NOOOOOOOOOOOOO, påminner om Predator Ultimate skiten
Det var droppen. Aldrig att jag vill se filmerna med sådan DNR. Då ser jag hellre DVD-versionerna.
Hemska minnen.
http://i.picpar.com/...d281d9e29d8.jpg
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 09 September 2011 - 16:08
Hemska minnen. http://i.picpar.com/...d281d9e29d8.jpg Postad 09 September 2011 - 16:16 på digitalt inspelad film finns ingen grain, eftersom grain/korn bara finns i optisk film. Men när man spelar in film med digitala kameror så levererar bildsensorn i kameran brus. Framförallt när man filmar i ljussvaga miljöer. Detta brus DNR'ar man för att få bort. Använder man verktyget för aggresivt eller ett DNR-verktyg med sämre algoritmer, så förlorar man inte bara prickarna som bruset består av utan också mycket av de allra finaste detaljerna. När man DNR'ar en bild så blir den diffusare eftersom skarpa konturer till viss del också suddas ut. Detta kompenserar man genom att öka kantskärpan en aning. Hanterar man både skärpeverktyget och brusreduceringsverktyget fel, så får man effekter i stil med vax-liknande ansikten. Struntar man i skärpeverktyget och bara DNR'ar så får man bara en suddigare bild. Rätt hanterade så får man en nästan helt brusfri bild utan att förlora de detaljer som bruset inte dolde, men det krävs lite fingertopps-känsla. Jag gillar inte brus. Därför gillar jag DNR, men jag gillar inte när klåpare gör "städjobbet" och fimpar en massa detaljer bara för att dom använder DNR och EE (Edge Enhancement) slarvigt. Postad 09 September 2011 - 16:21
Jag såg att GuessWho har gett lite mer kött på benen. Det enda jag inte håller med om är bruset. I bruset finns detaljer, ungefär som bandbrus från studiomastern i en musikstudio. Samma sak med filmkorn. Filmkornen är detaljer. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 09 September 2011 - 16:29. Postad 09 September 2011 - 16:29 Jo man f*ckar och 'rekonstruerar' desto mer. Postad 09 September 2011 - 21:21 Filmkorn är detaljer? Möjligtvis kan man betrakta filmkorn som detaljer i en optisk films fotografiska skikt, men inte som detaljer hos motivet som man försöker fånga med den optiska filmen. Jag är har inget nostalgiskt intresse av att få se detaljer som inte har med motivet att göra! Undantaget då det i handlingen ingår att visa upp en sekvens som SKA se ut som om den vore inspelad med dålig, kornig film. Det är samma sak med brus som med korn (trots olika teknologier). Den enda informationen som finns i en av prickarna hos bruset är information om bildsensorns tekniska begränsning. Som sagt, jag är inte intresserad av att se resultatet av tekniska begränsningar (såvida det inte ingår i filmens handling), jag vill se motivet som man försökte fånga vid inspelningstillfället. Hur ska man kunna få en illusion av att vara där, när man får se brus och korn som man inte hade sett om man faktiskt fick se handlingen genom egna ögon? Varje enskild prick i bruset döljer detaljer. Brusreducerar man inte, så ser man inte detaljerna som prickarna döljer, använder man brusreduceringen klokt så tar man bort prickarna, men inte resten av bilden och då är det enligt min mening ett steg i rätt riktning. Bilden blir mer lik det mina egna ögon hade sett... Problem uppstår när man använder dåliga brusreduceringsverktyg som tar bort mer än prickarna i bruset, eller när bruset är så omfattande (man har misslyckats vid filmningen) så att det inte går att ta bort några prickar utan att det samtidigt blir fullständigt uppenbart hur dåligt filmat motivet blev... Nä, jag håller inte med om att DNR är ett så stort problem som många hävdar, däremot den konstlade kantskärpehöjningen EFTER brusreduceringen... ...Den ställer till med ett verkligt problem eftersom vissa detaljer framhävs oproportionerligt mycket om man inte är försiktig med verktyget... Det är ett problem jag brottas ofta med när jag själv vill brusreducera bilder jag fotat. Vissa motiv går lätt att brusreducera utan att förlora detaljer, men många gånger så är det hart när omöjligt att brusreducera eftersom den nödvändiga kantskärpehöjningen inte går att genomföra utan att man får skumma och onaturliga mönster. Hår, gräs och andra findetaljerade stora strukturer är nästan värst att brusreducera... Det är precis vad jag menar med att verktygen måste användas klokt. Har man dåligt utgångsmaterial så måste man granska brusreduceringsprocessen noga i varje scen, för att det som funkar bra i ena scenen funkar kanske inte alls i nästa och ibland går det helt enkelt inte att brusreducera och då får man bara kapitulera och inse att råmaterialet är inte bättre... Det går inte att rädda ett dåligt råmaterial, men det går att göra underverk med bra material, fina verktyg och fingertoppskänsla... Postad 09 September 2011 - 22:47
Det har redan läckt några bilder på ändringar i kommande release:
starwars_8.jpg 355.25K
0 Antal nerladdningar
starwars9.jpg 215.7K
1 Antal nerladdningar
starwars7.jpg 189.02K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 09 September 2011 - 23:53. Postad 10 September 2011 - 00:17
Jag hoppas att du skämtade ageve, för annars så finns det ett betydligt värre problem än både missbruk av DNR och EE på samma gång...
Du MÅSTE skämta för har man klippt in Jar Jar Binks i de gamla episoderna så vete sjutton om jag kan förmå mej att köpa dom på bluray oavsett om det håller högre kvalite eller ej... Snälla säg att det var ett skämt... Postad 10 September 2011 - 07:17
GuessWho..klart det är ett skämt.
Åter till filmkorn. Enkelt förklarat; färre filmkorn, färre detaljer. Mera filmkorn, mera detaljer. Det är inget underligt. 70-mm film har en enorm mängd filmkorn och lämpar sig ytterligt för detaljrika scener på Blu-ray. Kolla in How The West Was Won. Den filmen är bland det detaljrikaste jag någonsin sett. Skärpan har alltså mycket med antal filmkorn, eller också antal bildelement i en digitalkamera att göra. Att det "brusar" får du köpa. Tar man bort bruset försvinner bildinformation. Brus dyker också upp extra mycket när man ska filma mörka scener. Det är likadant med digtalkameror. Den enda gången man faktiskt kan ta bort filmkorn helt, är på filmer som är tecknade med plastark, typ Disney från 30-talet. Man skannar helt enkelt in det målade eller tecknade plast-arket digitalt. Mycket smart och enkelt. Men det är också det enda media jag känner till som man kan göra så på. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 10 September 2011 - 07:18. Postad 10 September 2011 - 09:57 70-mm var och är nog det bästa i bildåtergivning av rörliga bilder om bästa utrustning och noggrannhet har använts i alla led från inspelning till kopiering och visning. Tyvärr spelades originalet Star Wars in anamorfiskt på 35 mm negativ som sedan i vissa fall blåstes upp till 70mm visningskopia, åtminstone enligt IMDB. Men, hursomhelst, för mig blir blu-rays Original Trilogy ett givet köp o nostalgitripp. Kanske får man en bild liknande den på biografen Draken i Göteborg när det begav sig... OT: För den som är intresserad av Draken, gamla biografer o bredbildsformat på bio finns en bra websida här. Redigerat av Unregistered4e1812ee, 10 September 2011 - 10:03. Postad 10 September 2011 - 10:21
Så ska en biograf se ut. Snyggt med mahognyväggar och coola femtiotalsmöbler.
Postad 10 September 2011 - 14:26
Ett skämt nu, en alldeles möjlig realitet i framtiden. Lucas verkar inte ha några spärrar när det gäller att ändra på saker, så jag skulle inte ens bli överraskad om Jar Jar en dag dyker upp i originaltrilogin. Postad 10 September 2011 - 15:05
Elgiganten firar 17-årsjubileum och säljer Star Wars (den kompletta boxen) för 599kr t.o.m. den 11/9. Nej, tack.
Postad 10 September 2011 - 17:06
såg episode 1 igår kväll, bild var super, ljudet var fantastiskt! (bilden som cirkulerat på qui gon från episode 1 med dnr kan jag rapportera att den e den dåligaste bildrutan i filmen)
Postad 10 September 2011 - 17:46
Beställde den på El Giganten, var väldigt mycket emot det men jag tror inte vi får se filmerna i en utgåva utan allt som George Lucas har lagt till inom den närmsta framtiden, så jag tänkte skit samma.
Redigerat av TheJohan, 10 September 2011 - 17:47. Postad 10 September 2011 - 18:14
Det har du säkerligen rätt i... Postad 10 September 2011 - 19:49
Må så vara men jag tänker vänta tills oginaltrilogin kostar typ 18 pund från England.
Postad 10 September 2011 - 20:38
Samma här. Vill man ha Starwarsfilmerna med bästa möjliga ljud och bild så är det helt meningslöst att vänta. Risken är väl snarare att det kommer en utgåva med ännu fler ändringar Har sett de ändrade scenerna, och så farliga är de inte. Klarar man inte av vrålet så är det ju bara att trycka på Mute, istället för att se filmen med suddig bild på och uppspeedat ljud på DVD.
avbokadbox.jpg 89.78K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 10 September 2011 - 21:07. Postad 10 September 2011 - 21:35
Såg episode 4 ikväll. Bra bild och ljud. Bästa releasen hittills iaf fast de digitala ändringarna kunde man varit utan. Nu finns de dock där så det är bara att gilla läget.
Postad 10 September 2011 - 22:58
Någon som har koll om någon av el giganterna i stockholms området (gärna norrort) som börjat sälja dom redan nu ?
Hört lite vaga rykten om att den fanns att få tag på men ej haft tid att kolla upp själv än Postad 11 September 2011 - 01:37 Den är ju dock huvudsakligen inspelad i "original-Cinerama", som utnyttjade tre kameror med 35mm-film, så den är inte riktigt ett bra exempel på 70mm Men visst ser den sjukt bra ut. Som film betraktat är den väl inte fullt lika party... De filmer inspelade i 70(65)mm jag har som är mest imponerande är nog Sound of Music, Mutiny on the Bounty och Grand Prix. Tyvärr går ju filmer även bra att förstöra trots dessa fina grundförutsättningar - se tex Patton. Postad 11 September 2011 - 02:27
Bästa youtube videon nånsin ang ändringarna
http://www.youtube.c...player_embedded Suveränt ihopklippt Redigerat av Svante Skoog, 11 September 2011 - 07:01. Postad 11 September 2011 - 04:49
Sound of Music har nästan sjukt bra bildkvalitet. Jag glömde bort att jag hade den. Jag har också någon Chaplin-film som var väldigt bra kvalitet på. Metropolis var också stundtals helt suverän på bild, trots sin höga ålder. Postad 11 September 2011 - 07:48
Jag tycker det största problemet med tillägget NOOOOOOOO är hur han säger det (Uttalar det) och inte att han säger det. Han låter ju inte speciellt arg och pitchen känns helt fel.
Så min lösning är att byta till den tyska dubben i detta ögonblick och få ett argt NEEEEEEEIIIN istället. Thomas Postad 11 September 2011 - 13:38
Det är förstås subjektivt men andra butiker ligger strax under 800 så då är ju 600 konkurrenskraftigt.
100 spänn per film för, får man väl ändå säga, legendariska storfilmer (särskilt de tidiga). Därtill en hel del extramaterial. Allt i hi-def. Sen om man har en kristallkula så kan man ju se hur boxen går ner i pris och när det kommer andra versioner osv, men då får man ju snällt vänta på det. Jag ska köpa. Postad 11 September 2011 - 13:45
Tycker det är vansinnigt billigt för 6 filmer + massa extra godsaker i en snygg box. Postad 11 September 2011 - 14:44
Jag försöker välja collect@store alternativet på elgigantens hemsida men lyckas inte hitta det alternativet. någon som lyckats?
Thomas Postad 11 September 2011 - 14:47
Under lagerstatus: " Denna produkt finns dessvärre ej i lager i våra varuhus, därav är produkten ej tillgänglig via leveranssättet Collect@Store." Postad 11 September 2011 - 14:56
Då var den beställd kvittar ju om man hämtar den eller ej. frakten kostar ju inget
Postad 11 September 2011 - 15:49
Vilket blindstyre man är. Jag får nog sluta dricka garagevodka Thomas Postad 11 September 2011 - 15:53
Det är bara det att större boxar brukar bli skadade när det skickas så jag hadde hellre hämtat, speciellt eftersom det ligger en elefant 200m från där jag jobbar. Thomas Postad 11 September 2011 - 16:04
Off topic Har du rätt i, fick ett paket för några veckor sen av dom. Undrar hur man kan skicka en extern disk så här?
IMG_9550.JPG 82.16K
0 Antal nerladdningar
Postad 11 September 2011 - 18:01 Du kan ju chansa och dra iväg en beställning. Skulle den vara skadad borde du ju få den utbytt. Kanske till och med kan åka och byta i butiken. Du måste ju beställa nu för att få priset 599. Postad 11 September 2011 - 19:18
Upptäckte en konstig jäkla bild. Ni som har lite mer kunskap om film, vad är det som är fel med bilden?
Star Wars: Episode III - Mörkrets hämnd(fjantig titel på svenska) Tid: 1:17:42 Ser ut som ett foto taget med en gammal Nokia mobiltelefon som man bara slängt i bakgrunden. Kollade förbi flera gånger och ser lika jäkla illa ut varje gång. Fel på min film? Fel på alla filmer? Fel på min syn/mig? Fel på de inkompetenta arslena som slängt ihop filmen? Postad 11 September 2011 - 19:58
Ingen fara för disken i lådan är ordentligt emballerad. Egentligen räcker det man slår papper runt den förpackningen. Postad 12 September 2011 - 07:46
El-giganten har fortfarande 599:- för boxen, tror ni priset gäller i butik också?
Postad 12 September 2011 - 07:47
Under lagerstatus: " Denna produkt finns dessvärre ej i lager i våra varuhus, därav är produkten ej tillgänglig via leveranssättet Collect@Store." Postad 12 September 2011 - 09:55
: / Vet något om MM kör med någon prispress på boxen idag, ibland brukar de ha billigare på release dagen på stora släpp? Postad 12 September 2011 - 10:28
var förbi elgiganten här i skeå och hörde om boxen:
Jag: hejsan, har ni fått in star wars boxen på blu ray? Elgiganten: vilket spel gäller det? jag: det är filmen jag menar? Elgiganten: jaha.. 'kollar på datorn' Elgiganten: men du... den har premiär idag.. jag: ja och därför är jag här för att se om ni fått in några? Elgiganten: jag ska titta på lagret 'försvinner' Elgiganten: nej vi har inte fått in några... men det är premiär idag så du kan kanske återkomma på torsdag? jag: men det är IDAG den har premiär inte på torsdag, har ni inte fått dem i förtid för att ha dem ute på hyllan på premiärdagen? Elgiganten: 'suckar' kom tillbaka på torsdag, det är inte vanligt att butiker har filmer/spel osv på premiärdagen utan några dagar efter. jag: okeeeeej... jag får väl åka någonstans där dem har tagit in dem då.. hejdå! så kändes väl sådär med infon och bemötandet på elgiganten d: Postad 12 September 2011 - 10:49
Är det kardinalfel att köra med 7 år gamla restaureringar (DVD 2004), eller är det ursäktligt eftersom det var Lowry som gjorde dem?
Postad 12 September 2011 - 10:54
Uppdatering! Står inne på MM Barkarby,
599:- för Complete Saga, 449:- /st för trilogy / prequel. Redigerat av Fredrik HL, 12 September 2011 - 11:19. Postad 12 September 2011 - 11:22
Kul att EG själva kör en starwarsreklam men inte är mer uppdaterade i husen.. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |