* Officiell tråd - Windows Home Server *
1845 svar till detta ämne
Postad 11 January 2009 - 21:55
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Jag kommer nu in på WHS hemsidan. Men jag kan inte remote desktop från mitt Vista. Jag kommer in men när jag ska logga in stå det typ att jag måste tillåta från WHS. Men hur gör man det? Snälla någon som kan hjälpa?
Lägger uppen bild på felet:
EDIT: Jag kommer in på remote via internet (https://"namn".homes...homeserver.com/) men inte via vista :S
är det inte så att du måste ange det användarkonto du försöker logga in med som behörigt för fjärrstyrning?? Oavsett så är det whs du ska ändra i så det har inte med vista att göra.
Postad 12 January 2009 - 16:50
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
är det inte så att du måste ange det användarkonto du försöker logga in med som behörigt för fjärrstyrning?? Oavsett så är det whs du ska ändra i så det har inte med vista att göra.
Japp det var remote acsess men jag var tvungen att logga in med administrator. Så nu funkar det prima  Tack för hjälpen ändå  Jag tänkte köpa ett PCI raid kort å köra 2st 500gb på det. Kan man instalera WHS där med? Det vore grymmt då ! /Tim!
Postad 13 January 2009 - 09:32
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Du måste se till att PMS körs som en service. Kolla på den här sidan under rubriken "Install as a service" så framgår principen. Högst upp finns länkar till dom två program du behöver installera på din server för att kunna göra detta.
http://wiki.wegotser...ows_Home_Server
Jag var tvungen att starta om min server för att få igång PMS som en service. Nu rullar den alltid.
Näe, jag får inte detta att funka (install as a service). När jag lägger till install as a service och anger PMS.exe så är jag inloggad som admin. Sedan när jag startar WHS så dyker inte PMS upp i PS3.... Någon som har tipps ? Annars så måste jag logga in på WHS ochh kicka igång PMS manuellt...
Postad 13 January 2009 - 11:48
Unregistered61268c5c
-
Unregistered61268c5c
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Hej hej
Jag har byggt en WHS med detta ITX-kort Intel D945GCLF + 1Gb minne och några diskar jag hade liggandes, funkar klockrent.
Jag beställde 120 trialen från Microsoft, men hur gör jag när mina 120 dagar har gått, kan köpa en licens och uppdatera trialen online eller måste man köpa och installera om allt med skivor?
Sen kan jag inte installera connectorn på en av datorerna. På HTPC gick det hur bra som helst men på tjejens stationära får jag upp en ruta där det står Fatal application setup.exe Copy file.
Jag kommer åt servern via Remote desktop så nätverket funkar och jag har kört registry cleaner utan resultat,
nån som har en ide??
MVH mrpink
Postad 13 January 2009 - 11:53
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Hej hej Jag har byggt en WHS med detta ITX-kort Intel D945GCLF + 1Gb minne och några diskar jag hade liggandes, funkar klockrent.
Jag beställde 120 trialen från Microsoft, men hur gör jag när mina 120 dagar har gått, kan köpa en licens och uppdatera trialen online eller måste man köpa och installera om allt med skivor?
Du måste köpa och sedan köra en reinstall! Det som finns duplicerat i poolen blir du definitivt inte av med, ej heller data som ligger på annan del än system, däremot så får du installera om alla plug-ins etc... Vore kul att få veta vad du får för effektförbrukning på din konfig!? Du råkar inte ha en effektförbrukningsmätare hemma?  Edit: Vad det gäller ditt andra problem så kan ett trick vara att köra windows update på servern och därefter hämta hem connector mjukvaran från server (surfa till servern från datorn som har problemet och ladda ner mjukvaran), så du är säker på att du har senaste versionen!
Redigerat av Life, 13 January 2009 - 11:55.
Postad 13 January 2009 - 12:51
Unregistered61268c5c
-
Unregistered61268c5c
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Visst har jag en effektmätare, gjorde lite mätningar nu och den ligger och pendlar mellan 78-81w, trodde den skulle ligga lite lägre, men men har ju inte dom mest energi effektiva diskarna heller.
Den fulla setupen ser ut så här:
Moderkort: Intel D945GCLF
Minne: Kingston 1Gb
HDD: 1st Maxtor 160Gb ide
2st WD caviar 500Gb SATA2
PSU: nått gammalt 350w (tror det heter Seventeam typ)
1st 92mm ADDA fläkt
1st 80mm ADDA fläkt
och en hemma byggd 2*16 raders vdf display
hur mycket skiljer det i förbrukning mellan en ny "grön" disk och en gammal ide disk?
Postad 13 January 2009 - 12:55
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Näe, jag får inte detta att funka (install as a service). När jag lägger till install as a service och anger PMS.exe så är jag inloggad som admin. Sedan när jag startar WHS så dyker inte PMS upp i PS3.... Någon som har tipps ? Annars så måste jag logga in på WHS ochh kicka igång PMS manuellt...
Nu vet jag inget om PMS, men jag använder tvixnetshare vilket inte kan köras som en service tyvärr, jag löste det med ett nytt konto på servern som jag döpte till tvix, och fixade sedan autoinlogging på det kontot så autostarten alltid går igång. Autoinloggningen gjorde man i registret nånstans, tror det står tidigare i tråden eller så googlade jag fram det, minns inte riktigt just nu. En liten omväg, men det fungerar bra.
Postad 13 January 2009 - 13:02
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Visst har jag en effektmätare, gjorde lite mätningar nu och den ligger och pendlar mellan 78-81w, trodde den skulle ligga lite lägre, men men har ju inte dom mest energi effektiva diskarna heller.
Den fulla setupen ser ut så här: Moderkort: Intel D945GCLF Minne: Kingston 1Gb HDD: 1st Maxtor 160Gb ide 2st WD caviar 500Gb SATA2 PSU: nått gammalt 350w (tror det heter Seventeam typ) 1st 92mm ADDA fläkt 1st 80mm ADDA fläkt och en hemma byggd 2*16 raders vdf display
hur mycket skiljer det i förbrukning mellan en ny "grön" disk och en gammal ide disk?
Tackför infon! Vet inte hur mycket som skiljer sig mellan diskar. Däremot är ju tyvärr inte det där moderkortet riktigt känt för att vara energisnålt (även om det givetvis är bättre än ett standard!) pga chipset som sitter på.
Postad 13 January 2009 - 13:55
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Däremot är ju tyvärr inte det där moderkortet riktigt känt för att vara energisnålt (även om det givetvis är bättre än ett standard!) pga chipset som sitter på.
Är det stor skillnad på detta kort Intel D945GCLF med Atom 230 jämfört med Intel D945GCLF2 med Atom 330 när det kommer till energisnålheten? /Gojan "som funderar på det senare kortet till min server"
Postad 13 January 2009 - 14:25
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Är det stor skillnad på detta kort Intel D945GCLF med Atom 230 jämfört med Intel D945GCLF2 med Atom 330 när det kommer till energisnålheten?
/Gojan "som funderar på det senare kortet till min server"
tror jag knappast... det är själva moderkortet som är boven - inte processorn! Sedan om det dessutom råkar sitta en liten fläkt på kortet är det fortfarande bara en liten del jmf. 945-chipset.
Postad 13 January 2009 - 15:16
Unregistered61268c5c
-
Unregistered61268c5c
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Edit: Vad det gäller ditt andra problem så kan ett trick vara att köra windows update på servern och därefter hämta hem connector mjukvaran från server (surfa till servern från datorn som har problemet och ladda ner mjukvaran), så du är säker på att du har senaste versionen!
Jag har provat installera connectorn både från servern och från skivan men det vills sig helt enkelt inte. Det blir nog en ominstallation av vista på den burken och hoppas på det bästa...
Postad 13 January 2009 - 15:58
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
tror jag knappast... det är själva moderkortet som är boven - inte processorn! Sedan om det dessutom råkar sitta en liten fläkt på kortet är det fortfarande bara en liten del jmf. 945-chipset.
Kan du ge ett bra tips på något annat mer energisnålt alternativ? /Gojan
Postad 13 January 2009 - 18:10
Morn
-
Morn
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Jag har provat installera connectorn både från servern och från skivan men det vills sig helt enkelt inte. Det blir nog en ominstallation av vista på den burken och hoppas på det bästa...
Har du kollat att du är inloggad som Administrator? Det misstaget gjorde jag flera gånger.
Postad 17 January 2009 - 08:08
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Jag kommer nu in på WHS hemsidan. Men jag kan inte remote desktop från mitt Vista. Jag kommer in men när jag ska logga in stå det typ att jag måste tillåta från WHS. Men hur gör man det? Snälla någon som kan hjälpa? 
(jaja, sökfunktionen på minhembio/inom trådar är... <fyll i sjäv default=obegriplig/kass>) https://www.minhembi...s...t&p=1861033
Redigerat av maxxess, 17 January 2009 - 08:15.
Postad 17 January 2009 - 08:44
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Sen kan jag inte installera connectorn på en av datorerna. På HTPC gick det hur bra som helst men på tjejens stationära får jag upp en ruta där det står Fatal application setup.exe Copy file.
Vad får du för felmeddelande? Varifrån installerar du? \\server\Software\Home Server Connector Software\Install.exe eller ttp://din-servers-ip:55000 Prova att avinstallera connectorn om den dykt upp bland programmen i add/remove i kontrollpanelen. Radera sedan %temp%\whs (eller enklare, töm allt i foldern. Under Vista är det C:\Users\DITTNAMN\AppData\Local\Temp och för XP C:\Documents and Settings\DITTNAMN\Local Settings\Temp, öppna en explorer och skriv %temp% i sökvägsfältet) Om du har Nvidia-chipset se till att allt är uppdaterat, NVidia har haft buggar som slagit ut WHS Connector, dylika uppdateringar kommer sannolikt inte via Windows Update.. Prova att installera från: http://din-servers-ip:55000Edit: med "vad får du för felmeddelande" så menar jag return code, fyra siffror eller så som står i felmeddelandet.
Redigerat av maxxess, 17 January 2009 - 08:47.
Postad 17 January 2009 - 11:34
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Kan du ge ett bra tips på något annat mer energisnålt alternativ?
/Gojan
Lite förvånande kanske, men varför inte den här konfigurationen!
Postad 23 January 2009 - 20:03
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
har ett problem. har installerat om home server och sedan kopplat in diskarna, flyttat över datan till poolen och sedan addat dom. alla diskar utom dom 2st 1tb diskarna är nu datan flyttad på. anledningen till att dom 2st 1tb diskarna inte ligger med i poolen än är att jag helt enkelt inte har 1tb+ ledigt i diskpoolen =( dom är dom inkopplade tillfälligt ifall jag behöver komma åt något.
Har i shares/users/pizzaman i disk poolen mina grejer och jag hade duplecering på alla användarmappar mao ligger det även en pizzaman mapp i h(och g):\DE\shares\
nu så står det under health FAILING (check health)
antar att det beror på att det var duplicering på (har inte aktiverat det i nyistallationen men den måste ha känt att det var så tidigare.
har nu 600gb ledigt och behöver mao ca 400 till. funderar på att köpa en 1tb disk till eller försöka fixa plats på annat sätt.
Har nu stängt av dupliceringen och hoppas på att när väl all data ligger i poolen så kommer det står health OK ? har jag tänkt och gjort rätt? eller har jag/kommer sabba något?
EDIT: hmm fattar inget men nu står det HEALTHY...och nu försvann det och det är knas igen. la till till tjejens user och den står det att det är ok än så länge
Redigerat av PiZZaMaN, 23 January 2009 - 20:17.
Postad 23 January 2009 - 21:44
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
har ett problem. har installerat om home server och sedan kopplat in diskarna, flyttat över datan till poolen och sedan addat dom. alla diskar utom dom 2st 1tb diskarna är nu datan flyttad på. anledningen till att dom 2st 1tb
När man installerar om WHS *skall alla diskar sitta i*, då byggs diskpoolen om utan att man förlorar en enda bit/byte. Exakt vad du gjort förstår jag inte, men grattis om allt funkar och du inte förlorade nått
Postad 24 January 2009 - 08:39
mjensen
-
mjensen
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag hade också problem med det här när jag försökte installera connectorn på Windows 7 64-bit. Lösningen för mig var att använda Remote desktop in till WHS och köra ConnectorInstallAssistant.cmd genom att dubbelklicka på den. Därefter fungerade allt som vanligt. Sökvägen är C:\WHS\ConnectorInstallAssistant.cmd Anledningen till mitt problem var att jag körde PowerPack1 RTM och den installationen funkade inte ordentligt. //mjensen
Postad 24 January 2009 - 12:14
PiZZaMaN
-
PiZZaMaN
-
Forumräv
-
-
614 inlägg
När man installerar om WHS *skall alla diskar sitta i*, då byggs diskpoolen om utan att man förlorar en enda bit/byte. Exakt vad du gjort förstår jag inte, men grattis om allt funkar och du inte förlorade nått 
Mjo men grejen är att hur jag än gjorde så fick jag aldrig upp re-install alternativet därför var jag tvungen att installera utan data diskarna i och sedan kopiera datan från en disk i taget till diskpoolen för att sedan lägga till den i poolen osv. testade även med en helt formaterad disk men fick inte upp re-install vilket är konstigt. Får hoppas att MS fixar backup alternativ på systemdisken för detta är ju kasst. Att behöver lägga till add-on, user konton och program när systemdisken pajar är inte ok.
Postad 25 January 2009 - 19:07
Waldorf
-
Waldorf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu har jag äntligen precis kommit igång med windows home server.
Men som alla andra har jag ett problem.
Jag kommer åt servern fint via remote desktop och via consollen (om jag stänger av nortons brandvägg). Jag kommer även åt de delade mapparna om jag högerklickar på console iconen i taskbaren och väljer shared folders.
Men när jag i vista trycker på nätverk så hittar jag bara de lokala datorerna men inte servern, hur kommer
detta sig ? jag vill ju kunna browsa de utdelade mapparna på servern via nätverket.
Ska det vara så här eller är det någon inställning som krävs eller så ?
Redigerat av Waldorf, 25 January 2009 - 23:25.
Postad 26 January 2009 - 10:46
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Men när jag i vista trycker på nätverk så hittar jag bara de lokala datorerna men inte servern, hur kommer detta sig ? jag vill ju kunna browsa de utdelade mapparna på servern via nätverket.
Du borde kunna mounta servern som nätverksdiskar i utforskaren. Välj "anslut nätverksenhet" i utforskaren och skriv in adressen "\\servernamn\shares" Om du inte hittar servern där eller via nätverket så kolla så att fil och skrivardelning är aktiverat på både server och datorer. ------------- Ni som har film etc. på era whs och använder NFS/Netshare för att ansluta till TViX mediaspelare, har ni ofta problem med lagg/bild frysningar och dylikt vid filmvisning?Nästan varje gång jag ser en film händer det något, tex bilden fryser medans ljudet fortsätter, eller att filmen börjar lagga. Brukar få lösa problemet med att antingen pausa filmen en stund eller spola fram o tillbaka några sekunder. Dessa problem uppstår aldrig när jag tittar via min andra dator, som har nästan identisk hårdvara... Alla tips mottages tacksamt!
Postad 26 January 2009 - 13:57
Waldorf
-
Waldorf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Du borde kunna mounta servern som nätverksdiskar i utforskaren. Välj "anslut nätverksenhet" i utforskaren och skriv in adressen "\\servernamn\shares" Om du inte hittar servern där eller via nätverket så kolla så att fil och skrivardelning är aktiverat på både server och datorer.
Tack för ditt svar, jag ska testa detta. ------------ Ni som har en squeezebox och kör squeezecenter på whs, hur har ni fått det att fungera. Min klämlåda hittar allt musik som är utdelad i klämcentralen men när den försöker spela upp något så blir det "connection timeout". Någon som stött på detta som kan hjälpa mig få ordning på det ? Webradio går utmärkt att spela upp.
Redigerat av Waldorf, 26 January 2009 - 14:49.
Postad 26 January 2009 - 14:20
Humpe75
-
Humpe75
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Ni som har en squeezebox och kör squeezecenter på whs, hur har ni fått det att fungera. Min klämlåda hittar allt musik som är utdelad i klämcentralen men när den försöker spela upp något så blir det "connection timeout". Någon som stött på detta som kan hjälpa mig få ordning på det ?
Fungerade direkt utan problem här!
Postad 26 January 2009 - 15:41
Waldorf
-
Waldorf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Kan det ha med routern att göra ? jag har en D-Link Dir-655. Squeezeboxen är ansluten med kabel.
Finns det något annat program till whs som scueezeboxen kan spela upp med ? typ twonkeymedia eller något sånt ?
Jag fick det att fungera nu, installerade squeezecenter på engelska istället för svenska och nu går det utmärkt  tack för att ni tog er tid.
Redigerat av Waldorf, 26 January 2009 - 16:32.
Postad 26 January 2009 - 20:24
Maciver
-
Maciver
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nu har jag äntligen precis kommit igång med windows home server. Men som alla andra har jag ett problem.
