Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVS PB13-ultra

1020 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 June 2010 - 08:06

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Finns bättre låtar med redig bas att testa med....

Postad 03 June 2010 - 08:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo det gör det ju, jag har gett exempel på sådanna låtar tidigare i tråden också :D

Postad 03 June 2010 - 16:43

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Bifogad fil  xtz_m_tning.jpg   107.88K   0 Antal nerladdningar

Får en rolig dipp som ni ser(båda subbarna igång) men den kommer bara när jag kör igång den högra subben, den vänstra mäter mycket rakare.
Kan det ha med fasen att göra kanske?

Redigerat av Evil Homer, 03 June 2010 - 16:46.

Postad 03 June 2010 - 17:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Du har rätt rejäl efterklangstid i några frekvenser också. Märkligt att en ensam sub ger jämnare kurva än två tillsammas. Det går tvärt emot alla teorier. Kanske läge att flytta lite på den av subbarna som skapar problemen? Även så lite som 10-15 cm kan göra stor skillnad är min erfarenhet. Jag hade grym efterklang vid hörnplacering av min subbar men fick ned den rejält genom att flytta dem närmare tv-bänken t ex. I ditt fall kanske du kan pröva med att sätta en av dem i bakänden av rummet?

Postad 03 June 2010 - 17:42

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du har rätt rejäl efterklangstid i några frekvenser också. Märkligt att en ensam sub ger jämnare kurva än två tillsammas. Det går tvärt emot alla teorier. Kanske läge att flytta lite på den av subbarna som skapar problemen? Även så lite som 10-15 cm kan göra stor skillnad är min erfarenhet. Jag hade grym efterklang vid hörnplacering av min subbar men fick ned den rejält genom att flytta dem närmare tv-bänken t ex. I ditt fall kanske du kan pröva med att sätta en av dem i bakänden av rummet?

Finns ingen plats i bakre delen av rummet alls tyvärr, kan testa att flytta fram dom lite imorgon kanske, det är väl vad jag kan flytta dom i detta pyttelilla rummet :D

Vad jag skulle kunna göra, det är att köra en aningen toein på dom, kanske kan hjälpa lite?

Redigerat av Evil Homer, 03 June 2010 - 17:49.

Postad 03 June 2010 - 18:21

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
OM inte toe-in hjälper så kanske du kan flytta den ena 35 mil söderut? :D

Postad 03 June 2010 - 18:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Finns ingen plats i bakre delen av rummet alls tyvärr, kan testa att flytta fram dom lite imorgon kanske, det är väl vad jag kan flytta dom i detta pyttelilla rummet :D

Vad jag skulle kunna göra, det är att köra en aningen toein på dom, kanske kan hjälpa lite?

Toe-in hjälper troligtvis inte på djupbas. Jag skulle möjligtvis vinkla dem om jag körde frekvensdelningen högre än 80hz. Under det tror jag inte det hjälper.

Postad 03 June 2010 - 18:55

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Den där kurvan har jag sett förr, om man säger så...
Bland annat i mitt gamla vardagsrum.
Har du surfat runt på norska Av-forum? Där finns mkt
stor erfarenhet samlad. I synnerhet om SVS.

Postad 03 June 2010 - 23:08

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Bifogad fil  xtz_m_tning.jpg   107.88K   0 Antal nerladdningar

Får en rolig dipp som ni ser(båda subbarna igång) men den kommer bara när jag kör igång den högra subben, den vänstra mäter mycket rakare.
Kan det ha med fasen att göra kanske?

Har du justerat in fasen exakt? Ser ut som att dom tar ut varann där vid dippen om den inte finns där när du har bara den ena igång?

Jag mätte upp min fas genom att köra en bestämd hz-testton med ett visst volympådrag. Sen mätte jag vid lyssningsplatsen och skruvade på fasen tills jag fick högsta spl:en. Då lirar dom helt i fas i förhållande till lyssningsplatsen.

