* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *
1089 svar till detta ämne
Postad 20 March 2008 - 09:35
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
tack för snabbt svar! denna stärkare verkar ju underbar!
får bli att låna hem denna och en av de nya h/k när de kommer och jämföra vilken som låter bäst till mitt podspeakers-system...
Om H/K vinner över Marantz så förklarar jag det officiellt som ett mysterium.

tror också på marantzen, men jag vill gärna provlyssna innan köp... onkyo 805 var länge också ett alternativ, men lipsync-problemen skrämmer mig lite...
Postad 20 March 2008 - 09:37
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Är det två fjärrar till både 7002 och 8002 ?
Tycker den plata som är lik dvd:ernas kontroller är snyggare än den upplysbara.
Postad 20 March 2008 - 10:52
shampo
-
shampo
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Är det två fjärrar till både 7002 och 8002 ? Tycker den plata som är lik dvd:ernas kontroller är snyggare än den upplysbara.
Är till 7002:an i alla fall.
Postad 20 March 2008 - 11:24
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
tack för snabbt svar! denna stärkare verkar ju underbar!
får bli att låna hem denna och en av de nya h/k när de kommer och jämföra vilken som låter bäst till mitt podspeakers-system...
Om H/K vinner över Marantz så förklarar jag det officiellt som ett mysterium.

tror också på marantzen, men jag vill gärna provlyssna innan köp...
onkyo 805 var länge också ett alternativ, men lipsync-problemen skrämmer mig lite...
Det finns nya firmware till onkyo nu, inga lipsync problem för mig iaf
Postad 20 March 2008 - 16:43
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Det finns nya firmware till onkyo nu, inga lipsync problem för mig iaf Jag hade också nyaste fm, men lipsync problemen var kvar.. testat GH2? ospelbart..
Postad 20 March 2008 - 18:07
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Det finns nya firmware till onkyo nu, inga lipsync problem för mig iaf Jag hade också nyaste fm, men lipsync problemen var kvar.. testat GH2? ospelbart..
Nej, GH3 däremot via HDMI, inga problem med sync...
Postad 20 March 2008 - 20:31
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Om du inte har märkt det så är det möjligt att synka bilden och ljudet separat på GH3. Vilket inte är möjligt i tvåan, därför har du sluppit problemen i trean.
Postad 20 March 2008 - 21:02
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Om du inte har märkt det så är det möjligt att synka bilden och ljudet separat på GH3. Vilket inte är möjligt i tvåan, därför har du sluppit problemen i trean.
Jag vet, man kan synka i receivern oxå, spelar inte 2:an. Men jag har inte behövt synka ljudet i 3:an
Postad 20 March 2008 - 23:14
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Ok, då måste vi väl vara olika känsliga för det. Problemet med att synka ljudet i recievern är att man endast kan fördöja det, och det hjälper föga när man behöver fördröja bilden.
Skickade iaf tillbaka min då detta störde så mycket, störde inte bara mig utan två andra testare också.
Tycker vi får fortsätta diskussionen i antingen Onkyos tråd eller lägga ner, tror att folk vill läsa om Marantz i denna tråden
Postad 21 March 2008 - 13:53
Bjebb
-
Bjebb
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hur många här har testat DV7001 och vad tycker ni om den? Ska införskaffa mitt första system om 1 månad och funderar på den som DVD/CD spelare. Har redan bestämt mig för en svart SR7002 som förstärkare iallafall.
Postad 22 March 2008 - 16:22
gordon
-
gordon
-
Användare
-
-
198 inlägg
En fråga till er som äger någon av dessa modeller:
När jag läste manualen till 8002 så fick jag intrycket att Audyssey MultiEQ inte funkar när man kör något av de "nya" HD-fomaten. LPCM skulle dock visst fungera tillsammans med Audyssey. Stämmer detta eller har jag missat något? Är det i så fall en generell begränsning i Audyssey-tekniken eller är det en begränsning i Marantz implementering av den? Eller är det processorkraften som sviker? Har även andra förstärkare med rumskorrigering detta "problem" med de nya formaten (om det nu stämmer alltså)?
OK, det var egentligen flera frågor men jag är tacksam om någon kan upplysa mig.
Postad 23 March 2008 - 15:24
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Klipp från avsforum.com
Kul läsning
Regarding the 8002, I had a local dealer let me bring home his display unit. I've got an Onkyo 805 that I was using. Bought it because of the price point ($650 refurb). I set up the 8002 last night. Last piece of Marantz gear I used was an SR8200. I had always liked it, a lot. But, at the time it didn't have the new lossless codecs decoding, nor HDMI inputs. When I got a PS3 and a Pioneer Kuro 60" plasma, I decided to go all the way and upgrade everything (except speakers).
While the Onkyo has power, it didn't handle my SACDs, CDs or DVD-As very well. It also was "harsh" on some passages for movies.
Putting the 8002 through it's paces last night. I fell back in love with Marantz again. Yeah, it costs more. But, man does it sound sweet...especially compared to the Onkyo 805. Now, I just have to decide whether I want to lay down the extra cash to keep the Marantz.
One thing of note...I've noticed all the posts regarding the need to boost the SW channel by 9 to get correct bass. I did that, but the SW was way overboosted. I don't know if Marantz corrected this in later versions of the SR8002, but I didn't have that issue with this one. I had to rerun Audysey and accepted those settings as best (-2db SW level). Audysey in the SR8002 isn't the same version as in the Onkyo 805 (805 is supposed to be better). But, I got better results with the version the SR8002 has.
If it's possible, the 8002 (125W/channel) seems fuller, richer and more effortless sounding in it's power compared to the Onkyo 805 (130w/channel). I'll chalk that up to the Toroidal power supply in the SR8002.
Postad 23 March 2008 - 16:43
Unregistered0d88e7f5
-
Unregistered0d88e7f5
-
Användare
-
-
143 inlägg
Är det någon som har kopplat in en HTPC med G35 chipset via HDMI till en 7002a?
Postad 26 March 2008 - 18:30
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Fick hem min 7002 igår, tyvärr var det ett Måndags ex
Fungerar ca 1 tim. sedan hänger den sig med låst display och död OSD, hjälper inte ens med Power Off .
Kommer att få en ny på Fredag ( DOA ), hoppas den funkar bättre.
Vill passa på att ge kredd åt Bestsound, som både gav mig ett bra pris samt hämtar den trasiga och lämnar ny stärkare utan snack.
Tydligen lönar det sig att vara trogen kund på Bestsound
Redigerat av ljudnisse, 27 March 2008 - 15:36.
Postad 27 March 2008 - 09:52
Erloif
-
Erloif
-
Rookie
-
6 inlägg
Även jag fick hem min SR7002 ig år. Yay!
Eftersom jag ännu inte fått min nya tv kopplade jag in min datorskärm, en platt 24tums lcd med dvi-ingång, till hdmi 1 ut med en hdmi-dvi-kabel (3m). Detta funkade till en början utmärkt, jag kunde få upp OSD och köra lite ljudinställningar.
Men, när jag kopplade in min gamla dvdspelare (via s-video) och testade att spela en film gick det sämre. Konvertering från analog till hdmi var påslaget. Jag fick förvisso bild och kunde se filmen, men bara några få sekunder i taget. Jag kunde se filmen i typ två-tre sekunder, sen blev det svart i typ två sekunder, sen kom filmen tillbaks. Den blå HDMI-lampan på stärkarn slocknade också temporärt när skärmen blev svart. Det verkar som om stärkaren tappade synkningen med skärmen (om det nu finns nån synkning), hittade den igen, tappade igen osv.
Det jag tycker är konstigt är att det funkar med stabil bild när jag bara visar OSD, men inte när jag kör en film.
Min fråga är naturligtvis: Vad kan jag göra för att få en stabil bild (om det ens går)?
Kan det vara sladden det hänger på?
Nån form av inställningar jag kan göra?
Kan det handla om att det är olika upplösning för OSD respektive filmen?
Nåt annat?
Tacksam för all hjälp. //E
Postad 27 March 2008 - 10:53
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Om du har varit å pillat på "input select" ( alltså ändrat på HDMI ing. )
Så testa att göra Factory reset ( håll in Main + Speaker A/B 3 sec. )
Postad 27 March 2008 - 13:17
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
min 8002 kommer inte fören om två veckor
Postad 27 March 2008 - 15:02
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Kul läsning i nya numret av Hemmabio. SR-8002 vinner över Onkyo TX-N905! (19.990:-), trots sina futtiga 17Amp i strömstyrka mot Onkyos 77Amp...
/Erik
Postad 27 March 2008 - 15:16
Erloif
-
Erloif
-
Rookie
-
6 inlägg
Om du har varit å pillat på "input select" ( alltså ändrat på HDMI ing. ) Så testa att göra Factory reset ( håll in Main + Speaker A/B 3 sec. )
Nope, det är tyvärr redan testat. Alla idéer mottages tacksamt...
Postad 27 March 2008 - 15:19
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Kul läsning i nya numret av Hemmabio. SR-8002 vinner över Onkyo TX-N905! (19.990:-), trots sina futtiga 17Amp i strömstyrka mot Onkyos 77Amp...
/Erik
17 Ampere låter klent för en så pass stor modell som 8002. Det är rent av så att jag uppfattar det som att "andnöden" kan komma och knacka på dörren snabbt med fel högtalare. In med en bättre strömförsörjning, tack.
Postad 27 March 2008 - 15:29
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Om du har varit å pillat på "input select" ( alltså ändrat på HDMI ing. ) Så testa att göra Factory reset ( håll in Main + Speaker A/B 3 sec. ) Nope, det är tyvärr redan testat. Alla idéer mottages tacksamt...
Kanske bäst att vänta tills du får din nya TV, låter som ett handskaknings problem, jag skulle inte lägga så mycket kraft på att felsöka på en temp display.
Postad 27 March 2008 - 15:46
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
/Erik
17 Ampere låter klent för en så pass stor modell som 8002. Det är rent av så att jag uppfattar det som att "andnöden" kan komma och knacka på dörren snabbt med fel högtalare. In med en bättre strömförsörjning, tack.
Är ju bara en specifikation (om än viktig sådan) och jag tror att du behöver extremt hungriga högtalare för att få den att fela. Fast då kan man ju undra varför du ens tittar på förstärkare i 15K klassen. Såna hungriga högtalare borde väl ha en förstärarkare i 25K-klassen och uppåt, eller?
Postad 27 March 2008 - 15:53
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Så här svarar Septon ang Sub-buggen:
Jag kan bekräfta att det för tillfället finns en liten bug med Audyssey i SR 7002 för tillfället. När man kör autokalibreringen ställer den subnivån 10dB för lågt. Marantz jobbar för fullt på att ta fram mjukvaruuppdatering på detta problem vilket kommer inom en snar framtid. Huruvida man kommer att kunna göra den uppdateringen själv eller inte är klart än men då detta går på garanti behöver du nog inte oroa dig för eventuella kostnader.
Lovar att kontakta dig så fort den nya mjukvaran släpps. Det bör inte vara alltför långt fram i tid.
Postad 27 March 2008 - 16:50
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det var en reflektion jag gjorde då jag såg siffran. Uppdelat på frontar, center, surround och bakre surround tycker jag att det är lite klent för en så pass "stor" modell. Sedan beror allt på vilka högtalare som används m.m men i vilket fall som helst förefaller kraften inte vara just denna receivers styrka.
Har en Sony STR-VA333ES idag som jag vill minnas mättes till 22 Ampere, den låter bra men jag upplever att högtalarna kan få mer kraft så jag är på jakt efter en ny förstärkare (stereo). Reagerade därför på "17 ampere".
Postad 27 March 2008 - 17:33
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Så här svarar Septon ang Sub-buggen:
Jag kan bekräfta att det för tillfället finns en liten bug med Audyssey i SR 7002 för tillfället. När man kör autokalibreringen ställer den subnivån 10dB för lågt. Marantz jobbar för fullt på att ta fram mjukvaruuppdatering på detta problem vilket kommer inom en snar framtid. Huruvida man kommer att kunna göra den uppdateringen själv eller inte är klart än men då detta går på garanti behöver du nog inte oroa dig för eventuella kostnader. Lovar att kontakta dig så fort den nya mjukvaran släpps. Det bör inte vara alltför långt fram i tid.
Jag kan bara fylla i å marantz vägnar att man jobbat på problemet i ca3 veckor nu och lovar att problemet skall vara löst innan april slut. Rent generellt får man lämna in maskinen till sin återförsäljare för uppdatering av mjukvaran då det (av egen erfarenhet) är en rätt omständig procedur att genomföra... Mvh Erik Reference audio
Postad 27 March 2008 - 17:39
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Det var en reflektion jag gjorde då jag såg siffran. Uppdelat på frontar, center, surround och bakre surround tycker jag att det är lite klent för en så pass "stor" modell. Sedan beror allt på vilka högtalare som används m.m men i vilket fall som helst förefaller kraften inte vara just denna receivers styrka.
Har en Sony STR-VA333ES idag som jag vill minnas mättes till 22 Ampere, den låter bra men jag upplever att högtalarna kan få mer kraft så jag är på jakt efter en ny förstärkare (stereo). Reagerade därför på "17 ampere".
Även jag blev förvånad över denna mätning men vill verkligen poängtera att SR-8002 är grym maskin på det viktigaste planet - att låta jäkligt bra, framför allt musikaliskt sett! Och det är väl ändå det vi alla önskar Hade ju självklart varit kul om det fanns tex. en USB-ingång, men jag väljer hellre än välljudande receiver än en med fler finesser osv. Med detta menar jag självklart inte att SR-8002 inte är maskinen för filmälskaren, men dessa parametrar går väldigt ofta hand i hand.
Postad 27 March 2008 - 22:29
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Nu kliar det i beställningsfingret efter en 8002a.
Men är det ingenting "nytt" på G inom det närmsta? Tänkte bara så att man inte springer o köper en stärkare för 15kkr och så 1 månad senare så släpps "8003" eller liknande. Visst kommer det alltid nya produkter men tanken finns ändå där...
/N
Edit:
Finns det underlag för ett gruppköp? Mest "bang for the buck" ska vi ha och vi kan ju inkludera både svenska och utländska försäljare.
Redigerat av najken, 27 March 2008 - 23:11.
Postad 27 March 2008 - 23:22
jimpa_84
-
jimpa_84
-
Användare
-
-
243 inlägg
Även jag blev förvånad över denna mätning men vill verkligen poängtera att SR-8002 är grym maskin på det viktigaste planet - att låta jäkligt bra, framför allt musikaliskt sett! Och det är väl ändå det vi alla önskar Hade ju självklart varit kul om det fanns tex. en USB-ingång, men jag väljer hellre än välljudande receiver än en med fler finesser osv. Med detta menar jag självklart inte att SR-8002 inte är maskinen för filmälskaren, men dessa parametrar går väldigt ofta hand i hand.
Har för mig att buggen fanns på 8002an också om jag inte kommer ihåg helt galet, läste det i så fall på avsforum.com. En fråga till Erik, hör skulle du vilja beskriva skillnaden mellan 7002 och 8002? Jag menar enbart hörbara skillnader. Skiljer det mycket i prestanda, ljudkaraktär? Har ni testat koppla en likadan 5.1 eller 7.1 anläggning till 7002 som 8002an, hur blev i så fall utfallet? Skulle även vara kul att höra hur du upplever skillnaden med ett par golvhögtalare kopplad till respektive receiver.
Postad 28 March 2008 - 07:58
_FredriK_
-
_FredriK_
-
Beroende
-
-
1377 inlägg
Har en fråga ang buggen.
Är det inte bara att ställa upp värdet på subben efter man kört rumskalibreringen?
Postad 28 March 2008 - 08:34
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Ljudkaraktären ligger rätt lika i fas, men vad som framförallt skiljer dessa två i prestanda är basen. SR-8002 har med sin bättre strömförsörjning ett bättre grepp om basen. Detta kommer ju till största vikt när det gäller golvhögtalare. SR-8002 har en lite bättre stereobild också, men det är ganska marginellt. I butiken kör vi just nu 7002 med KHT-3005SE ifrån KEF. Min åsikter i 5.1 mellan SR-7002/8002 är att det faktiskt inte skiljer så mkt i ett sub/sat system. Går vi däremot över till fullrange-högtalare så ger 8002 lite mer dynamik.
Redigerat av Reference audio, 28 March 2008 - 08:35.
Postad 28 March 2008 - 09:17
demigod
-
demigod
-
Användare
-
-
151 inlägg
en snabbis bara: vad är THX egentligen? vad är skillnaden på thx ultra, thx ultra2, thx select2 osv?
tack tack
Postad 28 March 2008 - 13:31
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Har en fråga ang buggen.
Är det inte bara att ställa upp värdet på subben efter man kört rumskalibreringen?
Jo, jag har löst det så iallafall (+9db för SW efter Audyssey-kalibreringen)! Det enda som kan vara jobbigt med detta är att man måste justera ner basen igen (- 9db) när man INTE kör i ngt av EQ-lägena, som t ex bitstreama Dolby True HD. Men eftersom jag kör PCM för det mesta inkl Audyssey-EQ påslaget är detta inte ngt stort problem. Fler tips angående kalibrering och korrekta inställningar hittar du här: http://www.avsforum....89#post13428689
Redigerat av ajzman, 28 March 2008 - 13:31.
Postad 29 March 2008 - 12:53
Bjebb
-
Bjebb
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Detta test gör att jag längtar ännu mer tills jag har den i mitt hem: Audioholics SR7002 Test
Postad 29 March 2008 - 15:36
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Detta test gör att jag längtar ännu mer tills jag har den i mitt hem: Audioholics SR7002 Test
jag hade för mig att 7002/8002:an kunde köra sina hdmi ut på två olika bildvisare SAMTIDIGT? detta har jag missat. kan någon bekräfta ifall man kan det eller ej?
Postad 29 March 2008 - 15:54
jimpa_84
-
jimpa_84
-
Användare
-
-
243 inlägg
Har inte själv testat det, men många på avs har undrat om man kan köra bild till två källor samtidigt och alla svar jag läst säger NEJ, det går inte.
Du får helt enkelt köpa en splitter om du vill ha bild till två olika källor.
Postad 29 March 2008 - 16:53
Bjebb
-
Bjebb
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Dock undrar jag vilka användningsområden det ger att den ger bild ut på båda samtidigt, största anledningen varför jag vill ha 2 ut är för att jag vill inte hålla på att dra HDMI kabeln in och ut till TVn respektive projektorn beroende på vart man vill ha bilden.
Så för mig spelar det mindre roll.
Postad 29 March 2008 - 17:23
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Okej, jag tycker att detta är pinsamt att jag har kunnat missa den här viktiga detaljen. Vad är meningen med två hdmi ut om man ändå inte kan köra samtidigt? T.ex projektor i vardagsrummet och TV i sovrummet?
Får la bli komponent för en av dom då isf... synd =(
Redigerat av shuriken, 29 March 2008 - 17:24.
Postad 29 March 2008 - 17:58
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Behandlar stärkaren bildsignalen på något sätt eller är det bara en passthrough(reservation för stavning  ) ? Man vill ju inte att bilden skall ändras/förvrängas.
/N
Postad 29 March 2008 - 18:26
shampo
-
shampo
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Behandlar stärkaren bildsignalen på något sätt eller är det bara en passthrough(reservation för stavning ) ? Man vill ju inte att bilden skall ändras/förvrängas.
/N
den har ingen scaler inbyggd, så bilden förblir oförändrad. //Fredrik
Postad 29 March 2008 - 19:33
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Fick en ny 7002 igår, som fungerar
Återigen stort kredd till Bestsound som lev en ny till dörren utan snack.
Detta är min 5e reciver sedan 98, haft Denon dom senaste åren men gav upp mycket pga Klubbens monopol.
Har inte hunnit testa så mycket än, men den låter grymmt i 2ch.
Tycker också att den har en står detaljrik ljudbild, med en tydlig Center vid filmljud något som jag saknat på min Denon 3805.
Lite förvirrande att få till ljudkalibringen, men jag får väl läsa på lite mer
Postad 29 March 2008 - 19:53
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Finns det någon vänlig själ som kan skriva ihop en quick guide för Audyssey-kalibreringen
Postad 29 March 2008 - 20:52
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Finns det någon vänlig själ som kan skriva ihop en quick guide för Audyssey-kalibreringen 
Missat min länk ovan (till AVS forum)...?
Postad 30 March 2008 - 16:48
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Skulle vara kul att höra vilken FW ( B1+B2 är troligen FW ver. ) ni har i era X002:or, noterade själv att min data diffar ( bl.a. HDMI ver. ) How to display SR7002 & SR8002 firmware version To enter service menu and display fimware versions, push simultaneously the three buttons "Pure Direct", "7.1CH INPUT" and "M-DAX" on the front panel for more than three seconds. Push "Enter" to display the next line. Mina data: SR 7002 V071010 1N (********** - serial number) B1 10708201 B2 20708231 HDMI Ver.h33--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Här är klipp från AVS forum: The initial firmware for the SR7002 (which includes the "SW 9dB" bug) SR 7002 V070903 2N (********** - serial number) B1 10708201 B2 20708231 HDMI Ver.h30
Redigerat av ljudnisse, 30 March 2008 - 16:52.
Postad 02 April 2008 - 21:28
masong
-
masong
-
Användare
-
-
170 inlägg
fick min för några dagar sedan och undrar över en grej, det knäpper i högtalarna när man byter kanal på tex digitalboxen, skall det vara så? gjorde inte det på min förra förstärkare.
Postad 02 April 2008 - 22:34
congolasse
-
congolasse
-
Användare
-
-
248 inlägg
Köpte nya hembio idag........ Man är bra löjlig  ............ 8002 fick bättre betyg än Onkyo 905..... Och det rättfärdigar mina 11500 på en sr7002..... Om reptilhjärnan får fritt spelrum funkar det så.
Allting är löjligt då jag kan längta hem till lunch då jag vet att ingen är hemma och jag gasa järnet med Tool, Eagles, B&W skivan eller annat välljud och bara sitta och älska det välljud min sr7002:a ger.
När jag känner den där tillfredställelsen skiter jag i om min förstärkare heter Ove eller om gud är döv............
Postad 03 April 2008 - 09:22
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
fick min för några dagar sedan och undrar över en grej, det knäpper i högtalarna när man byter kanal på tex digitalboxen, skall det vara så? gjorde inte det på min förra förstärkare.
Jag har inte det problemet med min 7002:a...? Vad använder du för inställningar och kablar när du kör TV-ljud (optisk från digitalboxen)? Köpte nya hembio idag........ Man är bra löjlig ............ 8002 fick bättre betyg än Onkyo 905..... Och det rättfärdigar mina 11500 på en sr7002..... Om reptilhjärnan får fritt spelrum funkar det så.
Det rättfärdigar mina 10800 för en SR 7002 oxå...
Redigerat av ajzman, 03 April 2008 - 11:23.
Postad 03 April 2008 - 13:32
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
å mina 10500 för min 7002
Postad 03 April 2008 - 19:07
masong
-
masong
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag har inte det problemet med min 7002:a...? Vad använder du för inställningar och kablar när du kör TV-ljud (optisk från digitalboxen)?
Köpte nya hembio idag........ Man är bra löjlig ............ 8002 fick bättre betyg än Onkyo 905..... Och det rättfärdigar mina 11500 på en sr7002..... Om reptilhjärnan får fritt spelrum funkar det så.
jag använder hdmi från digital boxen så den står även för ljudet.
Postad 03 April 2008 - 21:51
Unregistered798c58da
-
Unregistered798c58da
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag har inte det problemet med min 7002:a...? Vad använder du för inställningar och kablar när du kör TV-ljud (optisk från digitalboxen)?
Köpte nya hembio idag........ Man är bra löjlig ............ 8002 fick bättre betyg än Onkyo 905..... Och det rättfärdigar mina 11500 på en sr7002..... Om reptilhjärnan får fritt spelrum funkar det så.
Om du kopplar digitalboxwn direkt i teven (med hdmi) knäpper det i ljudet då också?
Postad 04 April 2008 - 16:53
masong
-
masong
-
Användare
-
-
170 inlägg
Om du kopplar digitalboxwn direkt i teven (med hdmi) knäpper det i ljudet då också?
det knäpper oavsett om jag ser på dvd, spelar eller har på digitalboxen. slog på en dvd nu och uppstarten så är det ju flera kapitel på skivan på ca 10 sec, varje gång den byter kapitel, kan vara tex mellan varningstext och reklam för ngn ny film så knäpper det till lite i högtalarna, inte speciellt högt men klart och tydligt så att man märker det, även när jag slår av förstärkaren så hörs det ett litet knäpp i alla 5 högtalare. kommer ihåg när man hade en bilstereo när man var yngre och batteriet inte riktigt orkade med alla basar och skräp så kunde det knäppa till i högtalarna, kan det ha ngt med att den inte får tillräckligt med ström kanske, har haft lite strul sedan jag fick den med att proppen går i proppskåpet har gått när jag slår på förstärkaren coh det hade jag inte med min gamla, den här kanske kräver lite mer ström? jag har har även en massa prylar inkopplat genom förstärkaren om det nu har ngn betydelse. att det knäpper till lite kan jag väl leva med men är rädd att det kanske skadar högtalarna, skall nämligen köpa nya nu i mitten av månaden och det vore tråkigt om dom skulle gå åt hella med en gång.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|