Denon AVR-3808 Gruppköp
525 svar till detta ämne
Postad 28 December 2007 - 06:37
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Bättre webb-gränsnitt och bättre audyssey inställningar t.ex samt en massa buggfixar. Det ska i teorin räcka med att koppla in nätverkskabeln Allt funkar ju iofs förutom uppdateringarna...
Vad är det för uppdateringar? Alltså vad är det som tillkommer eller blir bättre? Är det bara att koppla ihop med nätverkskabel? Pröva skriv på Denon 3808 tråden i förstärkar forumet.
Jo fast det är ju ändå inge kul om allt funkar utom uppdateringarna. Man vill ju ha det förbättreade audyssey inställningarna
Postad 28 December 2007 - 10:48
Kettricken
-
Kettricken
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Testa och testa... mer slitit mitt hår Kan inte för allt i världen få den att uppdatera till senaste fw:n. Sitter på 1.26 nu och har provat att göra en total reset femtielva gånger som de säger att man ska göra först men får bara connection failed när jag försöker. Nätradion funkar och allt ser korrekt ut i nätverksinfon så jag vet inte vad jag ska göra mer. Kanske det är BBBs ADSL modem som förstör på något sätt?!
Uppdateringen börjar när den gröna lampan kring snabbstarten blir röd. Tar någon minut innnan den slår om till röd. Sedan tar uppdateringen 1 timma, då man inte kan göra något. Om det inte funkar med ditt modem, prova att gå hem till en kompis och kör genom hans nätverk. Eller låna ett annat modem. Jag behövde reseta min maskin, men kompisen behövde inte göra det på sin för att uppgradera.
Redigerat av Kettricken, 28 December 2007 - 10:49.
Postad 28 December 2007 - 11:32
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Jo, lutar åt att jag kånkar den till morsan. Det driver mig till vansinne. Ni som lyckats uppdatera, vilken isp sitter ni på?
Redigerat av Kemi, 28 December 2007 - 11:33.
Postad 28 December 2007 - 14:12
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jo, lutar åt att jag kånkar den till morsan. Det driver mig till vansinne. Ni som lyckats uppdatera, vilken isp sitter ni på?
ladda hemmfirmwaren sen är det bara att uppgradera gör det så behövs ingen speciel isp
Postad 28 December 2007 - 16:01
Kettricken
-
Kettricken
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jo, lutar åt att jag kånkar den till morsan. Det driver mig till vansinne. Ni som lyckats uppdatera, vilken isp sitter ni på? ladda hemmfirmwaren sen är det bara att uppgradera gör det så behövs ingen speciel isp
Hur laddar man hem "firmwaren". Denon maskinen sköter ju allt automagiskt. Man kopplar upp på nätverket, går in i GUI, letar reda på uppdateringsknappen och kör igång. Jag har letat efter en site där Denon-material finns, men har inte hittat något.
Postad 28 December 2007 - 16:27
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Jotack, skulle det finnas en fw-fil att tanka hem så skulle jag gjort det men ftf är det bara genom maskinen man kan uppdatera.
Hsh så är stärkaren uppdaterad nu. Fick åka hem till morsan och där gick det direkt.
Postad 30 December 2007 - 20:10
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
En fråga... är det bara jag som fått en plast-skiva ovanpå själva förstärkaren? Ska den istta där eller vad är den till för egentligen?
Postad 30 December 2007 - 21:18
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Jo, lutar åt att jag kånkar den till morsan. Det driver mig till vansinne. Ni som lyckats uppdatera, vilken isp sitter ni på? ladda hemmfirmwaren sen är det bara att uppgradera gör det så behövs ingen speciel isp
Hur laddar man hem "firmwaren". Denon maskinen sköter ju allt automagiskt. Man kopplar upp på nätverket, går in i GUI, letar reda på uppdateringsknappen och kör igång.
Jag har letat efter en site där Denon-material finns, men har inte hittat något.
Hur och vart hittar man uppdateringsknappen? Har kopplat in nätverkskabeln in i förstärkaren nu och när jag går in på de manuella inställningarna osv så står det där en IP-adress osv som inte jag skrivit in så ja antar att den hittat den själv. men sen då? Hur gör jag för att uppdatera?
Postad 30 December 2007 - 21:45
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Hur laddar man hem "firmwaren". Denon maskinen sköter ju allt automagiskt. Man kopplar upp på nätverket, går in i GUI, letar reda på uppdateringsknappen och kör igång.
