Om det ändå vore så väl men såna som oss hittar nog alltid nåt att irritera oss påMen snart blir det HDbox o då är alla bekymmer borta
Boogie

5 relaterade trådar
Postad 12 maj 2009 - 05:57 Om det ändå vore så väl men såna som oss hittar nog alltid nåt att irritera oss på ![]() Postad 12 maj 2009 - 10:59 Det är bara KRP-M modellerna som har denna funktion, inte KRP-A. På M-modellerna kan man ha olika bildinställningar för olika upplösningar på samma ingång. Postad 13 maj 2009 - 21:31
Stort tack för svar! Men du är helt hundra på detta alltså? Gjorde lite förfrågningar och fick olika svar angående detta. Vad är det för någonting som förekommer som begränsning i A-modellerna som isåfall orsakar denna funktionsbrist? Vad jag förstår är enda skillnaden att A-modellerna har separat tuner, medan M-modellen saknar tuner. Hur kan denna skillnad innebära en begränsning så att A-modellen inte ska kunna spara gjorda inställningar? Vore tacksam för lite mer kött på benen angående detta om möjligt! Mvh /B. Postad 13 maj 2009 - 23:04 Postad 14 maj 2009 - 19:47 Då blir det avgjort, det får bli en 600M. Egentligen är jag inte alls beroende av tunern. Det kommer ändå bli setellit för min del och jag har dessutom hört att A-modellens låda funkar inte så bra för satelliter och den är ganska så begränsad till det ändamålet ändå. Får skaffa separat box, och det blir ju en receiver. Möjligen även en uppskalare, beroende på vad det blir för receiver... Hade HTPC paket tidigare med värdelösa högtalare så det svåraste blir att välja rätt högtalare. Där är inte mina kunskaper så stora, men har haft ögonen på Snell-högtalare som är bedårande bra för musik och funkar kanonfint till filmtittande också, fast då får man skaffa lite dyrare modeller.. de har en center-högtalare som är grym, men också svindyr! Hörde från en polare i en annan stad som hade precis fått tag på en KRP-500A och var GRYMT nöjd! Frågan är bara om man får tag på en 600M nånstans... några tips?! Verkar ju vara helt omöjligt detta i dagsläget... Redigerat av Unregisteredb62bf717, 14 maj 2009 - 19:48. Postad 14 maj 2009 - 22:15 ![]() PS. Vi kör en drive i butik på KRP-500A till specialpris annars... //Erik Reference audio Redigerat av Reference audio, 14 maj 2009 - 22:15. Postad 17 maj 2009 - 01:26 Hej och tack för respons samt info. Tyvärr så har jag efter noga övervägande bestämt mig för att utesluta skärmar mindre än 60". Dels beroende på storleken på min "filmvisningslokal", dels också för att sätena i rummet placeras lite längre bak. Annars hade jag gladeligen utrustat mig med en 50". Men precis som alla andra också redan har konstaterat så verkar det som om det är rätt så kört att få tag på M-modellerna just nu. Vi snackar om tvärslut alltså ![]() Ja ja, får väl ha lite tålamod och låta sommaren gå, vem vet, det kan faktiskt dyka upp enstaka här och var då och då. Under tiden har jag en hel del lyssning och testning av annan kringutrustning att ägna mig åt. Beträffande högtalare, vilket är som bekant lite av en djungel där ute, vilket inte heller underlättas av att smaken dessutom är alltid som baken som man brukar säga..(!), så har jag ändå försökt begränsa mig till några bättre alternativ. Den aktuella listan består av B&W, Snell och Canton. Det finns ju hur mycket som helst att välja på, men jag är väldigt mycket för dynamiska prylar som kan leverera likväl djup bas som rena höga toner. Är alltså inte så beroende av enbart ljusa klanger eller övervägande låga bastoner med andra ord. Jag vet att det här blir waaaaaaaaaay OT (ber om ursäkt till moderatorn!), men måste bara få nämna att jag hade för ett tag sedan glädjen att få vara med och provlyssna på PSB Synchrony System, då pratar vi om golvisar surronds.. the whole shebang! Bortsett från att den låga impedansen kräver sin man till slutsteg för att driva dessa kolosser... men VILKEN LJUDUPPLEVELSE ![]() Ska tveklöst ha såna i mitt nästa liv när jag fötts fram som (alternativ till) Bill Gates fast med samma innehållsrika plånbok ![]() Redigerat av Unregisteredb62bf717, 17 maj 2009 - 01:34. Postad 18 maj 2009 - 12:56 ![]() ![]() Postad 18 maj 2009 - 16:42 M-modellen finns ej längre att få tag på i Sverige. En polare meddelade senast idag om detta. Pioneer har meddelat att några fler M-modeller lär inte bli tilldelade någonstans i Europa, och därmed inte heller går att lägga någon som helst beställning på dem längre. Hur sant detta nu är i själva verket, eller om det kan vara ett sätt att driva upp priserna på de återstående ex som Pioneer har i sitt förvar... det vågar inte jag spekulera om. A-modellen går nog fortfarande att få tag på med lite tur. Men även där är det jätte svårt, framför allt 50-tummaren. För 60-skärmarna ser det lite ljusare ut verkar det som... men de kostar därefter också. Med tanke på efterfrågan och begränsat utbud lär inte de sjunka i pris så mycket här framöver kan man tänka sig. En sak till som jag fick reda på var att M-modellerna, både 50 och 60-tummarna, får en betydligt sämre garanti-service ifall man behöver utnyttja sin garanti vid ev. fel. Dels måste man gå direkt via den berörda butiken, dels har man ingen som helst möjlighet att få någon låne-skärm under tiden, inget hembesök ingår för att titta på/ta med sig skärmen, och dessutom, anses felet vara av den allvarligare arten som ej går att åtgärda eller som företaget inte anser det vara värt att åtgärda, så finns det inga nya skärmar att ersätta den med. I bästa fall får man motsvarande skärmens kvarvarande "värde" tillbaka i pengar. Det beror på att M-modellerna var från början ämnade som företagsprodukter och inte för vanliga privatkonsumenter. Det var även därför som just minnesfunktionen ingick i dem som standard, då man tänkte sig att en skärm flyttas fram och tillbaka en hel del när den används inom ett företag, medan A-varianten saknar denna funktion helt enkelt. A-modellerna däremot ånjuter samma service och garanti-avtal om Pioneers andra skärmar. Jaha, nu kanske man får inrikta sig på att få tag på en A-modell trots allt. Hade idag återigen möjlighet att få se på en demo-skärm och den är ju grym verkligen... framför allt är den riktigt allsidig, det vill säga oavsett källa så är den riktigt bra. Sharp's nya 65-tummare som kostar lika mycket som en ny bil idag(!) sägs vara möjligtvis bättre om man har t ex BlueRay som källa, men det är ju inte BARA BlueRay man ska titta på eller hur... iallafall inte jag. Möjligtvis att det finns riktigt bra (och DYRA!) projjar som slår den men i dagsläget har jag inga planer på att skaffa mig nån projje trots allt, det får bli vid nästa renovering det... Jag får nog bita i det sura äpplet och skylla mig själv att jag inte var ute i god tid. Men man blir säkert jätte nöjd med en A-skärm också ![]() -------------- Har ni gott folk några bra förslag på billigare (men ändå bra/stabila) väggfästen till 60-tummaren? Pioneers egna är ju svindyr... vore tacksam för förslag/tips! Mvh Postad 18 maj 2009 - 16:52 Postad 18 maj 2009 - 17:31 Ärligt talat så är det inte jag själv som personligen står för denna info. Det var något som jag tog del av muntligen. Från vad jag förstår visste inte ens butikerna själva om att det skiljde sig mellan villkoren. Problemet har uppstått då någon kund fått problem med sin M-skärm och kommit in, när butiken sedan kontaktat Pioneer så har fakta uppdagats. Har därför tyvärr ingen länk till denna info. Vid ev. frågor måste jag härmed hänvisa till den ansvarig butik som sålt skärmarna. Men som sagt var, detta är ingenting som butiksförsäljare har på något sätt undanhållit sina kunder, utan de har själva varit helt ovetande, tydligen har det aldrig utgått någon klar information från Pioneer själva. Hemskt ledsen men mer än så vet jag ingenting.. ville bara informera så att de intresserade själva får ta kontakt med säljare/berörd butik alt. höra med Pioneer hur det hela ligger till. Normalt sett är det så att har man fått information av sin butik där man köpt produkten att det är samma garanti-regler som gäller för alla skärmarna, så ska man som kund självfallet få denna service också oavsett. Mvh Postad 19 maj 2009 - 09:11
Det verkar konstigt tycker jag, killen som hjälpte mig montera min KRP 500-M igår var helt säker på att det var den vanliga garantin (PDP+) som gällde, dvs blir det ngt fel eller knas med TVn rycker Pioneer-support ut och försöker fixa detta på plats (=hemma hos mig). Men villkoren kanske har ändrats eller nåt...? Redigerat av ajzman, 19 maj 2009 - 09:12. Postad 19 maj 2009 - 12:16
Alltså det här verkar ju vara helt olika beroende på vart man kommer. Helt från ingenstans fick jag idag reda på att jag fick köpa ett helt nytt exemplar av 600-M! Det var ganska överraskande då jag redan hade inriktat mig på en A-modell iallafall då, när jag trodde att M-modellen var helt omöjlig att få tag på. Och det är det säkert också... men jag hade frågat efter det på ett par ställen så det var en snäll säljare som ringde upp och sa att han kunde fixa ett sista ex åt mig, och att jag ska kunna få den inom loppet av några dagar ![]() Det tackar jag för... så nu slipper man den onödiga lådan också! Och efter att ha diskuterat med honom fick jag information om att han skulle se till att jag också skulle få Pioneers egna PDP+ garanti på skärmen. Han tyckte också precis som alla andra, att oavsett skärmtyp, säljs den till privatkonsumtion och inte till företag så skulle det gälla samma garantivillkor. Bara att tacka och ta emot... Så ärligt talat vet jag inte riktigt vad det är som gäller längre. Men det kan ändå vara bra att veta att det kan finnas olika villkor så att man alltid frågar efter och försäkrar sig att man verkligen får det man har rätt till. Som sagt, jag frågade efter det och fick reda på att det skulle gälla. Då får man lita på det helt enkelt. Postad 19 maj 2009 - 17:34 En fråga till! Om man äger bara monitorn, hur fixar man för att få in analog-tv signal om man vill ha det? Redigerat av Unregisteredb62bf717, 19 maj 2009 - 17:42. Postad 19 maj 2009 - 18:24 Du kan ju t.ex. använda tunern i en inspelningsbar DVD eller t.o.m. en gammal VCR. Postad 19 maj 2009 - 21:22 Tack för svar. Helt rätt, tänkte inte ens tanken där faktiskt... Men det enda jag funderade på är att A-modellens egna analoga mottagarvariant verkar ha en del "godsaker" som uppenbarligen lyckas dämpa en del brus och filtrerar signalen så att den ändå blir bättre i slutändan än hur den skulle ha sett ut om man använder en VCR:s tuner, eller hur? Blir skillnaden kanske inte så stor alls i slutändan..? Sedan så verkar en annan skillnad vara att 600-A saknar "sports" mode. Har någon testat sports-mode på M:an och ser några förbättrade detaljer? Eller använder ni Pure-mode överlag och ser ingen större skillnad? Och varför saknar M-modellen "color sensor" egentligen? Light sensor ser ut att finnas på båda men color sensor funktionen hade man uppskattat även på M:an faktiskt... rent intuitivt känns det som en bra komplement på 600-A faktiskt. Redigerat av Unregisteredb62bf717, 19 maj 2009 - 21:35. Postad 19 maj 2009 - 21:34
Jag saknar inte många funktioner. Det skulle förstås vara bra med RGB-cuts i PC-ingången. Men man kan inte få allt. En sådan här proffsig tv har jag aldrig ägt. Det känns lyxigt att titta på B-Ray filmer då och då. Däremot saknar jag uppgifter på hur bra det går att kalibrera gråskalan enbart med de RGB-parametrarna som finns i vanliga menyn. Det skulle vara kul och se hur bra den klarar sig jämfört med en ISF-kalibrering. Redan när jag slog på KRP:n första gången såg jag att gråskalan var väldigt jämn. Nu ska man ju inte mäta med ögonen, men det såg väldigt bra ut. En fullträff hade det varit om de hade slopat plastramen. Det ser mycket proffsigare ut. Men man kan inte få allt... ![]() Postad 19 maj 2009 - 21:43 Eftersom det är en total gimmick som borde slängas direkt, om man köper en A (så gjorde jag). ...men jag förstår inte. Det går inte att köpa M längre, så vad spelar det för roll? Postad 19 maj 2009 - 22:04
Nja en monitor ska inte innehålla flufffluff som colorsensor. Det är bara jippobetonat med en sån kontroll. Ärligt talat har jag aldrig sett någon automatikfunktion som har gjort bilden bättre. Det som händer när ett proffs lägger vantarna på en sådan här tv är att de stänger av alla konstlade funktioner. Jag har inte kollat Sport mode, eftersom det inte finns någon. Men jag kan tänka mig att den brassar på färger, lägger till någon interpoleringsfunktion, smaskar upp gamman och kontrasten. Förmodligen ser det ut som skräp. I en början så kanske man gillar det man ser. Efter ett tag uppskattar man att det finns ett "Pure"-läge. Ljussensorn var bland det första jag slog av. Erfarenheten från min förra tv, Panasonic PV60 har gjort att jag hatar fladdrande svärta. Som sagt, jag vill bestämma hur svärtan ska vara. Tv:n har ingen talan i denna fråga. Fast jag ser faktiskt att den har lite svårt med kontrastrika bilder. Svärtan kan hoppa vid väldigt ljusa bilder. Något som jag försöker grunna på vad det kan vara......hmmm. Nog skall väl denna tv orka med starka kontraster. Är det någon som har en ide?
Färgsensorn fick man väl med som en extrapryl va? Man kunde väl ta bort den rent fysiskt så att säga..? Jag håller med dig. Släng bort skiten. Postad 19 maj 2009 - 22:15 Det där låter mysko, kan du utveckla lite, att svärtan hoppar vid ljusa bilder??? Postad 19 maj 2009 - 23:19 I ärlighetens namn blev jag förvånad när jag såg att M-modellen hade en PC-ingång överhuvudtaget. Det jag saknar isåfall är faktiskt en USB-ingång. Det hade verkligen underlättat för mina behov. Visserligen kan man kanske skaffa en sjysst reciever/pre-pro med USB på. Eventuellt hade en SCART-ingång också varit helt okej.. det lär man inte hitta på vilket modernt försteg som helst! Helt klart kan man inte få allt. Men det var en bra idé du hade där. Själv kommer jag inte att professionellt låta skärmen ISF-kalibreras än så länge. Vill att ögonen ska vänja sig vid den bild som "PURE"-moden erbjuder på först för att sedan ha lite referenser vid eventuella kalibreringar framöver. Just nu känns det som om man vill läga ner pengarna på annat... Jag var inte medveten om att det skulle vara en sådan värdelös funktion faktiskt. Helt klart är det ju bäst att kalibrera och justera både ljus och färgar manuellt, men kanske inte alla lägger ner lika mycket tid Å andra sidan om "PURE"-moden + den egna ISF-kalibreringen erbjuder en så bra bild som påstås bli direkt 'out-of-box' så förstår jag i och för sig att mojängen blir meningslös. Jag hoppas ialalfall att jag ska ha fått tag på en M-modell, men jag väntar med att bekräfta detta när jag väl har den hemma och fungerande! Men i princip sägs det att denna var Europas sista exemplar. Å andra sidan har Pioneer påstått att KRP-600 ska kunna levereras under hela 2009... värre med 500. Vet ej hur sant detta är eller hur många fler skärmar som lilla Sverige kommer att få framöver isåfall. Du har garanterat rätt. Sen vet jag ju inte till vilken grad jag skulle klassa mig själv som "proffs"! Jag tycker att det borde finnas möjligheter att få hjälp med automatiska bildjusteringar eftersom så få av oss är riktiga proffs som ens förstår hälften av alla alla de inställningsmöjligheter som bjuds på. Argumentet skulle då vara att inte skaffa en sån här skärm isåfall, men sen vill ju alla ha den bästa bild de kan lägga vatrarna på, eller hur?! Jupp, måste hålla med dig om. När jag köpte min SonyEricsson mobil för ett par år sen var jag helt exalterad över alla funktioner. Nu vill jag bara göra mig av med 90% av dessa! Skönt att höra att så många direkt reagerar på och bekräftar att funktionen är skit! Då kan man utan dåligt samvete vara utan!!! --------- Finns någon här som möjligtvis har någon variant av Anthem AVM eller deras värsting Statement-D2 kopplat till skärmen? Jag kan inte ens hitta någon återförsäljare för Anthem prylar i Sverige... om någon har systemet uppkopplat, hur blir resultatet av kombinationen?! Vore trevligt att få höra! Bara vill tillägga ytterligare en intressant grej jag lärde mig nyss... motsvarande modeller av 600-M på den amerikanska marknaden har tydligen INTE ISF-inställningsmöjligheter alls. Den funktionen existerar inte på deras M-modeller! Den har man tagit bort för att istället spara den till deras motsvarande värstingmodell, "Elite" modellerna. Så man kan väl säga att det är lite av lyxvara vi får på våra monitorer med ISF-funktionen på... Redigerat av Unregisteredb62bf717, 20 maj 2009 - 01:33. Postad 20 maj 2009 - 08:40
Bra att du såg vad jag skrev. Jag laddade hem testbilder från avsforum. En av testbilderna börjar med ett stort svart fält. I fältets nedre vänstra hörn finns en mini-gråskala. När man sätter igång bildtestet fylls det svarta fältet gradvis av grått och ända upp till vitt. Jag förmodar att det vita är 100 procents IRE(jag är inte säker på termen) När testet nått slutet, det vill säga fullt vitt, så ser jag att minigråskalan ändrar ljusintensitet. Inte annars. En bra tv skall inte ändra på något i testbilden. Men det gör min. Hur som helst menade jag inte att svärtan ändrades. Du har rätt, det var faktiskt tvärtom... ![]() Postad 20 maj 2009 - 08:45
trebban >> Stäng av Orbitern och prova igen. Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 20 maj 2009 - 08:46. Postad 20 maj 2009 - 08:52 Jag är inte säker men tror att det gäller den Kanadensiska modellen snarare. Som du säger är det väldigt lyxigt att ha RGB-justeringar på varje ingång. Hade jag upptäckt att min modell inte hade haft dessa möjligheter, samt inte kunde bli ISF:ad, skulle jag bli rasande. Pröva på att gå in i Integrator-mode. Där finns det lite mer grejer. Just nu kommer jag inte på hur man gör. I manualen är det lite otydligt vad detta läge är bra för. Men det ser ballt ut. Jag har för mig att alla funktioner syns. Man behöver inte ens byta "sida" för att komma åt andra funktioner. Jag tror det var så i alla fall... ![]()
Ändrar den på ljusstyrkan menar du?? Det måste jag prova efter jobbet.. ![]() Bara så där lite i förbifarten; undrar hur nära KRP-M kommer den Amerikanska "Elite" egentligen? Det verkar inte skilja mycket.. Postad 20 maj 2009 - 09:03 ![]() ![]() Helt klart det absolut bästa jag någonsin sett, ingen tvekan om den saken!! Planet Earth t ex = OMFG så fantastiskt jäkla vackert!!! Vilket djup, vilken skärpa, vilka färger, SVÄRTAN... ojojojoj!!!!! ![]() ![]() ![]() I dagsläget kör jag på PURE-läget, med aningen "boostade" färger och kontrast (tagna från denna tråd på AV Forum) och tycker som sagt att ALLT ser helt makalöst bra ut!! Dessutom är det grymt att KRP 500-M verkligen kommer ihåg mina inställningar per upplösning, trots att jag kör alla mina enheter via förstärkaren = endast 1 HDMI sladd --> TVn. T ex, när jag lirar spel på PS3an så har jag aningen högre ljusstyrka (+4, PURE) eftersom det blir lite väl mörkt annars (pga "HDMI Full Range"-inställning), men när jag sätter igång en BD-rulle så kopplar Pioneer över till min vanliga inställning (ljusstyrka +1, PURE), vilket gör att jag kan skräddarsy ljus, kontrast, färger etc för spel respektive olika filmer och enheter (Blu-ray, HD DVD, Xbox, HD PVR m fl). Riktigt riktigt trevligt! Och sen det här med ev "buzz"... Tjaa, jag hör iaf ingenting av min KRP, så antingen har jag flyt eller så är jag väl inte speciellt känslig för detta antar jag. Alltså, det är klart man hör ett svagt "surrande" om man sätter örat 1 dm från skärmen, men vem gör det egentligen? Jag tyckte dessutom att detta svaga surrande lät mindre än min gamla Samsung plasma, så från soffan hör jag verkligen ingenting, även om jag i princip mutar volymen. Dessutom har jag smackat upp ny stereobänk och köpt nya högtalare, så kommer försöka lägga upp lite bilder på rubbet under helgen. ![]() Ahh, just det, måste ju sätta betyg på skärmen oxå, hmmm undrar vad jag ska ge då...? ![]() Redigerat av ajzman, 20 maj 2009 - 09:04. Postad 20 maj 2009 - 09:18 Visst är det trevligt! Så är det väl på alla ingångar, eller hur? Det skulle betyda hela 18 separata minnen!! Holy makarony! Jag har inte ens bemödat mig att beräkna antalet minnen....! Det finns en enda fånig grej som jag saknar. När jag tog en "stillbild" på min gamla tv, täckte stillbilden hela bilden. På den här tv:n förpassas stillbilden till något av bildens hörn. Lite fånigt..jag vet.. ![]() "I dagsläget kör jag på PURE-läget, med aningen "boostade" färger och kontrast (tagna från denna tråd på AV Forum) och tycker som sagt att ALLT ser helt makalöst bra ut!!" Efter en ISF-kalibrering kommer det se ännu bättre ut.. ![]() Postad 20 maj 2009 - 18:21 Hmmm ärligt talat har jag för mig att det gällde "Nordamerika" generellt. Anledningen som sagt var är att ISF-kalibreringsmöjligheten förbehålls de dyrare modellerna (Elite och Elite Sign.) och därför så har man där låst ISF:en helt och hållet på alla modeller av KRP-500 och 600 (både A och M). Däremot gick det fortfarande att med hjälp av få hjälp av en professionell kalibrerare som kunde logga in på systemet genom en webbaserad tjänst. Låter krångligt tycker jag... alla kunde tydligen inte få den koden själva. Men som sagt det suger att inte själv kunna pilla och utnyttja möjligheten som betalat för en skitdyr apparat... Har ej fått hem härligheten ännu, det blir först under nästa vecka någon gång i bästa fall. Men det ska jag komma ihåg att pillra på när den sitter på plats ![]() Sen tror jag att M-modellen är i mångt och mycket samma som Eliten faktiskt, skiljde sig väl lite i funktioner bara har jag för mig, eller tänker jag helt fel nu? Var det bara Elite Sing. som hade handplockade glas?! Kul o höra att betyget blir så högt. Jo vi M-ägare får väl skatta oss lite extra lyckliga att dels slippa fippla med en extra (onödig) låda och samtidigt få just den här extra funktionen med att maskinen kommer ihåg samtliga inställningar. Och precis som du nämner, det fina med det är ju att den kommer ihåg dem FASTÄN det går via förstärkare/försteg! Det är rätt så otroligt egentligen. ---------------------- Men om jag får ställa en fråga där då... för att just den här funktionen ska funka, måste inte ens receiver/försteg ha en "pass-through" funktion för HDMI-inmatning? Kommer inte saker och ting att skalas om annars när de passerar igenom förstärkaren?? Eller tänker jag helt galet nu? Postad 20 maj 2009 - 19:32
Vet ej precis vad du menar(detta skyller jag enbart på vissa malt drycker ![]() Mvh. Mats Postad 20 maj 2009 - 20:56 Det är bäst att ha en med 'pass through' mode. Annars kan den förstöra kvalteten. Postad 21 maj 2009 - 17:28 Sorry det var nog jag som var så otylig av mig! Menade mest att jag skulle vilja veta hur manicken lyckas komma ihåg de inställningar som görs för varje källa och flera sådana för varje kanal, när signalen trots allt passerar igenom kanske både en omskalare och ett försteg/receiver innan den når tv:n? Det är ju smått fantastiskt egentligen... är det möjligtvis så att för varje inställnings-kit som görs relativ en källa, så "öronmärks" just den "kombinationen" (dvs kombinationen av källa och dess specifika inställningar som gäller för just den) på något sätt i tv:n?! Ah, lite komplicerad diskussion kanske som inte behöver utrönas här egentligen :-D Men men, skärmen hade under gårdagen inkommit till butiken iallafall fick jag höra. Ska bara fixa med betalningen.. fast lite läskigt att det ska göras som förskottsbetalning ![]() Kommer att kolla upp både banknummer plusgironummer osv innan jag sätter in några pengar... är lite nojjig med sånt faktiskt.. även om vi pratar om en välrenoverad butik jag ska handla från... men hittills verkar allt sjyst. Jag köpte på mig pioneers egna väggfäste också till 600-skärmen. Ska bli riktigt kul och få igång den sen ![]() Funderar fortfarande på hur man ska förnya systemet framöver... värsta är att ju bättre prylar man kollar upp (försteg slutsteg fjärr högtalare baslåda blu-ray osv) dyker det jämt upp nåt som är bara ännu dyrare men som känns trots allt lite bättre också!!! Det är ju bäddat för ångestfaktorn... Risken är att man blir ruinerad innan inköpen är klara... mitt i finanskrisen ![]() BTW, herr Noobman, kollade in dina bilder i galleriet. Inga dåliga prylar där inte! Vad är det för stereo-rack du har där på bilderna?? Riktigt kanonsnygg var den!!! Framför allt verkar den ju tåla vikten på alla kolosser som ställs på den... me want ![]() Känns Denon-prylarna lika väl fungerande i en hembio som det är med HiFi-musik?? Har ingen koll på deras bildkomponenter och omskalningskvalité... Själv har jag varit mycket inne på en Anthem Statement D2v (försteg) och P5 (slutsteg med separata monoblock). Framförallt just de här vilka är deras flaggskeppsprylar men även motsvarande något billigare AVM-processorer har ÖVERALLT fått hur bra betyg som helst, bildmässigt ska man gå upp i 3-4 ggr i prisklass för att komma i närheten av dem. Vill man ånjuta en 7.1 utdelning får man förmodligen även lägga till en P2 variant också... Men jag läst lite om Denon och det verkar vara minst lika solid som Anthemd grejer.. Det värsta är dock att B&W 802 högtalarna hamnar lite utanförm in budget i dagsläget. Hade också sneglat på Pioneers E1X (tror den heter så) men samma sak där... bra högtalare utan bra slutsteg är ju meningslöst, men tyvärr gäller ju även vice versa! ---------------------- Skulle förresten via passa på också fråga om en annan grej. Det jag förmodligen har minst koll på är vilka kablar man ska använda sig av. Alltså kvalitetsmässigt... Gäller det generellt ju dyrare desto bättre kablage? Eller måste man ta hänsyn till vilka separate prylar som funkar bäst med vilka fabrikat på kablarna? Mvh Redigerat av Unregisteredb62bf717, 21 maj 2009 - 17:46. Postad 22 maj 2009 - 20:28 Kan det vara så att källan skickar ett ID som följer med genom allt vad skalning från ett försteg etc. heter och sedan läses av i bildvisaren...??? Blev riktigt glad när jag hörde att du lyckats lägga vantarna på denna guldklimp, Precis som dig var man ute i "grevens tid" så att säga, Själv tycker jag denna väntan när köpet gått i lås är riktigt givande(Snacka om att man läser på innan varan levereras) Detta sammanfattar denna hobby ganska så korrekt, Personligen skulle jag satsa det mesta av krutet på en högtalare som faller en i smaken....'smakar det så kostar det'(Kvalitets högtalare är nog den parameter i HiFi ekvationen som bäst står emot tidens tand). Racket jag använder är av märket Solid Tech(Radius) och precis som du säger så pallar detta vikter på över 100kg, Snuskigt bra support från denna Svenska firma måste bara tilläggas, Och om man är lagd åt det hållet så finns det även en uber serie kallad Solid Tech(Rack of silence). Denon(AVP/POA-A1HD'A') är enligt mig bäst anpassad för hembio(Oöverträffad som försteg när det gäller allt vad inställningar,'features' och inte minst med support för uppdatering och uppgradering av firmware), Men för den delen inte ge avkall på 2-kanals lyssning(balanserat 'all the way'). Vill inte skapa en diskussion som garanterat kommer spåra ur(som alltid när det gäller kablar), Men personligen tycker jag det är rätt så omöjligt att höra skillnad på diverse kablar faktiskt(Nu pratar jag ej om "lakritssnören"). Mvh. Mats Postad 24 maj 2009 - 11:53 Hej igen! Tack för svar! Jupp, det var faktiskt ganska exakt en liknande tanke jag också var inne på. Hur som haver tycker jag att det är en riktigt nice funktion att apparaten automatiskt kommer ihåg inställningarna. Hört en och annan säga att "nja, inget man egentligen behöver då man ställer in en källa per kanal och låter det vara sen". Och det må vara så. Men personligen tror jag att när man väl har använt och vant sig vid detta så vill man inte ha det på annat sätt för då slipper man fippla och greja jämt! Tackar! Jorå, för mig blev det lite extra roligt eftersom att först fick jag ju höra att det var helt kört med 'M'. Det fanns bara inte att få tag på. Därför blev jag helt inställd på att skaffa mig en 'A'. Jag menar den är ju inte fy skam den heller. Kändes bara onödigt att få med en låda som man inte hade användning för och samtidigt gå miste om inställningsminnesfunktionen. En annan intressant grej är t ex om man ska använda sig av "bild-i-bild" funktionen. En 600-A funkar tydligen så att ena källan måste vara intern, dvs att ena bilden måste komma från teven:s egna box. Den andra källan kan komma utifrån. På 'M' slipper man ju denna inskräkning eftersom den sakar box! Så då kan man ha vilka 2 källor man än vill ha då de ändå kommer att vara externa. Så för egen del känns det bara fördelar med ett 'M'. Sen kan jag garanterat lova att man har läst på och jag forts. att läsa på allt jag kommer åt!!! Finns inget roligare ![]() Helt klart håller med. Bra högtalare har nog dessutom alltid ett bra andrahandsvärde. Jag var väldigt inställd på att skaffa mig B&W-högtalare. Var ganska mycket inne på 804S-serigen. Men hade möjligthet att lyssna på dem ett par ggr nu plus att jag fick höra från ett par andra (vilket jag håller med om) att den är liiiiiiite för 'skrikig', tyvärr verkar den ha en förmåga att överdriva både diskant och mellanregister. Ett annat problem är att skaffar man sig ett försteg i Denons eller Anthems eller Classés klass så vill man även ha högtalare som hänger med! Då blir det intressantare med 820 serien, redan på 8 ohm hade varit kanonljud säkert och driva dem, fast där spricker det nog på ekonomin tyvärr... ![]() Så högtalarmässigt har jag inte bestämt mig riktigt. Tyvärr finns inte allt man vill lyssna på i butikerna heller. Sjysst, jätte tack! Skitsnyggt alltså, nog ska man ha nånting där faktiskt ![]() Jag läst några tester på Denon. Ja kombinationen AVP/POA verkar ju grym. Går man efter anslutningsmöjligheter så finns det inget som slår den. Däremot har inte AVP:s videoprocessor varit så övertygnade vad jag förstår. Den är grymt bra... men i den bemärkelsen men även ljudmässigt får jag en känsla av att Anthems nya D2v trots allt kan vara snäppet bättre. Äh, nu pratar vi om så marginella skillnader förmodligen att ingen märker av det förrän man jobbar med att testa sånt på heltid! Men ändå... å andra sidan får man inte alla anslutningsalternativ man vill ha med Anthem... svårt det där när det handlar om så mkt pengar! Tur att man får skärmen man hade tänkt sig iaf ![]() Kabelmässigt lär det bli lite billigare först för att sen uppgradera sig vid behov tror jag! Men hur som helst det ska bli kul o få hem lite grejer och testa dem. Nu ska man bara betala in massa pengar i förskott utan att ha fått hem skärmen ännu, få se om man också får skärmen skickad till sig ![]() Mvh /B. Postad 25 maj 2009 - 08:52
Fast jag har problem med att få denna funktion att fungera ordentligt, åtminstone när det handlar om de två olika HDMI-ingångarna. Jag matar nämligen min förstärkare (Marantz SR 7002, "pass-through" signal) med i stort sett alla mina maskiner (PS3, X360, HD DVD) och kör "HDMI 1" till KRPn - förutom HD PVR boxen från Comhem som jag kör via "HDMI 2", så jag trodde naturligtvis det skulle gå att köra PIP mellan dessa två separata HDMI-ingångar, men det verkar tyvärr omöjligt att få att fungera...?? Vore ju najz att kunna kolla på Canal+ Sport HD samtidigt som man lirar Killzone 2, men detta verkar alltså inte fungera... Övriga ingångar däremot borde ju fungera fint (inte testat själv men det går iaf att välja dessa i TVns PIP-meny, dvs ingångarna för komponent, analogt...) men PIP mellan HDMI 1 och 2 har jag alltså inte fått att lira. Någon som har några tips gällande detta? Postad 25 maj 2009 - 09:00
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 17:35.
Postad 25 maj 2009 - 09:03
Postad 25 maj 2009 - 22:22 Låter lite skumt tycker jag. Trodde att man kunde få funktionen att funka fint med två externa källor. Själv har jag ju inte fått skärmen ännu så jag kan tyvärr inte testa det men, har du testat att koppla typ PS3 direkt till skärmens ena HDMI (alltså utan att gå via förstärkaren) och HD PVR via den andra? Alltså båda direkt till skärmen?? Kan det vara så att förstärkaren på något sätt klipper bort funktionen trots att du gör pass through? ------------- Jag måste få ställa en fråga till er alla andra som handlat era skärmar redan... När jag tidigare handlat prylar och fått dem hemkörda med t ex DHL har jag betalat en handpenning först och resten med kort direkt till DHL som kört hem prylarna dvs när jag mottagit varan. Nu har jag blivit ombedd att betala in hela summan för skärmen direkt i förskott med en faktura innan skärmen kan köras hem till mig via DHL. Alltså butiken verkar ju välrenommerad och finns med på prisjakt.nu och den jag ska handla ifrån nämns flera ggr under olika kommentarer och jag har personligen pratat med honom och det verkar helt schysst o så... men ändå... jag har aldrig tidigare handlat från just den butiken. Att slänga ut över 40 papp sådär utan att vare sig varit inne på själva butiken innan (jag bor över 50 mil bort) eller träffat några av personerna som jobbar där eller tidigare handlat från dem... känns lite sisådär nervöst. Vad ska man göra?? Tänkte fråga dem förstås om man kan betala en handpenning först men samtidigt vill jag ju inte heller skapa problem och misströstan mellan mig själv och säljaren i onödan... och vill ju gärna ha skärmen så klart. Så det blir ett litet dilemma där:( Har ni andra också betalat hela summan i förskott när ni handlat era skärmar? Har man några garantier/försäkring från det att man betalar in pengarna till ett låt oss säga plusgirokonto via sitt internetbank-konto??? Vore kul med lite feedback på detta... jag ber om ursäkt om det här blir väldigt OT men visste inte vart jag annars skulle posta det här, eftersom det ändå handlar om att skaffa sig samma skärm som ni alla andra diskuterar om här! Mvh /B. Redigerat av Unregisteredb62bf717, 25 maj 2009 - 22:27. Postad 26 maj 2009 - 14:33 Angående förskottsbetalning av TVn, så gjorde jag detta till den butik jag köpte ifrån (Hemmabiocenter) och det fungerade alldeles utmärkt! Nu ligger iofs HBCs butik bara 1 mil från min bostad så frakt och montering var ju inte ett lika stort bekymmer som för dig (över 50 mil?), men jag tror faktiskt du kan vara lugn... (fast detta beror såklart lite på vilket företag du köper ifrån? det är väl inte Sekvencia.se...? ![]() ![]()
Postad 26 maj 2009 - 15:04
Det skulle ju vara en fördel om du berättade vilken butik det handlar om ![]() Redigerat av belzebubb, 26 maj 2009 - 15:04. Postad 26 maj 2009 - 23:07 Det låter schysst tycker jag.. nja det var inte Sekvencia.se faktiskt! Jag visste inte riktigt om man faktiskt fick skriva öppet namn på butiker osv här i forumet, av konkurrensmässiga, etiska och moraliska skäl... så jag medvetet låtit bli att nämna det vid namn ![]() Men nu när jag äntligen hann hitta en liten ledig stund under dagen för att ta mig tid och fixa räkningen och eftersom jag nu har betalat fakturan för egen räkning, så jag hoppas att man kan snart bli en lycklig ägare av (åtminstone sett i dagsläget!) en av de bästa skärmarna som finns! Ångrar mig heller inte en sekund att jag gick för 60-tummaren... känns rent spontant att en 50-tum hade känts för liten redan efter 3 dagar! Ska förresten bli spännande att höra om du kommer fram till någora slutsatser gällande PiP-funktionen. Jag hade också utgått kallt ifrån att det skulle definitivt funka med 2 digitala källor. Riktigt synd om det inte skulle gå. Det förtar ju lite av själva idén med funktionen tycker jag.. eller hur??! Jag lovar att avslöja namnet så fort jag fått hem skärmen... eller åtminstone så fort det står klart för mig att jag inte bryter mot några regler på forumet genom att på det här viset och omedvetet göra "indirekt" reklam för något företag! Är lite försiktig med sånt här faktiskt... ------------- För övrigt såg jag en sida (attans också tappade bort länken tyvärr, ska se om jag kan hitta det på nytt) där Pioneer påstod i ett uttalande från i slutet av mars månad, att framför allt KRP skärmar, både 500 och 600 av både A och M modell skulle erbjudas europa- och USA-kunder åtminstone fram till slutet av 2009. Däremot skulle den inhemska marknaden (Japan) inte längre kunna ta del av kakan. Om det stämmer och Pioneer lyckas plocka fram skärmar i små volymer minst ett halvår till så lär priserna kanske sjunka lite till framöver. Frågan är om någon hade vågat vänta ett tag till och hoppas på detta?! Kanske beroende på hur gärna man ville ha ett ex, eller vad säger ni som redan skaffat er en för dyra pengar?! *S* Antar att det är dumt och fråga andra vad ni har fått betala för era KRP-apparater??! Mvh /B. Postad 28 maj 2009 - 15:51
Nä, det är cool, åtminstone för mig! ![]() Postad 01 juni 2009 - 17:10 Redigerat av Väs, 01 juni 2009 - 17:11. Postad 01 juni 2009 - 22:58 Tack på förhand. Postad 02 juni 2009 - 00:18
Redigerat av jonsod76, 02 juni 2009 - 18:00.
Postad 02 juni 2009 - 01:26
har du monterat själv? om inte-vad kostar montering? Tack. Redigerat av dali2120, 02 juni 2009 - 01:28. Postad 02 juni 2009 - 20:50 Jag har beställt min skärm från Home & Mobile Soundvision i sthlm. Nu bor jag ju själv i Gbg så det blir ju dryga 50 mil... så det var trots allt bra att få med leverans via DHL ända fram till dörr'n. Nu har jag ju tyvärr inte fått skärmen ännu... i fredags sa Rolle som jobbar där att DHL skulle hämta upp skärmen. Antar att det tar några dagar innan de hör av sig för leverans från DHL. Men allt verkade sjysst och grönt tyckte jag ![]() Det tyckte jag var ett bra pris. Nu säger visserligen prisjakt.nu just det priset som lägsta pris men frågan är om det ö h t finns några ex utav KRP-500 att få tag på. Jooo iofs så finns det några här i Gbg tror jag... Tele-Hå butiken i Gbg har jag för mig hade några ex för ett par veckor sedan. Men rent generellt finns det i princip inga av M-modellen kvar någonstans, bara enstaka A. Och då går det lättare att isåfall få tag på 600-A än 500-A i dagsläget. Jag fick lägga ut dryga 40 papp för skärmen + Pioneers egna väggfäste. Rätt så nöjd med det priset faktiskt... bara jag får hem rackarn också och det ser bra ut och man klarar sig undan transportskador och släckta pixlar och annat, så vore jag ju himla lycklig!! AW-modellen fick jag se på i en butik där de hade ett demo-ex och den såg helt sjysst ut får jag säga! Hade det funnits ett MW-modell hade jag säkert funderat över det... tyvärr finns det inga såna. Men bra pris! Grattis ![]() Från allt jag läst om KRP och framför allt i kombination med någon omskalare om det nu är en separat sådan, försteg eller receiver... så finns det inga problem alls med lag/motion blur/ghosting. Nu har jag faktiskt nästan uteslutande läst på 60-tummarna men jag tror att 500:an rent logiskt borde ju vara ännu bättre på den punkten. Så du kan vara helt lugn. Nu var inte din fråga ställd till mig men... jag har frågat lite runt och det ska inte vara några större svårigheter att montera upp på väggen framför allt om man kör på Pioneers egna fäste. Det finns en del andra men hålen stämmer inte riktigt, så man ska nog försäkra sig noga om att det verkligen funkar om man beställer/köper annat fäste än deras egna. Det fanns nåt som funkade men jag har tappat bort namnet tyvärr.. å andra sidan så mig veterligen finns inte andra fästen som ger bara dryga 2 cm från väggen. Det mesta ligger på 4 cm och mer. Monteringen kan man annars komma undan med ca 500 spänn om man köper tv:n på samma ställe och butiken finns i samma stad. Redigerat av Unregisteredb62bf717, 02 juni 2009 - 20:53. Postad 02 juni 2009 - 20:57 Postad 02 juni 2009 - 21:13 Själv hade jag inte ens butiken i närheten så jag åker på att sätta upp den på egen hand men det ska nog inte vara några problem alls. Så svårt kan det ju inte vara... så när som på det momentet när det är dags att lyfta upp härliga dryga 50kg och hänga upp den! Då vill man nog inte vara ensam med skärmen i rummet ![]()
Redigerat av Unregisteredb62bf717, 03 juni 2009 - 10:20.
Postad 02 juni 2009 - 21:16 2. Jag tog hjälp av en kompis eftersom det ite är så värst mycket tyngd men mycket pengar 3. Jag var tvungen att be honom ta av sig jackan då jag hörde hur hans dragkedja raspade mot pianolacken ![]() Postad 03 juni 2009 - 12:05 Vilka möjligheter har 500a att ta mot OCH skicka vidare 5.1 ljud till en separat förstärkare? Med avseende på att det inte funkar att skicka vidare 5.1 via HDMI. Finns det optisk in OCH ut eller bara ut? Hur har ni löst det? Jag har nämligen ingen stärkare med möjlighet att fördröja ljudet på och vill inte ha det osynkat. Mvh 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |