* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
636 svar till detta ämne
Postad 11 March 2010 - 23:48
Stonehedge
-
Stonehedge
-
Rookie
-
4 inlägg
Inte så konstigt när vi pratar om sinnen och känslor. Hörseln är ett av människans känsligaste "instrument" och vad jag uppfattar som bra ljud kan låta helt annorlunda för dig. Hur skulle man kunna mäta "bra ljud". Vad skulle referensen vara?
Fundera på det. :-)
För mig är det ganska enkelt med referensen. Jämför en "dålig" kabel med en "bra". Fortfarande skall kablarna vara av tillräcklig area, ha bra kontakter och rätt impedans. Så jag undrar fortfarande. :-)
Redigerat av Stonehedge, 11 March 2010 - 23:49.
Postad 12 March 2010 - 13:51
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Härligt! En till tråd som kommer att slås i spillror av en kabeldiskussion *gnuggar händerna*
Postad 12 March 2010 - 14:22
Stonehedge
-
Stonehedge
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag håller med dig om att vi är "off subject". Men varför får bara de som som anför skillnader smyga in sina argument? Om man då inte får bemöta argumenten så framförs bara en åsikt. Kommer ni ihåg sagan av H C Andersen "Kejsarens nya kläder"? Den passar bra här men kan kanske döpas om till "Kejsarens nya kablar? :-) Om ingen vill ge en replik så kanske vi kan återgå till DacMagic? :-) Härligt! En till tråd som kommer att slås i spillror av en kabeldiskussion *gnuggar händerna*
Postad 12 March 2010 - 15:04
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Jag håller med dig om att vi är "off subject". Men varför får bara de som som anför skillnader smyga in sina argument? Om man då inte får bemöta argumenten så framförs bara en åsikt.
Kommer ni ihåg sagan av H C Andersen "Kejsarens nya kläder"? Den passar bra här men kan kanske döpas om till "Kejsarens nya kablar? :-)
Om ingen vill ge en replik så kanske vi kan återgå till DacMagic? :-)
Jag skojade mest bara, det har varit många trådar har blivit slagfält pga kabelprat nämligen
Postad 12 March 2010 - 22:39
Unregistered2a977e12
-
Unregistered2a977e12
-
Amatör
-
-
50 inlägg
hmm, svårt detta.
Jag har lånat hem en Pro-ject DAC Box FL i helgen. Ljudet blir aningens bättre än att köra digitalt direkt till min Marantz 6004 från datorn.
Det råkar inte vara någon som jämfört just denna mot Dacmagic? Hittar knappt någon info alls om Pro-jects dac.. Dacmagic verkar ju dock poppis och priset är ungefär detsamma.
Postad 13 March 2010 - 15:52
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
hmm, svårt detta.
Jag har lånat hem en Pro-ject DAC Box FL i helgen. Ljudet blir aningens bättre än att köra digitalt direkt till min Marantz 6004 från datorn. Det råkar inte vara någon som jämfört just denna mot Dacmagic? Hittar knappt någon info alls om Pro-jects dac.. Dacmagic verkar ju dock poppis och priset är ungefär detsamma.
Har inte jämfört ljudmässigt men jag skulle kolla på Dacmagic'en också. Tre ingångar inklusive USB och balansered ut, klart flexibelt.
Postad 15 March 2010 - 18:19
kungzlatan
-
kungzlatan
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Om någon har en begagnad Cambridge Dacmagic så är jag intresserad 
Plånbok tillåter just nu inte nyköp pga nya högtalare. Dock är detta nästa i prioriteringsordningen.
Postad 16 March 2010 - 11:34
Dalle_84
-
Dalle_84
-
Användare
-
-
138 inlägg
Ni får ursäkta mig men inte jättekunning i Hi-Fi träsket  !
Om man kopplar DACen från datorn till en stereoförstärkare så blir det ju självklart stereoljud. Men om man då även vill koppla in en sub till förstärkaren. Fungerar suben då som vanligt lr blir det nåt trevligt strul med ljudöverföringen via DACen  ?
Postad 16 March 2010 - 11:50
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Ni får ursäkta mig men inte jättekunning i Hi-Fi träsket !
Om man kopplar DACen från datorn till en stereoförstärkare så blir det ju självklart stereoljud. Men om man då även vill koppla in en sub till förstärkaren. Fungerar suben då som vanligt lr blir det nåt trevligt strul med ljudöverföringen via DACen ?
Se DAC'en som vilken 2-kanalsspelare som helst. Allt den gör är att sköta D/A-omvandlingen från digital källa och leverera analogt 2-kanalsljud. Det påverkar inte på något vis om du vill koppla en subba till förstärkaren.
Redigerat av tomano58, 16 March 2010 - 11:51.
Postad 16 March 2010 - 13:04
Dalle_84
-
Dalle_84
-
Användare
-
-
138 inlägg
Se DAC'en som vilken 2-kanalsspelare som helst. Allt den gör är att sköta D/A-omvandlingen från digital källa och leverera analogt 2-kanalsljud. Det påverkar inte på något vis om du vill koppla en subba till förstärkaren.
Tackas så mycket! En annan sak jag klurat på med denna apparat... Om man som i mitt fall vill koppla in både dator och XBOX360 i DACen. Måste man gå enda fram till DACen för att byta ljudinput? För info så använder jag min TV som datorskärm och zappar ganska vilt däremellan  ! Vill hålla elektroniken på en bekväm nivå hemma så man slipper springa upp ur soffan bara för man kom på att man vill se ett youtube klipp.
Postad 16 March 2010 - 13:45
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Tackas så mycket!
En annan sak jag klurat på med denna apparat... Om man som i mitt fall vill koppla in både dator och XBOX360 i DACen. Måste man gå enda fram till DACen för att byta ljudinput? För info så använder jag min TV som datorskärm och zappar ganska vilt däremellan !
Vill hålla elektroniken på en bekväm nivå hemma så man slipper springa upp ur soffan bara för man kom på att man vill se ett youtube klipp.
DacMagic har ingen fjärr så du måste resa på dig för att byta ingång.
Postad 16 March 2010 - 16:13
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Såg just att man i kommande nummer av Hifi&Musik (nr 4, i handeln 6/4) kommer att testa Music Streamer II och DacMagic.
Postad 17 March 2010 - 10:00
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
hmm, svårt detta.
Jag har lånat hem en Pro-ject DAC Box FL i helgen. Ljudet blir aningens bättre än att köra digitalt direkt till min Marantz 6004 från datorn. Det råkar inte vara någon som jämfört just denna mot Dacmagic? Hittar knappt någon info alls om Pro-jects dac.. Dacmagic verkar ju dock poppis och priset är ungefär detsamma.
Blev det verkligen bättre eller bara annorlunda? Läste lite på det där med DacMagic då jag gärna vill ta hem och testa en. Finns tydligen 3 olika filterlägen beroende på vilket sound man vill ha? Kan man köra ljudet igenom utan att använda ett filter, eller måste man välja något?
Postad 17 March 2010 - 10:19
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Läste lite på det där med DacMagic då jag gärna vill ta hem och testa en. Finns tydligen 3 olika filterlägen beroende på vilket sound man vill ha? Kan man köra ljudet igenom utan att använda ett filter, eller måste man välja något?
Man måste välja ett av de tre lägena men ett av dom är linjärt och det är det som låter bäst hemma hos mig i alla fall. Precis när jag hade köpt den testade jag med ett annat filter, hörde ingen direkt skillnad och glömde bort att ändra. Lite senare satte jag mig och lyssnade och tyckte det lät tråkigt. Det gick några dagar och jag var på väg att skicka tillbaka Dacen då jag kom på det där med filtret, vips så blev det kul igen...
Postad 17 March 2010 - 15:05
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Man måste välja ett av de tre lägena men ett av dom är linjärt och det är det som låter bäst hemma hos mig i alla fall. Precis när jag hade köpt den testade jag med ett annat filter, hörde ingen direkt skillnad och glömde bort att ändra. Lite senare satte jag mig och lyssnade och tyckte det lät tråkigt. Det gick några dagar och jag var på väg att skicka tillbaka Dacen då jag kom på det där med filtret, vips så blev det kul igen...
