Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mirai DTL-642E500

1365 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 april 2007 - 16:04

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

http://microhard.se/...uct.asp?id=1789

Komponent till vga så man får 1080 med xbox360.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, RCA hona direkt samt SUPRA. Undrar vad längden e på den med tanke på det priset.

Postad 04 april 2007 - 16:21

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

http://microhard.se/...uct.asp?id=1789

Komponent till vga så man får 1080 med xbox360.

<{POST_SNAPBACK}>

Oj, RCA hona direkt samt SUPRA. Undrar vad längden e på den med tanke på det priset.

<{POST_SNAPBACK}>

Den är nog inte så lång med tanke på att det är en supra-kabel.

Postad 04 april 2007 - 16:43

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
mm, vad jag har hört så ska SUPRA kablar vara överdrivet hypade å inte så värst bra i jämförelse med många andra billigare High End kablar.

Postad 04 april 2007 - 16:52

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag är iallafall helnöjd med vad mina supra-kablar levererar.

Postad 04 april 2007 - 16:56

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

Jag är iallafall helnöjd med vad mina supra-kablar levererar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo misstolka mig inte nu. De är säkert grymma men det finns andra kablar som är minst lika bra eller bättre till lägre pris. Dock e det ju lite svårare att veta exaKkt vilka så ett säkert kort är ju ändå att köpa en lite dyrare SUPRA kabel.

Postad 04 april 2007 - 17:14

alx242
  • alx242
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Med tanke på att vi snackar HDMI nu och det handlar om digital överföring av bild så skall det inte spela ngn större roll på priset av kabel. Ungefär som digitala ljudkablar, vilken jävel som helst bör duga så länge den är hel helt enkelt. I början när digitala ljudkablar kom var priserna helt sjukt höga men folk såg igenom det och priserna sjönk direkt. Samma sak gäller HDMI, jag tänker lätt köpa en billig kabel utan att behöva oroa mig för det.

Postad 04 april 2007 - 17:33

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
mm för vilken skitkabel som helst ger ju en störningsfri bild. Alla som haft problem med massa pixlar i skumma färger över hela skärmen har nog bara hallucinerat.... Ehh NOT

Postad 04 april 2007 - 17:50

jXales
  • jXales
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
har någon haft några problem med Blu Ray playback på denna TV?

pratar om 1080p/24 fps problemet.

Jag undrar bara om det är nånting man lätt kan se och bli störd av eller är det nått man inte lägger märke til?

Postad 04 april 2007 - 17:54

jXales
  • jXales
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

mm för vilken skitkabel som helst ger ju en störningsfri bild. Alla som haft problem med massa pixlar i skumma färger över hela skärmen har nog bara hallucinerat.... Ehh NOT

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns inte värsta skilnad mellan vanliga HDMI kablar och dom dyra. Skilnaden e så liten at det inte är det värt.

dom som har haft stora problem med pixlar i olika färger har antigen haft en kass tv, en kass signal källa eller var kass på alko :D
eller kanske dom köpte kablarna på en sån 50 öre butik :D

Postad 04 april 2007 - 18:19

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns inte värsta skilnad mellan vanliga HDMI kablar och dom dyra. Skilnaden e så liten at det inte är det värt.

dom som har haft stora problem med pixlar i olika färger har antigen haft en kass tv, en kass signal källa eller var kass på alko :D

<{POST_SNAPBACK}>

1. Kass TV: Nej
2. Kass källa: Kanske inte bästa men vi e ju i början av 1080p eran.
3. Kabeln var köpt på Kjell o Co. Så döm själv.

Hur som helst så löste det sig när han köpte en annan 1m SUPRA kabel.

Redigerat av P@itor, 04 april 2007 - 19:54.

Postad 04 april 2007 - 19:47

tangman
  • tangman
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

jag har tidigare nämnt att det finns en ny firmware som löser pixelmapping 1:1 problemet över Hdmi på denna tv. Och några här på forumet verkade inte tro på denna historia, men nu e det bekräftat, Mirai´s servicepartner i Linköping har kontaktat mig ang. en uppdatering, dvs dom kommer och hämtar tv´n och fixar det här kostnadsfritt. Dessutom för att försäkra mig om att denna firmware verkligen fixade 1:1 problemet, så mailade jag en gång till och bad om svar.

