Samsung PS50B551
613 svar till detta ämne
Postad 11 januari 2010 - 20:25
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Tror 0.06-0.07 är mer troligt. De som hade mätt upp till 0.09 verkar generellt mäta 0.03 högre än alla andra. De hade mätt LG:n 0.13 där de flesta har den på 0.10.
Det där med att fota tv med samma exponering gäller Forsyth om han hade svårt att jämföra svärtan. Vi som har denna tv har olika kameror.
Hassezilla, det går inte att luska ut mer. Du får köpa tv:n på Elgiganten och testa den om du är så tveksam eller så betalar du mer för en Panasonic och får bättre svärta.
Rank Svärta: Panasonic, Samsung, LG Billigast: Samsung, LG, Panasonic
Rank Svärta: Pioneer, Panasonic, Samsung, LG Prisvärdast: Samsung, Panasonic, LG Brorsan tyckte nog att de var rätt jämna med kanske en lite fördel till Samsungen. Kontrasten på Samsungen är det som gör den så prisvärd även om svärtan vid stora mängder mörkt _inte_ är den bästa jag sett. Glöm inte att alla mina tidigare plasmor jag ägt har varit Pannor (dock haft Samsung, LG m.fl hemma och återlämnats pga olika irritationsmoment såsom dålig svärta, surrande nätagg osv). Jag har en Nikon D80, men inget objektiv med lågt bländarvärde för mörka rum som skulle göra det hyffsat rättvist så att fotografera passar jag på iom att det finns 1000 olika saker att ta hänsyn till vid fotojämförelser.... Personligen skulle jag ha valt en Kuro om det inte vore för 1. Deras surrande nätagg och 2. TV:n står i sovrummet och där lägger jag inte ut 30k och jag har en Panasonic AE-4000, Grandview 128" och ett Miller & Kreisel 750 THX 7.1 system för bra bild och ljud i vardagsrummet.... Redigerat: Ordert _inte_ hade fallet bort vilket gav mitt inlägg en lite annan bild
Redigerat av Forsyth, 12 januari 2010 - 12:49.
Postad 11 januari 2010 - 20:43
Unregisteredfec72d49
-
Unregisteredfec72d49
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
Ajaj, det låter inte bra! Fan, nu blir jag villrådig.
Vill man sitta och stirra på en helsvart bild så är Kuro bättre, vill du köpa det bästa du kan för 10k är 551 ett busbra val. Absolut inget fel på svärtan med rätt inställningar. Kollar ni på filmen eller sitter ni och stirrar på kanterna?
Postad 11 januari 2010 - 21:03
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Sen kan man titta sig runt i värden. Vad är supersvart? Inte mycket. Även i ett mörklagt rum så har det mesta en nyans av svart/grått. Bara typ rymden när man är i rymden är jättesvart så man lägger kanske för stor vikt vid det svarta.
Är jättesvart naturligt.
Kan det vara möjligt att svärtan i 551 blir bättre efter ett gäng timmar eller är det så att man vänjer sig?
Är det någon som vet vad inställningarna film1 och film2 egentligen gör?
Har nu satt dynamisik kontrast till låg och svärtningsnivån till låg bara för att se vad som händer med blinkandet.
Redigerat av bo_man, 11 januari 2010 - 21:45.
Postad 11 januari 2010 - 22:02
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag kan verkligen inte se att bilden blinkar i ljusstyrka men har tidigt läst det i tråden. Utgå från inställningarna från denna tråd förutom ljus, konstrast och färger. Jag kör för övrigt med FW 2006. Trixade med htpc ett tag idag och hittade inställningen i MPC HC som gjorde min bild så mörk. Färgerna ser mycket bättre ut och nu kör jag oxå med HDMI black på LOW som det bör vara. Jag hade valt overlay mixer som output i spelaren för att min HTPC är slö men det innebär oxå att färgerna inte konverteras till RGB. Det skumma är att jag nu ser tearing när jag tittar på filmer med 24 fps i 60hz. Har även sämre bild om jag tittar nära via HTPC och vad det beror på vet jag inte. Kommer ändå köra en nyare dator som HTPC senare så jag orkar inte lägga så mycket energi på att trixa. De små gröna pixlarna jag pratat om är i stort sett obefintliga då jag kör via HTPC. Det finns väl alltid ett visst plasmabrus men det är inte längre något att snacka om tycker jag. Jag har bara kört 1920x1080 i 60hz från datorn. Vet inte om det beror på just 60hz men svärtan är mycket bättre än då jag körde via USB. Jag känner mig faktiskt nöjd nu. Forsyth:Ok, fast jag snackade inte om en korrekt bild utan bara samma inställningar. Skit samma om bilden blir lite mörkare eller ljusare. Man kommer iaf att se vilken som har djupast svärta på fotot under samma rumsljus dvs nedsläckt, fast detta är väl knappast intressant för dig eftersom du är nöjd :-)
Redigerat av Chippe, 11 januari 2010 - 22:08.
Postad 11 januari 2010 - 22:46
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Trixade med htpc ett tag idag och hittade inställningen i MPC HC som gjorde min bild så mörk. Färgerna ser mycket bättre ut och nu kör jag oxå med HDMI black på LOW som det bör vara. Jag hade valt overlay mixer som output i spelaren för att min HTPC är slö men det innebär oxå att färgerna inte konverteras till RGB. Det skumma är att jag nu ser tearing när jag tittar på filmer med 24 fps i 60hz. Har även sämre bild om jag tittar nära via HTPC och vad det beror på vet jag inte. Kommer ändå köra en nyare dator som HTPC senare så jag orkar inte lägga så mycket energi på att trixa.
De små gröna pixlarna jag pratat om är i stort sett obefintliga då jag kör via HTPC. Det finns väl alltid ett visst plasmabrus men det är inte längre något att snacka om tycker jag.
Jag har bara kört 1920x1080 i 60hz från datorn. Vet inte om det beror på just 60hz men svärtan är mycket bättre än då jag körde via USB. Jag känner mig faktiskt nöjd nu.
Konstigt att du ser tearing, kanske har med mediaspelaren att göra? Själv kör jag alltid med Zoom-player som alltid funkar klockrent! Hoppas att det inte är en bugg i tv:n som skapar tearingen, men då borde det ju inte ha funkat över USB. Att du upplever bättre svärta i 60hz bekräftar väl vad som påståtts tidigare i tråden, att tv:n har en bugg och uppvisar bättre svärta i detta läge? Testa gärna skicka 24hz på tv:n när du spelar upp en film och se om svärtan försämras, vore intressant. Har nu satt dynamisik kontrast till låg och svärtningsnivån till låg bara för att se vad som händer med blinkandet.
Intressant, återkom gärna med feedback angående detta! Om jag inte minns fel så hade killen tidigare i tråden som ändrat dynamisk kontrast tom satt den till "hög" vilket i princip hade eliminirat blinkandet, prova gärna detta också. Rank Svärta: Pioneer, Panasonic, Samsung, LG Prisvärdast: Samsung, Panasonic, LG
Brorsan tyckte nog att de var rätt jämna med kanske en lite fördel till Samsungen.
Kontrasten på Samsungen är det som gör den så prisvärd även om svärtan vid stora mängder mörkt är den bästa jag sett. Glöm inte att alla mina tidigare plasmor jag ägt har varit Pannor (dock haft Samsung, LG m.fl hemma och återlämnats pga olika irritationsmoment såsom dålig svärta, surrande nätagg osv).
Jag har en Nikon D80, men inget objektiv med lågt bländarvärde för mörka rum som skulle göra det hyffsat rättvist så att fotografera passar jag på iom att det finns 1000 olika saker att ta hänsyn till vid fotojämförelser....
Personligen skulle jag ha valt en Kuro om det inte vore för 1. Deras surrande nätagg och 2. TV:n står i sovrummet och där lägger jag inte ut 30k och jag har en Panasonic AE-4000, Grandview 128" och ett Miller & Kreisel 750 THX 7.1 system för bra bild och ljud i vardagsrummet....
Låter bra att du är nöjd med svärtan, även om det inte blir 100% rättvist så hade jämförelsebilder varit intressant! Hör du någon som helst buzzing från tv:n? Inget blinkande "flicker" på din tv heller?
Postad 11 januari 2010 - 23:55
Friskytten
-
Friskytten
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hittade denna gamla artikel från 2007 om ett gäng 50" plasmor... kanske intressant läsning för någon Hemmabiotidningen 2007-3
Postad 12 januari 2010 - 00:24
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Sådär, äntligen fick man tummen ur och beställde, blev B550, antar att den är lika förutom färgen. Någon som vet vilken CA modul som funkar bra till comhems utbud? Har hört att vissa inte fungerar alls.
Postad 12 januari 2010 - 00:46
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Konstigt att du ser tearing, kanske har med mediaspelaren att göra? Själv kör jag alltid med Zoom-player som alltid funkar klockrent! Hoppas att det inte är en bugg i tv:n som skapar tearingen, men då borde det ju inte ha funkat över USB.
Att du upplever bättre svärta i 60hz bekräftar väl vad som påståtts tidigare i tråden, att tv:n har en bugg och uppvisar bättre svärta i detta läge? Testa gärna skicka 24hz på tv:n när du spelar upp en film och se om svärtan försämras, vore intressant.
Tearing eller någon form av synkproblem såg jag vilket kan ha med spelaren och grafikkortet att göra. Kan ej minnas att jag såg detta när jag hade fel output. Något jag ska kika närmre på. UPDATE: Jag ser ingen tearing när jag kör den snabbare felaktiga "overlay mixer" som output så fenomenet beror nog på att min dator är för slö eftersom cpu:n ligger på gränsen eller 100% när jag kör 1080P. Jag måste installera powerstrip, reclock eller liknande för att kunna skicka ut annat än 60hz vilket jag inte orkar fixa eftersom jag kommer köra med nyare htpc snart. Får jag bara till så att det ser bra ut i 60hz kommer jag nog alltid köra så och kanske någon gång senare kommer jag fotografera samma bild i 50hz resp. 60hz för att bevisa och se skillnaden i svärta. B550 skall vara exakt likadan förutom färgen som du säger. Jag hoppas du blir nöjd och att du beställde från Dustin som oxå har pixelgaranti. Ge den lite tid, hitta inställningar och testa 60hz.
Redigerat av Chippe, 12 januari 2010 - 17:13.
Postad 12 januari 2010 - 02:09
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tearing eller någon form av synkproblem såg jag vilket kan ha med spelaren och grafikkortet att göra. Kan ej minnas att jag såg detta när jag hade fel output. Något jag ska kika närmre på.
Jag måste installera powerstrip, reclock eller liknande för att kunna skicka ut annat än 60hz vilket jag inte orkar fixa eftersom jag kommer köra med nyare htpc snart. Får jag bara till så att det ser bra ut i 60hz kommer jag nog alltid köra så och kanske någon gång senare kommer jag fotografera samma bild i 50hz resp. 60hz för att bevisa och se skillnaden i svärta.
B550 skall vara exakt likadan förutom färgen som du säger. Jag hoppas du blir nöjd och att du beställde från Dustin som oxå har pixelgaranti. Ge den lite tid, hitta inställningar och testa 60hz.
Nu kommer ju jag att ha möjligheten att skicka ut 24, 50 och 60hz på tv:n så jag lär nog rätt snart bli varse om den eventuella skillnaden, tv:n kommer att granskas av kritiska ögon.  Hoppas verkligen att det går att köra PAL DVD i 60hz om denna svärtebugg existerar! Hur gjorde du under inkörningen Chippe, körde du nerdragen kontrast osv för att förhindra inbränningar? Hoppas nu man slipper buzzing, flicker och allt det där som det snackats om, japp det blev Dustin, jäkligt bra att handla av. Som sagt, om någon kan tipsa om en CA-modul som funkar till comhem så är jag väldigt tacksam!
Redigerat av Hassezilla, 12 januari 2010 - 02:10.
Postad 12 januari 2010 - 08:34
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Tack för hembiolänken. Läste om ljusblinkandet och det känns skönt att jag verkar på rätt spår, att kontrasten påverkar fenomenet.
Deras rekomendation var att om som jag upptäckt att ljuset kan skifta väldigt när man stegar i brightness så ska man justera kontrasten och sen kolla brightness igen.
Verkar som att man måste hitta rätt balans mellan kontrast och ljus.
Efter snabba justeringen med dynamisk kontrast och svärta igår kunde jag inte se att det blinkade, fast det var bara en snabb titt på tv på kvällen. Krävs lite mer tittande för att konstatera att det är borta.
Var i alla fall rätt nöjd igår. Riktigt bra svärta fick jag till och i övrigt bra bild. Det som måste justeras är vitbalansen känner jag. Ibland kan ansikten få lite genomblödning av det vita.
Jag ska också försöka hitta blansen ljus-kontrast så jag kan stänga av de onödiga funktionerna.
Börjar hitta hem nu och för pengarna jag lagt på tv är jag riktigt nöjd.
Postad 12 januari 2010 - 12:40
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Nu kommer ju jag att ha möjligheten att skicka ut 24, 50 och 60hz på tv:n så jag lär nog rätt snart bli varse om den eventuella skillnaden, tv:n kommer att granskas av kritiska ögon. Hoppas verkligen att det går att köra PAL DVD i 60hz om denna svärtebugg existerar!
Hur gjorde du under inkörningen Chippe, körde du nerdragen kontrast osv för att förhindra inbränningar?
Hoppas nu man slipper buzzing, flicker och allt det där som det snackats om, japp det blev Dustin, jäkligt bra att handla av.
Som sagt, om någon kan tipsa om en CA-modul som funkar till comhem så är jag väldigt tacksam!
Jag kör väl in min tv fortfarande men sänkte kontrast och ljus till nära noll innan jag började pilla i menyerna. De flesta skärmar nog behöver värmas upp i 20 min innan man justerar färger men säkert även ett visst antal timmar inkörningstid. När jag slagit av allt onödigt ökade jag kontrast och ljust till ungefär hälften men nu efter ca 10-15 timmar kör jag med 90/52. Tror inte man får permanenta inbränningar även om man drar på från start men tillfälliga kommer du att se, speciellt om du är inne i menyer. Annars är det väl säkrast att alltid fylla ut skärmen helt de första timmarna med 16:9 material vilket jag har lite av. Ice Age och en och annan hdtv-program är allt jag har. Jag körde även break-in-bilderna som postats i tråden några timmar. Jag tror nästan alla har buzzing men vi är olika känsliga för detta. Finns även två typer av buzzing där den ena verkar vara bakplåten som ger ifrån sig ett resonansljud, vilket går att fixa. Hur som helst brukar jag avsluta med myrornas krig i någon minut för att tvätta bilden.
Postad 12 januari 2010 - 12:55
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Jag har precis flyttat så det är en del att stå i, men ska se om jag har en lucka på fredag kväll för lite fotograferande. Sovrummet är rätt ljust så jag ska se hur mkt jag kan mörklägga innan dess.
Snickrar hela kvällen ikväll, och har kundevents ons-tors så innan helgen är det kört tyvärr.
Kontenta av mina inlägg:
Är plånboken tunn: Köp denna 551.
Är plånboken tjock: Kolla in Pioneer Kuro och Panasonic 50V10-modellerna, men vänta helst ett par månader tills nya pannorna börjar trilla in som torde kombinera Kuro teknik med Panasonics mildare prissättning.
/Micke
Postad 12 januari 2010 - 19:14
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tack för hembiolänken. Läste om ljusblinkandet och det känns skönt att jag verkar på rätt spår, att kontrasten påverkar fenomenet. Deras rekomendation var att om som jag upptäckt att ljuset kan skifta väldigt när man stegar i brightness så ska man justera kontrasten och sen kolla brightness igen. Verkar som att man måste hitta rätt balans mellan kontrast och ljus.
Efter snabba justeringen med dynamisk kontrast och svärta igår kunde jag inte se att det blinkade, fast det var bara en snabb titt på tv på kvällen. Krävs lite mer tittande för att konstatera att det är borta.
Var i alla fall rätt nöjd igår. Riktigt bra svärta fick jag till och i övrigt bra bild. Det som måste justeras är vitbalansen känner jag. Ibland kan ansikten få lite genomblödning av det vita. Jag ska också försöka hitta blansen ljus-kontrast så jag kan stänga av de onödiga funktionerna.
Börjar hitta hem nu och för pengarna jag lagt på tv är jag riktigt nöjd.
Intressant! Hoppas du hittat lösningen på problemet så slipper man sitta och irritera sig på blinkandet! Dela gärna med dig av dina inställningar när du har justerat klart bilden! Är det någon som vet om man kan gå in i servicemenyn och se hur många timmar tv:n har gått? Vill på en gång kolla så jag inte fått en tv som gått i retur från någon annan kund.
Postad 12 januari 2010 - 19:25
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jag kör väl in min tv fortfarande men sänkte kontrast och ljus till nära noll innan jag började pilla i menyerna. De flesta skärmar nog behöver värmas upp i 20 min innan man justerar färger men säkert även ett visst antal timmar inkörningstid. När jag slagit av allt onödigt ökade jag kontrast och ljust till ungefär hälften men nu efter ca 10-15 timmar kör jag med 90/52. Tror inte man får permanenta inbränningar även om man drar på från start men tillfälliga kommer du att se, speciellt om du är inne i menyer. Annars är det väl säkrast att alltid fylla ut skärmen helt de första timmarna med 16:9 material vilket jag har lite av. Ice Age och en och annan hdtv-program är allt jag har. Jag körde även break-in-bilderna som postats i tråden några timmar.
Jag tror nästan alla har buzzing men vi är olika känsliga för detta. Finns även två typer av buzzing där den ena verkar vara bakplåten som ger ifrån sig ett resonansljud, vilket går att fixa. Hur som helst brukar jag avsluta med myrornas krig i någon minut för att tvätta bilden.
Okej så det är alltså konstrast och ljus som man ska nolla första tiden, skärpa också antar jag? Vad menar du med att "skärmar ska värmas upp innan man justerar", ska jag vänta ett tag innan jag ställer ner skärpa, ljus osv? Har du bara använt tv:n 10-15 timmar??  Resonansljudet, är det något du upplever?
Postad 12 januari 2010 - 20:17
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Okej så det är alltså konstrast och ljus som man ska nolla första tiden, skärpa också antar jag? Vad menar du med att "skärmar ska värmas upp innan man justerar", ska jag vänta ett tag innan jag ställer ner skärpa, ljus osv? Har du bara använt tv:n 10-15 timmar??
Resonansljudet, är det något du upplever?
Jag nollade bara för att jag behövde tid att gå igenom menyerna i några minuter men det behövs väl inte. Jag är bara extra försiktig. Direkt efter jag fifflat ställde jag upp kontrast och ljus på ca 50/50. Har även kört 75/47 men nu kör jag kalibrerat. Man kan se hur många timmar den gått i servicemenyn men exakt var vet jag inte. Tänk på att det är full ljusstyrka i servicemenyn. Du får knappast permanenta inbränningar ändå så shit the same. Bara att tvätta några minuter med inbyggda eller myrornas krig. Värmas upp... Den kunskapen kommer från crt datorskärmar och det kanske gäller plasma. Njae.. du kan ställa in tv:n hur du vill men rätt färger kanske inte visas förren tv:n varit igång ca 20 min. Kalibrera är annars något man måste göra igen efter en tid. Hehe..ja, jag har denna tv:n på ett annat ställe. Därför hinner jag bara kolla en sak hastigt för att sedan skriva på forumet och analysera :-) ..kanske har igång tv:n upp mot 20 timmar men det är inte mer än så. Jag har lite surr men vet inte exakt vad som surrar. Misstänker att det är någon komponent. Brorsan hör det knappt och mina päron hör det definitivt inte. Jag hör fortfarande 18000 Hz vilket de flesta gör upp till ca 24 år. Stör mig inte på det när jag kollar på film iaf men kan höra det vid tysta scener om jag lyssnar. Testa vad du kan höra :-) ..tryck på runda playknappen. OBS! Det är inte knastret du ska höra. http://www.freemosquitoringtones.org/
Redigerat av Chippe, 12 januari 2010 - 20:19.
Postad 12 januari 2010 - 22:23
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Jag nollade bara för att jag behövde tid att gå igenom menyerna i några minuter men det behövs väl inte. Jag är bara extra försiktig. Direkt efter jag fifflat ställde jag upp kontrast och ljus på ca 50/50. Har även kört 75/47 men nu kör jag kalibrerat.
Man kan se hur många timmar den gått i servicemenyn men exakt var vet jag inte. Tänk på att det är full ljusstyrka i servicemenyn. Du får knappast permanenta inbränningar ändå så shit the same. Bara att tvätta några minuter med inbyggda eller myrornas krig.
Värmas upp... Den kunskapen kommer från crt datorskärmar och det kanske gäller plasma. Njae.. du kan ställa in tv:n hur du vill men rätt färger kanske inte visas förren tv:n varit igång ca 20 min. Kalibrera är annars något man måste göra igen efter en tid.
Hehe..ja, jag har denna tv:n på ett annat ställe. Därför hinner jag bara kolla en sak hastigt för att sedan skriva på forumet och analysera :-) ..kanske har igång tv:n upp mot 20 timmar men det är inte mer än så.
Jag har lite surr men vet inte exakt vad som surrar. Misstänker att det är någon komponent. Brorsan hör det knappt och mina päron hör det definitivt inte. Jag hör fortfarande 18000 Hz vilket de flesta gör upp till ca 24 år. Stör mig inte på det när jag kollar på film iaf men kan höra det vid tysta scener om jag lyssnar.
Testa vad du kan höra :-) ..tryck på runda playknappen. OBS! Det är inte knastret du ska höra. http://www.freemosquitoringtones.org/
Okej tack för bra info, ställer ner ljus/kontrast och kör så några dagar. Såg att du skrev att du kört break-in bilderna, hur hade du kontrast och ljus ställt då? Såg att killen som postat länken skrev "jag kör med full kontrast och pixelshift avstängt för bästa resultat", vågar man ha kontrasten så hög? Sen en sak till, kan man ställa in i tv:n så att varje bild visas under en specifik tidsperiod och att man loopar igenom bilderna? Antar att man inte får med en USB-sticka med tv:n så då får man ut och shoppa.
Redigerat av Hassezilla, 12 januari 2010 - 22:24.
Postad 13 januari 2010 - 00:19
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Tror jag har gjort minst 1/3 av alla mina inlägg här i tråden på några månader sedan 2003. Måste sluta skriva i tråden innan jag får en psykos.
Ok, här kommer nog mitt sista inlägg i tråden :-)
Jag har kört break-in-bilderna då och då med olika inställningar men har dragit på lite. 100% vet jag inte men iaf ca 90/52 om jag minns rätt där jag hamnar kalibrerat. Misstänker att pixelshift inte påverkar eftersom hela bilden är täckande av samma färg. som Friskytten säger tror jag inte man behöver köra break-in.
Kör med lite lägre inställningar om det känns bättre och öka när du har mer förtroende för tv:n. Nedsläckt tycker jag man kan dra ned kontrast och ljus ganska lågt utan att det ser illa ut. Bara att pröva dig fram för jag tvivlar på att du får permanenta inbränningar såvida du inte lämnar en statisk bild på i flera timmar. Tror du ändå kommer bli lite nojig av de tillfälliga i början men de försvinner.
Lycka till!
Postad 13 januari 2010 - 00:53
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tror jag har gjort minst 1/3 av alla mina inlägg här i tråden på några månader sedan 2003. Måste sluta skriva i tråden innan jag får en psykos.
Ok, här kommer nog mitt sista inlägg i tråden :-)
Jag har kört break-in-bilderna då och då med olika inställningar men har dragit på lite. 100% vet jag inte men iaf ca 90/52 om jag minns rätt där jag hamnar kalibrerat. Misstänker att pixelshift inte påverkar eftersom hela bilden är täckande av samma färg. som Friskytten säger tror jag inte man behöver köra break-in.
Kör med lite lägre inställningar om det känns bättre och öka när du har mer förtroende för tv:n. Nedsläckt tycker jag man kan dra ned kontrast och ljus ganska lågt utan att det ser illa ut. Bara att pröva dig fram för jag tvivlar på att du får permanenta inbränningar såvida du inte lämnar en statisk bild på i flera timmar. Tror du ändå kommer bli lite nojig av de tillfälliga i början men de försvinner.
Lycka till!
Haha, ta en paus från tråden ett par dagar men sluta inte posta, du är en guldgruva av bra råd. Nice, tack för hjälpen!
Postad 13 januari 2010 - 13:23
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Nu har jag fått hem min tv och undrar över en sak, brukar det inte sitta ett stort klistermärke uppe i vänstra hörnet som följer ramen? Är orolig för att tv:n har gått i retur från någon annan köpare! Hur såg det ut på era apparater?
Postar en exempelbild som lagts upp tidigare i denna tråd för att visa vilket klistermärke jag menar:
Postad 13 januari 2010 - 13:36
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Det fanns inte på min, men den var inplastad i klisterplast runt alla kanter i övrigt.
/Micke
Postad 13 januari 2010 - 14:07
joli01
-
joli01
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag är ute efter en 46- eller 50-tummare till vårt vardagsrum och har fastnat för Samsung PS50B555 (eller 551) och LG 50PS8000, mycket beroende på dessa apparaters pris i förhållande till storlek och prestanda. När det gäller B555 så har jag emellertid några funderingar som någon läsare av denna tråd kanske kan hjälpa till att svara på (synd att Chippe precis lämnat tråden  ). Avforums skriver så här om B560, som jag antar är samma TV men med mindre skillnader: " 24p input was handled correctly, without any goofy video processing (there is a "Cinema Smooth" option tucked away in the "Film Mode" menu, but it's quite subtle), so no extra judder was added to the show in the process. There was also very little PWM noise visible up close, which is always nice.
Unfortunately, the above is only true of 24p and 60i/60p input, such as what you'd get out of most Blu-ray Discs and US DVDs. European 50hz video revealed some truly nasty video processing flaws which manifested themselves as a "tearing screen" effect near the bottom of the image, and a strange phenomenon where white areas in the image appeared to get cut into blocks and corrupted. Interestingly, this also affected the TV's on screen menus, indicating a panel driver issue rather than a video processing fault. I tried absolutely everything to avoid this happening, but there is no way to get rid of it. The problem is largely confined to 1080p/50hz and 1080i/50hz feeds (this means that movies from an HD satellite or cable decoder will be affected)." HemmaBio skriver så här om B555: " Här har vi också den enklare B555-modellens svagaste sida - det är inte något vidare flyt i rörelser när vi ser på Blu-ray. 60 Hz från amerikanska filmer är riktigt jobbigt att se på. Lyckligtvis fungerar 50 Hz från svenska DVD:er med ett normalt bildflyt och bildkaraktär. Detta behöver inte vara en begränsing för just dig, men har du just Blu-ray och amerikanska region1-filmer i åtanke så bör du välja en bättre Samsungmodell och ur den synvinkeln är B855 en klar bättre modell på alla sätt och vis.." Detta låter som samma problem som Avforums skrev om, fast "tvärtom", alltså problem med 60Hz men inte med 50Hz. Någon som vet vad Avforums och HemmaBio menar och/eller har erfarenhet av detta på sin B550/551/555/556/560? Tack på förhand. Länk till Avforums-artikeln: http://www.avforums....DTV-Review.html
Redigerat av joli01, 13 januari 2010 - 15:40.
Postad 13 januari 2010 - 17:13
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Det fanns inte på min, men den var inplastad i klisterplast runt alla kanter i övrigt.
/Micke
Jag hade bara skyddsplast på nedersta delen av ramen samt en liten bit som täckte touchpanelen vilket verkar skumt. En annan sak jag har noterat. Har inte haft möjlighet att starta tv:n än men har noterat att panelen på tv:n har en lilafärgad ton vid påliggande ljus när den är avstängd, speciellt om man kollar på den från sidan eller snett uppifrån, är era paneler också så?
Postad 14 januari 2010 - 18:39
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Någon som vet hur man kommer in i servicemenyn på PS50B550/551? Ska man sedan trycka något speciellt även när man sedan går ur menyn?
Postad 14 januari 2010 - 20:45
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Jag hade bara skyddsplast på nedersta delen av ramen samt en liten bit som täckte touchpanelen vilket verkar skumt.
En annan sak jag har noterat. Har inte haft möjlighet att starta tv:n än men har noterat att panelen på tv:n har en lilafärgad ton vid påliggande ljus när den är avstängd, speciellt om man kollar på den från sidan eller snett uppifrån, är era paneler också så?
Jag hade inte heller några klistermärken men alla fyra sidor samt foten var inplastade.
Postad 14 januari 2010 - 21:00
Friskytten
-
Friskytten
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det var inga sådana där flashiga klistermärken på min 551T3P heller. Endast klisterplast runt ramen. Någon som vet hur man kommer in i servicemenyn på PS50B550/551? Ska man sedan trycka något speciellt även när man sedan går ur menyn?
Ledtråd till hur du kommer in: Nov 28 2009, 22:43
Postad 14 januari 2010 - 21:06
tyrgash
-
tyrgash
-
Rookie
-
1 inlägg
Ser att många undrar än så.
Samsung PS50B551 ska köras i 60Hz, alla annan vetical synk (Hz) och svärtan blir lite gråaktig. Är grym i 60Hz dock.
Redigerat av tyrgash, 14 januari 2010 - 21:08.
Postad 14 januari 2010 - 22:08
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Ser att många undrar än så.
Samsung PS50B551 ska köras i 60Hz, alla annan vetical synk (Hz) och svärtan blir lite gråaktig. Är grym i 60Hz dock.
Inte vid tvn så hur gör jag denna inställning då PAL sänder i 50Hz när jag kommer hem?
Postad 15 januari 2010 - 12:05
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Det var inga sådana där flashiga klistermärken på min 551T3P heller. Endast klisterplast runt ramen.
Ledtråd till hur du kommer in: Nov 28 2009, 22:43 
Har kommit in i menyn men jag hittar inget timantal, har du nån koll hur man hittar det? Någon annan som vet? Fasen nu finns B650 till samma pris som jag köpte min 550 för, men egentligen är det ju ingen idé att returnera 550´n och byta upp sig då man ändå kommer åt Cinema smooth och USB-playback via servicemenyn. Sen så har ju B650 tearingproblemet som det snackats om vilket B550 är befriad från. Tänker mest högt och försöker övertyga mig själv att B550 är bättre.
Postad 16 januari 2010 - 11:21
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Någon som vet vad de olika inställningarna för vitbalansen står för och hur man lättast får kalibrerar vitbalansen rätt?
Postad 17 januari 2010 - 01:01
Friskytten
-
Friskytten
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har kommit in i menyn men jag hittar inget timantal, har du nån koll hur man hittar det? Någon annan som vet?
Är det denna? Serivemenyn: Control -> Sub Option -> PANEL DISPLAY TIME
Postad 18 januari 2010 - 12:16
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Nu har jag varit inne i servicemenyn och kollat antalet timmar, 62 h har den varit igång på 4,5 dagar, jag har max haft på den 45 timmar så den kan mycket väl vara ett returex.
Vette fan om man ska returnera tv:n, finns vissa småsaker jag stör mig på:
- Buzzing, hör ett svagt surr, vet inte om det är mer eller mindre än andra plasmor. Hur väl hörs ert surr?
- Svärtan, mycket bra i 60 hz, ej tillfredsställande i 50hz, funderar om man skulle kunna köra comhem via en htpc eller liknande och på så sätt tvinga ut 60hz på tv:n och därigenom komma åt den bättre svärtan.
- "Flickering", tv:n blinkar till och från i vissa källor, syns dock ej när jag kör tv:n via PC.
- Temporära inbränningar, nu är ju tv:n i princip helt ny och ej inkörd, kanske blir bättre med tiden.
Annars nöjd, mkv-filer ser skitbra ut, svärtan är riktigt bra i 60hz, bättre än väntat. Har ej testat digital comhem än men analog ser ju skit ut precis som väntat, även dvd uppspelat med pc:n som mediaspelare ser ganska illa ut.
Fattar inte den där ###### 50hz buggen med blinkandet och sämre svärta, kan det vara för att det är en gråimport och därigenom isolerat till dessa apparater, dvs kanske modellen som är anpassad för svenska marknaden är befriad från detta.
Postad 18 januari 2010 - 12:45
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Oj, jag råkade hitta hit igen..
Trist det där med sämre svärta i 50hz och att det blinkar. Jag kommer bara köra 60hz via htpc och tittar nästan aldrig på tv men vill ändå försöka se om det blinkar. Bör jag göra det via analogt Comhem?
Har du dragit slutsatsen att blinkandet bara sker i 50hz?
Jag är oxå nöjd med svärtan i 60hz men har ej sett skillnaden mot 50hz om det nu inte är 50hz i interna mediaspelaren.
Jag tror inte det har med gråimport att göra då vi kör samma system i Europa men Samsung borde fixa detta skit vilket de troligtvis inte gör.
Lämna tillbaka den medan du kan om du inte är så nöjd som du vill vara. Jag är inte heller helt nöjd men tycker ändå den duger bra för detta pris. 1080P ser som sagt skitbra ut, värre kanske det är om man tittar mycket på tv och man måste kanske punga ut ett antal tusen mer för det om man skall ha en plasma. B650 är lider tyvärr även den av sämre svärta i 50hz.
Postad 18 januari 2010 - 13:48
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Oj, jag råkade hitta hit igen..
Trist det där med sämre svärta i 50hz och att det blinkar. Jag kommer bara köra 60hz via htpc och tittar nästan aldrig på tv men vill ändå försöka se om det blinkar. Bör jag göra det via analogt Comhem? Har du dragit slutsatsen att blinkandet bara sker i 50hz?
Jag är oxå nöjd med svärtan i 60hz men har ej sett skillnaden mot 50hz om det nu inte är 50hz i interna mediaspelaren.
Jag tror inte det har med gråimport att göra då vi kör samma system i Europa men Samsung borde fixa detta skit vilket de troligtvis inte gör.
Lämna tillbaka den medan du kan om du inte är så nöjd som du vill vara. Jag är inte heller helt nöjd men tycker ändå den duger bra för detta pris. 1080P ser som sagt skitbra ut, värre kanske det är om man tittar mycket på tv och man måste kanske punga ut ett antal tusen mer för det om man skall ha en plasma. B650 är lider tyvärr även den av sämre svärta i 50hz.
Så jäkla ljust i rummet nu så det är svårt att avgöra, det kan lika väl vara så att hdmi eliminerar blinkandet och bidrar till den bättre svärtan. Ska testa så snart mörkret lagt sig. När jag såg blinkandet som tydligast var när jag körde en dvd på min gamla xbox över scart, jag satte då dynamic contrast till "high" och black tone till "darkest". Bilden blir mycket mörkare, och i mina ögon bättre, med dessa features påställda. när bilden blinkar verkar den växla den mellan det mörkare läget(med features påställda) och ett ljusare läge(motsvaras av avställda features). Det är som att den dynamiska kontrasten slår av/på och ändrar black tone samtidigt. Detta syns dock inte via pc över hdmi som sagt. Visst skulle jag kunna lämna igen den, jag är verkligen tudelad just nu. Men jag behöver en tv, och som det ser ut nu finns det inga andra alternativ än denna. Håller med dig, nu har jag inte kört mer än 720p, men det ser SJUKT bra ut måste jag säga, vansinnigt bra kontrast med dynamic contrast på "high" och black tone till "darkest". Darkest kanske gör att jag förlorar en gnutta shadow detail men det skiter jag i. Ser du stor skillnad i detalj mellan 720p och 1080p? Hör du någon buzzing whatsoever?
Postad 18 januari 2010 - 15:02
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
ok, blinkadet uppstår väl då pga dynamisk kontrast.
Det är knappt ingen skillnad mellan 720p och 1080p på en 50-tummare när det gäller film. Mycket beror nog på filen/filmen.
Buzzing hör jag tyvärr fast jag är känslig mot sådant ljud, andra som lyssnat på min tv hör det inte från soffan men ju yngre man är desto känsligare är man om man fortfarande har bra hörsel. Jag hör även vattenelementen när det är helt tyst men tv:n låter mer. Stör mig inte så mycket på det men man hade föredragit en helt tyst.
Redigerat av Chippe, 18 januari 2010 - 15:03.
Postad 18 januari 2010 - 15:10
Dr Tinnitus
-
Dr Tinnitus
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag kör Comhem HD-mottagare via HDMI till min PS50B55x.
Jag kan uppleva dessa "pulsningar" i svärtan ibland, som om den håller på och jobbar med svartnivån/ljuset och inte riktigt hinner med. Men det är sällan det sker, och bara i scener som till största delen är mörka.
Jag har ett litet buzz-ljud, men det hörs i princip bara om man vill höra det och då vid tysta scener. Vid normal ljudnivå så brukar man inte lägga märke till det.
Jag tycker de däringa funktionerna för Dynamisk kontrast och Blacktone m.m. är nåt man i princip kan strunta i. Därför att de kan ge en initial lockelse för bilden kan se riktig smaskig ut, och om man sen slå av dessa funktioner eller sätter dem på "normalläge" så tycker man bilden kan se blek och tråkig ut. Men det är oftast en illusion, för om man ställt in bilden ordentligt, så att det blir naturligt, och sen vant sig vid detta så kommer det att se ruskigt överdrivet och knalligt ut med Dynamisk kontrast och annat. Vi har helt enkelt för lätt att lura oss själva med "kaka på kaka" så vi tycker att det ser bra och naturligt ut fast det egentligen är som när en tolvårssnärta sminkar sig......
Jag kör inställningarna från sidan 10, tror jag det var, vilket fungerar riktigt bra för mig i alla fall.
Dr Tinnitus
Postad 18 januari 2010 - 15:19
joli01
-
joli01
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fasen nu finns B650 till samma pris som jag köpte min 550 för, men egentligen är det ju ingen idé att returnera 550´n och byta upp sig då man ändå kommer åt Cinema smooth och USB-playback via servicemenyn. Sen så har ju B650 tearingproblemet som det snackats om vilket B550 är befriad från. Tänker mest högt och försöker övertyga mig själv att B550 är bättre.
Tearingproblemet du nämner,verkar ju vara det som Avforums skriver om i sin review av B560 och B650, vilket jag tog upp i mitt förra inlägg: https://www.minhembi...s...&p=2742369). Men vad är det HemmaBio snackar om i sitt test av B555:an: "Här har vi också den enklare B555-modellens svagaste sida - det är inte något vidare flyt i rörelser när vi ser på Blu-ray. 60 Hz från amerikanska filmer är riktigt jobbigt att se på. Lyckligtvis fungerar 50 Hz från svenska DVD:er med ett normalt bildflyt och bildkaraktär. Detta behöver inte vara en begränsing för just dig, men har du just Blu-ray och amerikanska region1-filmer i åtanke så bör du välja en bättre Samsungmodell och ur den synvinkeln är B855 en klar bättre modell på alla sätt och vis.." Någon som vet? Jag är ute efter en 50-tummare till vardagsrummet där vi sitter mellan 2,5 och 3,5 meter från TV:n och mest tittar på vanlig TV (Boxer). Jag har tidigare siktat in mig på LG50PS8000 eller Samsung PS50B555, men nu säljer ju NetOnNet och DustinHome B650:an (gråimporterad B655) för samma peng som B555:an. Men det är banne mig inte lätt att hitta rätt TV! Det är alltid något "fel": PS8000 är hyllad av vissa recensenter men har sämre svärta än konkurrenterna samt problem med tillfälliga inbränningar och får sämre betyg från vissa andra recensenter som tycker att TVn är bra men att bildkvalitén är snäppet under konkurrenterna från Panasonic och Samsung. B550-650, som enligt vissa, har bättre svärta och vassare bild totalt sett, har istället problem med "Buzzing", tearing, blinkningar och sämre svärta vid 50Hz...plus samma problem med tillfälliga inbränningar som LG, fast möjligen i mindre utsträckning? Suck! Idag har jag en Panasonic TH-42PZ86 som är jättebra (bra svärta, ingen "Buzzing", inga inbränningar, bra ljud) men den ska in i sovrummet och vi vill gärna ha lite större när vi ändå skaffar nytt. Panasonics 50-tummare är dock lite för dyra och har lite andra småproblem, enligt experterna... och så är de inte så snygga som LG/Samsung. SammanfattningFråga1: Vad snackar HemmaBio om (läs ovan)? Fråga2: LG50PS8000 för 11 750 kr, Samsung PS50B555 för 10 400 kr eller Samsung PS50B650 för 10 279 kr, samtliga priser inkl. frakt - vad tycker ni?
Postad 18 januari 2010 - 15:32
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
ok, blinkadet uppstår väl då pga dynamisk kontrast.
Det är knappt ingen skillnad mellan 720p och 1080p på en 50-tummare när det gäller film. Mycket beror nog på filen/filmen. Buzzing hör jag tyvärr fast jag är känslig mot sådant ljud, andra som lyssnat på min tv hör det inte från soffan men ju yngre man är desto känsligare är man om man fortfarande har bra hörsel. Jag hör även vattenelementen när det är helt tyst men tv:n låter mer. Stör mig inte så mycket på det men man hade föredragit en helt tyst.
Visst gör det antagligen det, men det är ju skumt att det inte märks i 60hz. Bo_man - visst såg du också detta blinkande, kom du tillrätta med det? Okej då har jag antagligen inget fel på min, får väl acceptera det lilla surr som hörs. Är det nån här som kör PS3 till sin tv? Skulle vara intressant att veta om den är bättre på att skala upp DVD än vad den inbyggda scalern i TV:n kan prestera. Funderar på en PS3, mycket pga att den ska vara bra på att skala upp. Chippe, visst ändrade du modell på din till b650 för att få igång USB-funktionen eller minns jag fel? Går man bara in under "model" och ändrar beteckningen? Kan man ändra tillbaka till B550 efteråt om man vill?
Redigerat av Hassezilla, 18 januari 2010 - 15:40.
Postad 18 januari 2010 - 16:21
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Jag har inte kommit tillrätta med det än. Kämpar på. Det enda som hjälpt hitills är att inte köra i filmläget. Kan vara att det blinkar något då med men i så fall är det ytterst lite. I filmläge blinkar det men jag har inte orkat kämpa med kontrast/brightness-inställningarna.
Jag ska testa med inställningarna på sid 10 och se om det funkar (men tycker att brightness är lite väl mycket
uppskruvat).
Jag har beställt HD-tv och comhems nya box och ska göra nya inställningar när den kommit.
Postad 18 januari 2010 - 17:52
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Tearingproblemet du nämner,verkar ju vara det som Avforums skriver om i sin review av B560 och B650, vilket jag tog upp i mitt förra inlägg: https://www.minhembi...s...&p=2742369).
Men vad är det HemmaBio snackar om i sitt test av B555:an:
"Här har vi också den enklare B555-modellens svagaste sida - det är inte något vidare flyt i rörelser när vi ser på Blu-ray. 60 Hz från amerikanska filmer är riktigt jobbigt att se på. Lyckligtvis fungerar 50 Hz från svenska DVD:er med ett normalt bildflyt och bildkaraktär. Detta behöver inte vara en begränsing för just dig, men har du just Blu-ray och amerikanska region1-filmer i åtanke så bör du välja en bättre Samsungmodell och ur den synvinkeln är B855 en klar bättre modell på alla sätt och vis.."
Någon som vet?
Jag är ute efter en 50-tummare till vardagsrummet där vi sitter mellan 2,5 och 3,5 meter från TV:n och mest tittar på vanlig TV (Boxer). Jag har tidigare siktat in mig på LG50PS8000 eller Samsung PS50B555, men nu säljer ju NetOnNet och DustinHome B650:an (gråimporterad B655) för samma peng som B555:an.
Men det är banne mig inte lätt att hitta rätt TV! Det är alltid något "fel": PS8000 är hyllad av vissa recensenter men har sämre svärta än konkurrenterna samt problem med tillfälliga inbränningar och får sämre betyg från vissa andra recensenter som tycker att TVn är bra men att bildkvalitén är snäppet under konkurrenterna från Panasonic och Samsung. B550-650, som enligt vissa, har bättre svärta och vassare bild totalt sett, har istället problem med "Buzzing", tearing, blinkningar och sämre svärta vid 50Hz...plus samma problem med tillfälliga inbränningar som LG, fast möjligen i mindre utsträckning?
Suck!
Idag har jag en Panasonic TH-42PZ86 som är jättebra (bra svärta, ingen "Buzzing", inga inbränningar, bra ljud) men den ska in i sovrummet och vi vill gärna ha lite större när vi ändå skaffar nytt. Panasonics 50-tummare är dock lite för dyra och har lite andra småproblem, enligt experterna... och så är de inte så snygga som LG/Samsung.
Sammanfattning Fråga1: Vad snackar HemmaBio om (läs ovan)? Fråga2: LG50PS8000 för 11 750 kr, Samsung PS50B555 för 10 400 kr eller Samsung PS50B650 för 10 279 kr, samtliga priser inkl. frakt - vad tycker ni?
Tearingproblemet som finns på vissa modeller är B550 och B551 befriade från, en kille på Avforums hade kört en testfilm och bekräftat att det inte syntes på dessa modeller. Samma testfilm visade tearing på B560 och B650, jag har själv sett denna tearing på en tv som stod uppställd hos Expert, vid panoreringar sprack objekt upp i fraktaler. Tydligen är det "Crystal FHD engine", som finns i de dyrare plasmorna, som producerar tearingen. Jag har iaf ingen tearing på min B550. Svar1: Jag ser ingen skillnad i bildflyt mellan 50- och 60hz, så vad dom snackar om vet jag inte. Svar2:: Jag skulle inte valt PS8000 pga dålig svärta, visst B550/551 har sämre svärta i 50- än 60hz men den piskar ändå LG:n redan i 50hz. B55X är nog det bästa valet då den inte lider av tearing samtidigt som det går att få alla features som B650 har genom att pilla i servicemenyn.
Redigerat av Hassezilla, 18 januari 2010 - 17:53.
Postad 18 januari 2010 - 20:45
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Visst gör det antagligen det, men det är ju skumt att det inte märks i 60hz.
-Ja Chippe, visst ändrade du modell på din till b650 för att få igång USB-funktionen eller minns jag fel? Går man bara in under "model" och ändrar beteckningen? Kan man ändra tillbaka till B550 efteråt om man vill?
Det verkar som att det räcker att ändra till B650 men jag hittade guide med andra inställningar fast till lcd-varianten vilket kanske inte behövs så testa först att bara ändra modell. Märkte att Wiselink (se nedan) blev valt automatiskt när man valde B650 förutom det där med HIGH DEVI om jag minns rätt. Ja, det är bara att ändra tillbaka till B550, något jag skulle göra vid uppgradering av FW. Svärtan är sämre via inbyggda mediaspelaren. Ifall att det inte funkar: 1 - Enter the Service Menu (when in standby press press info, menu, mute then standby) 2 - Enter 'Control' option 3 - Enter 'Sub Option' 4 - Turn on WISELINK MOVIE, WISELINK WRITE & HIGH DEVI 5 - Press Standby
Redigerat av Chippe, 18 januari 2010 - 21:08.
Postad 18 januari 2010 - 22:45
eJHermansson
-
eJHermansson
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har inte orkat lusläst genom alla 17 sidor, men finns det något sätt att få ut ljudet från tv bilden när man kör PiP. Tänkte man skulle kunna köra tvn och datorn samtidigt på skärmen och då få ut ljudet från tv bilden, man vill ju gärna höra av dom säger.
Det kanske är en omöjlighet med denna tv ?
Postad 19 januari 2010 - 13:00
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
-Ja
Det verkar som att det räcker att ändra till B650 men jag hittade guide med andra inställningar fast till lcd-varianten vilket kanske inte behövs så testa först att bara ändra modell. Märkte att Wiselink (se nedan) blev valt automatiskt när man valde B650 förutom det där med HIGH DEVI om jag minns rätt.
Ja, det är bara att ändra tillbaka till B550, något jag skulle göra vid uppgradering av FW. Svärtan är sämre via inbyggda mediaspelaren.
Ifall att det inte funkar: 1 - Enter the Service Menu (when in standby press press info, menu, mute then standby) 2 - Enter 'Control' option 3 - Enter 'Sub Option' 4 - Turn on WISELINK MOVIE, WISELINK WRITE & HIGH DEVI 5 - Press Standby
Ändrade till B650 i menyn men den verkar inte gilla min hårddisk, den säger att den bara är 400MB vilket är helt galet, däremot funkar min 528MB sticka ok. Ser som du säger att "HIGH DEVI" inte slogs över till "on" automatiskt, kanske beror på detta, vet inte hur mycket man vågar pilla.
Postad 19 januari 2010 - 13:55
Unregistered7f1cdc20
-
Unregistered7f1cdc20
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej !
Ni får ursäkt mig lite för att jag går offtopic kanske.
Köpte mig en PS50B530 från NetonNet förra veckan och upplever också detta med blinkande bild vid mörka partier.
Jag kör med extern digitalbox kopplad via scart och undrar nu vad ni som upplever problemet kör med för utrustning och bildingång?
Jag vet att scart inte är optimalt och skall prova med komponent när jag köpt mig en kabel.
Läste också i något engelsspråkigt forum (AVS?) om att någon blivit av med blinkningarna när han körde via komponentingången, någon som provat detta?
Funderar nu på att lämna tillbaka min TV pga det här blinkandet men är det något som skulle kunna åtgärdas med någon ny firmware från Samsung så kanske man skall lugna sig?
/zaKKi
Postad 19 januari 2010 - 13:58
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hej !
Ni får ursäkt mig lite för att jag går offtopic kanske.
Köpte mig en PS50B530 från NetonNet förra veckan och upplever också detta med blinkande bild vid mörka partier. Jag kör med extern digitalbox kopplad via scart och undrar nu vad ni som upplever problemet kör med för utrustning och bildingång? Jag vet att scart inte är optimalt och skall prova med komponent när jag köpt mig en kabel.
Läste också i något engelsspråkigt forum (AVS?) om att någon blivit av med blinkningarna när han körde via komponentingången, någon som provat detta?
Funderar nu på att lämna tillbaka min TV pga det här blinkandet men är det något som skulle kunna åtgärdas med någon ny firmware från Samsung så kanske man skall lugna sig?
/zaKKi
Testa att pilla med dynamiskt kontrast.
Postad 19 januari 2010 - 15:00
Unregistered7f1cdc20
-
Unregistered7f1cdc20
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej !
Kan ju säga att jag provat med alla bildlägen Standard,film och dynamisk med samma resultat.
Jag har inte utforskat det så himla länge men det blev så tydligt när jag och min sambo tittade på Wallander på Canal Plus i lördags.
När till och med hon nämner att det är något konstigt med bilden så är det inte bra.
Har även provat att kalibrerat med inställningarna på sida 10 som nämnts tidigare och det blir fin bild på BD.
Vet att jag har en 530 och inte 550 eller 551 men testade de inställningarna ändå.
Jag har inte sett fenomenet(blinkningar) än på BD men det beror nog mest på att jag bara tittat på en film än så länge.
Såg tidigare i tråden att någon(bo_man?) sa att han lyckats kalibrera bort en del av blinket, vilka inställningar har du för tillfället?
Edit: hittade på sid 14.
/zaKKi
Postad 19 januari 2010 - 16:46
joli01
-
joli01
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tearingproblemet som finns på vissa modeller är B550 och B551 befriade från, en kille på Avforums hade kört en testfilm och bekräftat att det inte syntes på dessa modeller. Samma testfilm visade tearing på B560 och B650, jag har själv sett denna tearing på en tv som stod uppställd hos Expert, vid panoreringar sprack objekt upp i fraktaler. Tydligen är det "Crystal FHD engine", som finns i de dyrare plasmorna, som producerar tearingen. Jag har iaf ingen tearing på min B550.
Först; tack för dina svar och råd - de uppskattas. När det gäller tearingproblemet; vet du om det förekommer på B555? Det verkar ju förekomma på B560, vilket jag trodde var en variant av samma TV som B550/551/555 fast med någon extra HDMI eller liknande, och alltså samma TV i övrigt. Enligt samsung.se så har inte B565 (B560 finns ej, men det gör inte 551 heller  ) Crystal FHD Engine som bildmotor utan DNI+, d.v.s. samma som B555. Är mer sugen på B555 för 10 440 kr från MediaMarkt än B551 för 9 369 kr från Komplett, båda priser inkl. frakt, då man ju får Samsungs "hämta/fixa i hemmet-service" med 555:an, men inte med 550/551. Har läst mer om B650 på olika forum och det verkar som att många har problem med "buzzing" på den. Någon skrev att den lät som en dammsugare! Låter ju helt otroligt och är antagligen en överdrift, men ändå: att Samsung har stora problem med detta på B650 och B850 är ju helt klart och ingen lösning verkar finnas heller, än så länge. Synd, för B650 verkar ju ha grymt bra bild och 9 990 spänn som den säljs för nu (förvisso gråimport) hade ju varit ett kap!
Postad 19 januari 2010 - 18:01
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Först; tack för dina svar och råd - de uppskattas. När det gäller tearingproblemet; vet du om det förekommer på B555? Det verkar ju förekomma på B560, vilket jag trodde var en variant av samma TV som B550/551/555 fast med någon extra HDMI eller liknande, och alltså samma TV i övrigt. Enligt samsung.se så har inte B565 (B560 finns ej, men det gör inte 551 heller ) Crystal FHD Engine som bildmotor utan DNI+, d.v.s. samma som B555.
Är mer sugen på B555 för 10 440 kr från MediaMarkt än B551 för 9 369 kr från Komplett, båda priser inkl. frakt, då man ju får Samsungs "hämta/fixa i hemmet-service" med 555:an, men inte med 550/551.
Har läst mer om B650 på olika forum och det verkar som att många har problem med "buzzing" på den. Någon skrev att den lät som en dammsugare! Låter ju helt otroligt och är antagligen en överdrift, men ändå: att Samsung har stora problem med detta på B650 och B850 är ju helt klart och ingen lösning verkar finnas heller, än så länge. Synd, för B650 verkar ju ha grymt bra bild och 9 990 spänn som den säljs för nu (förvisso gråimport) hade ju varit ett kap!
Killen på Avforums som kört testvideon och bekräftade att tearingen inte fanns hade en B550 eller 551 vilket motsvaras av B555 här i Sverige, så nej, den är antagligen fri från detta. Avforums recenserade B560 och B650 och det var där tearingproblemet uppdagades från första början. Tv:n jag såg var B565 och den led av tearing, detta syntes på en reklamfilm som kördes där en varningstriangel gled över skärmen från höger till vänster, högra delen av triangeln sprack upp i fraktaler. Det var snack och teorier om att det antingen var "Crystal engine" eller "100hz motion plus" som ej finns på B550/551/555. Eftersom tearing uppstår vid panoreringar så kan man ju misstänka att det är just "Motion plus" som spökar. Detta är ju dock bara spekulationer, det enda jag kan bekräfta är att jag inte har tearing på min B550. Mycket snack om att alla Samsung plasmor buzzar, även 5-serien. Min surrar lite, hörs på låg volym. Jag har dock betongväggar vilket jag tror förstärker ljudet.
Postad 19 januari 2010 - 19:17
Hassezilla
-
Hassezilla
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Hej !
Kan ju säga att jag provat med alla bildlägen Standard,film och dynamisk med samma resultat. Jag har inte utforskat det så himla länge men det blev så tydligt när jag och min sambo tittade på Wallander på Canal Plus i lördags. När till och med hon nämner att det är något konstigt med bilden så är det inte bra.
Har även provat att kalibrerat med inställningarna på sida 10 som nämnts tidigare och det blir fin bild på BD. Vet att jag har en 530 och inte 550 eller 551 men testade de inställningarna ändå. Jag har inte sett fenomenet(blinkningar) än på BD men det beror nog mest på att jag bara tittat på en film än så länge.
Såg tidigare i tråden att någon(bo_man?) sa att han lyckats kalibrera bort en del av blinket, vilka inställningar har du för tillfället? Edit: hittade på sid 14.
/zaKKi
Hittade en sekvens på en dvd som genererar blinkandet tydligt. Fipplade med filmläget, och kom fram till att blinkandet inte försvann, höjde jag dynamisk kontrast blev det mindre synligt. I standardläget syntes det inte alls, även utan dynamisk kontrast påställd.
Postad 19 januari 2010 - 19:20
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Hej !
Kan ju säga att jag provat med alla bildlägen Standard,film och dynamisk med samma resultat. Jag har inte utforskat det så himla länge men det blev så tydligt när jag och min sambo tittade på Wallander på Canal Plus i lördags. När till och med hon nämner att det är något konstigt med bilden så är det inte bra.
Har även provat att kalibrerat med inställningarna på sida 10 som nämnts tidigare och det blir fin bild på BD. Vet att jag har en 530 och inte 550 eller 551 men testade de inställningarna ändå. Jag har inte sett fenomenet(blinkningar) än på BD men det beror nog mest på att jag bara tittat på en film än så länge.
Såg tidigare i tråden att någon(bo_man?) sa att han lyckats kalibrera bort en del av blinket, vilka inställningar har du för tillfället? Edit: hittade på sid 14.
/zaKKi
Jag har inte lyckats kalibrera bort blinkningarna i filmläget. Däremot är jag inte riktigt säker men jag upplever det i alla fall inte lika tydligt i standardläge, kanske inte alls. Mina inställningar för dagen: Standard Celljus 4 Kontrast 88 Ljus 42 Skärpa 5 Färg 53 Färgområde Auto Färgton normal Brusreducering Auto. Allt annat är avstängt eller oförändrat från ursprunget (dvs 0?) Kör extern comhembox med scart.
Redigerat av bo_man, 20 januari 2010 - 09:20.
Postad 19 januari 2010 - 22:16
eJHermansson
-
eJHermansson
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har inte orkat lusläst genom alla 17 sidor, men finns det något sätt att få ut ljudet från tv bilden när man kör PiP. Tänkte man skulle kunna köra tvn och datorn samtidigt på skärmen och då få ut ljudet från tv bilden, man vill ju gärna höra av dom säger.
Det kanske är en omöjlighet med denna tv ?
Tänk om jag kunde leta själv innan jag frågar, fanns ju till och med att välja mellan vilken bild man ville ha ljudet från.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|