Postad 04 June 2010 - 07:00

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Har du justerat in fasen exakt? Ser ut som att dom tar ut varann där vid dippen om den inte finns där när du har bara den ena igång?

Jag mätte upp min fas genom att köra en bestämd hz-testton med ett visst volympådrag. Sen mätte jag vid lyssningsplatsen och skruvade på fasen tills jag fick högsta spl:en. Då lirar dom helt i fas i förhållande till lyssningsplatsen.

Misstänkte att det kunde vara något sådant, 40Hz ton och skruva på fasen eller vad tror ni?

Postad 04 June 2010 - 07:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Den där kurvan har jag sett förr, om man säger så...
Bland annat i mitt gamla vardagsrum.
Har du surfat runt på norska Av-forum? Där finns mkt
stor erfarenhet samlad. I synnerhet om SVS.

Jo där har man hardcore folk :D Jag vet om att om jag mailar thomas på L sound så kommer jag få massor av bra svar, men då missar ju alla här på forumet alternativen som jag skall prova.

Då missar man ju själva idén med forum, om jag får svaren på mail så hjälper det ingen annan här när dom skall fixa in sina prylar.

Bakermans22 XTZ Roomanalyzer är ju helt underbar!! Tnx bagaren!

Postad 04 June 2010 - 07:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Toe-in hjälper troligtvis inte på djupbas. Jag skulle möjligtvis vinkla dem om jag körde frekvensdelningen högre än 80hz. Under det tror jag inte det hjälper.

Dom kommer ytterligare ett par centimeter ut ifrån väggen om jag gör det. Nu står dom så nära bakreväggen som det bara går.

Postad 04 June 2010 - 07:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Enbart höger sub
Bifogad fil  Enbart_h_ger_svs.jpg   108.06K   0 Antal nerladdningar
Enbart vänster sub
Bifogad fil  Enbart_v_nster_svs.jpg   106.87K   0 Antal nerladdningar
Båda SVS
Bifogad fil  B_da_svs.jpg   107.12K   0 Antal nerladdningar

Det är nog så enkelt att jag har fipplat till Q värdet på den högra subben, eller vad tror ni?

Ytterligare tweak båda svs

Bifogad fil  Ytterligare_tweak_b_da_svs.jpg   107.15K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Evil Homer, 04 June 2010 - 08:23.

Postad 04 June 2010 - 08:26

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Misstänkte att det kunde vara något sådant, 40Hz ton och skruva på fasen eller vad tror ni?

Jag körde en 45hz ton vill jag minnas. Börja med att se till att dom lirar i fas med varann, sen kan du börja trimma det andra.
Lämna den ena mitt i, blir väl 90 grader, rakt upp på ratten. Sen justerar du med små steg åt båda hållen och noterar spl. Sen efter du är klar åt båda hållen ställer du den där du fick högst spl. Har du frontar med full range med? I så fall kan det vara bra att fasa in med dessa igång med så lirar allt i fas :D

Sen är det även tydligt att du har dippar med den högra kring 60hz och den vänstra kring 50 hz. Tillsammans kan det faktiskt vara så att dippen strax under 50hz beror på rumsresonanser. Men börja med att bestämma vart du vill ha subbarna, sen tar du fasen, sen kan du börja labba med peq och försöka jämna ut lite.

Postad 04 June 2010 - 08:36

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag körde en 45hz ton vill jag minnas. Börja med att se till att dom lirar i fas med varann, sen kan du börja trimma det andra.
Lämna den ena mitt i, blir väl 90 grader, rakt upp på ratten. Sen justerar du med små steg åt båda hållen och noterar spl. Sen efter du är klar åt båda hållen ställer du den där du fick högst spl. Har du frontar med full range med? I så fall kan det vara bra att fasa in med dessa igång med så lirar allt i fas :D

Sen är det även tydligt att du har dippar med den högra kring 60hz och den vänstra kring 50 hz. Tillsammans kan det faktiskt vara så att dippen strax under 50hz beror på rumsresonanser. Men börja med att bestämma vart du vill ha subbarna, sen tar du fasen, sen kan du börja labba med peq och försöka jämna ut lite.

