Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp Aquos LC-LE600 och LC-LE700/LC-LE705 LED LCD tv serier

770 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp Aquos LC-52LE700S (TV) 1 8.777776 (8) Inga priser
Sharp Aquos LC-46LE700S (TV) 1 8.2 (4) Inga priser
Sharp Aquos LC-46LE600S (TV) 4 6.5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-40LE700S (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-40LE600S (TV) 4 6.5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-32LE600S (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-32LE700E (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-46LE700E (TV) 1 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-40LE700E (TV) 0 7.5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-40LU700S (TV) 0 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-46LU700S (TV) 3 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-32LU700E (TV) 0 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-32LE705S (TV) 4 (0) Inga priser
Sharp Aquos LC-40LE705S (TV) 4 7.5 (1) Inga priser
Sharp Aquos LC-46LE705S (TV) 4 8.714284 (6) Inga priser
Sharp Aquos LC-52LE705S (TV) 4 9 (4) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 19 November 2009 - 08:20

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

http://www.hdtvtest....20091117160.htm
Summary
Sharp has produced a clear winner without a doubt. Compared to previous models, the level of advancements/ improvements is quite significant. With competitive pricing, Sharp shouldn’t have any problem selling the Sharp LC46LE700E.

Inte så mediokert betyg ändå... däremot verkar man tycka att fabriksinställningarna är rätt dåliga överlag om man läser tester, efter kalibrering är det en annan femma.

http://reviews.cnet....ain;contentBody

The good: Inexpensive for an LCD with LED backlighting; extremely energy efficient; effective video processing that can separate antiblur and dejudder functions; intriguing selection of interactive widgets; superb built-in support including live help with remote access; solid selection of picture controls; plenty of connectivity with four HDMI and one PC input.

The bad: Black levels not as deep as LED and some non-LED-based LCDs; less-accurate grayscale; glossy screen reflects ambient light; minor backlight uniformity issues.

The bottom line: The Sharp LC-LE700UN's LED backlighting doesn't elevate its picture quality beyond the LCD norm, but does help make it the most efficient TV we've ever tested.

Jag har dock som sagt inte sett den live själv. Recensioner i all ära, men man måste så klart även skaffa sig en egen uppfattning. Ska se om jag kan se en idag. Det jag menar är att kostar den mer än vissa andra vanliga lcds, led/led egde lcds så måste den ju vara bättre för att motivera ett inköp. ;) 46an som jag är intresserad av kostar ju nästan 20k.

Redigerat av twebbas, 19 November 2009 - 08:28.

Postad 19 November 2009 - 08:33

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
"Sharp has produced a clear winner without a doubt. Compared to previous models"

Visst han jämnför med dom tidigare Sharp modellerna som inte heller var direkt wow "bandning" har plågat sharp länge, dock så verkar ju denna nya generation paneler fri från problemet.

Har läst många tester på nätet men få tester rår på HDtvtest enligt mitt tycke.
Jag var väldigt intresserad av denna modell har även tittat "live" på den, fast jag är glad att jag väntade.
Jag kommer att titta runt lite kanske avakta lite tills några fler "backlight led" med local dimming droppar in i butik.

Postad 19 November 2009 - 09:31

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Trevligt trevligt, gäller kalibreringstråden för alla teves? har faktiskt aldrig försökt mig på det faktiskt. tycker bilden är rätt bra på min LG i HD, dock är ju svärtan kass som fasen hehe.

Postad 19 November 2009 - 09:37

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Allt beror på användningsområde tycker jag.

Om man kollar på deras pro/con lista som är viktiga för mig personligen:

Pros

* 24p Processing
Mycket viktigt, kollar nästan uteslutande på sådant material. Fungerar _perfekt_
* Good HD Performance
samma här, hd bilden är riktigt bra. Krävs dock lite kalibrering (vilken tv kräver inte detta? Är självklarhet imho)
* 1:1 Pixel Mapping and Aspect Ratio Correction
samma här, fungerar klockrent
* Good Primary Chromaticity (Post-Calibration)
* Negligible Transformer Noise
väldigt viktigt. (skönt jämfört med gamla plasman som surrade ********

Cons

* Average SD Performance
ointressant. Vem köper stor tv för att ha optimal SD bild?!?!
* Average Viewing Angles
inte märkt någon försämring. Vi sitter dock hyffsat rakt framför tv +/- 20gr
* Poor Sound Quality
Stämmer mycket bra. Rent skit. Dock inget problem då man har kört via receivern senaste 5-6 år typ. Kunde lika bra levererats utan högtalare
* Backlight Flicker and Trailing
inte märkt någon whatsoever
* Cheap Remote
Yes. viktigt??
* Average Panel Uniformity
vet ej vad detta innebär så lider inte av det direkt
* Absent 2:2 Pulldown Detection
vet ej vad detta innebär så lider inte av det diret
* Poor 480i/p Scaling via HDMI
Se SD ovan, lågupplöst, vad är det?
* Average/Poor Performance Out of the Box
Stämmer bra, kräver att man fixar till sina inställningar. Det är bara att lita på sina ögon och hitta bilden som passar en själv

För mig är det viktigt med "smooth", behaglig bild och saker jag kommenterade ovan och detta presterar tv-n alldeles utmärkt för mig personligen. Att folk ens nämner andra LCD apparater som lider stort av clouding och liknande lcd sjuka är för mig helt obegripligt. Att vita moln är accepterat när bilden är mörk är för mig en gåta.
Men precis som jag har mina preferenser ovan, så har säkert många inga problem med clouding.

Slutsats, ingen tv är perfekt när det gäller LCD eller Plasma för den delen, kvittar om den använder sig av led blandning eller standard panel. Varje 3-4 månader kommer nya modeller som lovar perfekt bild och alla som har varit i platt tv djungeln ett tag vet att det bara är bullshit.
Lita på egna ögon, gå ut och titta och välj det som passar är bäst och bestäm vilka brister ni kan leva med eller utan, för vissa brister måste man acceptera oavsätt LCD märke eller modell.

Postad 19 November 2009 - 11:11

dboo
  • dboo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

zsh, mycket bra inlägg!

Håller med dig, självklart är inte denna tv någon ultimat lösning för alla.

Däremot är det en tv som ger en mycket bra bild som är jämförelsevis mot konkurrenterna är prisvärt.

Behöver inte rada upp alla zsh´s punkter igen, men scaling t.ex utförs av min htpc i XBMC.
Ljud spelas upp externt osv.
Så om man nu ändå har den uppsättningen, så är det en bra tv.
Vill man att TV:n ska sköta allt, ha den som mediaspelare etc så passar inte denna tv.

Självklart är det HD-material för hela slanten, where available... =)

Postad 19 November 2009 - 11:12

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Om man kollar på deras pro/con lista som är viktiga för mig personligen:

Pros

* 24p Processing
Mycket viktigt, kollar nästan uteslutande på sådant material. Fungerar _perfekt_
* Good HD Performance
samma här, hd bilden är riktigt bra. Krävs dock lite kalibrering (vilken tv kräver inte detta? Är självklarhet imho)
* 1:1 Pixel Mapping and Aspect Ratio Correction
samma här, fungerar klockrent
* Good Primary Chromaticity (Post-Calibration)
* Negligible Transformer Noise
väldigt viktigt. (skönt jämfört med gamla plasman som surrade ********

Cons

* Average SD Performance
ointressant. Vem köper stor tv för att ha optimal SD bild?!?!
* Average Viewing Angles
inte märkt någon försämring. Vi sitter dock hyffsat rakt framför tv +/- 20gr
* Poor Sound Quality
Stämmer mycket bra. Rent skit. Dock inget problem då man har kört via receivern senaste 5-6 år typ. Kunde lika bra levererats utan högtalare
* Backlight Flicker and Trailing
inte märkt någon whatsoever
* Cheap Remote
Yes. viktigt??
* Average Panel Uniformity
vet ej vad detta innebär så lider inte av det direkt
* Absent 2:2 Pulldown Detection
vet ej vad detta innebär så lider inte av det diret
* Poor 480i/p Scaling via HDMI
Se SD ovan, lågupplöst, vad är det?
* Average/Poor Performance Out of the Box
Stämmer bra, kräver att man fixar till sina inställningar. Det är bara att lita på sina ögon och hitta bilden som passar en själv

För mig är det viktigt med "smooth", behaglig bild och saker jag kommenterade ovan och detta presterar tv-n alldeles utmärkt för mig personligen. Att folk ens nämner andra LCD apparater som lider stort av clouding och liknande lcd sjuka är för mig helt obegripligt. Att vita moln är accepterat när bilden är mörk är för mig en gåta.
Men precis som jag har mina preferenser ovan, så har säkert många inga problem med clouding.

Slutsats, ingen tv är perfekt när det gäller LCD eller Plasma för den delen, kvittar om den använder sig av led blandning eller standard panel. Varje 3-4 månader kommer nya modeller som lovar perfekt bild och alla som har varit i platt tv djungeln ett tag vet att det bara är bullshit.
Lita på egna ögon, gå ut och titta och välj det som passar är bäst och bestäm vilka brister ni kan leva med eller utan, för vissa brister måste man acceptera oavsätt LCD märke eller modell.

Bra skrivet, det är samma sak för mig. Vilket program använde du dig av när du calibrerade? och har du kalibrerat för film eller tex spelande'?

Du har inte lust att dela med dig av dina inställningar?

MVH Johan

Postad 19 November 2009 - 12:52

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Det jag försökte belysa var om det är värt att köpa denna framför ex en vanlig lcd som b655. Köper ju inte den enbart på meriten att det är Sharps bästa eller att den är led-belyst. :( Köper man den så är det för att det inte finns en bättre LCD för de pengarna och inget annat. :D Att 52an är grymt prisvärd tror jag fast jag inte sett den ännu. Frågan är om 46an för dryga 19k är lika prisvärd. :D Jämför med Samsung B655 som kostar strax över 13k för en 46a.

Håller absolut inte med att bilden på SD sändningar är helt ointressant. Det är inte alla, undertecknad inkluderad som sitter på enbart hd-sändningar. För egen del blir det 70-80% vanliga SD-sändningar (boxer) och resten blu-ray och annat högupplöst. Dock håller jag med dig i din slutsats zsh. Det finns ingen perfekt tv. Allt handlar om att kompromissa. Frågan är bara i vilken ände.. :D

Ska iväg om en stund och se om jag kan få en uppfattning om bilden. Även om det är i en butik. :rolleyes:

Redigerat av twebbas, 19 November 2009 - 13:12.

Postad 19 November 2009 - 12:59

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Det jag försökte belysa var om det är värt att köpa denna framför ex en vanlig lcd som b655. Köper ju inte den enbart på meriten att det är Sharps bästa eller att den är led-belyst. :( Köper man den så är det för att det inte finns en bättre LCD för de pengarna och inget annat. :D Att 52an är grymt prisvärd tror jag fast jag inte sett den ännu. Frågan är om 46an för dryga 19k är lika prisvärd. :D

Håller absolut inte med att bilden på SD sändningar är helt ointressant. Det är inte alla, undertecknad inkluderad som sitter på enbart hd-sändningar. För egen del blir det 70-80% vanliga SD-sändningar (boxer) och resten blu-ray och annat högupplöst. Dock håller jag med dig i din slutsats zsh. Det finns ingen perfekt tv. Allt handlar om att kompromissa. Frågan är bara i vilken ände.. :D

Ska iväg om en stund och se om jag kan få en uppfattning om bilden. Även om det är i en butik. :rolleyes:

Gav du upp pion?

Postad 19 November 2009 - 13:04

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0

* Average SD Performance?

BS!

Trodde aldrig att SD skulle se så här bra ut som det gör när jag tittar på min 52". De måste verkligen ha testat med skitkassa sändningar, eller så är kraven att det ska se ut som 1080P!

Redigerat av Zerox_no1, 19 November 2009 - 13:05.

Postad 19 November 2009 - 13:07

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Gav du upp pion?

Nej inte ännu. Men ska ju ha en lcd oxå ju. :rolleyes: Fast jag är ju klart irriterad på att jag inte får rätt på lipsync-problemet. Men det hör ju hemma i en annan tråd.

Nej. Ska iväg och kolla LE700 nu.

Redigerat av twebbas, 19 November 2009 - 13:09.

Postad 19 November 2009 - 13:21

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
För priset på denna får man en Pana V10, Samsung 7070 eller Sony w5500 som alla har betydligt bättre bildhantering uppskalning osv

Visst Panan är en plasma, Sammy (edge led) o w5500 LCD.
Skall man kolla på tv/sport sändningar bör man nog kolla sig om, för du får betydligt bättre bildhantering för pengarna med andra märken.

Sharp LE 700
Sport med 100hz
MCFI (100Hz): The quality of Sharp’s MCFI has always been rather poor in comparison to other manufacturers, and continues to remain true on the LC46LE700E. In truth, there was virtually no notable improvement with 100Hz enabled, except for a reduction in perceivable trailing caused by backlight flicker.

Standard Definition
The Sharp LC46LE700E LED-based LCD TV produced satisfactory results with negligible noise via RGB SCART. The common bleeding of colours and visual artefacts were present but controlled. However, the image did appear to lack colour and contrast in dark scenes, but thankfully, most of the SD processing can be outsourced to external devices.

Jämnför med tex Samsungs bild chip som sitter i många av deras modeller
Notes On Video Processing
Armed with Samsung's new billion-dollar picture processing circuit, standard-def video processing on the Samsung LE40B650 was better in almost every respect than the A656 series (and any other HDTVs bar the Pioneer Kuro plasmas and the latest Toshiba LCDs).

The quality of upconversion/scaling was good: details in the grass and stone bridge on the HQV test disc looked sufficiently sharp without any sign of excessive ringing. Nevertheless, the picture still appeared slightly softer than the Sony PS3, which is perhaps an unfair comparison given that the PS3 is quite a formidable SD DVD upscaler especially when updated with the latest firmware.

The Samsung LE40B650's video mode deinterlacing is right up there with the best of all the HDTVs we have tested so far, masterfully smoothening the jagged edges in the rotating wheel, bouncing bars and waving flag test patterns.

With [Film Mode] engaged, the Samsung LE40B650 aced the 3:2 cadence tests in 480i and 1080i, and the 2:2 cadence tests in 576i... the LCD TV even managed to lock onto the second variant which we've never seen any other HDTV do before.

Here's the difference between [Film Mode] "Auto 1" and "Auto 2":

■Auto 1: passed 3:2 cadence in 1080i, but exhibited tearing/combing on scrolling text overlay;
■Auto 2: failed 3:2 cadence in 1080i, but no tearing/combing on scrolling texts.
Needless to say, [Film Mode] should be set to "Auto 2" for SD viewing.

Now, before you start salivating at the prospect of forever eradicating moiré, line twitter and jaggies from your TV screen, please remember that the Samsung LE40B650's excellent result in film mode deinterlacing was achieved in test patterns. There exist quite a number of tricky, poorly flagged real-world material that can even make a fool of expensive dedicated video processors. One such notorious test scene is found in the PAL DVD of Bridget Jones: The Edge Of Reason. The Samsung LE40B650 didn't manage to remove the moiré from the red Coca Cola sign saying "Go Bridget Go", but then again not many HDTVs (or external video processors for that matter) do.

Postad 19 November 2009 - 13:29

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

För priset på denna får man en Pana V10, Samsung 7070 eller Sony w5500 som alla har betydligt bättre bildhantering uppskalning osv

Skall man kolla på tv/sport sändningar bör man nog kolla sig om, för du får betydligt bättre bildhantering för pengarna med andra märken.

Sharp LE 700
Sport med 100hz
MCFI (100Hz): The quality of Sharp’s MCFI has always been rather poor in comparison to other manufacturers, and continues to remain true on the LC46LE700E. In truth, there was virtually no notable improvement with 100Hz enabled, except for a reduction in perceivable trailing caused by backlight flicker.

Standard Definition
The Sharp LC46LE700E LED-based LCD TV produced satisfactory results with negligible noise via RGB SCART. The common bleeding of colours and visual artefacts were present but controlled. However, the image did appear to lack colour and contrast in dark scenes, but thankfully, most of the SD processing can be outsourced to external devices.

Armed with Samsung's new billion-dollar picture processing circuit, standard-def video processing on the Samsung LE40B650 was better in almost every respect than the A656 series (and any other HDTVs bar the Pioneer Kuro plasmas and the latest Toshiba LCDs).

The quality of upconversion/scaling was good: details in the grass and stone bridge on the HQV test disc looked sufficiently sharp without any sign of excessive ringing. Nevertheless, the picture still appeared slightly softer than the Sony PS3, which is perhaps an unfair comparison given that the PS3 is quite a formidable SD DVD upscaler especially when updated with the latest firmware.

The Samsung LE40B650's video mode deinterlacing is right up there with the best of all the HDTVs we have tested so far, masterfully smoothening the jagged edges in the rotating wheel, bouncing bars and waving flag test patterns.

With [Film Mode] engaged, the Samsung LE40B650 aced the 3:2 cadence tests in 480i and 1080i, and the 2:2 cadence tests in 576i... the LCD TV even managed to lock onto the second variant which we've never seen any other HDTV do before.

Here's the difference between [Film Mode] "Auto 1" and "Auto 2":

■Auto 1: passed 3:2 cadence in 1080i, but exhibited tearing/combing on scrolling text overlay;
■Auto 2: failed 3:2 cadence in 1080i, but no tearing/combing on scrolling texts.
Needless to say, [Film Mode] should be set to "Auto 2" for SD viewing.

Now, before you start salivating at the prospect of forever eradicating moiré, line twitter and jaggies from your TV screen, please remember that the Samsung LE40B650's excellent result in film mode deinterlacing was achieved in test patterns. There exist quite a number of tricky, poorly flagged real-world material that can even make a fool of expensive dedicated video processors. One such notorious test scene is found in the PAL DVD of Bridget Jones: The Edge Of Reason. The Samsung LE40B650 didn't manage to remove the moiré from the red Coca Cola sign saying "Go Bridget Go", but then again not many HDTVs (or external video processors for that matter) do.

Sammy misslyckades med "to remove the moiré from the red Coca Cola sign saying "Go Bridget Go", but then again not many HDTVs (or external video processors for that matter) do.

Sonys nya B3 chip som bland annat sitter i W5500 verkar oxå klart bättre än deras B2

SonyW5500

With [Film Mode] engaged, the Sony KDL40W5500 LCD television also passed both the 3:2 (over 480i) and 2:2 (over 576i) cadence tests found in the HQV Benchmark Test DVDs (the BE2-equipped W4500 failed). The KDL40W5500 even managed to remove the moiré from the red Coca Cola sign saying "Go Bridget Go" in the PAL DVD of Bridget Jones: The Edge Of Reason... something which the Samsung B650 failed to do.

Redigerat av hakan_lars, 19 November 2009 - 13:31.

Postad 19 November 2009 - 14:10

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0
Allt om bild är ju hur man som individ uppfattar något.

Jag har sett 46" 600S och 46"700S brevid varandra där 600S var "out of the box" och 700 var ISF-kalibrerad.

Det är kraftiga skillnader att kalibrera den kan jag lugnt erkänna.

Sen var jag nog lite besviken på saker som även nämnts i dessa tester som tex clouding osv. Även om en kalibrerad 700S har en mkt bra bild, så måste jag erkänna att rörelsehanteringen inte var perfekt. Åtminstone jag (och de andra som såg denna maskin) kunde se att bilden hackade (om än ytterst lite) vid panoreringar.

Svart är inte tillräckligt svart helt enkelt (för mig personligen) så även om det är en bra bild i kalibrerat tillstånd så lutar det nog åt att jag väljer en annan tv i slutänden. Jag är van med plasmor sen ett apr år tillbaka.

/Micke

Postad 19 November 2009 - 14:45

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Många av dom "LED" som nu finns att köpa är fortfarande vanlig LCD teknik i botten.
LED har blivit säljarnas dröm där man gärna pratar varmt om LED super svärta bildhantering på top osv.

Fast är det verkligen så ??, sitter med nya Hemmabio NOV nr, där har man ett intressant test.
Philips värsting LED (backlight) med local dim ca 30.000 motståndare Sony Z5500 (LCD) Sonyn gick ut som segrare.
Svärtan har inte imponerat än hoppas att man kan få lite "Kuro" klass framöver med en bra local dim utan alla bi effekter som verkar finnas nu.

Redigerat av hakan_lars, 19 November 2009 - 14:46.

Postad 19 November 2009 - 15:21

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Många av dom "LED" som nu finns att köpa är fortfarande vanlig LCD teknik i botten.
LED har blivit säljarnas dröm där man gärna pratar varmt om LED super svärta bildhantering på top osv.

Fast är det verkligen så ??, sitter med nya Hemmabio NOV nr, där har man ett intressant test.
Philips värsting LED (backlight) med local dim ca 30.000 motståndare Sony Z5500 (LCD) Sonyn gick ut som segrare.
Svärtan har inte imponerat än hoppas att man kan få lite "Kuro" klass framöver med en bra local dim utan alla bi effekter som verkar finnas nu.

Det är DET jag oxå undrar.. :rolleyes:

Postad 19 November 2009 - 15:51

Unregistered41576
  • Unregistered41576
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
fan twebbas, har du inte kommit iväg än? du skulle ju åka och kolla in aquosen.
Blir intressant att se vad du tycker.
Jag har börjat tveka efter att ha varit ganska säker på att köpa en LE700S 46tum, detta kommer att ta knäcken på mig.

Postad 19 November 2009 - 16:01

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Pana kan jag hålla med om finfin tv.
Samsuns led serie, Sony dock? Verkligen? nåja smaken är som baken :rolleyes:
De må ha grym bild hantering men hur detta passar i en "bra bild" är en gåta

Postad bild

Redigerat av zsh, 19 November 2009 - 16:20.

Postad 19 November 2009 - 16:40

dboo
  • dboo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Sharp LE 700
Sport med 100hz

Standard Definition

Absolut, du har nog kommit fram till rätt slutsats för dig själv och andra som vill se material som behöver behandlas/skalas upp.
I så fall finns det nog bättre TV-apparater för samma peng.
(Samsungen verkar dock inte särskilt jämn när det gäller backlight/clouding.)

Men för mig som vill se "rå" HD-material 1080p, med de flesta funktioner avstängda och dot-by-dot.
Då tror jag att för det priset så blir man mycket nöjd.

*edit* Nu finns 52" för 19.999kr på televisionen.se enligt prisjakt! Imponerande sänkning... *edit*

Redigerat av dboo, 19 November 2009 - 16:42.

Postad 19 November 2009 - 18:23

Unregisteredacf98481
  • Unregisteredacf98481
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Vart ligger den Audio Video? Eller tror du det gäller hela kedjan?

Det är inte en 700e dom kränger? Priset låter ju grymt, måste börja sjunka överallt nu då!

Tror inte det gäller hela kedjan utan mest att det är jag som ska köpa den faktiskt och nej det är ingen 700E.
Men sen som dboo sa här ovan så finns dom för 19999:- på televisionen.se :rolleyes:

Postad 19 November 2009 - 22:34

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Pana kan jag hålla med om finfin tv.
Samsuns led serie, Sony dock? Verkligen? nåja smaken är som baken :)
De må ha grym bild hantering men hur detta passar i en "bra bild" är en gåta

Postad bild

Visst LCD har alltid dragits med med lite bleed osv oftast kan det kalibreras bort/ner till bra nivåer.
Sedan finns det en hel del måndags ex oxå, dock så tror jag tillverkarn byter om det är som ovan bild ;)
För Svärtan i dom bättre LCD är det inget fel på man kan klämma ur riktigt bra ur en del modeller.

Dock så har ju vad jag vet Sony köpt in sig i Sharp, dom har bildat ett konsortium där jag antar att Sony får rätt att nyttja deras AVS paneler.

Sony som i mitt tycke producerar välbyggda LCD (kvalite) med bra bildchip etc kan nog få till det denna sharp saknar kanske.
Skall bli intressant vad som kan klämas ur denna panel, hoppas att det blir några modeller till våren.
Själv går jag just nu i W5500 tankar 46a för 13.000 är mycket TV för pengen.

Redigerat av hakan_lars, 19 November 2009 - 22:44.

Postad 23 November 2009 - 00:50

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Input lag test!
http://www.dday.it/r.....html#pagina-2

Sharp 46" LE700 5ms i game mode.
Samsung 46" LED 7000 60 ms i game mode

Postad 23 November 2009 - 07:26

dboo
  • dboo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Input lag test!
http://www.dday.it/r.....html#pagina-2

Sharp 46" LE700 5ms i game mode.
Samsung 46" LED 7000 60 ms i game mode

Wow! Enorm skillnad... och:
Sharp 46" LE700 i game mode 5 ms
Sharp 46" LE700 i standard mode 80 ms
Rätt mycket den stänger av antagligen för att det ska gå fortare, eller någon som vet hur det fungerar?

Skulle vilja se en annan källa på att samsungen är så långsam.
Man kan aldrig vara för källkritisk =)

Postad 23 November 2009 - 08:22

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

Rätt mycket den stänger av antagligen för att det ska gå fortare, eller någon som vet hur det fungerar?

Skulle vilja se en annan källa på att samsungen är så långsam.
Man kan aldrig vara för källkritisk =)

Samsungen har 22 ms i game mode.
Detta enligt hdtvtest.co.uk

Postad 23 November 2009 - 09:21

dboo
  • dboo
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Tack! Känns som en mer tillförlitlig källa.

Postad 23 November 2009 - 11:19

Skeeter
  • Skeeter
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Game mode 8 bitars processing, andra moder 10 bitars dvs påverkar färgdjup mm.

Postad 23 November 2009 - 17:15

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Tack! Känns som en mer tillförlitlig källa.

Nej, Samsung UE40B7000 har 22ms högre latency än Samsung F96 - och det står inte angivet hur hög den är. Om F96:an har 38ms så får isåfall 7000'n 60ms.

Postad 23 November 2009 - 19:13

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

Nej, Samsung UE40B7000 har 22ms högre latency än Samsung F96 - och det står inte angivet hur hög den är. Om F96:an har 38ms så får isåfall 7000'n 60ms.

Jahaaaa....är det sååå dom menar.
Lite dumt att dom inte testar ordentligt så även en novis begriper vad dom menar.Finns redan ca 700 ord i den artikeln som jag inte förstår...

Tack!
Då vet jag att den tv:n kan bli svårt att köpa...

Postad 24 November 2009 - 09:17

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Har nu sett LE700E 46 tummaren i butik och måste säga att bilden var riktigt bra. Stod bredvid Samsungs UE7070. Samsungen hade blå svärta? Tyckte bilden på LE700 var riktigt knivskarp. 1-0 till Sharp helt klart. Som sagt, svårt att jämföra i butik. Men någon blå svärta såg jag inte på Sharpen iaf. Bilden var klar och fin.Dock körde man endast med hd-sändningar och det gick inte att få vanliga digitaltv-sändningar tyvärr. Men på HD så är Sharpen riktigt fin. Av de apparater som fanns där så tyckte jag den drog det längsta strået. Kunde dock inte göra några inställningar heller på apparaterna men ändå. Var mycket nöjd med det jag kunde se iaf. Synd att 46an är så tokdyr bara.. B)

Postad 24 November 2009 - 09:25

Unregistered41576
  • Unregistered41576
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
jag har beställt en 700 46a nu, orkar inte springa runt och jämföra längre. Tror jag blir nöjd.
Dom kunde faktikst göra ett riktigt bra pris på elgiganten megastore i västerås, han ville kränga den sista lager700an för lite drygt 18, sen sa han efter denna sista så kommer dom säljas för 20.
Denna skall kompletteras med en ny stärkare så jag kan nyttja HDMI hela vägen (HK AVR355)

Postad 24 November 2009 - 21:36

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Test från M3 med bla LE700.

http://m3.idg.se/2.1...t-varde-lysdiod

Postad 25 November 2009 - 07:40

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Test från M3 med bla LE700.

http://m3.idg.se/2.1...t-varde-lysdiod

Ja och samsung får bäst som vanligt utan hänsyn till couding och ja du vet...

Postad 25 November 2009 - 08:50

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Ja och samsung får bäst som vanligt utan hänsyn till couding och ja du vet...

De nämner bara ljusinsläpp. Kanske är så enkelt att de helt enkelt inte har testat slå av auto dimming eller har satt bakgrundljuset till max. Finns ju ex där det inte är så tydligt om man inte gör sådana åtgärder tydligen. Och det man inte ser har man inte ont av. Men visst. Eftersom det är det så omtalat problem så borde man som testare försöka se om detta stämmer iaf tycker man.

Men LE700 får inget superbetyg. Även fast jag tyckte bäst om denna i butik häromdagen.. :(

Postad 25 November 2009 - 09:31

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

De nämner bara ljusinsläpp. Kanske är så enkelt att de helt enkelt inte har testat slå av auto dimming eller har satt bakgrundljuset till max. Finns ju ex där det inte är så tydligt om man inte gör sådana åtgärder tydligen. Och det man inte ser har man inte ont av. Men visst. Eftersom det är det så omtalat problem så borde man som testare försöka se om detta stämmer iaf tycker man.

Men LE700 får inget superbetyg. Även fast jag tyckte bäst om denna i butik häromdagen.. :(

ja det är samma sak här, var på MM och spanade in 46an, bilden var det riktig bra flyt i och klara färger, jag var i alla fall helnöjjd. Har bestämt mig för att köpa en efter jul. Det handlar väll som vanligt om vad man själv tycker och vad man testar på såklart.

Postad 25 November 2009 - 11:33

Europa
  • Europa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag tycker inte M3 känns riktigt seriösa, de satte ju en 10:a i betyg på Samsung B7070 trots att den var långt ifrån perfekt.

Postad 25 November 2009 - 12:09

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Derar s.k. betyg tar jag med en skopa salt!

Postad 25 November 2009 - 16:21

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
M3 har vi (tyvärr) på jobbet klart kass blaska, deras tester ger jag inte mycket för.
Verkar mer som någon (anställd) poppar lite popcorn och kollar på någon rulle och fotar lite.
Något mer djupgånde test verkar det inte vara tal om, input lag osv har dom aldrig ens testat eller skrivit ett ord om vad jag vet.
Tycker att Hemmabio håller bättre stil, fast den som är no1 är i mitt tycke "hdtvtest"

Postad 25 November 2009 - 16:38

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Fast någon super svärta har ju inte sharpen direkt, tycker att den är något dyr för det man får :blink:
Får man tag i ett bra ex så är många andra mer prisvärda bättre svärta, färger, sacling osv

Svärtan är totalt avgörande för bildens detaljrikedom och dynamik i mörka scener.

Ljusstyrka
Mäts i enheten candela/kvm, ju mer ljus som förekommer på en yta, desto högre värde.

Sharp
Black level 0.7 cd/m2
Inputlag game mode ca 30ms

Panasonic v10
Black level Out of the box: 0.03 cd/m2; Calibrated: 0.04 cd/m2
Input lag On par with our resident Samsung F96

Sony W5500
Black level Excellent (0.05 cd/m2 calibrated)
Input lag 17-33ms in [Game Mode]; 40ms over VGA; 50ms otherwise

Samsung B7070
Black level 0.01 cd/m2 when auto-dimmed
Input lag (rel. to Samsung F96) 22ms in [Game Mode] or over VGA; 85ms otherwise

Pioneer Kuro
As the black-level luminance of the Pioneer PDP-LX5090 Kuro plasma was too dark to be accurately measured by our current test instrument, we got our hands on a calibrated Macam L203 Photometer (capable of resolving down to 0.0001 cd/m2) to perform the task.

Black level Deepest we've measured so far (0.0031 cd/m2)
nput lag (rel. to Samsung F96)
On par if [Game Control Pref] engaged, or in [PC] mode

Redigerat av hakan_lars, 25 November 2009 - 16:41.

Postad 25 November 2009 - 17:03

PlasmaNoob
  • PlasmaNoob
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på Sharp LC-46LE700S & Sharp LC-LU46700S, har även sett att det finns en som heter Sharp LC-LU700E ? Är inte dessa likadana apparater ??? Dom kostar ju lika mycket nästan ???

/MVH

Postad 25 November 2009 - 18:01

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

M3 har vi (tyvärr) på jobbet klart kass blaska, deras tester ger jag inte mycket för.
Verkar mer som någon (anställd) poppar lite popcorn och kollar på någon rulle och fotar lite.
Något mer djupgånde test verkar det inte vara tal om, input lag osv har dom aldrig ens testat eller skrivit ett ord om vad jag vet.
Tycker att Hemmabio håller bättre stil, fast den som är no1 är i mitt tycke "hdtvtest"

Exakt samma tankar som jag har då.

Postad 25 November 2009 - 18:06

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Fast någon super svärta har ju inte sharpen direkt, tycker att den är något dyr för det man får :blink:
Får man tag i ett bra ex så är många andra mer prisvärda bättre svärta, färger, sacling osv

Svärtan är totalt avgörande för bildens detaljrikedom och dynamik i mörka scener.

Ljusstyrka
Mäts i enheten candela/kvm, ju mer ljus som förekommer på en yta, desto högre värde.

Sharp
Black level 0.7 cd/m2
Inputlag game mode ca 30ms

Panasonic v10
Black level Out of the box: 0.03 cd/m2; Calibrated: 0.04 cd/m2
Input lag On par with our resident Samsung F96

Sony W5500
Black level Excellent (0.05 cd/m2 calibrated)
Input lag 17-33ms in [Game Mode]; 40ms over VGA; 50ms otherwise

Samsung B7070
Black level 0.01 cd/m2 when auto-dimmed
Input lag (rel. to Samsung F96) 22ms in [Game Mode] or over VGA; 85ms otherwise

Pioneer Kuro
As the black-level luminance of the Pioneer PDP-LX5090 Kuro plasma was too dark to be accurately measured by our current test instrument, we got our hands on a calibrated Macam L203 Photometer (capable of resolving down to 0.0001 cd/m2) to perform the task.

Black level Deepest we've measured so far (0.0031 cd/m2)
nput lag (rel. to Samsung F96)
On par if [Game Control Pref] engaged, or in [PC] mode

Du glömde Samsung B655 som är direkt konkurrent till W/V5500. :(
Ska enligt uppgift ligga på 0.04 cd/m2.
En B655 46a kostar dessutom bara strax över 13k.
Off-topic men ändå. :lol:

Redigerat av twebbas, 25 November 2009 - 18:10.

Postad 25 November 2009 - 20:20

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på Sharp LC-46LE700S & Sharp LC-LU46700S, har även sett att det finns en som heter Sharp LC-LU700E ? Är inte dessa likadana apparater ??? Dom kostar ju lika mycket nästan ???

Jag tror att den sista bokstaven betyder vilket land/region den är avsedd för. S = Sverige, E = Europe, UN = USA, RU = Russia - är mina gissningar.

Postad 25 November 2009 - 20:24

lundstrom.emil
  • lundstrom.emil
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

/MVH

LU varianten har en svart istället för en blå rand längs ned på kanten på tv:n.

Postad 25 November 2009 - 21:19

PlasmaNoob
  • PlasmaNoob
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

LU varianten har en svart istället för en blå rand längs ned på kanten på tv:n.

Ok cool. Har en LE700S och den är på öppet köp i 30 dgr. Ska lämna tillbaka den då en bekant till mig fixar ett bra pris på en LU700S och om det bara är det svarta som är skillnaden så är det t om bättre då helsvart är ännu snyggare enligt mig :blink:

Tack för svaret

/MVH

Postad 26 November 2009 - 08:06

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Nu finns också LE705. Skillnaden från LE700 är enligt vad jag sett i andra forum att LE705 har uppgraderats med CI+ och MPEG4 dekoder på DVB-C.

Postad 26 November 2009 - 08:39

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Du glömde Samsung B655 som är direkt konkurrent till W/V5500. :blink:
Ska enligt uppgift ligga på 0.04 cd/m2.
En B655 46a kostar dessutom bara strax över 13k.
Off-topic men ändå. :(

Personligen hade jag valt sammy om det inte vore för att jag spelar en hel del konsol, x-360/ps3
Deras bildbehandling som är väldigt effektiv till SD osv har tyvärr en baksida som kommer fram när Tv-spelet slås på.

The Samsung LE40B650's impressive video processing comes at a price unfortunately, and it's not good news for avid gamers. We measured the input lag on the LE40B650 to be around 84ms to 100ms slower than our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV (which had [Game Mode] enabled), which is almost as bad as the Philips 37PFL9632D (the worst in our database of reviewed HDTVs). Rock Band was basically unplayable unless we compensated for the input lag via the in-game calibration menu.

Har haft Sammy A656 som jag tyvärr lämnade tillbaka pga av att den var kass för konsol, i game mode låste den oxå alla settings ink en backligt på 10, vardagsrumet lyste ordenligt på kvällen ha ha....
Köpte en Sony W4500 som är riktigt bra att spela på, Sony är mer allround om man vill spela och ändå ha en bra bild på SD osv.

Redigerat av hakan_lars, 26 November 2009 - 08:40.

Postad 26 November 2009 - 08:48

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

Personligen hade jag valt sammy om det inte vore för att jag spelar en hel del konsol, x-360/ps3
Deras bildbehandling som är väldigt effektiv till SD osv har tyvärr en baksida som kommer fram när Tv-spelet slås på.

The Samsung LE40B650's impressive video processing comes at a price unfortunately, and it's not good news for avid gamers. We measured the input lag on the LE40B650 to be around 84ms to 100ms slower than our resident Samsung F96 LED-backlit LCD TV (which had [Game Mode] enabled), which is almost as bad as the Philips 37PFL9632D (the worst in our database of reviewed HDTVs). Rock Band was basically unplayable unless we compensated for the input lag via the in-game calibration menu.

Har haft Sammy A656 som jag tyvärr lämnade tillbaka pga av att den var kass för konsol, i game mode låste den oxå alla settings ink en backligt på 10, vardagsrumet lyste ordenligt på kvällen ha ha....
Köpte en Sony W4500 som är riktigt bra att spela på, Sony är mer allround om man vill spela och ändå ha en bra bild på SD osv.

Men:
"Fortunately, we could reduce the input lag on the Samsung LE40B650 to between 17ms and 34ms either by engaging [Game Mode] or using VGA connection (not a feasible option for the PS3, we know). While this amount of input lag is still higher than recent offerings from Sony and Sharp, whether or not you will be affected depends on your individual sensitivity, and the reflexes demanded by the particular game."

Och enligt ägare av denna tv så kan man även använda HDMI3 och döpa om den till PC, så ska det sista av lagget försvinna.

Sen kan man även justera inställningarna i game mode. Nåt som man då INTE kunde göra på A-serien.
Detta skriver hdtvtest.co.uk
"

Postad 26 November 2009 - 09:06

Unregistered091dcb13
  • Unregistered091dcb13
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Men:
"Fortunately, we could reduce the input lag on the Samsung LE40B650 to between 17ms and 34ms either by engaging [Game Mode] or using VGA connection (not a feasible option for the PS3, we know).

Fortfarande så skriver de ju inte vilken input lag som F96:an har, vilket väldigt många klagar på. En uträkning som gjordes lite tidigare i tråden tydde på att den skulle ha runt 40ms lag. Jag förstår verkligen inte varför de testar mot en CRT eller LCD utan lag (tex från en laptop) istället, resultaten skulle ju då bli mycket enklare att jämföra. Jag var förresten inne på ett Mediamarkt häromdagen och gjorde lite egna input lag-mätningar på några paneler. Ingen av de tre försäljarna som samlades runt mig hade tidigare ens hört talat om input lag (eller än mindre mätt upp det) - men de verkade iaf inse problemet när jag visade dem.

Redigerat av Unregistered091dcb13, 26 November 2009 - 09:07.

Postad 26 November 2009 - 10:14

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Fortfarande så skriver de ju inte vilken input lag som F96:an har, vilket väldigt många klagar på. En uträkning som gjordes lite tidigare i tråden tydde på att den skulle ha runt 40ms lag. Jag förstår verkligen inte varför de testar mot en CRT eller LCD utan lag (tex från en laptop) istället, resultaten skulle ju då bli mycket enklare att jämföra. Jag var förresten inne på ett Mediamarkt häromdagen och gjorde lite egna input lag-mätningar på några paneler. Ingen av de tre försäljarna som samlades runt mig hade tidigare ens hört talat om input lag (eller än mindre mätt upp det) - men de verkade iaf inse problemet när jag visade dem.

Hur visade du dem? hade du en dvd och en laptop med dig? :lol:

Postad 26 November 2009 - 10:19

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

Hur visade du dem? hade du en dvd och en laptop med dig? :lol:

Och framförallt: testade du le600 o le700 ??

Postad 26 November 2009 - 10:32

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
Eftersom flera har nu efterfrågat lite settings så tänkte jag posta mina här.
Detta är helt ointressant egentligen då varje video källa är annorlunda men här är det iaf

Källa:
Jag (amatör till 100%)
Asrock ION 330
HDMI
XBMC 9.11 beta1
Vdpau + studio color level conversion enabled
Material som testades, diverse 1080p rippar
Kalibrering med DVE

TV settings:
Mode: Movie
OPC: off
Backlight: -5
Contrast: +28
Brightness: +2
Colour: +3
Tint: 0
Sharpness: 0
CMS HUE: default (ej ändrat)
CMS SAT: Red ändrad till -3 (var tvungen vid color justering via dve för bästa kompromiss för blue/red
CMS Value: default (ej ändrat)
Colour temp: Mid-Low
100hz: ON
Film Mode: Advanced(Low)
Active Contrast: off
Gamma: default
DNR: Off

Dessa settings fungerar bra för mig alltså, via XBMC 24p 1080p/720p material.

Återigen, varje källa är "unik" så investera i en kalibrerings skiva åtminstone och ställ in saker och ting efter den utrustning som ni använder. Räcker inte att bara kalibrera TV'n settings om er video källa klipper signaler innan så pillande är inte uteslutet även på dvd spelaren, bluray eller vad det nu kan vara.

edit: glömde nästan (bifogad guide gjord av Thomas Ytterberg) som hjälper till att förstå saker och ting

Bifogad fil(er)

Redigerat av zsh, 26 November 2009 - 10:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.