Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löd egna audiokablar (RG62 etc)

756 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2008 - 21:51

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Stämmer. RG59 funkar jättebra som komponentkabel och antennkabel, som exempel. Det blir verkligen bra bild med RG59 som komponentkabel. De klår mina Supra med hästlängder i klarhet i skärpa, färg och kontrast. När jag började köra med RG59 kunde jag ställa tillbaka alla bildinställningar på normal med kanonbild.

Postad 28 August 2008 - 22:16

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Tjena!

Pillade ihop LonWorks och Neutrik idag och jäklar vilket ljud. Sitter mellan HK AVR3500 och en begagnad Pio db-s507 som också kom med posten idag. Min favoritplatta just nu , Adele 19, blev så avslöjad att hennes underbart smådistade röst nästan blev för mycket.
Jag och sambon har avnjutit Jeff Buckleys variant av Hallelujah som vi aldrig kunnat njuta av den innan. Helt sanslöst mysigt.

Men, det var riktigt jobbigt att löda och jag tycker inte att kabeln sitter fast riktigt så bra och tryggt som jag önskar. Känns som om kontakterna kan lossna när som. Ömtåligt.

Ljudet är det dock inget fel på alls. Jag är supernöjd så tack för denna tråden!

Mvh.

Postad 29 August 2008 - 07:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Roligt att det funkar för dig också. Vi börjar bli ett litet gäng med LonWorks-entusiaster, verkar det som ;)

Den är nog ett problem med en enskild kontakt (eller kanske ingången) som gör att det glappar. Neutrik brukar vara väldigt tighta; det vet man ju efter att ha lött ett hundratal eller så ;)

Postad 29 August 2008 - 13:37

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Hittade detta schema för en XLR-till-RCA hos Svalander:

Postad bild

Men om man ska tillverka en XLR-till-RCA med LonWorks-kabeln (med 2 ledare + skärm), är det i så fall så här man kopplar?

XLR skärm --- LonWorks skärm --- ej kopplad i RCA
XLR Pin 1 Chassis Earth (Ground) --- LonWorks skärm --- ej kopplad i RCA
XLR Pin 2 Hot (Live) --- LonWorks ena ledare --- RCA mittenpinne
XLR Pin 3 Signal Ground (Return) --- LonWorks andra ledare --- RCA ytterkåpa

Eller ska man koppla ihop XLR:ens Pin 1, Pin 3 och skärm och koppla dessa till både LonWorkskabelns skärm och ledaren som går till RCA-kontaktens ytterkåpa?

Beteckningarna på XLR-stiften är hämtade från NAD S100-manualen och skiljer sig från beskrivningarna av stiften på tex Wikipedia. Är S100:ans XLR-utgång kanske inte "äkta" balanserad? Det står iofs i manualen att "These are fully balanced XLR outputs". :(

Båda RCA-pre-out på mitt försteg är upptagna (till slutstegen) så jag tänkte koppla in hörlursförstärkaren på XLR-utgången med en XLR-RCA-kabel...

Redigerat av stewed, 30 August 2008 - 07:15.

Postad 29 August 2008 - 19:20

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Roligt att det funkar för dig också. Vi börjar bli ett litet gäng med LonWorks-entusiaster, verkar det som :(

Den är nog ett problem med en enskild kontakt (eller kanske ingången) som gör att det glappar. Neutrik brukar vara väldigt tighta; det vet man ju efter att ha lött ett hundratal eller så :D

Nja...Det glappar inte i kontakten och ut/ingångarna på elektroniken utan mellan själva kabeln och kontakten.
Känns som om jag måste vara jätteförsiktig när jag trycker i och drar ur kontakterna ur elektroniken eller när jag bara bär omkring de färdiga kablarna. Rädd att lödningen ska lossna så att säga. Saknar någon form av klämanordning i kontakten för att säkra kabeln i kontakten. I alla fall bättre än den som finns i Neutriks-kontakterna. Har lite kabel kvar och ska testa någon annan variant av kontakt för att se hur stor skillnad det blir på ljudet.
MEN ljudet i dessa är fantastiskt. Undrar hur bra det blir nu med nya talare och förstärkare...längtar.

Redigerat av Unregistered85528044, 29 August 2008 - 23:31.

Postad 30 August 2008 - 11:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det kan hända att du har fått kallödningar, d.v.s. att metallen i tråden eller kontakten har varit för sval för att lödtennet ska flyta ut och fästa ordentligt.

Om lödtennet har flutit ut ordentligt och är blank och fin så ska lödningen sitta som berget.

De vanliga misstagen när man är ovan vid lödning är att antingen bränna materialen eller löda kallt. Med lite övning hittar man rätt temperatur och handlag. Men de sakerna varierar också mellan olika kablar och kontakter.

Mitt tips är att inte bry dig så mycket om andra kontakter. Jag har provat åtskilliga sorter men jag har ännu inte hittat någon som ger renare ljud än Neutrik.

Om du överväger andra kontakter av kosmetiska skäl skulle jag i första hand rekommendera dig att gömma kontakterna ;) och i andra hand att testa Neutriks dyrare varianter.

Jag förstår faktiskt inte varför så många har ett behov av att testa andra kontakter? Är Neutrik för fula, eller?

Redigerat av Unregistered1197, 30 August 2008 - 11:55.

Postad 30 August 2008 - 13:00

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag tycker att Neutrik ser grymt bra ut så det handlar inte om utseende. Önskar bara att det fanns en möjlighet att klämma åt kabeln inne i kontakten. Utseende och ljud är det som sagt inget fel på.
Mina kablar blev riktigt snygga med vita skosnören som kabelstrumpa.

Funderar på en annan sak. Efter jag hämtat ut grejerna på Elfa gick jag in på Team Sportia för att köpa skosnören...Larmet tjöt som f**n och det blev lite pinsamt. En säljare hjälpte mig och vi konstaterade att det var Lonworkskabeln som utlöste larmet. Givetvis tjöt det igen när jag gick ut ur butiken. Pinsamt. När jag sedan kom hem och var färdig med kablarna, hade kopplat in dem och satt på en skiva, ringde mobilen och jag var tvungen att vara en bra bit från de nya kablarna för att kunna föra ett samtal pga all "störning". Gick jag nära kablarna var det som att vara långt ute på landet där ingen täckning finns. Vad beror det på? Antar att både larmet och mobilproblemen beror på samma sak men vad vet jag..

Mvh.

Postad 30 August 2008 - 13:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ok, då förstår jag. Att klämma fast kabeln hjälpter inte så mycket. Den mindre böjfjädern för Neutrik sitter ganska tätt omkring LonWorks och man ska i alla fall aldrig dra i kabeln utan alltid i kontakten.

Har faktiskt inte varit med de problemen som du beskriver och jag har också gått med paket från Elfa i butiker men utan att utlösa larm. Jag kan sitta bredvid min stereo och prata i mobil.

Har du stämt av med multimeter så att du inte har kortslutning i alla fall?

Postad 30 August 2008 - 13:13

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nej det har jag iofs inte kollat men jag var väldigt noga....vad nu det betyder..
Sen tänkte jag att eftersom larmet gick så borde det ha med samma att göra. Lite mystiskt är det allt. Borde ta med mig kablarna på stan en dag och se hur många larm man kan utlösa : )

Postad 30 August 2008 - 14:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mmmm... det finns dock en risk för kortslutning i och med att isolationshöljet omkring ledarna blir väldigt mjukt vid lödning och det kan vara lätt att trycka igenom ledaren och få kontakt med skärmen eller den andra ledaren.

Om du inte har en multimeter så är det en billig och nödvändig investering för fortsatta lödäventyr.

Postad 30 August 2008 - 14:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag tycker att Neutrik ser grymt bra ut så det handlar inte om utseende. Önskar bara att det fanns en möjlighet att klämma åt kabeln inne i kontakten. Utseende och ljud är det som sagt inget fel på.
Mina kablar blev riktigt snygga med vita skosnören som kabelstrumpa.

Funderar på en annan sak. Efter jag hämtat ut grejerna på Elfa gick jag in på Team Sportia för att köpa skosnören...Larmet tjöt som f**n och det blev lite pinsamt. En säljare hjälpte mig och vi konstaterade att det var Lonworkskabeln som utlöste larmet. Givetvis tjöt det igen när jag gick ut ur butiken. Pinsamt. När jag sedan kom hem och var färdig med kablarna, hade kopplat in dem och satt på en skiva, ringde mobilen och jag var tvungen att vara en bra bit från de nya kablarna för att kunna föra ett samtal pga all "störning". Gick jag nära kablarna var det som att vara långt ute på landet där ingen täckning finns. Vad beror det på? Antar att både larmet och mobilproblemen beror på samma sak men vad vet jag..

Mvh.

här finns det pengar att tjäna från och med nu sså skall jag alltit ha en bit kabel med mig när jag shopar skadestånd och stämningar kommer att hagla då man är oskyldig.
eller vad säger juristen chris lymme

Postad 30 August 2008 - 14:48

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Snarare verkar risken större att man blir portad från alla butiker i stan ;)

Postad 30 August 2008 - 14:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Snarare verkar risken större att man blir portad från alla butiker i stan ;)

men lite dinneros kan man väl pressa dom på som plåster på såret att man får stå med skammen

Postad 30 August 2008 - 15:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nej, eftersom larmet går så har de ju befogad anledning att kolla dig.

Snarare är de du som skulle kunna få pröjsa om du går dit och sätter igång deras larm med flit hela tiden ;)

Postad 30 August 2008 - 16:33

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Mmmm... det finns dock en risk för kortslutning i och med att isolationshöljet omkring ledarna blir väldigt mjukt vid lödning och det kan vara lätt att trycka igenom ledaren och få kontakt med skärmen eller den andra ledaren.

Om du inte har en multimeter så är det en billig och nödvändig investering för fortsatta lödäventyr.

Ah jo .. hmm.....Tar med den till jobbet ( Högstadieskola ) på måndag och ber någon av fysiklärarna testa den i deras "labb" ;)

Om det nu är kortslutning....hur skulle det påverka ljudet och elektroniken...för som sagt..mina grejer har aldrig låtit så bra som de gör just nu med lonworks och neutrik?

Postad 30 August 2008 - 16:41

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det kan låta lite olika med ljudbortfall eller brum så det är inte så troligt.

Däremot så tycker jag att det är konstigt att du får ett sånt kraftigt fält runt kablarna när de är inkopplade.

Postad 30 August 2008 - 16:48

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Det kan låta lite olika med ljudbortfall eller brum så det är inte så troligt.

Däremot så tycker jag att det är konstigt att du får ett sånt kraftigt fält runt kablarna när de är inkopplade.

Jotack. Det är bra underligt...Den vanliga trådlösa hemtelefonen funkar inte heller. Dock verkar inget annat störas som t.ex ljud och bild från tvixen som står på CD-spelaren eller bilden på plasman som står några centimeter från CD-spelaren. Mystiskt värre!

Postad 31 August 2008 - 17:01

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Hej på er.

Verkade intressant det ni skrev om Lonworks kabeln. Så jag byggde mig en sån.
Tyckte inte alls den var så speciell. Ljudet lät nästan distat, vasst och kallt. Gick tillbaka till mina Tara Labs prism kablar istället. Inte hittat någon kabel än som krossar dem i pris/prestanda. Men smaken är som baken :-) Finns säkert några anläggningar där ute som låter kanon med Lonworks kabeln.
Neutrik kontakterna däremot var ju riktigt fina :-)

Postad 31 August 2008 - 18:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det är inte kablarna som låter så utan anläggningen. LonWorks släpper bara fram det ljud som finns i anläggningen lite bättre än de flesta kablar.

Postad 31 August 2008 - 20:24

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Men om det inte är kablarna som låter utan anläggningen så kan du ju inte säga att kablarna gör något bättre? Eller hur? Jag menar, jag har hållt på med kablar och hifi i ca 18år, och jag vet att kablar har stor betydelse och inverkan. Men för den sakens skull så betyder ju inte det att att lonworks kabeln är helt "neutral" och färgar inte ljudet någonting. För det gör den. Såna här saker kan man ju diskutera i all evighet, men för min del så tyckte jag den gjorde dåligt av sig.

Postad 31 August 2008 - 20:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Att inte kabel låter = den är transparerant = färgar inte ljudet = anläggningen som hörs :P

Postad 31 August 2008 - 23:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Självklart gör LonWorks ljudet bättre eftersom den förmedlar signalen renare än annan kabel. Om det låter illa med LonWorks så är det nog ett tecken på att något i anläggningen inte funkar riktigt bra eller att man är van vid ett luddigare ljud, som exempel.

Vad har du för anläggning, sweddan?

Postad 01 September 2008 - 15:47

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Ok...

Jag har absolut ingen värsting anläggning. Högtalarna är Dynaudio Audience 42, Cd-spelaren är en sony CDB-XB930 QS (4000kr klassen) förstärkarna som jag har provat med är Sony STR-DB790 QS, NAD C350, Sonic impact super t-amp samt HK 970. Högtalarkablar jag har och har provat med är IXOS 511 samt prosons "dyraste" super kablar.

Tycker inte alls att min anläggning låter "luddigt" med Tara labs kablarna iaf.

Vad har ni själva för anläggningar eftersom det låter så "rent"??

Postad 01 September 2008 - 16:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
För närvarande kör jag LonWorks i 3 anläggningar med delar från Marantz, B&W, Tangent, Harman/Kardon, XZZ, Denon, Final Sound och Canton. Kablarna ger ett väldigt rent och detaljerat ljud med fullvärdiga register i alla anläggningarna. Ingen av kombinationerna låter distat, vasst eller kallt.

Eftersom du har använt samma CD-spelare från Sony i alla setuper så kanske du skulle testa med någon annan ljudkälla för att se om det inte är lite ljust japanljud du har där. Den modellen hade väl några skumma ljudfilter som ändrade ljudkaraktären också?

Ett annat alternativ är ju att något gått snett i lödningen, förstås.

Postad 01 September 2008 - 17:00

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Ok. Nja, "skumma" filter är väl fel. Den har filter, men dem gör inga större skillnader. Japanljud kan ju vara lite ljust, men med tanke på att högtalarna Nad förstärkaren och högtalarkablarna är åt det "mörkare" hållet så borde det inte bli så ljust iaf. Det låter ju inte ljust med andra kablar, t ex tara labs kablarna. Om något har gått snett i lödningen vet jag inte. Jag har arbetat med att att reparera mobiltelefoner tidigare i 3år, då man löder väldigt små komponenter under mikroskop medmera, samt lött massor på fritiden, så löda kan jag.

Vet inte vad som kan ha gått snett då. Vad exakt har du för grejer? Har lite liknande märken liggandes själv som man kanske kan prova med.

Postad 01 September 2008 - 21:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Högtalarna är bra men jag är inte säker på att elektroniken är optimal för dem. Audience 42 har en lite överbetonad diskant och om du kör Sonysetupen till vardags som du har i galleriet så misstänker jag att det kan bli för ljust.

Postad 02 September 2008 - 04:26

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Ja du har rätt. Sony setupen är rätt ljus, men jag kör inte med lika setup som på bilderna i galleriet just nu. Använder visserligen sony cd-spelaren. Har du några bra förslag på förstärkare som skulle fungera bra till dynaudio?
Tycker iofs att NAD och hk låter väldigt bra.

Postad 02 September 2008 - 08:25

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Går det bra att använda 30W lödkolvar, eller är det 60W som gäller? 60W var slut inne på Jula men de hade ett gäng 30W, och eftersom jag ska ner idag i andra ärenden så undrar jag om jag ska invänta 60W eller köpa 30W.

Postad 02 September 2008 - 16:26

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Ja du har rätt. Sony setupen är rätt ljus, men jag kör inte med lika setup som på bilderna i galleriet just nu. Använder visserligen sony cd-spelaren. Har du några bra förslag på förstärkare som skulle fungera bra till dynaudio?
Tycker iofs att NAD och hk låter väldigt bra.

Dynaudio behöver både kraft och hög upplösning i diskant och mellanregister. Marantz PM7001 (snart 7003) har precis tillräckligt med kraft och massor av fina detaljer. Den ligger på 4000 kr och utgör väl en slags nedre gräns för vad som är vettigt. Med matchande CD-spelare från Marantz skulle det låta fint.

Problemet med NAD och H/K är att deras mellanregister och diskant inte är tillräckligt intressanta för Dynaudio, även om NADen kanske är lite bättre i det avseendet.

Om det är NADen du kör med idag så skulle jag hellre snegla på ett byte av CD-spelaren först, om du måste välja.

Går det bra att använda 30W lödkolvar, eller är det 60W som gäller? 60W var slut inne på Jula men de hade ett gäng 30W, och eftersom jag ska ner idag i andra ärenden så undrar jag om jag ska invänta 60W eller köpa 30W.

30 W är nog på gränsen. Risken är att det tar så lång tid att värma upp kabeln och kontakten att isoleringen på båda smälter.

Bäst är lödstationer med reglerbar effekt.

Redigerat av Unregistered1197, 02 September 2008 - 16:27.

Postad 02 September 2008 - 23:54

Unregistered7da62804
  • Unregistered7da62804
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

30 W är nog på gränsen. Risken är att det tar så lång tid att värma upp kabeln och kontakten att isoleringen på båda smälter.

Bäst är lödstationer med reglerbar effekt.

vilken effekt rekommenderar du?

Postad 03 September 2008 - 09:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
60W, då börjar det likna något

Postad 03 September 2008 - 14:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

vilken effekt rekommenderar du?

Jag använder 30W till riktigt små lödningar på kort m.m.
Till RCA kontakter m.m. så blir det 50 eller 100W och även till dom flesta andra lödningar, har även en 300W som jag använder när det e riktigt feta grejer som ska lödas ;)
Sedan så tänk på att inte köta med "hobby ten" utan du ska ha helt blyfritt silverlod/elektronikten minst 2,5% silver och det kan vara 0,5-1,5% koppar i och resten rent ten får då får du riktigt bra lödningar och bra kontakt = bättre ljud och hållbarhet. det är också inte helt fel att ha lite fluss till hands, men inget krav dock, om du har bra ten och rena ytor ;)

Redigerat av DVD-ai, 03 September 2008 - 14:57.

Postad 03 September 2008 - 15:25

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Efter att ha skummat igenom denna tråd, blev jag hur sugen som helst att göra mina egna kablar, istället för att köpa svindyra grejer. RG59 ska jag ha till digital ljudöverföring från dator till stärkaren. LonWorks-kabeln ska jag ha som lågnivåkabel till subben, samt en liten bit till analog överföring från HTPC med ASUS Xonar D2X till stärkare. Spännande minst sagt! ;)

Pos Artikelnr Benämning Beställd Antal Lev.datum Totalt
1 42-275-18 Phonoplugg röd 2 2 2008-09-03 42,20
2 42-275-59 Phonoplugg vit 2 2 2008-09-03 42,20
3 42-275-42 Phonoplugg blå 2 2 2008-09-03 42,20
4 55-921-91 Koax kabel RG59B/U vit 9 9 2008-09-03 124,20
7 42-780-38 Plug 3.5mm 3-p angled blck 1 1 2008-09-03 50,00
8 55-792-30 DataBuskabel 2p.0,32mm2 sk 9 9 2008-09-03 223,20
9 42-266-01 Phonoplugg guldkåpa svart 1 1 2008-09-03 27,50
10 42-266-19 Phonoplugg guldkåpa röd 1 1 2008-09-03 27,50

Postad 04 September 2008 - 09:01

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Efter att ha skummat igenom denna tråd, blev jag hur sugen som helst att göra mina egna kablar, istället för att köpa svindyra grejer. RG59 ska jag ha till digital ljudöverföring från dator till stärkaren. LonWorks-kabeln ska jag ha som lågnivåkabel till subben, samt en liten bit till analog överföring från HTPC med ASUS Xonar D2X till stärkare. Spännande minst sagt! B)

Pos Artikelnr Benämning Beställd Antal Lev.datum Totalt
1 42-275-18 Phonoplugg röd 2 2 2008-09-03 42,20
2 42-275-59 Phonoplugg vit 2 2 2008-09-03 42,20
3 42-275-42 Phonoplugg blå 2 2 2008-09-03 42,20
4 55-921-91 Koax kabel RG59B/U vit 9 9 2008-09-03 124,20
7 42-780-38 Plug 3.5mm 3-p angled blck 1 1 2008-09-03 50,00
8 55-792-30 DataBuskabel 2p.0,32mm2 sk 9 9 2008-09-03 223,20
9 42-266-01 Phonoplugg guldkåpa svart 1 1 2008-09-03 27,50
10 42-266-19 Phonoplugg guldkåpa röd 1 1 2008-09-03 27,50

Som lågnivåkabel till suben ska du ha 1p.0,32mm2 kabeln?

Redigerat av Wortex, 04 September 2008 - 09:01.

Postad 04 September 2008 - 09:17

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Som lågnivåkabel till suben ska du ha 1p.0,32mm2 kabeln?

Nä, jag har två sub pre-out på förstärkaren och två stycken lågnivåingångar på suben. Vänster och höger kanal. Därav två par. Menar du att kabelarean är för liten?

Redigerat av Sardaukar, 04 September 2008 - 09:18.

Postad 04 September 2008 - 09:46

Wortex
  • Wortex
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Nä, jag har två sub pre-out på förstärkaren och två stycken lågnivåingångar på suben. Vänster och höger kanal. Därav två par. Menar du att kabelarean är för liten?

Nädå, det är så rätt så. Blev bara lite fundersam.

Redigerat av Wortex, 04 September 2008 - 09:47.

Postad 05 September 2008 - 11:18

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Har hittat en till inverkan till distortion för oss stackare som lyssnar på musik genom datorn; jag har märkt en tendens till att den relativa ljudnivån/preamp ofta går över 0dB till positiva siffror i samband med distortion... Blir ju noll "headroom" (heter det så?) kvar! irriterande, irriterande :)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 05 September 2008 - 11:24.

Postad 10 September 2008 - 00:19

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Undrar om LonWorks med dubbla ledarpar, duger till högnivå ingångarna på en subwoofer?

Postad 10 September 2008 - 06:46

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Det borde ju ha samma effekt som högtalarkablar, dvs dämpad bas. Men prova gärna. Jag har både högnivå och lågnivå på min sub också.

Postad 10 September 2008 - 21:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nej, där skulle jag använda EKK.

Postad 11 September 2008 - 15:46

Tabl
  • Tabl
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Någon som har erfaranhet av lonworks som lågnivåkabel i bil? (5m, tänker mest på störningar, bilen är en v70n om det spelar någon roll)

Postad 11 September 2008 - 16:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
LonWorks har en mycket bra skärmning så det bör fungera bra. Själv har jag inte testat i längder över 2.5 meter men då hänger de med i alla fall.

Postad 11 September 2008 - 17:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Någon som har erfaranhet av lonworks som lågnivåkabel i bil? (5m, tänker mest på störningar, bilen är en v70n om det spelar någon roll)

Användet det i min bil, funkar riktigt bra.

Postad 11 September 2008 - 23:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort mig 2 par signalkablar att ha mellan cd - stärkare och mellan dvd - stärkare. Använde RG62 och Neutrik kontakter. Lite fippligt var det innan jag kom på hur jag skulle göra, men kul.

Resultatet är långt över förväntan! Betydligt klarare i alla register! Fler detaljer på alla plan! Lättare att urskilja basgångarna, röster är klarare, cymbaler har en lyster som jag aldrig hört här hemma tidigare. Att göra egna signalkablar måste vara den bästa uppgradering man kan göra i ett existerande system, förutom att byta enheter. Och ändå hade jag Supra Dual RCA innan. Så jag konstaterar ganska enkelt att mina egenhändigt gjorda rca-kablar spöar skiten ur Supra med ena handen bakbunden.

Postad 11 September 2008 - 23:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det låter som om det stämmer.

Nästa steg är att testa LonWorks som spöar skiten ur RG62 :)

Postad 12 September 2008 - 11:25

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Njae.....har lyssnat lite mer idag på lite högre volym och jag tycker nog att det blir lite obalans i ljudet med RG62. Diskanten är för tydlig jämfört med övriga register. Blir lätt lite för dischigt när man lyssnar på hårdrock, som jag ju gör till 95%. Bas och mellan drunknar lite grann i diskantorgierna. Får prova att beställa hem några meter LonWorks och även den där andra som ska vara lite varmare, som du länkade till i fösta inlägget.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 12 September 2008 - 11:27.

Postad 12 September 2008 - 17:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mmm... RG62 kan upplevas som lite hårda, det är sant. Eventuellt kan det också bero på inspelningarna eftersom mycket hårdrock har lite sämre ljudkvalité.

Du har ju en anläggning helt i min smak med Canton och Marantz-elektronik så den ska vi absolut inte skylla på.

Testa gärna LonWorks som har mer detaljer men inte är lika hård som RG62. Om det inte heller funkar med din musik så kan du klart satsa på de grå Beldenkablarna som nästan garanterat ger dig ett varmt och uppmjukat ljud utan att tulla alltför mycket på hifi.

Postad 14 September 2008 - 15:46

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Hej, jag är ny på det här området.
Men jag tänkte att det är dags att pröva någon annan kabel än lakrisnöret som jag har kört med i över 5 år och som följt med i två uppgraderingar av anläggningen.

Loneworks verkar vara ett billigt alternativ som är värt att testa.
Jag har läst igenom tråden men jag är fortfarande osäker...

Det jag behöver är en digital kabel från ljudkortet(soundsblaster x-fi) till min förstärkare(marantz 7001).
Jag kör enbart digitalt. Kommer loneworks ge ett annat ljud än lakriskabeln, trots att jag skickar ljudet digitalt?

Om ja, så tänkte jag testa att skicka efter loneworks :huh:

Sen undrar jag om signalkabeln är en bättre uppgradering än att köpa nya högtalarkablar ? Förnärvarande använder jag biltema kablar till högtalarna.
Vad ger störst skillnad för ljudet ?? Digitalkabeln eller högtalarkablarna ??

Funkar dessa delar ?
http://www.elfa.se/e...pl?dok=4623.htm

Sen är jag lite förvirrad. Lakrisnörena är ju delad. Dvs, 1 vit och 1 röd rca kontakt till en 3,5 mm propp.
Måste kabeln jag ska löda vara delat också ? :) . Det känns ju lite onödigt med tanke på att jag bara använder den vita rca delen?

Redigerat av T1000, 14 September 2008 - 15:49.

Postad 14 September 2008 - 15:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Du löder en kabel på RG59 med en RCA-kontakt i vardera änden (om det är SR7001 du har).

Använd RCA-kontakterna med skruvchuck för att fästa skärmen så blir det enklare.

LonWorks använder du bara som analog signalkabel eftersom den har fel ohmtal för digitalkabel.

Redigerat av Unregistered1197, 14 September 2008 - 15:52.

Postad 14 September 2008 - 16:03

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Du löder en kabel på RG59 med en RCA-kontakt i vardera änden (om det är SR7001 du har).

Använd RCA-kontakterna med skruvchuck för att fästa skärmen så blir det enklare.

LonWorks använder du bara som analog signalkabel eftersom den har fel ohmtal för digitalkabel.

RG59

Alltså ?

Men ljudkortet har 3,5 mm utgång ?

Ger det någon skillnad i ljudet tror du motför lakrisnören?

Eller bättre att sattsa pengar på högtalarkablar ?

Redigerat av T1000, 14 September 2008 - 16:05.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.