Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sagem DTR 94250 HD

834 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sagemcom DTR 94250 HD 250GB (Digitalboxar) 1 6.249998 (27) Inga priser

Postad 14 May 2009 - 20:03

lidning
  • lidning
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats konvertera/spela upp inspelningarna som sparas på usb disken???

känns som jag testat allt utan resultat, krypterat?

//Dan

Postad 18 May 2009 - 06:55

gudas
  • gudas
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Är det någon som lyckats konvertera/spela upp inspelningarna som sparas på usb disken???

känns som jag testat allt utan resultat, krypterat?

//Dan

Jag har heller inte lyckats...kan de vara skyddade på något sätt så de bara fungerar med den box där filen skapades?

Postad 19 May 2009 - 15:17

zebs
  • zebs
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Finns det ingen funktion så att man kan formatera hårddisken för o bli av med allt inspelat? :D

Postad 19 May 2009 - 18:06

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Fick hem min tredje :D box igår då de två tidigare gått sönder med olika fel. Inte heller denna box fungerar. Bara en massa pixlar och hackande ljud på kanal 55&56. Andra boxar fungerar utan problem och det är inte heller för stark antennsignal, ligger runt 70%. Nu får de en sista chans sedan kommer jag att häva köpet men tyvärr finns det ju inga andra boxar att köpa via Boxer.

Postad 19 May 2009 - 20:18

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Fick hem min tredje :D box igår då de två tidigare gått sönder med olika fel. Inte heller denna box fungerar. Bara en massa pixlar och hackande ljud på kanal 55&56. Andra boxar fungerar utan problem och det är inte heller för stark antennsignal, ligger runt 70%. Nu får de en sista chans sedan kommer jag att häva köpet men tyvärr finns det ju inga andra boxar att köpa via Boxer.

Vad har du för antennsystem? Och hur långt bor du från sändarna. 70% är nog för dåligt skulle jag tro.
Boxen vill ha mellan 80-90% styrka och över 95% i kvalitet. För att funka bra. Eller? Kan inte säga att det alltid funkar perfekt hos mig heller. Vore kul att veta vad andra har för styrka och kvalitet i denna tråden.

Postad 19 May 2009 - 20:40

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Vad har du för antennsystem? Och hur långt bor du från sändarna. 70% är nog för dåligt skulle jag tro.
Boxen vill ha mellan 80-90% styrka och över 95% i kvalitet. För att funka bra. Eller? Kan inte säga att det alltid funkar perfekt hos mig heller. Vore kul att veta vad andra har för styrka och kvalitet i denna tråden.

Bor 12 km från Nackasändarna. Gitterantenn med ny kabel. teleste antennförstärkare som är justerbar så det går att få mera signal men Sagem supporten menar att det sak vara mellan 65-80% för att fungera bra. Gjorde en jämförelse mellan en anna Sagembox och även en Dilog som vi har och båda två visade bättre signalstyrka och alltid 98% signalkvalitet. Ska ändå prova att öka på lite men jag har för mig att jag gjorde det redan igår kväll utan resultat. Boxen innan denna funkade ju klockrent innan mottagningen dog helt på den.

Postad 19 May 2009 - 21:00

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Lustigt. På min mottagare i PC'n får jag problemet att den hittar 3 olika sändare. Dvs Svt1 finns 3 ggr men kanalen har olika ID beroende på vilken sändare den tar från. Tyvärr väljer den den sämsta källan.
Det kanske är ett sådant problem. Prova att minska styrkan på signalen och gör en ny sökning. Bara en ide

Postad 19 May 2009 - 21:39

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Provade att öka förstärkningen till max och det blir bättre men inte godkänt. Det är kanal55&56 som är problemet, ligger ca 15% under i signalstyrka och variaerar hela tiden på c/n värdet medan kanal 23&42 ligger stadigt på 24dB oavsett 75% signalstyrka eller 98%. Måste vara något fel på mottagaren i de högre frekvensbandet. Även bit error går ju upp och ner på dessa kanaler vilket det inte gör på 23&42.

Postad 20 May 2009 - 08:12

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Det är kanal55&56 som är problemet,
Måste vara något fel på mottagaren i de högre frekvensbandet. Även bit error går ju upp och ner på dessa kanaler vilket det inte gör på 23&42.

Jag har nu ingen sån här box (men funderar...), utan en Sony tv och en Pioneer inspelare, men båda har mycket sämre mottagning på UHF55, så det måste vara utsändningen av just 55 (ev. oxå 56).

Jag bor ändå inne i stan, vid Fridhemsplan, inte många hundra meter (kanske nån km) från Mariebergssändaren.
UHF56 är däremot betydligt bättre än 55, även om just de två generellt har mycket sämre mottagning än alla andra frekvenser.

/LbL!

Postad 20 May 2009 - 08:52

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har nu ingen sån här box (men funderar...), utan en Sony tv och en Pioneer inspelare, men båda har mycket sämre mottagning på UHF55, så det måste vara utsändningen av just 55 (ev. oxå 56).

Jag bor ändå inne i stan, vid Fridhemsplan, inte många hundra meter (kanske nån km) från Mariebergssändaren.
UHF56 är däremot betydligt bättre än 55, även om just de två generellt har mycket sämre mottagning än alla andra frekvenser.

/LbL!

Jag har också bott vid Fridhemsplan, men hade inga problem med utsändingen. Någon "mariebergssändare" känner jag inte till. Jag fick signalen från Oskarsström utanför Halmstad.

Postad 20 May 2009 - 08:56

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Visst kan det vara så och det skiljer också lite på höga och låga frekvenser(kanaler) även på min gamla Sagem men inte så mycket och BER C/N nivåerna ligger stabilt på den gamla Sagemen och Dilog jag har medans DTRn hoppar fram och tillbaka på kanal 55&56.

Postad 20 May 2009 - 09:12

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1257 inlägg
  • 0
jag har en gammal antenn med två uttag, här på bv fungerar det sämre sen lång tid tillbaka och forceboxen gick inte heller bra så jag har satt in en förstärkare.
nu kl 10 har jag
kanal 56 Teracom mux3 (5-an) - Nacka bor i Vallentuna signal 69-77% kvalitet 98% c/n 24 db
55 mux-5 (4 sport), SIGNALST. 67-75% kvalitet 91 c/n 18-19 gröna staplar
kanal 50 har jag störningar på mux-4 signal 74 kvalitet 2-89% c/n 2-21 db

Postad 20 May 2009 - 09:30

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Ny frakktsedel kommer på fredag. Får hoppas att 4e boxen kommer att fungera som den ska.

Postad 20 May 2009 - 09:40

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Jag har också bott vid Fridhemsplan, men hade inga problem med utsändingen. Någon "mariebergssändare" känner jag inte till. Jag fick signalen från Oskarsström utanför Halmstad.

Det kan möjligen inte vara som så att herrn möjligtvis kanske förväxlar Fridhemsplan i Stockholm och Mariebergssändaren på Kungsholmen i Stockholm, med nåt ställe i och/eller runt Halmstad ... :)

Jag tror inte jag skulle lyckas få nån signal ÖverHuvudTaget från nåt Oskarsström nånstans ...

/LbL!

Postad 20 May 2009 - 10:11

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det kan möjligen inte vara som så att herrn möjligtvis kanske förväxlar Fridhemsplan i Stockholm och Mariebergssändaren på Kungsholmen i Stockholm, med nåt ställe i och/eller runt Halmstad ... :)

Jag tror inte jag skulle lyckas få nån signal ÖverHuvudTaget från nåt Oskarsström nånstans ...

/LbL!

Ok, så det finns ett Fridhemsplan i Stockholm också. Jaja, hade du skrivit det så hade jag sluppit skräpa ner tråden. Sorry

Postad 20 May 2009 - 14:08

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Inte för att de har något med själva boxen att göra, men har ett Boxerkort a 159kr/månad att bli av med. Bindningstid till våren 2010 och första månadsavgift betalas 20090630. Kortavgiftför ett halvår betalades förra månaden. Har även ca-modul till salu för byte till IPTV.

Reserverar mig för att de kan dröja till v27 innan du får kortet, men då bjuder jag på första månaden hos Boxer.

Skicka PM om intresse finns.

Postad 20 May 2009 - 16:22

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Inte för att de har något med själva boxen att göra, men har ett Boxerkort a 159kr/månad att bli av med. Bindningstid till våren 2010 och första månadsavgift betalas 20090630. Kortavgiftför ett halvår betalades förra månaden. Har även ca-modul till salu för byte till IPTV.
Reserverar mig för att de kan dröja till v27 innan du får kortet, men då bjuder jag på första månaden hos Boxer.
Skicka PM om intresse finns.

Hmmm, Boxer delar alldeles Gratis ut sådana kort för Boxer Mix giltiga i två månader, UTAN nån bindningstid, så varför skulle någon vilja ha ett kort där man är bunden ända till 2010, och det UTAN att få med den inspelningsbara Box du säkert fick med när du tecknade det där abonnemanget med bindningstid...

http://www.boxer.se/?page=1857

(Fast du gör rätt, GdG = GårDet[så]GårDet!) :)

/LbL!

Postad 20 May 2009 - 17:38

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Hmmm, Boxer delar alldeles Gratis ut sådana kort för Boxer Mix giltiga i två månader, UTAN nån bindningstid, så varför skulle någon vilja ha ett kort där man är bunden ända till 2010, och det UTAN att få med den inspelningsbara Box du säkert fick med när du tecknade det där abonnemanget med bindningstid...

http://www.boxer.se/?page=1857

(Fast du gör rätt, GdG = GårDet[så]GårDet!) :)

/LbL!

Kortet har varit ett med 24 månaders bindningstid, men pga strul med registreringen när jag tog över de i vintras så fick jag x månader gratis och jag fick INGEN box utan kör med den inbyggda boxen i min PX80!

Postad 20 May 2009 - 18:20

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Kortet har varit ett med 24 månaders bindningstid, men pga strul med registreringen när jag tog över de i vintras så fick jag x månader gratis och jag fick INGEN box utan kör med den inbyggda boxen i min PX80!

Varför i herrans namn tecknar man sig på 24 månaders bindningstid, UTAN att samtidigt få något för det ??

/LbL!

Postad 20 May 2009 - 18:56

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Varför i herrans namn tecknar man sig på 24 månaders bindningstid, UTAN att samtidigt få något för det ??

/LbL!

Dom fick en enkel digitalbox bara, som jag inte behövde då jag har en inbyggd, och varför? Fråga inte mig utan dom som tecknade det. Jag vill bara slippa betala för Boxer och IPTV.

Postad 22 May 2009 - 08:08

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Någon mer än jag som har en strulande fjärrkontroll. Det händer inget när man trycker på den.....ibland. Men man ser på dekodern att något händer, lampan blinkar till vid vaje tryck.

Sen har jag problem med programinspelningen. Den klipper väldigt ofta några minuter på slutet, men även ett antal gånger i början av en inspelning. Rätt irriterande. Vilken är det som styr över start/stopp signalerna, är det Boxer eller tv kanalerna?

MVH
Niklas

Postad 22 May 2009 - 08:47

Unregistered5d19e759
  • Unregistered5d19e759
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Jag har heller inte lyckats...kan de vara skyddade på något sätt så de bara fungerar med den box där filen skapades?

Jag har kollat detta med Boxer. Dom lovade helt andra funktioner än vad den klara av. Dom fick kompensera mig rejält om man nu säger så .......
Här kommer svaret:
"Om du exporterar en film från boxens HDD till ett USB minne har filmen ett .ts format.
Om du exporterar en film frå boxen till ett usb minne från boxen så ser du att det är 2 filer. Med kommer en liten fil med ändelsen .vdsag. Denna fil hjälper boxen att hitta filmen.
Så det fungerar inte att föra en fil från datorn till boxen. Du kan dock föra en fil från och tillbaka till boxen. Glöm inte lilla filen.
När det gäller filmer så är USBn bara tänkt att användas i backup funktion."

Postad 22 May 2009 - 10:33

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Den klipper väldigt ofta några minuter på slutet, men även ett antal gånger i början av en inspelning. Rätt irriterande. Vilken är det som styr över start/stopp signalerna, är det Boxer eller tv kanalerna?

Det kan ju mycket väl bero på att programmet helt enkelt dragit över den utsatta tiden - det kan ju inte EPGn kompensera för.

Justera alltid EPGns Timern så inspelningen startar en minut innan, och MINST en minut efter, utsatt tid.

Dessutom går ju alltid alla klockor fel på både testbilden och text-tv sedan Digital-Tv infördes.

Kolla mot Frk Ur så ser du att tv-klockorna går ca. 3 sekunder efter.

/LbL!

Redigerat av lbl, 22 May 2009 - 10:34.

Postad 22 May 2009 - 14:28

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Jag tog för givet att det skickades ut en signal vid start och stopp. Vart ställer man det på dekodern? Hittar inget om det i manualen. ///Niklas

Postad 22 May 2009 - 16:32

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Jag tog för givet att det skickades ut en signal vid start och stopp. Vart ställer man det på dekodern? Hittar inget om det i manualen.

Vad jag vet så sänds ingen sådan info (vad det nu kallades, VPS, men det fanns nåt mer oxå ?!) ut, det var på G att Svt skulle börja använda det för flera år sen redan, och då stod det om det på Svt Text, men den infon tyx ha försvunnit därifrån numera, så det kommer nog aldrig att införas.

Fanns ju några videobandare som hade det i sin Timer, men det kunde man ju aldrig ens testa pga att det aldrig infördes...

/LbL!

Ahhhh, PDC, tror jag det var som var på G, Program Delivery Control.

Postad 24 May 2009 - 08:08

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Har kollat upp lite..... Man kan inte lägga till tid före eller efter när man använder programinspelning, endast vid timerinspelning. Ca 10 min innan programmets utsatta starttid (EPG) så aktiveras boxens och ligger och väntar på en startsignal från programleverantören. Står i manualen.
//Niklas

Postad 24 May 2009 - 15:11

Stojan
  • Stojan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Ok, uppdateringen "kom av sig själv" efter fyra dagar... (Menysystemet fortfarande gräsligt fult)

Men, nu har EPG'n för TV1 och TV2 försvunnit, alla andra funkar fint, hur får man tillbaka dom?

Och det här med signalstyrkan, hur får man "ner den", jag har 97-98% trodde det var bra...

Postad 24 May 2009 - 19:08

tooby
  • tooby
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Fick hem min andra box precis före påsk då den första gick sönder efter 5 dagar och nu har även box nr2 ha sagt upp sig. Ingen antennsignal men programguiden fungerar och den visar vilket program som sänds när man byter kanal däremot ingen bild. Har gjort fabriksåterställning utan resultat så det verkar som om mottagare 1 har gått sönder, vilken kvalitetsprodukt de har gjort :P

Skönt...med någon mer som har samma fel. Just skickat min och är riktigt missnöjd, ska vara fixad till den 9 juni, den är ju NY. Dessutom tycker jag att bilden är sämre än på min gammal box

mvh
Tooby

Postad 24 May 2009 - 21:49

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Ok, uppdateringen "kom av sig själv" efter fyra dagar... (Menysystemet fortfarande gräsligt fult)

Men, nu har EPG'n för TV1 och TV2 försvunnit, alla andra funkar fint, hur får man tillbaka dom?

Och det här med signalstyrkan, hur får man "ner den", jag har 97-98% trodde det var bra...

Har du provat att dra ur kontakten? Boxen är tydligen på en smula även när den är av så att säga.
Tyckte också att bilden var sämre än andra boxen först men inte nu.

Postad 25 May 2009 - 10:24

Unregistered5d19e759
  • Unregistered5d19e759
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Produkt för dämpning av signalen: Kjell o CO
TV/video / Antenntillbehör / Dämpsatser / 30426

Dämpsats (F) 0-20 dB
HF tät med DC genomgång
För VHF och UHF. Reglerbar dämpning 0-20 dB. HF-tät. Med DC genomgång. Anslutning: F-kontakter.

Postad 27 May 2009 - 15:45

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Bytte min 250 hårddisk till en 320 disk idag, fungerar klockrent. Varför inte större? Finns inte att få tag på lätt
med den beteckningen d.v.s tyst media.

Postad 28 May 2009 - 07:41

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Bytte min 250 hårddisk till en 320 disk idag, fungerar klockrent. Varför inte större? Finns inte att få tag på lätt
med den beteckningen d.v.s tyst media.

Ok - det där lät intressant. Vilken typ/fabrikat av disk, vilken formattering etc använde du? Att den "tyst" är väl ett subjektivt värde - men en reell beteckning? :)

Postad 28 May 2009 - 08:29

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Ok - det där lät intressant. Vilken typ/fabrikat av disk, vilken formattering etc använde du? Att den "tyst" är väl ett subjektivt värde - men en reell beteckning? :)

Samma som originalet WD2500AAJS, nu WD3200AAJS. Beteckningen indikerar enligt WD:s hemsida, en disk som är
avsedd för dessa applikationer, d.v.s tystare o.s.v

Postad 28 May 2009 - 10:11

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Samma som originalet WD2500AAJS, nu WD3200AAJS. Beteckningen indikerar enligt WD:s hemsida, en disk som är
avsedd för dessa applikationer, d.v.s tystare o.s.v

Största i den genren är 500mb. Vet du vad operativet i Sagem 94*** stöder för maxstorlek? Det suger ju snabbt utrymme - och i den som nu säljes till Canal Digitals ABB är det ju ännu intressantare då den tillhandahåller HD material (äter plats). Vilken formattering hade du?

Redigerat av Repeat, 28 May 2009 - 10:12.

Postad 28 May 2009 - 10:29

tombox
  • tombox
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Största i den genren är 500mb. Vet du vad operativet i Sagem 94*** stöder för maxstorlek? Det suger ju snabbt utrymme - och i den som nu säljes till Canal Digitals ABB är det ju ännu intressantare då den tillhandahåller HD material (äter plats). Vilken formattering hade du?

Jag vet att det finns en 500, men den gick inte att få tag på så lätt. 320 fanns i lager hos Liontech.
Ingen formattering alls, bara stoppade dit disken och körde igång. Den stod kvar i initläge lite längre
än normalt, men sedan var det bara att nyinstallera allt och nu funkar den 100.

Postad 28 May 2009 - 20:00

Unregistered0ad535b7
  • Unregistered0ad535b7
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Ny frakktsedel kommer på fredag. Får hoppas att 4e boxen kommer att fungera som den ska.

Fick min 4e box idag och den verkar fungera som den ska. Signalkvaliten ligger nu stadigt på 98% på samtliga kanaler.

Postad 29 May 2009 - 06:45

***nicke69***
  • ***nicke69***
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Hej!
Är det någon mer än jag som har problem ed att...... varje gång jag startar boxen så säger den att det finns nya kanaler samt frågar om jag vill göra en ny sökning. Det finns inga nya kanaler. Jag har därimot skapat egna kanallistor och plockat bort de kanaler jag inte vill ska visas. Det är de kanaler som boxen lägger till om jag skulle välja att göra en ny kanalsökning. Det är lite jobbigt med tanke på att ungarna har en tedens att alltid trycka på den knappen, vartefter jag får gjöra om allt igen. //Niklas

Postad 29 May 2009 - 08:39

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Hej!
Är det någon mer än jag som har problem ed att...... varje gång jag startar boxen så säger den att det finns nya kanaler samt frågar om jag vill göra en ny sökning. Det finns inga nya kanaler. Jag har därimot skapat egna kanallistor och plockat bort de kanaler jag inte vill ska visas. Det är de kanaler som boxen lägger till om jag skulle välja att göra en ny kanalsökning. Det är lite jobbigt med tanke på att ungarna har en tedens att alltid trycka på den knappen, vartefter jag får gjöra om allt igen. //Niklas

Låter konstigt.
Jag har också en egen kanallista och jag har inte problemet.

Jag fick iofs göra en ny kanalsökning igår, men att det skulle hända vi VARJE uppstart låter som ett fel!

Postad 29 May 2009 - 18:49

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Låter konstigt.
Jag har också en egen kanallista och jag har inte problemet.

Jag fick iofs göra en ny kanalsökning igår, men att det skulle hända vi VARJE uppstart låter som ett fel!

Du kan gå in i menyn och användarinställningar och avaktivera Nätverksövervakning verkar som om Teracom uppdaterar information som boxen fångar och det är inte nya kanaler etc.

Postad 03 June 2009 - 16:31

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Har kollat upp lite..... Man kan inte lägga till tid före eller efter när man använder programinspelning, endast vid timerinspelning.

Kan man verkligen inte ändra i Timermenyn när man ställt in en Timer via EPGn ??

Det kan man ju på varenda 'normal' (Panasonic, Pioneer, Philips, Sony) inspelare/dvd/hårddisk-recorders med digital tuner för marknätet.
Bara att gå in på Timer-sidan, och ändra starttid och sluttid, namnet på programmet osv, är ju ändå kvar.

Kan man inte det på den här boxen är ju även den här boxen bara S K I T !

Ca 10 min innan programmets utsatta starttid (EPG) så aktiveras boxens och ligger och väntar på en startsignal från programleverantören. Står i manualen.

Det där handlar om PDC, vilket INTE är samma sak som EPG!

ProgramDeliveryControl är ett system för att skicka ut en signal när ett program startar, så att en Timer kan starta en inspelning, men det infördes aldrig i Sverige när det först kom för ca 5-10 år sedan.
Det fanns alltså långt innan digital-tv infördes.

Till EPGn skickar tv-bolagen bara ut info om programnamn och tid det är utsatt till, men drar de sen över tiden, så vet inte EPGn om det, utan då förlorar du slutet på inspelningen. Sker ju ofta vid Live-sändningar.

Det är ju väldigt enkelt att kolla genom att ställa EPGn på inspelning av t ex Kanal9 eller TV6 repriser på dagen.
När de då kör två avsnitt av samma serie efter varandra -- t ex TV6 13:50, då de kör två avsnitt av Just Shoot Me efter varandra, då slutar oftast avsnitt 1 senare än utsatt tid, och du får alltså inte med slutet på det om du använder den tid som är utsatt i EPGn bara.

/LbL!

Postad 03 June 2009 - 18:52

haboso
  • haboso
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Kan man verkligen inte ändra i Timermenyn när man ställt in en Timer via EPGn ??

Det kan man ju på varenda 'normal' (Panasonic, Pioneer, Philips, Sony) inspelare/dvd/hårddisk-recorders med digital tuner för marknätet.
Bara att gå in på Timer-sidan, och ändra starttid och sluttid, namnet på programmet osv, är ju ändå kvar.

Kan man inte det på den här boxen är ju även den här boxen bara S K I T !

Det där handlar om PDC, vilket INTE är samma sak som EPG!

ProgramDeliveryControl är ett system för att skicka ut en signal när ett program startar, så att en Timer kan starta en inspelning, men det infördes aldrig i Sverige när det först kom för ca 5-10 år sedan.
Det fanns alltså långt innan digital-tv infördes.

Till EPGn skickar tv-bolagen bara ut info om programnamn och tid det är utsatt till, men drar de sen över tiden, så vet inte EPGn om det, utan då förlorar du slutet på inspelningen. Sker ju ofta vid Live-sändningar.

Det är ju väldigt enkelt att kolla genom att ställa EPGn på inspelning av t ex Kanal9 eller TV6 repriser på dagen.
När de då kör två avsnitt av samma serie efter varandra -- t ex TV6 13:50, då de kör två avsnitt av Just Shoot Me efter varandra, då slutar oftast avsnitt 1 senare än utsatt tid, och du får alltså inte med slutet på det om du använder den tid som är utsatt i EPGn bara.

/LbL!

Du kan gå in i Meny användarinställning och ändra till Timer inspelningar istället för Programläget som är Boxer TV Navigator och då har du det du eftersöker med att ändra tider eller t o m sätta säkethetsmarginal enligt önskat före och efter program. Du ändrar helt enkelt inspelningstyp från "Program läge" till "Timerläge"

Hoppas detta hjälper dig

Postad 03 June 2009 - 19:14

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

Du kan gå in i Meny användarinställning och ändra till Timer inspelningar istället för Programläget som är Boxer TV Navigator och då har du det du eftersöker med att ändra tider eller t o m sätta säkethetsmarginal enligt önskat före och efter program. Du ändrar helt enkelt inspelningstyp från "Program läge" till "Timerläge"
Hoppas detta hjälper dig

Ja, eller åtminstone den jag svarade, dvs Nicke69 ... :D
Det var han som inte klarade av att ställa in sina EPG-programmeringar så de tog med hela programmen.

/LbL!

Postad 09 June 2009 - 16:47

DaveS
  • DaveS
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Får man även ljudet genom hdmi kabeln? Alltså om man kör utan förstärkare och bara TV ljud?

Postad 10 June 2009 - 08:00

zartaka
  • zartaka
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
När det ändå diskuteras EPG inspelningar.... Nån fler som konstant får för kort inspelning på 5:ans 21-21.55 program?

Inte med mycket men med typ 1-2 minuter..

Vet att man kan ändra till timer och spela in några minuter extra men samtidigt är det grymt smidigt med program samt att ibland faller det sig så illa att man vill spela in två program en tid och när dom slutar ett nytt på en annan kanal.. Då är det kört..

Postad 10 June 2009 - 09:25

Unregistered1cf6b089
  • Unregistered1cf6b089
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag har kollat detta med Boxer. Dom lovade helt andra funktioner än vad den klara av. Dom fick kompensera mig rejält om man nu säger så .......
Här kommer svaret:
"Om du exporterar en film från boxens HDD till ett USB minne har filmen ett .ts format.
Om du exporterar en film frå boxen till ett usb minne från boxen så ser du att det är 2 filer. Med kommer en liten fil med ändelsen .vdsag. Denna fil hjälper boxen att hitta filmen.
Så det fungerar inte att föra en fil från datorn till boxen. Du kan dock föra en fil från och tillbaka till boxen. Glöm inte lilla filen.
När det gäller filmer så är USBn bara tänkt att användas i backup funktion."

Det är en del som klagat på att det inte går att se inspelade program på datorn.
Jag skulle kunna leva med detta om det åtminstone gick att se filmer som man exporterat till hårddisk på sin Sagembox.
Jag har haft en strulande box som hackade och "pixlade" och som jag skickade iväg för service. Innan jag skickade den så var jag förutseende nog att exportera ett par filmer till min externa hårddisk.
När boxen kom tillbaka så var den utbytt mot en ny. Det gick bra att importera mina filmer till den nya boxen, men inte att titta på dessa(!)
Efter egna tester och kontakt med Sagems support så fick jag så småningom klart för mig att det bara går att se inspelade program på EXAKT DEN BOX SOM INSPELNINGEN SKAPADES PÅ(!!!!)
Det är alltså ingen idé att bygga upp en katalog med guldkorn man vill spara för framtida bruk, eftersom du förr eller senare måste byta box och då är det kört...
Sagem måste vara livrädda för filmindustrin. Jag tycker inte fildelningsproblematiken är helt enkel att ta ställning till men detta verkar lite absurt.
Tänk tanken att du bara kan hantera filer på just den dator du skapat materialet på. Tanken svindlar..eller hur?

Postad 10 June 2009 - 09:43

lolight
  • lolight
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Filerna som skapas är avkodade. Dvs du behöver inte använda boxer kortet för att se dom. Men tydligen ligger det någon annan form av formatering. Kanske en box unik kryptering? Jag antar att det var ett krav för att få licenser till HDTV tekniken. Dom hade nog inte behövt fixa det om boxen enbart klarat SD kvalitet.

Postad 10 June 2009 - 14:07

lbl
  • lbl
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0

När det ändå diskuteras EPG inspelningar.... Nån fler som konstant får för kort inspelning på 5:ans 21-21.55 program?
Inte med mycket men med typ 1-2 minuter..
Vet att man kan ändra till timer och spela in några minuter extra men samtidigt är det grymt smidigt med program samt att ibland faller det sig så illa att man vill spela in två program en tid och när dom slutar ett nytt på en annan kanal.. Då är det kört..

OM du nu 'vet', så varför frågar du ?! ;)

OM ett program -- på vilken kanal som helst -- drar över utsatt EPG-tid, så KOMMER man att missa den tiden det drar över med, PUNKT SLUT, läs inläggen från 3 juni precis ovanför här!

EPG har INTE någon slags funktion (PDC = Program Delivery Control) för att korrigera längden/start/stopp-tid på det man programmerar med EPG.

EPG har BARA de uppgifter som tv-kanalen lämnat om ett visst programs start- och stopptid.

/LbL!

Postad 10 June 2009 - 14:09

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Får man även ljudet genom hdmi kabeln? Alltså om man kör utan förstärkare och bara TV ljud?

Sjupp!

Postad 12 June 2009 - 23:31

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
går det att köra med smartwi-kort i en sånhär box?

Postad 13 June 2009 - 06:10

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

går det att köra med smartwi-kort i en sånhär box?

Sjupp!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.