Vi Vinylsamlare
3715 svar till detta ämne
Postad 29 August 2009 - 11:35
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Jag började studera på universitetet. Då kom det. Var lite eksem i öronen tidigare, men när jag började på universitetet gick det över i en rätt kraftig inflammation. Bara ett tips om ni funderar på den framtiden, alltså.
I alla fall är det schysst med en vinyl och kaffe såhär lagom till frukosten, måste jag säga.
Det blir ju morgonstämning direkt :-)
Postad 29 August 2009 - 14:41
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
En skiva som varje hårdrockade vinylnörd bör ha i sin samling är Guns n roses - Appetite for destruction, tyska återsläppet från ca 2002. Den bör "320" ingraverad i innerspåret. Helt klart bästa versionen av skivan jag hört, då har jag jämfört den mot en gammal hollänsk LP, första japan CDn och MFSL CDn. Framförallt är det basen som är klart bättre på "320" utgåvan.
Den är slutsåld, vad jag vet, men man kan säkert hitta den på ebay om man letar nogrannt.
Postad 29 August 2009 - 21:57
Fujitsu
-
Fujitsu
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Laser inskriptionen i styx paradise teatre Lägger till några bilder på rariteter en del går inte att få tag i
Varför har du en motorsåg under sängen???
Postad 30 August 2009 - 22:33
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Varför har du en motorsåg under sängen??? 
Det är nog för att han ska kunna skydda sig mot stalkers och personer som avskyr oss vinylälskare :-)
Postad 01 September 2009 - 20:28
Nihilisten666
-
Nihilisten666
-
Rookie
-
3 inlägg
Hejsan ;D
Jag har ett par Picture Disc's som jag skulle vilja slänga upp på väggen, något tips på hur man på bästa sätt gör det ?
Postad 01 September 2009 - 23:08
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Köp en tavelram med glas eller liknande och sätt fast den i. Så har jag tänkt göra.
Postad 01 September 2009 - 23:26
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
köpt 80 skivor senaste 2 veckorna. har just halkat in på LP, ska ta o köpa en mig en bra skivspelare nu också.
tror jag är uppe i 8 ex av mauro scoccos första skiva nu, den är ju så otroligt bra att jag inte klarar av att inte köpa alla jag ser :-)
Postad 02 September 2009 - 08:37
Nihilisten666
-
Nihilisten666
-
Rookie
-
3 inlägg
Köp en tavelram med glas eller liknande och sätt fast den i. Så har jag tänkt göra.
tack för tipset ;D Köpte LP utgåvan av Rhapsodys "Power of the dragonflame" med åsikt att lyssna på den. Men tyvärr upptäckte man då att Picture Disc's inte låter särskilt bra ; ___ ; Så tänkte att dom gör mer nytta på väggen än vad dom gör i LP spelaren ;D
Postad 02 September 2009 - 08:39
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
köpt 80 skivor senaste 2 veckorna. har just halkat in på LP, ska ta o köpa en mig en bra skivspelare nu också. tror jag är uppe i 8 ex av mauro scoccos första skiva nu, den är ju så otroligt bra att jag inte klarar av att inte köpa alla jag ser :-)
Har du sökt för det där?
Postad 02 September 2009 - 14:01
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
tack för tipset ;D Köpte LP utgåvan av Rhapsodys "Power of the dragonflame" med åsikt att lyssna på den. Men tyvärr upptäckte man då att Picture Disc's inte låter särskilt bra ; ___ ; Så tänkte att dom gör mer nytta på väggen än vad dom gör i LP spelaren ;D
Uuuuuuh! Alla splirrans?
Postad 02 September 2009 - 14:08
Nihilisten666
-
Nihilisten666
-
Rookie
-
3 inlägg
Uuuuuuh!
Alla splirrans?
Japp ;D fick den för 100kr,ett ganska bra kap om du frågar mig.
Postad 03 September 2009 - 13:49
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Fick hem White Wolf; Standing Alone, idag. Fodralet var ju lite nött men skivan var i perfekt skick. Inte en repa, jippee!
Blev lite paff för jag hade förväntat mig framsidan med vargen som står i vatten med framtassarna som ser ut som ankfötter men istället var det en bild av ett vargansikte i neonfärger. Tydligen så finns det olika omslag beroende på vart den är köpt. Jag hade den på 80-talet och köpt i Sverige och då var det det förstnämnda omslaget men detta ex är köpt från Storbritannien.
Edit: Ajajaj....såg ju nu att dom är från Canada!! Då skulle jag ju köpt ett Canadensiskt exemplar. Tog för givet att dom var engelsmän. Jaja, hoppas det inte skiljer så mycket på pressarna.
Redigerat av Unregisterede10e9503, 03 September 2009 - 13:59.
Postad 16 October 2009 - 09:53
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Denna tråd behöver revivas!! Vinyl gäller väl alla årstider
Köpt Immortals "All shall fall" och Paradise Lost "Faith divides us, death unites us" under september. Just nu ligger 2 bokningar på Hypocrisys och Rammsteins släpp. Känns som om när alla mina favoritband släpper nytt vill man ha det på vinyl i första hand, cd går att komplettera med sen!
Postad 16 October 2009 - 11:26
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Känns som om när alla mina favoritband släpper nytt vill man ha det på vinyl i första hand, cd går att komplettera med sen!
Fast i Paradise Losts fall följde cdn också med, fast utan omslag/jewelcase. Generöst i vilket fall tycker jag!
Postad 19 October 2009 - 21:28
barrman
-
barrman
-
Användare
-
-
153 inlägg
Köpte svarv för cirka en och en halvmånad sedan och känslan att botanisera i sunkig secondhand miljö för att sedan vandra genom stan med det mest klassiska av atribut, skivpåsen är oslagbar.
Ni som jag som befinner i huvudstaden kan göra fin fina fynd hos record hunter st:eriksgatan dels har de rimligt prissatt beggad vinyl på övervåningen. Men tar man trappan ner går förbi silverdiskarna så kommer man till ett litet rum med enorm mängd osorterad vinyl, 10 skivor för en hundring.
Har kommit hem med flera fina deutche gramophon inspelningar med herr Karajan.
Har även fått tag på Di leva, Neneh cherry, Eva Dahlgren, Scritti Politi, Bowie och en rackarns annat,
rekommenderas.
Postad 20 October 2009 - 18:28
tempter
-
tempter
-
Rookie
-
4 inlägg
Ny på forumet och gläds åt den betydligt vänligare jargången (rättstavningefunktionen säger ifrån här men det skiter jag i  ) än vad som bjuds på till exempel Sweden Rocks message board.
Stor vinylsamlare är jag också. Vill påstå att i princip hela min skivsamling är just vinyl. Runt 700 skivor.
Har givetvis en massa cd-skivor också eftersom jag missbrukar musik men om jag kan få tag på vinylskivorna till en överkomlig peng så byter jag helst format från cd till vinyl.
Man får ju så mycket mer. Dessutom måste man vårda dom på ett annat sätt än cd.
Vad som är kul nu när nedladdningstiderna har tagit över musikbranschen är att de band som släpper vinylskivor gärna gör något speciellt utav utgåvan.
Köpet t ex senaste Judas Priest-boxen. Då får inte bara 3 vinylskivor utan även en maffig poster plus lyssningsex. på cd om man inte vill slita på vinylen...eller kanske ha i bilen. Cd-skivorna är förpackade i en frän bok. Mycket exklusivt.
Måste även slå ett slag för The Devil's Blood som gjorde samma sak (försökte hitta en bild på deras otroligt snygga vinylutgåva utan resultat) med bokbundet omslag. Och samma sak där. Poster, cd-ex samt en patch för jeansvästen 
För dom som inte känner till The Devil's Blood s rock'n'roll i stil med Roky Erickson fast lyriken är mycket mörkare än de flesta rock'n'rollband.