Jag kommer åt servern fint via remote desktop och via consollen (om jag stänger av nortons brandvägg). Jag kommer även åt de delade mapparna om jag högerklickar på console iconen i taskbaren och väljer shared folders. Men när jag i vista trycker på nätverk så hittar jag bara de lokala datorerna men inte servern, hur kommer detta sig ? jag vill ju kunna browsa de utdelade mapparna på servern via nätverket.
Har du uppdaterat servern med sp1? Efter det får man ominstallera consolen och då dyker det upp en direkt genväg till servern på skrivbordet.
Postad 28 January 2009 - 21:58
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
Någon som har en susning hur man ändrar remote access webbsidans layout.
byta ut språk och sånt?
Har hittat en Addon som gör att man kan byta ut bilden med tjejen på. Men mer än så har jag inte klurat ut.
Postad 29 January 2009 - 12:16
Unregistered79461a6e
-
Unregistered79461a6e
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
jag är nyfiken på jonte powers prylar jag har mailat han men ännu inget svar skulle ni kunna säga vad det är för hd vaggor samt om det följer med fläkten på baksidorna på dom som finns i jonte album ?? det står att jonte kör raid på sin whs gör andra det osså eller har whs ett annat system`? //Fredrik https://www.minhembi...r/149774#197124
Redigerat av Unregistered79461a6e, 29 January 2009 - 12:16.
Postad 29 January 2009 - 13:17
par-joha
-
par-joha
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
jag är nyfiken på jonte powers prylar jag har mailat han men ännu inget svar skulle ni kunna säga vad det är för hd vaggor [...]
https://www.minhembi...r/149774#197124
<OT> Av ren nyfikenhet kollade jag lite på Dustin, verkar vara ett 4x3,5"-rack plus ett likadant fast med 3x3,5". Jonte får bekräfta eller dementera  </OT> / Pär
Postad 31 January 2009 - 12:13
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Någon som har en susning hur man ändrar remote access webbsidans layout. byta ut språk och sånt?
Har hittat en Addon som gör att man kan byta ut bilden med tjejen på. Men mer än så har jag inte klurat ut.
WHS hemsida är kodad i .NET och kommer sannolikt att förr eller senare uppdateras/skrivas över iom nån uppdatering. Dumt att ändra i. Om du bara vill byta default hemsida när ditt dnsnamn anropas så det bara att ratta med IIS på servern och stoppa ner filer i \inetpub\wwwroot. Här skiljer sig WHS inte från andra Windowsmaskiner.
Postad 31 January 2009 - 13:00
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Ni som har en squeezebox och kör squeezecenter på whs, hur har ni fått det att fungera. Min klämlåda hittar allt musik
Underbart! Jag trodde jag var ensam om "klämlåda", "klämcentral" osv osv *S* Skämt åsido, SQZ rullar kanon på min WHS mot \\server\music. Alla klienter på LAN (inkl en klämlåda Boom) har aldrig haft problem. När jag spelar över WAN (på jobbet) märker man dock att det behövs både UDP på 3483 och TCP 9000. På TCP kan man göra portfoward/virtual server i routern men vad gäller UDP så verkar man vara rökt, det är 3483 som gäller. Så svaret är ang WHS: Du skall inte behöva göra nånting på LAN:et. Mitt föredragna val av spelare på PC är numera Squeezeplay, skönt att slippa en webbrowser på datamaskinen genom gamla goda Softsqueeze.
Redigerat av maxxess, 31 January 2009 - 13:02.
Postad 31 January 2009 - 13:29
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Mitt föredragna val av spelare på PC är numera Squeezeplay, skönt att slippa en webbrowser på datamaskinen genom gamla goda Softsqueeze.
Får inte grepp om Squuezeplay riktigt. Är det en fristående mjukvara? SNurrar den på Vista? Var laddar jag egentligen ner den? Har följt länken men blir inte klok....
Postad 31 January 2009 - 17:10
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Squeezeplay kan ersätta Softsqueeze+webläsare (kan såklart styras via webläsare också om man tvunget vill). Laddas ned från nightly builds då det är en beta fortf. Väldigt trevlig när man lärt sig diverse shorcuts på tangentbordet. EDIT: Jag kör den på Vista x64/x86 både LAN/WAN. SQcenter 7.3.2 på WHS.
Redigerat av maxxess, 31 January 2009 - 17:11.
Postad 31 January 2009 - 23:14
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Då har vi provat hur WHS reagerar på att man dödar systemdisken. - Disk dör
- Byter ut disk
- Windows frågar om jag vill installera på nytt eller installera om
- Bootar upp - och hela min array är kvar!
Check, allt bra så väl, men jag hade lyckats installera windows live messenger på den gamla whs burken, men jag kommer fasen inte ihåg hur jag gjorde. Någon som har något tips?
Postad 31 January 2009 - 23:38
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Svarar på min egen fråga.
.exefilen går inte att installera men om man tar hem .msi filen av live messenger 8.5 så funkar det.
Postad 31 January 2009 - 23:54
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Mycket intressant, Dreadlock!
Jag sitter med en HP EX470, 500gb OS-disk i botten och sedan har jag adderat 3st 1TB-diskar. Sedermera är 500gb-disken fylld först och ovanpå denna ligger sedan ytterligare 3TB. Således är det en något kritisk situation som uppstått i och med att WHS nu flaggar för att OS-disken är på väg att dö (unhealthy i console). WHS tycker att jag ska köra "Repair" på den men det vågar jag inte av rädsla att förlora filer - hellre byter jag ut skräpet. Jag är därför nyfiken på vad som händer med filerna som finns på den del av OS-disken som ingår i poolen. Att duplicera dessa går inte då det som bekant inte går att spegla disk för disk utan endast delar av poolen. Vad hände med de filer som var en del av poolen du hade på OS-disken som "rasade"?
Postad 01 February 2009 - 13:43
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Är det någon mer än mig som har problem med Spotify när man kör remote desktop? Spotify säger att det är nått fel med ljudkortet  . I instälningar har jag fyllt i lämna ljud på remote datan. Det funkar prima när jag använder datan manuellt:)
Postad 01 February 2009 - 18:06
pki
-
pki
-
Användare
-
-
102 inlägg
WHS hemsida är kodad i .NET och kommer sannolikt att förr eller senare uppdateras/skrivas över iom nån uppdatering. Dumt att ändra i.
Om du bara vill byta default hemsida när ditt dnsnamn anropas så det bara att ratta med IIS på servern och stoppa ner filer i \inetpub\wwwroot. Här skiljer sig WHS inte från andra Windowsmaskiner.
Aha, okej. .NET har jag aldrig pysslat med, så då får jag låta det vara så då. Nu har jag däremot stött på ett annat problem. Plötsligt kommer jag inte åt servern via WHS-console. Kikar jag i routern efter servern så hittar jag den inte där heller? Jag fattar inte? Avinstallerade efter ett tag WHS-console i hopp om att det skulle lösa problemet först, men shi fick jag. Under installationen så försöker datorn leta reda på WHS-maskinen, men den hittar ju självklart nu inte denna?  Har letat i manualen, men hittar inget som råder bot på mitt problem.
Postad 02 February 2009 - 10:41
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag kollade med duplication info vilka filer det var och fick bekräftat att en hel del ligger på den partitionen som är resten av den crashade disken.
Vad jag gjorde var att jag sparade den döda disken och lyckades plocka tillbaka infon in efter ominstallationen när jag nyttjade en sata->usb-docka
Postad 05 February 2009 - 21:23
hanzi
-
hanzi
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Okej, hur illa är det....?
Kör sedan augusti Home Server och är riktigt nöjd med det... På grund av ren lathet sitter det två 500GB i burken, den ena ligger OS på... När jag idag på fm skulle starta upp serven stannade den mitt i processen... Fick upp loggan men sen hände inte mer även fast den fick stå så ett par timmar under tiden jag var ute... Väl hemma igen ringde jag Microsoft som skulle ha nästan 700:- för att hjälpa mig med en felsökning (jag som trodde jag skulle få någon fördel av att köpa en licens)... Några samtal till polare, och sen var installationsskivan i igen och jag påbörjade en ominstallation... Nu har den stått i fyra timmar och tuggat hårddisk...Den är i sista processen i installationen... Varöfr gör den så...? Är det en disk som kraschat? Jag har inte duplicering aktiverad så jag hoppas verkligen att det inte är så... Någon som kan ge mig besked om att allt är okej ändå och kommer att lösa sig...
Tack på förhand....
Postad 05 February 2009 - 23:58
hanzi
-
hanzi
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tillägg till tidigare inlägg....
Någon som har en riktigt ljus ide om hur man räddar data på en kraschad disk... Disken med OS på är okej, men den andra är helt körd... Går inte ens att starta servern med den disken i, ber mig bara stoppa i en enhet med bootsektor... Har lyckats komma åt några filer på den hela disken via bakvägen, men hur kommer jag åt filerna som ligger på den kraschade disken....? Kan jag göra det så enkelt att jag kopplar in den i en annan dator med exempelvis vista på och kopierar filerna...? Eller är det olika filsystem....? Blir tokig på det här.... Att man aldrig lär sig att ha quadrakopior på allt....
Postad 06 February 2009 - 00:03
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
jag plockade data ur en gammal disk med "easyrecovery" för några år sedan, sök efter det eller googla "data recovery software"?
Bonustips:
Använd editfunktionen istället för att skriva flera inlägg på rad...
Postad 06 February 2009 - 08:51
Unregistered79461a6e
-
Unregistered79461a6e
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Vad är det här med alla trådar om pajjade diskar ?? är det whs som pajjar det eller köper ni dåliga diskar bara
kan juh inte vara möjligt att alla har fel på sin disk
Postad 06 February 2009 - 09:42
hanzi
-
hanzi
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Vad är det här med alla trådar om pajjade diskar ?? är det whs som pajjar det eller köper ni dåliga diskar bara kan juh inte vara möjligt att alla har fel på sin disk
I mitt fall är det nog billiga samsungdiskar som inte gillar att gå hela tiden... Själva WHS fungerar ju klockrent och systemet blir säkerligen stabilare med en "serverdisk" istället.... Har fått lite tips om en från Seagate...
Postad 06 February 2009 - 10:03
Unregistered79461a6e
-
Unregistered79461a6e
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
I mitt fall är det nog billiga samsungdiskar som inte gillar att gå hela tiden... Själva WHS fungerar ju klockrent och systemet blir säkerligen stabilare med en "serverdisk" istället.... Har fått lite tips om en från Seagate...
Gå all in med Western digital det finns nog inte många som knäpper dom på fingrarna jag kör bara med wd vågar inte köpa något annat Så man måste ha en Os disk där whs ska vara på sen 1 eller flera lagringsdiskar ? kan man inte köpa en 10 000 rpm disk då som server disk skulle de funka bra?
Postad 06 February 2009 - 16:53
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
kan man inte köpa en 10 000 rpm disk då som server disk skulle de funka bra?
känns onödigt tycker jag att stoppa in en 10k varvare i en server... använd den i en speldator istället.
Postad 06 February 2009 - 23:27
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Okej, hur illa är det....? [klipp]
Repeterar mig själv från 2008: Om man har WHS-disk i burken vid install så blir det "reinstall". Annars TÖMS alla diskar. Om man har WHS-dsk i burken och WHS-diskar inte känns igen (drivers laddade osv) under setup så tänk om. Något är fel, väldigt fel. Om man är osäker - det går alltid att rycka en disk när WHS är nere och läsa i annan dator. Däremot, om disken är kass så är den kass.. Om den bara innehöll duplicerade folders i WHS så är det bara att kötta in en ny disk och ta remove på den gamla så dupliceras data återigen.
Postad 10 February 2009 - 08:55
Unregistered79461a6e
-
Unregistered79461a6e
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Är det ingen som kan visa lite mer bilder från home server operativet ?
lite allt möjliga bilder
Postad 12 February 2009 - 10:53
Waldorf
-
Waldorf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Är det någon som är grym på inställningar av brandväggar ?
Det är så att jag inte kan logga in på windows console eller connector heter det kanske utan att jag stänger av min norton brandväg. Kör norton 360 men inställningarna borde ju vara likartade i deras andra olika programvaror också. Jag kan inte iheller hitta min whs i nätverket om brandväggen är på. Jag börjar reta mig på att behöva stänga av och sätta igång brandväggen hela tiden hehe.
Jag har under general rules lagt till att brandväggen ska tillåta all sorts trafik ifrån min whs ip på alla portar och protokoll, men det hjälpte inte.
Några ideér ?
Postad 12 February 2009 - 11:03
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Är ingen fan av Nortons produkter men i denna tråd verkar det finns tips om hur du hittar till rätt del i programmet. EDIT: WHS har ingen brandvägg och kan inte ha det heller eftersom den rel. av Server 2003 som WHS bygger på inte medger att tjänsten ICS körs vilket är ett krav, så i serverdelen behöver du inte lägga tid på att felsöka om allt fungerar när Norton är deaktiverad.
Redigerat av maxxess, 12 February 2009 - 11:05.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Hemmalagring
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|