Kontaktade du Mirai/powermill själv först, eller var det deras servicepartner som själv kontaktade dig utan att du frågat om det ?
Funderade mest eftersom man bor 100mil från närmaste Powermill butik, och hur jag ska gå till väga för att få hjälp med uppdateringen av firmware. :D

Postad 04 april 2007 - 19:56

alx242
  • alx242
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

1. Kass TV: Nej
2. Kass källa: Kanske inte bästa men vi e ju i början av 1080p eran.
3. Kabeln var köpt på claes ohlsson. Så döm själv.

Hur som helst så löste det sig när han köpte en annan 1.5m High End kabel.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm ja visst lär det finnas sketa dåliga kablar, inget snack om den saken...men som du beskriver det låter det snarare som den var trasig! Tror inte på ett ögonblick på att detta är generellt fel för billiga kablar. Detta är digitala signaler vilket är extremt lätt att tillverka material för vilket bör visa sig när HDMI kablar droppar ned till 50 spänn ungefär. Att guldplättera dessa kablar är något av det löjligaste jag har hört (eller snarare sett). Men just eftersom det är digitala signaler lär det visa sig redigt snabbt om man skaffat sig en trasig kabel, bilden kommer vara helt uppfockad vilket du själv beskrev.

Återigen, det finns inget skäl till att inte köpa billiga kablar förutom att de kanske är mindre testade än den dyrare varianten...men för en billig penning kan jag ta risken att kabeln är trasig och jag behöver isf bara gå in och byta den.

Postad 04 april 2007 - 19:56

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
jXales:

Jag är själv ett bevis på att det är skillnad på kabel o kabel.

Köpte en Amoi Full-HD i höstas o kör den med en Mediaspelare (Transgear) som klarar 1080p. Först köpte jag en 139 spänns kabel på Kjell oCo (ingen skugga på gamle Kjelle), under lång tid trodde jag att det var fel på min mediaspelare men till slut läste jag om andra som fick 1080p att funka kalas. När jag sedan testade med en Supra på 1m funkade det kanon!!

Så det är inget snack om att kabel kvalitet har betydelse... men... det gäller endast när du kör just 1080p, skillnad kommer fram då i och med att det skyfflas dubbelt så mycket data än via 1080i/720p. Så kör man allt annat än 1080p så har det ingen större betydelse (skulle jag tro).

Men visst, köp en billig, kort kabel så kan du ju ha tur! Man ska aldrig säga aldrig!

Lycka till!! :D

Postad 04 april 2007 - 19:58

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Men är du här och hänger med Stoffe,
Lite tunnt med inlägg på detta forum, du hänger för mycket på STCS

Låter som att jag kan sluta leta TV nu. Får nog bli en Mirai för mig också. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 04 april 2007 - 20:16

jXales
  • jXales
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
kjell & co ligger i 50 öre standard ;D

Postad 04 april 2007 - 20:22

Robot
  • Robot
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Det är väl ofta så att man får vad man betalar för - till en viss gräns.. Märkesgrejjer har ofta samma komponenter som lite billigare men man får betala för märket.. Se på Audi och BMW, där betalar man för märket men inte bilen så mycket bättre för det jämför med t.ex. en Volvo.

Likadant med TV och sånt, Sony är skitdyra men inte bättre förrän man betalar kanske dubbelt vad en Mirai kostar.

MEN, det finns även de som satsar på rena budgetgrejjer, Limited Label på Siba osv.

För att knyta an till kablarna, billiga kablar funkar oftast men det är även det billigaste stället att börja felsöka på. :D

Postad 04 april 2007 - 20:31

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

kjell & co ligger i 50 öre standard ;D

<{POST_SNAPBACK}>

Beror helt på vad du köper. Deras High End kablar från Click Tronic ska vara bra

Postad 04 april 2007 - 20:33

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
jXales:

Du uttalar dig ganska sturskt o självsäkert... Då undrar jag vilka är "rätt" ställen att köpa billiga kablar på som du "godkänt"??... Kjelle är i samma klass som de andra budgetställen tex Classe, Biltema osv.