Jag har letat efter en site där Denon-material finns, men har inte hittat något.
Hur och vart hittar man uppdateringsknappen? Har kopplat in nätverkskabeln in i förstärkaren nu och när jag går in på de manuella inställningarna osv så står det där en IP-adress osv som inte jag skrivit in så ja antar att den hittat den själv. men sen då? Hur gör jag för att uppdatera?
Finns ett uppdaterings alternativ i menyn bara sök.
Postad 30 December 2007 - 21:48
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Finns ett uppdaterings alternativ i menyn bara sök.
Okej får försöka hitta det. Har ingen skärm att koppla in så det är lite knepigt att hitta när man försöker navigera med bara förstärkarens skärm.
Postad 30 December 2007 - 21:54
Kettricken
-
Kettricken
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Kolla in sid 34-36 i manualen
Postad 31 December 2007 - 00:47
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Jag hittade det. Tack för hjälpen. Försökte först köra utifrån menyn på förstärkaren men de var lite knepigt så jag fick tillsut ta å gå bakom alla, redan installerad, apparater och trassla ut HDMI kablen till projektorn så ja kunde få menyn i bilden instället. Så nu är de löst
Postad 31 December 2007 - 00:49
Kemi
-
Kemi
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Jag rekommenderar att du kopplar den till tvn/skärmen på något sätt tills du ställt in allt. Blir mycket lättare då. Räcker ju med någon gammal koax- eller s-videokabel.
äsch, nu gjorde du att jag slösade två minuter på det här inlägget
Redigerat av Kemi, 31 December 2007 - 00:50.
Postad 31 December 2007 - 02:17
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Jag rekommenderar att du kopplar den till tvn/skärmen på något sätt tills du ställt in allt. Blir mycket lättare då. Räcker ju med någon gammal koax- eller s-videokabel.
äsch, nu gjorde du att jag slösade två minuter på det här inlägget 
Hehe....
Postad 06 January 2008 - 12:32
Macramatic
-
Macramatic
-
Rookie
-
5 inlägg
Tidigare i tråden skrev jag att jag varken hörde eller såg röken av någon budfirma med 1 st AVR-3808 till mig . Det visade sig att budfirman fått fel på mitt telefonnummer ifrån leverantören i Tyskland och de skickade aldrig något brev eller mail, så de fick aldrig tag på mig. Så, när jag ringde dem så berättade att de hade haft lådan på sitt lager sen strax innan jul. Dagen efter bar de hem lådan till mig, så den historien slutade lyckligt.
Där fanns inga transportskador på min låda, och den silvriga receivern blänkte helt oskadd.
Det första jag gjorde var att göra en CPU-reset , så som tidigare påpekats i denna tråd. Sen kopplade jag in min lastgamla utrustning ifrån förra seklet (1994-1995 nånting...) bestående av Shnell EIII högtalare och Denon CD-spelare. Jag fick ta hjälp av lite HiFi-intresserade kompisar för få högtalarna att funka bra. Jag har en Mitsubishi 3100 videoprojektor som jag kopplade in på HDMI-utgången.
Jag har också haft nätverksproblem med receivern. Jag spekulerar i att den är rätt kräsen över hur nätkommunikation över IP ska fungera. Jag har alltid på DHCP för att slippa mata in ipadresser, nätmask och dylik information. Min bredbandsrouter (Dlink 1402 DVG) har också DHCP tjänst inbyggt.
I min första nätkonfiguration hade jag två switchar mellan receivern och routern. Först en Topcom 5 portars switch, sen en STlab 5 portars. I denna konfiguration fick jag visserligen all IP/routinginformation rätt (ip-adress, default route, DNS), men ingen data kunde överföras. Jag kunde inte uppdatera firmware och jag kunde inte få kontakt med internet-radio. I denna konfiguration fungerade inte heller PCn eller PS3:an som satt i samma switch.
Tog jag bort en av switcharna (STlab 5 ports), fungerade PS3:an och PCn, men nu kunde jag inte ens få rätt IP/route information i receivern, än mindre fungerade firmwareuppdatering eller internet-radio.
När jag sen tog bort Topcom switchen, så att receivern var direkt kopplad till bredbandsroutern. Då gick allting väldigt bra och smärtfritt. Jag har lyckats få igenom en firmwareuppdatering och Internetradion fungerar perfekt. :-) Det kan vara så att receivern behöver mac-address information som eventuellt inte switcharna vidarebefodrar till den. jag ska nog köpa en ren Dlink router till, för att koppla in den mot receivern. För, som det är nu, har jag större behov av nätverkskopplingar, än vad nuvarande bredbandsrouter kan förse mig med.
Ett annat fel som jag upptäckte, var PC:n, som är inkopplad på en av HDMI-ingångsportarna (DVD port) i receivern via en DVI -> HDMI kabel. Jag är tvungen att ha grafikupplösning på 1024*768 för att receivern ska vidarebefodra signalen till videoprojektorn. Men, nu var detta innan firmware-uppgraderingen. Så, jag ska pröva att höja upplösningen nu, när jag har senaste versionen.
Jag vill slutligen stämma in i kören av lovord och tack till Tomiks enorma och proffsiga arbete för att få igenom detta gruppköp. Att få denna service, till detta pris för receivern, är något av det mest prisvärda jag köpt något för. Tack Tomik!
Postad 31 January 2008 - 08:23
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Hur många svarta är restlistade i det här första köpet?
Jag ser att tsnversand.de nu har grön plutt på svarta 3808 så man undrar om det börjar röra på sig.
Postad 31 January 2008 - 12:33
Unregisterede8ab1a27
-
Unregisterede8ab1a27
-
Rookie
-
9 inlägg
Hur många svarta är restlistade i det här första köpet?
Den senaste listan jag sett på de som fortfarande väntar på sina enheter hittar du i inlägg 423 i denna tråd
Redigerat av Unregisterede8ab1a27, 31 January 2008 - 13:00.
Postad 08 February 2008 - 09:34
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Det verkar som det börjar röra på sig. det käns bra.
/Niklas
Postad 08 February 2008 - 11:58
Unregistered66b227d6
-
Unregistered66b227d6
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Det verkar som det börjar röra på sig. det käns bra.
/Niklas
är dom svarta på gång nu? jag har inte fått nåt nytt mail än iaf...
Postad 08 February 2008 - 12:19
Unregisterede8ab1a27
-
Unregisterede8ab1a27
-
Rookie
-
9 inlägg
är dom svarta på gång nu? jag har inte fått nåt nytt mail än iaf...
Jag har inte heller fått ngt mail ännu, men i den andra gruppköps tråden såg jag att ngn i vårt gruppköp fått sin svarta levererad.
Redigerat av Unregisterede8ab1a27, 08 February 2008 - 12:20.
Postad 13 February 2008 - 21:49
Torim
-
Torim
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej på er alla,
Jag har inte varit så tillgänglig den senaste tiden, är på ett uppdrag i Irak !!
Hoppas ni börjat få era svarta burka nu, kommer att skicka ett mail till hifi-regler på torsdag och kolla läget !!
Hat gött Grabbar ...
Ps. Jag kan nog aldrig gå in i en HIFI-Klubben butik mer ...
Hälsningar Torim
Postad 19 February 2008 - 13:57
Unregistered28144
-
Unregistered28144
-
Användare
-
-
175 inlägg
Väntar fortfarande på en av mina två svarta 3808:or. Börjar minst sagt bli lite less på detta......
Postad 19 February 2008 - 17:19
Zedo
-
Zedo
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Väntar fortfarande på en av mina två svarta 3808:or. Börjar minst sagt bli lite less på detta...... 
Men är det nån som hört nåt med Hifi-regler? Skulle inte Torim kontakta dom? Så man kan få veta hur prognosen lyder. Pratar vi den här månaden eller slutet av april lixom...
Postad 19 February 2008 - 17:52
nombz
-
nombz
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Jag väntar också på besked, men jag tror inte det kommer från Torim utan från hifi-regler. Det är ju inte Torims ansvar längre känns det som....
Senaste jag hörde var februari, och det kan ju fortfarande hända.
Postad 19 February 2008 - 18:50
Zedo
-
Zedo
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag väntar också på besked, men jag tror inte det kommer från Torim utan från hifi-regler. Det är ju inte Torims ansvar längre känns det som....
Senaste jag hörde var februari, och det kan ju fortfarande hända.