Ok, det var allt jag ville.
Bra initiativ med vinyltråd!!!!
Postad 20 October 2009 - 20:01
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Ny på forumet och gläds åt den betydligt vänligare jargången (rättstavningefunktionen säger ifrån här men det skiter jag i ) än vad som bjuds på till exempel Sweden Rocks message board. Stor vinylsamlare är jag också. Vill påstå att i princip hela min skivsamling är just vinyl. Runt 700 skivor. Har givetvis en massa cd-skivor också eftersom jag missbrukar musik men om jag kan få tag på vinylskivorna till en överkomlig peng så byter jag helst format från cd till vinyl. Man får ju så mycket mer. Dessutom måste man vårda dom på ett annat sätt än cd. Vad som är kul nu när nedladdningstiderna har tagit över musikbranschen är att de band som släpper vinylskivor gärna gör något speciellt utav utgåvan. Köpet t ex senaste Judas Priest-boxen. Då får inte bara 3 vinylskivor utan även en maffig poster plus lyssningsex. på cd om man inte vill slita på vinylen...eller kanske ha i bilen. Cd-skivorna är förpackade i en frän bok. Mycket exklusivt.
Måste även slå ett slag för The Devil's Blood som gjorde samma sak (försökte hitta en bild på deras otroligt snygga vinylutgåva utan resultat) med bokbundet omslag. Och samma sak där. Poster, cd-ex samt en patch för jeansvästen  För dom som inte känner till The Devil's Blood s rock'n'roll i stil med Roky Erickson fast lyriken är mycket mörkare än de flesta rock'n'rollband.
Ok, det var allt jag ville. Bra initiativ med vinyltråd!!!!
Tackar så hemskt mycket för de varma orden. Vi vinylälskare måste ju ha någonstans att hänga :-)
Postad 30 October 2009 - 19:16
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
köpt 80 skivor senaste 2 veckorna. har just halkat in på LP, ska ta o köpa en mig en bra skivspelare nu också. tror jag är uppe i 8 ex av mauro scoccos första skiva nu, den är ju så otroligt bra att jag inte klarar av att inte köpa alla jag ser :-)
Och jag tycker att jag överkonsumerar vinyl
Postad 31 October 2009 - 20:23
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Okej, har varit en vecka i Polen vilket inkluderade ett besök i Krakows Stalinindustriområde för att se Sunn O))) på en teater. Det var grymt bra och jag köpte Monoliths & Dimensions. Egentligen skulle jag mest sitta och skriva om hur bra livet är med en limpa cigg och fem kilo polsk korv, men den här Sunn O)))-vinylen låter ju så sjukt bra att jag skippar ciggen samt korven och bara onanerar öronen istället.
Herregud, alltså!
edit: För att klargöra har jag ju CDn av skivan sedan ett bra tag tillbaka. Men vinylen har, för att dra fram den gamla klyschan som verkar ha skapat något slags längre och våldsammare krig än det 30-åriga, och för att inte tappa tråden här har ju då vinylen alltså högre upplösning. Så korv, cigg och högre upplösning. Vad mer behöver EN MAN!?
Redigerat av Young Team, 31 October 2009 - 20:30.
Postad 02 November 2009 - 13:50
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
cigg
...är mycket viktigt. Begagnade skivor kan ofta lukta lite cigg. Det är bra. Jag kan tipsa om discogs.com, där man kan köpa begagnade skivor av privata säljare, som rankas av andra köpare. Som på ebay, fast det inte är någon auktion. Går att deala. Kompletterade min New Order samling häromsistens med två 12or, Ceremony och Mesh. Hade bara 7orna förut. För övrigt har Spiritwalker den coolaste avataren på hela nätet, medan Young Team har bästa nicket. Den här tråden ÄR kvalitet. Välkommen tempted  Och förstås Sidelakebob!
Redigerat av paul_on_fuzz_bass, 02 November 2009 - 14:00.