Det är lätt att slänga ur sig såna meningar, kom med något med substans i istället!!

Postad 04 april 2007 - 20:48

alx242
  • alx242
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

jXales:

Jag är själv ett bevis på att det är skillnad på kabel o kabel.

Köpte en Amoi Full-HD i höstas o kör den med en Mediaspelare (Transgear) som klarar 1080p. Först köpte jag en 139 spänns kabel på Kjell oCo (ingen skugga på gamle Kjelle), under lång tid trodde jag att det var fel på min mediaspelare men till slut läste jag om andra som fick 1080p att funka kalas. När jag sedan testade med en Supra på 1m funkade det kanon!!

Så det är inget snack om att kabel kvalitet har betydelse... men... det gäller endast när du kör just 1080p, skillnad kommer fram då i och med att det skyfflas dubbelt så mycket data än via 1080i/720p. Så kör man allt annat än 1080p så har det ingen större betydelse (skulle jag tro).

Men visst, köp en billig, kort kabel så kan du ju ha tur! Man ska aldrig säga aldrig!

Lycka till!!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Känns lite som vi glider ifrån trådens ämne egentligen med allt snack om kablar. Men enda poängen jag tycker man bör göra av detta är att digitala signaler är inget komplicerat när det kommer till kablar. Det är ungefär som att säga att en cd-skiva skapar olika ljud beroende på i vilken cd-spelare den sitter...datat är alltid det samma vid digital överföring (nu pratar vid inte ljudkvalitet). Men jag tvivlar inte på att det existerar trasig (dåliga kablar)...men man kommer inte märka samma skillnad som om man skaffar de dyrast guldpläterade högtalarsladdarna istället för de billiga i koppar...det är inte samma typ av teknik och lider därför inte av dessa brister.

Postad 04 april 2007 - 21:00

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
alx242:

Håller med om att vi glider ifrån ämnet! Dock är det av största vikt att man skriver nyanserat så man inte slänger ur sig vad som helst, då blir diskussionerna meningslösa, det hoppas jag du håller med om.

Din syn på digitalkablar bygger på egen erfarenhet? Jag är inte ensam om att fått störningar vid 1080p, i teorin stämmer det du säger, i verkligheten tyvärr inte så jämt! Blir det fel vid överföring vid digitalsignal får det sändas om och om och om och om... Det blir effekter. Har du en analog kabel så kanske du inte ser bruset som uppstår, bilden blir något grynig o skarp. Så det är tyvärr inte så enkelt!

Postad 04 april 2007 - 21:07

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

alx242:

Håller med om att vi glider ifrån ämnet! Dock är det av största vikt att man skriver nyanserat så man inte slänger ur sig vad som helst, då blir diskussionerna meningslösa, det hoppas jag du håller med om.

Din syn på digitalkablar bygger på egen erfarenhet? Jag är inte ensam om att fått störningar vid 1080p, i teorin stämmer det du säger, i verkligheten tyvärr inte så jämt! Blir det fel vid överföring vid digitalsignal får det sändas om och om och om och om... Det blir effekter. Har du en analog kabel så kanske du inte ser bruset som uppstår, bilden blir något grynig o skarp. Så det är tyvärr inte så enkelt!

<{POST_SNAPBACK}>

De e klart de kan bli störningar m.m som påverkar bilden. men de kan bestå av att bläcken inte får den perfekta kontakten med varandra vilket är viktigt vid digital överföring, å detta är ju lite vanligare bland billigare kablar att kontakten just kan vara lite dålig, då kvaliten varierar och då noggranheten när de gäller stiftens plasering de e ju trotts allt 19 små stift i en hdmi som ska få perfekt kontakt, får inte alla 19 de blir de ju någon störning i bilden. så de man bör göra är att vara säker på att man får i kontakten bra från start å inte dra ur å sätta i den i tid och otid. De kan ju lätt bli slitet.

