.. efter 3 veckor redan + när den stått inbyggd i garderob?Kanske dags att lite försiktigt göra rent dels inne i lådan och dels vid in/utblås vid fläktarna.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 21 augusti 2009 - 21:25
Postad 22 augusti 2009 - 08:07
Postad 22 augusti 2009 - 11:22
30-50 mb/s för mig också ... med Dlink4300 och biltema-kablarVad kommer ni upp i för hastihjet vid filöverföring till scaleon? Jag Har pc+scaleo kopplat med cat6 kablar till en Gigabitswitch (D-link 1008) och kommer upp i mellan 30-50 mb/s vild filöverföring. Är inte det ganska lågt? ( Har gb nätverkskort i pc:n också).

Postad 22 augusti 2009 - 16:42
Hur har det gått för er andra som skickat in er scaleo på service? Har ni fått tillbaka den? Hur lång tid tog det isf?
Antar att man måste skicka in hela maskinen inklusive hårddiskar?
/Tobbe
Postad 23 augusti 2009 - 10:03
30-50 mb/s för mig också ... med Dlink4300 och biltema-kablar
70-80 mb/s för mig med en D-Link DGS-1005D + cat5e kablar.
Redigerat av nikmar, 23 augusti 2009 - 10:04.
Postad 23 augusti 2009 - 20:47

Gick över en natt så jag vet inte exakt hur lång tid det gick. Jag har även koierat in en del data mellan screenshotsen så det är mer data totalt i efter-bilden.
Postad 23 augusti 2009 - 22:33
Postad 24 augusti 2009 - 19:00
Redigerat av johane77, 24 augusti 2009 - 19:01.
Postad 25 augusti 2009 - 00:53
Postad 25 augusti 2009 - 10:38
Dom såldes ut för SANSLÖST bra pris (sjönk fr 6 till 3 tusen):Finns det någon liknande NAS eller någon butik som har några kvar? Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB

... troligen för att snabbt göra sig av med lagret. Så det är nog svårt att hitta någon nu. Alternativ är Acers Easystore!
Vet inte om man kallar just dom här NAS ... det är en server med WHS.
Postad 26 augusti 2009 - 18:38
Och är det fortfarande squeezebox som man skall ha istället eller kör nån tversity?
Skulle vilja kunna streama till min wii
Postad 27 augusti 2009 - 10:42
Postad 27 augusti 2009 - 23:07
Har köpt en Scaleo 2205 men får den inte att fungera, hoppas någon här kan hjälpa.
Jag kopplade in Scaleon som beskrivet i manualen, och startade den. Började installera client connector på laptopen, men vid uppdatering av själva servernmjukvaran stannade allt vid 34%. Väntade i 2 h men det var ju inte mycket annat att göra än stänga av och starta om. Efter detta kunde jag inte logga på servern - nätverksikonen lyste grönt men vid inloggning fick jag ett felmeddelande och kom inte vidare.
Efter mycket testande och omstartande så bestämde jag mig att göra en recovery, men tyvärr har det inte heller gått vägen. Vid samtliga 3 alternativ får jag följande meddelande som jag även sett nämnas i tråden:
"The following error was detected during the recovery of your SCALEO Home Server:
Unable to write on the volume.
Please click on Exit to close this wizard and start again."
Några tips/idéer vad man ska hitta på ?
Tack på förhand!
Postad 28 augusti 2009 - 16:48

Behöver komma åt med mstsc för att fixa detta, frågan är bara hur man kan få kontakt med den igen? Recovery verkar inte heller funka eftersom "recovery" CD:n hittar ju inte nån scaleo.
Postad 28 augusti 2009 - 16:55
Kan man ansluta med RDP till scaleon när den INTE har någon connection till nätverket, råkade strula till det med nätverksanslutningen, ställde om IP-adressen till fast men glömde skriva in "gateway" vilket medförde att jag tappade kontakten med Scaleon, och numera finns den inte alls
![]()
Behöver komma åt med mstsc för att fixa detta, frågan är bara hur man kan få kontakt med den igen? Recovery verkar inte heller funka eftersom "recovery" CD:n hittar ju inte nån scaleo.
Prova att trycka i nätverkssladden direkt i en dator så bör det funka, dvs utan router eller annat nät.
Postad 28 augusti 2009 - 18:06
Prova att trycka i nätverkssladden direkt i en dator så bör det funka, dvs utan router eller annat nät.
YEp....det gjorde det....puh, nu är det uppe o snurrar igen.....suck, måste dubbelkolla nästa gång innan man trycker ok

Postad 29 augusti 2009 - 06:32
Förslagsvis läs igenom den här tråden hela vägen, det är fler som har gjort misstaget att avbryta installationen. Du skulle ha fortsatt din otåliga väntan ytterligare ett antal timmar, för som du kan läsa i den här tråden är det inte ovanligt att installationen stannar upp i många timmar efter ca 30%, men installationen avslutas så småningom bara man låter den vara. Kolla igenom tråden som sagt och se om du kan få svar på hur du går tillväga, kanske skicka PM till de användare som råkat göra samma logiska med ödedigra misstag som du och fråga hur de löste problemet.Hej!
Har köpt en Scaleo 2205 men får den inte att fungera, hoppas någon här kan hjälpa.
Jag kopplade in Scaleon som beskrivet i manualen, och startade den. Började installera client connector på laptopen, men vid uppdatering av själva servernmjukvaran stannade allt vid 34%. Väntade i 2 h men det var ju inte mycket annat att göra än stänga av och starta om. Efter detta kunde jag inte logga på servern - nätverksikonen lyste grönt men vid inloggning fick jag ett felmeddelande och kom inte vidare.
Efter mycket testande och omstartande så bestämde jag mig att göra en recovery, men tyvärr har det inte heller gått vägen. Vid samtliga 3 alternativ får jag följande meddelande som jag även sett nämnas i tråden:
"The following error was detected during the recovery of your SCALEO Home Server:
Unable to write on the volume.
Please click on Exit to close this wizard and start again."
Några tips/idéer vad man ska hitta på ?
Tack på förhand!
Postad 31 augusti 2009 - 06:10
Jag är en av de lyckliga ägarna till en Scaleo 2205. Dock har jag pillat ganska mycket med den och således också stött på en del problem. Jag gjorde även ett processorbyte på min. Först till en E5200 som jag snabbt bytte ut igen mot en E2220. Ni kan läsa lite om mina erfarenheter av det på http://www.daniellil...me-server-2205/
Jag tänkte också stoppa in en kraftfullare processor i min Scaleo.
Är det denna processorn som menas ?
https://www.prisjakt...kt.php?e=294310
Postad 31 augusti 2009 - 08:24
Jag tänkte också stoppa in en kraftfullare processor i min Scaleo.
Är det denna processorn som menas ?
https://www.prisjakt...kt.php?e=294310
Japp.
Postad 02 september 2009 - 12:57
Funkar Squeezebox?
Postad 02 september 2009 - 13:09
Vad använder ni för att streama musik externt (typ till polarns fest) på WHSn?
Funkar Squeezebox?
Bör det göra om du öppnar rätt portar i routern och pekar dem mot whs, sen får han peka om sin squeezbox mot ditt domän/ipnr
Postad 03 september 2009 - 11:19
Det verkar också vara flera som har haft maskiner som nätagget gått sönder på.
Jag öppnade min maskin medan den var på och tyckte mig höra att det svajande ljudet kom från just nätagregatet.
Alternativet är ju att skicka in Scaleon till support, men kan dom göra mkt mer än att byta ut nätdelen? Det borde man ju kunna lösa själv. Fast då ryker väl garantin, men som jag förstår så kanske det man har på diskarna ryker om man skickar in burken...
Någon som upplevt samma problem med missljud?
Postad 03 september 2009 - 16:38
Postad 03 september 2009 - 17:20
Lång tråd så jag bara frågar

Har lite problem att spela upp via PS3 mediaserver som jag installerat i WHS.
Det kan vara upplösningen som gör det, är det några codecs som måste installeras för att de skall flyta eller kanske processorbyte?
Isåfall vilka codecs och hur bra processor kan man slänga in för värmens skull? 1080p 720p?
stod ju en del om processorn på denna sida

Kan du köra 1080p och har du installerat codecs?
Köpte E2220, skall bli kul att se hur stor förbättringen blir

Redigerat av nborve, 03 september 2009 - 19:33.
Postad 04 september 2009 - 09:26
Vad använder ni för att streama musik externt (typ till polarns fest) på WHSn?
Funkar Squeezebox?
Jag körde Subsonic ett tag, men se bara till att inte ha för mycket klienter igång samtidigt får det äter minne och CPU.
Postad 04 september 2009 - 11:59
Jag försöker använda medföljande Twonky Media och streama remote, men får det inte att fungera fullt ut.
Jag har gjort en port forward i routern för port 9100 (TCP) och accessar servern via http://xxxxx.homeser...:9100/webbrowse. Jag kan logga in och kommer till websidan där det visas Music, Photos, Videos. När jag sedan klickar på t ex Music så får jag bara felmeddelande från IE "Internet Explorer cannot display the webpage".
När jag kör direkt på servern via RDP så fungerar allt som det ska. Då kör jag http://Hostname:9000/webbrowse. Dvs när jag klickar på Music så kan jag klicka mig visare till musikfiler. Förvisso startar musikfilen upp i WMP, men felar pga att det inte finns något ljudkort i Scaleon. Det är dock en annan historia.
Någon som har en idé om var felet kan vara? Är det fler portar som behöver öppnas eller någon speciell inställning i IE eller i Windows Media Player (som bör vara receivern)?
Postad 04 september 2009 - 14:57
Det jag tänkte mig är:
Streama film1 till klient1, samtidigt streama film2 till klient2, streama film3 till klient3 osv.
Efter hur många strömningar börjar Scaleon lagga.
Vilket typ av förbindelse har du ut till klienterna som testades (10/100/1000Gb)?
Vilken CPU sitter i Scaleon?
Överkurs
Upprepa ovan stresstest när Scaleo utför backup mot en klient. Mer el. mindre lagg, el. ingen förändring?
Skulle vara kul att se hur olika konfigurationer LAN/CPU spelar in - om det nu spelar någon roll.
Postad 04 september 2009 - 15:22
Om du inte har nåra flaskhalsar i nätet så bör du kunna spela up iaf 3 dvdfilmer samtidigt rent informationsmässigt.
Postad 04 september 2009 - 19:56
Jag körde Subsonic ett tag, men se bara till att inte ha för mycket klienter igång samtidigt får det äter minne och CPU.
(ang. Squeezebox)
Är inte ovan en mjukvara? sqzbox är en hårdvara från Logitech...
Jag hade med min sqzbox Boom till jobbet ett tag. Vad jag tyckte var lite konstigt var att den inte frågade efter password. Kanske för att den redan varit konfiggad på LANet och kände igen min server över WAN..? Om det är nån annan hemlis borde det ju innebära att man skulle kunna koppla upp sin sqzbox mot andras sqzcenter över internet :-)
Svaret är iaf ja! Squeezecenter rullar som en dröm på WHS mot exvis sharen \\music eller en undermapp i \\music som enbart innehåller taggat material om man vill dela upp sin musik eller tagga upp den i lugn och ro innan sqz får tassarna på den. Och det är inga problem att ansluta externa hårdvaruspelare, iaf inte en Boom som jag provat med.
Redigerat av maxxess, 04 september 2009 - 19:59.
Postad 04 september 2009 - 20:05
Postad 04 september 2009 - 21:19
Blev med en Scaleo för någon vecka sedan. Det kommer bli några n00b-frågor, hoppas ni har överseende med detta (det var ett tag sen jag byggde datorer själv).
Jag tänkte köpa 2 diskar till, en 320GB systemdisk (där själva operativet ska ligga samt ytterligare en 1TB-disk. Jag tänkte följande två diskar
Tror ni att detta blir bra ? behöver jag köpa något utöver diskarna (kablar, skruvar o d) - det var alltså längesedan jag skruvade och jag vet inte vad som medföljer om jag köper hårddisken. Tänkte köpa från Inet via nätet. Vill inte sitta där med lång näsa och behöva åka in till stan (Borås) för att komplettera

Tack för er tid !!
Postad 04 september 2009 - 21:24
Postad 04 september 2009 - 22:02
Teoretiskt bör man väl kunna peka sin squeezebox mot domänen man har med whs-connect och därmed aldrig få nåra problem.
Detta är en fråga som inte ens kommit upp tidigare men är relevant...(även om jag inte förstår varför den kom upp nu) Squeezebox Boom tar bara ipadresser, likaså min favoritspelare (mjukvara) Squeezeplay. Ip adressen är en sak (och att man öppnar i sin router), det som jag var skeptisk till är att min Klämlåda Boom aldrig nånsin frågat efter password varken på LAN eller jobbet. Hmm.. jaja whatever.. jag är inte jätteorolig, för allt utom min boom har krävt av mig password.
Postad 04 september 2009 - 22:12
Annars är det rätt smart att lägga os på en så stor disk som möjligt då den inte går att uppdatera lika enkelt senare
D:-delen av OS-disken (c:=boot) fylls absolut sist om man har +=3 diskar och allt duplicerat.
Det finns folk som har haft D: på bootdisk som fylls upp, men då är ngt fel, det SKALL inte vara så. Eftersom man redan i PP1 tog bort landing zone så skulle jag vilja säga att man tar sin minsta disk till systemdisk. Eller ännu hellre -- den disk man tror kommer att hålla längst.
Det innebär visst jobb att återställa systemet om man kört tjänster som inte fanns med från start så systemdisken vill man ha som "bästa disk", och den behöver inte vara stor numera om man har flera diskar.
Postad 04 september 2009 - 22:24
Hej på er !!
Jag tänkte köpa 2 diskar till, en 320GB systemdisk (där själva operativet ska ligga samt ytterligare en 1TB-disk. Jag tänkte följande två diskar
Hej!
Varför ska du köpa en 320GB hdd när det sitter två st 1TB diskar i Scaleon?
Postad 04 september 2009 - 22:43
Om allt fungerar som det står i whitepaper från MS så får han en disk som bidrar med ca 300gb till poolen men fylls sist (och antagligen aldrig kommer att lagra data såvida poolen inte blir full) vad gäller lagring såväl som duplicering (om nu whitepaper fortf stämmer). Systemdisken kommer att ligga utanför I/O i diskpoolen när balansering sker varje timme vilket gör att systemet inte laggar ned (skrivning till en disk som demigrator balanserar kan tagga ned till 5 mb/s under kortare perioder)Hej!
Varför ska du köpa en 320GB hdd när det sitter två st 1TB diskar i Scaleon?
Sedan.. har man pengar finns det INGEN anledning att ha en mindre systemdisk, tvärtom. Om en disk i poolen ryker kan ju allt dupliceras till systemdisken och då har man råd att förlora en disk *tilll i ett 3-disk system, förutsatt att all data som dupliceras ryms på den minsta disken.
Jag kanske inte förklarar detta på rätt sätt, men jag förstår tanken med en mindre systemdisk om jag förlitar mig till den rätt gamla info om demigrator jag läst.
EDIT: en disk för system och reservutrymme, 2 diskar för data och duplicering, om dessa fylls upp, utöka med ytterligare disk..
Redigerat av maxxess, 04 september 2009 - 22:55.
Postad 04 september 2009 - 22:53
Postad 05 september 2009 - 09:20
En annan tanke. WHS är förinstallerat i Scaleon och jag har inte hittat någon skiva med WHS som följde med.
Detta gör att jag inte har något annat val än att låta WHS ligga på en av de två 1TB-diskarna som redan sitter i Scaleon och de diskar jag köper till får användas som data/dupliceringsdiskar. Rätta mig om jag har fel...
Postad 05 september 2009 - 15:56
Detta är en fråga som inte ens kommit upp tidigare men är relevant...(även om jag inte förstår varför den kom upp nu) Squeezebox Boom tar bara ipadresser, likaså min favoritspelare (mjukvara) Squeezeplay. Ip adressen är en sak (och att man öppnar i sin router), det som jag var skeptisk till är att min Klämlåda Boom aldrig nånsin frågat efter password varken på LAN eller jobbet. Hmm.. jaja whatever.. jag är inte jätteorolig, för allt utom min boom har krävt av mig password.
Är det inte så att man måste ställa in i squeezecenter om man vill ha lösenord (login)? Har för mig att jag gjort det på nån gammal installation, och då fick jag "logga" in när jag körde softsqueeze från jobbet.
Postad 08 september 2009 - 07:54
En annan tanke. WHS är förinstallerat i Scaleon och jag har inte hittat någon skiva med WHS som följde med.
Detta gör att jag inte har något annat val än att låta WHS ligga på en av de två 1TB-diskarna som redan sitter i Scaleon och de diskar jag köper till får användas som data/dupliceringsdiskar. Rätta mig om jag har fel...
Jag har för mig att det sitter ett 256MB Flashminne monterat i servern som en PATA enhet. Troligen ligger operativet för återställning på den enheten.
Postad 08 september 2009 - 21:08
Jag har ännu inte fått igång min installation av Scaleo, den vägrar att genomföra installationen och nu har jag förökt på alla möjliga sett, den har nyss varit inne på reperation också, där man påstod att man gjort en recovery, men vad hjälper det mig då det inte går att göra om installationen på mina datorer i nätverket. Jag ser scaleon i nätverket men den kräver ett lösen och jag har inte haft möjlighet att ens sätta upp någon användare då jag inte kunnat logga in på consolen någon gång. Är därför jäklig less på min Scaleo nu och funderar på att sätta diskarna i en vanlig PC. Eller går det på nåt sätt att installera WHS på min vanliga PC och sedan sätta in den disken i Scaleon ?
Postad 08 september 2009 - 21:18
1. Någon som har denna setup och hur funkar det?
2. Kan man streama .mkv-filer i 1080 eller blir processorn i scaleon för klen, och i så fall vad orkar den som mest? Tänkte streama trådat till lg:n.
3. Vilka hårddiskar sitter det i den om man skulle vilja köpa 2 likadana till?
Postad 09 september 2009 - 06:48
2. Det beror på vilken burk som ska ta hand om avkodningen. Scaleon har inga problem att streama 1080p, men orkar nog inte med att avkoda signalen innan den ska strömma. Har du en Media extender (Tvix, Popcorn etc) så sköter de avkodningen. LG:n vet jag inte.Ett par snabba frågor: Jag har en scaleo 2205 och tänkte köpa en lg 390 blurayspelare som bland annat skall streama från scaleon.
1. Någon som har denna setup och hur funkar det?
2. Kan man streama .mkv-filer i 1080 eller blir processorn i scaleon för klen, och i så fall vad orkar den som mest? Tänkte streama trådat till lg:n.
3. Vilka hårddiskar sitter det i den om man skulle vilja köpa 2 likadana till?
3. Du hittar denna info i consolen under en av flkikarna (hårddisk-info-fliken). Det är troligen Western Digital 1 TB av näst nyaste modell (tror de heter EACS). EADS är nyare och ska du köpa fler så föreslår jag EADS i nuläget.
Postad 09 september 2009 - 09:10
Kan man ta ut diskarna och sätta dom i en vanlig PC med Vista eller är diskarna i WHS formaterade efter just det operativsystemet ?
Jag har ännu inte fått igång min installation av Scaleo, den vägrar att genomföra installationen och nu har jag förökt på alla möjliga sett, den har nyss varit inne på reperation också, där man påstod att man gjort en recovery, men vad hjälper det mig då det inte går att göra om installationen på mina datorer i nätverket. Jag ser scaleon i nätverket men den kräver ett lösen och jag har inte haft möjlighet att ens sätta upp någon användare då jag inte kunnat logga in på consolen någon gång. Är därför jäklig less på min Scaleo nu och funderar på att sätta diskarna i en vanlig PC. Eller går det på nåt sätt att installera WHS på min vanliga PC och sedan sätta in den disken i Scaleon ?
Vad händer när du försöker göra en ominstallation själv? Om du kan tänka dig att blåsa diskarna (antar att de redan gjort det på servicen) så ska det inte vara några direkta problem.
Diskarna går att stoppa in i en vanlig PC som kan läsa NTFS. Tänkte du bara använda dem som lagringsdiskar o kasta Scaleolådan så är det ju bara o formattera om du vill. Fast jag tror säkert du kan sälja Scaleon med diskarna och köpa nya 3-4 1TB-diskar för pengarna i så fall.
Kan tänkas vara problematiskt med drivrutiner osv om du installerar WHS på en annan PC och flyttar tillbaka diskarna, men det har jag aldrig provat så vad vet man.
Postad 09 september 2009 - 10:28
Postad 09 september 2009 - 15:18
Blir nog så att jag tar ut diskarna och säljer scaleon för 500kr eller nåt. Vet inte om det är mina datorer som krånglar eller något knas med nätverket. Det står att min windows home server version är för gammal nu när jag försöker installera om.
Har du provat avinstallera klienten på din PC? Jag fick problem när jag installerade om och PCn skulle installera klienten från Scaleon. Fixades genom att inte vara uppkopplad till internet på PCn (verkar som om den försökte uppdatera klienten men misslyckades).
Jag gissar dock man måste köra med den klientversion som följde med i början, känns som det finns en inkompatibilitet mellan nya och gamla versionerna (och WHS med eller utan service packs). Nån skit är det iaf
500 spänn är ett bra pris annars, kan nog tänka mig att köpa den för det priset..

Postad 09 september 2009 - 22:54
Ett tips, installera ALDRIG din Scaleo uppkopplad mot internet. Det som jag dock fick göra var att stänga ner F-secure vid recovery, samt avinstallera wake-up programmet och den tidigare WHS server consolen. Jag bytte även domännamn för säkerhetsskull. Efter många timmars strul så har jag nu också uppdaterat alla 70 uppdateringar och äntligen lyckats logga in på konsolen. Så nu är alltid frid och fröjd, jippi!

Redigerat av BioBerra, 10 september 2009 - 07:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar