Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *

1162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony AF 50/1,4 (Objektiv) 2 6,5 (1) Inga priser
Sony AF 50/1,7 (Objektiv) 9 7,5 (1) Inga priser
Sony AF 50/2,8 Macro 1:1 (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony HVL-F36AM (Blixtar) 1 7,33 (2) Inga priser
Sony HVL-F56AM (Blixtar) 1 7 (1) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A200 (Systemkameror) 6 9 (7) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 8,82 (16) Inga priser
Sony HVL-F42AM (Blixtar) 1 8 (4) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A200 + 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6 (Systemkameror) 1 7,67 (2) Inga priser
Sony AF 70-300/4,5-5,6 G SSM (Objektiv) 1 7 (1) Inga priser
Sony HVL-F58AM (Blixtar) 1 7,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 20 mars 2008 - 14:33

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

(...)
Fast dagen efter att jag beställt paketet så kom jag ju på att batteriladdaren är avsedd för det amerikanska nätet. Började att leta efter en ny laddare och såg då att en ny laddare skulle kosta mellan 1000 och 1600 spänn. ;) Hur i hel....te kan man ta så mycket för en laddare alltså?
(...)

Vi köpte vår Sony A100 från USA och battariladdaren drivs av en transformator som har ett uttag för den sladd som stoppas i eluttaget. Den sladden som följde med passade naturligtvis inte i våra elluttag. Men jag tog bara en sladd som egentligen hör till en numera trasig radio och tryckte in den. Fungerar utmärkt.
En sådan här apparatsladd har jag använt: http://www.clasohlso...spx?id=21957267

Postad 20 mars 2008 - 15:39

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Det låter great!

Nyss så var det en gubbe som ringde på dörren och höll i ett stort paket som var adresserat till mig. B)

Lyckan blev dock inte långvarig då han ville ha 1180 kr. Förmodligen tullavgiften. ;)

Kan dom inte ringa först innan dom kommer? Hur många har över 1000 spänn i kontanter hemma bara sådär? Riktigt idiotiskt tycker jag. Får hoppas jag hinner hämta den idag. Dom stänger nämligen om 40 minuter.

Postad 20 mars 2008 - 15:51

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
Lycka till, hoppas du hinner! Det lär bli en lång påsk för dig annars...

Postad 20 mars 2008 - 16:13

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Det låter great!

Nyss så var det en gubbe som ringde på dörren och höll i ett stort paket som var adresserat till mig. :(

Lyckan blev dock inte långvarig då han ville ha 1180 kr. Förmodligen tullavgiften. B)

Kan dom inte ringa först innan dom kommer? Hur många har över 1000 spänn i kontanter hemma bara sådär? Riktigt idiotiskt tycker jag. Får hoppas jag hinner hämta den idag. Dom stänger nämligen om 40 minuter.

Jag borde kunnat förvarna dig om det, sorry ;)

Postad 20 mars 2008 - 16:35

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0

Det låter great!

Nyss så var det en gubbe som ringde på dörren och höll i ett stort paket som var adresserat till mig. :(

Lyckan blev dock inte långvarig då han ville ha 1180 kr. Förmodligen tullavgiften. ;)

Bra pris iaf, ångrar att inte jag gjorde så B)
typ 1600 spänn mindre än vad jag gav.

Får väl köpa optik den vägen sen iaf.

Postad 20 mars 2008 - 17:10

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
K10D eller A200?
Vilken är bäst? Vill ha lite argument bakom också. Valmöjlighet bland objektiv är inte aktuellt för mig än.

För A200:
Billigare
A200 har nyare teknik(antar jag), jag gillar DRO-funktionen
Ligger riktigt bra i handen, vilket är viktigt!
Lättare och smidigare än K10D
Snabbare autofokus

För K10D
Tåligare, vädertät.
A200 har onödigt långt objektiv, och klen fokusring.
Bättre kit-objektiv
Smarta funktioner som inte finns bland andra märken.