Postad 04 april 2007 - 21:17

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
dellorto:

Så kan det säkert vara, när jag körde så var kablarna helt nya. Det lattjo var att när man kör i lägre upplösning (720p/1080i) så var det alltså inga problem alls. Sedan jag ställde om spelaren till 1080p, då kom problemen. Så självklart är det hela, nya kablar jag snackar om o inget annat!

Jag skulle tro att det är så att tillverkarna har öst ut kablar som inte klarar 1080p riktigt, hur många klagar?!? Försvinnande få kör 1080p hela vägen ut, både TV o spelare, så de har nog kunnat strunta i hur bra det funkar. Men nu kommer nog även kvaliteten höjas i och med att det börjar bli vanligare!

Postad 04 april 2007 - 21:22

Unregistered1c2b924f
  • Unregistered1c2b924f
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

dellorto:

Så kan det säkert vara, när jag körde så var kablarna helt nya. Det lattjo var att när man kör i lägre upplösning (720p/1080i) så var det alltså inga problem alls. Sedan jag ställde om spelaren till 1080p, då kom problemen. Så självklart är det hela, nya kablar jag snackar om o inget annat!

Jag skulle tro att det är så att tillverkarna har öst ut kablar som inte klarar 1080p riktigt, hur många klagar?!? Försvinnande få kör 1080p hela vägen ut, både TV o spelare, så de har nog kunnat strunta i hur bra det funkar. Men nu kommer nog även kvaliteten höjas i och med att det börjar bli vanligare!

<{POST_SNAPBACK}>

De e nog helt sant.

Det är ju trots allt en ny teknik som är i mognadsfasen.

Postad 04 april 2007 - 21:33

iqbefriad
  • iqbefriad
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
KABLAR

Nu pratar vi om Mirai här istället :D

Postad 04 april 2007 - 23:21

Unregistered481f8484
  • Unregistered481f8484
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Håller med iqbefriad, det räcker med kablar nu.

Hur går det med uppgradering av firmware för er som tagit kontakt med Mirai o servicepartners?
Bor själv inte såvärst centralt så man kan slänga in tv:n nånstans och få det fixat under reklampausen!

Har nån av er som bor lite mer avsides fått någon instruktion om hur man går tillväga?

Redigerat av Unregistered481f8484, 04 april 2007 - 23:22.

Postad 05 april 2007 - 05:28

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Men är du här och hänger med Stoffe,
Lite tunnt med inlägg på detta forum, du hänger för mycket på STCS

Låter som att jag kan sluta leta TV nu. Får nog bli en Mirai för mig också. :D

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jodå. Jag är där du minst anar det. :D
Även om det nog mest är på STCS.

Postad 05 april 2007 - 10:44

bullen001
  • bullen001
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

jag har tidigare nämnt att det finns en ny firmware som löser pixelmapping 1:1 problemet över Hdmi på denna tv. Och några här på forumet verkade inte tro på denna historia, men nu e det bekräftat, Mirai´s servicepartner i Linköping har kontaktat mig ang. en uppdatering, dvs dom kommer och hämtar tv´n och fixar det här kostnadsfritt. Dessutom för att försäkra mig om att denna firmware verkligen fixade 1:1 problemet, så mailade jag en gång till och bad om svar.

Kontaktade du Mirai/powermill själv först, eller var det deras servicepartner som själv kontaktade dig utan att du frågat om det ?
Funderade mest eftersom man bor 100mil från närmaste Powermill butik, och hur jag ska gå till väga för att få hjälp med uppdateringen av firmware. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kontaktade Mirai i europa, och dom i sin tur kontaktade powermill. Sedan kontaktade Powermill mig och sa att dom hade ordnat med frakt, så idag kommer fraktbolaget och hämtar den.

Till er som kommer att skicka iväg denna tv för uppdatering rekommenderar jag att inte kasta orginalkartongen, fraktbolaget tyckte att det var bra att jag sparat den. Vet inte annars hur det hade gått till med frakten.

Postad 05 april 2007 - 11:24

alx242
  • alx242
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Lägger ned kabelsnackandet helt nu. Tycker ändå vi håller med varandra över lag så det behöver inte ältas mera. Man vill helt enkelt ha hela fungerande kablar...:D Bra att det lyfts fram att vissa av dem inte hänger med i 1080p svängen dock, mucho importante!

Jag har snackat med Technistore och de har (tack och lov) sålt slut sitt första lager och inväntar en ny leverans ifrån sin leverantör. Det gör att det känns oki att beställa ifrån dem eftersom de isf borde få den nya batchen med fix för HDMI och 1080p. De hade pratat med sin leverantör som de i sin tur skulle få nya apparater i mitten av april och det lär ju vara direkt ifrån tillverkaren. Tänker nog slänga in min beställning idag eller i nästa vecka. Ngn som har ngt att säga om Technistore i ankutning till leverans eller just Mirai?

Postad 05 april 2007 - 11:37

Sir_Manfred
  • Sir_Manfred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Argh!
Min Mirai har fastnat i posten i Göteborg!
Jag hörde att nån annan här hade samma problem? Hur löste ni biffen?

Postad 05 april 2007 - 12:02

balldo
  • balldo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Argh!

<{POST_SNAPBACK}>

Om du bor i Göteborg så finns den med all sannolikhet på Exportgatan 41b. Ring till Poståkeriet och uppge ditt kollinummer. Telefonnummer till de olika centralerna är 031-525005. Det är värt ett försök i alla fall

Postad 05 april 2007 - 12:05

Sir_Manfred
  • Sir_Manfred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Argh!

<{POST_SNAPBACK}>

Om du bor i Göteborg så finns den med all sannolikhet på Exportgatan 41b. Ring till Poståkeriet och uppge ditt kollinummer. Telefonnummer till de olika centralerna är 031-525005. Det är värt ett försök i alla fall

<{POST_SNAPBACK}>

Fast jag bor i Stockholm..
Men jag ska prova ringa sen iallafall..

Redigerat av Sir_Manfred, 05 april 2007 - 12:06.

Postad 05 april 2007 - 12:13

balldo
  • balldo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Argh!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Fast jag bor i Stockholm..
Men jag ska prova ringa sen iallafall..

<{POST_SNAPBACK}>

Det som händer i Göteborg nu är att dom måste "omvandla" paketet till en annan fraktdepå eftersom det väger för mycket. Det kommer slutligen att komma fram till dig men med fördröjning eftersom det blir klassat som ny leverans (enligt uppgift från Poståkeriet). Det var just det här som jag varnade för tidigare i tråden om man beställer från bland annat TBH. Men ring dom så kanske det snabbar på processen.

Postad 05 april 2007 - 12:26

balldo
  • balldo
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Måste återknyta till kabelfråga för att få ut komponent via VGA port för en gammal X-Box. Funkar denna kopplingen?

Xbox Multikabel

3xRCA ho - 3xRCA ho Adapter Guld

VGA - 3xRCA RGB

Jag är ganska nollställd på det här med kablar in och ut och hit å dit.

Tacksam för hjälp

Postad 05 april 2007 - 13:29

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Måste återknyta till kabelfråga för att få ut komponent via VGA port för en gammal X-Box. Funkar denna kopplingen?

Xbox Multikabel

3xRCA ho - 3xRCA ho Adapter Guld

VGA - 3xRCA RGB

Jag är ganska nollställd på det här med kablar in och ut och hit å dit.

Tacksam för hjälp

<{POST_SNAPBACK}>

Det är iaf det jag har beställt, så det hoppas jag innerligen.

/J

Ps. Min Mirai väntar på mig på servicestället nu, så det blir att hämta den ögonaböj. Har dock inte lyckats tajma in beställningen med kablarna, de kommer förmodligen inte förrän nästa vecka. Ds.

Postad 05 april 2007 - 16:09

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Argh!

<{POST_SNAPBACK}>

Min fastnade först i Göteborg sen i Ånge och nu sitter den fast i Umeå vilket den kommer att göra tills på tisdag. Bra jobbat posten måste jag säga.

Postad 05 april 2007 - 18:18

kolander
  • kolander
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Så där.
Efter att ha läst hela tråden, lus läst allt om teven jag kunnat hitta på nätet.
Har jag nu beställt en på Technistore.
Möblerat om min stereobänk så att den kommer att få plats och sålt min gamla tv till en polare.

Postad 05 april 2007 - 18:36

jXales
  • jXales
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har inte fått svar på frågan.

Har nån som har denna tv provat at spela blu ray på en PS3 och set om dom kan se små hackningar i bilden pga 1080p utan 24 FPS support?

är det nånting man lätt märkar eller är det nånting man 'verkligen' måste anstrenga seg för at kunna se?

Postad 05 april 2007 - 19:27

Sir_Manfred
  • Sir_Manfred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ok.. nånting är majorly fucked up.
Jag har trackat mitt paket på postens hemsida och nu har den äntligen kommit loss från Göteborg. Dock hamnade den i Malmlö. Dessutom har den kvitterats ut av någon!

Jag hoppas verkligen att jag fått fel kolli-id.. för har dom skickat MIN tv till fel address.. då ska dom fan skicka hit den med en budfirma!
Gaah! Jäkla problems.. jag som ville ha min tv innan påsk.

Postad 05 april 2007 - 22:16

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
ingen som har satt upp sin tv på väggen? Verkar som att alla apparater står på stativ på bilderna.

Postad 05 april 2007 - 23:34

Sir_Manfred
  • Sir_Manfred
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

ingen som har satt upp sin tv på väggen? Verkar som att alla apparater står på stativ på bilderna.

<{POST_SNAPBACK}>

Att ha sin TV på stativ antar jag ger lite mer flexibilitet. Om man nu måste flytta på tvn av nån anledning så är det helt enkelt enklare om man har den löst på ett stativ istället för fastskruvad på en vägg :D

Postad 05 april 2007 - 23:52

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Min ska upp på väggen. Bilder kommer på hemmabyggt fäste när det e klart.

Postad 06 april 2007 - 01:32

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Min ska upp på väggen. Bilder kommer på hemmabyggt fäste när det e klart.

<{POST_SNAPBACK}>

Fint! Ser fram emot det!

Postad 06 april 2007 - 10:22

JugsteR
  • JugsteR
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Jag hade nog lite tur och fick min innan påsk, plus att jag även fick alla kablar jag beställde av kabelgiganten, så här kommer mina första intryck.

Positivt.
Överraskande bra bild på tv signalen, analog in. Vi tar emot det digitalt, och skickar ut det till alla hyresgäster analogt. Från 2,5 meter såg det riktigt bra ut. Det var nån kanal som jag gissar inte hade så bra sändning (Kanal 6) som hoppar till lite ibland, men SVT1 och SVT2 var mycket bättre än jag hade väntat mig.

Har även testat komponent in via vga med xboxen och bilden såg stabil och bra ut. Har dock inte kalibrerat min bild nåt nämnvärt och jag hade på tok för mycket röd färg. Men vad gällde brus och stabilitet så har jag inget att klaga på.

Som väntat så var text lite suddig på skrivbordet i Vista när jag körde 1080p60 via HDMI, så det kommer bli att ta kontakt med firmwareuppgraderingspojkarna och se vad de kan göra för mig. 1080i30 såg väldigt bra ut. Tittade även på Sin City 720p när jag körde i 1080p60 läget, så datorn skötte uppskalningen och det såg väldigt bra ut. (Tack för tipset med CoreAVC, innan dess klarade inte min 2.53GHz P4 av att koda av den). Jag märkte inte av något problem med svärtan.
Testade lite andra grafiklägen också, som 720p och det verkade ganska flexibelt att byta och har inte märkt några omedelbara problem med det. Har testat med ett GeForce 4200Ti och ett ATI X1950PRO. Jag testade detta via en 10m DVI-HDMI kabel från kabelgiganten (379:- tror jag) och den klarade 1080p. Vid två eller tre lägen i filmen så var det nån liten fyrkant (1x1 cm ungefär) som inte kodades av riktigt, men jag vill hellre skylle det på att codec:en gjorde fel, känns som om att om det hade varit kabelns fel, så hade felet manifesterat sig oftare.

Körde både PAL och NTSC filmer från DVD och den bytte automatiskt till rätt läge och det såg bra ut.

Jag hade inga felaktiga pixlar.

Den är snygg.

Negativt.
Svärtan blir sämre när man kommer i vinkel till apparaten, det blir en märkbar skillnad när man närmar sig 30-45 grader. Dock stör detta mina kompisar mycket mer än mig, då jag har den bästa platsen =).

Fjärrkontrollen är lite för odistinkt enligt min uppfattning.

Strömkontakten och VGA kontakten sticker ut ett par cm från baksidan, så om man har ett väggfäste som inte bygger så mycket kan det bli svårt att få ihop det på ett bra sätt. Jag vet dock att det finns vinklade strömkontakter, men har inte sett liknande för VGA.

1:1 pixelmapping i 1080p60 funkar inte från start. Detta borde de verkligen testat från fabrik innan de släppte den.

Personligen tycker jag också det är lite skumt att VGA inte klarar 1920x1080. Det finns ingen rationell förklaring till varför, det är definitivt inte en hårdvarubegränsning. Komponent klarar det så det borde inte vara annorlunda med VGA. Och om de hävdar att de inte vill göra det tillgängligt pga att det interfacet inte stöder HDCP, så gäller ju samma sak för komponent. Fast det är klart, finns ju inte så många datorer som har native komponent ut.

Dåligt att det är VESA 400x200-fäste man ska ha till väggen, det hade väl inte gjort nåt om man även gjort så att 200x100 hade fungerat. (Då hade Kjell.com haft ett väggfäste för 69:- =)

Summa summarum
Jag är mycket nöjd med mitt köp hittills.

/J

Postad 06 april 2007 - 11:05

tugger
  • tugger
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag hade nog lite tur och fick min innan påsk, plus att jag även fick alla kablar jag beställde av kabelgiganten, så här kommer mina första intryck.

Positivt.
Överraskande bra bild på tv signalen, analog in. Vi tar emot det digitalt, och skickar ut det till alla hyresgäster analogt. Från 2,5 meter såg det riktigt bra ut. Det var nån kanal som jag gissar inte hade så bra sändning (Kanal 6) som hoppar till lite ibland, men SVT1 och SVT2 var mycket bättre än jag hade väntat mig.

Har även testat komponent in via vga med xboxen och bilden såg stabil och bra ut. Har dock inte kalibrerat min bild nåt nämnvärt och jag hade på tok för mycket röd färg. Men vad gällde brus och stabilitet så har jag inget att klaga på.

Som väntat så var text lite suddig på skrivbordet i Vista när jag körde 1080p60 via HDMI, så det kommer bli att ta kontakt med firmwareuppgraderingspojkarna och se vad de kan göra för mig. 1080i30 såg väldigt bra ut. Tittade även på Sin City 720p när jag körde i 1080p60 läget, så datorn skötte uppskalningen och det såg väldigt bra ut. (Tack för tipset med CoreAVC, innan dess klarade inte min 2.53GHz P4 av att koda av den). Jag märkte inte av något problem med svärtan.
Testade lite andra grafiklägen också, som 720p och det verkade ganska flexibelt att byta och har inte märkt några omedelbara problem med det. Har testat med ett GeForce 4200Ti och ett ATI X1950PRO. Jag testade detta via en 10m DVI-HDMI kabel från kabelgiganten (379:- tror jag) och den klarade 1080p. Vid två eller tre lägen i filmen så var det nån liten fyrkant (1x1 cm ungefär) som inte kodades av riktigt, men jag vill hellre skylle det på att codec:en gjorde fel, känns som om att om det hade varit kabelns fel, så hade felet manifesterat sig oftare.

Körde både PAL och NTSC filmer från DVD och den bytte automatiskt till rätt läge och det såg bra ut.

Jag hade inga felaktiga pixlar.

Den är snygg.

Negativt.
Svärtan blir sämre när man kommer i vinkel till apparaten, det blir en märkbar skillnad när man närmar sig 30-45 grader. Dock stör detta mina kompisar mycket mer än mig, då jag har den bästa platsen =).

Fjärrkontrollen är lite för odistinkt enligt min uppfattning.

