Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - Antec Fusion **

1389 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SilverStone Nightjar ST30NF 300W (Nätaggregat) 1 9,4 (14) Inga priser
Antec NSK2400 (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,67 (8) Inga priser
Antec Fusion (Silver/Svart) (Chassin) 2 9,06 (30) Inga priser
Antec Fusion Black 430 (Svart) (Chassin) 3 8,78 (22) Inga priser
Antec Fusion 430 V2 (Silver/Svart) (Chassin) 3 8,61 (35) 1 798:-
Antec NSK2480 380W (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,56 (26) Inga priser
Antec Fusion Remote (Silver/Svart) (Chassin) 5 8,15 (12) 1 690:-
Antec Fusion Remote Max (Svart) (Chassin) 5 7,25 (11) Inga priser
24 relaterade trådar
atx kort i antec fusion, gjort bortmig (5 inlägg) 13 år sedan
HTPC bygge - Bör jag ändra på något? (21 inlägg) 14 år sedan
Antec black LCD +Mediaportal (28 inlägg) 15 år sedan
Omvandla en Antec Fusion till Full ATX! (16 inlägg) 15 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (2 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (3 inlägg) 16 år sedan
Plockat ihop en HTPC, något som fattas? (21 inlägg) 16 år sedan
Antec NSK1480 vs Antec NSK2480 (9 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Antec Fusion 430 (4 inlägg) 16 år sedan
Nätdel i Antec 2480 (4 inlägg) 16 år sedan
Vad för HTPC`/Cube chassie? (7 inlägg) 16 år sedan
Antec Fusion v2 eller OrigenAE H6 (Silver) ? (5 inlägg) 16 år sedan
Passiv kylning till XFX GEFORCE 8800GT 512MB ? (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC-bygge - Trasiga delar? :-/ (9 inlägg) 16 år sedan
5.1 utan förstärkare (1 inlägg) 16 år sedan
Klarar jag mig med 300W? (20 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på setup sökes (13 inlägg) 17 år sedan
Mitt inte så unika HTPC projekt.... (6 inlägg) 17 år sedan
Nätverket på min HTPC (3 inlägg) 17 år sedan
Antec fusion plats på sidan? (2 inlägg) 17 år sedan
HD HTPC för ca: 10.000 SEK (11 inlägg) 17 år sedan
HTPC (11 inlägg) 17 år sedan
Ersätta Boxer-box (4 inlägg) 17 år sedan
HTPC-burk (11 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 maj 2007 - 21:44

Dr Mengele
  • Dr Mengele
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Fick hem mitt kit med fusion och Abit Fatality F-190HD. Hela helgen FF ( i min ålder = frufritt). Tänkte ägna helgen åt detta projekt och så är moderkortet lika dött som John Cleese papegoja. Alla fall ingen bild ut och reagerar inte på tangenttryckningar. :)
Är det fler som råkat ut för detta?
Köpte grejerna på komplett. Är dom snabba med reklamationer?
Djup suck. Vad skall jag göra nu i helgen?

Postad 25 maj 2007 - 23:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Fick hem mitt kit med fusion och Abit Fatality F-190HD. Hela helgen FF ( i min ålder = frufritt). Tänkte ägna helgen åt detta projekt och så är moderkortet lika dött som John Cleese papegoja.  Alla fall ingen bild ut och reagerar inte på tangenttryckningar. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som inte lirar? När du försöker starta burken, vad händer då? Inga "beep-codes"?

Du ska koppla in ATX-kontakten med sin lilla extension för 24-pin samt en extra matning på moderkortet. Testa även att nolla CMOS genom att sluta bygeln enligt manualen. Dra ut alla eventuella expansionskort och kör burken med minimalt antal komponenter. Dra ut minnet och sätt i det igen och testa med att flytta runt en minnessticka mellan minnesplatserna. Kolla så att HD:n och CD/DVD är anslutna på rätt sätt.

Jag tror inte att något är trasigt utan att det är lite dålig kontakt eller att du då möjligtvis bara glömt något.

Postad 26 maj 2007 - 00:46

Unregistered38c95f32
  • Unregistered38c95f32
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Jag har mätt, och om jag minns rätt så var det knappt 12 cm. Ninja plus passar inte och inte heller Moctuan som nämdes också.

Scythe har däremot en Mini Ninja på gång som borde kunna passa. Den kan man troligen köra fläktlöst också. Skulle komma om nån månad. Kolla mina tidigare inlägg.

Själv har jag en Zalman kylare, en sån liggande med kopparflänsar. Den brummar lite för mycket för att vara godkänd tycker jag, annars kan du få köpa den av mig om du vill.  Jag köper mini ninjan när den kommer, om inte diverse reviews skulle döda den föstås. Den verkar toppen.

<{POST_SNAPBACK}>

Skitbra!, tack så mycket. Mini Ninjan ser ju helt strålande ut! :)
Mini Ninjan med en riktigt tyst 80mm fläkt, t.ex. Noctua NF-R8, borde bli perfekt! Tusen tack för infon.
Den kommer jag värkligen skaffa så fort den kommer ut om inte den totalsågas i recentionerna.

Jag kan rekomendera Silverstone NT01. Den funkar över förväntan. Jag trodde aldrig det skulle funka så bra som det faktiskt gör med tanke på att den inte sitter jättenära fläkten som jag har sett hos andra. Ändå håller den 52 grader vid full load. Det kan jag leva med.

<{POST_SNAPBACK}>

Word! Abit Fatality och Silverstone NT01 i en Antec, i mitt fall dock NSK2400 (= 99% identisk med Fusion). Det funkar görbra! C2D E4300 klockad till 2,8 GHz utan problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Är inte Silverstone NT01 passiv eller kyld med 2st 60mm fläktar?
Hur som hällst så ser den i mina ögon inte att för bra ut, mn jag kan ha fel. Det är ju till exempel en väldigt liten fläns. Har svårt att tänka mig att den kan kula bättre än den boaxade kylaren som följer med C2D. Sedal låter ju små fläktar mycket mer och har ett mycket mer irriterande ljud. Jag kan se den som en kylare för P4or under 2,5GHz kanske. men inte för C2D.
Jag kan givetvis ha fel om detta, rätta mig gärna i så fall.

Redigerat av Unregistered38c95f32, 26 maj 2007 - 00:49.

Postad 26 maj 2007 - 08:11

Dr Mengele
  • Dr Mengele
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Fick hem mitt kit med fusion och Abit Fatality F-190HD. Hela helgen FF ( i min ålder = frufritt). Tänkte ägna helgen åt detta projekt och så är moderkortet lika dött som John Cleese papegoja.  Alla fall ingen bild ut och reagerar inte på tangenttryckningar. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som inte lirar? När du försöker starta burken, vad händer då? Inga "beep-codes"?

Du ska koppla in ATX-kontakten med sin lilla extension för 24-pin samt en extra matning på moderkortet. Testa även att nolla CMOS genom att sluta bygeln enligt manualen. Dra ut alla eventuella expansionskort och kör burken med minimalt antal komponenter. Dra ut minnet och sätt i det igen och testa med att flytta runt en minnessticka mellan minnesplatserna. Kolla så att HD:n och CD/DVD är anslutna på rätt sätt.

Jag tror inte att något är trasigt utan att det är lite dålig kontakt eller att du då möjligtvis bara glömt något.

<{POST_SNAPBACK}>

Är en ganska van datorbyggare, och har testat med annat PSU, flyttat minnena mm
Beep-codes? Hittar inga i manualen, och det finns ingen högtalare i fusionchasit tror jag.
Kan testa med lös högtalare från annnan burk.
Vad som händer är ingenting på skärmen. Helt dött. " No signal"
HD o CD o fläktar går i gång men CTR + ALT +DEL funkar inte.

Postad 26 maj 2007 - 10:58

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Okej, tack för tipsen!

Abit Fatal1ty F-I90HD passar mig dock inte så bra eftersom jag behöver 2st PCI platser för ljudkort samt TV-kort. Annars ser det bra ut och intel kanske är ett bättre val. Man jag ska inte bata ha datorn till HTPC och jag vill ha en rejäl CPU, en E6420 för 1700 är väl hyfsat prisvärt?

Just detta mått har jag inte hittat i tråden(läste hela fram till sida 12). Men jag hittade en bra kylare som kanske kan få plats. Noctua NH-U9F, den är 12,8cm. känns som det är på gränsen, men återigen om någon kunde mäta så vore det kannon. Hur mycket låter kylaren som fäöljer med och hur bra kyler den om man ska klocka?

Angående grafikkort så vill jag gärna ha ett som har HDMI så att jag kan få med ljud till TVn. När kommer Ati X2400/X2600 och finns det HDMI på dem?

Disken tog jag S166-serien eftersom den är väldigt tyst och den finns väl bara i 160GB än så länge? Jag har inte så stort behov av lagringsutrymme heller eftersom jag har en web/feilserver som jag kommer streama ifrån.

Kom att tänka på en grej nu... går det att sätta TV-kortet i servern och sedan streama TVn till HTPCn?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag körde en Zahlman Fatal1ty till mitt Fusion samt F-I90HD först och gå låg min processor på 57c idle. Dessutom lät den fläkten ruskigt mycket. Fick ett ryck här-om-dagen och köpte nya fläkter till hela chassit. Köpte då Noctua NH-U9F som processor kylare efter alla lovord. Samt två stycken Noctua NF-S12-800. Firman lovade ett Noctua NH-U9F skulle passa men när jag monterat allt klart så sticker den självklart upp några centimeter. Så nu kan jag inte ha mitt chassilock på. Vilket iof inte spelar så stor roll eftersom den ändå står i en TV-bänk (titta album om ni önskar). Något irriterande iallafall. Fast datorn är tyst och jag sänkte dessutom min processor till 42c i idle. Kan även tillägga att jag har mycket saker i datorn och därför ligger allt relativt högt. 8800GTS, Razer Barracuda AC-1 (förövrigt grymt bra ljudkort!), 3 hårddiskar...

Redigerat av nautiqu3, 26 maj 2007 - 11:33.

Postad 26 maj 2007 - 11:45

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Beep-codes? Hittar inga i manualen, och det finns ingen högtalare i fusionchasit tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Fläktarna går igång säger du, pröva att flytta om minnena, hade strul med det själv.

Postad 26 maj 2007 - 12:05

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Skulle ABIT LG-95, I945G, Socket-775, m-ATX, SATAII, DDR2, GbLAN, PCI-Ex16 vara ett bra moderkort i Antec Fusion? Jag vill ha GbLAN,PCI-Ex16 och 2 PCI platser.

Moderkortet stödjer ju ATA-100, Serial ATA-300 (SATAII) (då har man väl ett snabbt överföringsgränssnitt?).

Max busshastighet 1066 MHz verkar ju bra (vet ej vad detta innebär med denna hastighet men det är väl hur snabbt den flyttar 1:or och 0:or). Kanske har med överklocknings också.

PC2-5300 stöd för minne verkar ju vara bra för de flesta kör kanske med dessa minnen då de är billiga.

Vista Ready & Plug and Play är ju bra också.

High Definition Audio vet jag inte vad det är (är det analogt eller digitalt?)

Intel ICH7 - verkar många m-ATX kort ha så detta är väl okej?

Är det något som absolut inte är bra med detta moderkortet eller om det är något som saknas som man borde ha med på moderkortet?
Hänger moderkortet med något år iallafall? gällanden tekniken på det.

Jag har tänkt att köpa ett PciEx16 grafikkort som får ha de nödvändiga kontakterna att koppla till tv, och sköta grafiken och uppspelning av avi/xvid/divx. Jag har ingen LCD TV och det lär dröja innan jag skaffar en, så att få ut HD-material är inte av högsta prioritet.

Postad 26 maj 2007 - 12:25

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Jag är helt ny med HTPC (har precis börjat läsa runt) men nåt jag saknar personligen på det moderkortet är en optisk ljudutgång.

Redigerat av Tomgot, 26 maj 2007 - 12:25.

Postad 26 maj 2007 - 12:32

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Jag kan sätta ett ljudkort i en PCI plats.

Postad 26 maj 2007 - 12:42

Dedvall
  • Dedvall
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Är inte Silverstone NT01 passiv eller kyld med 2st 60mm fläktar?
Hur som hällst så ser den i mina ögon inte att för bra ut, mn jag kan ha fel. Det är ju till exempel en väldigt liten fläns. Har svårt att tänka mig att den kan kula bättre än den boaxade kylaren som följer med C2D. Sedal låter ju små fläktar mycket mer och har ett mycket mer irriterande ljud. Jag kan se den som en kylare för P4or under 2,5GHz kanske. men inte för C2D.
Jag kan givetvis ha fel om detta, rätta mig gärna i så fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Silverstone NT01 är passiv kylning, men i en Antec Fusion låda så hamnar kylblocket i direkt kontakt, eller några millimeter från en av 120mm fläktarna (som jag kör på minimalt varvtal).
Jag provade aldrig den boxade kylaren till min C2D, utan körde direkt med Silverstone NT01an. Det funkar bra, tempen på min E4300 @ 2,8 GHz ligger på 42-46 grader.
Tyst, överklockat och stabilt.

Postad 26 maj 2007 - 15:38

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Någon som har lust och beskriva hur man överklockar en E4300 med Abit Fatality F-190HD?
Behöver man gå in i biosen eller finns det Win program som man kan använda?

Postad 26 maj 2007 - 15:53

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det sitter en högtalare på moderkortet vanligtvis, tror det gör det på ditt moderkort också.

Angående klockningen på Abit Fatality F-I90HD så höjer man busshastigheten och sätter den fix på minneshastigheten (beroende på vilket minne du har och hur mycket du vill öka) och pci-klockan. Jag kommer inte ihåg exakt var det står i BIOS då jag inte själv har datorn med moderkortet utan byggt den åt en kompis.
Labba runt lite så hittar du det. Vill man så kan man ju också höja Vcore någon tiondel eller så.

Redigerat av dunde, 27 maj 2007 - 09:31.

Postad 27 maj 2007 - 01:45

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Skulle ABIT LG-95, I945G, Socket-775, m-ATX, SATAII, DDR2, GbLAN, PCI-Ex16 vara ett bra moderkort i Antec Fusion? Jag vill ha GbLAN,PCI-Ex16 och 2 PCI platser.

Moderkortet stödjer ju ATA-100, Serial ATA-300 (SATAII) (då har man väl ett snabbt överföringsgränssnitt?).

Max busshastighet 1066 MHz verkar ju bra (vet ej vad detta innebär med denna hastighet men det är väl hur snabbt den flyttar 1:or och 0:or). Kanske har med överklocknings också.

PC2-5300 stöd för minne verkar ju vara bra för de flesta kör kanske med dessa minnen då de är billiga.

Är det något som absolut inte är bra med detta moderkortet eller om det är något som saknas som man borde ha med på moderkortet?

Jag har tänkt att köpa ett PciEx16 grafikkort som får ha de nödvändiga kontakterna att koppla till tv, och sköta grafiken och uppspelning av avi/xvid/divx. Jag har ingen LCD TV och det lär dröja innan jag skaffar en, så att få ut HD-material är inte av högsta prioritet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tittar du på det så är det nästan vettigare att köpa, Gigabyte GA-G33M-DS2R

Postad 27 maj 2007 - 09:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte se så mycket som talar för det kortet. Gammalt chipset med få och rätt dåliga features. Skulle vara om du fick det för ett par hundra kronor i så fall.

Varför kollar du på detta kortet istället för t.ex. Fatality kortet i tråden eller ett Asus P5B-VM eller det nya Gigabyte kortet som det tipsades om? Är det enbart för att du vill ha två PCI? PCI fasas ju ut nu så jag kan inte riktigt se behovet av två st PCI-platser.

Redigerat av dunde, 27 maj 2007 - 09:49.

Postad 27 maj 2007 - 16:43

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
ja det är nog rätt mycket pga av 2 PCI platser.

Postad 27 maj 2007 - 16:59

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Då skulle du ju titta på kortet som rekommenderades i tråden: GA-G33M-DS2R
Verkar vara ett kanonkort förutom att man inte kan låsa minnet vid OC. Så ska man klocka högt så får man köpa bra minnen.

Postad 27 maj 2007 - 18:21

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Hallå, jag får inte igång VFD displayen. Det står bara att VFD är disconnected, har provat att sätta den i yttre usb port samt inre men den är helt död. Är det någon som har ett bra tips?

Postad 27 maj 2007 - 18:24

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Hallå, jag får inte igång VFD displayen. Det står bara att VFD är disconnected, har provat att sätta den i yttre usb port samt inre men den är helt död. Är det någon som har ett bra tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla så drivrutinen är installerad och funkar.

Postad 27 maj 2007 - 18:30

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Hur kollar jag om den fungerar?

Postad 27 maj 2007 - 19:20

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar vara ett kanonkort förutom att man inte kan låsa minnet vid OC. Så ska man klocka högt så får man köpa bra minnen.

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar klocka minnena? Kan man klocka endast processorn? inte för att jag ska ge mig in i klockning tror jag.

Postad 27 maj 2007 - 20:49

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar klocka minnena? Kan man klocka endast processorn? inte för att jag ska ge mig in i klockning tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså synken mellan minne/FSB. Ratiot mellan CPUns FSB och minnets hastighet.

Postad 27 maj 2007 - 23:37

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Hur kollar jag om den fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Enhetshanteraren?
Kolla om den finns med där under usb-enheter har jag för mig.

Postad 28 maj 2007 - 06:22

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Min VFD fungerade ett tag men nu visar den bara nonsens tyvärr.

Postad 28 maj 2007 - 12:00

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej, jag har nu fått ihop en burk med följande komponenter.

Antec NSK2400
Abit Fatal1ty F-I90HD
Intel Core 2 Duo E4300 1,8GHz BOX
SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Corsair 2048 DDR - 5300 eller 6400 ??
NEC AD-5170 DVD±RW
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Audiotrak Prodigy 7.1 LT,
(OS - XP)

Helheltintrycket är mycket väl godkänt
Burken håller en ganska låg ljudnivå i orginalskick men jag var inte hundra procent nöjd
så jag plockade bort bägge chassifläktarna och monterade i en Noctua NF-S12-800 som
körs på 500 rpm, tempen gick upp något men håller sig mellan 46 och 55 (CPU temp)
Jag lossade även något på skruvarna till håddisken vilka var för hårt spända och
orsakade vibrationer, nu är den i praktiken ljudlös pga andra ljudkällor i rummet.
Processorn körs oklockat än så länge eftersom den klara HD mtrl samt uppskalning
med hjälp av ffdshow för DVD och .avi filer.
Den integrerade grafiken fungerar för mig (inget spelande) HDMI till 42 tum plasma
med en 15 m supra kabel.
En sak som jag vill korrigera är att HDMI utgången inte täcker hela plasman, jag kör med
extended mod samt 720P i kryssat i mjukvaran för grafiken, någon som har en anning hur
man kan lösa detta?

I övrigt så har det inte dykt upp några bekymmer.

Postad 28 maj 2007 - 12:03

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej igen,

korrigering av ovanstående inlägg,
raden med Corsair 2048 DDR - 5300 eller 6400 ?? ska bort
det finns även ytterliga en hårddisk på 320 i burken.

Postad 29 maj 2007 - 07:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hej, jag har nu fått ihop en burk med följande komponenter.

Antec NSK2400
Abit Fatal1ty F-I90HD
Intel Core 2 Duo E4300 1,8GHz BOX
SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Corsair 2048 DDR - 5300 eller 6400 ??
NEC AD-5170 DVD±RW
Audiotrak Prodigy 7.1 LT,
(OS - XP)

Helheltintrycket är mycket väl godkänt
Burken håller en ganska låg ljudnivå i orginalskick men jag var inte hundra procent nöjd
så jag plockade bort bägge chassifläktarna och monterade i en Noctua NF-S12-800 som
körs på 500 rpm, tempen gick upp något men håller sig mellan 46 och 55 (CPU temp)
Jag lossade även något på skruvarna till håddisken vilka var för hårt spända och
orsakade vibrationer, nu är den i praktiken ljudlös pga andra ljudkällor i rummet.
Processorn körs oklockat än så länge eftersom den klara HD mtrl samt uppskalning
med hjälp av ffdshow för DVD och .avi filer.
Den integrerade grafiken fungerar för mig (inget spelande) HDMI till 42 tum plasma
med en 15 m supra kabel.
En sak som jag vill korrigera är att HDMI utgången inte täcker hela plasman, jag kör med
extended mod samt 720P i kryssat i mjukvaran för grafiken, någon som har en anning hur
man kan lösa detta?

I övrigt så har det inte dykt upp några bekymmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Angående upplösningen på din plasma så hade jag testat att köra samma upplösning som plasmans panel. Ta bort alla special grejer som du bockat för och testa. Klarar din plasma pixelmappat så ska den nu få optimal bild.

Postad 29 maj 2007 - 07:55

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tack för svaret dunde,
men tyvärr så klarar inte plasman pixelmappat (1024x768) via hdmi, tror inte det är så vanligt att hdmi tillåter detta.
Att köra med VGA pixelmappat går naturligtvis men går bort för min del pga en kabeldragningsprocess som jag inte gör mer än en gång.

Postad 29 maj 2007 - 12:45

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Tack för svaret dunde,
men tyvärr så klarar inte plasman pixelmappat (1024x768) via hdmi, tror inte det är så vanligt att hdmi tillåter detta.
Att köra med VGA pixelmappat går naturligtvis men går bort för min del pga en kabeldragningsprocess som jag inte gör mer än en gång.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, jag förstår. Har man inte någon sorts overscan funktion på ATI-kontrollpanelen?

Postad 29 maj 2007 - 16:14

Unregistered7e7bd24b
  • Unregistered7e7bd24b
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det verkar vara många som kör Abit F-190 i sin Fusion, har den en firewire-anslutning?

Postad 29 maj 2007 - 18:33

fredl
  • fredl
  • Forumräv

• 762 inlägg
  • 0
gorillan: Nej, man får köra ett PCI eller ett PCI-Express x1 kort om man vill ha firewire.

Postad 29 maj 2007 - 22:09

Herman3
  • Herman3
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
+ & - ?
Efter att ha studerat inläggen på detta forum bestämde jag mig för att till att börja med beställa följande setup för min HTPC:

Antec FUSION Media Center Case 430W Micro-ATX v2.0
Abit Fatal1ty F-I90HD
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4 Box
Samsung Spinpoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Samsung Spinpoint P120 SP2504C 8MB 250GB
Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R bulk S-ATA

Jag har fått hem delarna och påbörjat monteringen och det har gått bra tills NU. Jag är novis på datorbyggande men trodde i min enfald att jag skulle kunna läsa mig till hur jag skulle gå tillväga.

Det jag inte klarar av är att utläsa vad som är (+) plus och (-) på följande kontakter som kommer från frontpanelen:
POWER SW (svart & vit sladd) > kopplas till PWR på Fatal1ty
RESET SW (lila & vit sladd) > kopplas till RST på Fatal1ty
H.D.D. LED (röd & vit sladd) > kopplas till HLED på Fatal1ty

Kan någon hjälpa en obotlig optimist med vad som är plus och minus i detta fall?

Postad 30 maj 2007 - 08:42

ludret
  • ludret
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får inte igång min heller. I manualen står det nåt om att koppla in power från vfd till floppy power connector. Stämmer detta för jag hittar ingen av dem? Hur ser de ut isf?
Annars kopplade jag den stora svarta usb-adaptern till första USB-headern på moderkortet.

Andra frågan är hur man får igång sp/dif(opt) på abit fatal1ty. Måste man göra någon inställning?

Tackar på förhand!

/weide

EDIT: helt sjukt.. verkar inte finnas nån floppyadapter på mitt nätagg. eller så är jag blind.
fick ordning på spdif, var visst nån skit med förstärkaren..

Redigerat av ludret, 31 maj 2007 - 16:00.

Postad 30 maj 2007 - 08:49

Unregisterede2a7326e
  • Unregisterede2a7326e
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

+ & - ?
Efter att ha studerat inläggen på detta forum bestämde jag mig för att till att börja med beställa följande setup för min HTPC:

Abit Fatal1ty F-I90HD

Jag har fått hem delarna och påbörjat monteringen och det har gått bra tills NU. Jag är novis på datorbyggande men trodde i min enfald att jag skulle kunna läsa mig till hur jag skulle gå tillväga.

Det jag inte klarar av är att utläsa vad som är (+) plus och (-) på följande kontakter som kommer från frontpanelen:

Kan någon hjälpa en obotlig optimist med vad som är plus och minus i detta fall?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle utgå ifrån att vit är minus.

Postad 30 maj 2007 - 08:52

Unregisterede2a7326e
  • Unregisterede2a7326e
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får inte igång min heller. I manualen står det nåt om att koppla in power från vfd till floppy power connector. Stämmer detta för jag hittar ingen av dem? Hur ser de ut isf?
Annars kopplade jag den stora svarta usb-adaptern till första USB-headern på moderkortet.

Andra frågan är hur man får igång sp/dif(opt) på abit fatal1ty. Måste man göra någon inställning?

Tackar på förhand!

/weide

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har för mig att kabeln till floppyströmmen låg under lådan för DVD-spelaren. Lite gömd. Tar du ur lådan så ser du den.

Postad 30 maj 2007 - 09:30

ludret
  • ludret
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag har för mig att kabeln till floppyströmmen låg under lådan för DVD-spelaren. Lite gömd. Tar du ur lådan så ser du den.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja där var den visst! Däremot kan jag inte hitta någon motsvarande kabel från nätagget vilket är lite konstigt. Det följer inte med någon sådan extrakabel till fusion eller?

Postad 30 maj 2007 - 09:50

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Power och reset spelar ingen roll. Dom ska bara kortsluta när knappen trycks in.
HDD-leden är bara att testa. Koppla in den åt ena hållet och om inte leden lyser så vänder du på kontakten. Det går inte sönder om du kopplat fel. Men stäng för säkerhets skull av datorn innan du vänder kontakten.

Postad 31 maj 2007 - 01:14

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

+ & - ?

Abit Fatal1ty F-I90HD

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vit är ground.

Postad 31 maj 2007 - 07:01

Dr Mengele
  • Dr Mengele
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Fick hem mitt kit med fusion och Abit Fatality F-190HD. Hela helgen FF ( i min ålder = frufritt). Tänkte ägna helgen åt detta projekt och så är moderkortet lika dött som John Cleese papegoja.  Alla fall ingen bild ut och reagerar inte på tangenttryckningar. <_<

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fläktarna går igång säger du, pröva att flytta om minnena, hade strul med det själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Kan vara minnena som strulade. Hade packat ihop allt för retur, men beslöt att prova en 17:e gång, och då hoppade allt igång :)
En annan fråga som kanske inte hör hit, men jag kör med hdmi till plasman ( LG 42 PX5 ) från det inbyggda grafiken på ability'n, och det funkar jättebra. Men lirar man musik behöver ju tv'n inte stå på, men stängar man av den och sedan sätter på den så får jag ingen bild. Vet ej om det är tv'n som är bäng eller grafikkortet som packar ihop o går hem. Byter man kanal på tv'n kommer bilden tillbaka. Så nu byter jag till en ingång på tv'n som inte används för att slippa inbränning och slippa "nödstoppa" datorn.
Har satt inställningarna på grafikkortet att aldrig stänga av.

Postad 31 maj 2007 - 07:59

Herman3
  • Herman3
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

+ & - ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vit är ground.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för era svar! Jag använde vit som jord och det verkar fungera.
/Herman

Postad 31 maj 2007 - 09:00

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej

En fråga till dig DR mengle, jag använder även den inbyggda grafiken hdmi-42 plasma (panasonic) men har problem med underscan (ca två cm svart ram runt hela plasmaskärmen) Har du också dette bekymmer? om inte så skulle jag uppskatta om du kan skriva vilka inställningar du gjort för hdmi utgången.

Postad 31 maj 2007 - 09:12

Unregisterede2a7326e
  • Unregisterede2a7326e
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Fick hem mitt kit med fusion och Abit Fatality F-190HD. Hela helgen FF ( i min ålder = frufritt). Tänkte ägna helgen åt detta projekt och så är moderkortet lika dött som John Cleese papegoja.  Alla fall ingen bild ut och reagerar inte på tangenttryckningar. <_<

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Kan vara minnena som strulade. Hade packat ihop allt för retur, men beslöt att prova en 17:e gång, och då hoppade allt igång :)
En annan fråga som kanske inte hör hit, men jag kör med hdmi till plasman ( LG 42 PX5 ) från det inbyggda grafiken på ability'n, och det funkar jättebra. Men lirar man musik behöver ju tv'n inte stå på, men stängar man av den och sedan sätter på den så får jag ingen bild. Vet ej om det är tv'n som är bäng eller grafikkortet som packar ihop o går hem. Byter man kanal på tv'n kommer bilden tillbaka. Så nu byter jag till en ingång på tv'n som inte används för att slippa inbränning och slippa "nödstoppa" datorn.
Har satt inställningarna på grafikkortet att aldrig stänga av.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet att LG har haft problem med vissa apparater när det gäller DVI och strömspar (i alla fall som jag tolkat det).
Jag har själv en LG 32LX1R. Jag har pratat med Spacetronic.se som jag köpte den av och de väntar på ny firmware som ska åtgärda detta.

Så kolla med LG-supporten eller återförsäljaren.

Postad 31 maj 2007 - 13:34

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Hej

En fråga till dig DR mengle, jag använder även den inbyggda grafiken hdmi-42 plasma (panasonic) men har problem med underscan (ca två cm svart ram runt hela plasmaskärmen) Har du också dette bekymmer? om inte så skulle jag uppskatta om du kan skriva vilka inställningar du gjort för hdmi utgången.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan skapa en "custom upplösning" i Catalyst control center där du kan se exakt hur mkt overscan du vill eliminera.

Postad 31 maj 2007 - 17:33

antonbatong
  • antonbatong
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej allihopa!
Har under en tid följt denna tråd och har bestämt mig för att bygga ihop en egen.

Tänkte bygga med dessa komponenter:
Chassi: Antec Fusion
Moderkort: Intel DG965OTMKR
CPU: Intel Core 2 Duo E4300 1,8GHz Box
Minne: Kingston ValueRAM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2xGB
HDD: https://www.prisjakt...ukt.php?p=45195
Ljudkort: Tänkte använda mig av det inbyggda på moderkortet, då jag läst någonstans att det är bra ljud.

Är dock osäker på grafikkort och tv-kort, först tänkte jag köra med tv-kortet Hauppauge WinTV HVR-4000 men jag vill kunna se på dom kodade kanalerna och det kortet har inget "fack" för ca-modul som man använder sig av, eller går det att koppla in en ca-modul sepparat och få det att samverka med tv-kortet.

Jag vill att grafikkortet ska ha en HDMI utgång och stöder HDCP. Det ska klara av full HD på HDMI-utgången, 1080p.
Tittade först på Gigabyte GeForce 7600GT Silent-Pipe II HDMI 256MB men såg sen att det stod fel på prisjakt, det grafikkortet har ingen HDMI-utgång. Nån som vet nåt grafikkort som uppfyller mina krav?

Tacksam för svar/ Anton Gildebrand

Postad 31 maj 2007 - 19:23

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Många rekomenderar Abit Fatal1ty här så det blev ett för mig oxå. Väldigt nöjd med korten förutom grafikdelen via vga. Text och ikoner är lite suddiga men till film funkar det bra.

Går det att få DD/DTS genom den optiska utgången med Zoomplayer eller Windows media player?

Postad 31 maj 2007 - 20:26

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Hej allihopa!
Har under en tid följt denna tråd och har bestämt mig för att bygga ihop en egen.

Tänkte bygga med dessa komponenter:
Chassi: Antec Fusion
Moderkort: Intel DG965OTMKR
CPU: Intel Core 2 Duo E4300 1,8GHz Box
Minne: Kingston ValueRAM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2xGB
HDD: https://www.prisjakt...ukt.php?p=45195
Ljudkort: Tänkte använda mig av det inbyggda på moderkortet, då jag läst någonstans att det är bra ljud. 

Är dock osäker på grafikkort och tv-kort, först tänkte jag köra med tv-kortet Hauppauge WinTV HVR-4000 men jag vill kunna se på dom kodade kanalerna och det kortet har inget "fack" för ca-modul som man använder sig av, eller går det att koppla in en ca-modul sepparat och få det att samverka med tv-kortet.

Jag vill att grafikkortet ska ha en HDMI utgång och stöder HDCP. Det ska klara av full HD på HDMI-utgången, 1080p.
Tittade först på Gigabyte GeForce 7600GT Silent-Pipe II HDMI 256MB men såg sen att det stod fel på prisjakt, det grafikkortet har ingen HDMI-utgång. Nån som vet nåt grafikkort som uppfyller mina krav?

Tacksam för svar/ Anton Gildebrand

<{POST_SNAPBACK}>

Först och främst hade jag satsat på ett separat ljudkort. Varför vill du ha HDMI på grafikkortet? Finns ingen som helst anledning. Enda anledningen till att köra med HDMI är juh att man vill ha både ljud och bild genom en kabel. På ett grafikkort så måste dom plocka bort något för att få bra grafik samt ljud. Brukar oftast bli billigare komponenter och kompromisser. Bättre att köpa t.ex. kortet du nämner ovan och köra DVI-HDMI om du vill använda HDMI på TVn...
Just my 2 cents!

Postad 02 juni 2007 - 17:00

ludret
  • ludret
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Någon annan som stött på problemet med sin fusion att nätagget saknar floppypower-kabel? Dom måste ha packat in felnätagg eller nåt. kan man köpa molex-4pin-adapter nånstans?

Förrutom en massa codecbråk (får inte subtitles i mkv-filer att fungera i MP ännu) fungerar htpc'n underbart.

Postad 04 juni 2007 - 20:00

Jajjan
  • Jajjan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Då har jag också beställt forumets standard-HTPC.

Jag tog ett TV kort på PCI-e för att kunna slänga i ett ljudkort i framtiden. Dubbla kanaler är mest för att kunna impa på folk.
Verkar allt stämma? Speciellt minnet är lite oklart, finns många varianter.

1,00 ST 326418 Antec Fusion HTPC, micro ATX, aluminium front, 430W Nätaggregat
1,00 ST 314603 TerraTec Cinergy 2400i DT MCE, DVB-T, PCI-Express 1x, Dual-Tuner
1,00 ST 312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
1,00 ST 327715 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
1,00 ST 330167 Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
1,00 ST 330732 Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk OEM DVD 32bit
1,00 ST 332419 ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
1,00 ST 310585 Silverstone Nitrogon CPU-Kylare Socket 478/775/754/939/940
1,00 ST 325549 NEC DVD±brännare AD-5170 IDE vit OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

8.697,01 på komplett.

Postad 04 juni 2007 - 20:55

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Mitt display problem är löst. Det var floppykontkaten som låg lite gömd, tack för hjälpen:).

Postad 05 juni 2007 - 08:40

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Jag tog ett TV kort på PCI-e för att kunna slänga i ett ljudkort i framtiden. Dubbla kanaler är mest för att kunna impa på folk.

1,00 ST  326418  Antec Fusion HTPC, micro ATX, aluminium front, 430W Nätaggregat
    1,00 ST  314603  TerraTec Cinergy 2400i DT MCE, DVB-T, PCI-Express 1x, Dual-Tuner
    1,00 ST  312054  Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
    1,00 ST  327715  Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    1,00 ST  330167  Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
    1,00 ST  330732  Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk OEM DVD 32bit
    1,00 ST  332419  ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
    1,00 ST  310585  Silverstone Nitrogon CPU-Kylare Socket 478/775/754/939/940
    1,00 ST  325549  NEC DVD±brännare AD-5170 IDE vit OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

8.697,01 på komplett.

<{POST_SNAPBACK}>

Minnet är onödigt påkostat (om du inte vill klocka hårt), du kan även ta ett PC5400/5300.
Sedan så den kylaren presterar väl inte sådär jättebra. Många har valt den här på forumet, troligtvis för att få en tyst maskin. Standardkylaren som du får på köpet med CPU:n kyler lika bra. Man får kanske burken lite tystare, men CPU:n och hela burken kommer att bli varmare med en NT-01.

Redigerat av dunde, 05 juni 2007 - 08:44.

Postad 07 juni 2007 - 11:00

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

1,00 ST   326418  Antec Fusion HTPC, micro ATX, aluminium front, 430W Nätaggregat
     1,00 ST   314603  TerraTec Cinergy 2400i DT MCE, DVB-T, PCI-Express 1x, Dual-Tuner
     1,00 ST   312054  Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
     1,00 ST   327715  Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
     1,00 ST   330167  Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
     1,00 ST   330732  Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk OEM DVD 32bit
     1,00 ST   332419  ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
     1,00 ST   310585  Silverstone Nitrogon CPU-Kylare Socket 478/775/754/939/940
     1,00 ST   325549  NEC DVD±brännare AD-5170 IDE vit OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

8.697,01 på komplett.

<{POST_SNAPBACK}>

Minnet är onödigt påkostat (om du inte vill klocka hårt), du kan även ta ett PC5400/5300.
Sedan så den kylaren presterar väl inte sådär jättebra. Många har valt den här på forumet, troligtvis för att få en tyst maskin. Standardkylaren som du får på köpet med CPU:n kyler lika bra. Man får kanske burken lite tystare, men CPU:n och hela burken kommer att bli varmare med en NT-01.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med Dunde angående kylaren, orginalkylaren fungerar bra om du inte ska överklocka rejält.
Men framförallt så blir resonemanget med en tyst (passiv) cpu kylare lite av "sila myggen men svälj elefanterna". Enligt min uppskattning så är chassifläktarna mest högljuda, sedan hårddisk och nätagregat och först på fjärde plats kommer orginalkylaren (vid varvtal på 1500rpm och uppåt så klättrar den på listan men det är vid tyngre belastning, läs video/film uppspelning, och då hör man ändå inget annat än ljudet från högtalarna)
Så om du vill lägga pengar och energi på att få en tystare burk än orginalskicket ska du börja med att byta chassifläktarna alternativt skruva ner hastigheten på dem.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.