - 23:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Wii har varit omöjligt, dog först hos oss. Sen gick alla Guitarr Hero, först till 360 sen PS2 o sist PS3. Där omkring försvann alla PS3. 360 var också eftertraktad med folk sökte mest HDMI versionen och den försvann snabbt, efter jul o kring fanns fortfarande Arcade kvar. Annars är det vanliga suget av Singstar med mic som också körde hårt.

Oavsett vad var Wii den folk jagade mest, igen.

Postad 25 January 2008 - 10:41

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0
MS tjänar pengar !!!

-lk

Postad 25 January 2008 - 10:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

;)

Inte ens bättre än Wii, som det "aldrig släpps några spel till" och som "bara ligger hemma och dammar". Det är en stor skillnad mellan 4 och 7, med tanke på hur små siffrorna är i sammanhanget. Typiskt att försöka vända en sistaplats till något positivt genom att fokusera på att det inte är överdrivet katastrofalt :)

Edit: Ja, det är helt otroligt lk ;)

Redigerat av Zoiler, 25 January 2008 - 10:44.

Postad 25 January 2008 - 11:00

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Inte ens bättre än Wii, som det "aldrig släpps några spel till" och som "bara ligger hemma och dammar". Det är en stor skillnad mellan 4 och 7, med tanke på hur små siffrorna är i sammanhanget. Typiskt att försöka vända en sistaplats till något positivt genom att fokusera på att det inte är överdrivet katastrofalt :)

Edit: Ja, det är helt otroligt lk ;)

Vända å vända, det var bättre än jag trodde. Du är så negativ Zoiler. ;)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 25 January 2008 - 11:00.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.