Postad 01 July 2010 - 09:45
Postad 01 July 2010 - 09:49
Men fan David.. Vad kostar EN Y-modul helt färdig ? 15-20000 ? Har du byggt EN subba för 20 lök någon gång ?
Har du byggt TVÅ för 40 lök någon gång ? Man måste väl jämföra äpplen med äpplen, annars blir det lite som att säja, "vad konstigt, jag har lackat min Ford Fiesta 1,1 i Ferrariröd, men den går inte lika fort som en Ferrari för det"..
Känns lite dumt att jämföra ett eget hembygge för fem lök med ett bassystem för 40 och säja att det egna inte låter lika bra, och därmed utgå ifrån att det inte går att bygga bra skit själv.
Om vi nu tar mina rör då IGEN, så är ju den totala kostnaden inklusive drivning billigare än en Y-modul utan drivning ? Om nu en Y-modul kostar 15-20000 helt färdig.
Ger inte mina fyra rör både en jämnare frekvensgång, lägre dist, samt högre ljudtryck än EN Y-modul ??
Jag har inte sagt att det inte går att bygga välljudande subbor...
Tvärt om tycker jag att några av dom bästa subbor/moduler jag hört har varit just DIY, i stort sätt bara SVS på hela marknaden är bra, men dom står också ut ur mängden på det viset...
Så jag förespråkar inte att man ska köpa subbor nödvändigtvis, utan bygga själv (om man vet vad man gör eller går på beprövade konstruktioner med riktigt bra element) för då kan man verkligen få bra bas !
Jag vet inte vart du fått det andra från, för så tycker jag verkligen inte
Hmm, 1st pY modul blir nog som sagt runt14-15kkr, mycket pegar kan tyckas men vad kostar inte "vanliga köpesubbor" och om man inte ser till just priset utan prestandan så är ju det viktiga hur mycket väljud och ljudtryck man alls kan få.
Inte nödvändigtvis till vilka pengar, såklart finns det billigare lösningar som låter grymmt bra, men jag tycker inte att det finns (har inte hört något) som jag tycker låter bättre än pY-2 (infraY-6), låt mig tycka det ffs!!
Dina rör spelar (som jag redan sagt) med 100% säkerhet högre än 1st pY modul, dom lär spela ca lika djupt, men dina rör jobbar antagligen inte så farligt mycket när 1st pY modull håller på att ge upp. Men vilket låter bäst.. ?! vet ej, dina rör har ju då fördelen av att vara flera dessutom (1st mot 4st...
Men nu är vi ju ute ur spår igen och jämför äpplen och päron ju...
Redigerat av DVD-ai, 01 July 2010 - 10:05.
Postad 01 July 2010 - 09:55
Postad 01 July 2010 - 10:04
integrerar den bra med frontarna nu och hur har du den placerad och inställt ?!
Postad 01 July 2010 - 10:24
Den är en fröjd att lyssna till
Av "alla" 10 märkessubbar jag haft i normal storlek så är denna den största och den som spelar
bäst både musik och film.
Att den spelar nivåer som många inte ens visste att de fanns med sina subbar är väl inget nytt
Däremot så är jag mycket förvånad över hur den spelar musik
Gjorde en kalibrering på enklaste vis Dvs. med mina guldöron
satte mig i soffan och har inte ändrat inställningar sedan dess.
( jag har dock rest mig ur soffan för att hämta mat och dryck ett par gånger
Den spelar totalt integrerat med mina frontar och jag får precis det jag saknar i musiken
Det är en sametslen bas när så skall vara och fullt tryck när så skall vara
Inget buller och bång utan bara kvalité rakt igenom.
Såg Master and commander när de var under attack igår. Aldrig har man hört kanoner
så verkligt som nu. Såg lite scener ur Hulken och soffan hoppade nästan
Det roliga är att man plötsligt får uppleva ljud man tidigare aldrig har hört och det när man minst
anar det. Man undrar vad är det ? Låter som ett flygplan stryker över huset.
Så är det bara introt till en film och en mycket djup bas som lagts in för stämmningen
när en blomma slår ut
Jo att SVS är uppskattat världen över och att SVS ligger i topp i de tester jag läst
kan jag förstå. Full pott på film och full pott på musik är mitt betyg
Postad 01 July 2010 - 10:49
Har jag ju skrivit många gånge nu
![]()
Den är en fröjd att lyssna till
Av "alla" 10 märkessubbar jag haft i normal storlek så är denna den största och den som spelar
bäst både musik och film.
Att den spelar nivåer som många inte ens visste att de fanns med sina subbar är väl inget nytt
Däremot så är jag mycket förvånad över hur den spelar musik
Gjorde en kalibrering på enklaste vis Dvs. med mina guldöron(3 minuter)
satte mig i soffan och har inte ändrat inställningar sedan dess.
( jag har dock rest mig ur soffan för att hämta mat och dryck ett par gånger)
Den spelar totalt integrerat med mina frontar och jag får precis det jag saknar i musiken
Det är en sametslen bas när så skall vara och fullt tryck när så skall vara
Inget buller och bång utan bara kvalité rakt igenom.
Såg Master and commander när de var under attack igår. Aldrig har man hört kanoner
så verkligt som nu. Såg lite scener ur Hulken och soffan hoppade nästan
Det roliga är att man plötsligt får uppleva ljud man tidigare aldrig har hört och det när man minst
anar det. Man undrar vad är det ? Låter som ett flygplan stryker över huset.
Så är det bara introt till en film och en mycket djup bas som lagts in för stämmningen
när en blomma slår ut![]()
Jo att SVS är uppskattat världen över och att SVS ligger i topp i de tester jag läst
kan jag förstå. Full pott på film och full pott på musik är mitt betyg
Ja, men det tål att sägas igen
kul att det blev så bra, va lite orolig eftersom det "bara" va 1st subb
Edit: jo man vet inte vad man missat i djupbasen för en man upplever skillnaden !
Redigerat av DVD-ai, 01 July 2010 - 10:50.
Postad 01 July 2010 - 16:07
men så du vet exakt du man får till en perfekt homogen lösning/ konstruktion som spelar korrekt och perfekt ?!
![]()
Alltså jag bar undrar då jag inte vet detta och jag exakt "hur man bygger en subb".... dock så är det lite mer till det hela för att få det "exakt rätt". Och jag blir inte nöjd med "bra" utan det ska vara exakt rätt annars kan det varadu pratar om att hålla koll på Xmax, effektålighet, ljudtryck inne i låda, GD m.m. men är dessa enbart det som är intressant och ur vet man det ?!
Jag "känner till" dessa områden och vet hur det fungerar, men likt förbannat kan jag inte konstruera en subb som jag tycker låter bättre än Ino's moduler...
Mina 4st Seas" subbar kom ganska nära 2st SVS 13Bp i kvalitet, men inte hela vägen och dom la jag ner mycket jobb på...
jag menar bara på att det "kanske inte är så lätt" som man vill tro att få till en perfekt ljudförmedlare ?!
Så verkar det som för mig i alla fall. Men jag är inger "proffs" på att bygga "Uber subbar" utan bara "lekman" och jag vet "hur det fungerar" men jag får liksom inte till det lika bra som dom bästa, inte enligt mina öron i alla fall...
Jag styckade och fetade lite..
Dina Seas som du tyckte kom ganska nära, kostade dom 40k i totalkostnad ? Annars kan du ju inte jämföra med två PB13u ?
Kostade dom 30k ? Annars kan du ju inte jämföra med Y-2 ?
Det var så jag menade..
Postad 01 July 2010 - 19:34
Snart MÅSTE jag lägga ut 20-40k på två PB13ultra (vad de nu kostar)... eller tvärringa till IÖ... eller tvärbygga ett garage så man kan hålla på och DIY:a ...
förbannat också!
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 01 July 2010 - 19:35.
Postad 01 July 2010 - 21:57
JAG HATAR DEN HÄR TRÅDEN!!!!!
Snart MÅSTE jag lägga ut 20-40k på två PB13ultra (vad de nu kostar)... eller tvärringa till IÖ... eller tvärbygga ett garage så man kan hålla på och DIY:a ...
förbannat också!![]()
Varför...?
Postad 01 July 2010 - 22:08
Det skrev han ju precis
Han skrev inte varför han var tvungen att köpa nya subbor...?
Postad 01 July 2010 - 22:13
Nej, men det är underförståttHan skrev inte varför han var tvungen att köpa nya subbor...?
Men jag kan förklara för dig
Han blir så sugen när han läser i denna tråden och istället för att skriva det i klartext
valde han att vara lite ironisk och använda lite smileys så att man förstod vad han igentligen menade.
Är du med
Redigerat av cedergren, 01 July 2010 - 22:13.
Postad 01 July 2010 - 22:13
Jag styckade och fetade lite..
Dina Seas som du tyckte kom ganska nära, kostade dom 40k i totalkostnad ? Annars kan du ju inte jämföra med två PB13u ?
Kostade dom 30k ? Annars kan du ju inte jämföra med Y-2 ?
Det var så jag menade..
Jo, men Seas modulerna är inte lika bra som pX modulerna, dock väldigt bra, så mellanskillnaden anser jag vara klart värd
JAG HATAR DEN HÄR TRÅDEN!!!!!
förbannat också!![]()
Postad 01 July 2010 - 22:48
Nej, men det är underförstått
Men jag kan förklara för dig
Han blir så sugen när han läser i denna tråden och istället för att skriva det i klartext
valde han att vara lite ironisk och använda lite smileys så att man förstod vad han igentligen menade.
Är du med
Skriv inte som att jag är dum i huvet tack.
Han hade ju precis lika gärna kunnat mena att han var trött på allt snack om Ino och SVS och megafeta subbar och att man måste ha flera ? Eller ?
Jo, men Seas modulerna är inte lika bra som pX modulerna, dock väldigt bra, så mellanskillnaden anser jag vara klart värd
Kostade dom lådorna allså 30-40k ??!
Postad 01 July 2010 - 23:12
Nej det hade han inte kunnat menaHan hade ju precis lika gärna kunnat mena att han var trött på allt snack om Ino och SVS och megafeta subbar och att man måste ha flera ? Eller ?
Du missförstod det helt och att det blev läge att skoja med dig får du ta som en MAN
Lite dum var du nogSkriv inte som att jag är dum i huvet tack.
Redigerat av cedergren, 01 July 2010 - 23:13.
Postad 02 July 2010 - 06:11
Om man önskar överleva och behålla hörseln räcker det med en Sunfire
Postad 02 July 2010 - 07:38
Kostade dom lådorna allså 30-40k ??!
Nej, vart har jag skrivit det.. ?!
Jag Menade att jag tycker dom va väldigt bra, om jag inte ser till kostnaden alls (vilket jag alldrig gör när jag jämnför prestanda) så va dom bland det bästa jag hört! alltså oavsett prisklass (tillsammans med några andra DIY byggen). Men jag har hört bättre, SVS tycker jag är något bättre (dock dyrare) och även en del DIY byggen kvalar in här. Men jag tycker att Ino är någotbättre ändå och alltså "det bästa" hittils, och när Ino nu inte är "jätte dyra" så anser jag det vara värt att läppa pengar på det. Efter som jag tycker att det är det bästa hittils i ljudkvalitet jag lyssnat till.
Alltså, släpp allt vad pris heter, det är en helt oviktig parameter i frågan, Enda som gäller är bra eller dåligt ljud och allt där i mellan. Då ligger ino överst, tätt följt av SVS och några DIY byggen som jag lyssnat på. DIY byggena va inte "billiga" men dom flesta billigare än 30kkr (som pY-2 kostar "färdiga") och billigare än 2x SVS Bp12ultra som jag lyssnat på och gillade. Så i det fallet så kan man ju säga att DIY byggena är "mer prisvärt" än SVS BP12Ultra, men då SVS subbarna är kompaktare, snyggare och dessutom är kompletta när man köper dom så ser jag den fördelen med. men om jag personligen fock välja hade jag nog tagit DIY subbarna, bara för att det bli billigare och jag kan bygga så det avgör det hela... Men det gör inte DIY subbarna bättre rent prestandamässigt mot SVS för det..
Och så kommer vi till Ino då igen, dom är ytterligare bättre, alltså prestandamässigt bättre än båda dessa SVS subbar och DIY subbarna, så dom vinner alltså oavsett om dom kostat 10000000kr/st, dom är liksom bättre i alla fall, priset förändrar inte prestandan. Jag ser till ren prestanda, skippa priset utan titta bara på hur låter det. Ska man blanda in priset i i jämnförelser mellan prylarns prestanda blir det bara fel...
Det kan man göra sedan om man funderar på att köpa grejerna, då är det ju en fördel om det inte är för dyrt... Sedan om man vill begränsa sig från första början genom att sätta upp en gräns på, säg.., 20000kr för basar, ja då gör man ett medvetet val som innebär att man kanske inte nödvändigtvis kan få "det bästa" utan "får nöja sig" med något väldigt bra
Förstår du nu hur jag tänker ?!
Redigerat av DVD-ai, 02 July 2010 - 07:38.
Postad 02 July 2010 - 08:39
Jag Menade att jag tycker dom va väldigt bra................
Jag förstår, men jag menar att det inte skulle vara helt omöjligt att bygga något som låter minst lika bra eller kanske t.o.m bättre än en färdig låda om man byggde för samma pris. Ska man då jämföra ett hemmabygge med Y-2 bör ju den totala kostnaden på bygget vara 30k för att få en rättvis jämförelse ?
Annars skulle man ju lika gärna kunna jämföra Proson Rumble 8 med SVS PB13u om inte pengarna var en faktor ?
Ju dyrare ju bättre. Typ.. Det gäller ju inte bara färdiga lådor, utan även DIY ? Med vissa undantag åt båda håll förstås.. SDX fyndalådor lär ju spela på rätt bra, även att dom nästan är gratis..
Förstår du hur JAG menar ?
Postad 02 July 2010 - 08:58
Har rummet visa egenresonanser som lägger till mattar ut
eller förändrar basljudet negativt...
JA då spelar det liksom inte någon större roll om
du har Hemmabygge med 10" bas, Hemmabygge med 12"bas,
Hemmabygge med 15" bas, B&W sub, Yamaha Sub,
NHT Sub , Sunfire True Sub, Ino PX-2 eller Ino PY-2...
eller så lär man sig leva med det . . . .
eller så gör man nåt åt rummet ... eller flyttar...
Postad 02 July 2010 - 09:13
Sedan hänger en hel del på rummets akustik också . .
Har rummet visa egenresonanser som lägger till mattar ut
eller förändrar basljudet negativt...
JA då spelar det liksom inte någon större roll om
du har Hemmabygge med 10" bas, Hemmabygge med 12"bas,
Hemmabygge med 15" bas, B&W sub, Yamaha Sub,
NHT Sub , Sunfire True Sub, Ino PX-2 eller Ino PY-2...
eller så lär man sig leva med det . . . .
eller så gör man nåt åt rummet ... eller flyttar...
Eller åker hem till mej och tittar på film..
Postad 02 July 2010 - 09:16
Eller går på Bio ...
Ja, många faktorer bidrar till det ljud man
upplever . . . .
Postad 02 July 2010 - 09:19
Postad 02 July 2010 - 10:22
Kan endast tänka mig kalibrerade ljud installationer, de andra alternativen är bara en massa 'wannabes'
Vad menar du med det...?
Postad 02 July 2010 - 10:51
Vad menar du med det...?
Hm, svårt att säga. Om man inte mäter systemet så kan det ju hända att man missar information / ljud, eller att det inte spelas upp som det är tänkt att spelas upp ur "ljudspårtillverkarens" perspektiv.
Om det låter bra eller inte, ur lyssnarens perspektiv, har ju inte mycket att göra med ovanstående.
Postad 02 July 2010 - 10:54
Jag förstår, men jag menar att det inte skulle vara helt omöjligt att bygga något som låter minst lika bra eller kanske t.o.m bättre än en färdig låda om man byggde för samma pris. Ska man då jämföra ett hemmabygge med Y-2 bör ju den totala kostnaden på bygget vara 30k för att få en rättvis jämförelse ?
Annars skulle man ju lika gärna kunna jämföra Proson Rumble 8 med SVS PB13u om inte pengarna var en faktor ?
Ju dyrare ju bättre. Typ.. Det gäller ju inte bara färdiga lådor, utan även DIY ? Med vissa undantag åt båda håll förstås.. SDX fyndalådor lär ju spela på rätt bra, även att dom nästan är gratis..
Förstår du hur JAG menar ?
Jag förstår hur du menar, men jag skriver ju oavsett pris (kan alltså vara många gånger dyrare eller billigare), jag har lyssnat på DIY för mer pengar än pY-2 som låtit betydligt mycket sämre... klart att "det går" pY-2 är ju antagligen inte någon tekniskt och fysikaliskt perfekt konstruktion in på atom nivå..
Så menar jag, dräför jag inte bryr mig om pengarna, och ja SVS subben är bättre än Proson rumble8, det är vi ju överens om. men har man 1000kr och absolut inte vill lägga mer pengar så kanske (bara kanske !) proson subben är det bästa du kan få..
Postad 02 July 2010 - 10:58
Eller åker hem till mej och tittar på film..
![]()
Med dina små rör, Nej skulle inte tro det...
Vad menar du med det...?
Att du är en "wannabe"...
Postad 02 July 2010 - 11:02
Man kan ju vrida och vända på detta ämne tills man snårat in sig i alla alternativ
Men med de alternativ som finns att tillgå och som folk här på forumet har lyssnat på
så kan vi nog konstatera att SVS subbarna är det bästa man kan få för pengarna och kanske lite till.
Testen som nämndes tididgare hade ju dessutom kommit fram till samma sak och då var SVS subben som testades
i sällskap med fler subbar än vad vi har eller haft möjlighet att testa själva
Postad 02 July 2010 - 16:38
Jaja
Man kan ju vrida och vända på detta ämne tills man snårat in sig i alla alternativ
Men med de alternativ som finns att tillgå och som folk här på forumet har lyssnat på
så kan vi nog konstatera att SVS subbarna är det bästa man kan få för pengarna och kanske lite till.
Testen som nämndes tididgare hade ju dessutom kommit fram till samma sak och då var SVS subben som testades
i sällskap med fler subbar än vad vi har eller haft möjlighet att testa själva
Nu har du blivit precis som Karlsson. Fast du har blivit en SVS´it...
Postad 02 July 2010 - 16:52
Säger du bara för att du inte ens har EN SVSNu har du blivit precis som Karlsson. Fast du har blivit en SVS´it...
Sedan skall du inte jämföra mig med karsson då jag kan skriva med egna ord och mer än en mening
och talar ofta ur egen erfarenhet samt talar ofta ur egna tankar och sitter inte och klankar ner
på annat mer än i undantagsfall osv osv osv
Redigerat av cedergren, 02 July 2010 - 16:54.
Postad 02 July 2010 - 16:57
Säger du bara för att du inte ens har EN SVS
Nä...? Och...? Tror att jag har aningen kompetentare bas ändå....
Postad 02 July 2010 - 18:59
Postad 02 July 2010 - 22:46
Diskussionen har blivit lite skum här nu tycker jag, tror jag köper 2 XTZ 12.18p + sub amp 1 nästa vecka och blir jag inte helt nöjd med det så får det bli 1st SVS PB13-Ultra eller 12-plus så småningom.......
Postad 02 July 2010 - 23:14
Postad 03 July 2010 - 08:05
Vänligen respektera forumreglerna. Tack
Postad 03 July 2010 - 13:31
Nu finns det lite bilder i mitt galleri på min minst sagt "icke-optimala" lösning för tillfället, det är dock väldigt tillfälligt! Låter bra gör det, Mycket bra till och med, tänk när jag får lite bättre ordning på det hela...
Det är snyggt med vita högtalare....det blir en fin kontrast mellan svarta och vita.
Det blir bra med den pulver/effekt som är på väg in,du kommer att vara nöjd med att få dom att spela än mer dynamisk/snabbare/rappare....
Lycka till..!
Roger
Postad 03 July 2010 - 17:19
jo, ska bli kul att ge modulerna riktigt ordentlig drivning med...
Postad 04 July 2010 - 22:31
Postad 05 July 2010 - 14:05
Även om en del tror det.Det finns inte en sub på hela jorden som trollar bort fysikens lagar.
Postad 05 July 2010 - 17:39
Postad 05 July 2010 - 21:06
Bytte position på min Sunfire och vips fick man ett oöverträffat bas ljud, det var billigare alternativ än att skaffa en extra sub till
Tänk om två Sunfire "överträffar" ljudet? Är du inte lite sugen på två? kom igen..kom igen...köphets..
Postad 06 July 2010 - 19:20
Sedan beror ju det lite på hur "kräsen" man är också ..
Angående återgivning av bas med Sunfire Subben så tycker jag att Audysseys Bass Management
som återfinns i de lite större modellerna på moderna Hembiorecievers gör underverk
med baskurvan..
... Visst en del tycker att audyssey sätter ned nivån väl mycket men det är ju bara
att höjja nivån ett par snäpp
Den stora fördelen är att Audyssey fixat ett skapligt
ljud till dig.
. . . . . . . . . .
JA ja sen kan man ju alltid fixa ett "perfekt" rum till att ha stereon i och
helt strunta i EQ/ Audyssey och allt vad det heter .... Men det är en
annan sak ...
Postad 08 July 2010 - 10:48
Faktum kvarstår, oavsett hur bra bas man har så blir det inte bättre än hur rummet och fysikens medger. Därför kommer alltid fler basar och akustiskt fixat rum vara mer intressant än lägga enorma pengar på en stor sub. Det finns inte en sub på hela jorden som trollar bort fysikens lagar.
+1
Mycket bra sammanfattning, och jag håller
till fullo med.
Postad 08 July 2010 - 10:52
+1
Mycket bra sammanfattning, och jag håller
till fullo med.
Det är därför man kör med flera stora subbar. 8)
Postad 08 July 2010 - 12:44
+3,9
Varför håller du med ??
Har man under 9 subbor får man inte svara +3,9...
Mitt svar får då bli........ +3,9.
Postad 09 July 2010 - 16:47
Varför håller du med ??
Du har väl bara två ??
Har man under 9 subbor får man inte svara +3,9...
Mitt svar får då bli........ +3,9.
Ja, men 2 är både fler och mer än 1 ...
Så klar jag får hålla med...
Postad 29 August 2010 - 10:24
förstnämnda kommer att stå i mitt vardagsrum senare idag förhoppningvis, efter ha varit på demo förra veckan.
Postad 29 August 2010 - 10:46
Brööl in bröll ut så enkelt är det.bästa jag hört hittils i subbasväg= lts b1 (ljudtekniskasällskapet/invar öhman) x2st samt svs pb-13ultra.
förstnämnda kommer att stå i mitt vardagsrum senare idag förhoppningvis, efter ha varit på demo förra veckan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
303 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?