Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center
1515 svar till detta ämne
Postad 25 februari 2011 - 12:32
heke
-
heke
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag själv som sågat Dune innan, men der är den bästa Mediaspelaren jag ni haftbär jöttenöjd. Lite klurigt att ställa in kanske första gången men oftast handlar det bara om okunskap Finns ju hjälp att få och nu har jag ju också erfarenhet hur man får till NFS med externa diskar från OSX och allt bara flyter på. Mede8er är den enda jag inte testat, men ser inte heller varför den skulle vara ett bättre val, då alla tidigare spelare jag testat faller och klarar varken DTS-HD eller annat som de stolt presenteras på deras hemsidor. Boxee box är ju ett rent skämt t.ex. Bild och ljud i toppklass på Dune, kör dock Max versionen för jag ville få en helhetslösning med BD spelaren. Återigen toknöjd att slippa få drop outs var 10 SEK är värt varenda krona, desutom styr jag hela Dunenfrån min iPhone som är sjukt snabbt och smidigt.
Jag kan bara hålla med om att det är den bästa mediaspelaren på marknaden. För första gången har jag lyckats att spela BD-ISO filer med DTS-HD ljud och bild utan "ljud hack" vilket beror på att det är ett filbyte som görs. Jag hade en Xtremer PRO samt att jag har testat Ac Ryan och dom funkar inte till BD-ISO filer. KÖP!! jag har en själv. (Smart D1)
Postad 03 mars 2011 - 11:08
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
Har funderingar på att skaffa en HDI Dune Smart (D1 el H1) då jag är ute efter en mediaspelare som klarar BD samt DVD på ISO och i katalog. Dunespelarna känns som det främsta alterantivet då de verkar vara några av få som klarar av bitstream (alltså bypass) av HD-ljud och fulla BD-menyer.
Dock undrar jag lite hur det fungerar med output-format och refresh-rates för olika material. Måste jag själv växla mellan 1080p-24 och exempelvis 720p-50 (eller annan output med 50p) beroende på om jag ser en BD eller en Pal-DVD, eller klarar spelaren av det själv beroende på vad för material som spelas upp?
Känns som en viktig funktion för att ha en kompetent spelare samtidigt som den inte är alltför omständig att använda liksom.
Undrar också om ni har några andra tips på bra saker att tänka på rörande de här spelarna?
/Martin
Postad 03 mars 2011 - 12:55
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Vad jag vet, så finns tyvärr inte funktionen att behålla originalupplösningen på olika filer. Det spelaren gör är att skala upp till den upplösningen som du ställt in beroende på din bildvisare, förmodligen 1080p. Det spelaren kan ändra på är dock uppdateringsfrekvensen, så om filen är pal 25hz så skickar spelaren ut 50hz och är den ntsc 29,97hz skalas den upp till 60hz. 24hz lämnas orörd och skalas då bara upp till 1080
Nu är det inte så vanligt att jag kör annat än 720p/1080p-24hz - så för mig är det inget jag lägger någon större vikt vid, men det skulle vara bra att kunna köra filernas originalformat ut ur spelaren och låta tv´n ta hand om signalen. De gånger jag kört något annat så kan jag inte påminna mig att jag stört mig på att spelaren ( har en BD Prime 3.0 ) gör ett dåligt jobb.
Det har även kommit en ny "stabil" firmware till spelarna - 110225_1222. Märkte att den förra kanske inte va helt 100% då den några gånger tappade signalen under en kortare stund.
Redigerat av Sir Mix Alot, 03 mars 2011 - 12:58.
Postad 03 mars 2011 - 14:10
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Tack för det utförliga svaret. Är med på vad du menar och för mig känns uppskalning till endast ett format helt ok. Min TV är full-hd och klarar enligt specen 24hz, 50hz och 60hz i 1080p så 1080p som output oavsett källa borde bli alldeles utmärkt.
Fungerar refresh-rate-växlingen helt automatiskt eller måste man göra något själv när man startar en film? Tycker du att den fungerat tillförlitligt eller har den buggat någon gång?
Stora anledningen till mitt intresse för refresh-rate-växlingen är annars möjligheten att ha ett blandat filmarkiv med material från såväl BD som DVD. Bra att ha tecknade/animerade filmer till sonen samt diverse gamla DVD liggandes på spelaren tillsammans med BD-material men ändå kunna få fin bild utan hack och judder oavsett vad man väljer att spela upp.
/Martin
Postad 03 mars 2011 - 16:18
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Stora anledningen till mitt intresse för refresh-rate-växlingen är annars möjligheten att ha ett blandat filmarkiv med
/Martin
Den sköter det helt auto.. kolla in YaDis sedan så får du ett riktigt snyggt GUI för alla filmer också. Jag körde allt från externa FireWire 800 Diskar kopplade till en Mac Mini som även jag delade ut med NFS till Dune player. Men idag införskaffa jag mig en Qnap 659+ Pro med 12TB så det skall bli kul och se hur det här kommer fungera  Ngn som vet vad som är bästa möjliga gränssnitt till Dune att köra från en Nas ? NFS eller kanske ngt annat ?
Redigerat av motif, 03 mars 2011 - 16:20.
Postad 03 mars 2011 - 16:55
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Den sköter det helt auto.. kolla in YaDis sedan så får du ett riktigt snyggt GUI för alla filmer också. Jag körde allt från externa FireWire 800 Diskar kopplade till en Mac Mini som även jag delade ut med NFS till Dune player. Men idag införskaffa jag mig en Qnap 659+ Pro med 12TB så det skall bli kul och se hur det här kommer fungera 
Låter bra. Tänkte spana in YaDis och kanske även Zappiti för att få ett snyggt filmbibliotek. Spännande med Qnap:en annars. Sitter själv på en Qnap 239 Pro (single core intel atom med dubbla diskar speglade) och funderar lite på om man ska köra en Dune med intern hårddisk eller utan. Du får gärna skriva några rader om hur det fungerat med streaming från Qnap:en när du har allt igång sen. Är framförallt nyfiken på hur streaming av BD-iso och BD-folders fungerar över trådat nätverk. /Martin
Redigerat av masaba, 03 mars 2011 - 16:56.
Postad 03 mars 2011 - 17:01
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Låter bra. Tänkte spana in YaDis och kanske även Zappiti för att få ett snyggt filmbibliotek.
Spännande med Qnap:en annars. Sitter själv på en Qnap 239 Pro (single core intel atom med dubbla diskar speglade) och funderar lite på om man ska köra en Dune med intern hårddisk eller utan.
Du får gärna skriva några rader om hur det fungerat med streaming från Qnap:en när du har allt igång sen. Är framförallt nyfiken på hur streaming av BD-iso och BD-folders fungerar över trådat nätverk.
/Martin
Det skall jag göra... valde Raid 5 bara för en liten snabb info testade att droppa 4,5 GB fil till NASen och det gick på 40 sek. Sweclockers citat på NetGear Ultra 6 "ReadyNAS Ultra 6 visar vart skåpet ska stå i överföringstestet där vi överför en ISO-fil på 4.32 gigabyte på 1 minut och 39 sekunder" Kan ju säga att Qnap krossar den med mer än dubbelt så snabb  Då med Raid 5 som inte är det bästa heller.
Postad 03 mars 2011 - 17:06
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Var hittar man engelska språkfiler till Yadis? Länken här fungerar inte för mig http://www.mpcclub.c...ead.php?t=22993
Postad 03 mars 2011 - 17:58
Thun
-
Thun
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Är det någon vänlig själ här med dune hdi smart D1 som skulle kunna lägga upp en kort film när ni browsar genom mappar via displayen?
Är detta enkelt? har en tvix med display nu men det visar bara 5 bokstäver så blir svårt att navigera i mappar med långa namn som t.ex. iron maiden - fear of the dark och iron maiden - best of the beast.
eller om ni inte orkar filma iaf göra en liten beskrivning hur ni upplever det.
MVH
Postad 03 mars 2011 - 18:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Dune är lika kasst för musik som alla mediaspelare.
Rekommenderar en Sonos eller Squeezebox för musiken.
Har själv både Dune, TviX och Squeezebox.
Postad 03 mars 2011 - 21:55
Unregistered7e1dc52c
-
Unregistered7e1dc52c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Ny firmware Version "110225_1222" (the latest stable version) Changes since 110127_2105_beta: - Bugfix: Specific M2TS files could not be played. - Bugfix: Specific MP4 files (such as files from specific video cameras) could be played without sound on HDMI output. - Bugfix: DVB-T channels scan failed in specific cases in some countries/locations. - Bugfix: icons loading could fail in some cases for some applications (such as KartinaTV). - Bugfix: some Blu-ray discs could not be played in specific cases ("Securiry Violation" error was produced). - Bugfix: Restarting optical disc playback (after stopping the playback of the same disc) could not work in some cases. Denna version finns som vanligt till samtliga spelare och kan hämtas här./V-man
Postad 08 mars 2011 - 22:09
DeusEXMachina
-
DeusEXMachina
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Köpte en Dune HD Max idag och är helt grön på mediaspelare. Tänkte sätta mig och pilla med det imorrn, men jag undrar hur jag gör Blu-ray spelaren regionsfri. Säljaren på hembiobutiken sa att det gick att fixa med ett enkelt knapptryck på fjärrkontrollen.
Tack på förhand
edit: Det var ingenting den den är ju regionsfri, sweet! =)
Redigerat av DeusEXMachina, 08 mars 2011 - 22:15.
Postad 10 mars 2011 - 20:46
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Mina gamla DVD filmer som jag rippade till .mkv med text vobsub fungerar inte spela upp på Dune, fungerar i VLC t.ex
Vad beror detta på ?
Postad 11 mars 2011 - 09:49
Unregistered7e1dc52c
-
Unregistered7e1dc52c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Mina gamla DVD filmer som jag rippade till .mkv med text vobsub fungerar inte spela upp på Dune, fungerar i VLC t.ex Vad beror detta på ?
Fungerar det om du tar bort idx/sub-filerna? Dune ska ju klara vobsub men det finns visst en hel del varianter av det. Vilket program använde du för att rippa filmerna? Vad säger mediainfo om subtitle? /V-man
Postad 11 mars 2011 - 09:57
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Fungerar det om du tar bort idx/sub-filerna? Dune ska ju klara vobsub men det finns visst en hel del varianter av det. Vilket program använde du för att rippa filmerna? Vad säger mediainfo om subtitle?
/V-man
Det var ngt år sedan jag gjorde det så kommer inte exakt ihåg men RipIt och mactheripper var nog de som användes. Har alltid fungerat på minin med Plex därav aldrig funderat på det. Kollar jag mediainfo så stod det voSub SV
Postad 11 mars 2011 - 21:54
Unregistered7e1dc52c
-
Unregistered7e1dc52c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Det var ngt år sedan jag gjorde det så kommer inte exakt ihåg men RipIt och mactheripper var nog de som användes. Har alltid fungerat på minin med Plex därav aldrig funderat på det. Kollar jag mediainfo så stod det voSub SV
Aha du har en Mac. När jag rippar filmer med min PC så fungerar det så jag drar till med att det säkert är en Mac-grej.  /V-man
Postad 12 mars 2011 - 16:31
Plasmapojken
-
Plasmapojken
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Är det någon som vet ifall Dune HD Smart eller någon av de andra modellerna klarar att visa filmer i mkvformat packade i RAR-filer?
Postad 12 mars 2011 - 16:52
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Är det någon som vet ifall Dune HD Smart eller någon av de andra modellerna klarar att visa filmer i mkvformat packade i RAR-filer?
Nej inte vad jag vet. Men finns på deras "önskelista" där man kan rösta fram, till nästa uppdatering
Postad 13 mars 2011 - 13:27
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Aha du har en Mac. När jag rippar filmer med min PC så fungerar det så jag drar till med att det säkert är en Mac-grej. 
/V-man
Det är väl sista anledningen till att den inte skulle fungera i så fall  Hade jag haft Win hade jag inte ens skrivit om mitt problem utan bara lutat mig tillbaka och insett att thats the way
Postad 29 mars 2011 - 09:34
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Problem! Har börjat och rippa mina bluray till MKV (1080) med DVDFab Bluray Ripper. Och då får jag ut .mkv , .idx och .sub.
Men min Dune Base 3.0 hittar ingen subtitle att visa? Om jag däremot testar med min mjukvaruspelare MPC så fungerar texten? Några tips?
/Lennart
Postad 29 mars 2011 - 09:41
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Problem! Har börjat och rippa mina bluray till MKV (1080) med DVDFab Bluray Ripper. Och då får jag ut .mkv , .idx och .sub.
Men min Dune Base 3.0 hittar ingen subtitle att visa? Om jag däremot testar med min mjukvaruspelare MPC så fungerar texten? Några tips?
/Lennart
Kan det vara så enkelt att spelaren inte stödjer dom formaten på undertexter? •Subtitle formats: SRT, SUB, text/SSA/ASS (MKV), VobSub (MP4), PGS (full Blu-ray mode) - saxat från dune-hd.com
Postad 29 mars 2011 - 09:54
stgre
-
stgre
-
Användare
-
-
171 inlägg
/Lennart
Jag har ingen förklaring till varför det inte fungerar men jag använder mig av makemkv och får då en mkv fil med bild, ljud och text. min Dunde HD Max har inga problem att välja ljudspår och undertexter
Postad 29 mars 2011 - 11:23
heke
-
heke
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
/Lennart
Om du nu använder DVDfab varför göra en mkv och inte en BD-ISO poänggång, funkar för mig. Val av text spår och ljud spår är bara att välja sedan i din Dune.
Postad 29 mars 2011 - 12:19
Unregistered7e1dc52c
-
Unregistered7e1dc52c
-
Användare
-
-
205 inlägg
/Lennart
Prova att ställa om upplösningen för textfilerna till 480p (om det finns en sådan inställning). Dune verkar inte kunna visa högupplösta sub/idx textfiler. motif: Kolla om det även gäller för dina DVD. Kan du välja upplösningen för textfilerna? /V-man
Postad 29 mars 2011 - 14:35
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Prova att ställa om upplösningen för textfilerna till 480p (om det finns en sådan inställning). Dune verkar inte kunna visa högupplösta sub/idx textfiler.
motif: Kolla om det även gäller för dina DVD. Kan du välja upplösningen för textfilerna?
/V-man
Där har vi det kanske, får forska vidare om det går att ställa subtitels till 480p? /Lennart
Postad 29 mars 2011 - 15:38
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
När man spelar upp mp3-filer, hörs ljudet direkt från början då? På de Realtek-baserade spelarna klipps de första 1-2 sekunderna. Slipper jag det problemet om jag byter till en Smart D1?
Postad 03 april 2011 - 14:04
Unregistered1425
-
Unregistered1425
-
Användare
-
-
139 inlägg
Har funderingar på att skaffa en HDI Dune Smart (D1 el H1) då jag är ute efter en mediaspelare som klarar BD samt DVD på ISO och i katalog.
FYI, jag har testat TVIX S1 och den klarar också DVD-iso och BD-iso klockrent till min förvåning. Är dock nyfiken på hur en Dune HD Max/Duo presterar. Borde vara bättre med tanke på chip-valet om inte annat. Lite förvånad över att HDI inte plockat in USB 3.0 och HDMI 1.4a i sina nya maskiner/revisioner vid det här laget eftersom de flesta och även de själva uppfattar deras utbud som high end. Så nya tycker jag inte att dessa teknologierna är.
Redigerat av Unregistered1425, 03 april 2011 - 14:15.
Postad 03 april 2011 - 14:20
Unregistered1425
-
Unregistered1425
-
Användare
-
-
139 inlägg
Om du nu använder DVDfab varför göra en mkv och inte en BD-ISO poänggång, funkar för mig. Val av text spår och ljud spår är bara att välja sedan i din Dune.
Håller med, men han kanske vill komma ner i storlek på disken? Poänggång är ett väldigt fint ord för övrigt  .
Postad 03 april 2011 - 14:44
Unregistered34959c77
-
Unregistered34959c77
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag blir snart med Macbook Pro och är sugen på en Media Extender, och den här verkar ju onekligen vara den absolut bästa på marknaden till priset! Jag har några frågor, vet inte riktigt om dom besvarats i dom 16 sidorna som redan finns men..
1: 70-80% av det jag gör är att lyssna på musik, främst Spotify men också Mp3's och då och då CD-skivor, kan Dune HD Max (den jag är intresserad av mest) spela upp musik från spotify? Hur är ljudkvalitén?
2: Är det ett eget användargränssnitt man får upp på TVn, eller kan man styra allt från datorn?
3: Har Dune HD Max någon sån där plats för att kunna stoppa in sitt digitalTV-kort? Det är inte världens grej om den inte har men jag är allergisk mot kablar och ju mindre desto bättre!
4: Jag ser att det finns 7.1-utgångar på baksidan av apparaten, jag kör idag en hemmabioreceiver men kommer i framtiden slänga skiten och köpa ett bra stereosystem, men det är ju nice att ha en center när man får lust att kolla på film... Kan man köra så att "stereoljudet" skickas till stereosystemet, men center-ljudet skickas direkt till en centerhögtalare (som då är aktiv)? Kan man göra samma sak med surroundhögtalarna?
Lite udda frågor kanske, men då 90% av det jag gör är att lyssna på musik vill jag ha ett riktigt bra sätt att streama musik trådlöst från datorn, och sen utifrån det försöka hitta något sätt att ibland kolla på film på.
Postad 03 april 2011 - 15:09
Unregistered1425
-
Unregistered1425
-
Användare
-
-
139 inlägg
Postad 03 april 2011 - 20:15
Unregistered34959c77
-
Unregistered34959c77
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag blir snart med Macbook Pro och är sugen på en Media Extender, och den här verkar ju onekligen vara den absolut bästa på marknaden till priset! Jag har några frågor, vet inte riktigt om dom besvarats i dom 16 sidorna som redan finns men..
1: 70-80% av det jag gör är att lyssna på musik, främst Spotify men också Mp3's och då och då CD-skivor, kan Dune HD Max (den jag är intresserad av mest) spela upp musik från spotify? Hur är ljudkvalitén? 2: Är det ett eget användargränssnitt man får upp på TVn, eller kan man styra allt från datorn? 3: Har Dune HD Max någon sån där plats för att kunna stoppa in sitt digitalTV-kort? Det är inte världens grej om den inte har men jag är allergisk mot kablar och ju mindre desto bättre! 4: Jag ser att det finns 7.1-utgångar på baksidan av apparaten, jag kör idag en hemmabioreceiver men kommer i framtiden slänga skiten och köpa ett bra stereosystem, men det är ju nice att ha en center när man får lust att kolla på film... Kan man köra så att "stereoljudet" skickas till stereosystemet, men center-ljudet skickas direkt till en centerhögtalare (som då är aktiv)? Kan man göra samma sak med surroundhögtalarna?
Lite udda frågor kanske, men då 90% av det jag gör är att lyssna på musik vill jag ha ett riktigt bra sätt att streama musik trådlöst från datorn, och sen utifrån det försöka hitta något sätt att ibland kolla på film på.
Första frågan fick jag ju faktiskt svar på när jag sökte i tråden...
Postad 06 april 2011 - 13:15
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
1: 70-80% av det jag gör är att lyssna på musik, främst Spotify men också Mp3's och då och då CD-skivor, kan Dune HD Max (den jag är intresserad av mest) spela upp musik från spotify? Hur är ljudkvalitén?
Finns bara ett alternativ som är perfekt för Bilder samt Musik = Apple TV2 2: Är det ett eget användargränssnitt man får upp på TVn, eller kan man styra allt från datorn?
DuneX är ett program som scannar dina filmer och skapar ett GUI direkt på disken och du navigerar in på disken som vanligt via Dune spelaren och ett GUI dyker upp istället för ett träd med alla filer. Alt. som också fungerar är att köra Paralells i OSX eller en PC skräpdator och köra yaDIS, som man exporterar ut alla filmer till valfri destination. 3: Har Dune HD Max någon sån där plats för att kunna stoppa in sitt digitalTV-kort? Det är inte världens grej om den inte har men jag är allergisk mot kablar och ju mindre desto bättre!
Det finns väl ngn TV tjohejs kort för HD Max är inte direkt insatt i den frågan tyvärr. Kablar är aldrig kul, räddningen heter kabelkanaler som idag finns i riktigt schyssta material/former. 4: Jag ser att det finns 7.1-utgångar på baksidan av apparaten, jag kör idag en hemmabioreceiver men kommer i framtiden slänga skiten och köpa ett bra stereosystem, men det är ju nice att ha en center när man får lust att kolla på film... Kan man köra så att "stereoljudet" skickas till stereosystemet, men center-ljudet skickas direkt till en centerhögtalare (som då är aktiv)? Kan man göra samma sak med surroundhögtalarna?
Är inte helt hundra på detta nu men i vilket fall så har ju inte Dune inbyggd förstärkare således kan den ju inte skicka ljudet annat än till ngn förstärkare som sedan porterar ut till högtalarna. Klart du skall köra en riktigt Reciever med HDMI ingång så du kan utnyttja DTS-HD bla.a Lite udda frågor kanske, men då 90% av det jag gör är att lyssna på musik vill jag ha ett riktigt bra sätt att streama musik trådlöst från datorn, och sen utifrån det försöka hitta något sätt att ibland kolla på film på
Som Macanvändare är Dune Max perfekt lösning om man vill ha en dedikerad BluRay spelare samt en mediaspelare för just högupplöst film, DTS-HD osv. För bara musik/bilder filmer upp till 720p är AppleTV2 helt outstanding! Jailbreak och du har XBMC / Plex direkt på TVn bra och billig lösning om man inte behöver BD kvalite på ljud och bild.
Postad 06 april 2011 - 14:24
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Är inte helt hundra på detta nu men i vilket fall så har ju inte Dune inbyggd förstärkare således kan den ju inte skicka ljudet annat än till ngn förstärkare som sedan porterar ut till högtalarna. Klart du skall köra en riktigt Reciever med HDMI ingång så du kan utnyttja DTS-HD bla.a
Han skrev ju dock att centern skulle vara aktiv, vilket brukar innebära inbyggd förstärkare och lågnivåingång. Men jag håller med om att man bör ha en riktig receiver om man ska köra fler än två kanaler, för utan en riktig surroundprocessor blir det lätt soppa av alltihop. Låter inte heller så kul att tvingas styra ljudnivån via mediaextendern för att alla högtalare ska hänga med...
Postad 06 april 2011 - 15:52
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Han skrev ju dock att centern skulle vara aktiv, vilket brukar innebära inbyggd förstärkare och lågnivåingång. Men jag håller med om att man bör ha en riktig receiver om man ska köra fler än två kanaler, för utan en riktig surroundprocessor blir det lätt soppa av alltihop. Låter inte heller så kul att tvingas styra ljudnivån via mediaextendern för att alla högtalare ska hänga med...
Så sant missade det.
Postad 09 april 2011 - 17:13
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
La upp ett litet klipp på hur det kan se ut med yaDIS. Allt är realtime förutom BluRay loading som jag klippte ner lite. Kör yaDIS 2.05 på Win7 genom Parallels i Mac OS X för Filmer / Serier samt DuneX för resterande bibliotek Håll till godo http://www.youtube.c...h?v=L-dz5HJmBng
Postad 10 april 2011 - 00:28
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
La upp ett litet klipp på hur det kan se ut med yaDIS. Allt är realtime förutom BluRay loading som jag klippte ner lite.
Kör yaDIS 2.05 på Win7 genom Parallels i Mac OS X för Filmer / Serier samt DuneX för resterande bibliotek
Håll till godo 
http://www.youtube.c...h?v=L-dz5HJmBng
Stiligt värre själv har jag ett mindre problem, jag kör allt på externa diskar och vill hellre ha meta-datan i varje film-mapp ( förmodligen på tok för konservativ av mig ) vilket inte går så bra nu när databasen är nedlagd, men jag hoppas på basic transfer som lovats till yaDis 2.10 igen.
Postad 10 april 2011 - 12:58
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
i Yadis, vad är det för katalog man ska välja där det står Dune interface location?
Postad 10 april 2011 - 19:46
Unregistered1425
-
Unregistered1425
-
Användare
-
-
139 inlägg
själv har jag ett mindre problem, jag kör allt på externa diskar och vill hellre ha meta-datan i varje film-mapp ( förmodligen på tok för konservativ av mig ) vilket inte går så bra nu när databasen är nedlagd, men jag hoppas på basic transfer som lovats till yaDis 2.10 igen.
Konservativ? Snarare tvärtom. Det är väl mer framsynt att lägga all media på ett ställe (NAS, extern HD o dyl) med ett antal mediaklienter och då vill man ha gemensamt metadata för det innehåll som ligger centralt. Det känns förlegat att detta ska lagras lokalt i varje klient.
Postad 11 april 2011 - 19:29
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
i Yadis, vad är det för katalog man ska välja där det står Dune interface location? 
Där väljer du vilken folder programmet ska exportera interfacet till. Sedan delar du ut samma mapp med t.ex NFS eller SMB, antar att man även kan flytta/kopiera alltihop till en intern disk om man vill, men det blir omständigt eftersom man måste göra om proceduren varje gång man lagt till ny media... En annan fråga: jag tycks inte hitta något sätt att browsa i musikfoldrarna samtidigt som man spelar upp en låt? Går inte det? Det är ju helt sjukt dåligt i så fall, med tanke på hur länge de här spelarna funnits ute. TViX 6500 kunde det t.ex i princip direkt från start.' Att de inte lyckats få till en så pass enkel sak som att visa skivomslag medan man kör en låt är också irriterande, dock inte på långa vägar lika viktigt. (vet att det finns en workaround men den är både klumpig och ful)
Redigerat av MartinP666, 11 april 2011 - 20:41.
Postad 11 april 2011 - 19:44
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Där väljer du vilken folder programmet ska exportera interfacet till. Sedan delar du ut samma mapp med t.ex SMB eller SMB, antar att man även kan flytta/kopiera alltihop till en intern disk om man vill, men det blir omständigt eftersom man måste göra om proceduren varje gång man lagt till ny media...
Aha det var så simpelt alltså, lät nästan för lätt  Ska testa.
Postad 11 april 2011 - 20:45
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Aha det var så simpelt alltså, lät nästan för lätt  Ska testa.
Jag tyckte det lurigaste var att få till sökvägarna så att spelaren hittar filerna. Jag försökte tills jag blev gråhårig med storage_name, storage_label och storage_uuid, men det slutade med att jag fick köra med nfs:// i stället.
Postad 11 april 2011 - 20:47
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Ja det gick ju åt skogen. Jag fattar inte hur man ska få till det där
Postad 11 april 2011 - 22:07
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Ja det gick ju åt skogen. Jag fattar inte hur man ska få till det där 
Vad använder du för metod för utdelning? NFS? SMB? Har du lyckats dela ut filer alls och se dem genom spelaren?
Postad 11 april 2011 - 22:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Har ju allt utdelat med smb sen tidigare. Gjorde något tafatt besök med nfs för ett tag sen, men jag hittade inget vettigt?! Tips?
Postad 11 april 2011 - 22:13
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Har ju allt utdelat med smb sen tidigare. Gjorde något tafatt besök med nfs för ett tag sen, men jag hittade inget vettigt?! Tips?
Jag använder Hanewin NFS. Tycker den är enkel att använda och det var lätt att förstå hur man skulle göra. Det står dock att det är gratis trial i 30 dagar, men den verkar inte räkna ner så det kanske är på "eget ansvar". Vi får väl se när 30 dagar har gått. Men det ska väl gå lika bra med SMB tycker jag. Vad är det som inte fungerar för dig? Kan du inte connecta till utdelningen där du lagt interfacet? Eller hittar den inte den media som ska vara kopplad till varje folder?
Postad 11 april 2011 - 22:15
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Den hittar inte mediat, jag kan ju köra igång interfacet och så, men den blir det stopp. Den hittar inte delningarna
Ska titta närmare på det imorgon, nu måste jag knoppa tyvärr.
Postad 11 april 2011 - 22:23
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Den hittar inte mediat, jag kan ju köra igång interfacet och så, men den blir det stopp. Den hittar inte delningarna 
Ska titta närmare på det imorgon, nu måste jag knoppa tyvärr.
Det verkar alltså vara något fel på din "Dune path" som man väljer när man lägger till en folder i yaDIS. Som jag skrev längre upp så fick jag det aldrig att funka med storage_label etc. som de flesta verkar använda utan jag körde med nfs:// direkt. Min sökväg ser alltså ut såhär: nfs://192.168.1.5:/movies Det ska gå att göra likadant med SMB shares (bara byt ut nfs mot smb, adressen mot din egen dators lokala IP samt rätt utdelningsnamn), så förutsatt att du kan dela ut statiska IP-adresser i ditt lokala nätverk så bör det funka för dig också. (det är ju aningen drygt om man måste byta alla sökvägar om routern får för sig att byta datorns IP). Efter att du lagt in rätt sökväg måste du nog processa om och exportera allt igen. Kolla i dune_folder.txt i de exporterade/utdelade interface-mapparna hur sökvägen ser ut där så att ändringen verkligen slagit igenom. Sedan kan man behöva refresha och eventuellt starta om spelaren innan den laddar ändringarna, det kan vara lite meckigt ibland.
Postad 14 april 2011 - 09:22
Unregistered1425
-
Unregistered1425
-
Användare
-
-
139 inlägg
Men idag införskaffa jag mig en Qnap 659+ Pro med 12TB så det skall bli kul och se hur det här kommer fungera  Ngn som vet vad som är bästa möjliga gränssnitt till Dune att köra från en Nas ? NFS eller kanske ngt annat ?
Jag kör också med QNAP TS659 Pro proppad med 3 GB-diskar i RAID-5. Funkar klockrent för både Dune och TVIX med NFS. Du bör välja att köra NFS eftersom det protokollet är "snabbare" än SMB. Dessutom är det lämpligt att välja protokoll beroende på vad din diskserver (t ex NAS) kör för operativsystem; Har man en Windows-server bör man köra SMB (som är inbyggt/native i Windows) och har man en Linux/Unix-server (vilket är fallet med QNAP) så kör man NFS (som är inbyggt/native för Linux/Unix). Har du dock inga problem med nätverkshastigheten så borde det inte spela någon roll vilket du väljer om du inte har någon annan "viktig" trafik på nätverket som kan störas av ett pratigare protokoll. För övrigt brukar NFS vara stökigare att konfigurera och få igång så har man inga problem med nätverkshastighet skulle jag rekommendera SMB.
Postad 14 april 2011 - 09:55
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Hej,
Har funderingar på att skaffa en HDI Dune Smart (antagligen D1 eller H1).
Är dock nyfiken på om displayen på D1 går att stänga av via menyerna (gäller främst vid uppspelning av filmer)?
Om displayen inte går att stänga av så undrar jag om det som visas i displayen scrollas eller är fast samt om displayen kan upplevas som störande när Smart:en står synligt i en tv-bänk nedanför tv:n?
Tacksam för svar.
/Martin
Redigerat av masaba, 14 april 2011 - 09:55.
Postad 14 april 2011 - 12:10
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Hej,
Har funderingar på att skaffa en HDI Dune Smart (antagligen D1 eller H1).
Är dock nyfiken på om displayen på D1 går att stänga av via menyerna (gäller främst vid uppspelning av filmer)?
Om displayen inte går att stänga av så undrar jag om det som visas i displayen scrollas eller är fast samt om displayen kan upplevas som störande när Smart:en står synligt i en tv-bänk nedanför tv:n?
Tacksam för svar.
/Martin
Tror inte man kan stänga av helt, däremot kan man välja om den ska visa namnet på filen som spelas upp eller en klocka som visar hur långt man kommit. Dock är klockan rättså kass då den visar tiden på det aktuella kapitlet på en DVD, inte den totala tiden. Jag tror mig minnas att texten scrollas om man väljer att visa filnamnet. Displayen är ändå relativt diskret tycker jag. Vill du slippa display så köp en B1 eller H1 i stället.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|