Postad 02 November 2009 - 16:52
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Gjorde ett riktigt beg. kap häromdan. Jason and the scorchers - Still standing mitt gamla ex är sönderspelat sen länge.. 10 spänn.
Postad 02 November 2009 - 16:55
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Jason - Yieehaaa. Dom såg jag på Roskilde 1985
Deras plattor gick varma på den tiden....
Postad 02 November 2009 - 17:01
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Jason Ringenberg har gjort en del bra prylar på senare år.
Postad 02 November 2009 - 18:54
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
För övrigt har Spiritwalker den coolaste avataren på hela nätet, medan Young Team har bästa nicket. Den här tråden ÄR kvalitet. Välkommen tempted Och förstås Sidelakebob!
Där ser man.......... Tack för komplimangen
Postad 03 November 2009 - 03:47
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Den här tråden ÄR kvalitet.
Rent ut sagt skitkul att du tycker det. Skönt att det uppskattas!
Postad 03 November 2009 - 11:38
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag kan tipsa om discogs.com, där man kan köpa begagnade skivor av privata säljare, som rankas av andra köpare. Som på ebay, fast det inte är någon auktion. Går att deala. Kompletterade min New Order samling häromsistens med två 12or, Ceremony och Mesh. Hade bara 7orna förut.
Skulle helt klart våga nämna www.gemm.com som en bättre sida än Discogs. Fan, det var sjukt länge sedan man beställde någon skiva över Internet. Gillar ju det här med att gå till Posten för att hämta ut en skiva istället för någon slags bok eller annat trist.
Postad 05 November 2009 - 23:46
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Okej, en kompis sa att Alvglans hade fått in en hel del vettigt i sina backar med beg. vinyl. Vi hade först som mål att utnyttja ett par reakuponger från Burger King (seriöst, vem säger nej till erbjudandet "köp en BIG KING och få TVÅ) jag fått med Posten. Men på vägen tillbaka hem gick vi ju förbi där. Fanns en hel del schyssta grejer, en del mindre vettiga grejer. Mycket man redan hade också.
Kom ut med en LP av Diana Ross och en 12" med Pop Will Eat Itself. Snittpriset på grejerna ligger på typ 30 st. men om man vill ha något i stil med "Indianmusik från Colombia" räcker det med en tia. Alvglans backar rekommenderas i alla fall om man vill bygga ut samlingen en aning för mindre mängd pengar. "Dark Side of the Moon" fanns, och som tur för er Pink Floyd-fans utan den så gillar jag ju inte Pink Floyd.
Sedan vill jag rikta en varning mot skivbutikerna med vinyl i Stockholm. Har ni inte Broadcast & the Focus Group-vinylen när jag ger mig ut för att kolla i morgon kommer era butiker få sniglar i ögonen!
Postad 06 November 2009 - 14:39
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
1. En 12" med Pop Will Eat Itself. 2. Sedan vill jag rikta en varning mot skivbutikerna med vinyl i Stockholm. Har ni inte Broadcast & the Focus Group-vinylen när jag ger mig ut för att kolla i morgon kommer era butiker få sniglar i ögonen!
1. Du måste köpa fler. Skynda dig! 2. Blev det slagsmål?
Postad 06 November 2009 - 16:12
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
1. Fan, jag har fått nog av snabbmakaroner med bacon och ketchup. Fan, räcker med två månader, vill inte genomlida en tredje!
2. Nej, men allt jag ville åt verkade vara problematiskt att få den här veckan. Jag kompromissade genom att köpa The Crepes LP och nu sitter jag här och försöker övertala mig själv att jag gjorde rätt och att jag nog borde börja städa lite inför det här så kallade finbesöket och så.
(obs Paul, finbesöket gillar ju då New Order och Factory mycket, så det är alltså ett riktigt finbesök obs)
Postad 06 November 2009 - 16:51
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Blev en sådan idag,och är mycket nöjd för foo fighters ä nog det bandet som har gjort flest låtar som jag verkligen gillar. Snygg va skivan också, dubbel vinyl och många fina bilder även på fodralen runt skivorna.
