* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 28 June 2008 - 22:30
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej,
Har precis skaffat mig en 8110 och undrar om det går att få över sina gamla favoriter?
Jag hade innan en Transonic (Navigon) TS6000 med MN6, skulle nu vilja få över favoriterna från denna till den nya 8110.
Undrar även om det går att ha större minnes kort än 2GB?
Redigerat av Hog30, 29 June 2008 - 21:43.
Postad 29 June 2008 - 09:06
MedGpsTillUngern
-
MedGpsTillUngern
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hog30
Jag har köpt ett 4gb kort och anväder det utan problem. Som det ser man från tidigare inlägg så säkrast att via Navigon Fresh göra först en backup på det originala kortet, byta till det nya kortet och köra en återställning. Enligt de tidigare inläggen säkrast om man inte använder nån extern kortläsare, istället kopplar GPS-en direkt till PC-n när man kör Navigon Fresh.
Postad 29 June 2008 - 11:24
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Om kartan innehåller information om tunnlar kan den inse (på samma sätt som för rutt?) att just denna tunnel endast har en annan mynning och simulera mot den punkten.
Har den inte info om tunnlar, förstår jag inte hur den kan símulera, då den då inte vet hur lång tunneln är och därför då inte någon info om vilken punkt som ska användas som simuleringsmål. Alternativt följer den rutten till punkt och pricka så fort den tappar kontakt, vilket skulle betyda att man skulle kunna stanna i en tunnel och GPS:en tar en ända till destinationen.
mvh Martin
Min 2110 med 7.0.7 simulerar enligt rutten med konstant hastighet tills tunneln tar slut. Om den inte får täckning inom ca 30 sek efter mynningen så stannar den.
Postad 29 June 2008 - 21:44
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hog30
Jag har köpt ett 4gb kort och anväder det utan problem. Som det ser man från tidigare inlägg så säkrast att via Navigon Fresh göra först en backup på det originala kortet, byta till det nya kortet och köra en återställning. Enligt de tidigare inläggen säkrast om man inte använder nån extern kortläsare, istället kopplar GPS-en direkt till PC-n när man kör Navigon Fresh.
Ok, tack för svaret om minneskort. Kan ju vara kul att få plats med lite MP3 låtar. //H
Postad 30 June 2008 - 04:42
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Ojoj, nu har man läst igenom alla 16 sidorna ikväll. Tog längre tid än jag trodde. Införskaffade vår 8110 för några dagar sedan, och den verkar fungera bra.
Galet nice om det blir möjligt att lägga in egna POI's och lägga in long-lat punkter.
NAVIGON Sverige bra jobbat, jag har lärt mig en hel del ikväll med den här läsningen!
Jag har en fundering bara, när det diskuterades om hur pålitlig positinerna var, då skulle man ha "3Dfix" dvs kontakt med 4 satiliter, kan man se det på GPS'n om man har det?
/Tommy
Postad 30 June 2008 - 07:38
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ojoj, nu har man läst igenom alla 16 sidorna ikväll. Tog längre tid än jag trodde. Införskaffade vår 8110 för några dagar sedan, och den verkar fungera bra.
Galet nice om det blir möjligt att lägga in egna POI's och lägga in long-lat punkter.
NAVIGON Sverige bra jobbat, jag har lärt mig en hel del ikväll med den här läsningen!
Jag har en fundering bara, när det diskuterades om hur pålitlig positinerna var, då skulle man ha "3Dfix" dvs kontakt med 4 satiliter, kan man se det på GPS'n om man har det?
/Tommy
hej hej! Gällande "3Dfix", svar ja.. jag kommer inte ihåg exakt var du hittar det. Men fliken alternativ tror jag det är när du har menyn uppe eller när kartan är framme. Du väljer då "GPS-info".. Där får du information om var du befinner dig om du har kontakt med satelliter vill säga.. Du ser även här hur många satelliter du har kontakt med osv osv.. Du kan även spara din nuvarande position från denna sida... Ex. när du står hemma på din egen parkering..
Postad 30 June 2008 - 10:54
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej,
Jag har nu testat min nya 8110 och den fungerar utmärkt förutom TMC.
Är det någon som har fått billaddningskabel med integrerad TMC-antenn att fungera? Jag får endast en markering under TMC inställningar (lika mycket som jag har utan att ha kabeln i satt.)
Någon som vet om det går att få över favoriter från en äldre version av Navigon (MN6)?
Postad 30 June 2008 - 11:19
hek
-
hek
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej,
Jag har nu testat min nya 8110 och den fungerar utmärkt förutom TMC. Är det någon som har fått billaddningskabel med integrerad TMC-antenn att fungera? Jag får endast en markering under TMC inställningar (lika mycket som jag har utan att ha kabeln i satt.)
Någon som vet om det går att få över favoriter från en äldre version av Navigon (MN6)?
Jodå, visst funkar TCM med bilsladden. Bor i skåne och får även upp vägarbeten i Danmark. Dock missar den ett av de större vägjobben i skåne som håller på hela sommaren på E6:an vid Glumslöv. Väldigt konstigt.
Postad 30 June 2008 - 11:37
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Jodå, visst funkar TCM med bilsladden. Bor i skåne och får även upp vägarbeten i Danmark. Dock missar den ett av de större vägjobben i skåne som håller på hela sommaren på E6:an vid Glumslöv. Väldigt konstigt.
Jo jag får min att fungera åxå men väldigt dåligt. Det är väldigt dålig mottagning. min gamla som var en Navigon TS6000 fungerade betydligt bättre. Hur bra signal får du av din sladd?
Redigerat av Hog30, 30 June 2008 - 11:38.
Postad 30 June 2008 - 11:46
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
hej hej!
Gällande "3Dfix", svar ja.. jag kommer inte ihåg exakt var du hittar det. Men fliken alternativ tror jag det är när du har menyn uppe eller när kartan är framme. Du väljer då "GPS-info".. Där får du information om var du befinner dig om du har kontakt med satelliter vill säga.. Du ser även här hur många satelliter du har kontakt med osv osv.. Du kan även spara din nuvarande position från denna sida... Ex. när du står hemma på din egen parkering.. 
Ok, tack för hjälpen! =) Har en annan undring också, och det är hur effektiv TCM verkligen är? Om man till exempel är på väg in till Stockholm på E4:an och det är köer på några kilometer (som det brukar vara i rusningstrafik), tar då navigatorn emot dessa signaler med informatin om hur omfattande köerna är, och planerar efentuellt en annan rutt om det skulle gå snabbare? Eller är det snarare så att den märker ut en skylt "kö" på kartan bara, men inget mer?
Postad 30 June 2008 - 12:00
Lhoix
-
Lhoix
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej hej alla 8110-fantaster..
har läst denna tråd noggrant, mycket intressant läsning.
Har en fråga angående bilhållaren, jag tänkte jag skulle fixa till en egen variant med ett brodit fäste. (Så som Navigon sverige visat bilder på tidigare här) Så jag tänkte införskaffa en extra hållare så man har en orginal om det går åt pipan... :-)
Någon som vet vart man kan köpa bara hållaren ? Och vad den isåfall kostar ? OnOff t.ex säljer inte den separat...
Föresten så häromdan så trillade hållare + GPS ner !? och då stod bilen till och med still.... verkar konstigt tycker jag... någon som varit med om liknande ?
Väntar på nya kartversioner nån som vet när/om de kommer nu i juli ?
/Mange
Postad 30 June 2008 - 12:13
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Hej hej alla 8110-fantaster.. har läst denna tråd noggrant, mycket intressant läsning.
Har en fråga angående bilhållaren, jag tänkte jag skulle fixa till en egen variant med ett brodit fäste. (Så som Navigon sverige visat bilder på tidigare här) Så jag tänkte införskaffa en extra hållare så man har en orginal om det går åt pipan... :-)
Någon som vet vart man kan köpa bara hållaren ? Och vad den isåfall kostar ? OnOff t.ex säljer inte den separat...
Föresten så häromdan så trillade hållare + GPS ner !? och då stod bilen till och med still.... verkar konstigt tycker jag... någon som varit med om liknande ?
Väntar på nya kartversioner nån som vet när/om de kommer nu i juli ?
/Mange
JAg fick min navigator i förra veckan och den hade 7.07 samt kartor för Q2 2008 installerat från början.
Postad 30 June 2008 - 18:50
taz79
-
taz79
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ok, tack för hjälpen! =) Har en annan undring också, och det är hur effektiv TCM verkligen är? Om man till exempel är på väg in till Stockholm på E4:an och det är köer på några kilometer (som det brukar vara i rusningstrafik), tar då navigatorn emot dessa signaler med informatin om hur omfattande köerna är, och planerar efentuellt en annan rutt om det skulle gå snabbare? Eller är det snarare så att den märker ut en skylt "kö" på kartan bara, men inget mer?
Du kan ställa in din gps på att antingen styra om automatiskt om det dyker upp störningar på vägen där du kör.. Det kanske inte är det mest optimala, jag har ställt in den så att den poppar upp ett meddelande på skärmen om det kommer en störning som ligger i min färdväg så kan man själv kolla meddelandet o välja om den skall räkna om rutten förbi störningen eller inte... I Göteborg funkar TMC bra, den varnar för köer osv. Jag har även för mig att jag till och med har sett hur långsamt köerna rör sig.. Stod 25km/h när jag kollade ett sånt meddelande.. Jag vet inte hur TMC meddelanderna sänds ut via radio, om det sker automatiskt med något trafikövervakningssystem i Göteborg eller om det någon manuell hand med i det hela... Hoppas detta svarade på din fråga... Nu har jag planerat in en rutt i min 8110 på 550 mil  Göteborg-Danmark-Tyskland-Belgien-Frankrike-Spanien-Monaco-Tyskland-Danmark-Sverige.. Ruttplaneraren i GPS:en fungerar rätt bra
Postad 30 June 2008 - 21:40
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Tänkte bara meddela att jag idag köpt ett 8GB SDHC-kort (ZAP Glider) på Teknikmagasinet för billiga 299:-, som en annan på forumet också gjort. Tog en backup först och kopierade sedan över allt från den medföljande kortet till det nya. Fyllde sedan på med ett gäng midsommarbilder + MP3-låtar. Det hela verkar fungera än så länge...
mvh Martin
Postad 30 June 2008 - 22:28
inji
-
inji
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hejsan, har läst igenom en del av denna tråden nu, sugen på att skaffa en sån här GPS, men en fråga: Det här med att lägga in egna POI's, går det inte heller att spara t.ex. ett svampställe man hittar direkt på GPSen (ingen dator/poi-filer inblandat)? Känns som en självklar funktion, men jag vill gärna vara säker
Postad 30 June 2008 - 22:37
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Hejsan, har läst igenom en del av denna tråden nu, sugen på att skaffa en sån här GPS, men en fråga: Det här med att lägga in egna POI's, går det inte heller att spara t.ex. ett svampställe man hittar direkt på GPSen (ingen dator/poi-filer inblandat)? Känns som en självklar funktion, men jag vill gärna vara säker 
Hej! Jodå, du kan spara en specifik position som "favoriter", och du kan även döpa dem också.
Postad 01 July 2008 - 08:28
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Fungerar med min SE P1 och W910 Inget höjdarljud direkt Jag skrev för ett tag sedan en fråga om någon lyckats använda sin 8110 som handsfree till en SE P1i-mobil men ingen svarade. Sedan dess har jag testat fyra olika SE-mobiler utan framgång men också läst ett inlägg från en användare som lyckats med en annan SE-mobil än dem jag testade. Jag har också hittat en kompatibilitetslista på Navigons hemsida som anger tre av de fyra jag testat som 8110-kompatibla, så något lurt är det. Min 8110 klagar på att jag talar för tyst när jag justerar den för att använda röstinmatningen. När jag till slut matar in så fungerar detta väldigt opålitligt, att parkera för att mata in för hand är ett enklare alternativ. Tillsammantaget pekar detta i alla fall på att det kan vara något fel på mikrofonen på mitt 8110-exemplar. Är det någon som haft liknande erfarenheter? En sak vid sidan om detta: Den upphaussade 3D-visningen av terrängen där man åker har inte varit särskilt imponerande i Bohuslän där jag hittills kört. Har någon kört i ett mera "dramatiskt" landskap som t.ex. Alperna? Synpunkter? Till sist en kommentar om hastighetsgränser: De som anges är inte alltid korrekta men betydligt mer aktuella än i min gamla Mio C7110 (som å andra sidan fungerat klockrent som Handsfree sedan första försöket). Det var förresten kul att fä läsa vilket meddelande som damen viskar fram när man överskrider hastighetsgränsen - borde inte ett sådant påpekande göras med hög röst och på ett sätt som inte går att missförstå?
Postad 01 July 2008 - 21:32
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Hej!
Tänkte bara meddela att jag idag köpt ett 8GB SDHC-kort (ZAP Glider) på Teknikmagasinet för billiga 299:-, som en annan på forumet också gjort. Tog en backup först och kopierade sedan över allt från den medföljande kortet till det nya. Fyllde sedan på med ett gäng midsommarbilder + MP3-låtar. Det hela verkar fungera än så länge...
mvh Martin
Jag köpte ett likadant kort idag men får det fanken inte att funka! Jag har provat att ta backup på det befintliga 2 Gb-kortet o det funkar perfekt. Sen så tar jag ut kortet och sätter i ovanstående 8 Gb-kort. Börjar sen lägga på backupen. Funkar till 99% nåt sen blir det fel. Hittar inte sökvägen står det! Suck. Provat med två olika backuper. Har också provat med att kopiera över filerna men det funkar inte heller. Två datorer jag har misslyckas med att hitta kortet. Går inte heller att formatera 8 Gb-kortet. Hjälp! Är det fel på kortet?
Postad 01 July 2008 - 21:34
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Jag skulle gissa på att minneskortet är trasigt. Om det är helt ska ju alla datorer hitta den och så ska det ju givetvis gå att formatera.
Redigerat av New Player, 01 July 2008 - 21:36.
Postad 01 July 2008 - 22:59
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Tyckte väl det...så har ju alla andra minneskort betett sig. Blev lite osäker då detta var ett SDHC-kort.
Redigerat av Unregisteredbf364490, 01 July 2008 - 22:59.
Postad 02 July 2008 - 01:49
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Tyckte väl det...så har ju alla andra minneskort betett sig. Blev lite osäker då detta var ett SDHC-kort.
Helt säker på att kortet inte går att formatera? Det låter väldigt konstigt i mina öron. Kolla så det inte är skrivskydd osv på kortet.
Postad 02 July 2008 - 05:39
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag köpte ett likadant kort idag men får det fanken inte att funka! Jag har provat att ta backup på det befintliga 2 Gb-kortet o det funkar perfekt. Sen så tar jag ut kortet och sätter i ovanstående 8 Gb-kort. Börjar sen lägga på backupen. Funkar till 99% nåt sen blir det fel. Hittar inte sökvägen står det! Suck. Provat med två olika backuper.
Har också provat med att kopiera över filerna men det funkar inte heller. Två datorer jag har misslyckas med att hitta kortet. Går inte heller att formatera 8 Gb-kortet. Hjälp! Är det fel på kortet?
Köpte också ett sådant kort + en 8110 igår och fick det att fungera utan problem. Eftersom målet var 8110:an och kortet hade jag bara läst om att det fungerade så åkte jag raka vägen till teknikmagasinet och köpte det utan att göra någon prisjämförelse. Fast 299:- är inte så himla farligt. Mitt första 1-gigs-kort som jag köpte till min IPAQ gav jag 990:- för och det var en uppgradering av mitt 256-megs för 600:-. Med andra ord så håller jag på att kortet är trasigt.
Redigerat av Pirelli, 02 July 2008 - 05:45.
Postad 02 July 2008 - 18:13
Lodbrok
-
Lodbrok
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Det kan bero på vilken Windows-version (för jag antar att det är Windows som det syftas på,) som används på datorn och om drivrutinerna i minneskortsläsaren är uppdaterade/klarar av (större) SDHC-kort. Jag fick installera SP3 till win XP och uppdatera min minneskortsläsare med nya drivrutiner innan det fungerade. Det finns även en HotFix för dom som inte orkar/vill ladda ned SP3, jag tror den heter "WindowsXP-KB934428-v3-x86-ENU.exe".
mvh
/Lodbrok
Postad 02 July 2008 - 18:57
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Jag köpte ett likadant kort idag men får det fanken inte att funka! Jag har provat att ta backup på det befintliga 2 Gb-kortet o det funkar perfekt. Sen så tar jag ut kortet och sätter i ovanstående 8 Gb-kort. Börjar sen lägga på backupen. Funkar till 99% nåt sen blir det fel. Hittar inte sökvägen står det! Suck. Provat med två olika backuper.
Har också provat med att kopiera över filerna men det funkar inte heller. Två datorer jag har misslyckas med att hitta kortet. Går inte heller att formatera 8 Gb-kortet. Hjälp! Är det fel på kortet?
Jag kan förtydliga att jag tog en backup på det medföljande kortet, formatterade sedan om 8GB-kortet och sedan kopierade jag över innehållet från orginalkortet (isatt i 8110:an) till det nya (isatt i min externa kortläsare). Jag fick ett litet bekymmer första gången jag stoppade in kortet i 8110:an: en ruta dök upp första gången jag startade upp den som tyckte att inget kort fanns i enheten. Då tryckte jag lite med tummen på kortet (för att verifiera att kortet var ordentligt isatt). Då försvann rutan och enheten startade upp. mvh Martin
Redigerat av eztoril, 02 July 2008 - 18:58.
Postad 02 July 2008 - 20:41
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Jag bor och kör (Volvo S60 (antenn i bakrutan)) främst i centrala Göteborg, men även neråt Mölndal. När jag spelar upp MP3-låtar genom FM-sändaren har jag ställt in 8110:ans FM-sändare att sända på 92.0 Mhz. Dock blir det, av mig okänd anledning, radiobrus lite då och då. Exempelvis, exakt vid båda mynningarna av Tingstadstunnelen (någon sekund vid varje mynning, testat 2 ggr).
Är det någon (i Göteborg) som kör med någon bättre frekvens? Isåfall, vilken?
Tack på förhand!
mvh Martin
Postad 03 July 2008 - 00:06
Noe_se
-
Noe_se
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej!
Jag bor och kör (Volvo S60 (antenn i bakrutan)) främst i centrala Göteborg, men även neråt Mölndal. När jag spelar upp MP3-låtar genom FM-sändaren har jag ställt in 8110:ans FM-sändare att sända på 92.0 Mhz. Dock blir det, av mig okänd anledning, radiobrus lite då och då. Exempelvis, exakt vid båda mynningarna av Tingstadstunnelen (någon sekund vid varje mynning, testat 2 ggr).
Är det någon (i Göteborg) som kör med någon bättre frekvens? Isåfall, vilken?
Tack på förhand!
mvh Martin
Hej! Bor också i Göteborg och jag har samma problem som dig men jag tycker radiobruset kommer lite när som helst, inte bara vid mynningen av tunnlarna. Är inte säker på att det beror på vilken frekvens man använder eller vart man bor utan det är nog radiosignalerna som är så svaga att det lätt blir brus. Är det någon som har lyckats få en bra signal utan brus? p.s. jag kör på frekvens 88,7. //Janne
Postad 03 July 2008 - 08:57
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Kan någon lägga ut manualen till 8110, så att man kan kika igenom den innan ett eventuellt köp??
Finns inte att ladda ner från Navigon...
Postad 03 July 2008 - 15:33
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Undrar bara lite över kartan, nuvarande är Q2, borde väl vara dags för nästa kartuppdatering snart? Om det ska komma 4 uppdateringar/år
Postad 03 July 2008 - 16:27
Noe_se
-
Noe_se
-
Rookie
-
6 inlägg
Kan någon lägga ut manualen till 8110, så att man kan kika igenom den innan ett eventuellt köp??
Finns inte att ladda ner från Navigon...
Här: http://rapidshare.co...manual.pdf.html//Janne
Postad 03 July 2008 - 17:13
Izze
-
Izze
-
Användare
-
-
103 inlägg
Undrar bara lite över kartan, nuvarande är Q2, borde väl vara dags för nästa kartuppdatering snart? Om det ska komma 4 uppdateringar/år
Samma här. Åker på en europatrip inom ett par veckor och skulle gärna vilja ha lite fräscha kartor
Postad 03 July 2008 - 18:17
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej!
Bor också i Göteborg och jag har samma problem som dig men jag tycker radiobruset kommer lite när som helst, inte bara vid mynningen av tunnlarna. Är inte säker på att det beror på vilken frekvens man använder eller vart man bor utan det är nog radiosignalerna som är så svaga att det lätt blir brus.
Är det någon som har lyckats få en bra signal utan brus?
p.s. jag kör på frekvens 88,7.
//Janne
Håller med att det sker slumpvis. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Om det är för svag signal borde man ha samma problem ständigt, tycker jag. Det är ju konstant avstånd till antennen och uteffekten borde också vara konstant. Det pekar mer åt att det är något som då och då stör utifrån (genom att sända på samma frekvens). mvh Martin
Redigerat av eztoril, 03 July 2008 - 18:19.
Postad 03 July 2008 - 20:22
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har nu kört 8110 i ett par dagar och upplever en del problem. Nedan följer en roman för att beskriva problemet. Jag pendlar mellan Lysekil och Trollhättan varje dag vilket motsvarar ungefär 14 mil. Köpte min 8110:a i tisdags. Monterade hållaren i rutan direkt utanför butiken och den togs ur obruten förpackning och sattes direkt i framrutan på min 9-3:a. Den var då vänd åt rätt håll så det var bara att sätta i enheten. Vi åkte några varv i Trollhättan för att testa och sedan så lade jag enheten på laddning mellan 13:00 och 16:00 ungefär. När jag kom hem på kvällen efter den första 7-mila-trippen så uppgraderade jag till senaste firmware och lade den på laddning över natten. Dagen efter så tog jag 14-mila-turen men glömde ladda den över natten. Idag så tog jag ut den till bilen och det gick inte att sätta på den förrän jag hade motorn igång och enheten i hållaren. På väg till Trollhättan fick jag till slut ladd-symbolen som visar en stickpropp. Den lär symbolisera en fulladdad enhet. När det var dags att åka hem så var det samma sak. Ingen ström men den blir fulladdad på vägen enligt symbolen. 3 timmar senare tog jag med den ut i bilen för att åka och handla och den slogs inte på förrän den satt i hållaren med motorn igång. Nu när jag kom in och satte mig vid datorn så prövade jag att få igång den och det gick alldeles utmärkt. Blev lite nyfiken på hur TMC fungerade utan sladden i bilen och gick in och kollade mottagningskvalitén och upptäckte att jag hade samma dåliga signalstyrka som i bilen vilket motsvarar en plupp. Fråga 1: Kan detta vara problemet med trasiga hållare som det pratats om tidigare?Under dessa dagar jag haft 8110:an så har jag tyvärr fått hängningar av enheten och jag har fått göra reset på den vid väldigt många tillfällen. Ibland har jag kunnat starta en navigering efter en reset men den hänger sig i grafiken efter 20 sekunder. Instruktionerna om var jag skall svänga osv. kommer dock fortfarande ibland. På grund av de senaste dagarnas varma väder så har det varit ganska varmt i bilen. AC:n gör ju sitt för att få ner tempen men i framrutan är det ändå ganska varmt. I samband med att man plockar ur den för att kunna trycka in pinnen i hålet så har jag upptäckt att hela enheten är väldigt het, även inom den runda ringen där själva infästningen sitter. Fråga 2: Känns det igen och skall det vara så?Bortser man från dessa små problem så är jag helt lyrisk över produkten. Att jag inte får riktigt till det gentemot min HTC s730 kanske beror på att den inte är listad som supportad. Bara halva telefonboken åker över och det tar en smärre evighet. Mvh, Pirelli
Postad 03 July 2008 - 21:51
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
UNdrar hur text-speech funktionen fungerar.
Jag har nämligen 2110 MAX (där man kan köpa till detta via navigon fresh så småningom).
Jag tycker mest att rösten säger, "om 400m - håll till höger", "nu - ta den högra avfarten", "sväng till vänster".
Europa vägarna verkar den redan uttal redan på 2110, t.ex. "ta till höger upp på E 6".
Och ibland säger den "ta till höger in på den angivna vägen", men det sistnämnda säger den typ bara när man ska svänga in på min lokalgata hemma.
Så min fråga är:
Är det bara "ta höger in på den angivna vägen" (som är ett ovanligt meddelande) som kommer innehålla ett korrekt uttal av gatan (typ "ta höger in på kungsgatan"), eller använder den gatunamn regelbundet i guidningen? T.ex. när man ska följa skyltar (texten som popar upp i övre delen på skärmen) eller vi varje sväng?
Postad 03 July 2008 - 22:05
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har nu kört 8110 i ett par dagar och upplever en del problem. Nedan följer en roman för att beskriva problemet.
.... Nu när jag kom in och satte mig vid datorn så prövade jag att få igång den och det gick alldeles utmärkt. Blev lite nyfiken på hur TMC fungerade utan sladden i bilen och gick in och kollade mottagningskvalitén och upptäckte att jag hade samma dåliga signalstyrka som i bilen vilket motsvarar en plupp.
Fråga 1: Kan detta vara problemet med trasiga hållare som det pratats om tidigare?
Under dessa dagar jag haft 8110:an så har jag tyvärr fått hängningar av enheten och jag har fått göra reset på den vid väldigt många tillfällen. Ibland har jag kunnat starta en navigering efter en reset men den hänger sig i grafiken efter 20 sekunder. Instruktionerna om var jag skall svänga osv. kommer dock fortfarande ibland. På grund av de senaste dagarnas varma väder så har det varit ganska varmt i bilen. AC:n gör ju sitt för att få ner tempen men i framrutan är det ändå ganska varmt. I samband med att man plockar ur den för att kunna trycka in pinnen i hålet så har jag upptäckt att hela enheten är väldigt het, även inom den runda ringen där själva infästningen sitter.
Fråga 2: Känns det igen och skall det vara så?
Bortser man från dessa små problem så är jag helt lyrisk över produkten. Att jag inte får riktigt till det gentemot min HTC s730 kanske beror på att den inte är listad som supportad. Bara halva telefonboken åker över och det tar en smärre evighet.
Mvh, Pirelli
Jag har också en extremt dålig motagning på TMC. Har noterat att 80% av tiden som jag är ute och kör så har jag en "plupp" på signalstyrkan, 15% av tiden har jag ingen motagning av TMC och någon sekund har jag lyckats få två "pluppar" på signal styrkan. Jag funderar som du om det verkligen ska vara så. Jag håller på med en mail konversation men Navigon supporten, så vi får se vad de säger. //H
Redigerat av Hog30, 03 July 2008 - 22:27.
Postad 04 July 2008 - 07:00
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har också en extremt dålig motagning på TMC. Har noterat att 80% av tiden som jag är ute och kör så har jag en "plupp" på signalstyrkan, 15% av tiden har jag ingen motagning av TMC och någon sekund har jag lyckats få två "pluppar" på signal styrkan. Jag funderar som du om det verkligen ska vara så. Jag håller på med en mail konversation men Navigon supporten, så vi får se vad de säger.
//H
Men du får in TMC-information i alla fall? För det får jag trots den dåliga mottagningen. Jag har ändå prövat att lägga sladden annorlunda i rutan men utan skillnad.
Postad 04 July 2008 - 10:45
Hog30
-
Hog30
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Men du får in TMC-information i alla fall? För det får jag trots den dåliga mottagningen. Jag har ändå prövat att lägga sladden annorlunda i rutan men utan skillnad. 
Jo då jag får åxå in TMC men eftersom det signalen försvinner långa stunder så blir den ju inte uppdaterad. Min gamla navigon fungerad TMC bättre. //H
Postad 04 July 2008 - 10:47
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Kan någon beskriva hur det går till om man både navigerar och pratar i mobil via GPS:en samtidigt?
Hur sker röstnavigeringen? Bryter navigeringsrösten igenom mobilsamtalet eller är det enbart grafisk navigering under denna tid?
Likaså, om man lyssnar på musik via FM-sändaren, dämpas musiken under navigeringsinstruktionerna för att sedan återupptas?
Om TMC får in en köbildning, anges även en beräknad kötid? Så att man kan besluta sig för om det är läge att köra runt eller ej?
Postad 04 July 2008 - 16:43
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Version 7.0.8 är nu släppt i Fresh...
Men Navigon - visst vore det trevligt att veta VAD som är ändrat/förbättrat i denna version.
I ett annat forum gissade(?) man att det är förberedelse för nya kartor och det skulle ju kunna stämma eftersom Q3 borde vara på gång snart - men som sagt, det vore snyggt med lite officiell info...
Postad 04 July 2008 - 17:19
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Håller med att det sker slumpvis. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Om det är för svag signal borde man ha samma problem ständigt, tycker jag. Det är ju konstant avstånd till antennen och uteffekten borde också vara konstant. Det pekar mer åt att det är något som då och då stör utifrån (genom att sända på samma frekvens).
mvh Martin
Jag är nu ganska säker på vad det är som stör FM-sändaren. Det är de elektroniska hastighetsskyltarna, som bl.a. finns vid tindstadstunnelns mynningar. 9 av 10 gånger jag passerar under en elektronisk skylt/tavla, brusar radio till. Även elektroniska tavlor som visar antalet lediga P-platser stör.Vore kul om någon annan också ville testa och bekräfta mitt påstående. mvh Martin Kan någon beskriva hur det går till om man både navigerar och pratar i mobil via GPS:en samtidigt?
Hur sker röstnavigeringen? Bryter navigeringsrösten igenom mobilsamtalet eller är det enbart grafisk navigering under denna tid?
Likaså, om man lyssnar på musik via FM-sändaren, dämpas musiken under navigeringsinstruktionerna för att sedan återupptas?
Om TMC får in en köbildning, anges även en beräknad kötid? Så att man kan besluta sig för om det är läge att köra runt eller ej?
Musiken mute:as till låg volym, för att sedan efter röstnavigationen höjas igen. Jag har för mig att mobilsamtalet fortsätter och navigationen sker utan röst, endast grafiskt. mvh Martin
Redigerat av eztoril, 05 July 2008 - 23:04.
Postad 06 July 2008 - 09:34
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
Upppackningsvideo för Er som inte redan slagit till: http://www.gpskoll.s...test/#more-1184/N Trevlig sommar!
Postad 06 July 2008 - 11:02
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
kan det vara så att TMCn störs av värmeslingor i vindrutan?
Har två bilar, en med och en utan.
Har otroliga problem att få täckning av TMC med bilen som har värmeslingor.
Ni som har problem med TMC, har ni värme i rutan?
Postad 06 July 2008 - 14:53
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det är bevisat att värmeslingor i rutan stör all form av radio. Det är antaglien en Ford du har... eller?
Postad 07 July 2008 - 02:19
Grumpy_SWE
-
Grumpy_SWE
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Skaffade nyligen mig en N8110 och jag är riktigt imponerad av alla nya funktioner tex: röststyrning, synkning med telefonen samt fm-sändaren.
Stora knappar (på lcd) och ett mycket enkelt och stilrent menysystem.
Tyvärr är jag inte alls lika imponerad av kartorna. (2008-Q2)
Bor i Örebro och jag förstår att inte alla "nykommna" vägar, rondeller m.m finns med.
Men när det är (större) rondeller och vägar som funnits i 1-2 år och ändå inte kommit med... rikigt dåligt.
Sedan finns det platser där tex: rodellen finns på kartan, men gpsen inte ser att man kan åka där... alls.
Har rapporterat 2 st platser men man undrar hur många som behöver klaga innan kartskaparna gör något åt saken.
Provade att använda gpsen till jobbet samt en vän, och vid båda turerna så höll jag inte på att komma fram alls, just pga dåliga kartor.
Har fått gpsen på öppet köp, och ser tyvärr allvarligt på alla dessa kartproblem runtomkring Örebro.
Vore synd att behöva lämna tillbaka den på en sån sak när jag förövrigt är jättenöjd.
Angående allas problem med TMC:
Har kört runt i och utanför Örebro och har aldrig några problem med att få in TMC, och då bör det tilläggas att jag inte använt cigarett-laddkabeln(med inbyggd TMC antenn) alls.
Redigerat av Grumpy_SWE, 07 July 2008 - 02:22.
Postad 07 July 2008 - 08:11
NAVIGON Sverige
-
NAVIGON Sverige
-
Användare
-
-
190 inlägg
@Grumpy:
kUl att du är nöjd med 8110an. Vad gäller kartorna så är det ju beklöagligt att det saknats div rondeller osv. Viktigt är att 8110:an har det senaste materialet från NAVTEQ. Och du har rätt till 2 års gratis uppdateringar. Jättebra att du har rapporterat till NAVTEQ att det saknas rondeller i ditt kartmaterial. Enligt deras rutin kommer du att få lpande feedback på just dina felanmälningar.
Och iom att du har en 8110:a kommer dessa ändrignar att komma dig tillgodo gratis löpande under 2 års tid.
Mvh
Navigon
Postad 07 July 2008 - 10:19
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
May 29 2008, 09:00 svarade Navigon, Sverige, följande angående fartkameravarning: "Japp, fartkameravarning är förinstallerat. Behöver bara aktiveras under inställningar. De ligger som POIs i kartmaterialet." Om detta inte är ändrat i föregående inlägg - har läst nästan alla - så vill jag lämna följande redogörelse: Har nu försökt att hitta stället som Navigon, Sverige nämner och misslyckats. Kontaktade supporten och efter en del kringelikrokar - kan de produkten i detalj? - lyckades det. "Fartkameradelen" ligger under (jag skriver vägen) Navigation - Alternativ - Inställningar - Grundinställningar - sid 3 av 5. Där står från början inget valbart Ja utan man får trycka på i:et och även den andra knappen för att aktivera. Någon annan kanske kan beskriva detta mer i detalj, då jag inte vågar röra något innan jag kört ut och provat. Navigon är min första navigator för bil. Köpte den på Bilia för att få bra garantier och hjälp om något trasslar. Till segelbåten har jag haft en Garmin plotter några år. Mitt första intryck efter en veckas användning - från Västkusten till Öland och Gotland (landvägen ;o) - är: Hade en sjö-gps varit så här krånglig hade den aldrig sålts och/eller hade vi gått på grund ganska många gånger. Buggar/hänger sig, tappar laddning .. och en del andra problem som nämnts ovan. Körde 8110:an direkt från paketet utan uppgradering, då jag inte lyckades få kontakt direkt via PC:n. Tryckte ut en svensk manual och hade med på resan för att klara av det hela med trial and error-metoden. Lade ganska snart ner FM och Mobil-delen. Satsar på att begripa själva navigationen. Skall bli intressant att se om mitt intryck av denna vackra apprat förändras efterhand.
Redigerat av Navigo, 07 July 2008 - 12:28.
Postad 07 July 2008 - 12:27
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Håller med dig. Jag har använt den lite nu i ett par veckor och känner att användargränssnittet kunde vara lite enklare. Tycker inte att det är jättelogiskt alla gånger vad som "gömmer" sig i alla menyer. När ska man trycka på skärmen, När gå in i alternativ mm mm. Vissa menyer är bra men inte alla. Sen hänger den sig ibland, tappar laddningen etc för mig också.
Jag körde med Telia Navigator i min P990i innan och där var användargränssnittet mycket bättre. Tyvärr mindre skärm men användbarheten. En sak jag gillade med den som jag saknar här är att kunna sitta med PCn och sätta rutter, planera in POIs mm. Vore kanon om man kunde göra det ibland känner jag. För att sen bara synka navigatorn med PCn.
Postad 07 July 2008 - 12:37
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Skaffade nyligen mig en N8110 och jag är riktigt imponerad av alla nya funktioner tex: röststyrning, synkning med telefonen samt fm-sändaren. Stora knappar (på lcd) och ett mycket enkelt och stilrent menysystem.
Tyvärr är jag inte alls lika imponerad av kartorna. (2008-Q2) Bor i Örebro och jag förstår att inte alla "nykommna" vägar, rondeller m.m finns med. Men när det är (större) rondeller och vägar som funnits i 1-2 år och ändå inte kommit med... rikigt dåligt. Sedan finns det platser där tex: rodellen finns på kartan, men gpsen inte ser att man kan åka där... alls.
Har rapporterat 2 st platser men man undrar hur många som behöver klaga innan kartskaparna gör något åt saken. Provade att använda gpsen till jobbet samt en vän, och vid båda turerna så höll jag inte på att komma fram alls, just pga dåliga kartor.
Har fått gpsen på öppet köp, och ser tyvärr allvarligt på alla dessa kartproblem runtomkring Örebro. Vore synd att behöva lämna tillbaka den på en sån sak när jag förövrigt är jättenöjd.
Angående allas problem med TMC: Har kört runt i och utanför Örebro och har aldrig några problem med att få in TMC, och då bör det tilläggas att jag inte använt cigarett-laddkabeln(med inbyggd TMC antenn) alls.
Visst är det ett stort problem att viktiga saker som 1-2 år gamla rondeller saknas, men det är ju inte själva GPS'ns fel, det är kartorna. Det finns två stora aktörer på kart-marknaden och det är Navteq och TeleAtlas. Navigon använder Navteq, som även visat sig vara bäst två år i rad av tidningen M3 som åkte runt i en vecka och satte den på hårda prov. Senaste testet är bara några veckor gammalt. Så du bör ha det bästa kartmaterialt som du kan ha i en GPS jsut nu, faktiskt. Det är bara att rapportera så fixar de till det, och som Navigons representat påpekade tidigare it råden har du ju 2 års gratis uppdateringar av kartmaterialet, vilket borgar för att du i två år bör ha det bästa kartorna som finns tillgängliga.
Postad 07 July 2008 - 12:46
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Väljer att ta upp ett av mina konkreta problem Backup. Går in i Navigon Fresh. Väljer Säkra och återställa. Får upp Skapa ny backup. Trycker på den. Får upp i dialogruta där jag kan trycka på Källenhet, Välj. Får som möjliga val: F: Flyttbar media (vilket är själva navigatorn), samt H: Kingston (ett USB-minne som råkade sitta i porten bredvid). Går ur programmet Navigon Fresh, tar bort USB-minnet och går in igen. Nu finns bara själva "F. Flyttbar media" alltså 8110:an själv att ta backup till. Någon som haft samma problem? och/eller kan förklara för mig.
Postad 07 July 2008 - 13:46
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Väljer att ta upp ett av mina konkreta problem Backup. Går in i Navigon Fresh. Väljer Säkra och återställa. Får upp Skapa ny backup. Trycker på den. Får upp i dialogruta där jag kan trycka på Källenhet, Välj. Får som möjliga val: F: Flyttbar media (vilket är själva navigatorn), samt H: Kingston (ett USB-minne som råkade sitta i porten bredvid). Går ur programmet Navigon Fresh, tar bort USB-minnet och går in igen. Nu finns bara själva "F. Flyttbar media" alltså 8110:an själv att ta backup till.
Någon som haft samma problem? och/eller kan förklara för mig.
Logiskt sett är ju "källenheten" den enhet som du vill göra backup FRÅN...alltså "källan" för backup:en. Så i det skedet så ska du ju välja just "F:".
Postad 07 July 2008 - 16:06
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Logiskt sett är ju "källenheten" den enhet som du vill göra backup FRÅN...alltså "källan" för backup:en. Så i det skedet så ska du ju välja just "F:".
Tycker jag också låter helt logiskt. Vad som däremot är tråkigt med backupen är att jag inte hittat något sätt att göra den inkrementell. Har jag 4 gig med mp3-filer på minneskortet och det enda som uppdaterats är lite rutter och log-filer som skapats så är det trist att behöva ta en backup på kanske 6 gig när det kanske bara är 200 KB som är förändrat.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|