Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Eee Box EB1501

625 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 december 2010 - 22:57

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har en netgear WNR3500 och den funkar ok. Använder som sagt mest GBit portarna. Från Windows 7 så kopplar Eee boxen upp sig med 150 Mbit N uppkoppling men tvivlar som sagt på att det är i det spannet uppkopplingen verkligen är. Men som sagt så borde det helt klart vara bättre än G uppkoppling i alla fall. Såg ut att du körde Linux och kom in på lite trådar angående Linux och AR9285 som inte såg så lovande ut. Är tydligen flera som har problem. Framförallt att uppkopplingen klipps lite då och då och det känns ju inte så roligt om man ska streama film.
Anledningen var egentligen att jag såg att det fanns senare drivrutiner för Windows 7 också men hittade inget på Artehros sidor eller Asus och har inte någon lust att lägga in drivrutiner som laddas ner från i mitt tycke lite obskyra platser. AR9285 verkar annars vara vanligt i laptops och liknande så den används av en hel mängd av dator tillverkare. Så det borde ju finnas en chans att man kan hitta något hos någon annan mer pålitlig leverantör än asus. :wub:

Postad 05 december 2010 - 09:51

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
ahhhhh jag blir galen på detta "lagg" på play-kanalerna. Finns det nån lösning på detta?

Postad 05 december 2010 - 13:43

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

ahhhhh jag blir galen på detta "lagg" på play-kanalerna. Finns det nån lösning på detta?

Hej!

Jag gjorde ett litet snabbtest och använde Leilas program som test. Är väl inga snabba action scener där riktigt men kniven går ganska fort :).

I 1080P så laggade det väldig mycket och var helt oacceptabel att titta på. Gick jag ner till en upplösning på 720P så var det acceptabelt men med viss lagg vid snabba partier. Vid en 480P upplösning kunde jag inte längre se eller känna något lagg alls. Testade att stänga av och sätta på maskinvaruaccelerationen i Adobe Flash Player men märker ingen skillnad.

Hör av dig gärna genom att testa lite olika upplösningar. Är intressant om vi har samma referensfilm som jämförelese. Kan tänka mig att byta ut Leila mot något annat ;).

Blir intressant att se vad man kan göra. Antar att det är CPU, GPU och eventuellt drivrutiner och Flash som skulle göra skillnaden här.

Postad 05 december 2010 - 17:11

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej!

Jag gjorde ett litet snabbtest och använde Leilas program som test. Är väl inga snabba action scener där riktigt men kniven går ganska fort :).

I 1080P så laggade det väldig mycket och var helt oacceptabel att titta på. Gick jag ner till en upplösning på 720P så var det acceptabelt men med viss lagg vid snabba partier. Vid en 480P upplösning kunde jag inte längre se eller känna något lagg alls. Testade att stänga av och sätta på maskinvaruaccelerationen i Adobe Flash Player men märker ingen skillnad.

Hör av dig gärna genom att testa lite olika upplösningar. Är intressant om vi har samma referensfilm som jämförelese. Kan tänka mig att byta ut Leila mot något annat :D.

Blir intressant att se vad man kan göra. Antar att det är CPU, GPU och eventuellt drivrutiner och Flash som skulle göra skillnaden här.

vilken kanal är det du tittar på? svt? vad jag vet så är det bara svt's play-kanal där man kan välja upplösning, inte tv4, tv3 eller kanal5?

Postad 05 december 2010 - 17:39

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Flash ger generellt dålig prestanda och ger inte hårdvaran någon vidare stöd.

Nu är Adobe Flash Player 10.2 Beta nyligen släpp (30 november) som ska ge bättre stöd för hårdvaru accelerering. Har läst att den fortfarande är ganska buggig så jag har inte testat den själv.

Adobe skriver själva:
This page contains download information for the developer preview release of Adobe® Flash® Player 10.2, which introduces new features and enhancements, including a new video hardware acceleration model that enables dramatically enhanced video playback performance

http://labs.adobe.co...shplayer10.html

Postad 05 december 2010 - 19:41

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
ser ju lovande ut
http://labs.adobe.co.../flashplayer10/

Postad 05 december 2010 - 20:25

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

vilken kanal är det du tittar på? svt? vad jag vet så är det bara svt's play-kanal där man kan välja upplösning, inte tv4, tv3 eller kanal5?