Postad 09 November 2009 - 11:39
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
1. Fan, jag har fått nog av snabbmakaroner med bacon och ketchup. Fan, räcker med två månader, vill inte genomlida en tredje!
2. Nej, men allt jag ville åt verkade vara problematiskt att få den här veckan. Jag kompromissade genom att köpa The Crepes LP och nu sitter jag här och försöker övertala mig själv att jag gjorde rätt och att jag nog borde börja städa lite inför det här så kallade finbesöket och så.
(obs Paul, finbesöket gillar ju då New Order och Factory mycket, så det är alltså ett riktigt finbesök obs)
Ja det är mycket problem. Om man har lyckats få så fina vänner som gillar NO och Factory, skall man så klart vara rädd om dem. Jag har bara en sådan vän. Det är alltid välstädat när han kommer. Själv köpte jag på vinst och förlust denna: http://t2.gstatic.co..._tarotsport.jpgTyckte att det lät som Jean Michel Jarre först, men sedan öppnade sig skivan och nu tycker jag att den är rätt bra. Jag kan inte förbehållslöst rekommendera Tarot Sports med Fuck Buttons, men för er som kanske gillar Mogwai och annat liknande är det bra att känna till att förra skivan producerades av Mogwaifolk.
Postad 09 November 2009 - 17:40
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Hej, Paul. Mina vänner som gillar Factory och så är två till antalet. De är kvinnor också. Alltså måste det vara mycket välstädat och bra mat, annars får man sopkvastar och grejer i skallen. Nu var det dock både mycket välstädat och mycket bra mat, oturligt för dem har jag ju redan en kvinna. Jag vill bara nämna det här eftersom jag dömer ut kvinnofolk totalt om de har fel musiksmak. Jag vill inte leva en del av livet utan att kunna spela vad jag vill, då blir jag hellre en mycket arg, ensam och bitter ungkalrsgubbe med mycket fritid.
"Tarot Sport" har jag för övrigt varit rätt hypad på ett tag. Jag fick "Street Horrsing" på 2LP förra året och gillade den, och nu ska det tydligen dessutom vara rätt dansant (vilket i alla fall jag tycker verkar mer intressant). När jag tänker efter var det egentligen rätt konstigt att jag inte köpte "Tarot Sport" under min runda i helgen, men jag brukar tappa skallen i backarna när butiken inte har en skiva som "borde" finnas. Då får jag alltså panik och köper första bästa som kan vara bra, utan att tänka på att det kanske finns något bättre.
Men skivan med The Crépes är grym också!
Postad 10 November 2009 - 10:20
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Hej Paul!
jag tycker att den typen av elektronisk musik som FB gör på Tarot Sportts låter extra bra på vinyl. De syntetiska ljuden blir mer behagliga. Jag har också ett tvångsmässigt beteende när jag är i skivbutik; har de inte den eller de skivor jag vill ha köper jag något annat. Väl medveten om hur svag jag är brukar jag i sådan lägen ställa mig vid 10 krs backen, och köpa en skiva med t ex Pugh Rogefeldt. Det har hänt att jag kastat skiva sedan. Lite bulemivarning.
När det gäller Crepes, är det ett band som gör mig misstänksam. Dels för att de är svenska (?) och därför (fördom:) osjälvständiga och trend-ängsliga, dels för att de är från GBG och verkar var mer än lovligt retro (tänk obehagliga Fibes Oh Fibes). Mina fördomar säger att de gör musik som på ytan är attraktiv för en indie-gubbe, men som vid en närmare betraktelse bara är ett musikaliskt modereportage.
Du får gärna övertyga mig om att de är bra. Jag har förstås inte hört dem utan redovisar bara mina fördomar.
Slutligen verkar det mycket bra med tjejjerna. Jag vill gratulera. De flesta lite äldre tjejjer tycker om Eric Gadd och inte NO. Du är tuff.
Postad 10 November 2009 - 12:16
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Hej Marcus,
Det du säger om The Crepes stämmer, men vilket svenskt band stämmer det inte in på? Eller band som blir lovligt hypat överallt, för den delen? Jag gillar produktionen som Studiokillarna brukar ha, vilken är helt lagom cheesy. Plussa på den här med ett rätt svängigt band som tar lagom mycket från äldre fransk Schlager och har en sångare som blandar 10% Texassläp med 90% Gnällbältet när han sjunger på engelska. Nu låter det här säkert jättedåligt, men om du droppar dina fördomar kan det säkert vara kul ett tag. Dessutom är det helt klart bättre än trenden med skäggubbar som plinkar lite på akustisk gitarr och gråter över att de är på turné samtidigt som de inte tog med sig alla 70-talsåterutgåvor av Beach Boys och Neil Young (det är dräpande argumentering här).
Men alltså, skulle jag köpa bara skivor jag kände att jag kunde lyssna på hela livstiden, skulle jag ha en lagom mycket dyrare stereo och typ fem skivor.
Jag kan heller inte ställa mig vid en reaback och köpa en skiva. Nu kommer jag ju ut ur garderoben som värsta hipstern här, känner jag, men reabackar brukar vara fulla av saker man har och resten vill man ofta inte ha. Så oftast är det rätt jobbigt att stå där och se hela Donna Summers diskografi som man gillar mycket och som helt plötsligt kostar typ fem spänn. När du dessutom berättar att du kan slänga de här skivorna efter lyssning/ar är det tillräckligt för att jag helt klart skulle kunna hamna i en djup existentiell kris nästa gång jag ställer mig vid en reaback.
Angående majoriteten av äldre kvinnor är jag rädd för dem. Nu brukar jag ofta intala mig att jag är lite yngre än målgruppen för Eric Gadd och även om jag har träffat på äldre kvinnor med god smak har de alla skrämt mig rejält. Om det beror på att jag då varit lite yngre eller att de visat sig vara helt väck i skallen låter jag vara osagt. Men om det är så att de är väck i skallen förstår jag ditt dilemma här, plus att jag känner stark sympati med dig.
Postad 10 November 2009 - 17:10
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Hej Besir!
Du har rätt i allt du skriver. Mitt äckel över ny-indie, ny-soul etc etc, började när jag skjutsade en grannes tonåring till gitarrträningen. Alla såg ut som om de kunde ha spelat med Kim Wilde och köpt kläder på J&C. Min son (2,5 år) fick en Ramoneströja köpt på H&M. Timo Räsinen är "indie" etc etc.
Då tänkte jag att det är nog bättre med Eric Gadd tjejjer.
Bara för att du är du och verkar ärlig i ditt uppsåt att hjälpa mig från fördomar skall jag lyssna på Crepes.
Besir och ni andra kan ta och lyssna på Link Wray, Raw Hide eller varför inte Hang On. Link Wray är just nu bäst. Svårt med vinyler dock.
FRÅGA: Är det någon som har hört Kraftwerks nymasterinagr på LP?
/Marcus
Postad 10 November 2009 - 21:44
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
CD-utgåvorna är ett bra lyft, vinylerna har jag inte hört. Får man köpa dem en och en eller kommer de också som box? Kraftwerk om några lär ju kunna få till en rejäl vinylbox bra.
Postad 11 November 2009 - 10:52
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Det verkar som om Kraftwerk remasters kommer på vinyl på måndag: http://www.amazon.co...a...2933&sr=1-1Då skall jag köpa Autobahn, som jag inte har. Lyssnade på Crèpes (en brun skiva på spotify). Det var bra gjort av dem. Inta alls dåligt. Den här vill jag ha: http://www.amazon.co...bxgy_m_h__img_aBara starx över 3000 kr. Inte mer än en bra pickup.
Postad 12 November 2009 - 10:14
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Ja, Pixiesboxen vore ett måste om det inte vore för att det är typ fjärde gången man skulle köpa alltsammans. Lär också vara slutsåld lagom tills att man känner sig trygg med att bränna cashen.
Postad 13 November 2009 - 12:49
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Mitt Riaasteg har vart på verkstan 3 månader så jag har inte köpt en svartplätt på länge. Men jag sitter här på kontoret och sögglar och tänkte få tiden att gå genom att ge ett vinyltips.
james_cover.jpg 49.62K
0 Antal nerladdningarVad i h**te tänker Ni kanske. Storbandsjazz????????? Om Ni har tråkigt så läs igenom den här rescensionen: http://www.tnt-audio...cs/james_e.htmlLiksom jag är skribenten inte speciellt förtjust i storband. Liksom jag misstänker skribenten att det kan handla om en av dom absolut mest välljudande vinyler som pressats. Ergo: Rata inte den om Ni snubblar över den på loppis eller dyl. Jag köpte ett knippe Sheffield Lab för 2 år sen till mkt överkomligt pris. Vill jag imponera på vinylskeptiker så är det dom som spelas först.
Postad 16 November 2009 - 17:16
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Vill bara ge ett tips. Om man gör sig själv mycket deprimerad, genom att till exempel köpa en massa tvättmedel och strumpor, så kan man alltid avsluta med att köpa Fuck Buttons "Tarot Sport"-vinyl för att komma på bättre humör.
Och tack för tipset, Paul!
Postad 16 November 2009 - 18:47
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Tycker Crepes var ett rätt bra band då det begav sig, Sålde bra så jag är inte förvånad att den är lätthittad i backarna. Hoppas jag tänker på rätt band nu Mitt storbandstips är den här: http://www.ginza.se/...mp;artNr=201531kvalitetsproblem med vinylen så köp den på cd. Tar emot men ..
Redigerat av Sidelakebob, 16 November 2009 - 18:48.
Postad 16 November 2009 - 18:52
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Tack för tipset Bongo!
Jag är mätt på att köpa skivor p g a ljudet. Har köpt några begagnade orgelskivor på proprius, med sagolikt ljud för en femma. Tackar även för tipset om Sheffieldskivan, som låter bra ioch kan användas efter det att man mekat med pickisen med hjälp av Hifi News Skivan. Jag är också mätt på att för fjärde gången köpa skivor man redan köpt och hört.
Är det någon som vet om Mogwais andra och tredje platta skall ges ut igen på LP? Jag missade de förra och de säljs nu beggade för tusenlappen
Sen tycker jag att det vore bra om Sidelakebob gav lite tips på rockabilly och proto-rockenroll på vinyl. Köpte nyligen Rumble-samlingen med Wray på CD. Den låter verkligen bra (Rhino), men man lustar efter riktiga LPs.
Er/Paul
Postad 16 November 2009 - 19:02
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Hej Paul.
Fatboy och John lindberg har nya fräscha alster ute på vinyl som kan vara värda att kolla upp.
Postad 16 November 2009 - 19:31
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Så sant. Man ska i första hand köpa den musik man gillar. Jag kör igenom
70-talet. Något som jag valde bort när jag började med punken i
slutet av decenniet. Finns mkt bra att ösa ur där.
Annars har det kommit en del bra nypressar. Smiths "The Queen is Dead"
ska jag köpa på Mediamarkt när jag har nåt att spela den med. Police
"Syncronicity" likaså.
Å nu när dollarn är hyggligt låg får det bli en fet beställning till Julklapp.
Mothership, Miles Davis "Kind of Blue". Jennifer Warnes "The Hunter"
, Hugh Maskele mm...
Paul: Om du hittar Sheffield Labáre - köp dom åt mig. Du får hittelön
Redigerat av Bongo_Mongo, 16 November 2009 - 19:37.
Postad 16 November 2009 - 20:07
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Lite hårdare ..Pimps kanske kan falla någon i smaken dock finns endast trdje skivan Bingo på vinyl. http://www.myspace.c...townpimpssweden
Postad 16 November 2009 - 23:07
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Är det någon som vet om Mogwais andra och tredje platta skall ges ut igen på LP? Jag missade de förra och de säljs nu beggade för tusenlappen
Har inte hört något om det, men jag hoppas att det händer (i alla fall med "Come On Die Young", som jag tycker är deras bästa). "Ten Rapid" är den enda mer lätthittade av de tidigare, men så har jag för mig att den kommit ut tre gånger på vinyl (2 ggr 12" och en gång 2x10"). Angående tidig rock tycker jag Paul ska kolla in samlingen "Roll Your Moneymaker" med (svart) rock från 1948-1958. Mycket bra ljud där också. Och nu är inte det här vinyl, men faaan vad jag är sugen på den där boxen med alla Eddie Cochrans inspelningar. Har för mig att den kom ut på Bear Family och kostar en hel del, men som tur är står ju julen nästan för dörren, he he.
Postad 16 November 2009 - 23:37
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Cochran boxen har jag. Mycket trevlig utgåva, Hojta till om du undrar något.
Postad 17 November 2009 - 00:17
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Tack Bob!
Skall spotifya dem i morgon (de kanske inte finns?). Har faktiskt några Stray Cats skivor hemma. Och även Slim Jim Phantoms soloskiva (du vet Britt Eklands kille).
Det får nog bli lite lyxboxar till julen, kanske Miles D, som Bongo föreslår.
Och Du Besir/Young Team, så har CODY och Young Team redan getts ut och kostar en månadslön från snåla gubbar i Tyskland som köpt på spekulation. Jag undrar om de två innan Mr Beast (som går att få tag på på LP) planeras släppas. Sen vet jag inte det där med svart proto rockenroll. Jag har Atlantic R & B samlingen, men det är något dansig eller souligt över dem. Cohran och Wray låter mer som om de skulle slå en på käften. Eller sno ens bil. Som det skall vara.
Vill Bongo få en Cantate Domino i gott skick av mig så får han det.
En skiva som jag kan rekommendera just nu är Fall This Nations saving Grace på LP. Den är utgiven igen. Jag tror inte att de har kladdat på mastertejperna alltför mycket. Jävligt bra ljud på deras mitten av åttitaletsläpp. Frenz Experiment är ännu bättre (ljudet).
Natti-natti
Mark E Smith i Fall avgudar Wray (det är därför jag köpt Rhinosamlingen)
Postad 17 November 2009 - 00:33
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Och Du Besir/Young Team, så har CODY och Young Team redan getts ut och kostar en månadslön från snåla gubbar i Tyskland som köpt på spekulation. Jag undrar om de två innan Mr Beast (som går att få tag på på LP) planeras släppas. Sen vet jag inte det där med svart proto rockenroll. Jag har Atlantic R & B samlingen, men det är något dansig eller souligt över dem. Cohran och Wray låter mer som om de skulle slå en på käften. Eller sno ens bil. Som det skall vara.
Mark E Smith i Fall avgudar Wray (det är därför jag köpt Rhinosamlingen)
"Young Team" har jag återutgåvan av. Boxen med fyra vinyler. Så ingen nöd där. "Come On Die Young" har väl inte släppts på nytt i vinylformatet, eller har jag råkat ut för århundradets miss? Jag har inte så mycket koll på olika bolag när det kommer till tidig rock. Var rätt få skivor som inte kom ut som singlar från början, så det är lättare att hålla koll på artist och låt än hela faderullan. Men angående Cochran och Wray är väl det nästan det enda som inte låter likt någon Teletubbiesvariant av den svarta diton från samma period? Och för övrigt dansar jag hellre än käkar anabola och far runt och slår folk på käften. Följer Marvin Seases lära: http://www.youtube.c...h?v=9-8tiFIVlDM
Postad 21 November 2009 - 09:58
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Årets julklapp?  Bra case för 7" vinyl. http://covers33.co.uk/
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Musik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|