* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *
1737 svar till detta ämne
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg)
|
1 år sedan
|
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg)
|
8 år sedan
|
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg)
|
9 år sedan
|
Dali Hemmabio (4 inlägg)
|
9 år sedan
|
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg)
|
9 år sedan
|
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg)
|
10 år sedan
|
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg)
|
10 år sedan
|
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg)
|
11 år sedan
|
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg)
|
12 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg)
|
12 år sedan
|
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg)
|
12 år sedan
|
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg)
|
12 år sedan
|
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg)
|
13 år sedan
|
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg)
|
13 år sedan
|
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg)
|
13 år sedan
|
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
AVR255 ljudformat (2 inlägg)
|
13 år sedan
|
Problem med AVR 255 (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg)
|
14 år sedan
|
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg)
|
14 år sedan
|
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg)
|
14 år sedan
|
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg)
|
14 år sedan
|
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg)
|
14 år sedan
|
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Uppgradera reciver (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg)
|
15 år sedan
|
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg)
|
15 år sedan
|
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg)
|
15 år sedan
|
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg)
|
15 år sedan
|
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Surroundförstärkare (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg)
|
16 år sedan
|
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hk avr 255 (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Postad 02 februari 2009 - 09:12
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Ja det låter onekligen som att displayen gått sönder. Jag äger en 255a så det är inte exakt samma, men väljer jag att dimma ner så slocknar först volymkontrollen och sedan några ytterligare steg på LCD´n. Det går alltså inte att dimma LCD´n utan att först släcka volymkontrollen. Därav tror jag era farhågor besannats. Men ring serviceverkstaden eller dom som sålder er den, så kan dom testa på en fungerande. Hej! Jag och min man har just varit och införskaffat oss en AVR155 och vi är helnöjda med det valet. När vi kom hem och kopplade in den så slocknade helt plötsligt displayen utan att vi var i närheten av förstärkaren. Vi har därefter brutit strömmen ett flertal gånger, tryck på knappen DIM, varit inne och kollat så att den inte är inställd på släckning med fördröjning, men inget hjälper. Är det någon som kan hjälpa oss eller någon som haft samma problem? Ljuset i volymkontrollen lyser fortfarande. Mysko! Risken finns kanske att displayen hel enkelt har gått sönder, eller vad tror ni?
Mvh. två desperata
Postad 02 februari 2009 - 13:01
Luzen
-
Luzen
-
Användare
-
-
155 inlägg
Hej!
Jag har en AVR255 och undrar om någon har fått fjärren att lira med en Sony hårddiskinspelare i serien RDR-HX ?
Och om du fått det funka vill jag förstås gärna veta vilken kod som använts...
Har provat allt inkl "auto search" utan att lyckas...
Postad 02 februari 2009 - 13:20
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Jag har missat att det finns en "Auto search", hur gör man den?
Vad säger ni H/K folk om universalfjärren, går det inte att släppa fler koder till fjärrkontrollen? Det verkar vara många som inte lyckas få fjärren att fungera till apparaterna man har hemma.
Postad 02 februari 2009 - 13:25
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Vad säger ni H/K folk om universalfjärren, går det inte att släppa fler koder till fjärrkontrollen? Det verkar vara många som inte lyckas få fjärren att fungera till apparaterna man har hemma.
255'ans fjärr är ett skämt, har lyckats få den att klara av att stänga av och sätta på min tv men det är det enda utöver recievern den klarar.
Postad 02 februari 2009 - 14:20
Luzen
-
Luzen
-
Användare
-
-
155 inlägg
Autosearch sid 42 i manualen.
Postad 02 februari 2009 - 15:18
Supen
-
Supen
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
någon mer som kör med extra slutsteg till stärkaren??
Jag kör med ett Thule PA 150 till min 255a, och det knäpper som sa..n när jag byter ingång/byter kanal.
Har senaste firmwaren, det ryktas om en ny snart, någon som vet??
Men jag undrar om det kan fixa problemet, är det inte ett "mekaniskt" fel
Postad 02 februari 2009 - 15:38
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
någon mer som kör med extra slutsteg till stärkaren?? Jag kör med ett Thule PA 150 till min 255a, och det knäpper som sa..n när jag byter ingång/byter kanal.
Har senaste firmwaren, det ryktas om en ny snart, någon som vet?? Men jag undrar om det kan fixa problemet, är det inte ett "mekaniskt" fel
Det uppstår ju inte alltid, så mekaniskt kan det nog inte vara. Liknar det som gamla dåliga mp3-encoders orsakade. Jitter pga. för slö CPU eller störande moment under encoding. Detta är något dom bör klara av att lösa med firmware.
Postad 02 februari 2009 - 15:43
Supen
-
Supen
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Det uppstår ju inte alltid, så mekaniskt kan det nog inte vara. Liknar det som gamla dåliga mp3-encoders orsakade. Jitter pga. för slö CPU eller störande moment under encoding. Detta är något dom bör klara av att lösa med firmware.
Jupp, det smäller varje gång
Postad 02 februari 2009 - 15:45
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jupp, det smäller varje gång
Jo men inte för oss alla
Postad 03 februari 2009 - 10:13
lillpuddingen
-
lillpuddingen
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej igen! Tack för svar! Vi kontaktade affären igår och frågade vad vi ska göra. Vi får en ny på fredag - som tur är! Riktigt surt att den pajade direkt, men tur att vi får en ny. Mvh. Två mindre desperata nu Ja det låter onekligen som att displayen gått sönder.
Jag äger en 255a så det är inte exakt samma, men väljer jag att dimma ner så slocknar först volymkontrollen och sedan några ytterligare steg på LCD´n. Det går alltså inte att dimma LCD´n utan att först släcka volymkontrollen.
Därav tror jag era farhågor besannats. Men ring serviceverkstaden eller dom som sålder er den, så kan dom testa på en fungerande.
Postad 03 februari 2009 - 18:07
Fjod
-
Fjod
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kors i taket.. fick tillbaka min förstärkare från service idag.
De har bytt ut någon HDMI komponent, gjort någon modifikation på nätagget och fläkten samt uppdaterat firmware.
Efter en liten stunds testande så verkar fungera klockrent nu, alla knäppanden är borta.
Ruskigt skönt att ha tillbaka hjärtat i anläggningen igen, tevens högtalare kommer inte att saknas.
Hoppas bara nu att förstärkaren håller sig felfri tills man i framtiden beslutar sig för att investera i nya prylar.
Postad 03 februari 2009 - 18:59
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Kors i taket.. fick tillbaka min förstärkare från service idag. De har bytt ut någon HDMI komponent, gjort någon modifikation på nätagget och fläkten samt uppdaterat firmware. Efter en liten stunds testande så verkar fungera klockrent nu, alla knäppanden är borta.
Ruskigt skönt att ha tillbaka hjärtat i anläggningen igen, tevens högtalare kommer inte att saknas. Hoppas bara nu att förstärkaren håller sig felfri tills man i framtiden beslutar sig för att investera i nya prylar.
Hur ny/gammal var din om de var tvungna att byta så mycket? Går det att ta reda på om man behöver lämna in sin på något sätt? Hur gör man när man lämnar in den? Har ju inte tillgång till bil..
Postad 03 februari 2009 - 19:11
Streten
-
Streten
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Kors i taket.. fick tillbaka min förstärkare från service idag. De har bytt ut någon HDMI komponent, gjort någon modifikation på nätagget och fläkten samt uppdaterat firmware. Efter en liten stunds testande så verkar fungera klockrent nu, alla knäppanden är borta.
Ruskigt skönt att ha tillbaka hjärtat i anläggningen igen, tevens högtalare kommer inte att saknas. Hoppas bara nu att förstärkaren håller sig felfri tills man i framtiden beslutar sig för att investera i nya prylar.
Vilken serviceverkstad var det du lämnade in den till? Bor själv i Göteborg där Assist Workshop fixar HK prylar och om du lämnat in den på samma bolag kanske det även går att få min förstärkares knäppningar lagade.
Postad 03 februari 2009 - 20:21
Fjod
-
Fjod
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hur ny/gammal var din om de var tvungna att byta så mycket? Går det att ta reda på om man behöver lämna in sin på något sätt? Hur gör man när man lämnar in den? Har ju inte tillgång till bil.. 
Jag köpte den i början av Juni, bland de första serierna som kom, och jag lämnade in den på det stället jag köpte den på, de ordnade logistiken. Vilken serviceverkstad var det du lämnade in den till? Bor själv i Göteborg där Assist Workshop fixar HK prylar och om du lämnat in den på samma bolag kanske det även går att få min förstärkares knäppningar lagade.
Assist Workshop Askim står det på följesedeln.
Redigerat av Fjod, 03 februari 2009 - 20:26.
Postad 04 februari 2009 - 00:01
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag köpte den i början av Juni, bland de första serierna som kom, och jag lämnade in den på det stället jag köpte den på, de ordnade logistiken.
Låter bra det, själv hade jag avsevärt mindre störningar på min idag. Ställde om PS3an att skicka LinearPCM istället för Bitstream. (hade faktiskt gått och trott att man skulle köra Bitstream för att få bästa möjljiga ljud) Som fallet alltså är, så skall man inte köra Bitstream om HDMI är transportvägen för ljudet. Och som sagt, färre knäppningar nu. Tror dock inte dom är helt borta, tyckte mig höra marginellla sådana .Men mer tester vid tillfälle (såsom mp3 spelande och SACD) Bara testat TrueHD i BD-film och en DivXfilm.
Postad 04 februari 2009 - 20:36
Streten
-
Streten
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag köpte den i början av Juni, bland de första serierna som kom, och jag lämnade in den på det stället jag köpte den på, de ordnade logistiken.
Då tar jag och ringer dem, de har tidigare fixat fläktsurret på förstärkaren.
Postad 05 februari 2009 - 08:48
lavadusch
-
lavadusch
-
Rookie
-
3 inlägg
Hjälp med kopplingen.....!!!!!!!
Har fått bort det klickande ljudet, men jag tror inte att jag har kopplat ihop systemet rätt.
Vill ha det till att hdmikabeln ska gå mellan dvd:n och recivern och sedan från recivern till tv:n....stämmer det.???
För närvarande har jag coaxial mellan dvd:n och recivern och sedan hdmi från dvd:n till tv:n.
Tacksam för svar till en nybörjare
Postad 05 februari 2009 - 10:27
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
Hjälp med kopplingen.....!!!!!!! Har fått bort det klickande ljudet, men jag tror inte att jag har kopplat ihop systemet rätt.
Vill ha det till att hdmikabeln ska gå mellan dvd:n och recivern och sedan från recivern till tv:n....stämmer det.???
För närvarande har jag coaxial mellan dvd:n och recivern och sedan hdmi från dvd:n till tv:n.
Om jag var du skulle jag koppla HDMI från DVD till receivern, och ytterligare en HDMI från receivern till TVn. Du kan du använda uppskalningsfunktionen mm i receivern. Om din DVD kan skicka DTS/Dolby Digital via HDMI, kan du ta bort den koaxiala helt, annars låter du den vara kvar. Min DVD klarade inte att skicka ljudet via HDMI ordentligt, så jag kör både HDMI och koaxial. Då tar jag och ringer dem, de har tidigare fixat fläktsurret på förstärkaren.
Tala gärna om vad de de säger. Jag är lite nyfiken på vad det är för HDMI-komponent som de byter ut.
Redigerat av loop75, 05 februari 2009 - 10:29.
Postad 05 februari 2009 - 13:19
Fjod
-
Fjod
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tala gärna om vad de de säger. Jag är lite nyfiken på vad det är för HDMI-komponent som de byter ut.
Jag skickade in förstärkaren pga att den slutade leverera bild, tvärdog bara mitt i allt.. Så det är nog därför de pillrade på den komponenten i mitt fall, antar att de normalt sett inte byter den annars. /Fjod
Postad 05 februari 2009 - 14:55
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hjälp med kopplingen.....!!!!!!! Har fått bort det klickande ljudet, men jag tror inte att jag har kopplat ihop systemet rätt.
Bilden via COAX? (Det används väl endast för Digitalt ljud, när Toslink/optiskt inte finns tillgängligt) Ja, du skall köra endast HDMI om du har möjligheten, hela vägen. Då får du iofs klickandet, men det är trots allt värt det lilla förtretet. (blivit väldigt lite av den varan för mig numera, dock inte 100% borta)
Postad 05 februari 2009 - 19:51
Knutte76
-
Knutte76
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tror ni man kan lämna tillbaks sin 255:a för att man är missnöjd?
Det jag är missnöjd med är följande.
1. Problem med fläkten som går upp och ner.
2. Knäppandet i högtalarna som ännu inte är löst.
3. Jag får inget ljud från min laptop via hdmi. Verkar som att förstärkaren inte pratar samma språk som datorn. Är det fel på edid i stärkarn eller i datorn. Jag har provat min dator till kompisens hitachi plasma och då kan jag ändra i ljukontrollen till ati hd audio rear output som ljudenhet och få ljud i tv'n.
Punkt 1 går att lösa genom att skicka in den på service.
Punkt 2 vet man inte när/om det kommer att fixas. (Har den senaste formwaren).
Punkt 3 är det som stör mig mest. Det var mycket därför jag köpte en stärkare med hdmi som skulle klara av ljud via hdmi.
/Knutte
Postad 05 februari 2009 - 22:10
Luzen
-
Luzen
-
Användare
-
-
155 inlägg
Någon där ute som har problem med sleep-funktionen på 255?
Det är bara ibland som den stänger av sig....
Lite irriterande när man går hemifrån på morgonen i tron att den stänger av sig om en liten stund. När man sedan kommer hem från jobbet på kvällen är den fortfarande igån...
JAg har ej uppdaterat fw. kan nyare fw fixa detta?
Postad 05 februari 2009 - 23:42
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
3. Jag får inget ljud från min laptop via hdmi. Verkar som att förstärkaren inte pratar samma språk som datorn. Är det fel på edid i stärkarn eller i datorn.
/Knutte
Jag gissar på att du har ett ATI grafikkort, isf går det att lösa genom att installera en hemmagjord drivrutin eller liknande som fixar edid ( eller va d nu var för fel med kommunikationen ). Fungerade för mig när ja testa, dock inte 100%igt. Finns någonstans i denna tråd, eller den andra 255 tråden, samt i en separat tråd om just den filen och en massa förstärkare som den ska fungera för.
Postad 06 februari 2009 - 01:07
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Någon där ute som har problem med sleep-funktionen på 255? Det är bara ibland som den stänger av sig.... Lite irriterande när man går hemifrån på morgonen i tron att den stänger av sig om en liten stund. När man sedan kommer hem från jobbet på kvällen är den fortfarande igån...
JAg har ej uppdaterat fw. kan nyare fw fixa detta?
Varför inte stänga av den innan du går?
Postad 06 februari 2009 - 09:57
Luzen
-
Luzen
-
Användare
-
-
155 inlägg
Varför inte stänga av den innan du går? 
Katten vill ha lite sällskap nån timme....
Postad 06 februari 2009 - 10:42
POi2
-
POi2
-
Användare
-
-
108 inlägg
Katten vill ha lite sällskap nån timme....
Kanske var katten som stängde av sleep-funktionen
Postad 06 februari 2009 - 12:27
Luzen
-
Luzen
-
Användare
-
-
155 inlägg
Kanske var katten som stängde av sleep-funktionen 
de vete katten....
Postad 06 februari 2009 - 14:47
HK_Jon
-
HK_Jon
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har en squeezebox duet kopplad till sin 255a? Vad blir bäst... att köra digitalt eller analogt till den?
Om jag förstått det rätt så sker D/A omvandlingen i 255an om man kör digitalt till den och vice versa. Är DAC:en bättre i Squeezeboxen eller i 255:an??
Postad 06 februari 2009 - 16:36
Raukman
-
Raukman
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
SB:n har faktiskt en förträfflig d/a inbyggd! Så den kan du gott köra med! Har ej blindtestat de i avr:en inbyggda d/a-omvandlarna, men rent subjektivt så tycker jag dom verkar stå sig rätt bra mot min referens.
Men med SB:ns inbyggda så kan du va säker på att den är bra. Finns flera trådar om SB:n på faktiskt.se.
Mvh Peder
Postad 07 februari 2009 - 01:24
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Har nu läst hela tråden & inte hittat någon med mitt problem.
Jag köpte för några dagar sen en AWR 355 & har upplevt några konstiga saker med den. Vet inte vilken FV jag har men ska kolla det när jag kommer hem.
Till problemen: I det stora hela så funkar det bra & jag har justerat in allt med mitt KEF 3005-system så att det låter mkt bra. Ibland så uppstår dock konstiga saker som kräver omstart av recievern, detta har hänt när jag kört DVD via HDMI. Huruvida det kan hända med min digitalbox via scart vet jag ej då jag enbart tittat på DVD än så länge (bara korta stunder på TV).
Ibland när jag startar en film (kanske bara efter en paus) så går enbart subwoofern, efter omstart av recievern så funkar dock alla kanaler igen.
Vid tre tillfällen på lika många dagar så har jag upplevt dialogen som "burkig", övertung & instängd? Subeffekter har ingen kraft alls & det låter allmänt konstigt (mkt förvirrande!). Efter omstart så funkar allt som vanligt. Detta är mkt irriterande då jag i kväll såg en film jag aldrig sett förrut & i mer än halva filmen satt & var irriterad på dialogens dåliga kvalite. När det efter ett tag blev lite explosioner & effekter som lät mkt ynkligt så började jag ana oråd & startade om recievern, efter det lät det klockrent med en enorm kraft & glasklar dialog!
Strax efter det så stoppade jag filmen tillfälligt & när jag startade den igen så hade jag inget ljud alls! Omstart igen & ljudet återkom.
Kan detta vara buggar som kan fixas med en uppdatering? Jag ska tillägga att jag nu så här i början ofta är inne & petar i surroundinställningarna under filmtittandet vilket kanske kan trigga buggarna mer?
Jag har bara haft recievern i några dagar & till hör en generation som hatar allt vad buggar & uppdateringar innebär, känns så tråkigt att behöva krångla på detta sätt när apparaten till 90% funkar bra för övrigt & jag känner att jag idag lägger ned mer tid än jag har över på familjens datorer + justering av mitt nya hembiosystem. Att dessutom måsta hålla på & uppdatera recievern blir droppen!
Som det är nu så blir jag nojig & startar om så fort jag tycker att mediat jag kör inte låter tillfredsställande vilket blir ganska så ofta då många filmer är si & sådär vad det gäller ljudkvalite. Jag kan helt enkelt inte lita på att ljudet jag hör är det bästa jag kan få ut?
Vill höra med er men i vilket fall så åker den nog tillbaks till hembiobutiken till veckan så får vi se vad dom säger. Om detta inte är känt som normala buggar så vete katten om jag inte tar en Onkyo eller Marantz i stället, känns alltför hazardartat det jag läst i denna tråd eller lider de andra också av så mycket buggar & behöver uppdateras?
Postad 07 februari 2009 - 08:21
Knutte76
-
Knutte76
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag gissar på att du har ett ATI grafikkort, isf går det att lösa genom att installera en hemmagjord drivrutin eller liknande som fixar edid ( eller va d nu var för fel med kommunikationen ). Fungerade för mig när ja testa, dock inte 100%igt. Finns någonstans i denna tråd, eller den andra 255 tråden, samt i en separat tråd om just den filen och en massa förstärkare som den ska fungera för.
Yes ett ati. Menar du monsamp egna .ini fil? jag har testat den men utan relustat. Jag är inte någon som kan fixa min egen drivrutin. Jag har mailat HK i den här frågan och väntar svar. /Knutte
Redigerat av Knutte76, 07 februari 2009 - 08:22.
Postad 07 februari 2009 - 10:47
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Yes ett ati. Menar du monsamp egna .ini fil? jag har testat den men utan relustat. Jag är inte någon som kan fixa min egen drivrutin.
Jag har mailat HK i den här frågan och väntar svar. /Knutte
Jo, det är nog den jag tänkte på, men för min del var det bara att gå in under kontrollpanel - enhetshanteraren - bildskärmskort - egenskaper - uppdatera drivrutiner och där lägga till den. Men vill gärna höra vad HK har för svar för det är ju inte den bästa lösningen att vara tvungen att göra det själv..
Postad 07 februari 2009 - 12:41
citroenC1
-
citroenC1
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Vilken superreceiver AVR 355, är så nöjd med den. Hade lite strul i början som var självorsakade kom jag på och i samband med detta fick jag möjligheten att byta till en annan receiver ifall jag ville (pengarna tillbaka, men jag valde att köpa en AVR355 på nytt). Hade faktiskt inte någon aning om hur mycket tekniken utvecklats under de senaste åren. Att t.ex kunna uppdatera firmware var något nytt för mig. Nu tror jag mig ha hittat de optimala inställningarna för att kunna få ut bästa bild och ljud ifrån kombinationen PS3 - AVR 355. HDMI via LPCM inställningen samt att man måste välja TrueHD ljudspåret på Blu ray skivorna. Det tog rätt många dagar att förstå hur det fungerar när man som jag startade ifrån noll i stort sätt vad det gäller moderna hemmabio anläggningar. Själv tycker jag det är kul att hålla på och hitta lösningar till saker och ting men jag undrar ifall det inte finns många som bara kopplar in allt och kanske inte känner till att de inte utnyttjar all teknik till max som finns i deras prylar.
Postad 07 februari 2009 - 13:18
Unregistered4ef84203
-
Unregistered4ef84203
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej! Jag har följt denna tråd ett tag och bestämde mig i december för att köpa en avr 355, är i stort sett mycket nöjd med receivern och kör firmware 0.95.1.1. Jag har dock fortfarande problem med "clicks and pops", någon annan som fortfarande har "clicks and pops" med firmware 0.95? kan en ytterligare ominstallation av firmware avhjälpa problemet?
Jag köpte en PS3 i måndags och har då stött på ett större problem, Jag kör Supra HDMI mellan PS3 och 355, men oavsett om jag kör en film eller spel lyckas jag inte få Dolby Digital eller DTS i 355:an utan endast Multi-ch PCM. Kör jag en toslink mellan PS3 och 355 får jag Dolby Digital men då kan jag ju inte få Dolby Digital True HD från BD-filmer.
Är det några inställningar jag bör göra i PS3:an?
Postad 07 februari 2009 - 13:54
citroenC1
-
citroenC1
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej! Jag har följt denna tråd ett tag och bestämde mig i december för att köpa en avr 355, är i stort sett mycket nöjd med receivern och kör firmware 0.95.1.1. Jag har dock fortfarande problem med "clicks and pops", någon annan som fortfarande har "clicks and pops" med firmware 0.95? kan en ytterligare ominstallation av firmware avhjälpa problemet?
Jag köpte en PS3 i måndags och har då stött på ett större problem, Jag kör Supra HDMI mellan PS3 och 355, men oavsett om jag kör en film eller spel lyckas jag inte få Dolby Digital eller DTS i 355:an utan endast Multi-ch PCM. Kör jag en toslink mellan PS3 och 355 får jag Dolby Digital men då kan jag ju inte få Dolby Digital True HD från BD-filmer. Är det några inställningar jag bör göra i PS3:an?
Har aldrig haft några klick and pops, kör iofs bara en hdmi in ifrån PS3 och en HDMI ut till TV'n. Det ska stå Multi-ch PCM i displayen på din HK AVR 355, det är helt rätt. Du kan kontrollera att allt står rätt till genom att starta en Blu Ray film som har ett HDTrue ljudspår. - Välj HDTrue spåret. - När filmen har startat trycker du på "select" på din PS3-kontroller och då ska du kunna se bitrate för ljud och bild. För ljudet ska det ligga kring 1 Mps upp till ca 4 Mbs. Står det kring 360 kbs till ca. 600 kbs då har du "bara" Dolby Digital och då finns det antingen inget HDTrue ljudspår på filmen eller så har du inte valt det ljudspåret. Skulle varit trevligt ifall det stått TrueHD i displayen, men tyvärr gör det inte det. Ljudet är dock TrueHD vilket är det viktiga.
Postad 07 februari 2009 - 14:28
Unregistered4ef84203
-
Unregistered4ef84203
-
Rookie
-
8 inlägg
Har aldrig haft några klick and pops, kör iofs bara en hdmi in ifrån PS3 och en HDMI ut till TV'n.
Det ska stå Multi-ch PCM i displayen på din HK AVR 355, det är helt rätt. Du kan kontrollera att allt står rätt till genom att starta en Blu Ray film som har ett HDTrue ljudspår.
- Välj HDTrue spåret. - När filmen har startat trycker du på "select" på din PS3-kontroller och då ska du kunna se bitrate för ljud och bild. För ljudet ska det ligga kring 1 Mps upp till ca 4 Mbs. Står det kring 360 kbs till ca. 600 kbs då har du "bara" Dolby Digital och då finns det antingen inget HDTrue ljudspår på filmen eller så har du inte valt det ljudspåret.
Skulle varit trevligt ifall det stått TrueHD i displayen, men tyvärr gör det inte det. Ljudet är dock TrueHD vilket är det viktiga.
Där ser man, det står ju faktiskt Dolby Digital 5.1 eller TrueHD (BD-film) när man trycker på Select. Displayen på avr 355 lurade mig, är så van vid att det står Dolby Digital eller DTS från andra källor som är anslutna med coaxial eller toslink. Tack för ett bra svar!
Postad 07 februari 2009 - 16:41
Supen
-
Supen
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Jag köpte en PS3 i måndags och har då stött på ett större problem, Jag kör Supra HDMI mellan PS3 och 355, men oavsett om jag kör en film eller spel lyckas jag inte få Dolby Digital eller DTS i 355:an utan endast Multi-ch PCM. Kör jag en toslink mellan PS3 och 355 får jag Dolby Digital men då kan jag ju inte få Dolby Digital True HD från BD-filmer. Är det några inställningar jag bör göra i PS3:an?
Jag har oxo"clicks and pops" specielt när jag har ett extra slutsteg inkopplat då smäller det rejält. har instalerat 0.95.1.1 två gånger men har inte hjälpt. Nu har jag tröttnat och lämnat in den, får se om dom kan fixa till det. kör så länge min gamla Denon 2807 med slutsteget inkopplat, funkar klockrent
Postad 07 februari 2009 - 18:41
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Har nu läst hela tråden & inte hittat någon med mitt problem. Jag köpte för några dagar sen en AWR 355 & har upplevt några konstiga saker med den. Vet inte vilken FV jag har men ska kolla det när jag kommer hem.
Idag så var den helt hopplös. Körde igång en film för att testa & subbeffekterna var nästan obefintliga. Startade om flera ggr men inget resultat. Bytte då film & då funkade det, bytte tillbaks till föregående & då funkade den också? Den åker tillbaks på måndag & detta med firmvareuppdateringar är jag sååå less på. Lider övriga tillverkare också av buggar, typ marantz & Onkyo?
Postad 07 februari 2009 - 18:47
Unregistereda7dc5ece
-
Unregistereda7dc5ece
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
jag har en AVR 255 som jag kör med HKTS 11 i 5.1 läge. Jag tycker ljudet är sisådär, specielt när man lyssnar på musik. Beror säkert på att jag inte ställt in prylarna rätt. JAg har en fråga ang inställningen som jag undrar över. När man är inne i Manual Speaker Setup menyn på 255:an så finns det en undermeny som heter Corssover (Size). Vad ska man ang där? Min står på 100 Hz för alla sateliter och Present för Sub Size. Hur vet jag vad som skall anges här? Hittar ingenting i manualen för 255:an eller högatalarsystemet. Tacksam för svar!
Postad 07 februari 2009 - 20:07
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
När man är inne i Manual Speaker Setup menyn på 255:an så finns det en undermeny som heter Corssover (Size). Vad ska man ang där? Min står på 100 Hz för alla sateliter och Present för Sub Size. Hur vet jag vad som skall anges här? Hittar ingenting i manualen för 255:an eller högatalarsystemet. Tacksam för svar!
Där anger man brytfrekvensen för hur djupt surrar & frontar ska gå. Om dom står på 100hz (standardinställning från fabrik) så går dom inte djupare än så utan under den frekvensen så tar subben över. Har du gjort kalibrering med mikrofonen? Då ändras detta beroende på dina högtalare, kanske inte alltid till det bättre men kanske ngt att utgå ifrån. Annars så kan du kolla specarna på dina högtalare. Om exempelvis surrarna & frontarna enligt spec har en lägsta frekvensgång på 60HZ så ska du i teorin ställa in det i crossover, i praktiken så kan en ngt anorlunda inställning uppåt (ex 100HZ) låta bättre men se till så att du inte ställer crossover lägre eftersom högtalarna då får bastoner som de ändå inte kan leverera utan de får bara anstränga sig onödigt mkt. Ang. sub zize så vet jag inte riktigt vad som är optimalt. Jag kör på present vilket väljs när jag kalibrerar med mic. men det går ju även att ställa in tumstorlek på elementet i subben men det tycker jag känns lite mysko.... Samma där dock, tanken är att subben inte ska få onödigt lågfrekventa toner att arbeta med då den ändå inte kan återge dem.
Postad 09 februari 2009 - 02:55
Unregisteredccc4d785
-
Unregisteredccc4d785
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag lade in senaste firmware-versionen idag, 0.95.1.1.
Allt verkade okej tills jag just precis upptäckte att ljud som den tar emot via HDMI (Både min Xbox 360 samt dator) tolkas som "Multi Channel PCM 0.0", med andra ord slår den inte på några högtalare. Mycket märkligt, då det fungerade utan anmärkning innan uppdateringen. Dessutom ska ljudet från min Xbox 360 egentligen rapporteras som Dolby Digital, vilket få mig att tro att ljud in via HDMI till min AVR 255 inte fungerar längre.
Har någon annan upplevt detta? Hur har ni löst det i så fall?
Postad 10 februari 2009 - 15:42
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Dessutom ska ljudet från min Xbox 360 egentligen rapporteras som Dolby Digital, vilket få mig att tro att ljud in via HDMI till min AVR 255 inte fungerar längre.
Har någon annan upplevt detta? Hur har ni löst det i så fall?
Multi Channel PCM 0.0 Kan bero dels på att Xboxen liksom PS3an skickar ut LPCM, och då kommer alltid 255an att skriva MultiChannel PCM. Varför du får 0.0 vet jag inte, det är märkligt. Men förvänta dig inte att den kommer skriva ut DolbyDigital. Du får rätt ljud (när du väl får ljud), men det skall stå så. (bortsett från 0.0 alltså)
Postad 10 februari 2009 - 20:19
HOTDOG2004
-
HOTDOG2004
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
har inte sett att det finns någon "pure audio" funktion. Har jag fel? Funderar på om jag kan optimera ljudinsälllning på nått sätt när jag lyssnar på musik i 2-kanal.
Funderar lite på att ev. prova att köra ett separat 2-kanals slutsteg kopplat till min 255á. Tänkte skicka på med exxtra kräm till mina frontar, monitor audio RS6, Någon som har testat olika slutsteg till 255án eller ändå har tips om nått som skulle funka bra ihop med hk? Vad är en rimlig prisnivå på ett externt 2-kanalssteg till 255á. Någonstanns blir det väl overkill utifrån vad själva recivern kostar....
Postad 10 februari 2009 - 20:52
Unregisteredccc4d785
-
Unregisteredccc4d785
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Multi Channel PCM 0.0
Kan bero dels på att Xboxen liksom PS3an skickar ut LPCM, och då kommer alltid 255an att skriva MultiChannel PCM.
Varför du får 0.0 vet jag inte, det är märkligt.
Men förvänta dig inte att den kommer skriva ut DolbyDigital. Du får rätt ljud (när du väl får ljud), men det skall stå så. (bortsett från 0.0 alltså)
Receivern ska skriva ut "Dolby Digital" när min Xbox 360 är inkopplad. Det gjorde den med firmware 0.49.1.1 och det gör den även med 0.95.1.1. Dock måste man starta Xboxen, stänga av den och starta igen med firmware 0.95.1.1, DÅ kickar Dolby Digital igång. Datorn ger dock fortfarande en 0.0-PCM-ström via HDMI. Använder jag optisk sladd för ljudet går det, men drygt att köra med en extra sladd när det "ska" och har fungerat med ljud via HDMI, vid tidigare firmware. Jag kontaktade support via deras hemsida, men de hade inte hört av problemet innan. Nåväl, jag skickade dem en detaljerad felrapport och får hoppas på det bästa. Att lägga in senaste firmware en gång till hjälpte inte, och det verkar inte finnas tillgång till äldre firmware-versioner att pröva.
Redigerat av Unregisteredccc4d785, 10 februari 2009 - 20:53.
Postad 10 februari 2009 - 21:37
Knutte76
-
Knutte76
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jo, det är nog den jag tänkte på, men för min del var det bara att gå in under kontrollpanel - enhetshanteraren - bildskärmskort - egenskaper - uppdatera drivrutiner och där lägga till den. Men vill gärna höra vad HK har för svar för det är ju inte den bästa lösningen att vara tvungen att göra det själv..
Så här svarade Assist workshop. Ang. EDID har jag inte hört förut. Har du den senaste mjukvaran i app (som finns tillgänglig nu)? Har svarat dem och inväntar svar.
Postad 11 februari 2009 - 09:15
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Receivern ska skriva ut "Dolby Digital" när min Xbox 360 är inkopplad. Det gjorde den med firmware 0.49.1.1 och det gör den även med 0.95.1.1. Dock måste man starta Xboxen, stänga av den och starta igen med firmware 0.95.1.1, DÅ kickar Dolby Digital igång.
Datorn ger dock fortfarande en 0.0-PCM-ström via HDMI. Använder jag optisk sladd för ljudet går det, men drygt att köra med en extra sladd när det "ska" och har fungerat med ljud via HDMI, vid tidigare firmware.
Jag kontaktade support via deras hemsida, men de hade inte hört av problemet innan. Nåväl, jag skickade dem en detaljerad felrapport och får hoppas på det bästa. Att lägga in senaste firmware en gång till hjälpte inte, och det verkar inte finnas tillgång till äldre firmware-versioner att pröva.
För att få ut ljud via HDMI på en dator spelar mycket olika ting in, enligt denna tråden finns iaf information om några olika grafikkorts fixar/lösningar. 0,0 antyder iaf att datorn inte sänder ljud alls.... Vad jag hunnit läsa verkar det dock vara lite trixande.
Postad 11 februari 2009 - 13:30
Unregisteredccc4d785
-
Unregisteredccc4d785
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
För att få ut ljud via HDMI på en dator spelar mycket olika ting in, enligt denna tråden finns iaf information om några olika grafikkorts fixar/lösningar. 0,0 antyder iaf att datorn inte sänder ljud alls.... Vad jag hunnit läsa verkar det dock vara lite trixande.
Problemet är ju att det faktiskt fungerade innan firmware-uppdateringen, vilket får mig att tro att det inte är datorn det är fel på i det här fallet.  Dessutom berörs som sagt även min Xbox 360 av problemet, ljudet tar märkbart längre tid att kicka igång nu än innan, ifall det ens gör det utan omstart. Innan firmware-dateringen hade jag inga som helst problem med ljudet via HDMI på den heller.
Redigerat av Unregisteredccc4d785, 11 februari 2009 - 13:33.
Postad 11 februari 2009 - 18:35
stabbe
-
stabbe
-
Veteran
-
-
1 569 inlägg
Är det någon som inte har problem med sin nya H/K? Jag gillar nämligen hk sen innan och är sugen på en 355a, fast det väger väldigt mycket åt tex onkyo 806 eller Marantz istället pågrund av alla buggar H/K verkar ha nu.
Postad 11 februari 2009 - 18:44
tonpaa
-
tonpaa
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Ni som vill få igång DD 5.1 ljudet på Xbox 360 utan att starta om själva boxen kan gå in på "My Xbox - System settings - Console Settings - Audio - Digital Output" och där ändra till Digital Stereo, ändra sen tillbaka till Dolby Digital 5.1 så känner receivern av ljudet.
Såhär slipper jag starta om Xboxen.
Redigerat av tonpaa, 11 februari 2009 - 18:45.
Postad 11 februari 2009 - 21:09
Unregistered9ec9eb84
-
Unregistered9ec9eb84
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Är det någon som inte har problem med sin nya H/K? Jag gillar nämligen hk sen innan och är sugen på en 355a, fast det väger väldigt mycket åt tex onkyo 806 eller Marantz istället pågrund av alla buggar H/K verkar ha nu.
Min verkar fungera felfritt såhär långt  Grymt nöjd.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|