Jag formulerar om; Är det nån som har varit i kontakt med hifi-regler som har några nyheter att förtälja? Eller ska jag dra iväg ett mail och fråga? Känns som om alla kanske inte ska maila samtidigt
Postad 19 February 2008 - 20:12
-
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag fick min svarta förra veckan,allt var bra.Har inte hunnit koppla in än.
Postad 19 February 2008 - 22:05
Unregistered66b227d6
-
Unregistered66b227d6
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Senaste jag hörde var februari, och det kan ju fortfarande hända. Jag formulerar om; Är det nån som har varit i kontakt med hifi-regler som har några nyheter att förtälja? Eller ska jag dra iväg ett mail och fråga? Känns som om alla kanske inte ska maila samtidigt 
Jag har inte hört nåt jag heller så om nån vill skriva ett mail till HiFi-regler o höra om våran leverans så vore jag tacksam. nu har man ju väntat för länge tycker jag... vill ju ha nåt att leka med...
Postad 20 February 2008 - 14:25
Jens K
-
Jens K
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Pratade med Hifi Klubben som också är totalt renskrapade på svarta (tjuvtittade i deras system). De väntar inte in nya förrän tidiga april.
Postad 21 February 2008 - 16:00
Unregisterede8ab1a27
-
Unregisterede8ab1a27
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag drog iväg ett mail till leverantören och fick följande svar: Hello Nils, the deliverytime ist very very very long. We got an approximatelly deliverydate for the Middle of February. Now we are waiting every day for the incoming items. You are the sixth customer that get a item. After you, there are 100 customers who want also a item...
Kanske på G snart iallafall
Postad 21 February 2008 - 19:39
rogggan
-
rogggan
-
Användare
-
-
126 inlägg
Undrar varför det är så svårt att få fram de svarta. Silver verkar det finnas gott om. "Det är ju bara lite färg"
Postad 25 February 2008 - 10:50
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Jag misstänker att det pågår rävspel bakom kulisserna. TSNVersand.de har varit en tillförlitlig leverantör till Sverige förrut. Nu står det med stora RÖDA bokstäver WE DO NOT SHIP DENON ITEMS TO SCANDINAVIA. Se här!Dags att bojkotta Denonprodukter?
Redigerat av Bullit, 25 February 2008 - 10:51.
Postad 25 February 2008 - 13:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det är solklart att Hifiklubben noterat att deras monopolställning fått sig en rejäl törn och att "man haft samtal för att rätta till problemet".
Postad 25 February 2008 - 13:07
Unregisterede8ab1a27
-
Unregisterede8ab1a27
-
Rookie
-
9 inlägg
Dags att bojkotta Denonprodukter?
Dags att börja bojkotta hifi-klubben?! Ngn måste ligga bakom ett sådant här initiativ och jag har svårt att tro att det är de tyska handlarna som klagar på att att vi skandinaver handlar för mycket hos dem
Postad 25 February 2008 - 13:51
KN
-
KN
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag har handlat för 30.000:- på HiFi-klubben under de senaste 2 åren men nu tänker jag bojkotta det stället.
Postad 25 February 2008 - 14:30
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Synd att inte Denon kan ana sig till att alternativet till att inte köpa Denon i Tyskland mycket väl kan bli att man köper ... Marantz (ed). Dvs att köpa på HK är inget alternativ. Även om Skandinavien inte är en stor marknad är det ju synd att "ge" bort kunder ...
Postad 26 February 2008 - 08:46
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Hm, intressant. Jag tänkte skicka en fråga till EU-upplysningen om Tsnversand's vägran att sälja till Skandinavien är ok enligt reglerna om fri rörlighet av varor inom EU men då har dom tagit bort den röda texten om att dom inte säljer till Skandinavien.
Undrar vad som hände?
Fortsättning följer.
Postad 26 February 2008 - 09:05
Unregistered28144
-
Unregistered28144
-
Användare
-
-
175 inlägg
Hm, intressant. Jag tänkte skicka en fråga till EU-upplysningen om Tsnversand's vägran att sälja till Skandinavien är ok enligt reglerna om fri rörlighet av varor inom EU men då har dom tagit bort den röda texten om att dom inte säljer till Skandinavien.
Undrar vad som hände?
Fortsättning följer.
Följer utvecklingen med spänning. Om Hifiklubben är inblandad på något sätt så har jag också lagt min sista krona i den butiken.
Postad 26 February 2008 - 09:53
Unregistered4fa1df97
-
Unregistered4fa1df97
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Det är klart att hifiklubben ligger bakom detta. De är livrädda för att tappa sin dominerande ställning och kunna ta ut hutlösa priser. Det otroliga är att de i sin marknadsföring säger nåt i stil med "vi kapar mellanhänderna, så att du kan få låga priser". Det som de egentligen säger är "Vi är ensamma på marknaden med de märken vi kör och då ser vi till att hålla priserna uppe, så att vi kan få ännu fetare marginaler på våra produkter..ps vi kapar också mellanhänderna så att vi får ännu bättre marginaler"
Postad 26 February 2008 - 12:09
Doxie
-
Doxie
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag kommer aldrig handla eller att rekommendera någon att handla från HiFi klubben.
Även om det inte är dom som ligger bakom denna blockad, så har deras agerande i denna
fråga varit (enligt mig) så långt ifrån service minded man kan komma.
Dom tänker bara på sitt eget monopol, och det är inget jag kommer att ge mitt stöd till.
Hellre så sätter jag mig i en bil och åker ner till Tyskland.
Postad 26 February 2008 - 12:12
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Undrar vad som hände?
Fortsättning följer.
Nu är texten tillbaka på Tsnversand.
Postad 26 February 2008 - 12:26
Doxie
-
Doxie
-
Användare
-
-
104 inlägg
Har precis kontaktat EU konsumentverket, återkommer med svar. Svar från TSN Versand:Hi, i’m sorry but i cannot tell you the reason .. we just don’t sell DENON to Scandinavia any longer. Mit freundlichem Gruß Helmut Sterdt TSN Versand, Vormstegen 20, 25336 Elmshorn Phone +49-4121-268145 Fax +49-4121-268146 http://www.tsnversand.de
Redigerat av Doxie, 26 February 2008 - 13:13.
Postad 26 February 2008 - 13:23
Doxie
-
Doxie
-
Användare
-
-
104 inlägg
Svar från HiFi-ReglerDear Mr. Sundberg,
I' m very surprised of what you tell us about other german resellers? Isn' t the selling to foreign countries the very best of what brings us the EU? We really can' t imagine what could have happened to cause these resellers not to ship to Scandinavia any more? But you must not be afraid, we won' t stop deliver to Sweden! :-)
But there is still one problem, and I guess you know already: the delivery dates of the AVR 3808 - most of all in black - are very long by now. Today or tomorrow Denon should get some more AVR 3808's in black, but we still don' t know how much we' re going to get. I will ask again tomorrow at Denon Germany for new delivery dates for this receiver...so if you want to, I might give you some news tomorrow as well?
Have a nice day! Elisabeth HIFI-REGLER
Redigerat av Doxie, 26 February 2008 - 13:23.
Postad 26 February 2008 - 16:38
Unregistered0ff54576
-
Unregistered0ff54576
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Var inne på Hifiklubben idag för att lyssna på AVC-A1HD och AVP-A1HD, den första butiken hade sålt sitt demoexemplar och den andra butiken hade sin utlånad för en mässa.
Vad fyller butikerna då för funktion?...
Mvh Birdie
Postad 26 February 2008 - 18:32
Zedo
-
Zedo
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Svar från HiFi-Regler
Dear Mr. Sundberg,
I' m very surprised of what you tell us about other german resellers? Isn' t the selling to foreign countries the very best of what brings us the EU? We really can' t imagine what could have happened to cause these resellers not to ship to Scandinavia any more? But you must not be afraid, we won' t stop deliver to Sweden! :-)
But there is still one problem, and I guess you know already: the delivery dates of the AVR 3808 - most of all in black - are very long by now. Today or tomorrow Denon should get some more AVR 3808's in black, but we still don' t know how much we' re going to get. I will ask again tomorrow at Denon Germany for new delivery dates for this receiver...so if you want to, I might give you some news tomorrow as well?
Have a nice day! Elisabeth HIFI-REGLER
Hon, och du, får gärna uppdatera oss imorgon med fler nyheter! Jag är grymt nyfiken på vad som händer. Mest av allt skulle jag ju vilja veta vad tsnversand har fått för order, och från vem. Jag satt och funderade lite igår på detta fenomen, men inget verkar ju vettigt. Denon borde ju vara glada att få sälja mer apparater. Handlarna i Tyskland borde vara glada att få sälja mer apparater. Om Hifiklubben ligger bakom, hur har dom lyckats?! Ett är då säkert, jag kommer icke att besöka Hifiklubben nåt mer. Hade funderingar på att köpa högtalare där men nu får nån annan mina pengar istället.
Postad 26 February 2008 - 20:23
rogggan
-
rogggan
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag har svårt att se att Hifi-klubben kan ligga bakom ett sånt beslut.
Men har inte bolagen en gräns för hur mycket de får exportera till ett annat EU-land innan man får börja lägga skatten i mottagarlandet, eller har jag fått det om bakfoten?
Postad 26 February 2008 - 20:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Doxie
Du kan ju börja med att byta avatar .. så att du inte ger Hfif klubben mer reklam ..
( även om jag vet att Hifi klubben stulit sin slogan )
Läst tråden och det låter mycket märkligt .. Kan bara vara påtryckningar från
Denon och Hifi klubben som gjort att de fattat detta beslut.
Är det så .. så bryter de mot vad EU står för ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 26 February 2008 - 20:37.
Postad 27 February 2008 - 10:17
Doxie
-
Doxie
-
Användare
-
-
104 inlägg
Doxie
Du kan ju börja med att byta avatar .. så att du inte ger Hfif klubben mer reklam ..
( även om jag vet att Hifi klubben stulit sin slogan )
Läst tråden och det låter mycket märkligt .. Kan bara vara påtryckningar från Denon och Hifi klubben som gjort att de fattat detta beslut.
Är det så .. så bryter de mot vad EU står för ..
Maveric 
Jo det känns som lite dubbel moral att ha denna avatar, jag tänkte faktiskt ändra den igår, men när jag går på inställningar på den här jobb datorn, så låser sig IE, så jag måste göra det från hemdatorn, och det glömde jag. Men den ska bytas, till något "roligare"
Postad 27 February 2008 - 10:29
Doxie
-
Doxie
-
Användare
-
-
104 inlägg
Svar från konsumentverket:Hej Markus,
Det här låter ju onekligen lite tråkigt med tanke på att möjligheten att kunna köpa produkter från andra länder till ett lägre pris (och därigenom öka konkurrensen) är själva syftet med den gemensamma marknaden inom EU.
Jag är inte helt insatt i konkurrensrätten, men ska försöka ge dig ett någorlunda bra svar på din fråga.
Det är i regel inte förbjudet för tillverkare eller generalagenter att tilldela s.k. exklusiva återförsäljningsavtal inom en geografisk marknad (som HiFi-klubben kanske har i Sverige). Ett sådant avtal får dock inte begränsa återförsäljarens rätt att även sälja till andra marknader (marknadsuppdelning).
Den situation du beskriver skulle kunna handla om konkurrensbegränsande samarbete om det nu skulle vara så att de tyska företagen förbjudits att sälja produkter till Skandinavien. Du kan hitta mer information här: http://www.kkv.se/t/Page____361.aspx
Jag tror att du kan få ett bättre och mer detaljerat svar om du kontaktar Konkurrensverket med din fråga.
Med vänliga hälsningar
XXXX XXXXX Jurist/Legal Advisor Konsument Europa/ECC Sweden
Konkurrensverket är dom som ska få mitt nästa mail
Postad 27 February 2008 - 22:00
Kettricken
-
Kettricken
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Om det kommer fram att HiFiklubben aktivt har stoppa tyska företag att sälja till svenska köpare så har de verkligen gjort bort sig.
Men man kan ju inte döma någon utan bevis.
Däremot anser jag att så länge Hifiklubben har monopol i Sverige på Denon så är de diskvalificerade för inköp från min sida. Tänk om man köper något från dem och de sedan som enda leverentören kursar.
Postad 28 February 2008 - 00:36
sjoden
-
sjoden
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Man ska ju aldrig säga aldrig men jag har svårt att tro att HiFi Klubben skulle kursa, de är ändå ettganska stort "litet" företag.
Men som sagt, man vet aldrig med sådana saker, den lokala butiken kan ju kursa det har hänt förut och kommer att hända igen. Men att hela HiFi Klubben skulle kursa ser jag som högst osanoligt.
Jag har förut varit en förespråkare för klubben men nu är det lite si och så med det. Problemet är dock att jag vill ha ett par ikon 6 och de är något svåra att få tag i billigare även om man importerar...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Gruppköp
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|