Ok. Får se om jag kan få låna hem en någonstans och testa
Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 17 March 2010 - 15:17.
Postad 17 March 2010 - 15:34
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Ok. Får se om jag kan få låna hem en någonstans och testa 
Har du HiFi-klubben i hemtrakterna så är det inget problem att låna hem.
Postad 18 March 2010 - 11:53
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Använde förut usb mellan dator och dacmagic, men har nu bytt till toslink. Det blev skillnad, tyckte förut att den va lite tunn i mellanregister och diskant, icke längre. Lyssningströttheten som jag upplevde ibland försvann också. Skillnaden är inte som mellan natt och dag, men jag rekomenderar att använda toslink när man utvärderar dacen.
Postad 20 March 2010 - 09:37
memme1975
-
memme1975
-
Användare
-
-
110 inlägg
Tjenna!
Precis köpt en DacM och är hittills rikigt nöjd, men en dum fråga kanske.
Kör min gamla Yamha-dvd som transport via coaxial kabel (audioquest) och in i dacen. Men vad får ni för incoming sample rate??
VH
Postad 20 March 2010 - 10:05
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
...blä.. blev fel
Redigerat av Unregistered1593, 20 March 2010 - 10:07.
Postad 20 March 2010 - 10:15
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Använde förut usb mellan dator och dacmagic, men har nu bytt till toslink. Det blev skillnad, tyckte förut att den va lite tunn i mellanregister och diskant, icke längre. Lyssningströttheten som jag upplevde ibland försvann också. Skillnaden är inte som mellan natt och dag, men jag rekomenderar att använda toslink när man utvärderar dacen.
Jag håller med. Usb-delen är inte den mest påkostade i dacmagic men jag kan ha fel. Hemma hos mig låter Flac-filerna bättre över toslink än usb.
Postad 20 March 2010 - 10:44
Unregistered2a977e12
-
Unregistered2a977e12
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag har nu skaffat en dacmagic och provat den under 2 dagar. Men jag måste säga att jag är lite besviken.. Ljudet blir bättre att köra digitalt direkt mellan datorn och recivern än analogt ut från dac:en till recivern. Har provat med både toslink och coax in till dac:en.
Lutar nog åt att lämna tillbaka denna och skaffa antingen Pro-jects Dac-box FL eller V-Dac, som jag också har provat, men med ett bättre resultat.
/Viktor
Postad 20 March 2010 - 11:37
Unregistered2a977e12
-
Unregistered2a977e12
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag har nu skaffat en dacmagic och provat den under 2 dagar. Men jag måste säga att jag är lite besviken.. Ljudet blir bättre att köra digitalt direkt mellan datorn och recivern än analogt ut från dac:en till recivern. Har provat med både toslink och coax in till dac:en. Lutar nog åt att lämna tillbaka denna och skaffa antingen Pro-jects Dac-box FL eller V-Dac, som jag också har provat, men med ett bättre resultat.
/Viktor
Snabba ryck! Jag var precis och lånade V-dac:en igen och kopplade in.. Herregud vilken skillnad, dagmagic har inte en chans i ljudkvalité, inte tillsammmans med dom grejerna jag har här hemma iaf. Jag tycker dacmagic spelar alldeles för neutralt och med för mycket bas i jämförelse.
Postad 21 March 2010 - 11:23
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Snabba ryck! Jag var precis och lånade V-dac:en igen och kopplade in.. Herregud vilken skillnad, dagmagic har inte en chans i ljudkvalité, inte tillsammmans med dom grejerna jag har här hemma iaf. Jag tycker dacmagic spelar alldeles för neutralt och med för mycket bas i jämförelse.
Vad man föredrar är såklart helt individuellt. Det är det roliga med HiFi. Neutralt tycker jag i och för sig låter positivt och Cambridge brukar ha en rätt slank bas men jag har inte lyssnat på V-DAC. V-DAC är klart intressant om man inte behöver USB, tyvärr är den överprisad i Sverige, borde kosta 2000.- max. Upplever du någon skillnad mellan koax och opto digital? Funderar själv på en DAC som ev kan komma att matas från en drive med endast optiskt digital ut.
Postad 21 March 2010 - 18:36
Unregistered2a977e12
-
Unregistered2a977e12
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Vad man föredrar är såklart helt individuellt. Det är det roliga med HiFi. Neutralt tycker jag i och för sig låter positivt och Cambridge brukar ha en rätt slank bas men jag har inte lyssnat på V-DAC. V-DAC är klart intressant om man inte behöver USB, tyvärr är den överprisad i Sverige, borde kosta 2000.- max. Upplever du någon skillnad mellan koax och opto digital? Funderar själv på en DAC som ev kan komma att matas från en drive med endast optiskt digital ut.
Givetvis! Det gäller ju att ljudet ska passa ihop med högtalaren i sig också, så bara för att den inte passar ihop med min setup, så kan det ju göra det för andra. V-dac har för övrigt också usb-anslutning. Kan inte påstå att jag hör någon skillnad mellan koax och optiskt nej. /Viktor
Postad 22 March 2010 - 11:14
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
En observation är att de flesta i denna tråd verkar ha köpt DacMagic för att köra tillsammans med sin dator, och inte mot en Squeezebox eller cd-spelar eller dylikt.
Själv måste jag nog konstatera att jag är döv!
Jag fick min DacMagic i förra veckan och koppla in den mot min Squeezebox Classic, någon större skillnad hör jag inte. Visst kanske det låter annorlunda men för den sakens skull kanske inte bättre. Jag kan uppleva det som att vissa detaljer har försvunnit ur ljudbilden.
Eller så kanske jag har tur och är en av dom som inte hör skillnad på billigt och dyrt
Min anläggning : Squeezebox Classic -> Cambridge DacMagic -> Naim XS2 -> Monitor Audio Plaitnum PL-100
Är det fler än jag som "känner" likadant med Squeezeboxen och DacMagic?
Postad 22 March 2010 - 12:22
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
En observation är att de flesta i denna tråd verkar ha köpt DacMagic för att köra tillsammans med sin dator, och inte mot en Squeezebox eller cd-spelar eller dylikt.
Själv måste jag nog konstatera att jag är döv!
Jag fick min DacMagic i förra veckan och koppla in den mot min Squeezebox Classic, någon större skillnad hör jag inte. Visst kanske det låter annorlunda men för den sakens skull kanske inte bättre. Jag kan uppleva det som att vissa detaljer har försvunnit ur ljudbilden.
Eller så kanske jag har tur och är en av dom som inte hör skillnad på billigt och dyrt 
Min anläggning : Squeezebox Classic -> Cambridge DacMagic -> Naim XS2 -> Monitor Audio Plaitnum PL-100
Är det fler än jag som "känner" likadant med Squeezeboxen och DacMagic?
Dum fråga kanske men du kör väl koax/opto från Squeezeboxen till DacMagic och sen analogt RCA från DacMagic till Naim? Tar du digitalt ut från DacMagic så faller alltihopa då du i princip bara kopplar dig vidare.
Postad 22 March 2010 - 13:50
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Dum fråga kanske men du kör väl koax/opto från Squeezeboxen till DacMagic och sen analogt RCA från DacMagic till Naim? Tar du digitalt ut från DacMagic så faller alltihopa då du i princip bara kopplar dig vidare.
Optiskt från Squeezeboxen till DacMagic och sedan analogt till Naimen.
Postad 22 March 2010 - 14:14
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Optiskt från Squeezeboxen till DacMagic och sedan analogt till Naimen.
Är väl egentligen bara att gratulera  om du inte hör någon skillnad, det sparar du ett par tusenlappar på. Jag provade att köra min BD60 som en transport via DacMagic til min HK980. Jag hörde en viss skillnad, inte i detaljer men i ljudbildens bredd som blev större via DacMagic. Tiilläggas skall dock att jag inte haft tid att sitta och detaljlyssna då jag egentligen ville testa hur det var att spela mp3/flac/spotify från laptopens usb och den biten föll mycket väl ut.
Postad 22 March 2010 - 16:10
Unregistered2a977e12
-
Unregistered2a977e12
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag upplevde också att det försvann en hel del detaljer med dacmagicen.. ljudet blev väldigt platt och tråkigt.
Postad 22 March 2010 - 21:54
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Givetvis! Det gäller ju att ljudet ska passa ihop med högtalaren i sig också, så bara för att den inte passar ihop med min setup, så kan det ju göra det för andra. V-dac har för övrigt också usb-anslutning. Kan inte påstå att jag hör någon skillnad mellan koax och optiskt nej.
/Viktor
Tack för svaret angående coax/opto. Såklart att V-DAC'en har USB också, fick hjärnsläpp.
Postad 25 March 2010 - 12:01
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Antar att det betyder att V-dac:en spelar bättre än om du kör direkt digitalt till receivern?
Postad 25 March 2010 - 12:56
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Korrekt återgivning kan lätt uppfattas som tråkig i jämförelse med en "roligare" återgivning.
Frågan är vad som är bäst i längden, samt om skillnaderna man hör bara är skillnader och kanske inte förbättringar? Kanske är fel någon annanstans om DAC:en kan påverka så mycket.
För mig påverkar inte signalkällan så mycket att hela karaktären ändras. Måste vara väldigt färgade anläggningar ni sitter med.
Postad 28 March 2010 - 09:13
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hade med denna roliga apparat till Mr Välljud igår. Vore intressant att höra vad denna filur anser om DacMagic.
Postad 28 March 2010 - 10:30
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag måste nog tyvärr (gillar inte ny teknik) säga att jag är lite imponerad över DACCEN. Dels snygg, dels smidig, del flexibel men mest av allt låter den helt ok. Kan inte säga att den låter bättre eller sämre än någon annan het DAC då inga direkta tester utfördes. Vi får nog återkomma om detta efter att jämfört den med Wadia 12 vilket skall bli kul. Det är möjligt så att Cambridge står sig riktigt bra. Mest impad är jag över att man får XLR ut vilket är stort + Det finns mer att läsa här https://www.minhembi...-välljud/214433
Redigerat av mr-välljud, 28 March 2010 - 10:31.
Postad 28 March 2010 - 10:34
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Jag måste nog tyvärr (gillar inte ny teknik) säga att jag är lite imponerad över DACCEN. Dels snygg, dels smidig, del flexibel men mest av allt låter den helt ok. Kan inte säga att den låter bättre eller sämre än någon annan het DAC då inga direkta tester utfördes. Vi får nog återkomma om detta efter att jämfört den med Wadia 12 vilket skall bli kul. Det är möjligt så att Cambridge står sig riktigt bra. Mest impad är jag över att man får XLR ut vilket är stort +
Det finns mer att läsa här https://www.minhembi...-välljud/214433
Alla kommer till insikt för eller senare:) Provade ni att köra optiskt in i stället för USB ifrån datorn ? Jag upplever det som "ännu" bättre...(risk för placebo)
Postad 28 March 2010 - 10:43
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Alla kommer till insikt för eller senare:) Provade ni att köra optiskt in i stället för USB ifrån datorn ? Jag upplever det som "ännu" bättre...(risk för placebo)
Vi körde självklart optiskt.
Postad 28 March 2010 - 11:02
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Nja.. Jag känner en kille som fortfarande kör Rör och Vinyl andast. Ingen CD eller CDskiva i dennes ägo  Ahh sådant modernt tjafs. MODERNT!! få se. hmmm. CD kom 1983 så vette katten om det får titulera sig modern  Han har även tjockTV. Det är bättre bild på den tydligen.
Postad 28 March 2010 - 14:27
MarQz
-
MarQz
-
Användare
-
-
146 inlägg
Finns det ingen i närheten av Skövde som har en sån här som man kanske kan få låna?? Är lite osäker på om det är DACen som är flaskhalsen i mitt system, kör idag Spotify Premium optiskt till min Marantz SR 5002 och har ett Kef 3005SE kopplat till Marantzen.
Postad 28 March 2010 - 14:49
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Finns det ingen i närheten av Skövde som har en sån här som man kanske kan få låna?? Är lite osäker på om det är DACen som är flaskhalsen i mitt system, kör idag Spotify Premium optiskt till min Marantz SR 5002 och har ett Kef 3005SE kopplat till Marantzen.
Inte helt nära men du har ju HiFi-klubben i Jönköping. Dom lånar ut för test.
Postad 28 March 2010 - 14:56
MarQz
-
MarQz
-
Användare
-
-
146 inlägg
Inte helt nära men du har ju HiFi-klubben i Jönköping. Dom lånar ut för test.
Jaha, man kan låna i butiken hos dom, det låter ju schysst iofs. Får försöka ta det när man har något annat ärende i Jönköping i så fall. Tack för tipset! Jag testa för övrigt en Pro-ject USB box men märkte ingen skillnad, då körde jag även från cd genom datorn.
Redigerat av MarQz, 28 March 2010 - 15:01.
Postad 29 March 2010 - 13:25
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jaha, man kan låna i butiken hos dom, det låter ju schysst iofs. Får försöka ta det när man har något annat ärende i Jönköping i så fall. Tack för tipset!
Jag testa för övrigt en Pro-ject USB box men märkte ingen skillnad, då körde jag även från cd genom datorn.
Tror inte att en DacMagic gör några underverk för din del.
Postad 30 March 2010 - 16:15
KeeKe
-
KeeKe
-
Användare
-
-
180 inlägg
blev lite nervös när man börja läsa lite kommentarer hör om DacMagic...
Men den funkar utmärkt för mig, mer kontrollerat mindre rörigt och mer öppet, iaf den funkar!
Kör USB från Macbook 13" 2006
Postad 30 March 2010 - 21:01
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
blev lite nervös när man börja läsa lite kommentarer hör om DacMagic... Men den funkar utmärkt för mig, mer kontrollerat mindre rörigt och mer öppet, iaf den funkar!
Kör USB från Macbook 13" 2006
Varför blir du nervös? Det är dina öron som ska lyssna. Dacmagic funkar fint för mig, tycker inte den låter platt. Kanske beror på vad vad man har för kringrustning och vilket ljud man är van vid. Kör optisk om det går.
Postad 31 March 2010 - 02:43
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Varför blir du nervös? Det är dina öron som ska lyssna.
Bra skrivet.
Redigerat av Tompa123, 31 March 2010 - 02:44.
Postad 31 March 2010 - 07:37
MarQz
-
MarQz
-
Användare
-
-
146 inlägg
Tror inte att en DacMagic gör några underverk för din del.
Okej, tack för din synpunkt. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men så är det ju alltid. Får väl börja med att byta högtalare antar jag..
Postad 31 March 2010 - 07:58
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det är väldigt svårt att få bättre ljud enbart genom att byta D/A i sitt system. De D/A som sitter i hembioreceivers är väldigt kompetenta idag, och är det så att ljudbilden ändras markant av att byta D/A så är det förmodligen fel någonstans.
Som sagt som lyssnade vi nu senast hemma hos Mr Välljud med en DacMagic och det lät ju knappast dåligt. Jag utmanar alla som vill komma och hälsa på att höra skillnad mellan olika CD-spelare med och utan DacMagic. Det är ganska svårt.
Allt snack om att den spelar platt osv. Nja.
Det är en kompetent manick och den gör absolut inte bort sig. Men det gör heller inte V-DAC, eller valfri innbyggd D/A i en Denon, Marantz etc. Kan väl vara så att en Yamaha-receiver för 1300 kronor åker på smisk men knappast i prisklasser över det.
Är jag tråkig nu?
Postad 31 March 2010 - 08:06
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Ja lite tråkig  Såvitt jag kan höra så åker DAC:en i min Denon 2310 på smisk mot DacMagic, inte storstryk alls, men nu när jag vant mig vid skillnaden så vill jag inte byta tillbak. En läcker förbättring som jag inte hade förväntat mig är att det är lättare att höra tonerna som basen spelar, med Denonens DAC låter det mer bara som bas utan direkt fokus på vilka toner basen egentligen spelar. Det uppskattas hos DacMagicen (bla).
Postad 31 March 2010 - 08:09
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ja lite tråkig Såvitt jag kan höra så åker DAC:en i min Denon 2310 på smisk mot DacMagic, inte storstryk alls, men nu när jag vant mig vid skillnaden så vill jag inte byta tillbak. En läcker förbättring som jag inte hade förväntat mig är att det är lättare att höra tonerna som basen spelar, med Denonens DAC låter det mer bara som bas utan direkt fokus på vilka toner basen egentligen spelar. Det uppskattas hos DacMagicen (bla).
Ja, hör man skillnad så ska man inte bry sig om vad jag snackar för strunt.  Jag har jämfört DacMagic mot den inbyggda omvandlaren i 4310 (tror jag) och där var det jämt upp. Borde väl inte skilja så mycket i vilka chip de använder? Om jag jämför DacMagic mot min Primare CD21 så inbillar jag mig att min CD-spelare känns lite varmare, men detta stämmer inte eftersom jag flera gånger råkat använda DacMagic utan att veta om det och då inte reagerat.
Postad 31 March 2010 - 08:32
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Ja, hör man skillnad så ska man inte bry sig om vad jag snackar för strunt. 
Jag har jämfört DacMagic mot den inbyggda omvandlaren i 4310 (tror jag) och där var det jämt upp. Borde väl inte skilja så mycket i vilka chip de använder?
Om jag jämför DacMagic mot min Primare CD21 så inbillar jag mig att min CD-spelare känns lite varmare, men detta stämmer inte eftersom jag flera gånger råkat använda DacMagic utan att veta om det och då inte reagerat. 
 Varför skulle det inte skilja så mycket? 4310 kostar ju mer än det dubbla så jag tycker det vore rimligt att dom lagt krut på fina komponenter som lyfter ljudet snäppet upp från 2310-nivå till 4310/DacMagic-nivå. Det var faktiskt så jag tänkte när jag köpte DacMagic:en, att kanske man skulle lägga pengarna på att uppgradera till en 4310 istället.... och det kanske inte hade varit så dumt egentligen.
Postad 31 March 2010 - 09:09
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Det är väldigt svårt att få bättre ljud enbart genom att byta D/A i sitt system. De D/A som sitter i hembioreceivers är väldigt kompetenta idag, och är det så att ljudbilden ändras markant av att byta D/A så är det förmodligen fel någonstans.
Som sagt som lyssnade vi nu senast hemma hos Mr Välljud med en DacMagic och det lät ju knappast dåligt. Jag utmanar alla som vill komma och hälsa på att höra skillnad mellan olika CD-spelare med och utan DacMagic. Det är ganska svårt.
Allt snack om att den spelar platt osv. Nja. 
Det är en kompetent manick och den gör absolut inte bort sig. Men det gör heller inte V-DAC, eller valfri innbyggd D/A i en Denon, Marantz etc. Kan väl vara så att en Yamaha-receiver för 1300 kronor åker på smisk men knappast i prisklasser över det.
Är jag tråkig nu? 
Tror detta beror mycket på resten i kedjan för att inte tala om lyssnaren själv. Många upplever en markant förbättring, andra ingen alls. Jag testade att köra min Panna BD60 som CD-transport via en DacMagic till HK980 och ut till ett par B&W602S3. Hade tyvärr inte tid att göra någon rejäl test men kort sagt så var (i mina öron) skillnaden väldigt liten. Ljudbilden blev dock något större med mera rymd (alltså inte platt som en del andra tycker) än om jag kopplade BD60 via analog ut. Däremot tycker jag den gör ett mycket bra jobb när man kör från datorn.
Redigerat av tomano58, 31 March 2010 - 09:19.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|