Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus X10 *

658 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 November 2008 - 19:46

åsanisse
  • åsanisse
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har försökt att köra PS3 med X10an. Den har tydligen svårt att hitta HDMI signalen. Jag har povat allt för att den ska hitta signal från HDMI, men inte lyckats, så man blir lite less när man så gärna vill testa PS3an, Annars är jag super nöjd med projen, kör XBOX360 via komponent.

Postad 15 November 2008 - 23:50

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Jag har försökt att köra PS3 med X10an. Den har tydligen svårt att hitta HDMI signalen. Jag har povat allt för att den ska hitta signal från HDMI, men inte lyckats, så man blir lite less när man så gärna vill testa PS3an, Annars är jag super nöjd med projen, kör XBOX360 via komponent.

okej konstigt ju kopplat in den genast eller via en förstärkare ???

Postad 16 November 2008 - 10:47

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Kör själv X10:an med 10 m Supra HDMI från PS3 (80GB) och inga problem alls, upp till 1080p/24.

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 16 November 2008 - 16:43

åsanisse
  • åsanisse
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur man ska lösa problemet med att hitta signalen? tycker att jag har provat allt.
Kör med Supra HDMI 4 meter som är kopplad direkt från PS3 till X10an.

Postad 18 November 2008 - 15:38

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
kör både med ps3:a och tvix,funkar galant!! (via förstärkare)

Postad 19 November 2008 - 23:38

hashpipe
  • hashpipe
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla!

Har tänkt o inhandla en X10, och har läst en jäkla massa om den. Såg även att W5000 verkade intressant.
Var från början på jakt efter en LCD tv, sedan Plasma, men nu proj. Har vart många turer runt som jag inte orkar förklara, men slutsatsen blev väl att det är proj och bra hemmabio jag vill ha! Har kollat runt och läst så mycket och länge (säkert 100h+ totalt) nu att jag inte orkar jämföra mer. Tror jag blir nöjd med X10 och så är det färdigt med det.

Tänkte att jag skulle se den oxå såklart, och även om jag är helt nybörjare så kan man iaf se om man gillar det eller inte.
Tyvärr tror jag inte det finns nån handlare här i Oslo som har lika bra demo som The Rock (har inte varit där), men att få göra side-by-side jämförelser är ju optimalt.

Anyways, trodde dagen idag skulle bli super då jag konkade iväg min dvd Oppo DV980 för att få testa den på X10 hos Hifi-klubben.
Såg först lite Blå film från deras Denon 2500 transporten o det va fett.
Sen blev det inte lika roligt...

Av någon anledning va det sjukt svårt att få synk mellan min Oppo och X10:an. Lyckades någon gång efter massa fipplande, slå av o på, men ändrade man nån inställning (olika upplösningar, färgrymd) så lyckades den inte synka om. Provade med flera kablar 10m och 2m men det var sak samma. Ibland stod texten i hörnet och flippade mellan "justerar bild" och "ingen signal", och ibland bara "ingen signal". De gångerna den väl fick synk så var det efter kanske 20-30sek.
Dvdn fungerar alldeles utmärkt med flera tv jag provat. Och det är HDMI vi pratar om här för tydlighetens skull.

Såg att det fanns nån inställningar i manualen i efterhand: HDMI Sync Threshold Adjust och även HDMI DDC: "turns the EDID extension on and off. Some graphic cards cannot recognize the projector’s EDID. By default, the extensions are on (checkboxes
are checked). Change these settings if you have trouble using HDMI or
DVI sources."

Slungade ett mail till Oppo och fick svar:
Impedance and resistance values in the cable and expected signal from the Infocus X10 can cause synchronization issues. Generally speaking, turning On/Off the player or cycling through the HDMI resolutions should have forced a proper handshake with the Infocus X10.
Kollade efter Infocus support, men överallt jag såg så måste man ha serienummret till maskinen för att skicka in en support request.
Ska nog dock försöka med telefonsupporten imorrn.

Tänkte dra bort till HK imorrn med o kolla om någon av ovanstående inställningar hjälper. De har även demo av IN83 så jag tänkte se om samma sak händer där.

Någon (Fredrik :P ) som kanske har några tips att komma med?

MVH Martin

Redigerat av hashpipe, 19 November 2008 - 23:42.

Postad 20 November 2008 - 00:08

åsanisse
  • åsanisse
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Provade även att bocka av HDMI DDC i menyn, men funkade fortfarande inte.
Har varit i kontakt med supporten genom mitt serienummer. Fick till svar att dom skulle skicka en ny proj till mig.
Det var tydligen en till kund där jag inhandlade min X10 som också hade problem att få signal från PS3:an.
Enligt säljarna så gick det om man kopplade direkt via recivern, skumt?
Hoppas man får en lösning snart på HDMI problemet.

Postad 20 November 2008 - 07:10

xdusty
  • xdusty
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har tänkt och införskaffa mig en projektor nu när man flyttat till större lägenhet. Problemet är att jag är väldigt ny på området och jag har läst och sökt efter allt som går att läsa över detta men det är massor. Jag har bestämt mig för en Infocus x10 prolle då jag kör mycket blu-ray och ps3, vill ha fullHD alltså.

Läget är så att jag har ett förråd som är ganska stort och jag hade velat använda det rummet för hemmabion då det är utan några ljuskällor. Jag har bifogat en bild så ni kan se hur det ser ut och jag har mätat det tänkbara. Nevermind röran :P. Väggarna hade jag tänkt måla om också, kanske finns något tips för bästa färg osv?

Jag hade velat ha över 100 tum om möjligt (hoppats på 108 ngt) men är osäker på om det ryms eller om projektorn inte har nog med avstånd för det? Och vilken duk skulle passa, finns ju ramspända, manuellt och elektriskt. Läste lite om elektriska dukar men är rädd för att få vågor osv, kanske en ramspänd skulle vara bättre? Vill inte lägga ut alltför mycket på duken just nu, hade tänkt mig runt 2-2500 kronor. Kanske en duk över 100 inte får plats på väggen då det är ganska tight utrymme (2,70)? Duken ska va 16:9 hade jag tänkt.

Passar sig en infocus x10 i detta rum, mörker och avstånd? 4-5 meter hade jag tänkt placera projektorn, men det är möjligt och sträcka sig lite längre också. Funderade också över om infocus x10 kan köra 2.35:1 ? Eller behöver man någon extra lins eller något sånt för det?

Ja som ni ser är jag väldigt ny på området och hade hoppats på att hjälp hur jag bäst går till väga...

Tacksam för alla svar och hoppas ni har tid och energi för att läsa allt :unsure:.

(Länk till bilden)

Mvh xDusty

Postad 20 November 2008 - 17:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Nästnästa vecka på Tisdag 2/12-2008 vid 18:45 och framåt är det projektorkväll hos Hi-Fi Klubben i Karlstad.

Vi visar InFocus X9, X10 och IN83, samt talar om grundkalibrering av bild och euroscreen/Bjurab ReAct, samt svarar på frågor och annat. :P

Antalt platser är begränsat, så skynda dig att anmäla ditt intresse till butiken!

OBS: Inga anmälningar i denna tråd, eller via PM till mig alltså. :)

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 November 2008 - 17:55.

Postad 20 November 2008 - 19:44

hashpipe
  • hashpipe
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla igen!

Ville bara tala om att jag är glad igen. Var tillbaka idag och provade igen. Stängde av den HDMI DDC inställningen, och nu funkade allt klockrent!
Inga som helst problem med någonting.

Tyvärr hade de inga X10 hemma, men på måndag blir det projj!

Redigerat av hashpipe, 20 November 2008 - 19:46.

Postad 20 November 2008 - 22:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hejsan,

Jag har tänkt och införskaffa mig en projektor nu när man flyttat till större lägenhet. Problemet är att jag är väldigt ny på området och jag har läst och sökt efter allt som går att läsa över detta men det är massor. Jag har bestämt mig för en Infocus x10 prolle då jag kör mycket blu-ray och ps3, vill ha fullHD alltså.

Läget är så att jag har ett förråd som är ganska stort och jag hade velat använda det rummet för hemmabion då det är utan några ljuskällor. Jag har bifogat en bild så ni kan se hur det ser ut och jag har mätat det tänkbara. Nevermind röran :). Väggarna hade jag tänkt måla om också, kanske finns något tips för bästa färg osv?

Jag hade velat ha över 100 tum om möjligt (hoppats på 108 ngt) men är osäker på om det ryms eller om projektorn inte har nog med avstånd för det? Och vilken duk skulle passa, finns ju ramspända, manuellt och elektriskt. Läste lite om elektriska dukar men är rädd för att få vågor osv, kanske en ramspänd skulle vara bättre? Vill inte lägga ut alltför mycket på duken just nu, hade tänkt mig runt 2-2500 kronor. Kanske en duk över 100 inte får plats på väggen då det är ganska tight utrymme (2,70)? Duken ska va 16:9 hade jag tänkt.

Passar sig en infocus x10 i detta rum, mörker och avstånd? 4-5 meter hade jag tänkt placera projektorn, men det är möjligt och sträcka sig lite längre också. Funderade också över om infocus x10 kan köra 2.35:1 ? Eller behöver man någon extra lins eller något sånt för det?

Ja som ni ser är jag väldigt ny på området och hade hoppats på att hjälp hur jag bäst går till väga...

Tacksam för alla svar och hoppas ni har tid och energi för att läsa allt :P.

(Länk till bilden)

Mvh xDusty

På 5 m lins > < duk, så får du med X10:an en bild på 102” – 122”, så jag hade satsat på runt 110”. :D

Om du kör SMS korta 75 mm CL F med UniSlide, så kommer ovankant på din 110” stora bild därmed hamna cirka 70 cm från taket.

Så sätter du en duk på den bortre väggen lite under rören (säg 5 cm), så borde din ovankant bild hamna runt 35 cm från tak (om jag räknar en svart maskning på 5 cm), vilket gör att bilden är 35 cm från där ovankanten bilden skjuter med ovan fäste, men då kan du antingen sätta duken längre ner, eller bara vinkla projen lite uppåt för att kompensera för de cirka 35 cm som duken hamnar för högt i förhållande till bildens projektion.
Sätter du duken exakt där den borde vara optimalt, d v s ovankant duk 65 cm från taket, så har du cirka 28 cm från underkant duk till golv.
Men som sagt, att vinkla projen lite uppåt i detta fall, är inga problem. :D

Skall du ha något under duken, typ centerhögtalare?

För att köra riktig 2.35:1 med X10 så behöver du en extern, separat lins, men du kan också köra utan, och köra dina svarta 2.35:1 fält i maskningen, men då skall du också ha en 2.35:1 bildyta.
Om du inte är en rejält inbiten filmformatsfanatiker, så hade jag ändå satsat på en 16:9 duk, då t ex mig veterligen all HDTV produceras i detta format, och många filmer, konserter etc. kör det med.
Helst skall man ju ha horisontal och vertikal maskning, så att man både kan köra 4:3, 16:9 och 2.35:1 (samt ev. ytterligare format), men då är vi inne på lite överkurs. ;)
Själv har jag 16:9 format på duken, och lever med svarta borders upp och ner på 2.35:1 material, och svarta borders till höger och till vänster på 4:3 material.

Fredrik
ISF certifierad

Bifogad fil(er)

Postad 21 November 2008 - 20:54

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Sådär ja! Fick en fin demonstration på två timmar hos Marcus på The Rock. Utan att ha sett så mycket projektorer tidigare, fick han mig att se skillnad och lägga märke till rätt detaljer. Jag blev impad och med stor säkerhet så slår jag till på en X10:a. Vad jag inte visste var att den kräver lite avstånd för att komma upp i bildstorlek. Jag har mentalt ställt in mig på 90"-103", men efter en del mätande i biorummet, kommit fram till att jag max kan få 90" med rummets mått (4,30 m)
Å andra sidan kanske jag inte vill ha större med tanke på att jag endast har 2,0 m i takhöjd och då ställer offsetet till det i stället... Då får man vinkla projektorn och maska bort lite av geometrifelen. Väldigt surt att lägga 17000:- på en projje för att sedan tycka att det är för liten bild, utan att kunna göra något åt det dessutom.

Så den stora frågan är alltså. Kommer 90" i ett 4,30m rum vara för litet för en projektor-oskuld? Sablars.....

Postad 21 November 2008 - 21:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Nja, 90" är visserligen lite under vad jag tycker man skall dra upp X10:an på.

Du kan få större bilder på det avståndet med t ex LCD teknik, men då har du inte just X10:ans säregenskaper i denna prisklass; skärpa och "tryck" i bilden.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 21 November 2008 - 22:22

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Nu skulle jag iofs kunna sätta den 30 cm längre bak, men då hamnar den i fönstersmygen (se bild). Men då blir det till att korta rullgardinen och sätta den mot fönstret i stället. Hur mycket större bild kan jag få för de extra 30 centimetrarna? För jag gillade verkligen trycket i bilden som den levererade.
Bifogad fil  7___Copy.JPG   850.38K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 November 2008 - 22:57

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
4.6 m lins > < duk ger dig 94" - 112".

Fredrik
ISF certifierad

Postad 21 November 2008 - 23:18

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

4.6 m lins > < duk ger dig 94" - 112".

Fredrik
ISF certifierad

Nu var det ju rummets mått som var 4,30m + fönstersmygen som är 30 cm = 4,60m - 50 cm (proj + anslutningar) = 4,10.
Alltså 4,10 lins > < duk.

Vid närmare eftertanke känns detta som en bättre lösning då projektorn får plats mellan fönstret och rören. Det kluriga blir att få dit anslutningarna, men jag får väl vrida projektorn för att komma åt. Hur stor bild kan man då få?

Postad 22 November 2008 - 00:07

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Nu har jag försökt mäta och rita upp för att få en bild av hur det skulle kunna se ut.

Här har jag monterat projektorn vågrätt med linsen 16 cm från centrum (bara tog ett mått, skulle kunna sätta den lite högre fortfarande fritt från rören, men skulle få upp bilden högst några centimeter till.

Bifogad fil  projmontage.jpg   158.76K   0 Antal nerladdningar

Ett andra alternativ är att montera projen med linscentrum i nivå med underkanten på rören och sedan vinkla upp den för att få bilden högre upp. Detta kommer att ge geometrifel på bilden, vet ej hur mycket, men det kanske ryms i sammet på ramen... Jag kan naturligtvis vinkla den mindre då bilden inte måste hamna så nära taket. 43 cm har jag fått upp den i exemplet, men jag skulle nöja mig med kanske 30 cm.

Bifogad fil  projmontage_alternativ.jpg   129.91K   0 Antal nerladdningar

Beräkningar sade att jag kunde få 100" duk nu i stället för 90", vilket känns lite fetare... Men större än 100" tror jag inte jag behöver i det lilla rummet, så med detta på fötterna så bör jag kunna slå till på X10:an.

Vad tror ni andra? Ser det rätt ut?

Postad 22 November 2008 - 00:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
4.1 m lins ger dig max 100", så ja, 90" är nog en bra realitet, med lite justeringsmån. precis som Marcus kom fram till. :)

Fredrik
ISF certifierad

Postad 22 November 2008 - 23:28

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

4.1 m lins ger dig max 100", så ja, 90" är nog en bra realitet, med lite justeringsmån. precis som Marcus kom fram till. :)

Fredrik
ISF certifierad

Men enligt bilderna jag lade in, är det ok att vinkla upp projen och bilden ca 30 cm eller märks det tydligt?

Postad 23 November 2008 - 11:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Själv har jag:

Takhöjd 235 cm.

108" stor bildyta och mitten linsen på min X10 30 cm från taket.

Ovankant bildytan har jag satt på 63 cm från taket.

Matematiskt borde jag då ha ovankant bildyta optimalt sett 48.6 cm nedanför mitten linsen, d v s 48.6 cm + 30 cm = 78.6 cm från taket. De i mitt fall 15.6 cm är inga problem att kompensera med en liten bakåttilt av projen, och jag lägger över huvudtaget inte märke till att bilden ute i maskningen är lite bredare upptill.

Så i ditt fall att drygt kompensera det dubbla, 30 cm, med lite mer lutning, och på det kastavståndet, ser jag inte som något problem.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 23 November 2008 - 20:15

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Fick ett erbjudande på en Invideo 93" widescreen (16:9) 220x131 Home Cinema VisionGrey för 1000:-. Funkar den i ett helt mörkt rum med X10:an, eller är det värt att slänga till 2000:- för att få en ny vit duk? Känner bara att det verkar vara en bra duk till ett bra pris, men är osäker på om det är rätt duk till X10:an. Och att köpa duk innan man vet hur stor bild man vill ha kanske verkar skumt, men känner att jag inte vill att tillfället ska gå mig förbi. Funkar det ej kan jag ju alltid sälja den vidare och kanske förlora någon hundralapp.
Svara snabbt då jag förmodligen hämtar den i morgon... Är det föresten svårt att få den spännd när man haft den nermonterad en gång? Töjs duken ut, så att säga?

Postad 23 November 2008 - 20:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har inte sett denna duken, men verkar vara en generell standardgrå duk, vilken oftast lite kan undanstöta rumsreflexer, men också sänka totalintensiteten i bilden.

Den gör därmed alltså förmodligen inte samma sak som en euroscreen ReAct eller Stewart FireHawk, och är du ute efter lite av dessas rumsegenskapsundanstötande egenskaperna, så kan du nog glömma denna duken.

Jag ser främst vanliga grådukar ihop med ljustarka projar med dassig svärta och dålig kontrast. Dit hör inte X10:an.

Ta ett snack med Marcus igen vetja.
The Rock är sällsynt duktiga på att demonstrera och förklara olika dukar och dukkvaliteter, och de kanske också vet lite mer om just ovan duk.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 23 November 2008 - 21:30

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Då X10:an har ett sällsynt tryck i bilden (nästan lite för bra, attraherande oftast första-projektor-köpare), bör inte bilden bli oerhört mycket sämre, bara lite mer dämpad. Svärtan blir väl ännu bättre? Jag tänkte ju egentligen nöja mig med en 720p-projektor, men när jag fick syn på X10 in action sa jag "-OJ!" och plånboken sa "-AJ!". Upp 10000:- i budget helt plötsligt. Visst, med en så fin projektor borde väl bara det bästa vara gott nog, men 1000:- för en 93" duk känns väldigt lockande, grå som vit... Det får ju inte bli hur dyrt som helst...

Postad 23 November 2008 - 21:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Jo, den funkar säkert helt OK.

Alternativet är ju just en vanlig vit duk, och ev. dra ner irisen, om du tycker ljudflödet blir för starkt, eller köra denna gråduk du funderar på, och öppna upp iris mer.

På min 108" matt/white 1.0 gain Xus duk kör jag i alla fall gärna iris på runt 40% när det är helt mörkt i rummet. ;)

För mig går dock vanliga grådukar generellt sett bort, till förmån för bra vita dukar, såvida du inte kikar på just ReAct och FireHawk - de gör en helt annan sak med bilden.

Fast har du nu fått ett bra dukerbjudande så..

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 23 November 2008 - 22:11.

Postad 23 November 2008 - 22:34

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Har nu läst en 11 sidor lång gammal tråd om dessa dukar och de verkar verkligen vara gedigna och genomtänkta i sin konstruktion. Jag köper och provar. Tack för tipsen.

Postad 28 November 2008 - 14:27

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
http://www.bigscreen...k...=246&atyp=1

Postad 28 November 2008 - 19:38

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Hur rörlig är foten på projektorn? Är den bara till för om man vill ha projektorn bordsplacerad, eller kan man använda den att rikta in bilden med om man takmonterar? Är det så att säga den man skruvar ett projektorfäste i?

Postad 01 December 2008 - 23:49

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Vilken garanti ska man räkna med att få vid köp av denna projektor?

Postad 01 December 2008 - 23:59

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
I Norden har du 2 år på maskin och minst 1 år utan timbegränsning på lampan.

Kolla med din butik exakt vad som gäller.

Hur rörlig är foten på projektorn? Är den bara till för om man vill ha projektorn bordsplacerad, eller kan man använda den att rikta in bilden med om man takmonterar? Är det så att säga den man skruvar ett projektorfäste i?

Denna fot är för bordsplacering.
Ett takfäste skall kunna tillåta att du kan vinkla tillräckligt horisontalt och vertikalt med.

Fredrik
ISF certifierad

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 December 2008 - 01:23.

Postad 02 December 2008 - 09:22

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
tja en snabb fråga hur kompla man in anten sladden i projektorn eller ska man köpa nått till den så den gå till förstärkaren tänkt se fotboll ishocke bara... hjälp

Postad 02 December 2008 - 10:18

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Precis som med de flesta projektorer, så har X10:an ingen TV mottagare.

Du måste hämta din TV signal separat, via t ex en digitalbox.

Fredrik
ISF certifierad

Postad 02 December 2008 - 16:38

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Då var den inköpt! Ska bara bygga takfäste och få upp möget i taket. Provkörde den från golvet för att få en känsla. Trodde inte man ens skulle skymta bilden mot en kolsvart vägg, men det var t o m tittbart. Bara genom att lägga ett dvdfodral under bakkanten flyttade jag bilden nedåt ca 25 cm och bilden växte bara ca 5-6 cm i nederkant. Helt acceptabelt.

Postad 02 December 2008 - 20:18

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
tja okej vad för digitalbox. tycker ni man ska välja en sak till när man koppla in den kan man ta den via förstärkaren då eller måste den gå till projektorn?. sen en sak till vad för medel eller saker för att göra lincen ren på projektorn är som sakt ny på deta

Postad 02 December 2008 - 23:01

Unregistered1203
  • Unregistered1203
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Ett tips för studenter är att Dustinhome.se säljer denna för 13 892 kr (med studentrabatt).

Redigerat av Unregistered1203, 02 December 2008 - 23:02.

Postad 02 December 2008 - 23:28

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0

Ett tips för studenter är att Dustinhome.se säljer denna för 13 892 kr (med studentrabatt).

inkl. moms? Det låter för billigt för att vara sant.

Postad 02 December 2008 - 23:33

Unregistered1203
  • Unregistered1203
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

inkl. moms? Det låter för billigt för att vara sant.

Jo det stämmer, jag kollade nyss. Utan studentrabatt kostar den 16 990 kr. Så fruktansvärt billigt är det väl inte? Innan prishöjningarna gick det ju att få tag på den för nästan samma pris.

Redigerat av Unregistered1203, 02 December 2008 - 23:34.

Postad 03 December 2008 - 18:55

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej hej.
Kopplade in min nya infocus igår.
Måste säga att jag tyckte bilden via telias digital tv va riktigt bra på infocusen.
Nu är jag helt ny på projektor så jag har ett par frågor.
Köpte en 92 tums duk, bilden är rak i överkant på duken, men underkant kanske det skiljer 1cm från vänstra till högra sidan. Är det något men kan rätta till i projektorn eller är det kanske duken som hänger snett?
Sedan får jag ingen bild från min ps3a via hdmi. Har denna kabel 10 meter http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2335 kan det vara den som inte är tillräckligt bra?
kan knappt vänta på att splea fifa 09 på 92 tums duk.

Mvh toxicity

Postad 04 December 2008 - 12:59

toxicity
  • toxicity
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hej hej.
Kopplade in min nya infocus igår.
Måste säga att jag tyckte bilden via telias digital tv va riktigt bra på infocusen.
Nu är jag helt ny på projektor så jag har ett par frågor.
Köpte en 92 tums duk, bilden är rak i överkant på duken, men underkant kanske det skiljer 1cm från vänstra till högra sidan. Är det något men kan rätta till i projektorn eller är det kanske duken som hänger snett?
Sedan får jag ingen bild från min ps3a via hdmi. Har denna kabel 10 meter http://www.kabelgiga...lar.asp?id=2335 kan det vara den som inte är tillräckligt bra?
kan knappt vänta på att splea fifa 09 på 92 tums duk.

Mvh toxicity

Fick igång Ps3 va bara att fibbla med hdmi kontakten ett par timmar. Spelade fifa 09 igår, grymt bra bild. Lite skillnad mot min lågupplösta samsung 42 som är 4 år.
Tittar nu på Arch Enemy på vanlig dvd i ljust rum, men fasen vilken bild. vilken upplevelse!!!
Nu måste inföskaffas blue ray film.

Mvh Toxicity

Postad 10 January 2009 - 21:17

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Djäk**ar vilket tryck det är i bilden!!!!, var och tittade på den på hi-fi klubben i Hsb, de visade Ironman på BD, det var som att titta på en 88' lcd med bra svärta...

Postad 11 January 2009 - 19:56

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har funderat ett tag på det här med projektor,men har lite funderingar om det är praktiskt möjligt utan att bli fult.
Vardagsrummet är 6meter långt så avtåndet blir från lins till duk c:a 5.5meter och tak höjden är 240cm.
Problemet är att rummet har öppnats upp från två mindre vilket innebär att det sitter en gavel som är 36cm högi mitten på rummet.
Bakom soffan sitter ett fönster och höjden mellan fönster och tak är 40cm.
Bredden mellan högtalarna är 240cm
Kommer detta att vara praktiskt möjligt med X10 utan skugga från gaveln m.m.
Vilken storlek på duk fungerar bäst isåfall?

Har funderat på detta i snart 2år och vill komma till skott nu.
Har velat fram å tillbaka att uppgradera sig från 42" plasma till 52" LCD men känns inte som biokänslan kommer att bli så mycket större ändå med tanke på avståndet.Så vi behåller plasman och kör eldriven duk framför istället...

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 11 January 2009 - 19:59.

Postad 13 January 2009 - 05:56

SvanteP
  • SvanteP
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Har funderat ett tag på det här med projektor,men har lite funderingar om det är praktiskt möjligt utan att bli fult.
Vardagsrummet är 6meter långt så avtåndet blir från lins till duk c:a 5.5meter och tak höjden är 240cm.
Problemet är att rummet har öppnats upp från två mindre vilket innebär att det sitter en gavel som är 36cm högi mitten på rummet.
Bakom soffan sitter ett fönster och höjden mellan fönster och tak är 40cm.
Bredden mellan högtalarna är 240cm
Kommer detta att vara praktiskt möjligt med X10 utan skugga från gaveln m.m.
Vilken storlek på duk fungerar bäst isåfall?

Har funderat på detta i snart 2år och vill komma till skott nu.
Har velat fram å tillbaka att uppgradera sig från 42" plasma till 52" LCD men känns inte som biokänslan kommer att bli så mycket större ändå med tanke på avståndet.Så vi behåller plasman och kör eldriven duk framför istället...

Jag har ungefär likadant i mitt biorum, först så körde jag med att den fick stå på en gammal subwoofer som var ca 1.20hög men eftersom att det blir jobbigt att itne få något i vägen så har jag nu byggt ett tak fäste. Jag fick ner min projektor ca 40cm så den är 2.10 upp i luften (får undvika att bjuda in basketspelare så sitter den säkert) sen så vinklade jag den så att bilden är uppe i taket vid högsta punkt.

Och då har jag en karm som är ca 18-20cm och projektorn sitter 2m bakom den här karmen.

Postad 15 January 2009 - 02:52

tintin08
  • tintin08
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
en fråga angående dlp regnbåge e de bara omkring text eller?
mvh

Postad 15 January 2009 - 09:17

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Nu när jag var och tittade på den såg jag inga regnbågar, jag brukar kunna se dem ganska lätt.

Postad 17 January 2009 - 16:32

Unregistered18f1941b
  • Unregistered18f1941b
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
hej nu har jag bestämt mej köpa en duk. Problemet är bara att jag får en bild på 84 tum. Den ram spän jag vill ha är bara 92 tum. Så kan nån hjälpa mej vad jag ska göra. Projekorn är från väggentill bilden typ 3 meter 73 cm. Kan ju flyta om men då kommer rummet kännas mindre... tips vad man kan göra?? jag vill inte byta den till 77 tycker det blir för lite....jag har infocus X10 den är ut sommat helt kan ej skruva mer på den suck..Mvh NeXon

Redigerat av Unregistered18f1941b, 17 January 2009 - 16:37.

Postad 20 January 2009 - 19:27

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Någon som vet hur högt man kan ha denna om man vill ha nederkanten av bilden/duken ca 65 cm från golvet vid ett avstånd på 4 meter och en dukstorlek runt 85"

Postad 22 March 2009 - 09:53

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Har lite problem med min projektor ännu en gång. Bilden blir helt kajko, det blir grova hack i alla färgskiftnignar, speciellt vid rött. Alla ingångar har samma problem. Som när man slog igång inställningen för häftigare bild (better picture nåt? En checkbox). Nu är det tvärt om, att jag måste slå på denna inställningen för att få bort artefakterna, men problemet är då att halva bilden, iaf på HDDVD, blir en grön tint som man ser hela tiden.

Någon annan som haft samma problem? Ska ringa The Rock på tisdag.

Postad 02 April 2009 - 01:43

Zyrez
  • Zyrez
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Min egen lilla, underbara X10a har börjat må dåligt! Ska skicka tillbaka den till InFocus för rep, men undrar om nån vet vad felet kan bero på: När man startar projjen märker man att till skillnad ifrån nyskick så blöder den röda färgen. Efter 10 till 15 minuters körning börjar blåfärgen att blöda och bilden börjar också flimra i blått. Den vänstra sidan av bilden ( när projjen är monterad i taket ) börjar också blinka vitt i tid och otid efter 15 minuter från start. Blinkningen är precis över halva bilden. Kan det vara lampan? Eller ett "maskinellt" fel?

Vet att det var längesen det frågades, men det verkar vara upplysande att repetera följande information:

ImpreZa, SvanteP, Karnaa:
Via följande länk kan ni räkna ut kastavstånd, bildstorlek och få information till allehanda nyttiga data. Med det kan ni ränka ut om karmen kommer att vara ivägen. http://www.infocus.c...ator.aspx?pro=1

//R

Postad 02 April 2009 - 08:17

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Fick en ny lampa igår. Ska ta och montera den i helgen och hoppas på att den löser mina problem.

Postad 02 April 2009 - 15:34

Zyrez
  • Zyrez
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hoppas projektorn blir bra med det! Vad kostade lampan och var köpte du den?

//R

Postad 03 April 2009 - 09:17

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Fick den på garantin.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.