Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 15 februari 2010 - 10:00
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
Användare
-
-
165 inlägg
Har en Pro-Ject Debut III Esprit som jag i stort sett är nöjd med. Men jag dras med ett problem som jag inte kan få rätsida på. Så fort jag slår på RIAA-ingången på förstärkaren, får jag ett 50 Hz-brum i högtalarna. Trodde först det var för att stärkaren inte var kopplad till ett jordat uttag, så det har jag åtgärdat. Dock ingen större förbättring. Jordkabeln från spelaren sitter förstås på plats.
Efter lite avancerad felsökning kom jag fram till att problemet försvinner om jag drar ut rca-kontakterna ur stärkaren, så brummet kommer alltså från spelaren. Om jag rör vid kabeln mellan spelare och stärkare förändras brummet, och även om jag petar på tonarmen. Det verkar också förstärkas om jag petar på en av kontakterna till pick-upen.
Den slutsats jag dragit, är att det verkar finnas ett jordfel någonstans i spelaren. Byta kabel är inte så lätt, eftersom den är fastlödd inne i spelaren. Läste något om att tonarmen ska vara jordad - kan det vara där det brister? Tips på hur man kan åtgärda detta? Aluminiumfolie runt rca-kabeln?
Postad 15 februari 2010 - 11:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har denna Pro-Ject en separat jordkabel med spade som man fäster i RIAAT?Jag vet att min Rega PL2 är jordad inuti tonarmen, vilket är bekvämt. Annars låter det som om du får lämnar in den så får någon se över skivspelarens jordning. http://www.project-a...anual_debut.pdf
Redigerat av Glidtassen, 15 februari 2010 - 11:31.
Postad 15 februari 2010 - 11:37
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ja, den har en separat jordkabel. Har inte alla vinylspelare det? Kan inte så mycket om elektriciteten i spelarna, men det går ju fyra kablar från pick-upen. Röd och vit antar jag är signal + hö/vä. Blå och grön är väl signal -. Sedan sitter det en svart kabel skruvad i tonarmen just bakom pick-upen, som mynnar i höjd med lagret för tonarmen. Det är väl då jorden för tonarmen.
Nu såg jag att du lagt med en länk, Glidtassen. Då stämmer ju mina gissningar om kablarna. De skriver ju också "Strong hum on phono input: No earth connection from cartridge or arm or arm cable to amplifier or earth loop". Så då är det väl jordfel i armen då.
Redigerat av Joppe Apa, 15 februari 2010 - 11:41.
Postad 15 februari 2010 - 11:41
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Ja, den har en separat jordkabel. Har inte alla vinylspelare det? Kan inte så mycket om elektriciteten i spelarna, men det går ju fyra kablar från pick-upen. Röd och vit antar jag är signal + hö/vä. Blå och grön är väl signal -. Sedan sitter det en svart kabel skruvad i tonarmen just bakom pick-upen, som mynnar i höjd med lagret för tonarmen. Det är väl då jorden för tonarmen.
Jorden jag refererar till sitter inte vid puppan, utan den är en större separat sladd med en liten spade. Spaden skall skruvas fast på baksidan av ett RIAA eller en förstärkare som har en skruv för detta. Det brukar vara en lite räfflad mutter som sitter på förstärkaren eller RIAAT. Alternativt kan du fästa den lilla spaden mot en annan yta med lite tejp och jorda den på det sättet. Till vänster på bilden nedan ser du skruven längst till vänster på detta RIAA, och är märkt GND för ground.
riaa.gif 45,85K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 15 februari 2010 - 11:52.
Postad 15 februari 2010 - 11:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Nu såg jag att du lagt med en länk, Glidtassen. Då stämmer ju mina gissningar om kablarna. De skriver ju också "Strong hum on phono input: No earth connection from cartridge or arm or arm cable to amplifier or earth loop". Så då är det väl jordfel i armen då.
Såg inte först att du redigerat ditt inlägg. Jag hjälpte en vän att fota sin spelare en gång i tiden, och det var en Pro-Ject Debut och jag mindes inte att den hade en separat jordkabel. Ring en en reparatör och be om ett kostnadsförslag.
Postad 15 februari 2010 - 21:39
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
En plånbokstweakare spekulerar vidare.
Jag sparade testerna Svensk Roger länkade tills jobbet idag 
Ashetix Rhea är nåt att ha under begagnat-radarn!!! Och försteget
J-anus har ett mkt kompetent Riaasteg inbyggt. Man kan fabriksuppgradera
dom till Signaturevarianter i framtiden.
Men läser jag vad Stereophile skriver skulle ett Manley Steelhead passa
mig bättre. (Inbyggt försteg och cdingång) Lite mer rätt i facet ljud
enligt bland annat Fremer. Men väldigt dyrt....
Sorry om vi bloggar om dyrhifi, Glidtassen och Ni andra! Hoppas det är OK.
Här är dom två Riiórna jag nämner:
rhea.jpg 58,73K
0 Antal nerladdningar
Steelhead.jpg 67,36K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 februari 2010 - 09:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tråden är öppen för alla slags diskussionen oavsett budget.
Postad 16 februari 2010 - 17:39
PEH61
-
PEH61
-
Användare
-
-
244 inlägg
Jag kommer förmodligen köpa en Clearaudio Emotion och vill ha tips på en bra mm pickup som passar i prisklassen 4-7 tusen Musiken jag spelar är mest lite åt jazzhållet Diana Krall, Sophie Zelmani mm men det kan även ligga en Dire Straits på tallriken emellanåt.
Postad 16 februari 2010 - 20:56
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Aesthetix Janus har samme riaa-del som Rhea, Rudi skriver også ett annet sted, att signature mtp pris skillnad
inte infrir helt, men att rør tweaka Rhea ger vel så mye for han.
Postad 16 februari 2010 - 21:22
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Ja, Janus är inte **** om man får rimma lite. Defintivt nåt att ha radarn inställd på. Jag behöver ju ett försteg förr eller senare. Och får man med ett högklassigt Riaa på köpet så... Jag misstänkte nästan det, då det är exakt samma inställningsval på Rhea å Janusén. Oj, Oj S.R PEH61: Ta och surfa runt på dessa två Grado pickuper: http://www.gradolabs...ta_platinum.htmNär du beskrev din musiksmak så kom jag att tänka på dom. Och dom funkar som MM.
Postad 16 februari 2010 - 21:38
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Hej PEH! Spelar mycket jazz och akustiskt musik men också annat. Trivs med minPU. Test av "min PU" Clearaudio Aurum Beta S http://www.needledoc...io-Aurum-Beta-Shttp://www.stereophi...artridges/737/#Test av Emotion och clearaudios enklast trä-Pu http://www.soundstag...vinyl200404.htmDe har också dyrare varianter Trivs också väldigt bra med min spelare. En Michell Gyro som är kompletterad med ett lock. Ärnågra kr dyrare men en verklig prisvärd spelare. Här en recension http://www.positive-...ue8/gyrodec.htm
Postad 18 februari 2010 - 08:18
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Det här fick mig att skratta lite. Ett av de senaste spelen "Bioshock 2" har en special edition där soundtracket bifogas i form av en vinyl. Detta hör väl inte till vanligheterna idag?
bio.gif 479,18K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 18 februari 2010 - 10:19.
Postad 18 februari 2010 - 12:40
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Pengar, pengar....
Man kanske ska sälja cdspelaren och gå hela vägen analogt. Saxar in
ett citat från ett test av Dynavector XV-1s
If you run a two-source system you're going to find it very, very difficult to find a CD player that will match the powerful natural bass, the lack of distortion, the 'you are there' imaging and the detailed sound that the XV-1 produces. In this I fear the XV-1 requires commitment to a vinyl front end, leaving the CD for "background music" or for those moments when too much wine means risking wiping over a grands worth of diamond off a sliver of Boron...
32 000 kr via farsan i Florida
55 000 kr i butiken här i Tjockhult
Redigerat av Bongo_Mongo, 18 februari 2010 - 13:35.
Postad 18 februari 2010 - 14:03
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Eller en resa till en varm plats? Någonting konstruktivt som inte reduceras till subtila skillnader i en vinylrigg? - It'a a lot of money man!
grekland8.gif 131,45K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 18 februari 2010 - 14:12.
Postad 18 februari 2010 - 14:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Jag vet....
Eller en sån här, för att slippa Essingeledeneländet varje dag:
1701419591.jpg 47,49K
0 Antal nerladdningar
Subtila skillnader? Hehe. Nja... Men är det värt pengarna?
Nej men ja men nej men ja...
Postad 18 februari 2010 - 16:35
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Böööhh, vargtimmen har slagit till här på kontoret.
Jag bjuder på en bild av EveAnna Manley, ägare och
medkonstruktör av Manley
Plus en bild av hur det ser ut hemma i hennes lyssningsrum.
Jag noterar bland annat en VPI HRX och en sån dära
nålrengörings-moj som jag oxå har liggandes i racket
action2.jpg 55,77K
0 Antal nerladdningar
hero_roomea.jpg 115,59K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 februari 2010 - 22:05
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Väldigt OT men samtidigt som jag köpte min senaste skivspelaer sålde jag min xv750. Blev till sist för rädd för mig själv. Ungefär så här såg den ut.
xv_750.jpg 26,47K
0 Antal nerladdningar
Tror att det var Svensk Rogersom lyssnade på Kari Bramnäs. Men idag gav jag min hustru en skiva av henne när hon sjunger om Svarte Björn när hon var med och byggde järnvägen mellan Kiruna och Lofoten. En gång körde vi förbi denna järnväg på väg till Lofoten där vi lade i vår tvåmannakajak.Otroligt landskap men vågade inte heller där paddla överallt. MKT bra inspelat. Hon tyckte om den.
Kari_Bremnes.jpg 55,93K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 februari 2010 - 09:48
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
DemoDrottningen Kari. Den skivan är bra! Men jag är som tidigare nämnt
portad från hennes konserter. En lite pinsam historia....
Hade jag tagit Mckort när jag var ung, så är nog risken stor för att jag
inte suttit här och skrivit nonsens nu. Jag var rätt gasglad. Men nu när
jag har mer hår på ryggen än huvudet och haft körkort i snart 30 år, så
är det dags. Mest för att ha en smidig pendlarhoj som jag kan sicksacka
mellan bilarna i Stockholm med.
Och lite vinylrelaterat  Min Dynavector XX-2 sägs av en Hifiskribent
motsvara 90% av väljudet av en XV-1s. Så givetvis är det inte värt
pengarna. Men chansen att det sitter en sån eller en Zyx 4D på tonarmen
inom 1-2 år är nog 100%.
Postad 19 februari 2010 - 10:57
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Kronkan: Kari bremnes skivor er veldigt bra Svarta Bjørn som er en Hyllning till rallar kockan svarta bjørn, (Jobber selv i
branchen hon er en legend!) Har de fleste Bremnes på vinyl, Live'n har blitt en favorit, ellers finnes hennes beste på cd
"Løsrivelse" med texter fra Edvard Munch dikter
Postad 19 februari 2010 - 16:56
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Dagens köp lutade mot tvättmaskinen.
Ikväll ska jag köra lite cd igen för att utvärdera.
bb_019.JPG 363,85K
2 Antal nerladdningar
Postad 19 februari 2010 - 17:15
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Före och efter vask:
cc_019.JPG 529,24K
0 Antal nerladdningar
cc_020.JPG 523,03K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 februari 2010 - 20:40
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Skrytpolisen raderar!
Redigerat av Bongo_Mongo, 20 februari 2010 - 13:09.
Postad 19 februari 2010 - 22:21
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
I min ungdom diskade jag skivorna utan apparat och med lyckat resultat. Men inser att man kanske bör investera i en skivtvätt.Köpte några begagnade på väg hem idag. Bildskivor är egentligen inget att spela på men har nyligen "upptäckt Peter Green, gitaristen som skrev Albatross och därefter blev schitzofren. P Green startade en gång Fleetwood Mac. Hustrun säger helt plöstsligt att att detta närmast är hennes favoriiband. Detta är tur eftersom jag har köpt 4 skivor av Fleetwood Mac och en av Peter Green till hennes födelsedag. Viken tur man har.
Kari_Bremnes_001.jpg 64,15K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 19 februari 2010 - 22:25.
Postad 19 februari 2010 - 23:12
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Ang cd kvalitet! her er en cd rigg som jag hørt ett par gånger, vinyl riggen håller også mål men att det kan slå
begge veier er ikke tvil.http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40363.40
lenken funkar ikke, bilder fra ett hemma besøk hos en vinyl entusiast, som også har ett fantastistkt cd ljud.
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 20 februari 2010 - 09:14.
Postad 20 februari 2010 - 12:30
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Idag/kvell ska vi ha ett 7" party her, singlar från min punk/new wave samling skall avspilles på mitt vintage anlegg
En av Norges mest ihuga 7" samlare dyker også upp med noen god biter
Bilder på anlegg og noe musik
Postad 20 februari 2010 - 13:14
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Raderade cdskrytet. Men kan konstatera att jag hade flyt när jag hittade
Cdspelaren på bruktmarknaden. Tack än en gång, Svensk Roger, för hjälpen
med den affären.
Cd´n håller ärligt talat vinylen stången. Det gör ont att konstatera det.
Jag måste nog som S.R dra det hela ett varv till för att bli helt övertygad.
Du har en kulturskatt i singlarna (Och ett gott stycke pengar) Blir ett fint
arv till dina barn.
Postad 20 februari 2010 - 13:39
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Det er nog ikke mye ekonomiskt verdi i singel samlingen, de flesta finns og kjøpa på olika nett steder, tradera,punktipset,ebay mm, men jækligt kul att spela.
Postad 20 februari 2010 - 13:47
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Säg inte det. Många av oss gammelpunkare är idag relativt välbeställda
och betalar bra för dom rätta singlarna. Inte att jag menar att du har
en förmögenhet, men vissa pärlor har du väl. Bad Boo Band "Knulla i Bankok" ?
Jag är en vindflöjel och kan byta ståndpunkt kvickare är ett svin blinkar.
Överväger nu att skicka Riaa´t på modifiering.
Postad 20 februari 2010 - 16:05
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
The Only Ones känner jag igen
IMG_0721.gif 1,2MB
0 Antal nerladdningar
Postad 20 februari 2010 - 16:46
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Bad Boo Band - Fun facts: En av medlemmarna är idag generaldirektör för
migrationsverket
Jag har Only Ones LP´n. Låter huggorm, men baskat bra låtar.
The Cars plattan jag köpte igår. Bra ljud men sunkig musik. Dire Straits
däremot lät klart som en porlande bäck efter tvätt.
Kronkan: Är man flera i bekantskapskresetn som är vinyloiter kan man gå ihop
om en maskin.
Postad 20 februari 2010 - 16:58
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
FIn samling, Roger!
Postad 20 februari 2010 - 18:50
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hej allihopa.
Ända sedan jag skaffade clearaudio harmo-nicer matta och höjde armen så har jag tyckt att vinylen har låtit sämre och disstat en del.
Tänkte att jag kunde kontrollera så att pickupen är korrekt inställd, så idag har jag försökt att ställa in pickupen alldeles själv för första gången. Vill påstå att det gick bra och jag är nöjd med resultatet.
Ändrade också nåltrycket från 2.3 till 2.4 gram (rek 2.0-2.5).
Anti-skatingen vet jag inte hur jag ska ställa in men jag upplever ingen dist på innerspåren så den låter jag vara för nu.
Någon som vet hur man ställer in antiskatingen på bästa sätt, är det en testskiva som skall användas?
/Kryssprodukt
Postad 20 februari 2010 - 18:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Men Kryssprodukt, när kommer lite nya bilder på din sida.
Lägg upp dem på din sida och inte i tråden bara är du snäll.
Postad 20 februari 2010 - 18:59
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
X-Produkt: http://www.svalander...skatingtips.htmHöjer man armen för mkt resulterar det bland annat i essig diskant och mindre bas. X-perimentera dig fram.
Postad 20 februari 2010 - 19:36
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
X-Produkt:
http://www.svalander...skatingtips.htm
Höjer man armen för mkt resulterar det bland annat i essig diskant och mindre bas. X-perimentera dig fram.
Ok, behöver nog inte ändra antiskatingen. Jag upplever mer bas nu än innan skivmattan. Kanske placebo men inget negativt iallafall..
Postad 20 februari 2010 - 19:41
Unregistered1593
-
Unregistered1593
-
Användare
-
-
158 inlägg
Men Kryssprodukt, när kommer lite nya bilder på din sida.
Lägg upp dem på din sida och inte i tråden bara är du snäll.

När som helst nu...
Postad 20 februari 2010 - 20:05
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Inge placebo, jag lovar!
Du har koll på läget X, men för dom nya i den svarta världen
så är ett grundtips att se till att armen är paralell med skivorna.
Justera sedan nåltrycket efter tycke och behag.
Kör B-sidor denna helg. Kan ha stött på en av historiens bästa.
Police "Ghost in the Machine" herregud!!!! Och Yes "Fragile"
B-sidan är sanslöst bra. Nåt måste man ha att göra insnöad
av 50 cm lappmögel som man är....
Postad 20 februari 2010 - 20:59
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
När jag startade denna tråd så anade jag inte att den skulle få en sådan spinn-off effekt.Numera inser jag hur stort intresset för livsstilen, Vi konsumerar inte bara artefakterna utan också kulturarvet. Antar att det är därför vi tillsammans fått en sådan stor spridning i åsikter och intressen härute. Jag tror bestämt att denna tråd numera hör till en av den mest populära i kategorin "Ljuduppspelning". Jag tror att jag får bredda introduktionen på denna tråd när den numera också inkluderar: vinylrariteter, vinylvård och tankar kring estetiska skivomslag. Jag tackar er för alla era inlägg.
Redigerat av Glidtassen, 20 februari 2010 - 21:05.
Postad 20 februari 2010 - 21:06
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
 Jag ser tråden som en fristad. Jag är medveten om placebo
och att vinylen på pappret är underläsgsen. Men det är f*rbannat
skönt att få skriva av sig här.
Postad 20 februari 2010 - 23:04
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Glidtassen! Bredda gärna trådens ämne till att omfatta alla viktiga saker inom vinylismen.
Snöar även här.
Sn_vinyl_001.jpg 49,68K
0 Antal nerladdningar
Körde fast idagpå jakt efter en protractor som behövs för att ställa in nålen. Fick loss bilen men något störd kvinna i bilen fick mig att avbryta försöket. Istälelt för bild på en protractor så två viktiga skivor för mig.Esbjörn Svensons Trio är magiska. The Modern Jazz quartets skiva ärf rån 1960 och låter fantastiskt.
Sn_vinyl_002.jpg 934,81K
0 Antal nerladdningar
Postad 21 februari 2010 - 02:14
barrman
-
barrman
-
Användare
-
-
153 inlägg
Glidtassen den här tråden är en av de få jag själv följet i det så kalladde cyberspace ...
Min enda korta kommentar är med nya RIIA och ppuppis, good fucking love music more ...
Postad 21 februari 2010 - 10:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Det gläder mig att tråden följs av så pass många.
Jag har gjort några små förändringar i introduktionen av tråden och vad den syftar till att handla om.
Det går att läsa på första sidan.
Postad 21 februari 2010 - 11:55
Young Team
-
Young Team
-
Användare
-
-
104 inlägg
Det är snö här idag och det var snö här igår. Gårdagen spenderades framför skivspelaren, och för att helt kunna undvika att behöva gå ut beställdes två pizzor över Internet. Grottade ner mig i vinyler med Polsk musik jag farit runt och handlat på mig där nere. De flesta är lagom slitna (verkar helt omöjligt att hitta dem i bra skick, i butik som på Internet), men musiken är som tur oftast bättre. Det här kan mycket väl vara den bästa kvinnliga sångerskan jag vet: http://www.youtube.c...h?v=2c4P5WWwl14
Postad 21 februari 2010 - 12:10
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Säljer mitt gamla Vincent RIAA ifall någon är nyfiken?Säljer mitt lilla mysiga RIAA-steg då det blivit ersatt av ett större. Jag har nyligen köpt en helt ny fräsch nätdel som fungerar ypperligt. Om du har en förstärkare som saknar phono-steg och vill blåsa liv i din gamla vinylsamling så skall du pröva detta. Spelar garanterat bättre än många inbyggda RIAA-steg i budgetförstärkare. Pris 600:-
vin.gif 1,08MB
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 21 februari 2010 - 12:17.
Postad 21 februari 2010 - 13:45
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Du har en frände i Oslo, Kronkan. S.R har blivit jazzskägg på gamla dar. Själv är jag mer för tyngre saker. Det här lät bra igår:
dd_003.jpg 97,54K
0 Antal nerladdningarOch här är Mongo-liet innan jag drog igång snöslungan.
dd_001.jpg 51,58K
0 Antal nerladdningarBETALAR BRA FÖR TT-REUTER LP´n
Redigerat av Bongo_Mongo, 21 februari 2010 - 13:46.
Postad 21 februari 2010 - 18:44
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Vad göra i vintermörkret? Bygger nya absorbenter runt om TV:n. !0 -6,5 cm tjocka och 1 cm ut från väggen. Fäster dem med tavellist från Svenska Hem. Lite felsåg och feltänk. . Klädd med linnetyg och absorbenterna är från Bullerbekämparen i Lerum.
Det blir en absorbent under TV:n osså. Den blir dock 5 cm tjock eftersom det skall vara en luftspalt mellan väggen och absorbenten.
absorbent.jpg 43,03K
0 Antal nerladdningar
Skivorna som syns är hustruns. Riktigt popsnöre.
Postad 21 februari 2010 - 19:49
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
När jag startade denna tråd så anade jag inte att den skulle få en sådan spinn-off effekt.
Numera inser jag hur stort intresset för livsstilen, Vi konsumerar inte bara artefakterna utan också kulturarvet. Antar att det är därför vi tillsammans fått en sådan stor spridning i åsikter och intressen härute. Jag tror bestämt att denna tråd numera hör till en av den mest populära i kategorin "Ljuduppspelning". Jag tror att jag får bredda introduktionen på denna tråd när den numera också inkluderar: vinylrariteter, vinylvård och tankar kring estetiska skivomslag.
Jag tackar er för alla era inlägg.
Tack själv för en trevlig tråd! Bidrar med denna raritet, Reklamskylt i papp för Johnny Cash fängelse lp från Österåker 1972. http://www.ladda-upp...der/30898/jcash
Postad 23 februari 2010 - 07:38
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Klar med senaste akustikprojektet som är framlyssnat. Nu finns det mera heltäckande absorbenter runt TV:n. Men fortfarande spelar en monoskiva från 1957 ljudmässigt ut mycket annat som vi har hemma. Musiken - cool jazz - är väl så långt från hårdrock man kan komma men den har ändå ett oerhört driv. Föröker också lugna uppgraderingsdjä..
Modern_Jazz_Q.jpg 54,18K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Kronkan, 23 februari 2010 - 07:44.
Postad 23 februari 2010 - 11:08
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1 949 inlägg
Klar med senaste akustikprojektet som är framlyssnat. Nu finns det mera heltäckande absorbenter runt TV:n. Men fortfarande spelar en monoskiva från 1957 ljudmässigt ut mycket annat som vi har hemma. Musiken - cool jazz - är väl så långt från hårdrock man kan komma men den har ändå ett oerhört driv. Föröker också lugna uppgraderingsdjä..
Modern_Jazz_Q.jpg 54,18K
0 Antal nerladdningar
Mycket snygg setup!
Postad 23 februari 2010 - 12:38
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Tack Bensnake!
Det är en trevlig tråd här. Lite kul också att det kommer in lite musik på vinyl. Så att det inte bara blir teknik. Anläggningen är från start en kombo av en klassisk stereoanläggning med separata delar - försteg, slutsteg, skivspelare, cd-spelare och fm-radio samt en 5-kanals hemmabioanläggning med blueray-spelare. Åsså en del akustiskt fix. I turordning används anläggningen just nu så här, vinyl, tv, cd, radio, film. Det är både roligt men också lite tröttsamt att hålla igång alla delar. Ibland är jag nöjd med ljudet men inte alltid.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|