Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX 6600 *

925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 April 2010 - 12:39

Grumme
  • Grumme
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
BoneCutter: Så enkelt var det tydligen. <_<
Tack för hjälpen! ;)

Postad 05 April 2010 - 19:35

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

BoneCutter: Så enkelt var det tydligen. :D
Tack för hjälpen! :)

High-Five! :)

//BC

Postad 06 April 2010 - 11:59

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Verkar snart komma en liten godbit i en kommande FW.
"Webremote" I.e. man kan styra TVIXen via IPHONE, Android eller annan smartphone, så man slipper starta TV när man vill lyssna på musik.

Släpptes precis för N1 modellen, men i manualen nämns också 6600N.

ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/etc/Web_Remote_Eng.pdf

Postad 07 April 2010 - 10:56

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Verkar snart komma en liten godbit i en kommande FW.
"Webremote" I.e. man kan styra TVIXen via IPHONE, Android eller annan smartphone, så man slipper starta TV när man vill lyssna på musik.

Släpptes precis för N1 modellen, men i manualen nämns också 6600N.

Surprise!

http://demod.dvico.c...00_1.9.9_B3.zip

The major differences from last version (1.9.8) are supporting Web-Remote™ and changing initial UI.
You can use your iPhone as a superb “Cover-Art” enabled remote finally.

Please let me listen to your valuable feedback at here : http://www.dvico.com...ack/default.asp
Jimmy already sent you the ID and PW for access, if you don’t have, please let Jimmy know.
Your comments, suggestions and ideas will be greatly appreciated. Thanks in advance for your valuable advices.

The upgrade procedure takes less than a single minute. If the firmware upgrade fails, please do the SAFE-UPGRADE.
Release Notes for Rev 1.9.9B3 since Rev 1.9.8 (last official firmware).

[Changes]
[ Multimedia Player/ System]
Supports the Web-Remote™
You can use iPhone, iPod-touch or notebook PC as a remote controller
Android phone or other smart phone also works, but the resolution may not be matched. This will be fixed soon.
M6600 should be connected to network thru Ethernet or Wi-Fi to use Web-Remote™
Supports superb and intuitive “Cover-Art” user interface in the Web-Remote™ as well.
Just bring up the Internet Browser (like Chrome/ Safari/ IE) in you gadget and type the IP address of N1 (N1’s IP address can be found by pressing <INFO> key on the remote)
Please refer to the manual for Web-Remote usage
Web-Remote browsing is enabled only for internal HDD only, not network drive nor USB at this moment.

Changes main user interface
Will not show “HDTV” nor “RECORD LIST” menu, unless you have attached tuner.

Fix the USB performance issue on high-bitrate (more than 30mbps) stream files.
Supports up to 38Mbps MKV files

Supports Internet Radio (.pls extension files)
Supports .PLS file which contains shout-cast addresses. Just click and start to playback.

Supports selection of background music during photo slide show
Press <GOTO> button on the remote when slide show to select the background music.

Supports auto MP3 background music playback when photo slide show
Will playback music files when music files reside the same folder of photos.
If no music files are found, will playback the music files resides in /AUTOMP3 folder.

Adds Turkish language for menu and subtitle

Changes photo handling keys
<Left> and <Right> keys are for prev/next file selection.
<Up> and <Down> keys are for rotation.

[ HDTV/ PVR ]
Adds IceTV EPG for Australia
You can use IceTV configuration window if you select “Australia” as a DTV country
Supports “IceTV Interactive” functions – Remote scheduling and many other features
Adds IceTV EPG for Australia

Fix the special character problem when recording.

Postad 07 April 2010 - 23:17

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
coolt...

var hittar man appen till sin iphone 3gs?

Postad 08 April 2010 - 05:49

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

coolt...

var hittar man appen till sin iphone 3gs?

Telefonen ansluten till ditt hemma nät via wireless
Starta webläsaren på telefonen, mata in IP adressen för tvixen

Sen tutar du och kör....

(fungerar t.o.m. med en gammal SonyEricsson W960, om än något segt..)

Redigerat av Unregistered04df7d78, 09 April 2010 - 05:58.

Postad 11 April 2010 - 09:03

michipich
  • michipich
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Skitbra att man kan spela .pls filer nu :D men problemet är att många radiostationer använder .asx :)

Postad 11 April 2010 - 21:25

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
hjälp.....

får inte min tvix att funka med internet.
har den ansluten till min router men tvixen får ej nåt ip nr!!!
nån mer än jag med detta bekymmer?

Postad 12 April 2010 - 12:07

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

hjälp.....

får inte min tvix att funka med internet.
har den ansluten till min router men tvixen får ej nåt ip nr!!!
nån mer än jag med detta bekymmer?

Låter som någon setting i TVIX för nätverket som inte är korrekt konfigurerad. Svårt att säga utan mer info.
Om du inte får till det med automatik(DHCP), så pröva att själv ge TVIXen ett fast IP nr(static).

http://www.tvix.co.k...x...l=39&id=366

Redigerat av Unregistered04df7d78, 12 April 2010 - 12:13.

Postad 12 April 2010 - 23:38

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Låter som någon setting i TVIX för nätverket som inte är korrekt konfigurerad. Svårt att säga utan mer info.
Om du inte får till det med automatik(DHCP), så pröva att själv ge TVIXen ett fast IP nr(static).

http://www.tvix.co.k...x...l=39&id=366

har provat med att skriva in ip nr å det manuellt men när jag sedan går in på nätverks info i tvixen så har jag ändå ingen ip adress!!!

fel på min enhet??

Postad 13 April 2010 - 06:59

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

har provat med att skriva in ip nr å det manuellt men när jag sedan går in på nätverks info i tvixen så har jag ändå ingen ip adress!!!

fel på min enhet??

Trådlöst eller trådat?
Vilken FW kör du med?

//BC

Redigerat av Unregistered2431065f, 13 April 2010 - 07:00.

Postad 13 April 2010 - 11:29

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Trådlöst eller trådat?
Vilken FW kör du med?

//BC

trådlöst...
har provat med trådat med men ett tag sen nu så tänkte prova igen ikväll.
har den senaste FW

Postad 13 April 2010 - 14:41

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

trådlöst...
har provat med trådat med men ett tag sen nu så tänkte prova igen ikväll.
har den senaste FW

Med trådlöst så är de flesta problemen med vilken kryptering man kör. Testa att först köra okrypterat, och om det fungerar då, så får du kolla om du måste ändra kryptering i routern.
(Förutsätter att TVIXen är inom räckhåll för signalen.)

Redigerat av Unregistered04df7d78, 13 April 2010 - 14:42.

Postad 13 April 2010 - 21:57

mcznarf
  • mcznarf
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har ett stort problem då jag spelar upp film som förföljt mig sedan firmware 1.98. Efter en viss tid - ibland 15 sekunder, ibland 40 minuter - så hoppar mediaspelaren till nästa fil (jag rör ingenting).För de flesta filmer sker hoppet vid samma tidpunkt varje gång., även om jag försöker framshifta/spla förbi den tidpunkten. Omstart/ominstallation spelar ingen roll, det är samma problem. Har uppgraderat firmware till 1.99 betan, men problemet kvarstår.

Någon som vet vad som kan vara fel, eller hur man kan installera den gamla firmwaren 1.87??

Postad 14 April 2010 - 05:41

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag har ett stort problem då jag spelar upp film som förföljt mig sedan firmware 1.98. Efter en viss tid - ibland 15 sekunder, ibland 40 minuter - så hoppar mediaspelaren till nästa fil (jag rör ingenting).För de flesta filmer sker hoppet vid samma tidpunkt varje gång., även om jag försöker framshifta/spla förbi den tidpunkten. Omstart/ominstallation spelar ingen roll, det är samma problem. Har uppgraderat firmware till 1.99 betan, men problemet kvarstår.

Någon som vet vad som kan vara fel, eller hur man kan installera den gamla firmwaren 1.87??

Låter mycket märkligt. Testade du samma filmer även vid tidigare FW ? Annars kan det vara kodningen på vissa filmer som spökar.

Iallafall. Om du har TVIXen uppkopplad mot internet, så kan du hitta tidigare FW om du går in i setup och väljer FW update. Annars finns de även på deras hemsida, www.dvico.com.

Postad 14 April 2010 - 12:42

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Ni som har köpt denna. Kan ni motivera varför jag skall köpa denna och inte den billigare (äldre) 6500?

Är 6600 bättre på film? Då menar jag högupplöst mkv film med HD-ljud.

Skiljer ju inte så mycket i pris mellan dem för tillfället.

Postad 14 April 2010 - 21:34

mcznarf
  • mcznarf
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Låter mycket märkligt. Testade du samma filmer även vid tidigare FW ? Annars kan det vara kodningen på vissa filmer som spökar.

Iallafall. Om du har TVIXen uppkopplad mot internet, så kan du hitta tidigare FW om du går in i setup och väljer FW update. Annars finns de även på deras hemsida, www.dvico.com.

Jag lyckades installera gamla FW igen med ditt tips. Tack så mycket :o

Allt fungerar nu igen, det kommer krävas mycket för att jag ska uppdatera FW igen.

Postad 14 April 2010 - 23:34

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt o skaffa 6600N från webhallen ( http://www.webhallen...diaspelare_home ) imorrn och har ett par frågor:

1: Just nu har jag kopplat in min DVD spelar via DVI till min Plasma TV (tvn har endast stöd för DVI) men som jag har förstått det rätt så räcker det med att jag köper en DVI --> HDMI adapter så kommer det att fungera?

2: Går det att få ut ljudet via en Optiskt kabel till min Yamaha RX-V630RDS förstärkare.

3: Går det att spela upp filmer direkt via USB sticka? (kommer filmen att hacka då?, spelar i stort sett endast mkv, divx samt iso filmer.

4: Klarar spelaren av o spela Blueray filmer?

5: Hur är den senaste firmwaren?

Redigerat av phat, 14 April 2010 - 23:42.

Postad 15 April 2010 - 08:38

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ni som har köpt denna. Kan ni motivera varför jag skall köpa denna och inte den billigare (äldre) 6500?

Är 6600 bättre på film? Då menar jag högupplöst mkv film med HD-ljud.

Skiljer ju inte så mycket i pris mellan dem för tillfället.

Fördel med 6600 är att det är en nyare version, och har större fokus på utveckling av ny funktionalitet etc jämfört med den äldre 6500. 6600 har också bättre kylning och hänger sig därmed ej lika ofta som 6500.

Nackdel med 6600 är att det är en hårdvarubugg i Realteks chip som gör att den (och övriga Realtek spelare) ej kan eller kommer att kunna stödja HD-ljud. Det finns dock en SW patch man kan ladda ned som löser det via mjukvara istället (skickar som PCM ström till förstärkaren.)

Postad 15 April 2010 - 08:45

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt o skaffa 6600N från webhallen ( http://www.webhallen...diaspelare_home ) imorrn och har ett par frågor:

1: Just nu har jag kopplat in min DVD spelar via DVI till min Plasma TV (tvn har endast stöd för DVI) men som jag har förstått det rätt så räcker det med att jag köper en DVI --> HDMI adapter så kommer det att fungera?

2: Går det att få ut ljudet via en Optiskt kabel till min Yamaha RX-V630RDS förstärkare.

3: Går det att spela upp filmer direkt via USB sticka? (kommer filmen att hacka då?, spelar i stort sett endast mkv, divx samt iso filmer.

1. Ja. Inget ljud passerar dock via DVI.
2. Ja. Utgång finns för Både Optisk kabel och SPDIF.
3. Har ej testat, men borde fungera utan att hacka. Kanske någon annan på forumet som testat ??
4. Ja. Både i filstruktur och som .iso.
5. I min spelare väldigt stabil. Men user mcznarf på det här forumet verkar ha något problem med den. Vet ej vilket format som spökar för honom.

Postad 15 April 2010 - 09:22

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

ok men det är väl inga problem då jag kan föra över ljudet via en optiskt kabel till förstärkaren, eller?

Postad 15 April 2010 - 13:57

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har köpt 6600 nu o det verkar fungera bra, inget lagg alls :)

Ka nman på något sätt formatera hårddisken som jag satt i 6600? hade visst en massa filer med mappar i som 6600 vägrar radera (verkar som att det inte går o radera mappar som är i mappar)

Är det någon som vet hur man får covers att visas i 6600? Har skapat en mapp med filmen samt jpg filen i men spelaren verkar inte kunna visa covern när jag aktiverat funktionen

Redigerat av phat, 15 April 2010 - 16:08.

Postad 15 April 2010 - 17:00

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ka nman på något sätt formatera hårddisken som jag satt i 6600? hade visst en massa filer med mappar i som 6600 vägrar radera (verkar som att det inte går o radera mappar som är i mappar)

Är det någon som vet hur man får covers att visas i 6600? Har skapat en mapp med filmen samt jpg filen i men spelaren verkar inte kunna visa covern när jag aktiverat funktionen

Tror inte den har stöd för omformatering. Kanske du kan radera de andra mapparna från PC om du kopplar upp den via näterket i Samba ?

För covers, så måste du först och främst installera en nyare FW än den som kommer förinstallerad.
När du har en nyare FW, så går du in i setup och väljer coverart som filsystem. Bilden måste vara döpt till folder.jpg.

Kan rekomendera tvixie för att lägga upp covertart och filminfo. (www.tvixie.com)

Postad 15 April 2010 - 17:22

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag lyckades installera gamla FW igen med ditt tips. Tack så mycket B)

Allt fungerar nu igen, det kommer krävas mycket för att jag ska uppdatera FW igen.

Äsch. Det är bara att uppdatera till en ny firmware nästa gång igen. Det tar dig, typ, 10 minuter? Du kan äta mat, kolla TV eller göra något annat så länge. Uppdateringarna är nästan alltid till det bättre så, det är bara att testa. Fungerar det inte med de filer osv. som just du har, så nedgraderar man som du gjorde, men se inte det här som att du inte ska prova att uppdatera om det kommer nya versioner. Det är ju som sagt lätt; ladda hem, lägg på TViX:en, starta filen och vänta 10 minuter. :)

Anslut TViX:en till datorn via en USB-kabel och formatera den där istället och skapa efter det de mappar du vill ha. Det är det enklaste, snabbaste och säkraste sättet skulle jag säga.

Postad 15 April 2010 - 19:03

mcznarf
  • mcznarf
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

2. Ja. Utgång finns för Både Optisk kabel och SPDIF.
3. Har ej testat, men borde fungera utan att hacka. Kanske någon annan på forumet som testat ??
4. Ja. Både i filstruktur och som .iso.
5. I min spelare väldigt stabil. Men user mcznarf på det här forumet verkar ha något problem med den. Vet ej vilket format som spökar för honom.

Jag försökte främst spela vanliga divx-filer som fungerat klockrent innan senaste firmwaren. Det verkar ju dock bara vara jag som har samma problem och det löstes ju genom att installera den gamla igen.

Postad 15 April 2010 - 20:10

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
hmm vilken upplösning ska covers ha för att fulla upp hela rutan i "cover mode"?

Postad 16 April 2010 - 08:51

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

hmm vilken upplösning ska covers ha för att fulla upp hela rutan i "cover mode"?

Full manual för covertart
ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/etc/TViXi...XiE_English.pdf

best fit JPG size is 138x186

Det fungerar med större också, men om de är FÖR stora så blir det för tungt och TVIXen rebootar.
(Fungerar även med mindre, men då blir upplösningen kass.)

Postad 16 April 2010 - 19:08

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har jättesvårt o ansluta mig från min dator till 6600 via wlan. Har fått en ip adress från 6600 (som är kopplad till routern) sedan när jag försöker ansluta till mediaspelaren via min dator och ett FTP program så får jag endast "Connection failed" meddelande.

Dock så fungerar det fins när jag ansluter via en nätverkskabel

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Postad 17 April 2010 - 18:53

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
ingen som har nån ide om varför jag inte kan ansluta till 6600 via wlan? har aktiverat wlans menyn @ spelaren o sökt upp min router. sedan använder jag IP adressen till 6600 för att ansluta till den via min dator och ett FTP program.

Får connection error hela tiden

Postad 17 April 2010 - 21:30

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

ingen som har nån ide om varför jag inte kan ansluta till 6600 via wlan? har aktiverat wlans menyn @ spelaren o sökt upp min router. sedan använder jag IP adressen till 6600 för att ansluta till den via min dator och ett FTP program.

Får connection error hela tiden

Har du testat att köra SMB?

//BC

Postad 18 April 2010 - 09:29

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
lyckades äntligen o få igång nätverket via LAN kabeln (gav upp helt via WLAN)
men däremot så är det rätt störade att man får ett nytt IP Adress till 6600 varje dag, kan man på något sätt "tvinga" spelaren o ha samma IP adress?

Postad 18 April 2010 - 09:45

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

men däremot så är det rätt störade att man får ett nytt IP Adress till 6600 varje dag, kan man på något sätt "tvinga" spelaren o ha samma IP adress?

Fint att du fick det att funka via kabel!
Tycker ändå att det är skumt att du inte får Wi-Fi att fungera...
I din router kan du reservera en ipadress för TViX'en.

//BC

Postad 18 April 2010 - 09:52

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Fint att du fick det att funka via kabel!
Tycker ändå att det är skumt att du inte får Wi-Fi att fungera...
I din router kan du reservera en ipadress för TViX'en.

//BC

är det bara o hitta på en ip adress där eller? jag har bredbandsbolaget (100mbit) och kopplat ihop datorena samt spelaren via en switch

Postad 18 April 2010 - 19:10

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

är det bara o hitta på en ip adress där eller? jag har bredbandsbolaget (100mbit) och kopplat ihop datorena samt spelaren via en switch

Aj då, då har du bara publika adresser.
Det förklarar varför du du inte får det att lira ordentligt.
För att du ska kunna få det att fungera ordentligt behöver du investera i en router istället för switch.
På så vis kan du ha dina datorer + mediaspeare i ett LAN som sedan ansluts till internet via routern.

//BC

Postad 19 April 2010 - 06:04

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Det går att lägga in static IP direkt i TVIXen. Men jag är lite nyfiken på din setup. Du har en WiFi router, plus en separat LAN switch ?

Det beror en hel del på hur det paketet är ihopkopplat för att optimera det hela.
Först av all, det ska inte vara omöjligt att få TVIXen att fungera i wireless, men om du å andra sidan har en LAN lösning så skulle jag personligen inte ens bekymra mig om WLAN eftersom hastigheten via WLAN ändå inte räcker för att strömma HD felfritt. För att inte tala om hastigheten om du villl föra över större filer.. :)

Om det krånglar för mycket med växlande IP adresser, så välj SAMBA i stället för NFS/TVIX Netshare.
(D.v.s. gör manuellt en share via filhanteraren i Windows på den folder du vill nå från TVIX, sen väljer du SAMBA i TVIX och klickar dig fram till den katalogen, i TVIX IP setup.)

Postad 19 April 2010 - 14:41

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Japp kör via lan o TP kabel istället. går betydligt snabbare o ladda upp via ftp..

Postad 20 April 2010 - 17:32

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Japp kör via lan o TP kabel istället. går betydligt snabbare o ladda upp via ftp..

TVIXen har vissa egenheter när det gäller FTP(långsam), så det kan vara värt att kolla om du inte får snabbare överföring med NFS eller SMB.

Postad 25 April 2010 - 08:52

Unregistered1a8f7d2d
  • Unregistered1a8f7d2d
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

TVIXen har vissa egenheter när det gäller FTP(långsam), så det kan vara värt att kolla om du inte får snabbare överföring med NFS eller SMB.

Kan jag komma åt min externa USB-hårdisk från datorn, det vore ju bra när man använder ex Tvixie?

Postad 27 April 2010 - 12:23

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Fixat 6600 att spela upp DTS 5.1 ljud (ej HD alltså utan vanligt hederligt DTS 5.1)? Jag har en N1'a som endast verkar klara att downmixa ner det till 2.0. Dolby Digital 5.1 funkar klockrent (kör via HDMI). Är det en begränsning i N1 som inte finns i 6600 eller är det något jag missar?

Postad 27 April 2010 - 12:37

phat
  • phat
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

kommer upp i 7mb/s via TP kabel o FTP. helt ok

Postad 27 April 2010 - 13:28

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Fixat 6600 att spela upp DTS 5.1 ljud (ej HD alltså utan vanligt hederligt DTS 5.1)? Jag har en N1'a som endast verkar klara att downmixa ner det till 2.0. Dolby Digital 5.1 funkar klockrent (kör via HDMI). Är det en begränsning i N1 som inte finns i 6600 eller är det något jag missar?

Har just testat både N1 och M6600N med en DVD och båda fixar DTS 5.1 perfekt.
Hur har du din N1 inställd i A/V inställningarna?

//BC

Postad 27 April 2010 - 15:51

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Kör via HDMI så allt blir med automatik inställt på digitalt. Skall testa SPDIF ikväll och se ifall det blir skillnad.

Postad 27 April 2010 - 18:50

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Svarar mig själv i N1 tråden!

Postad 27 April 2010 - 19:45

kristoffer85
  • kristoffer85
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag har nyligen skaffat en 6600n och det mesta fungerar bra med den. Jag kör trådat nätverk till min router och streamar från datorn. Jag upplever däremot lagg i vissa 1080p mkv filer. Körde en som var lite skum upplösning i, 1920 x 900 och det fungerade klockrent, alla 1080 x 720 funkar bra men många full-hd laggar.

Jag har även problem med alla M2TS blueray i IMG format. Dessa laggar konstant (om jag pausar filmen och startar igen flyter det bra i några sekunder) Kan tillägga att de flyter klockrent på datorn.

Min fråga är då om spelaren har svårt att svälja vissa filer beroende på vilken bitrate de körs i och vilken upplösning de har? Jag tror att de M2TS jag testat ligger under 40mb/s men jag har som sagt bara testat dessa i IMG-format.

Känns ju surt att punga ut 3500 för en spelare och inte få blueray att flyta! :)

Postad 27 April 2010 - 20:06

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag har nyligen skaffat en 6600n och det mesta fungerar bra med den. Jag kör trådat nätverk till min router och streamar från datorn. Jag upplever däremot lagg i vissa 1080p mkv filer. Körde en som var lite skum upplösning i, 1920 x 900 och det fungerade klockrent, alla 1080 x 720 funkar bra men många full-hd laggar.

Jag har även problem med alla M2TS blueray i IMG format. Dessa laggar konstant (om jag pausar filmen och startar igen flyter det bra i några sekunder) Kan tillägga att de flyter klockrent på datorn.

Min fråga är då om spelaren har svårt att svälja vissa filer beroende på vilken bitrate de körs i och vilken upplösning de har? Jag tror att de M2TS jag testat ligger under 40mb/s men jag har som sagt bara testat dessa i IMG-format.

Känns ju surt att punga ut 3500 för en spelare och inte få blueray att flyta! :)

Den kan ibland ha vissa problem med Blueray iso/img, då det krävs mer kraft att även packa upp dem.
Om du packar upp dem till vanlig filstruktur så kommer det att flyta på.

Postad 27 April 2010 - 21:38

kristoffer85
  • kristoffer85
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Den kan ibland ha vissa problem med Blueray iso/img, då det krävs mer kraft att även packa upp dem.
Om du packar upp dem till vanlig filstruktur så kommer det att flyta på.

Jag testade att kopiera hela IMG-filens innehåll till datorn med den befintliga filstrukturen och det blev ingen skillnad alls, det laggar fortfarande lika mycket. Mina inställningar i spelaren är digitalt ljud och 1080p @ 60 hz. Är det någon inställning jag missat att göra eller är det kanske bara så att jag haft otur med de Bluerayfilmer jag testat? Kör netshare i datorn. Ska testa en till film imorgon och se om jag har samma problem med den. Ska även testa att kopiera filmen till en extern hårddisk och prova att köra via den.

Postad 28 April 2010 - 09:19

heke
  • heke
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag testade att kopiera hela IMG-filens innehåll till datorn med den befintliga filstrukturen och det blev ingen skillnad alls, det laggar fortfarande lika mycket. Mina inställningar i spelaren är digitalt ljud och 1080p @ 60 hz. Är det någon inställning jag missat att göra eller är det kanske bara så att jag haft otur med de Bluerayfilmer jag testat? Kör netshare i datorn. Ska testa en till film imorgon och se om jag har samma problem med den. Ska även testa att kopiera filmen till en extern hårddisk och prova att köra via den.

Jag kör BD ISO filer och det flytter på hur bra som helst. BD skall visas i 1080p 24 har du det inställt? (24/Auto)

Postad 28 April 2010 - 09:28

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag har blueray filmerna på en extern hårddisk kopplad till PC, och sen strömmar via NFS till TVIX.
1080p @ 24p. Flyter bra så länge PCn inte pysslar med något annat. (Om nedladdning av fil eller liknande pågår på PCn så börjar det lagga direkt.)

Postad 28 April 2010 - 16:30

kristoffer85
  • kristoffer85
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag kör BD ISO filer och det flytter på hur bra som helst. BD skall visas i 1080p 24 har du det inställt? (24/Auto)

Jag har blueray filmerna på en extern hårddisk kopplad till PC, och sen strömmar via NFS till TVIX.
1080p @ 24p. Flyter bra så länge PCn inte pysslar med något annat. (Om nedladdning av fil eller liknande pågår på PCn så börjar det lagga direkt.)

Tack för snabba svar!
Jag har nu testat att ändra till 1080p @ 24 hz (auto) och det laggar fortfarande. Det är inte bara Blueray som laggar utan även mkv-filer i full hd. 720p-filerna flyter hur bra som helst. Har testat att stänga av 100 hz motion plus och Dni effekter på min tv (samsung LE40 nånting) utan resultat. Är det några fler inställningar som behöver göras på mediaspelaren alternativt tv'n?

Postad 28 April 2010 - 17:31

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tack för snabba svar!
Jag har nu testat att ändra till 1080p @ 24 hz (auto) och det laggar fortfarande. Det är inte bara Blueray som laggar utan även mkv-filer i full hd. 720p-filerna flyter hur bra som helst. Har testat att stänga av 100 hz motion plus och Dni effekter på min tv (samsung LE40 nånting) utan resultat. Är det några fler inställningar som behöver göras på mediaspelaren alternativt tv'n?

Kör en felsökning med att testa att plugga in extern USB HDD direkt till TVIX, och se om det fortfarande laggar. Om lagget är borta, så är det något med nätverket. Ifall det fortfarande laggar så är det någon inställning i TVIX.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.