Strömkontakten och VGA kontakten sticker ut ett par cm från baksidan, så om man har ett väggfäste som inte bygger så mycket kan det bli svårt att få ihop det på ett bra sätt. Jag vet dock att det finns vinklade strömkontakter, men har inte sett liknande för VGA.

1:1 pixelmapping i 1080p60 funkar inte från start. Detta borde de verkligen testat från fabrik innan de släppte den.

Personligen tycker jag också det är lite skumt att VGA inte klarar 1920x1080. Det finns ingen rationell förklaring till varför, det är definitivt inte en hårdvarubegränsning. Komponent klarar det så det borde inte vara annorlunda med VGA. Och om de hävdar att de inte vill göra det tillgängligt pga att det interfacet inte stöder HDCP, så gäller ju samma sak för komponent. Fast det är klart, finns ju inte så många datorer som har native komponent ut.

Dåligt att det är VESA 400x200-fäste man ska ha till väggen, det hade väl inte gjort nåt om man även gjort så att 200x100 hade fungerat. (Då hade Kjell.com haft ett väggfäste för 69:- =)

Summa summarum
Jag är mycket nöjd med mitt köp hittills.

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Om du blir tvungen att lämna tillbaka tvn för firmwareuppgradering (om dom inte kan gö det på plats), ta bilder isf på tvn och anteckna ev versionnr som du kan uttyda ur menyer eller dylikt innan du lämnar iväg den så vi andra vet om vi sedan har en ny firmware eller inte och hur vi kan uttyda det...

Postad 07 april 2007 - 17:14

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
blir nog en för mig oxå....måste vela lite till bara :)
.
.
.
.
.
.
Färdig!!!!

Nu är den beställd....från Technistore

gick så fort att jag är i det närmaste fartblind

Redigerat av Unregistered70607b32, 07 april 2007 - 17:33.

Postad 07 april 2007 - 19:25

Unregisteredbc8fb679
  • Unregisteredbc8fb679
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjena! Fick min i Torsdags o det är riktigt fin bild på den! Bara undrar om någon har haft problem med HDMI port 1! När jag kollade på en film så blev det helt plötsligt svart o problemet håller i sig tills dess att man byter kanal o slår tillbaka igen. Någon som har någon aning om hur man kan åtgärda problemet. Bytte till 2:an o då var det hur bra som helst

Postad 07 april 2007 - 19:32

jXales
  • jXales
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
kollar du på HD film=? HD DVD eller Blu-Ray?

kanske tappar den HDCP kontakt?
Vet inte.. :)

Postad 07 april 2007 - 21:48

Godo
  • Godo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har haft tvn i drygt en vecka nu men tyvärr så var inte min helt felfri. Ett grönt vertikalt streck löper genom hela bilden i mitten av skärmen. Gjorde en serviceanmälan på powermill ett par dagar efter inköp men har fortfarande inte fått något svar.

Hursomhelt, om man bortser från detta så är jag helt klart nöjd. Kollade på BR Resident Evil genom ps3 och var grymt imponerad av detaljerna.

Postad 08 april 2007 - 13:41

jXales
  • jXales
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Har haft tvn i drygt en vecka nu men tyvärr så var inte min helt felfri. Ett grönt vertikalt streck löper genom hela bilden i mitten av skärmen. Gjorde en serviceanmälan på powermill ett par dagar efter inköp men har fortfarande inte fått något svar.

Hursomhelt, om man bortser från detta så är jag helt klart nöjd. Kollade på BR Resident Evil genom ps3 och var grymt imponerad av detaljerna.

<{POST_SNAPBACK}>

hur var det til med 1080p24 problemet? såg du några hakkningar/judder i filmen?

du märkte ingenting som hakkade lite i bilden?

Postad 08 april 2007 - 17:19

lonelysoldier
  • lonelysoldier
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!
Jag funderar starkt på att köpa denna TV.
Hur är bilden vid "vanligt" tv-tittande. Sport mm.(digital)
Har även PS3, där jag har förstått att TV:n ska vara utmärkt?
Bör man ta försäkringen på ca 1600:-?
Tack på förhand!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.