Någon som har tips om bra, smidiga och billiga kameraväskor (max 500:-)?
Tack

Ps.
Ekke, jag kan nog lista ut vilken du lägger din röst på, men har du något bra argument så kommentera gärna.

Postad 20 mars 2008 - 17:25

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
måste ju säga att autofokusen med kitgluggen på sony inte är nått speciellt. Att den helt saknar gummering på baksidan av kameran är väldigt dåligt. Och speciellt för mig som efter en stunds krigande med kameran utvecklar varma händer ;)

DRO grejjen är ändå bäst å göra i tex camera raw.

ser faktiskt K10D och även K100D super som en bättre kamera. Men det är smak och tyck.
Bildkvaliten är bra på A200 och det är ju det man vill åt. Gillar man greppet och dessutom sonys idé med bara 1 hjul så är det ju ännu bättre!. Vädertätningen kan man i stort sätt ge blanka F i då jag inte tror att det kommer göra någon skillnad. Det ska vara ordentligt blött! för att det ska rinna in i ett modernt kamera hus.

Postad 20 mars 2008 - 17:40

cpt
  • cpt
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

K10D eller A200?
Vilken är bäst? Vill ha lite argument bakom också. Valmöjlighet bland objektiv är inte aktuellt för mig än.

För A200:
Billigare
Snabbare autofokus

För K10D
Tåligare, vädertät.
Bättre kit-objektiv

Tack

Ps.
Ekke, jag kan nog lista ut vilken du lägger din röst på, men har du något bra argument så kommentera gärna.

Jag har en A200 och vet inte mycket om K10D, men angående K10D's fördelar jämfört A200:
- vädertät var en grej jag tittade på innan jag slog till på kamera, så här i efterhand tycker jag inte att det spelar så stor roll att inte ha vädertät kamera. insåg rätt snabbt att chansen att man tar kort ute i ösregn är inte så stor.
- har inte upplevt fokusringen på kitobjektivet som någon nackdel, det har inte ens slagit som en tänkbar nackdel.
- bättre kit-objektiv är möjligt, vet jag inget om.
- smarta funktioner är möjligt, vet jag inget om.

Att kameran ligger bra i handen var också en grej jag tittade på innan jag slog till på min A200 (som låg bäst i min hand för övrigt) och det är däremot en grej som jag också känner nu i efterhand var väldigt viktig.

En nackdel med Sony kan vara att de inte har lika många objektiv att välja på som t.ex. Nikon och Canon (vet ej hur det är med Pentax). Men för en hobby-fotograf som jag finns det ändå fullt tillräckligt med alternativ.

Vad jag förstått så är det egentligen inte så stor skillnad på de här instegskamerorna, ett tips är att du gör en lista på de kanske 5 viktigaste egenskaperna du tycker kameran ska ha och sedan kör uteslutningsmetoden. Jag hade typ:
- bildstabilisator i huset
- grepp
- autofokus i huset
- vädertät
- valmöjligheter vid köp av objektiv
- design (den ska se snygg ut också ;)

Min A200 har allt utom vädertäthet och möjligtvis valmöjligheterna.. men jag är iaf väldigt nöjd med valet även i efterhand.

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Postad 20 mars 2008 - 18:18

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Lycka till, hoppas du hinner! Det lär bli en lång påsk för dig annars...

Haha joo då jag han allt! så nu har jag den äntligen. :( Ja att jag dessutom åker till Lund på praktik och kommer hem på fredag kväll hade inte gjort saken bättre.

Jag borde kunnat förvarna dig om det, sorry ;)

Haha det är absolut ingen fara. B)

Bra pris iaf, ångrar att inte jag gjorde så :(
typ 1600 spänn mindre än vad jag gav.

Får väl köpa optik den vägen sen iaf.

Absolut.. Landade på ca 5000 spänn allt som allt. :(

Postad 20 mars 2008 - 18:38

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

K10D eller A200?

För A200:
Billigare
Snabbare autofokus

För K10D
Tåligare, vädertät.
Bättre kit-objektiv

Tack

Ps.

det är olika klasser på dessa kameror, K10D är ju den gamla lite högre än instegsklassen på K10Dn.
Båda har is i huset.

jag skulle valt den som känns bäst, lättast att hantera.

Postad 20 mars 2008 - 20:19

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Tja jag tycker att Pentax objektivet är "skönare" att zooma med.

1180kr är förmodligen tullavgift ja.

Postad 20 mars 2008 - 20:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0

Ja enligt beräknad leverans så skall den komma idag. Dock vet jag inte om det är till mig eller om det är till Sverige. Men klockan 7.44 AM så va den i malmö och då stod det Out for delivery så jag antar att den lämnat malmö. :(

Tack för upplysningen Ekke! Vore utmärkt isåfall.

Explorer 45, menar du detta sigmat?

Har en kompis som har det och måste säga att det blir riktigt bra bilder med det.. Sen så kostar det ju en tusenlapp minder än Sonys också. ;)

Tja, det är nästan samma. Det jag kollade på är APO DG vilket skall vara bättre än DG:t som du postade. B) Kul att han är nöjd iaf! Om man köper A200 kitet så blir Sony 75-300 $19 (118 SEK) billigare än Sigmat.. Borde man lita på FOTO och tro att Sonyt är bättre?

Postad 21 mars 2008 - 00:11

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Verkar ju lite intressant att ta hem från USA.. Vet att jag vill ha upp till 300mm iaf men står lite i valet och kvalet vilket objektiv man skall ta till av dessa tre:

Vilket är bäst??

Har själv använt Sigman en del. Körde det tillsammans med en A100, bland annat under en safariresa till Kenya. Jag upplever objektivet som skarpt - ända ut i kanterna. Känns välbyggt. Tyvärr gav det upp hoppet (och började hacka vid fokusering) efter cirka 4000 bilder, men eftersom garantin gällde så var det inga problem.

Läste en del innan jag köpte det. Med tanke på priset verkar testarna eniga om att det mer eller mindre är ett fynd. Särskilt APO-varianten skall ge extra valuta för pengarna.

Lycka till!

// Anders

Postad 21 mars 2008 - 01:06

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
ja, ska man köpa sigma skall man satsa på APO versionen.

Postad 21 mars 2008 - 01:44

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
En ny bra informativ site på engelska om SONYs kameror: http://dslr.sony.com...Alpha/index.htm

Postad 21 mars 2008 - 10:58

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
What I liked:

Very good photo quality at lower ISO settings or in RAW mode
Well built, easy-to-hold body
Sensor-shift image stabilization reduces blur on most legacy Minolta and all forthcoming Sony lenses
Dust reduction system
Full manual controls
RAW image format supported; good editing software included
Snappy performance in most areas
Support for wireless flashes
Best-in-class battery life
Optional battery grip
USB 2.0 High Speed support

What I didn't care for:

Soft JPEG photos, with too much noise reduction above ISO 200 (in low light) and ISO 800 (in normal light)
Great RAW photo quality shots that camera is capable of producing much better looking JPEGs
Sluggish low light focusing
Small viewfinder can be hard to see in low light
No live view support (only mentioning this since most of the competition has it now)
Legacy hot shoe limits third party flash options
18 - 70 mm kit lens isn't the greatest (lots of corner blurring)

No remote capture support
Manual not terribly detailed

Digital Camera Resource Page testar SONY A200.

Redigerat av FEA, 21 mars 2008 - 10:58.

Postad 22 mars 2008 - 00:18

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

What I liked:

Very good photo quality at lower ISO settings or in RAW mode
Well built, easy-to-hold body
Sensor-shift image stabilization reduces blur on most legacy Minolta and all forthcoming Sony lenses
Dust reduction system
Full manual controls
RAW image format supported; good editing software included
Snappy performance in most areas
Support for wireless flashes
Best-in-class battery life
Optional battery grip
USB 2.0 High Speed support

What I didn't care for:

Soft JPEG photos, with too much noise reduction above ISO 200 (in low light) and ISO 800 (in normal light)
Great RAW photo quality shots that camera is capable of producing much better looking JPEGs
No live view support (only mentioning this since most of the competition has it now)

Manual not terribly detailed

Digital Camera Resource Page testar SONY A200.

med andra ord..Så är nackdelarna fler och värre en fördelarna?.

