The Lord of the Rings Trilogy (US) (Blu-ray)
(Filmer)
|
0
|
(12)
|
Inga priser | |
The Lord of the Rings - Filmtrilogin (Blu-ray)
(Filmer)
|
3
|
(49)
|
Inga priser | |
Sagan Om De Två Tornen (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(9)
|
Inga priser | |
Sagan Om Konungens Återkomst (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(10)
|
98:- | |
Sagan Om Ringen (2001) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
LOTR: The Fellowship of the Ring (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(1)
|
627:- | |
LOTR: The Return of the King (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
LOTR: The Two Towers (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
The Lord of the Rings Trilogy - Extended Edition (Blu-ray)
(Filmer)
|
3
|
(93)
|
699:- |
Postad 14 June 2011 - 10:22
Förutom ändringen i färgerna så verkar den iallafall vara MYCKET skarpare än den gamla bio versionen på BD.
Så HELT käpprätt åt **** verkar det inte gått denna gången.
Hade inte du en till länk från samma ställe henke, som tyvärr visade att det inte alltid var skarpare i nya transfern heller? :/
edit: hittade den
http://www.caps-a-ho...ess=0#vergleich
Redigerat av B8, 14 June 2011 - 10:23.
Postad 14 June 2011 - 10:34
Postad 14 June 2011 - 10:38
Postad 14 June 2011 - 10:49
Länken funkar inte
Som sagt. Fungerar inte. Kan du bädda in den eller något, eller bara testa att klistra in igen är du snäll?
Postad 15 June 2011 - 06:17
Jag är bara intresserad av en sak, Ska verkligen himlen också vara cyanfärgad? Jag kan förstå om färgkoloristen sätter en annan färgton på det som redan är grönt, men det finns ingen bra förklaring varför himlen blev grönaktig. Om himlen är grönaktig som i en del av screenshotsen jag sett, då har någon skitit i det blå skåpet.
Några i USA har sett bioversionen och sagt att det ser bra ut, så jag har fortfarande hopp om Sagan om ringen, trots allt.
Postad 15 June 2011 - 07:51
Postad 16 June 2011 - 10:00
Tyvärr litar jag inte på Bill hunt riktigt.
Precis, han försvarade ju t.o.m. den usla DNR:ade "Gladiator" utgåvan.
Bill Hunt är en sk rövslickare som säger det filmmakarna och bolagen vill höra för att han ska få fortsätta att hänga i kretsarna.
Postad 16 June 2011 - 10:11
Postad 16 June 2011 - 10:43
Postad 16 June 2011 - 10:51
edit: Tror inte heller man kommer tänka på det i de flesta scener, men jag kommer med största sannolikhet tänka på det i snöscener och antagligen klara-himmelsscener också. Lite för bildvan för att undvika det är jag rädd...
Bill Hunt litar dock inte jag heller på längre...
Redigerat av B8, 16 June 2011 - 10:53.
Postad 16 June 2011 - 11:22
Så nånting har troligtvis gått redigt fel vid mastringen till BD:n.
Får hoppas på att Peter Jackson kommer med ett uttalande snart.
Postad 16 June 2011 - 16:33
Postad 16 June 2011 - 17:29
Postad 16 June 2011 - 18:26
Klarar man inte av se skillnad på vitbalans så bör man skaffa sig ett annat arbete. Man kalibrerar bildvisare flera gånger dagligen. Att sedan vissa filmmakare har dålig smak kan man inte göra så mycket åt.Jag tror det kan vara som vissa säger att sitter du i ett mörkt rum och matar filmerna så ser inte ögat det gröna "filtret" alls lika bra/på samma sätt som när du har en annan referensbild att jämföra med. Och säger Bill att det är vad PJ och co ville ha så litar jag på han. De är så pass insider i branchen och sett han ifrågasätta andra saker så tror inte han skulle böja sig för att vara snäll. Jag är dock fortfarande nyfiken vad PJ o co kommer svara (om de gör det) på varför det gröna filtret är använt i hela filmen då vissa scener ser lite knasiga ut på bild.
Postad 17 June 2011 - 18:19
Kan ju vara därför man har valt att använda den för att denna blu-ray vara mer detaljrik än föregående release?
Postad 17 June 2011 - 19:02
Om det nu är som Jackson säger att den nuvarande color-timingen är den som är mest "korrekt" borde det då inte rimligtvis vara den som i (alla fall i snitt så att säga) är den som innehåller mest detaljer?
Kan ju vara därför man har valt att använda den för att denna blu-ray vara mer detaljrik än föregående release?
Njae...olika tints på färgskalan påverkar ju inte generellt detaljnivån...
Postad 17 June 2011 - 21:01
Postad 17 June 2011 - 23:21
att addera vitt vore en vädigt underlig manöver, varför skulle man göra det?Så om du till exempel adderar väldigt mycket vitt i en bild så försämras inte fina detaljer i andra partier?
Sen haltar exemplet i ditt svar lite. Bara för att man KAN göra en överdriven förändring som blåser ut högdagrarna (vilket jag antar är vad du syftade på med "vitt") så är det ju inte alls samma sak som att försiktigt anpassa nivåerna som B8 föreslog vilket iaf i mina ögon är den rimliga tolkningen av det fetade i frasen "påverkar ju inte generellt detaljnivån").
Postad 18 June 2011 - 03:55
Postad 18 June 2011 - 12:15
Det det snackas mest om är scenen med infaden när de går på de snöklädda bergstopparna. Det räcker med att Peter jacksson svarar på varför den scenen blev så konstig. Själv så anar jag ugglor i mossen. jag kan aldrig tänka mig att Jackson ville ha scenen på det sättet.
Postad 18 June 2011 - 13:22
så är det ju inte alls samma sak som att försiktigt anpassa nivåerna som B8 föreslog vilket iaf i mina ögon är den rimliga tolkningen av det fetade i frasen "påverkar ju inte generellt detaljnivån").
Precis vad jag syftade på.
Okej, det är så jag uppfattar bilderna när jag ser EE och TC bredvid varandra. Men det är jag det.
Att du har en högra detaljnivå på EE beror ju inte på cyantinten, utan på att man helt enkelt gjort en bättre transfer vad gäller detaljnivå. Den första utsattes ju för DNR (om jag inte missminner mig, rätta mig om jag har fel) vilket i stort sett alltid dödar detaljer i olika grad.
Postad 18 June 2011 - 14:10
Postad 18 June 2011 - 14:29
Om PJ säger att det ska vara så lär det inte komma någon ersättningsdisk annars blir det som vanligt att ni får hålla på att posta disken till något kontor och vänta ett halvår på retur.
Postad 18 June 2011 - 14:39
Så det finns ingen chans att föregående version med nuvarande cyantinten skulle kunna ha fler detaljer än "original" TC?
Nope. Att tinta en bild kan teoretiskt hjälpa till att lyfta detaljer i vissa färgområden, men samtidigt grumlar den till detaljer i andra färgområden på samma sätt. Dock inte någonstans i närheten av det du ser på jämförelsebilderna. Där är det DNR on/off som är den stora boven.
Postad 18 June 2011 - 15:41
Att detta INTE fanns på biovisningen visar att de klantade sig, men kan naturligtvis inte säga det och därför är det här "precis som det ska vara".
Lite synd är det eftersom EE verkar ha mer skärpa och utan DNR, men med misshandlat färgåtergivning hjälper ju inte det.
Postad 18 June 2011 - 15:43
Tycker att dessa är ganska okey, hade dock förväntat mig att extended skulle vara bättre då bioversionen fått ganska mycket kritik.
Någon som hunnit jämföra och finns det något på nätet ang detta ?
Man vill ju ha extended på BD också trots att man har dessa på DVD
Såg bilderna som jämförde DVD och BD på extended och BD var ju överlägset mycket bättre om man ser till upplösning och detaljer
Redigerat av Unregistered2000, 18 June 2011 - 15:46.
Postad 18 June 2011 - 16:21
Okej, så tror du, jag tror tvärtom. Helt okej.
Fast det handlar ju inte om tro utan om ganska enkel vetenskap.
Surfa runt lite bland alla reviews och meterspalter på olika forum som skrivits om det här. Hittar du en enda som påstår att detaljförbättringen beror på cyantinten så ska jag äta upp en valfri utgåva av filmen.
Postad 18 June 2011 - 16:22
http://blubrew.com/2...tended-edition/
I vissa scener är det en klar förbättring, andra ser rent förfärliga ut pga de nya färgerna. Så såg det inte ut på bio.
Jag hade inte tänkt köpa denna utgåva då jag inte vill ha en massa DVD skivor som jag redan äger, men detta är ju ändå tråkigt. Att de inte kan göra rätt på en så stor release alltså. (Och är detta PJs senaste uppfattning om "rätt" så kan han stoppa upp den där solen inte skiner. I så fall är han bara en ny George Lucas.)
Postad 18 June 2011 - 16:48
Det var det värsta jag sett, med tanke på hur lång tid de haft på sig att göra sitt jobb och den kritik de fått efter TE versionenJämförelse TE - EE.
http://blubrew.com/2...tended-edition/
I vissa scener är det en klar förbättring, andra ser rent förfärliga ut pga de nya färgerna. Så såg det inte ut på bio.
Jag kommmer absolut inte att köpa Extended förrän att de gjort om och gjort rätt
Postad 18 June 2011 - 17:32
Har svårt att tro att man misslyckas så fatalt med så många scener, så risken är stor att det är PJ som vill ha det så här (ny Lucas).Det var det värsta jag sett, med tanke på hur lång tid de haft på sig att göra sitt jobb och den kritik de fått efter TE versionen
Jag kommmer absolut inte att köpa Extended förrän att de gjort om och gjort rätt
De kanske släpper en ny utgåva i samband med Bilbofilmen om tillräckligt många fans är arga =)
Postad 18 June 2011 - 18:26
Postad 18 June 2011 - 20:08
Någon som kan fixa fram emailadressen till den okunnige filmskaparen så mailbombar vi honom
Filmskaparen borde vara Peter Jackson. Jag tror felet beror den enorma mängd information som de har behandlat. De har helt enkelt råkat trycka fel utgåva. Det sägs ju att bioversionen inte är cyanfärgad utan innehåller bara de scener som var avsedda för färgkorrigering.
Hå hå ja ja, vilken röra..
Det kommer nog snart en Poll om vilken version nätanvändarna föredrar. Gissar jag rätt kommer de vanliga människorna, de som inte bryr sig om cyanfärger, de kommer föredra denna utgåva för att de orkar inte vänta på en korrigerad.
Postad 18 June 2011 - 23:20
Gissar jag rätt kommer de vanliga människorna, de som inte bryr sig om cyanfärger, de kommer föredra denna utgåva för att de orkar inte vänta på en korrigerad.
I bland önskar jag nästan att jag var en av de där "vanliga" människorna som inte hängde på olika AV forum och inte hade en aning om att nåt var annorlunda/fel
På den gamla goda tiden såg man på filmerna för FILMENS skull, även om det var en 10 generations Laserdisc kopia på VHS där färgen försvann ibland.
Det är både på gott och ont som man har blivit kräsnare
Redigerat av Svante Skoog, 18 June 2011 - 23:21.
Postad 19 June 2011 - 07:37
Postad 20 June 2011 - 08:08
Det lilla jag sett ser jäkligt bra ut. Blir att se alla 3 i helgen.
Postad 20 June 2011 - 08:26
. Blir att se alla 3 i helgen.
I Helgen? Dem är väl inte ens släppta ännu?
Postad 20 June 2011 - 09:57
Jag tycker man märker det väldigt tydligt i alla snöscener. Det är helt grönfärgat.Har man inget att jämföra med sida vid sida så märker man inte att det är lite grönare. Märkte inte ens det förän ni nämde det här och jag då jämförde med screenshiots från gamla versionen.
Ser lite konstigt ut men det går ju att titta på.
Postad 20 June 2011 - 10:17
Några korta notiser:
Skärpa/upplösning = Kanon!!! Klar förbättring mot bioversionen som finns sedan tidigare på Blu-ray.
Färgnyans = Ja den är förändrad om man jämför med bioversionen. Drar mer åt det gröna/cyan hållet. I vissa scener funkar det bättre och i vissa scener funkar det sämre.
Kontrast = Betydligt mörkare än alla andra versioner jag sett tidigare. Gäller att ha en korrekt kalibrerad projektor/TV annars så kommer ni tappa detaljer i mörka scener.
Ljud = Kanon, Mer bas och mer dynamik än bioversionen.
Postad 21 June 2011 - 12:15
Notera: Releasen är framflyttad till v.28 pga försenad produktion.
Nytt releasedatum: 2011-07-13
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Sagan om Ringen - Bästa utgåvan? Blu ray, 4K
625 filmer
38 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?