Tycker du inte att jag har börjat få till det lite nu med senaste bilden jag postade?

Men tror att jag skall börja om helt ifrån början, nu har jag fipplat med eqdelen i onkyon, peq på svs och donat med fasen på höger svs.

Har dom delade vid 80Hz, är det inte lite konstigt att dom faller av så tidigt högre upp i frekvens så som dom gör nu??
Hade ju gärna sett att dom var raka neråt med, faller ju redan av vid 18Hz som det ser ut,
Dom som tror att en sub bara är att ställa i ett hörn och sen spela sitt bästa är ute och cyklar kan jag ju säga :D

Redigerat av Evil Homer, 04 June 2010 - 08:45.

Postad 04 June 2010 - 08:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tycker du inte att jag har börjat få till det lite nu med senaste bilden jag postade?

Men tror att jag skall börja om helt ifrån början, nu har jag fipplat med eqdelen i onkyon, peq på svs och donat med fasen på höger svs.

Har dom delade vid 80Hz, är det inte lite konstigt att dom faller av så tidigt högre upp i frekvens så som dom gör nu??
Hade ju gärna sett att dom var raka neråt med, faller ju redan av vid 18Hz som det ser ut,
Dom som tror att en sub bara är att ställa i ett hörn och sen spela sitt bästa är ute och cyklar kan jag ju säga :D

att kurvan lutar har att göra med rummets bidrag som ser ut på det viset och ska även göra det, "släta" inte ut kurvan ! :D

Postad 04 June 2010 - 08:59

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

att kurvan lutar har att göra med rummets bidrag som ser ut på det viset och ska även göra det, "släta" inte ut kurvan ! :D

Ok :D

Hade ju gärna sett att den inte föll vid 18 bara B) fått ner peaken lite där uppe så den går mera jämt nedåt. MEN jag har ju bara testat i 15Hz tuningen med, om jag skulle testa 10 kanske det ändrar sig endel. Finns ju massor att höja på dom menar jag.

Postad 04 June 2010 - 18:36

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Du har ju fortfarande en fruktansvärd efterklang i de lägre frekvenserna. Vet dock inte om det har så stor betydelse när efterklangen ligger i det icke hörbara registret!?

Vad händer om du tunar båda subbarna till 20 Hz och kanske applicerar en dos subsonic filter? Då kanske du får ned toppen runt 20 Hz och får ännu mer kraft till de lite högre frekvenserna.

Skickar du ALL bas under 80 Hz till subbarna? Det brukar ju fungera bra och eliminerar en del baskonflikter mellan högtalare och subbar.

Edit: det är ju också intressant hur kurvan ser ut när du släpper på frontarna. Helst ska den ju vara hyfsat slät runt delningsfrekvensen.

Redigerat av Saturnus, 04 June 2010 - 19:47.

Postad 04 June 2010 - 19:26

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Ok :D

Hade ju gärna sett att den inte föll vid 18 bara :D fått ner peaken lite där uppe så den går mera jämt nedåt. MEN jag har ju bara testat i 15Hz tuningen med, om jag skulle testa 10 kanske det ändrar sig endel. Finns ju massor att höja på dom menar jag.

Hursomhelst så faller den visserligen vid 18 hz, men den är ju fortfarande vid 16hz över "snittet" i kurvan så du kan ju inte säga att den rullat av vid 18 hz. Skulle gissa att du nere vid 14-15hz ligger vid +/-0db. Och det räcker gott o väl tycker jag iaf och nöj dig med det. 10hz tuningen minskar max spl en hel del och det blir lite mer dist.

Dom faller inte av tidigt högre upp, det är roomgain som ökar dom ju lägre du kommer.

Postad 04 June 2010 - 22:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Hursomhelst så faller den visserligen vid 18 hz, men den är ju fortfarande vid 16hz över "snittet" i kurvan så du kan ju inte säga att den rullat av vid 18 hz. Skulle gissa att du nere vid 14-15hz ligger vid +/-0db. Och det räcker gott o väl tycker jag iaf och nöj dig med det. 10hz tuningen minskar max spl en hel del och det blir lite mer dist.

Dom faller inte av tidigt högre upp, det är roomgain som ökar dom ju lägre du kommer.

Låter faktiskt rätt så vettigt det du säger, även om jag har fått i mig ett par glas just nu.

Skall kolla på lite volume om jag gillar inställningarna bättre nu när jag har tweakat in dom, tror jag har huset fritt en stund imorgon. Chris Cornell tror jag att det blir :D

Postad 04 June 2010 - 23:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Du har ju fortfarande en fruktansvärd efterklang i de lägre frekvenserna. Vet dock inte om det har så stor betydelse när efterklangen ligger i det icke hörbara registret!?

Vad händer om du tunar båda subbarna till 20 Hz och kanske applicerar en dos subsonic filter? Då kanske du får ned toppen runt 20 Hz och får ännu mer kraft till de lite högre frekvenserna.

Skickar du ALL bas under 80 Hz till subbarna? Det brukar ju fungera bra och eliminerar en del baskonflikter mellan högtalare och subbar.

Edit: det är ju också intressant hur kurvan ser ut när du släpper på frontarna. Helst ska den ju vara hyfsat slät runt delningsfrekvensen.

Jo just nu så delar jag 80 på subbarna, och 80 på resten av systemet. Kör subbarna 4-6 db "hot" Så man får lite mera OMPF :D

Kan köra en fullfrekvensmätning imorgon så man får se hur det mäter alltihop, saknar lite "stamp" emellanåt. Får se hur det ser ut imorgon om man får något svar på det då och om man kan justera det.

Hur fasiken dämpar man efterklang vid frekvenser under 25Hz då??? :D

Redigerat av Evil Homer, 05 June 2010 - 00:04.

Postad 05 June 2010 - 00:37

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
testa att ställa in room compensate på ett värde och mät. Man kan aldrig mäta för lite :D Min sambo sa så här: "Jag hör ingen skillnad. Du rattar sönder den snart." Typiskt hon könet att inte höra något :D

Postad 05 June 2010 - 00:44

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

testa att ställa in room compensate på ett värde och mät. Man kan aldrig mäta för lite :D Min sambo sa så här: "Jag hör ingen skillnad. Du rattar sönder den snart." Typiskt hon könet att inte höra något :)

Dom är roliga dom små liven ;)
Min fru hör heller aldrig nån skillnad :D
Och jag märker aldrig när hon har bytt gardiner i huset B)

Postad 05 June 2010 - 06:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Hur fasiken dämpar man efterklang vid frekvenser under 25Hz då??? :D

Det är klurigt. En eller ett par stora basfällor...

Förresten, har du lånat XTZ room analyzer av Postad bild22? I så fall kanske man kunde få ställa sig på lånekö när du är klar. Det vore kul att leka lite. Jag har ett par BD-dubletter som jag kunde skicka som tack till ägaren om han vill.

Postad 05 June 2010 - 08:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

testa att ställa in room compensate på ett värde och mät. Man kan aldrig mäta för lite :) Min sambo sa så här: "Jag hör ingen skillnad. Du rattar sönder den snart." Typiskt hon könet att inte höra något :D

Jo den har jag inte pillat med så mycket, så det kan ju testas. Innan jag gör detta så skall jag nog kolla nivåerna mellan subbarna igen, kan ju ha ändrats nu när man har sänkt/höjt frekvensnivåerna mellan dom.

Dom är roliga dom små liven :lol:
Min fru hör heller aldrig nån skillnad :unsure:
Och jag märker aldrig när hon har bytt gardiner i huset :rolleyes:

Sånt där märker jag, är oftast jag som har mest bestämdaste åsikterna om sånt jox här hemma :wacko:

Det är klurigt. En eller ett par stora basfällor...

Förresten, har du lånat XTZ room analyzer av Postad bild22? I så fall kanske man kunde få ställa sig på lånekö när du är klar. Det vore kul att leka lite. Jag har ett par BD-dubletter som jag kunde skicka som tack till ägaren om han vill.

Stora basfällor kommer inte in här, då får det vara som det är. Supra TT har vart här och han kan nog intyga att det inte får plats något sånt i rummet.

Jo det är våran kära lilla bagare som var vart snäll, eller som han numer vill bli kallad. "Världens hårdaste kille i hela motala" Den är guld värd den här lilla saken.

Vidare utlåning av den får du ta med bagaren, om han säger ok så självklart kan jag skicka den åt ditt håll. Fast jag hade ju tänkt att erbjuda han en 500ing för den nu B)

Redigerat av Evil Homer, 05 June 2010 - 09:17.

Postad 05 June 2010 - 14:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kör på bara ! Enda kravet är att den som pajar skiten köper nytt. :wacko:

Fast jag hade ju tänkt att erbjuda han en 500ing för den nu :)

Glöm det. B)

Redigerat av Bakerman, 05 June 2010 - 14:02.

Postad 06 June 2010 - 03:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:)

Postad 07 June 2010 - 09:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Kanske att man skulle köra lite Adussey på dom, Men jag vill ha låsta värden på högtalarna när jag gör det , 80 delning på subbarna och delat på 80 på resten med, ändrar man delningen efter så blir det ju knas när audessey har kört iaf.

När jag testade med 3 mätplatser så ställde "A" in subbarna på minus 8.
Jag har ställt in dom manuellt på minus 13,5 och minus 15 nu, och då är dom ändå 4-6 db "hot", mer än så vill jag inte ha. Så jag har inte sådära jättestort förtroende nu :P

Har iofs fått ett jäkligt fint erbjudande på en AS EQ1, men nackdelen med den är att man inte kan justera kurvan själv på den OM jag nu vill ha en puckel någonstanns. Och sen är ju pengarna slut för uppgraderingar med för den delen.

Postad 07 June 2010 - 10:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Supporten är helt enkelt suverän ifrån L sound, Mailade Thomas ang min uppmätta kurva och har fått endel tips som jag skall testa här hemma,

Bla detta
"Du kan dog fremdeles tune kurven noe, ved feks om du har en port plugget. Sett den da til 20Hz på filteret når du måler, switch tilbake til 15 når du er ferdig, og du vil da booste bunnen. Du kan også benytte PEQ eller room comp til å dempe bunnen når du måler, for å etter målingen skru de av, og booste bunnen.
"

Bockar och bugar som alltid när det gäller supporten ifrån dom, nu skall man bara få tillfälle att mäta sakerna innan någon annan skall ha bagarens xtz saker, Misstänker att det är en sådan jag skall önska mig framöver. Är ju HELT hopplöst att försöka ställa in med örat.

Postad 07 June 2010 - 16:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Bockar och bugar som alltid när det gäller supporten ifrån dom, nu skall man bara få tillfälle att mäta sakerna innan någon annan skall ha bagarens xtz saker, Misstänker att det är en sådan jag skall önska mig framöver. Är ju HELT hopplöst att försöka ställa in med örat.

Är inte örat egentligen viktigare än att det mäter bra...? :P Jag köpte den där mest för att det var en kul grej.. :P
Och för att jag trodde att det gick att mäta SPL med den... :blush: Läste lite för dåligt... :blink:

Postad 07 June 2010 - 16:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Är inte örat egentligen viktigare än att det mäter bra...? :P Jag köpte den där mest för att det var en kul grej.. :P
Och för att jag trodde att det gick att mäta SPL med den... :blush: Läste lite för dåligt... :blink:

Men hur skall du kunna göra ändringar om du inte kan se vad dom olika inställningarna gör för saker, hur skall man kunna göra en ändring på en puckel/dipp på tex 57Hz, tillräckligt bök att hitta MED mätvertyg. HUR mycket man skall justera Q osv.

Postad 07 June 2010 - 17:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men hur skall du kunna göra ändringar om du inte kan se vad dom olika inställningarna gör för saker, hur skall man kunna göra en ändring på en puckel/dipp på tex 57Hz, tillräckligt bök att hitta MED mätvertyg. HUR mycket man skall justera Q osv.

Om det låter illa ja.. :P

Postad 07 June 2010 - 17:49

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Om det låter illa ja.. :blink:

Jamen sätt dig på tvären då bagar jäkel! :P

Erbjudandet på 500kr kan ändras till 600kr för den, du verkar inte ha någon nytta utav den iaf du justerar väl bara om det låter illa :P

Postad 07 June 2010 - 18:06

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Erbjudandet på 500kr kan ändras till 600kr för den, du verkar inte ha någon nytta utav den iaf du justerar väl bara om det låter illa :blink:

Han har ju behringern som inte verka vara i funktion den är ett bättre allternativ än xtz

Postad 07 June 2010 - 19:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Erbjudandet på 500kr kan ändras till 600kr för den, du verkar inte ha någon nytta utav den iaf du justerar väl bara om det låter illa :blink:

Tycker 600 låter lite billigt... :P
http://www.fyndborse...Z-Room-Analyzer

Postad 08 June 2010 - 07:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har inte ändrat något i inställningarna, men nu när jag skulle mäta och kolla lite igen så ser det ut såhär.

Båda svs
Bifogad fil  svs_b_da_8_juni.jpg   91.94K   0 Antal nerladdningar
Båda svs + Martin Logan
Bifogad fil  svs_b_da___ML_8_juni.jpg   91.48K   0 Antal nerladdningar

Jag skall inte pilla ett skit med detta nu va, tycker det ser ut som en bra kurva nu, MEN hur kan det se så bra ut helt plöstligt??

Postad 08 June 2010 - 08:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Är någon här erfaren när det gäller att rengöra elektrostater föresten?

Min kära lilla son har skvätt yogurt i elementet, försökt att pilla bort det med en mjukare borste, men det vill inte släppa. Vid piano eller vissa tillslag med gitarr så vill det skorra till lite :)

Postad 08 June 2010 - 08:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ser inte helt galet ut, låt det var ett tag och lyssna och njut av musik/ film i stället för att klura :)

Postad 08 June 2010 - 08:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

ser inte helt galet ut, låt det var ett tag och lyssna och njut av musik/ film i stället för att klura :)

Jo nu är det dire straits och sultans of swing, skall inte pilla med det mera nu.( iaf inte på ett bra tag :) ) Låter ju faktiskt skitbra!

Skall be om hassesolos adress så jag kan skicka vidare mätprylarna tror jag bestämt, annars börjar jag nog pilla med det igen :)

Postad 08 June 2010 - 09:00

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Är någon här erfaren när det gäller att rengöra elektrostater föresten?

Min kära lilla son har skvätt yogurt i elementet, försökt att pilla bort det med en mjukare borste, men det vill inte släppa. Vid piano eller vissa tillslag med gitarr så vill det skorra till lite :)

Ingen expert på electrostat, men värm med hårdför kanske det lössnar lättare.
På egen risk såklart.

Postad 08 June 2010 - 09:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ingen expert på electrostat, men värm med hårdför kanske det lössnar lättare.
På egen risk såklart.

Högvärme och det är nog risk att man kan deformera elementet, så det vågar jag inte.

Har däremot serr guider hur man tar isär dom och helt sonika ställer dom i duschen, ringde och frågade hificonsult i alingsås om detta, det var inget dom rekommenderade.

Skall man lämna in dom för rengörning så kostar det nog massa $$$

Postad 08 June 2010 - 12:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
FAN VA DRYGT...

Hatar när olyckan är framme, man blir så uppgiven... det är inte lätt att göra rent electrostater. Nu är jag inte någon expert på detta, en jag skulle kunna tänka mig att du låter yogurten sitta kvar tills att den torkat (du kan skynda på det hela genom att hålla en hårtork på bra avstond, så att det bara är "varm/gummen" luft som kommer fram = ingen fara för panelen) för att sedan spela ordentligt högt med t.ex. Rock som har mycket information och energi i området 100-1000Hz vilket borde de dina paneler få något att bita i. då (om du har tur) så lossnar det hela som smular vartefter :)
(Men spela inte så att det ryker bara...:))

så hade nog jag gjort !

Postad 08 June 2010 - 13:14

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

FAN VA DRYGT...

Hatar när olyckan är framme, man blir så uppgiven... det är inte lätt att göra rent electrostater. Nu är jag inte någon expert på detta, en jag skulle kunna tänka mig att du låter yogurten sitta kvar tills att den torkat (du kan skynda på det hela genom att hålla en hårtork på bra avstond, så att det bara är "varm/gummen" luft som kommer fram = ingen fara för panelen) för att sedan spela ordentligt högt med t.ex. Rock som har mycket information och energi i området 100-1000Hz vilket borde de dina paneler få något att bita i. då (om du har tur) så lossnar det hela som smular vartefter :)
(Men spela inte så att det ryker bara...:))

så hade nog jag gjort !

Det där med att låta det torka in och försöka spela tills det lossar har vart min metod hitills, var ett tag sen det hände.

Jag får starta en egen tråd ang yogurt i elektrostater istället för att skräpa ner denna, Skall slå dom en signal i alingsås igen för att se vad dom säger.

Postad 08 June 2010 - 15:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag får starta en egen tråd ang yogurt i elektrostater istället för att skräpa ner denna, Skall slå dom en signal i alingsås igen för att se vad dom säger.

HA HA HA !! Har du såna där "yoghurtelektrostater" ?? Surt.... :) :) :)

Postad 08 June 2010 - 15:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

HA HA HA !! Har du såna där "yoghurtelektrostater" ?? Surt.... :) :) ;)

Hade ju vart skoj om det hade gällt fil,...... DOH :)

Postad 08 June 2010 - 19:22

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Innan sluttade kurvan brant nedåt efter 63 Hz, men nu fortsätter den fint och verkar slutta först runt 100 Hz, detta med endast de båda subbarna uppmätta. Har du möjligen ändrat delningsfrekvensen på subbarna eller i receivern?

Postad 08 June 2010 - 20:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hade ju vart skoj om det hade gällt fil,...... DOH ;)

Yoghurt är väl inte direkt basiskt heller eller...? :)

Postad 08 June 2010 - 20:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Innan sluttade kurvan brant nedåt efter 63 Hz, men nu fortsätter den fint och verkar slutta först runt 100 Hz, detta med endast de båda subbarna uppmätta. Har du möjligen ändrat delningsfrekvensen på subbarna eller i receivern?

Jag inte en en aning om hur det blev så bra som det mäter nu, kanske kommit åt något skoj :)
Jag pillar inte en millimeter på några EQ`s PEQ´s eller volumerattar för subbarna nu iaf ;)

Postad 08 June 2010 - 20:51

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Yoghurt är väl inte direkt basiskt heller eller...? :)

BASiskt , Nu var du ju rolig utan att du själv märkte det .

Postad 08 June 2010 - 22:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

BASiskt , Nu var du ju rolig utan att du själv märkte det .

Jag märker allt.. ;)

Har precis kollat på Sunshine. Halvknepig, men lite spännande film. Den hade en hel del ganska djup bas att bjuda på.
Den skulle du testa och se hur dina skokartonger låter. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.