Postad 22 mars 2008 - 00:58

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
Ja du arvin, de "nackdelar" du ser är är knappt nackdelar. sökaren är samma som i A100 dvs större å ljusare än t.ex. 400d. men visst det är ju inte en FF sökare.
3de parts blixtar finns de gott om sigma och metx t.ex.

Jag ser knappt nått som har med kameran å göra där, mer som att de måste skriva nått som är negativt.

jag kan lägg in lite jämförelser:

Från trusted review:

Nikon D60
Features 6/10
Image Quality 8/10
Value 7/10
Total 21
Overall 7/10

Citat TR "I can't say this is my favourite of Nikon's cameras, the auto focus in particular is lacklustre, and there are a few niggles, such as the odd patch of underexposure. Overall though it's a good entry level model, which is easy and straightforward to use, with plenty more features under the hood to progress and improve your photography."

Sony A200
Features 8/10
Image Quality 10/10
Value 10/10
Total 28
Overall 9/10

Citat TR "The Alpha A200 is an important model for Sony, since it is now the entry model for a growing DSLR system. It ticks all the right boxes, with an attractive and easy-to-use design, brisk performance and good picture quality. Its feature set will leave advanced amateurs and semi-pros wanting more, but that's pretty much the idea of an entry-level camera. For the price it offers a comprehensive package for the first-time user with very few problems. Could Sony overtake Nikon this year?"

Från Imaging resource:
PRO:
* Good body size, solid feel
* Easy to learn and use
* Great grip
* No-nonsense design
* 10.2-megapixel sensor
* Function button makes access to commonly used functions easy
* Good menu design for quickly moving among selections
* Dynamic Range Optimization works well, preserving detail in highlights and shadows
* Infrared sensor detects approaching eye and starts autofocusing
* Super SteadyShot stabilizes images regardless of lens attached
* Auto pop-up flash great for full-auto shooters
* Very good high ISO performance
* Very good low light performance
* Excellent printed results
* Fast autofocus
* Good shot-to-shot times
* Excellent shutter lag numbers
* Good optical viewfinder accuracy
* Excellent harsh daylight performance
* Sensor holds onto detail very well, without significant noise suppression at low ISOs
* In-camera JPEG performance is good
* Very good flash range for an on-camera flash
* Very fast USB transfer speed
* Excellent battery life

Con:
* Kit lens is slightly soft in the corners
* Advanced DRO slows camera down when shooting rapidly
* Pop-up flash doesn't go very high
* Infrared sensor activates AF system when you don't want it to, like when you're just holding the camera
* Proprietary flash hotshoe
* Card write light is blocked by your thumb when holding the camera
* Slow startup and shut-down times
* Soft macro performance from kit lens
* Marginal Auto White Balance performance in incandescent lighting
* Flash coverage at wide angle was poor
* Flash must be raised for AF assist

en recension som man måste köpa, men var _mycket_ positiv från colorfoto.de :
http://www.colorfoto...ofo_payment.htm

Redigerat av ekke, 22 mars 2008 - 01:39.

Postad 22 mars 2008 - 01:00

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag hatar den här snön.. har inte kunnat gå utanför dörren med min Sony A200 idag. :(

Jag hoppas på bättre väder i morgon så man kan ut och testa den lite. ;)

Postad 22 mars 2008 - 01:42

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
Mer till Herr Arvin:

Jag kan fortsätta bara för att:

Popular Photography First Look

You get a camera capable of Excellent image quality (with resolution right around 2,000 lines), useful image controls such as DRO, a fine-performing lens, and image stabilization that will work with virtually any lens that fits on the camera.

e-Photographia Pre-Production Hands-On

Images straight out of the camera look good, and the camera isn’t too intimidating for a beginner. Also, metering works really well, making it easy to get images that are sure to astound anyone

who just jumped from point-and-shoot digicams to a DSLR.

Camera Labs

Well it may not have much beyond its predecessor (and indeed a couple of the A100’s features have gone missing), but for the money it’s still a great entry-level DSLR which stands-up well against

the competition. Its predecessor’s old rival, the Canon 400D / XTi is likely to become the A200’s new nemesis, especially with its superior high ISO performance, but with built-in stabilisation at a similar

RRP, the Sony still looks strong. It’s also looking good against Nikon’s new entry-level D60.

Let’s Go Digital

The new Alpha camera is Sony’s entry-level model and offers a stack of setting possibilities for a very attractive price. When we look back at the moment the Alpha 100 got introduced, and after

that the Alpha 700 with on top of that Sony’s promise to introduce a professional DSLR in 2008, and we look at the A200 now, we can say that Sony are definitely branding their name on the DSLR

market.

PhotoReview

Pictures from the test camera were similar to our test shots from the A700, with natural-looking colours and an attractive tonal balance that minimised the need for post-capture processing. Raw

files were clean and easily adjustable and the DRO control allowed us to take usable shots in contrasty lighting that would overwhelm a less-capable camera.

Trusted Reviews

In terms of overall performance the A200 is a definite improvement over the A100. As with most DSLRs the A200 starts up in well under a second, and shuts down again almost instantly on

power-off. The AF system is now much faster and more accurate, and is noticeably better at locking on quickly to low-contrast or poorly lit subjects, something that was a bit of a problem for the A100.

Digital Trends

This entry-level D-SLR has a lot of things going for it: quick focusing, fast shutter speed, lots of tweaks for those who want them plus it captures good 10MP stills with accurate colors and nice

contrast.

Alpha Mount World

For first time DSLR users, it should make transitioning from a point and shoot camera to a DSLR as painless as possible. The A200 has plenty of manual features to keep a new user busy and to

encourage advancement, and plenty of auto features just in case the manual features get tiring from time to time or, there simply isn’t enough time to make adjustments on the fly.

Imaging Resource

I’m happy to report that Sony has shipped a digital SLR that I find easy to recommend to anyone, a position previously held mainly by the Nikon D40/D40x and Canon Rebel XT/XTi.

osv osv

Jag måste säga att jag hatar den här snön.. har inte kunnat gå utanför dörren med min Sony A200 idag. :(

Jag hoppas på bättre väder i morgon så man kan ut och testa den lite. ;)

Passa på att gå ut så fort det inte snöar längre, solsken å snö är fint! Om du orkar kan du passa på vid soluppgången.

Postad 22 mars 2008 - 08:22

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Arvid heter jag Ekke =)

Jag har inte sagt att det är en dålig kamera. Det negative som jag ser det, gör att jag inte skulle köpa, även om det är en bra kamera.

Det är ju väldigt individuellt vad man prioriterar osv. Däremot så behöver ju inte en produkt jag inte gillar vara dålig.

Postad 22 mars 2008 - 12:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Arvid heter jag Ekke =)

Jag har inte sagt att det är en dålig kamera. Det negative som jag ser det, gör att jag inte skulle köpa, även om det är en bra kamera.

Det är ju väldigt individuellt vad man prioriterar osv. Däremot så behöver ju inte en produkt jag inte gillar vara dålig.

Jag hoppas att du inte baserar detta på denna text. :( då sitter du för mycket på nätet och för lite ute å fotar ;)

Manual not terribly detailed .

Postad 22 mars 2008 - 12:40

Arvan
  • Arvan
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
För mig så är det greppet och själva upplägget som inte funkar..kitglugg skulle jag inte använda iaf och inte heller jpeg.

gillar inte sonys kameror..Låt mig ogilla dem så ska ja låta dig dyrka dem =)

åter igen så måste man se båda sidorna av myntet..vissa har svårt för det.

Postad 23 mars 2008 - 19:07

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0

För mig så är det greppet och själva upplägget som inte funkar..kitglugg skulle jag inte använda iaf och inte heller jpeg.

gillar inte sonys kameror..Låt mig ogilla dem så ska ja låta dig dyrka dem =)

åter igen så måste man se båda sidorna av myntet..vissa har svårt för det.