Jat tittade på 4 Play och om jag ser samma filmklipp nu med full upplösning på skärmen (1080P) i fullskärmsläge och använder Betan som rekommenderades måste jag säga att det är en otrolig skillnad. Flyter på väldigt bra. Med 10.1 så gick det som sagt inte att titta på det om jag inte sänkte skärmens upplösning till 480P - 720P.
Ska se om jag hittar lite action också. Märker inte direkt någon skillnad fortfarande om jag använder maskinvaruaccelerationen eller inte. Gör dock inget då båda lägen flyter på bra.

Såg också att Silverlight kommer med en ny version (5) 2011 Q1 vilket skulle göra att dom som använder headweb kanske får en bättre upplevelse.

Postad 05 december 2010 - 20:45

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jat tittade på 4 Play och om jag ser samma filmklipp nu med full upplösning på skärmen (1080P) i fullskärmsläge och använder Betan som rekommenderades måste jag säga att det är en otrolig skillnad. Flyter på väldigt bra. Med 10.1 så gick det som sagt inte att titta på det om jag inte sänkte skärmens upplösning till 480P - 720P.
Ska se om jag hittar lite action också. Märker inte direkt någon skillnad fortfarande om jag använder maskinvaruaccelerationen eller inte. Gör dock inget då båda lägen flyter på bra.

Såg också att Silverlight kommer med en ny version (5) 2011 Q1 vilket skulle göra att dom som använder headweb kanske får en bättre upplevelse.

tyvärr så e det tydligen bara en 32bit beta som finns ute, jag kör 64

Postad 05 december 2010 - 20:46

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ska tillägga att jag får köra i skärmupplösning 720P om jag ska ha synch mellan ljud och bild. Kör jag i 1080P så synchar inte ljud och bild :-(. Har en mediabänk utan några finare finesser för att hantera synch. Men hur som helst så är betan ett stort steg framåt.

Postad 05 december 2010 - 20:49

NoRam
  • NoRam
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

tyvärr så e det tydligen bara en 32bit beta som finns ute, jag kör 64

Jag kör Windows 7 64 bitar och körde in 32 bitars betan vilket används som IE i mitt fall. Fungerar än så länge bra :-)

Postad 05 december 2010 - 21:31

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Jag kör Windows 7 64 bitar och körde in 32 bitars betan vilket används som IE i mitt fall. Fungerar än så länge bra :-)

drog ner det nu å ser en tydlig förbätring på tv3 å kanal5, men tv4 å svt laggar fortfarande

Postad 07 december 2010 - 07:16

repan
  • repan
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har länge haft problem att spela upp iso filer på Eeeboxen. Det har hackat och haft sig. Img och mkv filer har fungerat helt ok. Men när jag laddade hem den senaste Dharma (rc2) så gjorde det en enorm skillnad. Alla filmer flyter fint nu. Rekommenderar starkt.

Dharma releases

Postad 07 december 2010 - 11:28

Unregistered831eae65
  • Unregistered831eae65
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Läste att fjärrkontrollen bara fungerar med Windows Media Center. Stämmer det?
Har någon testat att köra någon annat program/mediacenter med fjärren?

Postad 07 december 2010 - 12:35

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Läste att fjärrkontrollen bara fungerar med Windows Media Center. Stämmer det?
Har någon testat att köra någon annat program/mediacenter med fjärren?

Den funkar bra i både xbmc å boxee

Postad 07 december 2010 - 15:01

freddan101
  • freddan101
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Den funkar bra i både xbmc å boxee

Ska även funka i Linux. Har dock inte testat själv ännu.

Postad 09 december 2010 - 10:06

pulverjuice
  • pulverjuice
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det funkade för mig utan nåt pill så det ska inte vara omöjligt att få det att lira. Kolla så allt digitalt ljud är aktiverat i alsamixer.

Gav upp och la in Win 7 64-bitars istället. Nu funkar ljudet!

Dock lyckades inte win fixa fungerande drivare till ethernet, så dom fick jag hämta själv från realtek. Det var längesen jag fick göra det manuellt...

Nu återstår bara att få 1080p att flyta i XBMC, men det verkar ju som att många här lyckats med det utan problem.

Ska det räcka med att slå på DXVA i XBMC? Kör på Dharma rc2.

EDIT: Det gjorde det! Nu flyter allt som en dröm. ;)

Redigerat av pulverjuice, 10 december 2010 - 10:19.

Postad 13 december 2010 - 10:35

nickson
  • nickson
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej,
Det verkar som de flesta är nöjda med denna maskinen. Jag har haft den ett tag och aldrig fått den att fungera som jag önskat. Jag kör med Windows 7 och tycker egentligen alla format för filmvisning hackar/laggar.

Iso/Img. får jag egentligen inte att fungera med något program utan att det laggar.

MKV. får jag i de flesta fall att flyta på "relativt" fint i media player classic.

Har även testat senaste XBMC Dharma (rc2) och fungerar något bättre än tidigare men långt ifrån
bra.

Kan jag ha någonting felinställt eller är det bara att byta upp sig till en bättre maskin?

Postad 14 december 2010 - 07:43

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med denna maskin, kör Dharma RC2, senaste.
Kör med win 7 x64 i botten.
Dock undrar jag, kan man programmera om fjärrkontrollen på något bra sätt med något lätt program? Just nu klarar den i princip bara Play och Pause känns det som med XBMC.

Postad 14 december 2010 - 13:23

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag har inga problem med denna maskin, kör Dharma RC2, senaste.
Kör med win 7 x64 i botten.
Dock undrar jag, kan man programmera om fjärrkontrollen på något bra sätt med något lätt program? Just nu klarar den i princip bara Play och Pause känns det som med XBMC.

Det finns ett add-on som gör jobbet, MCEremote tror jag att det heter. Se bara till att du kör XBMC som administratör när du pillar med det.

Postad 14 december 2010 - 13:26

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej,
Det verkar som de flesta är nöjda med denna maskinen. Jag har haft den ett tag och aldrig fått den att fungera som jag önskat. Jag kör med Windows 7 och tycker egentligen alla format för filmvisning hackar/laggar.

Iso/Img. får jag egentligen inte att fungera med något program utan att det laggar.

MKV. får jag i de flesta fall att flyta på "relativt" fint i media player classic.

Har även testat senaste XBMC Dharma (rc2) och fungerar något bättre än tidigare men långt ifrån
bra.

Kan jag ha någonting felinställt eller är det bara att byta upp sig till en bättre maskin?

Har du slagit på DXVA? Uppdaterat grafikdrivrutinerna till de senaste som finns på Nvidias sajt? Testa även att starta om XBMC om datorn har varit i strömsparläge.

Postad 15 december 2010 - 15:28

Unregistered21f0f248
  • Unregistered21f0f248
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Fråga till experterna.
Tänkte köpa en 1501P. Vill köra windows, vilken version rekommenderar ni?
skall användas som HTPC samt Tellstick-sticka.

TACK!

Postad 15 december 2010 - 18:33

MeMe
  • MeMe
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej Min EEE box laggar på alla Playkanaler är det någon som vet varför??
Jag har win 7 ulti i den och inte ändrat något i den.
Skriv gärna vad ni har i er så dom funkar bra som htpc...

Postad 15 december 2010 - 19:41

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Fråga till experterna.
Tänkte köpa en 1501P. Vill köra windows, vilken version rekommenderar ni?
skall användas som HTPC samt Tellstick-sticka.

TACK!

Windows 7. Vill du stoppa in mer minne ta 64-bitarsversionen.

Postad 15 december 2010 - 19:55

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Hej Min EEE box laggar på alla Playkanaler är det någon som vet varför??
Jag har win 7 ulti i den och inte ändrat något i den.
Skriv gärna vad ni har i er så dom funkar bra som htpc...

Har du senaste drivrutinerna till grafikkortet och senaste flash?

Postad 16 december 2010 - 06:12

MeMe
  • MeMe
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Japp, jag har dom senaste drivrutinerna och flash.
Men jag glömde sriva att det är när jag kör 40" och full skala.

Postad 16 december 2010 - 07:17

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Jag kör full HD ut. Storleken på TV spelar ingen roll i det här fallet. Annars är det pinsamma 32" ;)

Grabben tittar mest på tecknad dagligen. Mest TV4 Play och lite SVT och Youtube. Inga problem alls. Vi vuxna kollar nästan inte på svenska playkanaler. Men dagligen på flashbaserade sidor. Jag upplever ingen hack.

Svårt att säga. Testa att återställa burken. Sedan uppdatera video driver. AVinstallera sedan flash med deras uninstaller och installera sedan den senaste betan. Länken finns högre upp. Om inte det hjälper då blir det svårt att hjälpa dig då man inte har tillgång till burken. Aktivera hårdvaruaccelerationen i flash genom att högerklicka på bilden och bocka i.

