Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HDX 1000 NMT Player *

529 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HDX HDX-1000 (Mediaspelare) 3 8,2 (14) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 09 augusti 2009 - 22:52

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hallå igen.

Nu har jag lyckats få det att fungera litegranna med YAMJ, nu gäller det bara att finjustera så att allt ser bra ut. Jag har skapat .NFO-filer för alla filmer och kopierat URL från IMDB men alla fungerar inte. Undrar om det finns någon juste sida där man kan hitta .NFO-filer ungefär som man gör med undertexter. Tacksam för all hjälp.

Postad 12 augusti 2009 - 10:28

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Hej Adrian jag laddade hem filen , den fungerar utmärkt på min HDX.
Inställning 1080i 60 Hz perfect bild och ljud.
Inställning 1080i 50 Hz fungerar men ryckig bild och bra ljud.
körde från USB pinne.
Inget fel på filen.

Tack för hjälpen senast. Har du en 1080p-tv? Om du har det, hur ser min film ut när du har HDX:en inställd på 1080p 60Hz eller på auto-läget?

Mina problem är lösta så tillvida att jag kan köra 1080i 60 Hz och filmen ser utmärkt ut, inga problem alls. Men det jag inte riktigt är klok på är om HDX:en egentligen borde kunna konvertera detta till 1080p och leverera det som 1080p till min tv.

Det kan förstås också vara tv:n, jag borde testa min HDX mot en annan 1080p-tv men jag har inte haft möjlighet ännu.

Postad 13 augusti 2009 - 09:06

Unregistered425b5d7e
  • Unregistered425b5d7e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
tjena alla HDX lovers!
är det någon som hittat en svensk guide för yamj, vill ha det men får inte igång det ordentligt hittar ingen bra guide heller, hittade en men var en som streamade all sin film och jag har ju allt på hdx:n.

tacksam för svar

Postad 13 augusti 2009 - 12:03

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
En svensk guide är nog svår att hitta, men en snabb googling gav mig detta:
http://www.amperordi...x1000_YAMJ.html
http://www.networked...d.php?tid=23929
http://www.youtube.c...h?v=UmGiAM8YgCw

Det ska som jag fattat det inte vara något problem att köra YAMJ från den interna hårddisken, man bara flyttar html-filerna till den (källa).

Det finns också ett alternativ till YAMJ som heter DMJ - Dynamic Media Jukebox, som ska vara lite simplare att installera.

Postad 13 augusti 2009 - 13:51

VictoryKid
  • VictoryKid
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har som sgt fått yamj att fungera med min externa hårddisk men den vill int visa bilder till alla, trots att jag har den bild jag vill använda med samma namn som filmen. Ibland finns bilden som thumbnail men inte när jag går in och tittar info. Måste väl göra Nya .NFO till alla kanske. Hojta gärna till om ni hittar en enkel och bra guide. Tack.

Postad 14 augusti 2009 - 00:15

Morte
  • Morte
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag följde denna guiden, slapp skapa .nfo filer.
https://www.minhembio.com/7up/233731
På svenska och av en användare här.

Postad 14 augusti 2009 - 08:08

Unregistered425b5d7e
  • Unregistered425b5d7e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
bra guide ska testa imorgon... men tänkte jag byter ju ut och fyller på med nya filmer titt som tätt uppdateras listan då automatiskt i yamj? (kör med intern hdd) eller måste man koppla den till datorn varje gång? (flyttar nämligen allt via ftp)

Sånt fall blir ju programmet värdelöst enligt mig funkar väl bra om man inte kör bara intern som jag. (om de nu inte skullle gå att uppdatera från hdxen)

Postad 17 augusti 2009 - 20:28

Morte
  • Morte
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag har min kopplad till nätverket, du kan välja om du vill uppdatera filmerna på hdx intern hd eller på datorn du sitter på.
Funkar kanon.
När du kört det första gången har du en fil du dubbelklickar på så uppdaterar den allt åt dig.

Postad 18 augusti 2009 - 12:06

c0ol
  • c0ol
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Om man har flera nätverksdiskar som filmerna ligger på, hur fungerar det då?

Postad 18 augusti 2009 - 13:53

Unregistered425b5d7e
  • Unregistered425b5d7e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag har min kopplad till nätverket, du kan välja om du vill uppdatera filmerna på hdx intern hd eller på datorn du sitter på.
Funkar kanon.
När du kört det första gången har du en fil du dubbelklickar på så uppdaterar den allt åt dig.

okej vad heter den filen och vart hamnar den på hdx:n?
håller på att fixar filnamnen nu har lagt in yamj.
Så skulle bara behöva veta hur jag sen uppdaterar när jag lägger till nya filmer

Redigerat av Unregistered425b5d7e, 21 augusti 2009 - 17:51.

Postad 19 augusti 2009 - 07:41

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen senast. Har du en 1080p-tv? Om du har det, hur ser min film ut när du har HDX:en inställd på 1080p 60Hz eller på auto-läget?

Mina problem är lösta så tillvida att jag kan köra 1080i 60 Hz och filmen ser utmärkt ut, inga problem alls. Men det jag inte riktigt är klok på är om HDX:en egentligen borde kunna konvertera detta till 1080p och leverera det som 1080p till min tv.

Det kan förstås också vara tv:n, jag borde testa min HDX mot en annan 1080p-tv men jag har inte haft möjlighet ännu.

Nu sitter jag inte hemma och kan kolla exakt ved det står i menyerna på HDX'en men jag kan förklara principen.

Du ska ställa in "video out" (eller vad det står) till en lämpligtvis 1080p@50Hz om din teve fixar det. Välj annars det du vet teve'n klarar. Strax nedanför finns en inställning som heter någonting i stil med "framrate sync". Om du har en hyffsat modern teve ska den sista inställningen (om jag minns rätt) väljas. Den som är något i stil med 24p/PAL/NTSC. Vad denna inställning gör är att HDX'en kommer känna av vilken framerate filmen har och ställa om utsignalen för att kunna återge filmen ryckfritt.

Mvh

-- Daniel

Postad 19 augusti 2009 - 11:44

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Nu sitter jag inte hemma och kan kolla exakt ved det står i menyerna på HDX'en men jag kan förklara principen.

Du ska ställa in "video out" (eller vad det står) till en lämpligtvis 1080p@50Hz om din teve fixar det. Välj annars det du vet teve'n klarar. Strax nedanför finns en inställning som heter någonting i stil med "framrate sync". Om du har en hyffsat modern teve ska den sista inställningen (om jag minns rätt) väljas. Den som är något i stil med 24p/PAL/NTSC. Vad denna inställning gör är att HDX'en kommer känna av vilken framerate filmen har och ställa om utsignalen för att kunna återge filmen ryckfritt.

Tackar, jag har sett den inställningen, men visste inte riktigt om den var relevant. Jag ska testa och återkomma.

Edit: Tyvärr hjälpte det inte alls.

Problemet är ju inte att signalen är ryckig (som när jag kör 1080i 50 Hz), utan att det blir riktiga avbrott hela tiden (svart bild, inget ljud) när jag har 1080p som utsignal och tittar på en fil som är 1080i 60 Hz (dvs den testfil som jag lade upp här).

Enda sättet att spela upp denna fil rätt är att manuellt ställa utsignalen till 1080i 60 Hz. Men det skulle är ju att jag kan köra andra typer av filer som 1080p utan problem. Vilket får mig att tro att problemet ligger hos HDX:en och inte tv:n.

Jag är fortfarande lite lur på att detta *borde* fungera och det är ett hårdvarufel av något slag.

Jag skulle behöva ta min HDX och besöka någon som har en 1080p-tv och se om det är samma problem där, eller om det är något som bara uppstår med min tv (som alltså är en splitterny Sony KDL-46W5710)

Redigerat av Adrian, 19 augusti 2009 - 11:58.

Postad 19 augusti 2009 - 14:19

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande lite lur på att detta *borde* fungera och det är ett hårdvarufel av något slag.

Det var ju synd att det inte hjälpte. Jag kanske kan testa ditt klipp på min teve, en Samsung PS50A766, med de inställningar jag rekommenderade. Får bli lite senare i veckan när jag kommit hem.

Postad 19 augusti 2009 - 20:52

skalmaan
  • skalmaan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har ett litet problem med min nyfunna vän. Jag får inget ljud på filmerna. Oavsett vilken jag spelar, mkv som xvid. Har provat alla möjliga inställningar men det vill inte funka.

Jag har ingen reciever eller förstärkare och jag har nyaste firmware. Har ni någon lösning på mitt problem?

Postad 20 augusti 2009 - 13:02

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Har ett litet problem med min nyfunna vän. Jag får inget ljud på filmerna. Oavsett vilken jag spelar, mkv som xvid. Har provat alla möjliga inställningar men det vill inte funka.

Jag har ingen reciever eller förstärkare och jag har nyaste firmware. Har ni någon lösning på mitt problem?

Gå in under inställningarna för ljud och markera lämpligt "ljud ut", tror default är DTS eller, digital ut eller nåt liknande.

Postad 20 augusti 2009 - 15:38

skalmaan
  • skalmaan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Menar du under Bild/Ljud? jag har satt allting till analog och det fungerar inte. Även provat Digital och ingen framgång. Jag har även provat att koppla in vanliga RCA-kontakt för att få ljud men icke.

Postad 23 augusti 2009 - 16:35

skalmaan
  • skalmaan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Om jag däremot kopplar in ljudkabeln i min stereo som har flera år på nacken så ger den ljud. Men inte från TVn. Ingen som kan hjälpa mig???

Postad 23 augusti 2009 - 20:33

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Om jag däremot kopplar in ljudkabeln i min stereo som har flera år på nacken så ger den ljud. Men inte från TVn. Ingen som kan hjälpa mig???

"Kopplar in ljudkabeln" Vad menar du? Från var till vart? Om du vill ha ljud i teven ska du ställa alla ljudformat till Analog(PCM). Då kommer HDX'en downsampla till stereo. Kör du med HDMI kabel? Du har inte satt HDMI audio till OFF?

Postad 23 augusti 2009 - 21:55

skalmaan
  • skalmaan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag kopplar från HDXen till stereon alternativt TVn. Till stereon ger den ljud men inte till TVn. HDMI-ljud är på så det är inte det som krånglar. Kan det vara HDMI-porten det är fel på?

Postad 25 augusti 2009 - 13:00

daniel4632
  • daniel4632
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag kopplar från HDXen till stereon alternativt TVn. Till stereon ger den ljud men inte till TVn. HDMI-ljud är på så det är inte det som krånglar. Kan det vara HDMI-porten det är fel på?

Använder du samma kabel? Alltså HDMI i båda fallen? Isåfall är det ju i teven problemet sitter.

Postad 25 augusti 2009 - 20:54

skalmaan
  • skalmaan
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har nu lyckats åtgärda problemet. Att få ljud genom att köra HDMI 10809 23,xxxHz fungerade inte (vilket gjorde med min förra box).Jag fick ändra till 720p 60Hz och nu fungerar det :)

Postad 31 augusti 2009 - 00:47

Unregistered425b5d7e
  • Unregistered425b5d7e
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
tjenare igen har nu kört yamj et tag och är riktigt nöjd ska bara orka byta skin så blir det ännu bättre.
Men nu till frågan har en intern HDD som snart är full, men har en extern som bara står nån som vet hur man ska göra med yamj för att köra från både intern och extern HDD?

/mvh Stoffe

Postad 05 september 2009 - 10:14

Unregistereda3a40c84
  • Unregistereda3a40c84
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla HDX1000 ägare.

Jag köpt en HDX 1000 för en vecka sen och är nöjd med den.
Efter några dagars användning, märkte jag att när jag trycker på den röda knappen på fjärren för att spelaren ska gå i standby-läge, stängs den interna hårddisken av men efter några sekunder sätts den på igen även om spelaren är fortfarande i stanby-läge.

Ska det vara så ?
Har någon märkt det ?

Tack

Postad 13 september 2009 - 16:53

aderpale
  • aderpale
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Undrar om nån kan komma med tips ang mitt problem.
Min hdx har en fast IP (har pingat utan problem). Den är kopplad till en router och filmerna jag kör ligger på datorn. Problemet är att jag måste starta om hdxn med knappen på burken för att den ska hitta innehållet på datorn. Detta efter att den stått på standby. Samma sak varje gång, ska inte behöva vara så tycker man.
Några tips på var felet ligger?
Postat supporten men fick ett goddag yxskaft till svar, provat igen nu men det dröjer 3-4 dagar innan svar.
Tacksam f tips

Postad 05 oktober 2009 - 19:19

chromorifhia
  • chromorifhia
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men inte behöver jag lägga in alla Firmware version utan bara den senaste versionen?

Postad 05 oktober 2009 - 19:43

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Ja, den senaste firmwaren innehåller samtliga buggfixar och tillägg

Postad 22 oktober 2009 - 12:30

lime90
  • lime90
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag kan inte spela upp xvid material på min HDX1000, vad är fel? Skärmen blir svart o de händer inget tills det kommer en skylt, couldnt play eller något i den stilen. Alla andra divx funkar men inte detta. Ljudet är vorbis kodat, kan det vara kruxet?

Någon som har någon ide eller upplevt liknande problem?

Postad 29 oktober 2009 - 07:11

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Problem: Oavsett om jag kör mot TV:n (Hitachi 42PD7200) eller projektorn (Mitsubishi HC3100), när jag startar HDXen så ser jag startbilden, sen blir det "Ingen signal". Efter några minuters trixande med TV-mode, omstarter mm får jag upp bilden från boxen. När jag sen startar en film så tar det låååång tid (minst 1 minut) innan filmen kommer igång. Under den tiden är det också "Ingen signal".

Detta problem har jag varje gång jag använder HDXen. Finns det något man kan göra åt detta?

Kör HDMI genom en HDMI-växel. Kan detta spela någon roll?

/Ash

Postad 30 oktober 2009 - 15:30

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Problem: Oavsett om jag kör mot TV:n (Hitachi 42PD7200) eller projektorn (Mitsubishi HC3100), när jag startar HDXen så ser jag startbilden, sen blir det "Ingen signal". Efter några minuters trixande med TV-mode, omstarter mm får jag upp bilden från boxen. När jag sen startar en film så tar det låååång tid (minst 1 minut) innan filmen kommer igång. Under den tiden är det också "Ingen signal".

Detta problem har jag varje gång jag använder HDXen. Finns det något man kan göra åt detta?

Kör HDMI genom en HDMI-växel. Kan detta spela någon roll?

/Ash

Prova utan växeln, låter som tv'n inte är hajar när TV-modes ändras.

Postad 06 december 2009 - 14:20

CrackBunny
  • CrackBunny
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Inte så bra osm man kunde hoppas :unsure:

Ok, köpte den, pluggade in den via HDMI till projektorn och SPDIF till receivern och en HDD via USB (alltså ingen intern HDD ännu). Allt funkade klockrent direkt, behövde inte göra några inställningar eller nånting. Den visade alla filmer, bilder och musik. Allt funkade. Mäkta förvånad.

Nu någon dag senare ska vi kolla på film, startar grejjerna, får "loading" bilden sen blir allt svart. Nada. Den svarar inte ens på fjärren (stänga av å slå på). Jag har testat att koppla in den till både projektor och TV via både HDMI och component (det där andra tjafset med 3 kablar, grön/blå/röd). På alla sätt visar den "loading" sen är det svart.

Har testat alla TV-modes men det verkar som sagt som att efter att den laddat när den e startad så vill den inget mera.

Någon som råkat ut ör nått liknande och kan komma med nptt tips?
Går den fabriksinställa på nått vis?

EDIT: Har läst massa om denna och ska testa att dra ur strömsladden å låta den stå så ett tag nu för å se om det går bättre. Återkommer....

EDIT 2: Har haft den urdragen (dragit ur strömmen helt och hållet) under en längre stund och nu verkar den fungera igen. Den e verkligen kass på handskaket via HDMI. Blir till att koppla den på en skarvdosa med strömbrytare så man kan stänga av den helt när den inte används.

Redigerat av CrackBunny, 06 december 2009 - 16:29.

Postad 07 december 2009 - 09:15

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

EDIT 2: Har haft den urdragen (dragit ur strömmen helt och hållet) under en längre stund och nu verkar den fungera igen. Den e verkligen kass på handskaket via HDMI. Blir till att koppla den på en skarvdosa med strömbrytare så man kan stänga av den helt när den inte används.

Du hade problem även när du hade kopplat med komponent, så HDMI-handskakning är inte orsaken till problemet.

Däremot är det trist att den gör som den gör.

Postad 07 december 2009 - 19:05

AndyPandy
  • AndyPandy
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hittade en firmware realease idag, samtidigt har webhallen plockat bort den ur sortimentet med motiveringen:

"Produkten är slut och tillverkas ej längre. Produkten går därför ej att beställa!"

Fanns tillgänglig senast idag vid lunch...

Postad 07 december 2009 - 19:37

CrackBunny
  • CrackBunny
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Du hade problem även när du hade kopplat med komponent, så HDMI-handskakning är inte orsaken till problemet.

Däremot är det trist att den gör som den gör.

Ajust, det har du helt rätt i. När jag skrev va jag rätt blind om vad den pysslade med eftersom man va något frustrerad.

Postad 08 december 2009 - 21:28

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Hittade en firmware realease idag, samtidigt har webhallen plockat bort den ur sortimentet med motiveringen:

"Produkten är slut och tillverkas ej längre. Produkten går därför ej att beställa!"

Fanns tillgänglig senast idag vid lunch...

Den säljs fortfarande lite här o var, men det går rykten om att en ny modell med Sigma 8643-chippet är på g.

Postad 13 december 2009 - 15:25

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag fick problem med en .iso-fil som bara blev svart när den skulle spelas upp. Det var först när jag ställde in utsignalen till 576p som jag fick bild, utifrån tips jag hittade i en tråd på NMT-forumet. Tråden var dock rätt gammal, men uppenbarligen har de inte fixat den buggen ännu.

Postad 15 december 2009 - 10:45

Gäst_mendflyk_*
  • Gäst_mendflyk_*
  • 0
Meh, nu är den borta från Dustin också så nu kostar den 2500 kr :(. Jag hade hellre köpt den här HDXn med massa buggfixar än köpa en ny buggig HDX-modell.

Redigerat av mendflyk, 15 december 2009 - 10:46.

Postad 15 december 2009 - 19:19

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Jaha nu dog min hdx1000, skulle sätta på den idag händer ingenting när jag trycker på on-knappen på fjärren.
Dioden lyser bara rött , testade att dra ut strömmen i fem minuter ingen skillnad. Den startar aldrig upp.

Hittar ingen reset-knapp ? går det inte att göra en reset ?

Någon som har råkat ut för detta ?

Efter 4 försök som kom den igång utan att ha gjort reset ?

Funkar nu iaf, får se hur länge det håller :)

Redigerat av nATAL, 15 december 2009 - 19:21.

Postad 15 december 2009 - 22:11

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Sälj den fort till chheber :unsure:

Postad 17 december 2009 - 20:06

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Sälj den fort till chheber ;)

Fortsätter den att krångla så kan chherber köpa den ;)

Postad 22 december 2009 - 10:59

AndyPandy
  • AndyPandy
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Jaha nu dog min hdx1000, skulle sätta på den idag händer ingenting när jag trycker på on-knappen på fjärren.
Dioden lyser bara rött , testade att dra ut strömmen i fem minuter ingen skillnad. Den startar aldrig upp.

Hittar ingen reset-knapp ? går det inte att göra en reset ?

Någon som har råkat ut för detta ?

Exakt samma hände för mig, med skillnaden att den aldrig hoppade igång. Lämnade in den och fick veta att det var fel på moderkortet. Efter ganska lång väntan fick jag välja att plocka ut en ny eller välja något annat (det var då jag upptäckte att den var bortplockad). De fick väl inte ordning på felet eller hade svårt att få fram nya moderkort.

Så nu sitter jag här med en Tvix 6500...men det funkar bra det med.

Redigerat av AndyPandy, 22 december 2009 - 11:00.

Postad 01 januari 2010 - 19:59

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Exakt samma hände för mig, med skillnaden att den aldrig hoppade igång. Lämnade in den och fick veta att det var fel på moderkortet. Efter ganska lång väntan fick jag välja att plocka ut en ny eller välja något annat (det var då jag upptäckte att den var bortplockad). De fick väl inte ordning på felet eller hade svårt att få fram nya moderkort.

Ok min fungerar fortfarande, hoppas den håller :(

Postad 03 januari 2010 - 14:51

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Det verkar vara flera som just har detta problem, läser man på deras egna formum så finns det några trådar om just detta fel.
Bla denna tråd http://www.hdx1080.c...o...42&id=10054

Låter ju lagom kul, får se när packar ihop nästa gång.

Postad 23 januari 2010 - 01:20

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
<rant>

Jag har börjat använda min HDX lite mer och vilken skitprodukt detta är alltså när det gäller användarvänlighet.

Är detta representativt för alla mediaboxar att ha så värdelöst gränssnitt och så mycket krångel?

Ta bara en sådan sak som att det inte ens finns ett fungerande webbgränssnitt. Visst, man kan komma åt vissa sidor direkt men eftersom detta egentligen bara är tänkt att vara de interna sidorna så är allting hårdkodat till localhost och det går inte att trycka på knappar eller spara inställningar.

Var har dom varit de senaste fem-sex åren? Varenda trådlös router har ju haft fungerande webbgränssnitt sedan begynnelsen. Näe, istället ska man sitta och skriva in sökvägar och lösenord för nätverksenheter med sifferknapparna på fjärrkontrollen, det är ju så man baxnar.

Det är inte bara avsaknaden av webbgränssnitt det är också själva gränssnittet på maskinen när den är kopplad till tv:n. Det är 2010 och det känns som om det var stenåldern.

Jag förstår inte varför de inte satsar på att verkligen leverera bra mjukvara också. Se bara hur väl XBMC lyckats. Till och med min bluray-spelare och min tv har ju bättre användargränssnitt, bättre nätverksnavigering osv än min dedikerade mediabox, synd bara att de inte klarar av lika många format, då skulle man kunna slänga bort mediaboxen helt och hållet.

Jag önskar att Apple kunde stoppa i lite bättre hårdvara i Apple TV så skulle jag köpa en sådan istället (och köra XBMC när det behövs). Jag vill helst slippa en hel HTPC (t.ex. en Mac mini) för det känns overkill när en mediabox borde räcka till och vara mindre, billigare, dra mindre ström och låta mindre än en HTPC.

Om du tycker att en produkt ska vara en trevlig upplevelse att använda och inte är masochist så avråder jag starkt från att ens fundera på NMT-baserade mediaboxar. Köp något bättre.

</rant>

Redigerat av Adrian, 23 januari 2010 - 01:21.

Postad 23 januari 2010 - 09:40

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Jag håller med dig om att boxen saknar användarvänlighet out of the box.

Lägger man däremot på Community Software Installer, som jag tror de flesta installerar i sina nmt's, så gör spelaren sitt jobb. I allafall i avseende att spela upp film.

bildvisaren och mp3 spelaren suger, men det är iofs inget jag personligen använder TV'n som gränssnitt för.

Är man helt införstådd med att NMT spelare gör ett bra jobb med att spela upp filmer... så är PH eller HDX ett bra val

CSI finns på http://www.networked...d.php?tid=33465

Redigerat av tpalsson, 23 januari 2010 - 09:45.

Postad 23 januari 2010 - 15:39

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Lägger man däremot på Community Software Installer, som jag tror de flesta installerar i sina nmt's, så gör spelaren sitt jobb. I allafall i avseende att spela upp film.

Japp, men att ens förstå att det är CSI man ska leta reda på och installera är det inte det lättaste. Jag känner mig hyfsat duktig på teknik och även jag har brottats en del med min HDX, jag kan tänka mig att om någon stackars svensson lockas att köpa hem en sådan box är det ännu svårare. (Och som OS X-användare måste jag dessutom installera Mono för att få det att fungera.)

bildvisaren och mp3 spelaren suger, men det är iofs inget jag personligen använder TV'n som gränssnitt för.

Ja, dom funktionerna har jag inte ens funderat på att använda.

Är man helt införstådd med att NMT spelare gör ett bra jobb med att spela upp filmer... så är PH eller HDX ett bra val

Jo, precis, man måste veta vad man ger sig in på, och det var därför jag ville varna lite för den inte har koll på detta.

Och det där med att göra ett bra jobb att spela upp filmer, även det kunde vara bättre. Jag har stött på många udda buggar som kräver specialinställningar eller hack för att fungera. (Och timmar av letande och testade innan jag ens hittat lösningarna.) Som att jag måste ställa om utgående signal till 576p för att få ut video från en DVD-ripp eller att jag måste muxa om. bluray-rippar som innehåller DTS-ljud. Eller att jag inte ens kunde spela upp de AVCHD-filmer jag tagit med min Canon-kamera som var filmade i 1080i 60Hz utan att ställa in utgången på motsvarande inställning.

Med det sagt så gör den ändå ett bättre jobb än de mediafunktioner som finns inbyggda i blurayspelaren eller tv:n, eller framförallt så klarar den av en större mängd varianter och format.

Jag antar/hoppas att om något år så har utvecklingen hunnit ikapp detta bättre och en vanlig tv kan spela upp alla format direkt över nätverket så man inte behöver någon mediabox alls.

Postad 21 maj 2010 - 22:12

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Nu verkar min HDX 1000 dött, helt utan varning så var bilden helt grå efter att jag för över en film. Startade då om med reset-knappen men nu går den aldrig igång, hårddisken spinner igång men lampan lyser bara rött och projektorn får ingen signal. Någon som har nåt tips? Har haft den i ca 1.5 år så garantin är väl slut..

Skulle köpt en riktig htpc istället för denna skit..

Postad 22 maj 2010 - 05:07

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Nu verkar min HDX 1000 dött, helt utan varning så var bilden helt grå efter att jag för över en film. Startade då om med reset-knappen men nu går den aldrig igång, hårddisken spinner igång men lampan lyser bara rött och projektorn får ingen signal. Någon som har nåt tips? Har haft den i ca 1.5 år så garantin är väl slut..

Skulle köpt en riktig htpc istället för denna skit..

Min gjorde likadant för för 5 månader sedan, väntade bara ett par timmar så funkade den igen.
Har fungerat sedan dess.

Postad 23 maj 2010 - 11:47

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

Min gjorde likadant för för 5 månader sedan, väntade bara ett par timmar så funkade den igen.
Har fungerat sedan dess.

Du hade du nog tur, min startar inte ens efter några dagar, du gjorde ingenting för att få igång den då?

Postad 28 augusti 2010 - 16:10

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Min har nu slutat spela upp filmer, blir bara svart bild eller så hoppar den tillbaka till filhanteraren.
Inga error eller någonting sådant :)

Har ingen hdd utan streamar allt från min NAS och samtliga filer funkar fint att streama till min vanliga PC.

Postad 05 september 2010 - 16:56

nipatriak
  • nipatriak
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Min har nu slutat spela upp filmer, blir bara svart bild eller så hoppar den tillbaka till filhanteraren.
Inga error eller någonting sådant :)

Har ingen hdd utan streamar allt från min NAS och samtliga filer funkar fint att streama till min vanliga PC.

Har råkat ut för precis samma sak.

http://www.networked...MKVToolnix4.1.x

För att göra en lång historia kort så har många mkv filer numera "MKV header compression" påslaget vilket HDX/PCH inte stödjer. För att göra det hela ännu roligare så när man väl har försökt spela en sådan fil så fungerar ingen mkv-fil efter det. Det du måste göra är att 1. Dra ur sladden och starta om mediaspelaren. 2. Kör mkvmerge enl. tråden ovan på den fil som skapade problemet första gången. 3. För säkerhetsskull, kör mkv merge på alla filer i framtiden tills det kommer en firmware fix...

Lycka till

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.