Oj, har inte hört någon klaga på greppet förut. :) Har du stora händer måntro? Måste faktiskt säga att greppet vad det som fick mig att inte kunna välja Nikon eller Canon.

Postad 24 mars 2008 - 00:20

GandUlf
  • GandUlf
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Är lite i köptankar av min första systemkamera och står i valet och kvalet mellan pentax k200d och sony a200. Var och klämde på bägge häromdagen i affären och just sonyn hade så jäkla skönt grepp tyckte jag, satt verkligen som gjuten i handen. Måste säga att det är den enda stora fördelen framför pentaxen då jag troligen som nybörjare kommer vara nöjd med bägge kamrorna.

Lite off topic:
K200d hade dock bättre grepp än både k100d och k10d som jag också kände på. Klar förbättring då k100d kändes för liten och k10d kändes för kantig tyckte jag. K200d är nog den tredje skönaste kamera jag hållt i när jag varit runt och testat, ettan är sony a200 som sagt och tvåa nikons d80.
Vädertätning och möjlighet till att använda några gamla gluggar som pappa haft liggande sen 80-talet väger dock för pentaxen om man jämför med sonyn.

Blir troligen att jag köper i Hong Kong när jag ska dit om 2 månader så blir nog den kameran som jag får bäst erbjudande på där :).

Redigerat av GandUlf, 24 mars 2008 - 00:23.

Postad 24 mars 2008 - 00:27

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
Köper du i HK får du ett pang erbjudande va du än köper :) sony prylar är grymt billiga där. lägre priser än i usa om man handlar på rätt ställe.

Postad 24 mars 2008 - 00:31

GandUlf
  • GandUlf
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Köper du i HK får du ett pang erbjudande va du än köper :) sony prylar är grymt billiga där. lägre priser än i usa om man handlar på rätt ställe.

Har förstått det när man kollat runt vad folk har fått för 4-5k som jag kan tänka mig lägga ut :blink:.
Är nog mest ute efter Pentax, men verkar som man kan få tag på bättre erbjudanden vad gäller Sony än Pentax tycker jag. Men vi får se ;)

Postad 24 mars 2008 - 11:52

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Har haft Sonyn nu i några dagar och jag är faktiskt skitnöjd. Mycket roligare att jobba med än Canon 400D.

Den är lätt att förstå och använda, knapparna sitter enligt mig på bra ställen så man snabbt och lätt kan komma åt dem och greppet är riktigt bra. Upplever det inte alls som halt. Det sitter som gjutet i mina händer! :)

En annan liten rolig grej som jag upptäckte när jag skulle kolla på bilderna på TVn va att så fort man kopplade in den så kunde man istället använda TVn som betydligt större monitor när man tar kort. :blink:

En liten grej som jag kan störa mig lite på är att blixten kanske är lite låg.. man måste ta av motljusskyddet ifall man ska kunna ta bra kort med blixten på. Ingen direkt big deal men ändå.

Mvh
AlexanderE

Postad 24 mars 2008 - 12:51

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Har haft Sonyn nu i några dagar och jag är faktiskt skitnöjd. Mycket roligare att jobba med än Canon 400D.

Den är lätt att förstå och använda, knapparna sitter enligt mig på bra ställen så man snabbt och lätt kan komma åt dem och greppet är riktigt bra. Upplever det inte alls som halt. Det sitter som gjutet i mina händer! :)

En annan liten rolig grej som jag upptäckte när jag skulle kolla på bilderna på TVn va att så fort man kopplade in den så kunde man istället använda TVn som betydligt större monitor när man tar kort. :blink:

En liten grej som jag kan störa mig lite på är att blixten kanske är lite låg.. man måste ta av motljusskyddet ifall man ska kunna ta bra kort med blixten på. Ingen direkt big deal men ändå.

Mvh
AlexanderE

Värdefull info för folk som står i valet och kvalet att köpa en kamera.

Postad 24 mars 2008 - 14:06

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Japp och är det något nån undrar över så är det bara att fråga på. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 24 mars 2008 - 18:19

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Har själv haft min kamera i 2 veckor snart. Tog inga direkt seriösa bilder förrän när jag byggde ihop min nya "dator" Bilderna blev väl halvbra. Förmodligen för att jag körde med AWB på och inget direkt ljus på.

Postad 24 mars 2008 - 18:32

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Tycker AWB:n lyckas väldigt bra, 99% av bilderna jag tagit har den valt rätt vitbalans.
Ljuset är dock viktigt i foto. Tar en hel del halvtaskiga bilder själv nu i början när man lär sig :)

*edit*

Kör du men RAW ? då kan du ändra vitbalansen efteråt.
Den medföljande programvaran är ganska bra, iaf för att behandla RAWfilen.

Kom oxå ihåg att kameran bara visar hur verkligheten ser ut. Så ser det du fotar inte bra ut i verkligheten blir det ofta inte så bra på bild. Man kan dock liva upp en bild med redigering eller komponera bilden på ett snyggt sätt.

Redigerat av Myllerman, 24 mars 2008 - 18:49.

Postad 27 mars 2008 - 08:06

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0
"Our image quality results when using the 10-megapixel Large/Fine JPEG image mode were outstanding for an entry-level consumer dSLR. Using the Program exposure mode allowed me to produce very pleasing images with accurate and rich colors as well as good exposure.

Imager noise is very low at ISO speeds of 400 and below. At 800, you can start to see some speckling in the dark or low contrast areas of the image, when viewing them at 100% for critic inspection. At ISO 1600, the High ISO NR (Noise Reduction) feature seems to kick in and I found it does a good job of helping reduce the noise, however detail is lost in the process. Without this feature turned on (shooting at 1600), there's quite a bit of noise present, and 3200 is even worse.
"

Steves DigiCams har lagt upp sin recension idag..

Redigerat av FEA, 27 mars 2008 - 08:08.

Postad 27 mars 2008 - 09:52

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Idag kommer jag äntligen få min beställning från B&H Photovideo (beställde i Tisdags), det noterades Out for delivery för 25min sedan.

Jag beställde:

Sony A200
Sony HVL-36AM med omnibounce
2st Hoya UV filter

Detta blir min första kontakt med dslr världen så jag ser verkligen fram emot att få leka ikväll :D

Postad 27 mars 2008 - 15:55

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Såg idag att Expert har ett erbjudade på A200 med Tamron AF 55-200/4,0-5,6 DI II objektiv, "på köpet".
Totalt pris 6499:-
Är det ett bra objektiv? Om jag har förstått det rätt så är inte 4,0-5,6 speciellt ljuskännsligt...

Tack

Postad 27 mars 2008 - 16:30

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Såg idag att Expert har ett erbjudade på A200 med Tamron AF 55-200/4,0-5,6 DI II objektiv, "på köpet".
Är det ett bra objektiv? Om jag har förstått det rätt så är inte 4,0-5,6 speciellt ljuskännsligt...

Tack

Ja det är ett bra pris! Jag har länkat till en recension av 55-200, samt massa bilder tagna med objektivet.
Ska du ha 2.8 på 200mm blir det DYRT! billigast är nog tamrons 70-200 2.8 för ~7000 Kr :D sigma har även ett med hsm fast det är dyrare.

Postad 27 mars 2008 - 16:39

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Bra erbjudande, hade själv behövt ett sånt hehe :/

Postad 27 mars 2008 - 17:09

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Ok. Springer ner och köper imorgon då.
Tack =D

Postad 27 mars 2008 - 19:36

cpt
  • cpt
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tack

Jag har det objektivet och är väldans nöjd. För det priset ska du definitivt hugga. Jag köpte samma kit plus en väska för en tusenlapp mer ungefär.

P.S. har 4 bilder i mitt galleri här tagna med A200 och Tamron-objektivet.

Redigerat av cpt, 27 mars 2008 - 19:37.

Postad 27 mars 2008 - 21:11

NeoBoll
  • NeoBoll
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Är priset från expert inklusive kitobjektivet OCH tamron objektivet??
Kan inte hitta erbjudandet på deras hemsida??

Redigerat av NeoBoll, 27 mars 2008 - 21:12.

Postad 27 mars 2008 - 21:17

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

Är priset från expert inklusive kitobjektivet OCH tamron objektivet??
Kan inte hitta erbjudandet på deras hemsida??

elgiganten har ju prismatchning, så det borde gå att få detta paket hos dem också, de måste bara ringa expert och verifiera :P Om man nu inte har en expert i närheten

Postad 27 mars 2008 - 21:22

NeoBoll
  • NeoBoll
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Ja, det är sant, men var paketet med två objektiv? 18-70 och 50-200??

Postad 27 mars 2008 - 21:41

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Ja, det är sant, men var paketet med två objektiv? 18-70 och 50-200??

Ja, i paketet medföljde bägge objektiven för 6499:-. Hittade inte heller något på deras hemsida, men det låg ett reklamblad i vår brevlåda när jag kom hem idag. ^^.
Kanske nåt lokalt här nere i Malmö bara?

Postad 27 mars 2008 - 22:11

langmarker
  • langmarker
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Så är då A200-an på gång även här. Ska bli Tamron 70-300, prioriterar långa zoomen före lite extra skärpa kring 55-70mm..

Redigerat av langmarker, 27 mars 2008 - 23:16.

Postad 28 mars 2008 - 11:14

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Haha! Grabbar (och ev. flickor) lyssna på det här.
Stack till Expert idag för att köpa min a200 med ett Tamron 55-200mm objektiv på köpet, som Expert hade erbjudande på. Totalt skulle det kosta 6499:-.
Jag hittade en trevlig säljare som jag snackade med, och vi gick bort till montern med alla kameror. Där såg jag den fina a200, med en såndär produktinfo-lapp brevid. "Sony a200 18-70mm + extra objektiv och väska. 5999:-". Jag påpekade detta för säljaren och han började fundera... Han tittade i reklambladet som de skickat ut, kliade sig i huvudet och...
"Grattis, du har nyss gjort ett superklipp, men vår chef lär ju inte bli glad". Han öppnade montern och tog bort informationslappen.

Alltså fick jag:
a200 med kit-objektiv 18-55mm
Tamron 55-200mm F/4-5.6
Sony a200 kameraväska OCH till min förvåning när jag kom hem, så låg det ett extra batteri i väskan!!
Allt för 5999:-!!!! Gissa vem som är glad.
Tack Expert.

//Mattias

Postad 28 mars 2008 - 11:21

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Grymt klipp, grattis ! nu blev man inte lite avis :huh:

Postad 28 mars 2008 - 12:25

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Grattis Matte_86! Det låter som ett superklipp!

Jag fick ju mina grejer från USA igår, allt som allt gick det på 7100:-. Då fick jag:

Sony A200 / 18-70mm
Sony HVL-F36AM Blixt
Omnibounce
Hoya 55mm UV filter
Hoya 49mm UV filter

Jag klagar inte på mitt pris heller :huh:

Postad 28 mars 2008 - 22:12

Matte__86
  • Matte__86
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
En liten fråga bara.
Borde man inte kunna använda manuell fokusering även i auto mode? Tycker det känns lite dumt att inte själv kunna påverka kamerans fokus när jag tar bilder i auto mode. Men men..

Postad 28 mars 2008 - 22:16

Unregisterede9ae5034
  • Unregisterede9ae5034
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

En liten fråga bara.
Borde man inte kunna använda manuell fokusering även i auto mode? Tycker det känns lite dumt att inte själv kunna påverka kamerans fokus när jag tar bilder i auto mode. Men men..

Det går utmärkt för mig, bara att ändra från af till mf, knappen sitter på vänster sida alldeles bredvid objektivet.

Postad 28 mars 2008 - 22:30

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0

En liten fråga bara.

huh? auto mode har inget med fokuseringen att göra , det har bara med exponering etc att göra.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.