En annan faktor som kan påverka är uppkopplingen. Jag har 100 från BBB och kör med tråd.

Jag är kanske övertydlig i detta inlägg men man vet aldrig vem som kommer att läsa. ;)

Postad 16 december 2010 - 18:49

Unregistered21f0f248
  • Unregistered21f0f248
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Vänder mig återigen till experterna.
Har idag fått min EEE-box. Min tanke var att köra HDMI anslutning mot min gamla LCD-tv. Dock verkar jag inte kunna ställa in den upplösnign som jag vill. TVn är en Samsung LE32R72 som så är "HD-ready" som det hette förr i tiden. Enligt datablad på den skall man kunna köra 1366x768 MEN jag lyckas inte ändra detta i EEE-boxen.

Hur gör jag för att få acceptabel bild? Om jag förstått allt rätt så kan man "tvinga" VGA anslutning att köra den upplösning, men hade gärna kört HDMI.

Tacksam för alla förslag på lösning!

Postad 18 december 2010 - 10:35

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Ska du se på film? Isåfall tycker jag du ska mata ut 720p (1280x720 i 60hz) signal i Nvidia inställningarna.

Postad 18 december 2010 - 19:26

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Ska du se på film? Isåfall tycker jag du ska mata ut 720p (1280x720 i 60hz) signal i Nvidia inställningarna.

Exakt. HD Ready är ju 1280x720.

Postad 18 december 2010 - 20:28

razor1394
  • razor1394
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag är i överlag ganska nöjd med denna maskin. Lite mer ram skulle däremot inte skada men vad jag förstår öppnar jag då maskinen på ett sätt som jag bryter garantin på? Jag tycker denna maskin hade bäst balans mellan pris och anslutningar. Optisk brännare är verkligen ett plus också. Jag använder inte min som HTPC däremot som huvuddator. Vill jag spela går jag över till fulltower burken.

Jag får som några andra i tråden inte ljud via HDMI att fungera i Ubuntu. Jag vill helst inte köra Windows men där fungerar det däremot. Jag har nu både Windows 7 (för Voddler, Steam) och Ubuntu Maverick Meerkat. Jag har ställt in att ljudet ska gå ut ur HDMI som standard. Jag har satt alla S/PDIF under HDA Nvidia som aktiva, sedan märkte jag att det räckte med S/PDIF 1 för att HDMI skulle lysa upp i min Onkyo TX-SR608 däremot ingen PCM. Sen har jag installerat senaste Alsa från Ubuntu audio dev ppa.

Jag vet inte vad mer jag kan göra forutom att lägga asoundrc regler och stänga av den andra ljudkretsen men det ska väl inte behövas?

Det är någonting jag gör fel även i mitt fulltower då jag inte får ljud där heller med mitt gtx460 trots vilka inställningar jag än använder och guider jag följer.

Redigerat av razor1394, 18 december 2010 - 21:03.

Postad 20 december 2010 - 14:17

nickson
  • nickson
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Har du slagit på DXVA? Uppdaterat grafikdrivrutinerna till de senaste som finns på Nvidias sajt? Testa även att starta om XBMC om datorn har varit i strömsparläge.

Hittade felet. Inverterad telecine var ikryssad i grafikkortsinställningarna.

Postad 20 december 2010 - 22:42

pregor1
  • pregor1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Köpte en 1501p igår. Matar min gamla PV60 via HDMI. Lagt in senaste bios. Senaste flash (beta). Senaste Ion drivare. Play kanalerna flyter på förutom att det ibland hoppar till och Tv'n visar att den fått ny signal. Det blir inget avbrott utan bilden synkar om. Är man rökt och måste skaffa en nyare tv. Ellr kan man vinna på att köra via vga.
Ngn fler som har samma problem. Kör win7 enterprise.

Redigerat av pregor1, 20 december 2010 - 22:58.

Postad 21 december 2010 - 08:27

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Köpte en 1501p igår. Matar min gamla PV60 via HDMI. Lagt in senaste bios. Senaste flash (beta). Senaste Ion drivare. Play kanalerna flyter på förutom att det ibland hoppar till och Tv'n visar att den fått ny signal. Det blir inget avbrott utan bilden synkar om. Är man rökt och måste skaffa en nyare tv. Ellr kan man vinna på att köra via vga.
Ngn fler som har samma problem. Kör win7 enterprise.

Hur la du in senaste bios? USB eller via deras egna programvara?

Postad 21 december 2010 - 09:03

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Min Philips TV fjärrkontroll's on/off startar även datorn... :)

Postad 21 december 2010 - 09:56

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Tycker också att min apparat fungerar ok men det hackar ngt vid uppspelning av HD-filmer (mkv, har haali media splitter o ac3 filter). Har ett par frågor vad gäller inställningar för just EEE BOX-en.

1. Måste man alltså in i Nvidia-inställningarna för att få igång DXVA?
2. Såg någon annan här i tråden som var tvungen att kryssa ur "Telecine" i Nvidia-inställningarna. Vad är det mer man måste göra där? Finns det ngn guide? Jag antog, i all min enfald, att dessa inställningar redan var gjorda per default till bästa prestanda...
3. Har precis köpt min EEE BOX - måste jag ändå uppdatera BIOS o Nvidia?
4. Min 37-tummare LG fixar 1366x768. Upplösningen i Windows känner automatiskt av min tv och har också ställt in upplösningen till 1366x768. Jag antar (men vet inte) att WMC använder 1366x768. Är detta rätt eller är det bättre att köra ut 1280x720 och var ställer jag in detta (och varför då kan man fråga sig)?

Hoppas på svar och att dessa frågor är till andras intresse också.
/Olle

Postad 21 december 2010 - 10:44

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Jag har visst hack i filmer men om det är problem med 24P eller om det "prestanda" hack vet jag inte men det tror jag inte.
1080P flyter på fint förutom vid panoreringar bara.

Ska hem och kolla på Telecine inställningen som det talas om.
Du ska inte behöva uppdatera BIOS men drivrutiner kan behövas då det troligtvis finns nyare än skivorna som kommer med.

Postad 21 december 2010 - 13:37

pregor1
  • pregor1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Hur la du in senaste bios? USB eller via deras egna programvara?

Jag la in det via Asus update.

Postad 21 december 2010 - 13:45

pregor1
  • pregor1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hittade lite info hur man kan modifera nvidia drivarna, om man har problem med blinkningar ialf.
Har dock inte testat det ännu. Om det när är EDID som stökar.

"Quick rundown of the issue and solution. So the basic rundown: The problem is that the driver is sending bad info to the tv based off the EDID info the TV is sending to the card. For whatever reason, the pairing of these Philips TVs and the GTX 280 (and some other nvidia cards) just don't play well together. The solution is to modify the inf file of the driver and tell it to ignore the EDID data from the TV altogether."

Hela posten: http://ungdomar.se/f...d=270686&page=1

Postad 21 december 2010 - 20:30

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Minnesproblem

Jag satt i Webhallen kingston Behöll orginalminnet i så jag skulle få totalt 4gb.

När jag startar upp så tar det ca 3-4 minuter innan man möts av en fryst eepc bild.

Någon som har någon aning?

Skall väl inte behöva sätta i 2 identiska minnesmoduler, såg att en annan här installerat Webhallen kingston annan modell

Tänkbara orsaker, bios för gammalt stödjer inte kingston minnet, minnet trasigt, minnesbanken trasig. Annat?

Postad 22 december 2010 - 12:47

MeMe
  • MeMe
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej skulle vilja ha lite hjälp, får inte mitt 5.1 att funka på Asus Eee Box EB1501P-0 kör med optisk kabel.
Har även windows 7 64 på den.

Redigerat av MeMe, 22 december 2010 - 12:47.

Postad 22 december 2010 - 14:05

martinw30
  • martinw30
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Funkade med första minnet, men lösningen var annorlunda...bytte plats på orginal minnet och satt i den lediga sloten, nya minnet från webhallen på plats där orginalminnet satt.

Någon får gärna förklara hur det kommer sig?

Skall hem och köra lite mem test och se att det rullar.

Postad 27 december 2010 - 09:14

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Köpråd Asus eee box EB1501P

Tänkte att efter några veckors användande ge mig på att ge en, enligt mig, nyanserad bild av vad burken fixar. Kör följande: Windows 7, WMC, CoreAVC, AC3filter, Vobsub, senaste bios + drivrutiner.

Positivt
Snygg burk och en inledningsvist stor wow-faktor. Kan styra allt med fjärrkontrollen - precis så här ville jag att det skulle fungera! Snyggt användargränssnitt i WMC. Bra att kunna gömma burken, gillar när det är rent o snyggt i rummet. Tyst är den oxå. Medföljande (WMC) demofilmer såg mycket snygga ut och allt lovade gott.

Negativt
Har kört filmer på mina jobbdatorer, IBM Thinkpads, i drygt 10 år och kan bara konstatera att på 10 år har i praktiken ingenting hänt! Fortfarande strul och brist på gemensamma standarder gör att det krävs MYCKET handpåläggning för att uppnå någon slags anständig hygiennivå. Mycket nytt har utvecklats under dessa år men att detta är lika med att utvecklingen har gått framåt är inte samma sak. Att tro att Asus-burken skulle fungera som HTPC "out of the box" är helt fel. Har en del datorvana men har fortfarande inte efter flera veckor fått allt att fungera felfritt. Det märks tydligt att HTPC är ett ungt och ofärdigt koncept. Kommer det någonsin att bli färdigt är frågan...

Mest irriterande är att många 1080-filmer hackar. Varje gång jag drar igång en ny film har jag alltid känslan av att "vad kommer att bli fel den här gången då?". Problemet ligger mycket i att Vobsub sabbar mycket - ingen hårdvaruaccelerering (gissning)? Tar jag bort Vobsub, och därmed subs, får jag bättre prestanda men fortfarande kvarstår problemet med att vissa filmer hackar. Inte mycket men vid snabba panoreringar så är alltid små hack i filmen standard. Jag föredrar att filmer flyter på framför perfekt bild o ljud men har fortfarande inte hittat bland alla inställningar. När vissa här på forumet säger att det flyter på bra så kan jag bara konstatera att vi inte har samma uppfattning om vad detta innebär. Och märk väl att jag är ingen perfektionist överhuvudtaget, jag vill bara att skiten ska fungera anständigt. För över 50% CPU, trots CUDA-acceleration och med borttaget Vobsub är väl inget att hurra för (gäller för en film jag har i 1080)? Får ungefär samma problem med MPC HC om ngn undrade.

Windows Media Center är snyggt men segt, åtminstone på denna datorn. Ibland fungerar knapptryckandet på fjärrkontrollen utan fördröjning men lika ofta får man vänta några sekunder vid bläddrandet mellan menyerna. Ibland verkar allt hänga sig helt... Ofta undrar jag "tryckte jag på fjärrkontrollen nu eller, tryckte jag kanske inte tillräckligt hårt, bäst jag trycker en gång till". Segt var ordet och man undrar varför en sprillans ny dator inte kan bläddra mellan menyer i ett sprillans nytt windows media center (nåja). Är detta 2010??? Känns mycket omodernt och outvecklat.

Alla inställningar, codecs, splitters o filter förtar mycket av glädjen oxå. Så fort man ska spela en ny film i ett nytt format så kan man ge sig den på att det behövs nya programvaror, inställningar och massvis av läsning på forum bland folk som har gissat sig till en hyfsad konfiguration som kanske fungerar på just deras dator.

Man borde kanske inte skylla på burken utan på dåligt skriven programkod som inte klarar av att utnyttja processorkraften och hårdvaruaccelerationen fullt ut. I slutändan lider dock burken av just för dålig processorkraft. Att helt behöva förlita sig på grafikkortet fungerar inte fullt ut och inte för alla format o programvaror och därför faller konceptet. Kanske är det så att jag har haft för höga förväntningar. Några filmer kanske inte alls går att spela upp även om man hade superdatorprestanda. Hur som helst, hade jag gjort om mitt val så hade jag definitivt köpt något med betydligt mer processor för att göra mig oberoende grafikkortet och alla dess codecs o inställningar.

Hoppas detta var till nytta för någon som går i köptankar.

/Nä, jag e´inte alls bitter...

Postad 27 december 2010 - 13:19

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Köpråd Asus eee box EB1501P

Tänkte att efter några veckors användande ge mig på att ge en, enligt mig, nyanserad bild av vad burken fixar. Kör följande: Windows 7, WMC, CoreAVC, AC3filter, Vobsub, senaste bios + drivrutiner.

Testat xbmc eller boxee? Enkel installation, man behöver på sin höjd kryssa i XDVA och lägga till lite add-ons (inte minst för undertexterna) och så fungerar det bara. Inget bök med splitters, codecar eller renderare. Den sväljer allt jag kastar på den, inklusive rar-ade scenreleaser.

Postad 27 december 2010 - 15:24

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ska faktiskt testa xbmc just för att jag har hört att det ska vara enkelt. Är detta svaret på mina böner kanske? Återkommer med fler bittra kommentarer om det inte lever upp till förväntningarna. ;)

Postad 27 december 2010 - 15:59

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ok, jag har nu snabbtestat xbmc och måste faktiskt hålla med föregående talare. Underbart enkelt och en riktigt stor prestandaskillnad. T o m mpc hc ligger i lä här! Testade en värstingfilm som normalt ligger på över 50% CPU när man använder Vobsub i WMC. I XMBC ligger den på 15%!!!

Med en sån grym skillnad kan man ju undra vad MS håller på med! Dom står med brallorna rikigt långt nere inför detta faktum. Även fjärren funkar och dessutom går det blixtsnabbt att bläddra mellan menyerna.

Enda nackdelen är att XBMC inte fixar tv vilket tyvärr gör att jag sitter fast med WMC ett tag till. Man kan tydligen inte bli helt nöjd... Får hoppas att detta kommer till XBMC i en snar framtid - då är allt komplett i mina ögon och mer CPU behövs då inte.

Postad 27 december 2010 - 20:26

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
MediaPortal är en XBMC-fork som ska vara rätt bra på tv. Den sopar mattan med XBMC även när det kommer till scraping och automatisk nedladdning av undertexter. Tyvärr kräver den mer resurser och jag fick aldrig till det med 1080p. Men som dedikerad tv-applikation fungerar den kanske bättre? Och den utvecklas ju för fullt den med så jag håller ett öga på den.

Förresten, det finns en add-on för XBMC med svenska playkanaler om det hjälper.

Postad 28 december 2010 - 09:36

hydrolift
  • hydrolift
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Laddade ner MediaPortal för ett tag sedan och har bara helt snabbt kikat lite på det men tyckte att det var för mycket inställningar som behövde göras så jag har lagt ner det. XBMC fungerar ju direkt och det är så jag vill ha det. WMC verkade fungera direkt så därför började jag den vägen.

Add-on för play-kanaler var ju bra. Finns ju till och från även i WMC men det fungerar ju dåligt så fort SVT m fl gör någon liten uppdatering.

Egentligen var anledningen till att jag köpte en HTPC att jag ville spela in tv-program och använda timeshift-funktionen. Har en liten 1-åring som vaknar och vill ha uppmärksamhet varje gång jag tittar på Morden i Midsommer. Paus-funktionen är då guld värd och är som sagt den enskilt största anledningen till min investering. Därför är det lite synd att tv inte finns i XBMC men det kanske kommer?

Sammanfattning då:
Asus eee box + WMC fungerar dåligt. Behövs betydligt mer prestanda för både navigering i WMC och filmvisning trots alla codecs och hårdvaruacceleration.

Asus eee box + XBMC fungerar mycket bra prestandamässigt! Tyvärr finns inte stöd för tv vilket gör att XBMC inte är komplett.

Redigerat av hydrolift, 28 december 2010 - 09:40.

Postad 28 december 2010 - 11:04

Gallianoman
  • Gallianoman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ny med eee box, och känner mig lite korkad.. Hur får jag fjärren att funka?

Den funkar så tillvida att jag kan starta upp datorn med den, men sedan?!

Redigerat av Gallianoman, 28 december 2010 - 11:05.

Postad 01 januari 2011 - 17:00

Droom
  • Droom
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag blir tokig!
Har nu försökt att få mkv filmerna i XBMC att inte hacka. Jag har läst och läst dessa trådar och försökt mig på allt men resultatet är det samma......

Är det någon som vet vad som är felet? Jag har installerat de nyaste drivrutinerna och uppdaterat BIOS. DVXA är i kryssat i XBMC. Det verkkar bara som det är H.264 filerna som spökar. Allt annat går hur bra som helst. Dock ej provat play kanalerna då jag tar allt steg för steg och som ni ser kört fast vid ett.

Jag tror inte att det är TV som spökar då det är en ny samsung LED 55:a. Har ni några tips?

Postad 01 januari 2011 - 17:14

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Någon som hört eller sett ngt om ngn uppföljare till 1501p? Nu när jag ändå väntat så länge med ett köp så känns det som att jag gott kan vänta lite till om jag får aningens bättre prestanda. Ok, vet att för htpc-göromål räcker den till som den är idag, men ändå... ^_^

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.