Lägg gärna någon kommentar på intrycket av NZ500 sen
Jag hoppas på att kunna få till en NZ500 själv sen när jag byggt mitt rum, så desto ärligare desto bättre
Givetvis ska jag lägga upp alla bilder och tankar här.
Ska bli spännande.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Kommentarer till Big Street Cinema av Anton
Startad av
Anton
, May 16 2009 12:12
602 svar till detta ämne
Postad 13 October 2025 - 13:46
Givetvis ska jag lägga upp alla bilder och tankar här. Postad 13 October 2025 - 18:49
Hela rummet agerar som en panelabsorbent, ja inte golvet men resten gör. Postad 14 October 2025 - 06:18 När bion börjar bli klar måste jag ju givetvis fixa detta lekrum som en kompis sa.
Men inte helt fel har hon tyvärr inte.
Här är elektroniken, filmerna, skrivbord OCH en sim-rigg ska finnas här så jag kan träna på köra på bana tills jag är tillbaka och tävlar igen. Lite småsaker att göra:
Nytt golv (kommer i veckan) Sedan lite tavlor och hyllor. Bifogad fil(er)Postad 14 October 2025 - 18:53
Inget speciellt. Ps5 + G29 så GT7 och Assetto Corsa Som inte varit igång sedan Mars 😅 La alla pengar på att köra på riktigt istället och nu försvann mååånga 100k till bion 😅 Men racestolen från Supran är nu på väg hem så kommer nästa vecka. Sedan bli det en aluminium rigg typ Simlab Postad 14 October 2025 - 19:44 Hoppar du över till Pc så är LMU/iRacing dom sims med flest val o möjligheter. Postad 15 October 2025 - 06:34
Många i Time Attack kör iRacing och är sjukt duktiga några av dom.
Blir dock inget för min del detta eller nästa år pga köp av mina föräldrar lilla hyreshus i slutet av nästa år. Så bio och filmköp bli verkligen minimum med. Postad 23 October 2025 - 18:40
Blev lite mera rivning än vad det var tänkt med jag tror det extra arbetet kommer ge resultat.
Helst skulle man ju göra ännu mer och bredspackla osv men har ej tiden. Ska göra något snyggt av detta. Något mera kul man kan ha i 32kvm nördrum? Skrivbord Filmer Vinyl Sim-rigg Elektronik Kanske fixa lite snygga tavlor för filmaffischer. Bifogad fil(er)Postad 30 October 2025 - 15:59 Tog lite tid att få upp då varit lite sjukhusbesök m.m. för närstående MEN ÄNTLIGEN.
Fick upp den med lite hjälp, vågade inte kasta upp den själv här.
Gjorde en snabb injustering inkl lins minnet sedan höjde Lampan till 98%
Första reflektionerna: Tusen tack Marcus på Hembiobutiken för bra service och supoort!
NU SKA DET KOLLAS FILM!!! Postad 30 October 2025 - 17:26
Du går från klarhet till klarhet ! Postad 31 October 2025 - 11:43 Spännande! Jag var helt inne på att köpa en NZ-500 med, och du har nog gjort ett riktigt bra köp! Hur bra är ljusstyrkan på den? Har den några "shortcommings", negativa saker? Jag är nyfiken Postad 31 October 2025 - 12:31
Tackar, nu börjar det ordna upp sig Ja han är kunnig och grym serviceminded Postad 31 October 2025 - 16:05 Jag tycker den är okej på min duk 150” 2:35.1 men givetvis hade inte 500ansi skadat. ALLT är ju så mycket bättre än innan så inget negativt mot tidigare bildmässigt. Men något jag reagerat på är att fläkten låter mera än tidigare. Redigerat av Anton, 31 October 2025 - 16:06. Postad 31 October 2025 - 16:08
Du vet vad som gäller där Postad 15 November 2025 - 22:12 Varit dålig hela veckan så har inte hänt något mera än planeringar då haft för mycket värk för kolla på film, tog mig igenom Aquaman i måndags innan värsta kom och Oppenheimer igår.
Mediarummet gått lite framåt idag. Så man planerar nästa steg till bion.
Postad 16 November 2025 - 07:26 Jag bara väntade på att ART skulle komma Postad 16 November 2025 - 13:06
Ja Dirac I stort gör nog ett litet steg upp och ART ännu ett.
Dom där bak i hörnet kopplas ihop sedan får man se om man får sätta ihop dom två basarna i hyllan till mitten och verka som 1 sub.
Bifogad fil(er)Postad 17 November 2025 - 14:55 Från Hembio DIY på fb, dax att göra hål i väggarna Anton ! *glöm det, jag yrar* Redigerat av johan b-lund, 17 November 2025 - 14:57. Postad 19 November 2025 - 18:38
Ja dessa lådor är fruktansvärt stora. Så kanske får bli när en ny baffelvägg kommer upp om 1-2år. Postad 19 November 2025 - 18:47
Nu börjar det trilla in lite kameror för bion och runt huset.
Alltid bra då jag haft inbrott för ett par år sedan. Även nya belysning är på väg utomhus med rörelsesensorer. Bifogad fil(er)Postad 20 November 2025 - 22:53
Då har man fått nya kablar dragna och 13A trefas till racket.
Ska sitta huntonit på den väggen så vi satte inte fast den då det bara är gips bakom och behövde plugga. Bifogad fil(er)Postad 01 December 2025 - 12:36 Vad behöver du trefasuttag till?
Jag förstår nyttan med att dra tre faser till anläggningen för att sprida ut belastningen, men några apparater med trefasmatning har du väl ändå inte? Eller har jag missat något Postad 01 December 2025 - 22:32
Kunde sätta 3st uttag absolut men sätter in detta istället i racket:
Bifogad fil(er)Redigerat av Anton, 01 December 2025 - 22:33. Postad 03 December 2025 - 18:53
Redigerat av johan b-lund, 03 December 2025 - 18:54. Postad 03 December 2025 - 20:22
Kan ha hänt att vi släckt huset 2x när vi Kalibrerat...
1 gång med top Gun på hög volym så 1x10A inte orkade. 2 andra gången var lite mer dramatisk. Sinus ton på 25hz -10dB från Max volym. Nån klant som skrev - - i Rew, vilket blir + så blev full mutter🫣🫣 10A säkring fick agera limiter Kan säga att man hoppar till när 7st 18" smackar på🤣🤣 Så det är inte bara för att det är coolt med trefas till racket. Utan det kan behövas vid galna nivåer Redigerat av beatelund, 03 December 2025 - 20:24. Postad 04 December 2025 - 17:38
Man får ju ståpäls!
Nej den första dog rätt snabbt. Postad 04 December 2025 - 18:38
Postad 07 December 2025 - 21:31 Sista investeringen till sep nästa år. Bifogad fil(er)Postad 08 December 2025 - 08:11 Funderar lite på varför du just valde en Zidoo vad var det som den hade mot andra eller vice versa ? Postad 08 December 2025 - 20:29
Kollade på Rvolution men högre prislapp och hade inte råd med den, kontot lika slut som bean på en buffe hos Edward Blom Postad 11 December 2025 - 16:24
Köpte fel kontakter så nu med Express landade 3st nya från Tysken!
Bifogad fil(er)Postad 14 December 2025 - 07:53 Nu har äntligen besök nr 3 av beatlund varit. Bifogad fil(er)Postad 14 December 2025 - 21:11 På begäran kommer lite från kalibreringen
Gamla sub kalibreringen mot nya, här ser man att Anton fått 5dB extra under 20Hz. Detta löstes med lite tid och fas korrigering så ingen eq boost. Förtydligande av vad som gjorts från helt okalibrarat: Ingen boost under 20Hz, mellan 40-50Hz och 70-200Hz är det neddraget ca -10dB för att få en rak kurva från 20-200Hz. Med tid och EQ har MSO varit till hjälp, dock med en bra del handpåläggning. När man har 7st 18" spelar det ingen roll att ge upp lite spl för en bra kurva. Värre om man inte har tillräckligt med konyta och slaglängd Vi har även filat till target curve enligt smak
Denna graf är utan HP och med psycho smoothing
Denna graf är utan HP och med no smoothing
Denna graf är med HP och med psycho smoothing Så den kurvan som används nu
Denna graf är med HP och utan psycho smoothing Så den kurvan som används nu
Det gav en förbättrad impuls graf
Det gav en förbättrad group delay, skillnaden är inte stor Men väldigt låg groupdelay överlag
Distorsion på subkanal vid 95dB
Distorsion på subkanal vid 116dB
Ingen kompression här När disten är under 2% och spl nivån på 116dB finns inget att oroa sig för så valde att sluta då
Fixade lite olika justeringar för subbarna, för att fixa "on the fly"
Här är LCR efter den nya kalibreringen, ca +10dB het bas
Här är Surr efter den nya kalibreringen
Fördelen med en extern BSS dsp. Det går att göra bilder, med nivåer UT, Nivåer IN, Mute, EQ, val av HP, val av BM delning Digital volym mm..
Kan säga att denna anläggning låter fantastiskt bra. Grym tyngd och tajthet i basen. Helt distfritt till öronbedövande nivåer. M2 + 708/705 skapar en jätte bra bubbla och en härlig ljudbild till musik som film.
Bra jobbat Anton! Bara njuta av film nu!
Även bilden var klart bättre vid detta besöket. NZ500 är himla trevlig, klockrent Redigerat av beatelund, 14 December 2025 - 21:13. Postad 15 December 2025 - 11:56 Snyggt jobbat
Fråga, går det inte att få rak respons lite längre i frekvens ? Postad 15 December 2025 - 14:52
Klart det går... men de 2 subbarna bak och den i hörnet tappar mycket, så de 4 framme håller upp det under 20Hz. Se mätning
Visst går det att lägga på boost, men även om det är 7st 18", så är lådorna små och slutna. Vill man då kunna spela 120dB utan att oroa sig så är massor boost under 20Hz inget smart när inte rummet samarbetar på de frekvenserna. Sen känns det faktiskt inte som det saknas något, så inget vi kände var stort behov av. Soffan vibrerar bra och det är härligt tryck kan jag lova! Men är han sugen finns +4dB infra x2 som EQ förval....
Cykla hit och lyssna vetja Postad 15 December 2025 - 19:57 Precis som Johan förklarar så är dom 3st basarna bak totalt döda efter 17hz
Första filmen blev Le Mans 66 aka Ford vs Ferrari Redigerat av Anton, 15 December 2025 - 19:57. Postad 20 December 2025 - 07:21
Anton, du skriver "Köpte in en mediaspelare för att kunna spela upp demoklipp.
Dyr investering för andra ska få lyssna smidigt men ser mera prof ut.", betyder det att du inte planerar att använda den för vanlig filmtittning? Det är ju absolut lite jobb att rippa filmerna men det är väldigt smidigt sen när det är gjort. Har man inte madVR har ju ändå Zidoo ett par features som kan vara smidiga, flytta och ändra storlek på undertexter, den kan också beskära bilden för scope filmer; inte en perfekt implementerad funktion men den fungerar när väl filmen är igång. Dessutom kan Zidoo använda LLDV (Low Latency Dolby Vision) via sin VS10-motor för tonmappning, men nu du bra tonmappning i JVC så kanske inte värt att kladda med iof Postad 20 December 2025 - 10:41
Nej inga riktiga planer för vanlig filmtittning. Så kan jag sälja dom och få lite plats till i hyllorna.
Men har 500st 4k filmer och utökas 50-100st per år och dom kommer inte läggas där. Postad 21 December 2025 - 14:23
Hade Metallica i bakgrunden när jag jobbade med mediarummet.
Skulle sätta mig och kolla en demoscen slutade med att börja fixa listan på Zidoo där man kan välja att starta och stoppa på valfritt ställe. Perfekt för gå igenom på demokvällarna. Slutade med att jag lyssnade på allt mellan film och musik i Atmos i 4-5h och 04:50 var det nog dax att ge sig. (Tur man jobbar natt idag) Jag garvade flera ggr hur löjligt bra det låter och hur lätt man dras in i filmen nu. Bifogad fil(er)Redigerat av Anton, 21 December 2025 - 14:23. Postad 28 December 2025 - 00:30
Första ramen monterad med magneter.
Behövdes lite kärlek innan det funkade men nu ser jag att det blir bra så bara fixa med resterande. Bifogad fil(er)Postad 28 December 2025 - 12:34
Johan aka beatlund skulle komma hit och bara kolla på Mission Impossible 8
Men han hade hittat en liten extrajustering så fram med allt igen Bifogad fil(er)Postad 29 December 2025 - 18:55
Sista finjusteringarna gav nog mera på pappret än verkligheten vid Filmvisning. JVC NZ500 är också en KANONPRODUKT!
Lite roliga tester och funderingar som vi hade: 1.
2. Monteras på vänster sida om duken i väggen som ska byggas. Postad 31 December 2025 - 09:36 Ja, vi är nog många som följer tråden men är lite sämre på att kommentera, så här kommer några tankar kring dina tankar
MadVR-resonemanget är jag helt med på. Som du beskriver det är skillnaden ganska scenberoende, men i riktigt svåra scener är skillnaden mycket stor. Flexibiliteten med black bars och NLS är också en klar fördel. Det är dyrt att ligga på topp både när det kommer till ljud och bild
Basmässigt är det kul att du känner att inget egentligen saknas idag. Infrabas kan absolut tillföra en dimension till, men att gå från runt 17 Hz ner mot 10 Hz kräver mycket, både i form av hårdvara och byggnation. Infrabas ställer höga krav på rummet, risken är att man snarare hör och känner huset och dess inventarier än själva ljudupplevelsen. Det finns lite samma parallell här som med MadVR: stor insats för en förbättring som främst märks i vissa situationer. Ditt system är helt klart i ett läge där avkastningen i faktisk upplevelse per investerad krona börjar bli låg.
När det gäller försteg tror jag däremot att det här är den enskilt mest intressanta uppgraderingen du kan göra för ljudets skull just nu. Både AudioControl och Storm är starka alternativ.
Med din BSS har du redan möjlighet att gruppera, tidsjustera och EQ:a subbar, vilket gör att en del av Storms fördelar redan går att uppnå externt.
Andra fördelar som jag anser kan vara värda att lyfta fram, ART är beroende av intern beräkningskapacitet och hur många crossterms processorn kan hantera mellan högtalare och subbar. Där har Storms plattform mer resurser än alla andra ART-implementationer idag (2-4 gger mer), vilket ger bättre förutsättningar för att ART faktiskt ska kunna arbeta mer fullständigt när alla kanaler samverkar samtidigt. Det är ingen garanti för en dramatisk skillnad, men det är en reell teknisk skillnad i arkitekturen.
När du börjar använda ART kan också fler 18-tummare börja få en tydligare roll igen – inte för nivå, utan för jämnare respons över flera platser och för att ge ART bättre förutsättningar att arbeta med rummet som helhet. Modularitetstänket hos Storm är också värt att nämna, det är en plattform man kan leva med och bygga vidare på under lång tid.
Med det sagt tror jag absolut att en AudioControl-processor också kommer att låta riktigt bra. Jag har själv goda erfarenheter av AudioControl, och i slutändan är båda alternativen på en väldigt hög nivå.
EDIT: Att döma tidigare inlägg jag missat läsa så verkar inte BSS ha EQ möjlighet under 20hz,där väl isf ytterligare ett plus för Storm som erbjuder PEQ ner till 6Hz. Redigerat av JONTRE, 31 December 2025 - 12:53. 4 användare läser detta ämne0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |